סיבוב בלול הדו-קומתי הנטוש ובתערוכה בגלריה שבקיבוץ שער העמקים

כבר ארבעים שנה שהלול הדו-קומתי בקיבוץ שער העמקים אינו מאכלס עוד תרנגולות והוא עזוב ונטוש. במקור הוקמו שני לולים דו-קומתיים זה לצד זה, כשמגדל סילו מפריד ביניהם. אחד מהשניים כבר נהרס, בעוד שהמבנה הייחודי שנותר מסוגו בארץ והוקם ב-1951 סומן כמבנה לשימור בתכנית שאושרה לפני שנתיים. אלא שבקיבוץ לא הצליחו להעניק ייעוד חדש למבנה שתוכנן לשיכון אפרוחים, ובתכנית חדשה שהופקדה לאחרונה הוא מסומן להריסה לטובת מגרש ספורט.

כמה עשרות מטרים ממנו מוצגת בימים אלה בגלריה העמקים תערוכה צנועה לאמנית דינה ניר, ילידת הקיבוץ (1936). ניר שילבה רבות מעבודותיה במרחב הציבורי וכמעט לא זכתה להציג תערוכת יחיד. כעת נעשה כאן חסד קטן עם יצירתה.

ועל כך ברשימה זו.

.

438840368_8109459195750258_7427419299591528093_n

2024 (1951)

.

שערהעמקים

שער העמקים

.

20240426_115051

מבנה הלול הדו-קומתי על הגבול בין אזור הספורט והתרבות של הקיבוץ ובין אזור מבני המשק. כעת מקודמת תכנית שבמסגרתה שטח הלול יהפוך גם הוא לייעוד ספורט ועל שטחו שיתפנה יוקם מגרש ספורט

.

20240426_115118

בקצה הדרומי יש מדרגות שעולות לקומה העליונה ובקצה הצפוני יש גשר קטן שמקשר בין הכביש ובין הקומה העליונה

.

20240426_120204

חזית מזרחית והסילו

.

.

(1) הלול

עם הקמת המדינה וגלי העלייה שהגדילו במהירות את אוכלוסיית הארץ היהודית, עלה גם הביקוש לביצים ובקיבוץ שער העמקים הקימו בזה אחר זה לולים חדשים. שטח הקיבוץ שיועד לבנייה היה מוגבל ובנוסף הטופוגרפיה הטבעית התאפיינה בשיפועים, ואלה הכריחו את חברי הקיבוץ לחסוך בשטח ולהקים את הלולים החדשים בקומות.

שני מבני לולים דו-קומתיים הוקמו בשער העמקים. האחד יועד לתרנגולות מטילות ביצים. לצדו הוקם לול נוסף, קטן באורכו מזה הראשון, שיועד לשיכון אפרוחים בני יום עד ששה או שבעה שבועות (בית אימון אפרוחים). בהמשך אפרוחים אלו סיימו את חייהם כפרגיות בתעשיית הבשר, או האריכו את חייהם כשעברו ללול המטילות. בין שני הלולים הוקם מגדל סילו שהכיל את תערובות המזון להזנת אוכלוסיית הלולים. הצבת שני המבנים המוארכים והאופקיים כשבמרכזם מגדל הסילו האנכי, העניקו למתחם אופי ייחודי שבלט בנוף.

המבנה בנוי כולו מבטון שנותר חשוף, לרבות גג הבטון. היות ויועד לתרנגולות ואפרוחים ולא לבני אדם, לא שולבו בו תשתיות טיפוסיות למבנה וכן גובה הקומה נמוך מגובה רגיל. בשתי חזיתותיו המוארכות נקבעה שורה ארוכה של חלונות רחבים עם דלתות, כשממרחק נראות כמו חזית של מבנה מגורים. גג המבנה המשופע בלט מקו החזית באופן שבו הטיל צל על החלונות ומנע מקרני שמש ישירות מלחדור אל הלול ולחמם אותו שלא לצורך. גם על החלונות שבקומת הקרקע הצלו מדפי בטון זיזיים, ששימשו למעבר העובדים לאורך חזיתות המבנה מבלי להכנס ללול.

חתך המבנה עוצב כמו בבזיליקה. בעוד שבלול שבקומת הקרקע לא היה לחתך זה כל השפעה, הרי שבקומה העליונה נהנו האפרוחים לא רק מתנועת האוויר שחדר והתנדף מבעד לחלונות שבשתי החזיתות המוארכות, אלא גם משתי שורות החלונות שנקבעו בחלק הגג המוגבה שבמרכז, חתך שכמוהו ניתן למצוא בבזיליקות עתיקות אך חזר והופיע גם באדריכלות מאוחרת (כמו תחנת הכוח ברומא שהוסבה למוזיאון, או להבדיל בבית הכנסת בשיכון ה' בבני ברק).

.

20240426_120100

הלול מתוכנן לפנות את מקומו לטובת מגרש ספורט

.

20240426_120125

שלט הסבר שדהה

.

.

.

הקמת הפרויקט כולו ארכה שלוש שנים – ראשון נבנה לול האפרוחים (1951), אחריו קם לול המטילות (1952) ולבסוף הושלמה בנייתו של מגדל הסילו (1953), כך מציינות האדריכליות ענת אסתרליס ועדי חימוביץ שערכו לפני שנים אחדות סקר שימור לקיבוץ במסגרת תכנית מתאר. הן גם מצאו כי מתכנן המבנים היה מהנדס חיפאי בשם בר יעקב, שלא אותרו פרטים נוספים אודותיו.

לא נראה שאדריכל היה מעורב במבנה. האדריכלים פרדי כהנא וויטוריו קורינלדי שעבדו במחלקה הטכנית של תנועת איחוד הקבוצות והקיבוצים ולאחר מכן במחלקה לתכנון של התק"מ, לא זוכרים שבקיבוצים שהכירו מתנועתם נבנה לול בקומות, אלא לרוב השתמשו בדגם חזרתי שהיה חד-קומתי. קורינלדי מוסיף שלולים בקומות נבנו כנראה רק בקיבוצים של תנועת הקיבוץ הארצי וגם אז לא נדרש היה לשלב אדריכל בתכנונם.

.

גבעת המוסד ולול קומותיים פב 1952

1952: לול האפרוחים כבר שלם, בעוד שבסמוך לול מוקם לול המטילות. בהמשך הוקם גם הסילו בין שני הלולים (צילום: מרדכי שניר, ארכיון קיבוץ שער העמקים)

.

לול 2 1951-53

1953: שני הלולים – המטילות שנהרס מימין והאפרוחים ששרד בינתיים אך מיועד להריסה משמאל. הסילו יישאר (צילום: מרדכי שניר, ארכיון קיבוץ שער העמקים)

.

.

.

"בשתי הקומות היו אפרוחים, אלפים, שהסתובבו בחופשיות" נזכרת נורית כהן לבני שעבדה בלול בין השנים 1974-1958. וכמוה גם כל שאר עובדי הלול היו חברי הקיבוץ. היא מסבירה שב'בית אימון אפרוחים' דאגו העובדים לטמפרטורה המתאימה, לפחות 21 מעלות. לצורך זרימת האוויר והשליטה בו נקבעו חלונות רבים, כשאת כולם ניתן היה לפתוח ולסגור בהתאם לעונה. כמו כן, הקפידו על הזנת האפרוחים באופן ידני. שריד למערכת אספקת המים האוטומטית ניתן למצוא בלול עד היום – אלה צינורות אנכיים שהיו יורדים אל השקתות קטנות וברגע שאלה היו מתרוקנות היו הצינורות מזרימים מים חדשים. רצפת הלול כולה היתה מכוסה בנסורת, כדי שהפרשות האפרוחים יספגו ולא יזיקו.

העבודה בלולים הדו-קומתיים היתה לפי כהן לבני רגילה ולא שונה מזו שבלול חד-קומתי, למעט הצורך בטיפוס במדרגות. אמנם הותקן בחלקו הצפוני של המבנה גשר שמקשר בין הכביש ובין הקומה העליונה של הלול, אך עובדי הלול העדיפו לטפס במדרגות שנקבעו בחלק הדרומי שהיה קרוב למסלול התנועה הרגיל שלהם.

.

צוות הלול 1968-

1968: צוות עובדי הלול על הגשר שמקשר אל הקומה העליונה וברקע הר הכרמל. נורית כהן לבני עומדת שלישית משמאל (צילום: מרדכי שניר, ארכיון קיבוץ שער העמקים)

.

scan0014

קומת הקרקע של הלול (ארכיון קיבוץ שער העמקים)

.

.

סופם של שני הלולים הדו-קומתיים הגיע עם השינוי בתקנים של לולים, שהוביל לצורך להרחיק ולפזר את הלולים. לולים חדשים הוקמו ושני מבני הלולים הוותיקים הפסיקו את פעילותם בתחילת שנות ה-80.

כיום מצבו של הלול נראה טוב, אם לא מתייחסים להזנחה ולעזובה, ולא מצאתי בו סדקים משמעותיים, או התפוררות חריגה של הבטון. אלא שהמבנה שכאמור יועד לשיכון אפרוחים ותרנגולות יתקשה לשינוי שישרת בני אדם והוא מיועד כעת להריסה.

בניית לולים בקומות לא היה מחזה נפוץ, וגם כיום למרות מצוקת השטחים לא ידוע לי שנבנים כאלה בארץ. לול בן ארבע קומות הוקם בקיבוץ מזרע כמעט במקביל לזה שבשער העמקים, ובתכנונו השתתף האדריכל שמואל סמטצ'קין. אלא שהלול במזרע לא תפקד זמן רב ועד מהרה נעזב, ולפני חודשים אחדים נהרס. גם בקיבוץ משמר העמק הוקם לול בקומות ואף הוא נהרס.

.

20100211_4006

לול בן ארבע קומות במזרע ונהרס לפני חודשים אחדים לאחר שעמד נטוש עשרות רבות של שנים (צילום מ-2010)

.

20240426_115906

בקצה הדרומי מדרגות עולות לקומה העליונה ובקצה הצפוני יש גשר שמקשר ישירות. משמאל מגדל הסילו שהזין את דיירי הלולים

.

20240426_115521

המבנה בנוי כולו מבטון שנותר חשוף, לרבות גג הבטון. בשתי חזיתותיו המוארכות נקבעה שורה ארוכה של חלונות רחבים עם דלתות, כשממרחק נראות כמו חזית של מבנה מגורים.

.

20240426_115818

גג המבנה המשופע בולט מקו החזית באופן שבו הטיל צל על החלונות ומנע מקרני שמש ישירות מלחדור אל הלול ולחמם אותו שלא לצורך.

.

20240426_115452

חתך המבנה עוצב כמו בבזיליקה. בעוד שבלול שבקומת הקרקע לא היה לחתך זה כל השפעה, הרי שבקומה העליונה נהנו האפרוחים לא רק מתנועת האוויר שחדר והתנדף מבעד לחלונות שבשתי החזיתות המוארכות, אלא גם משתי שורות החלונות שנקבעו בחלק הגג המוגבה שבמרכז, חתך שכמוהו ניתן למצוא בבזיליקות עתיקות

.

20240426_115256

הלול הפסיק את פעילותו בתחילת שנות ה-80 וחלק מהתשתיות ששימשו את האפרוחים עדיין שרדו

.

20240426_115340

שריד למערכת אספקת המים האוטומטית ניתן למצוא בלול עד היום – אלה צינורות אנכיים שיורדים אל שקתות קטנות (שלא שרדו) וברגע שאלה היו מתרוקנות היו הצינורות מזרימים מים חדשים.

.

20240426_115358

רצפת הלול היתה מכוסה בנסורת, כדי שהפרשות האפרוחים יספגו ולא יזיקו.

.

20240426_115245

בטון, עץ ורשת לולים

.

20240426_115429

מכאן ניתן להשקיף על קרית טבעון ומכללת אורנים

.

20240426_115742

הצינורות להשקיית האפרוחים

.

20240426_115928

הלול שבקומת הקרקע משמש לאחסנת גרוטאות

.

20240426_120002

בקומת הקרקע

.

scan0016

קומת הקרקע של הלול (ארכיון קיבוץ שער העמקים)

.

20240426_120338

מימין דופן הלול ומשמאל דופן הסילו ובמרכז פסל עטוף

.

.

(2) תערוכה לדינה ניר בגלריה העמקים

הגלריה בקיבוץ שוכנת באחד המבנים הייחודיים בארץ, כזה שכל חזיתותיו מצוירות. במקור הוקם המבנה שנחנך ב-1976 כדי לשמש סטודיו לאמן ולחבר הקיבוץ אברהם עמרי (2009-1914). עמרי יצר סגרפיטו שמעטר שלוש חזיתות ובחזית הרביעית שבמרכזה נקבעה הכניסה מצוי פסיפס שיצר.

25 שנה שימש המבנה את עמרי כסטודיו ומקום של מפגש. שכשנחלש עזב והמבנה הוסב למשרדים של חברת בנייה. ב-2016 ביוזמתו של אורן עמרי, הנכד, חזר המבנה להיות מוקדש לאמנות ופועלת בו גלריה העמקים. על המבנה כתבתי כאן.

אחת לחודש וחצי מתחלפת תערוכה בגלריה שאותה מנהלת ואוצרת עינת סיני פסטרנק. המשותף לתערוכות כולן הוא הקשר למקום – חלק מהאמנים הם חברי הקיבוץ או הסביבה, או שהעיסוק שלהם קשור למקום.

.

20240426_105538

מבנה הגלריה הייחודי מוקף כולו באמנות שנוצרו בידי האמן וחבר הקיבוץ אברהם עמרי (2009-1914) שלמענו הוקם המבנה כסטודיו

.

20240426_105520

חזית דרומית מציגה נושאים הקרובים לחיי הקיבוץ

.

20240426_105621

מעל הכניסה שולב פסיפס שיצר האמן

.

.

התערוכה שתסגר כאן בקרוב מעניקה במה לאמנית דינה ניר, ילידת הקיבוץ (1936). שנים אחדות לאחר ששכלה במלחמת ששת הימים את בעלה עודד אבן-טוב, עזבה עם בתה את הקיבוץ ועברה להתגורר בהרצליה. היא עסקה באמנות ובחינוך לאמנות במכללת אורנים עד לפני עשור, אז שקעה במחלה. לאחרונה חזרה לשער העמקים ומתגוררת בבית אבות סיעודי, כשבמקביל נערכת לה תערוכת יחיד ראשונה מזה ארבעים שנה.

לאורך חמישה עשורים יצרה דינה ניר במגוון של טכניקות ובקני-מידה שונים – ציור, הדפס, פיסול בעץ, בחימר, בברזל ובאלומיניום, יצירות קטנות וגם כאלה שמתנשאות לגובה של ששה מטרים. יצירתה הגדולה מצויה ביותר בסמוך לצפת – אנדרטה לזכר חללי חטיבה 37 שבין חלליה היה בעלה. חלק מעבודותיה היו כאלה ציבוריות ושולבו במבנים או בשטח הפתוח, אלא שהתערוכה "חוזרת הביתה" (אוצרת: עינת סיני פסטרנק) המוצגת כעת בגלריה העמקים וחושפת קומץ מעבודותיה, מתמקדת בעיסוק של האמנית בגוף ובעיקר בזה הנשי.

את התערוכה מלווה קטלוג, המהווה תרומה משמעותית לעניין המחודש ביצירתה של ניר מעצם היותו הפרסום הראשון המוקדש לה.

.

000001270008

דינה ניר (צילום: אורי גבעון)

.

20240426_110934

קבוצה של חברות קיבוץ בית אלפא באו לביקור

.

20240426_111026

קהל, עץ וברזל, 1966

.

20240426_111117

מימין ללא כותרת קרמיקה, 2009. במרכז ללא כותרת, יציקת אלומיניום ופטינה ברונזה, 1976

.

20240426_111125

קבוצה, עץ, 1976

.

20240426_112140

על הקיר משמאל עבודת קיר מעץ מ-1965 שהיתה תלויה במשך שנים בחדר האוכל בקיבוץ

.

20240426_111148

ללא כותרת, עץ, 1965

.

20240426_111321

עבודות אחרונות, קרמיקה, 2017

.

20240426_111229

יציקת אלומיניום, שנות ה-70

.

20240426_113638

חתימת האמנית

.

.

ברחבי הקיבוץ מצויות כמה עבודות בודדות שיצרה דינה ניר בתחילת שנות ה-70:

.

20240426_121000

שור, ברזל, 1970: מיקומו של הפסל הועתק ממיקומו המקורי בשטח פתוח וטבעי אל מיקומו הנוכחי בשוליים של מגרש חניה לצד בית האבות הסיעודי שבו מתגוררת כיום האמנית

.

scan0007

1970: השור במיקומו המקורי

.

20240426_115005

מנורה, ברזל, 1972: ברקע הדשא הגדול עם הבמה (גלריה העמקים שוכנת בין העצים שמימין. לול הקומותיים משמאל לברושים מחוץ לתמונה)

.

20240426_114600

ובעורף אולם הספורט

.

.

20240426_114607

את העבודות ביצעה דינה ניר במסגריה הסמוכה

.

20240426_114635

בעורף הפסל "חנוכיה" מצוי אתר הזיכרון לחללי הקיבוץ שנפלו במלחמות ובו שילבה פסל קיר. לול הקומותיים מצוי עשרים מטרים מאחורי הקיר.

.

20240426_114707

1970

.

20240426_114719

דינה ניר למדה אמנות אצל דב פייגין ומרסל ינקו

.

20240426_114917

את הקומה התחתונה בבניין של אולם הספורט מאכלס כיום משרד אב אדריכלות נוף

תודה לנורית כהן לבני, עינת סיני פסטרנק, אילן כהן ולאדריכלים פרדי כהנא וויטוריו קורינלדי

רשימות נוספות על שער העמקים:

חדר האוכל ואולם הספורט (יוסף אידלמן, מנחם באר, דן פלג, אבנר קנר, ישראל קומט ומנחם ראט)

גלריה העמקים / הסטודיו של אברהם עמרי וכן כאן וגם כאן

מועדון לחבר (כרמלה כרמי)

שיר לסיום:

.

.

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • arikbenedekchaviv  ביום 01/05/2024 בשעה 10:31

    איזה מעברים ברשומה אחת.

    אין בקיבוץ שום החלטה ביחס לעתיד הלול, האין הוא נדל"ן אפשרי לדור ההמשך?

    • מיכאל יעקובסון  ביום 01/05/2024 בשעה 10:43

      אזור המגורים מוגדר במקום אחר בקיבוץ

      • arikbenedekchaviv  ביום 01/05/2024 בשעה 11:55

        חבל שהם לא עושים שימוש במבנה או בקרקע.

        • מיכאל יעקובסון  ביום 01/05/2024 בשעה 12:05

          זה יישוב קטן עם צרכים קטנים, מנעד השימושים הנדרשים ויכולים להשתלב במבנה הוא מצומצם וגם אז נדרשות התאמות. מדובר בלול תרנגולות משנות ה-50 – גובה הקומה מאד נמוך, אין בידוד או נגישות וכו'

          • arikbenedekchaviv  ביום 01/05/2024 בשעה 13:06

            תודה.

          • prilpi  ביום 01/05/2024 בשעה 16:50

            תודה מיכאל :))הייתי שם לפני כמה חודשים…לטעמי, גודל הקיבוץ אינו רלוונטי לפוטנציאל השימוש במבנה.אפשר לצקת לשם מגוון שימושים, מסטודיואים לאמנות, סדנאות, גלריות וכו'… יו ניים איט. ראינו כבר לא מעט כאלה…משם, חיזוק, בידוד, הנגשה והתאמות, זה לא חסם אלא סוגיות של בחינה כלכלית וכדאיות.*בטבעון השכנה לדוג', אין כמעט מבנים שיכולים לאכלס מגוון שימושים כזה, ומנגד, אוכלוסייה עם צרכים ודרישות לחללי יומרחבי יצירה, שהולכת וגדלה…אז אינטואיטיבית, הייתי אומר שיש שם פוטנציאל, שלבי…ולראיה, ראה את ה-RE-USE של טחנת הקמח בשער העמקים(לא יודע עם כבר סיקרת), שהוסבה למגוון שימושי ומרחבי יצירה ואמנות (תיאטרון, אולפן מוזיקה, דוג'ו, חללי עבודה…)ובחזרה ללול.. מבנה נעים וייחודי עם המון אור טבעי ויופי של ויסטות…חבל אם ייהרס מבלי לעשות איזה סבב בדיקת פוטנציאל שימושים…בסיבוב הבא שלך בטבעון/שער העמקים, תן קריאה וקפוץ לקפה 🙂

  • daliabaramotz  ביום 01/05/2024 בשעה 20:12

    מוזמן להקשר גם בלולים שלנו

  • שרון רז  ביום 01/05/2024 בשעה 22:59

    חבל לגבי מבנה הלול, היה/יש פוטנציאל לשימוש חוזר בו. אבל נו, זה לא מפתיע אותי אם ייהרס.
    לגבי דינה ניר זה יפה ומרגש, שזו "תערוכת יחיד ראשונה מזה ארבעים שנה", שאת התערוכה מלווה קטלוג ושיש עניין מחודש ביצירתה. כבוד, במה, תערוכה והערכה זה משהו הולם, ראוי, חשוב ונוגע כשמדובר באמנים נשכחים או חצי נשכחים.

  • shaul kochavi  ביום 02/05/2024 בשעה 10:35

    הלול של מזרע Regards שלום *שאול כוכבי *

    [image: Picture]

    Slide- & Film- Scanning 3658100 סטודיו מעש הזורע * *04-9899-421.טל.פקס *0523-990-421 *

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.