סיבוב במלון מגדל חיפה

מלון מגדל חיפה שנחנך ב-1992 (לאחר שעמד לא גמור במשך 16 שנים) ברחוב הרצל 63, היה בניין נוסף בשורה ארוכה של בניינים מכוערים שלא התאימו לסביבה שבה נבנו. נדרש היה כישרון מוגבל במיוחד אם בכלל כדי לתכנן את המגדל, גם בהיבט העיצובי וגם בהיבט העירוני. לכן לא פלא שהמלון שהוקם בבניין כמו גם שאר העסקים שבו נותרו נחותים לא פחות מהסביבה המקיפה אותו – שכונת הדר.

במקור תוכנן לקום במגרש בית קולנוע גדול. בתכנונו השתתפו האדריכלים ג'ון ודרו אברסון מניו יורק ומשרדו החיפאי של האדריכל שמואל רוזוב, אלא שהפרויקט לא התממש.

תכנון המגדל נמסר בשנות ה-70 לאדריכל משה אורן, שהיה פעיל בחיפה באותן השנים ולא לחינם נשכח מאז. הקמת המגדל היתה לו הזדמנות להותיר חותם בולט בנוף העירוני שבו כמעט ולא נבנו עד אז בו מגדלים. ואכן אורן הצליח והותיר אחריו נקודת ציון, ה' ירחם.

ועל כך ברשימה זו.

.

378788043_7221030467926473_8135844680749361808_n

2023 (1992)

.

DSC05187

המגדל במבט ממרומי הכרמל על רקע הנמל

.

20230810_190657

מבט מרחוב סירקין

.

20230810_191007

מבט מרחוב החלוץ

.

20230811_081212

המגדל צומח מגוש המתנשא לגובה של ארבע קומות שפונה לרחוב החלוץ. העסקים נסגרו או עזבו ונותר ריק, חלק משקיעת המסחר בשכונת הדר

.

.

(1) הקולנוע שלא נבנה

במגרש הגדול שעליו הוקם המגדל, 1.8 דונם שטחו, בין הרחובות החלוץ והרצל – מהרחובות המסחריים הסואנים בחיפה בכלל ובשכונת הדר בפרט, קודמה לאורך שנים ארוכות עוד בשנות ה-40 תכנית לבית קולנוע גדול.

שכונת הדר באותה עת היתה מקום משגשג, מטופח ומתקדם. לאחר שהאוכלוסייה היהודית בחיפה בחרה להתבדל מזו הערבית ולהקים מרכז חדש בשכונת הדר, שני למרכז הותיק שהיה בעיר התחתית, הוקמו בה לבד מבתי דירות מרווחים, גם שדרות של חנויות, בתי קפה ושוק מקורה (שוק תלפיות). לצד אלה הקימה בה הקהילה המקומית שורה ארוכה של מוסדות חינוך (ובראשם בית הספר הריאלי והטכניון), תרבות (בתי הקולנוע אורה ומגדלור), ספורט (בריכת הפועל / גלי הדר), וכן מבני משרדים למנגנוני ארגוני עובדים וממשל של המדינה שבדרך (בית הקרנות) כמו גם בניין העירייה.

בית הקולנוע שתוכנן לקום במגרש רחב ידיים שחזית אחת שלו פונה לרחוב הרצל 63 וחזית שניה לרחוב החלוץ 64, יועד להשתייך לרשת בתי הקולנוע האמריקאית פוקס המאה העשרים. הרשת שהשתייכה לאולפנים המפורסמים, גם תכננה להקים בתי קולנוע בתל אביב (זה הוקם לבסוף ב-1957 ונקרא היה "קולנוע תל אביב") ובירושלים.

לתכנון הפרויקט הוזמן האדריכל שמואל רוזוב (1975-1900), מבכירי האדריכלים שפעלו אז בעיר ועל עבודותיו כתבתי כאן כבר כמה מאמרים: תחנה מרכזית עכו, תחנה מרכזית צפת, קריית החשמל, הבית הגדול, מלון דן כרמל, הבית ברחוב יצחק 5 ובית האיכרים).

על חלק מהתכניות לקולנוע שנערכו כולן באנגלית, חתום גם משרד אדריכלים ניו-יורקי שבראשו עמדו ג'ון ודרו אברסון, אב ובנו. אדריכלים אלה התמחו בתכנון בתי קולנוע ותיאטראות ותכננו למעלה מ-500 כאלה בארה"ב.

הבדלי הגובה בין הרחובות הרצל והחלוץ אפשרו ליצור אולם משופע וגדול למדי, עם מבואה רחבה בחלקו העליון שפנתה לרחוב הרצל. המבנה יועד להיות הקומפלקס הגדול בארץ – כזה שיכיל אולם עם כ-900 מושבים ואולם נוסף ובו 450 מושבים.

חניון רכבים חפור בחלקו במדרון הטבעי של הקרקע ופתוח לרחוב החלוץ תוכנן לקום במפלס התחתון של בית הקולנוע. כדי לקשר בין הרחובות הרצל והחלוץ שקרוב לשמונה מטרים גובה הבדילו ביניהם, תכנן רוזוב משני צידי המגרש הגדול מדרגות נוחות לציבור: מדרום מדרגות ישירות ומצפון מדרגות עם מהלך שבחלקו כפול וחגיגי.

.

צילום מסך 2023-09-14 234312

1949: תכנית האולם הגדול שתוכנן להכיל כ-900 מושבים מעל לחניון (מקור: ארכיב העירייה)

.

חתך בקולנוע

1950: חתך בני אולמות הקולנוע וחניון מתחת לאולם הגדול שפונה לרחוב החלוץ (מקור: ארכיב העירייה)

.

צילום מסך 2023-09-14 234355

1950: חזית צפונית הכוללת את שורת הקשתות כהמשך לקשתות הקיימות בבניין הסמוך. מימין המדרגות שהיו לחלק היחיד בפרויקט שהתממש (מקור: ארכיב העירייה)

.

.

אלא שקידום התכנית נתקל בשינויים נדרשים, ואלה האריכו את התהליך אל שנות ה-50. לבסוף נדחה רעיון החניון בתחום המגרש והעירייה דרשה כופר חניה עבור עשרות רבות של מקומות חנייה. העלויות הגבוהות הובילו לשינויים בתכנית ולבסוף לגניזת הפרויקט השאפתני.

החלק היחיד בפרויקט שבוצע לפי תכניתו של רוזוב, היה מהלך המדרגות שבצפון המגרש ומחבר בין הרחובות הרצל והחלוץ. בפודסט שבמרכז מהלך המדרגות שולבה שוקת לשתייה (שנהרסה) עם קיר קרמיקה אמנותי שיצר האמן ישראל רובינשטיין, שכמה מיצירותיו שולבו במבני ציבור בחיפה. קיר הקרמיקה מנציח את שמואל איצקוביץ' (1934-1881) ממייסדי שכונת הדר והטכניון, שאת מצבת קברו עיצב האדריכל אלכסנדר ברוואלד שתכנן את בניין הטכניון בשכונה.

.

המדרגותשלרוזוב

1950: קטע מתכנית בית הקולנוע שבה מופיע החלק היחיד בפרויקט שבוצע – מהלך המדרגות בצפון המגרש שנועד לחבר לציבור את הרחובות הרצל והחלוץ (מקור: ארכיב העירייה)

.

20230811_080824

את מערך המדרגות שנועדו לקשר בין הרחובות הרצל והחלוץ תכנן האדריכל שמואל רוזוב, כחלק מפרויקט גדול שלא נבנה – בית קולנוע

.

20230811_080828

במדרגות שולב קיר אמנות עם ברזייה שאינה פעילה

.

20230811_080855

שמואל איצקוביץ' (1881 – 1934) ממייסדי שכונת הדר והטכניון. את מצבת קברו עיצב האדריכל אלכסנדר ברוואלד שתכנן את בניין הטכניון בשכונה (כיום מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד)

.

20230811_080845

את קיר האמנות יצר ב-1959 האמן ישראל רובינשטיין, שיצר גם תבליטים בבית הכנסת הגדול בשכונת הדר שתכננו מוניו גיתאי-וינרויב ואל מנספלד

.

.

(2) מלון מגדל חיפה

במגרש קידמו היזמים את הקמתו של מגדל בן 23 קומות הכולל כמה קומות חניון בחלקו התחתון, מסחר בקומות הרחובות הרצל והחלוץ וכן כמה קומות של משרדים. עיקר ייעודו של המגדל תוכנן להיות מלון, לכן גם וועדת התכנון הסכימה לחרוג מגובה הבנייה הנהוג בשכונת הדר הוותיקה ולאפשר את בנייתו של מגדל. התקווה היתה כי הקמתו של מלון חדש יוסיף ערך תיירותי יוצר דופן לשכונה שכבר אז שקע מעמדה.

בתכניות ששמורות בארכיב העירוני ניתן למצוא כי בפרויקט שנקרא היה במקור "מגדל משה", תוכנן כבר משלב ראשון לנצל את הפרשי הגובה בין הרחובות וליצור שתי חזיתות מסחריות – אחת לכל רחוב. למלון תוכננה מבואת כניסה צנועה מכיוון רחוב הרצל ומעליה קומה שהכילה את אולמות ההסעדה והאירועים וכן המטבח.

מעל לקומת המסד תוכננו קומות משרדים אחדות שהעניקו לבניין את ייחודו – קומות אלה רחבות יותר באופן הדרגתי ומעניקות לבניין את התנופה העיצובית. אלא שהתוצאה גמלונית, כבדה ומגושמת. בקומות אלה שולבו מרפסות שהאדריכל הפנה משום מה לכיוון הכרמל במקום אל נוף המפרץ.

מעטפת המבנה מורכבת מפסי חלונות של זכוכית כהה ופסי בטון בהיר או צבוע בלבן עם תבליט לסירוגין. קומות המסד מחופות באבן נסורה בהירה. העיצוב זר לסביבה הבנויה של שכונת הדר ונראה שהאדריכל כלל לא השכיל לתכנן בניין שישתלב בסביבה, אלא העדיף ש"יצירת המופת" שיצר תבלוט לא רק לגובה אלא גם בעיצובה החזותי.

.

צילום מסך 2023-09-14 233924

הקומות התחתונות במגדל רחבות יותר באופן הדרגתי ומעניקות לבניין את התנופה העיצובית, אלא שהתוצאה גמלונית, כבדה ומגושמת (מקור: ארכיב העירייה)

.

.

אלמנטים שתוכננו ולא בוצעו היו למשל מעבר תת-קרקעי שיועד לקשר בין קומת המסחר ברחוב הרצל ובין צדו השני של הרחוב הסואן. על גג הבניין תוכננה לקום מסעדה, שממנה יתאפשר לסועדים להנות גם מנוף פנורמי של העיר.

.

צילום מסך 2023-09-14 234517

תכנית מוקדמת של הבניין הכילה גם מסעדה בקומת הגג שבלטה מעט מקו החזית (מקור: ארכיב העירייה)

.

צילום מסך 2023-09-14 234556

סוף שנות ה-70: תכנית למסעדה על גג הבניין שלא בוצעה (מקור: ארכיב העירייה)

.

צילום מסך 2023-09-14 234634

קומת החנויות במבואה מכיוון רחוב הרצל שבוצעה לפי התכנית למעט המדרגות שבקצה העליון שיועדו למעבר תת-קרקעי מתחת לרחוב הרצל ולא בוצע (מקור: ארכיב העירייה)

.

.

המלון תוכנן להכיל 113 חדרים הפרוסים ב-12 קומות (במעלית לא קיימת קומה 13). דירוג המלון הוא של שלושה כוכבים וחדריו מתהדרים בפתחי חלונות רחבים שמהם נשקף נופה העלוב של חיפה. מומלץ לקבל חדר בקומה ה-17 ולהתרשם מהנוף, ביום ובלילה. החברה שהחזיקה במלון הפעילה שני מלונות נוספים בארץ – "מלון מגדל העיר" שבמרכז ירושלים ו"מלון בקעת הירח" באילת.

במקור נמסר עיצוב המלון לאדריכלית הפנים אדית ברון, שיצאה אז לדרך עצמאית לאחר שעבדה שנים (1975-1963) במשרדו של אדריכל הפנים היינץ פנחל. לצערי לא הצלחתי למצוא תמונות של עיצוב המלון המקורי, ממנו לא נותר כמעט זכר בבניין שעבר שיפוצים יותר מפעם אחת. השריד האחרון שנותר מהעיצוב המקורי הוא נברשת זכוכית, אלמנט שהופיע בעבודות אחרות שתכננה ברון, כמו גם במסגרת עבודתה אצל פנחל (מנורה כזו ממש ניתן למצוא עדיין במלון דן פנורמה).

הבניין ראה ימים יפים יותר. אמנם בקומות המלון הפנימיות נעשו המאמצים ליצור עיצוב אחיד ועכשווי, אלא שבחלקים אחרים של הבניין המצב עגום: שטחי המסחר הפונים לרחוב החלוץ נעזבו ועומדים ריקים. בצמוד לחזית המזרחית של המגדל ולכל גובהה הוקמו מדרגות חירום הבולטות היטב הודות לצבע הירוק שנבחר להם. נתלו גם מזגנים בחזית ובצמוד לחזיתות שבראש המגדל הוצבו באי-סדר אנטנות סלולריות.

.

1.1B9CDCF3-F0E9-4E65-BB66-3FA259CDD767

חתך (מקור: ארכיב העירייה)

.

קומה

תכנית הקומות טיפוסית ומורכבת ממסדרון מרכזי המקשר לחדרים הפרוסים משני צידיו – משרדים או חדרי המלון (מקור: ארכיב העירייה)

.

.

מלון מגדל חיפה הוא מהזולים בעיר ומהבודדים שפועלים בשכונת הדר. למרגלותיו מצוי מלון נוסף, במבנה מודרני שתכנן בשנות ה-30 האדריכל משה גרשטל. העדפתי להתארח במלון מגדל חיפה היות וידעתי שממנו אוכל להנות מהנוף העירוני – ולא התאכזבתי. באתר בוקינג מקבל המלון ציון מכובד וראוי של 8.1 וכיום מתארחים בו מפונים מיישובי גבול הצפון.

במלון אמנם מוגשות גם ארוחות במחיר משתלם, אך מומלץ לנצל את הקרבה לרחוב סירקין המתאפיין בצפיפות גבוהה של מסעדות טובות ומקוריות. על מבנה שגם אותו תכנן אדריכל משה אורן ומאכלס שתיים מהמסעדות הטובות באזור כתבתי כאן לאחרונה – בסירקין 21.

כמובן שלא רק ההיבט הקולינרי הוא זה שמצדיק את הביקור בשכונת הדר ובמלון מגדל חיפה – ישנו גם נימוק תרבותי והוא זה שהוביל אותי לכאן. בקרבת המלון מצוי מוזיאון חיפה לאמנות, בו מוצגות בימים אלה כמה תערוכות ששווה להשקיע בהן שעה של פנאי. ברחובות השכונה מצוי מקבץ המבנים המרתק ביותר שנבנה בארץ, בעיקר במהלך שנות ה-30. כאן ב"חלון אחורי" התמקדתי בכמה עשרות מהמבנים הנבחרים בשכונה.

.

20230811_081743

ליד המגדל מצוי אחד ממפגשי הרחובות המרכזיים בשכונת הדר – הרצל, ארלוזורוב ומנחם. משמאל מלון סאטורי השוכן בבניין משנות ה-40 שתכנן האדריכל משה גרשטל כמלון תלפיות

.

20230811_081737

את הקומות התחתונות במגדל תכנן האדריכל עם מרפסות רחבות שפונות אל הכרמל (במקום אל נוף המפרץ…)

.

20230811_081228

הבניין מורכב מפסי חלונות כהים ולעומתם פסי בטון מתועשים עם דוגמה

.

20230811_094733

חדר מדרגות נראה כמו תוספת מאוחרת

.

20230811_094731

במקור שכן בקומת הקרקע סניף של בנק לאומי שנסגר ומאז המקום ריק ועזוב

.

1.03642395-249A-462A-86D8-F688F2426C36

1977: למעלה חזית צפונית לרחוב החלוץ ולמטה חזית דרומית לרחוב הרצל (ארכיון העירייה)

.

20230810_155910

מחכים למשיח, או לראש עירייה טוב (מספיק גם בינוני)

.

20230811_081000

ריקה ועזובה – הקומה המסחרית הפונה לרחוב החלוץ

.

20230810_191526

קומות המסד מחופות באבן נסורה

.

20230810_191137

המגדל מציץ מכל פינה

.

20230810_191126

מוכה ומילל

.

20230811_080752

הבדלי הגובה בין רחוב הרצל העליון ובין רחוב החלוץ התחתון הובילו ליצירת מעבר מדרגות שפתוח לציבור המקשרות בין המפלסים והרחובות – מעבר זה הוא שריד יחיד לתכנית הקולנוע שלא מומשה ואותה תכנן כאן האדריכל שמואל רוזוב

.

20230810_191545

הכניסה למלון היא דרך מעבר מסחרי שפונה לרחוב הרצל

.

20230810_191603

נקי אבל חסר חיים

.

20230810_191723

מדרגות מקשרות בין הקומות התחתונות

.

20230810_160247

הנברשת היא שריד יחיד ובודד מהעיצוב המקורי של המלון שתכננה אדריכלית הפנים אדית ברון

.

20230810_160232

במקור הפיר איפשר חיבור במבט בין מפלס הכניסה לבניין ובין הקומה הציבורית של המלון, כיום רובו חסום

.

20230810_161659

הנברשת

.

20230810_161836

דלפק הקבלה שוכן בקצה המעבר המסחרי שבקומת הכניסה מרחוב הרצל

.

20230810_161736

חדר האוכל של המלון

.

20230811_080538

במעלית אין קומה 13!

.

20230810_161434

מומלץ לקבל חדר בקומה 17 – העליונה בבניין

.

20230810_161402

חדר

.

20230810_161056

נוף מהחדר

.

20230810_161520

שכונת הדר והעיר התחתית

.

20230810_192143

קולנוע רון ניצב עזוב ומוזנח – עדות לחיי התרבות והפנאי שפיארו בעבר את שכונת הדר

.

20230810_195124

הנוף משתנה עם רדת החשיכה

.

20230810_204000

ובינתיים על המסך בחדר מככב האדריכל ישראל גודוביץ שיוצא נגד הרכבת הקלה. בחודש הבא יהיה גודוביץ בן 90. מזל טוב ישראל!

.

תודה לאדריכלית הפנים אדית ברון ולאינג' דב יהלום

רשימות נוספות על חיפה:

.

הבית הגדול

מגדל המגינים

שיכוני המורים

שכונת בת גלים

מוזיאון מאיר בן אורי

שכונת קריית אליעזר

בניין הנהלת קופת חולים

בית הכנסת בשכונת עין הים

בית הספר הנטוש בקצה שכונת נווה דוד

בניין מעבדות הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון

הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון

בית הכנסת המרכזי בהדר

בלוק ברמת הדר

מלון טלטש

בית הזכוכית

בית הקרנות

דרך הים 99

 גשר רושמייה

מגדל הנביאים

ארלוזורוב 65-63

בר גיורא 28 ו-34

הכרמלית לפני השריפה

בריכת גלי הדר הנטושה

המאבק על גבעת העיזים

בית הכנסת המרכזי בכרמל

המאבק על הבית בשדרות יצחק 5

תערוכת בוגרי אדריכלות בויצו חיפה

בית ספר נטוש ברחוב חלוצי התעשייה

האנדרטה שיצר גרשון קניספל לחללי אחוזה

ארבעה בתים בהדר הכרמל בתכנון אוראל-זוהר

שיכון עובדי בתי הזיקוק בתכנון אלפרד גולדברגר

חידוש בית אבא חושי בתכנון אמסטרדם ובן נון

פרויקט לב הדר הכרמל בתכנון תיאודור מנקס

קריית חשמל בתכנון שמואל רוזוב

חדר האוכל בתחנת כוח חיפה

מלון גני דן הנטוש

גן ומצפור אלנבי

6 פנינים בחיפה

בית אבא חושי

סירקין 21

הדריון

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.