כבר ארבעים שנה שהלול הדו-קומתי בקיבוץ שער העמקים אינו מאכלס עוד תרנגולות והוא עזוב ונטוש. במקור הוקמו שני לולים דו-קומתיים זה לצד זה, כשמגדל סילו מפריד ביניהם. אחד מהשניים כבר נהרס, בעוד שהמבנה הייחודי שנותר מסוגו בארץ והוקם ב-1951 סומן כמבנה לשימור בתכנית שאושרה לפני שנתיים. אלא שבקיבוץ לא הצליחו להעניק ייעוד חדש למבנה שתוכנן לשיכון אפרוחים, ובתכנית חדשה שהופקדה לאחרונה הוא מסומן להריסה לטובת מגרש ספורט.
כמה עשרות מטרים ממנו מוצגת בימים אלה בגלריה העמקים תערוכה צנועה לאמנית דינה ניר, ילידת הקיבוץ (1936). ניר שילבה רבות מעבודותיה במרחב הציבורי וכמעט לא זכתה להציג תערוכת יחיד. כעת נעשה כאן חסד קטן עם יצירתה.
ועל כך ברשימה זו.
.
.
.
.
.
.
.
(1) הלול
עם הקמת המדינה וגלי העלייה שהגדילו במהירות את אוכלוסיית הארץ היהודית, עלה גם הביקוש לביצים ובקיבוץ שער העמקים הקימו בזה אחר זה לולים חדשים. שטח הקיבוץ שיועד לבנייה היה מוגבל ובנוסף הטופוגרפיה הטבעית התאפיינה בשיפועים, ואלה הכריחו את חברי הקיבוץ לחסוך בשטח ולהקים את הלולים החדשים בקומות.
שני מבני לולים דו-קומתיים הוקמו בשער העמקים. האחד יועד לתרנגולות מטילות ביצים. לצדו הוקם לול נוסף, קטן באורכו מזה הראשון, שיועד לשיכון אפרוחים בני יום עד ששה או שבעה שבועות (בית אימון אפרוחים). בהמשך אפרוחים אלו סיימו את חייהם כפרגיות בתעשיית הבשר, או האריכו את חייהם כשעברו ללול המטילות. בין שני הלולים הוקם מגדל סילו שהכיל את תערובות המזון להזנת אוכלוסיית הלולים. הצבת שני המבנים המוארכים והאופקיים כשבמרכזם מגדל הסילו האנכי, העניקו למתחם אופי ייחודי שבלט בנוף.
המבנה בנוי כולו מבטון שנותר חשוף, לרבות גג הבטון. היות ויועד לתרנגולות ואפרוחים ולא לבני אדם, לא שולבו בו תשתיות טיפוסיות למבנה וכן גובה הקומה נמוך מגובה רגיל. בשתי חזיתותיו המוארכות נקבעה שורה ארוכה של חלונות רחבים עם דלתות, כשממרחק נראות כמו חזית של מבנה מגורים. גג המבנה המשופע בלט מקו החזית באופן שבו הטיל צל על החלונות ומנע מקרני שמש ישירות מלחדור אל הלול ולחמם אותו שלא לצורך. גם על החלונות שבקומת הקרקע הצלו מדפי בטון זיזיים, ששימשו למעבר העובדים לאורך חזיתות המבנה מבלי להכנס ללול.
חתך המבנה עוצב כמו בבזיליקה. בעוד שבלול שבקומת הקרקע לא היה לחתך זה כל השפעה, הרי שבקומה העליונה נהנו האפרוחים לא רק מתנועת האוויר שחדר והתנדף מבעד לחלונות שבשתי החזיתות המוארכות, אלא גם משתי שורות החלונות שנקבעו בחלק הגג המוגבה שבמרכז, חתך שכמוהו ניתן למצוא בבזיליקות עתיקות אך חזר והופיע גם באדריכלות מאוחרת (כמו תחנת הכוח ברומא שהוסבה למוזיאון, או להבדיל בבית הכנסת בשיכון ה' בבני ברק).
.
.
.
.
.
הקמת הפרויקט כולו ארכה שלוש שנים – ראשון נבנה לול האפרוחים (1951), אחריו קם לול המטילות (1952) ולבסוף הושלמה בנייתו של מגדל הסילו (1953), כך מציינות האדריכליות ענת אסתרליס ועדי חימוביץ שערכו לפני שנים אחדות סקר שימור לקיבוץ במסגרת תכנית מתאר. הן גם מצאו כי מתכנן המבנים היה מהנדס חיפאי בשם בר יעקב, שלא אותרו פרטים נוספים אודותיו.
לא נראה שאדריכל היה מעורב במבנה. האדריכלים פרדי כהנא וויטוריו קורינלדי שעבדו במחלקה הטכנית של תנועת איחוד הקבוצות והקיבוצים ולאחר מכן במחלקה לתכנון של התק"מ, לא זוכרים שבקיבוצים שהכירו מתנועתם נבנה לול בקומות, אלא לרוב השתמשו בדגם חזרתי שהיה חד-קומתי. קורינלדי מוסיף שלולים בקומות נבנו כנראה רק בקיבוצים של תנועת הקיבוץ הארצי וגם אז לא נדרש היה לשלב אדריכל בתכנונם.
.
.
.
.
.
"בשתי הקומות היו אפרוחים, אלפים, שהסתובבו בחופשיות" נזכרת נורית כהן לבני שעבדה בלול בין השנים 1974-1958. וכמוה גם כל שאר עובדי הלול היו חברי הקיבוץ. היא מסבירה שב'בית אימון אפרוחים' דאגו העובדים לטמפרטורה המתאימה, לפחות 21 מעלות. לצורך זרימת האוויר והשליטה בו נקבעו חלונות רבים, כשאת כולם ניתן היה לפתוח ולסגור בהתאם לעונה. כמו כן, הקפידו על הזנת האפרוחים באופן ידני. שריד למערכת אספקת המים האוטומטית ניתן למצוא בלול עד היום – אלה צינורות אנכיים שהיו יורדים אל השקתות קטנות וברגע שאלה היו מתרוקנות היו הצינורות מזרימים מים חדשים. רצפת הלול כולה היתה מכוסה בנסורת, כדי שהפרשות האפרוחים יספגו ולא יזיקו.
העבודה בלולים הדו-קומתיים היתה לפי כהן לבני רגילה ולא שונה מזו שבלול חד-קומתי, למעט הצורך בטיפוס במדרגות. אמנם הותקן בחלקו הצפוני של המבנה גשר שמקשר בין הכביש ובין הקומה העליונה של הלול, אך עובדי הלול העדיפו לטפס במדרגות שנקבעו בחלק הדרומי שהיה קרוב למסלול התנועה הרגיל שלהם.
.
.
.
.
סופם של שני הלולים הדו-קומתיים הגיע עם השינוי בתקנים של לולים, שהוביל לצורך להרחיק ולפזר את הלולים. לולים חדשים הוקמו ושני מבני הלולים הוותיקים הפסיקו את פעילותם בתחילת שנות ה-80.
כיום מצבו של הלול נראה טוב, אם לא מתייחסים להזנחה ולעזובה, ולא מצאתי בו סדקים משמעותיים, או התפוררות חריגה של הבטון. אלא שהמבנה שכאמור יועד לשיכון אפרוחים ותרנגולות יתקשה לשינוי שישרת בני אדם והוא מיועד כעת להריסה.
בניית לולים בקומות לא היה מחזה נפוץ, וגם כיום למרות מצוקת השטחים לא ידוע לי שנבנים כאלה בארץ. לול בן ארבע קומות הוקם בקיבוץ מזרע כמעט במקביל לזה שבשער העמקים, ובתכנונו השתתף האדריכל שמואל סמטצ'קין. אלא שהלול במזרע לא תפקד זמן רב ועד מהרה נעזב, ולפני חודשים אחדים נהרס. גם בקיבוץ משמר העמק הוקם לול בקומות ואף הוא נהרס.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(2) תערוכה לדינה ניר בגלריה העמקים
הגלריה בקיבוץ שוכנת באחד המבנים הייחודיים בארץ, כזה שכל חזיתותיו מצוירות. במקור הוקם המבנה שנחנך ב-1976 כדי לשמש סטודיו לאמן ולחבר הקיבוץ אברהם עמרי (2009-1914). עמרי יצר סגרפיטו שמעטר שלוש חזיתות ובחזית הרביעית שבמרכזה נקבעה הכניסה מצוי פסיפס שיצר.
25 שנה שימש המבנה את עמרי כסטודיו ומקום של מפגש. שכשנחלש עזב והמבנה הוסב למשרדים של חברת בנייה. ב-2016 ביוזמתו של אורן עמרי, הנכד, חזר המבנה להיות מוקדש לאמנות ופועלת בו גלריה העמקים. על המבנה כתבתי כאן.
אחת לחודש וחצי מתחלפת תערוכה בגלריה שאותה מנהלת ואוצרת עינת סיני פסטרנק. המשותף לתערוכות כולן הוא הקשר למקום – חלק מהאמנים הם חברי הקיבוץ או הסביבה, או שהעיסוק שלהם קשור למקום.
.
.
.
.
.
התערוכה שתסגר כאן בקרוב מעניקה במה לאמנית דינה ניר, ילידת הקיבוץ (1936). שנים אחדות לאחר ששכלה במלחמת ששת הימים את בעלה עודד אבן-טוב, עזבה עם בתה את הקיבוץ ועברה להתגורר בהרצליה. היא עסקה באמנות ובחינוך לאמנות במכללת אורנים עד לפני עשור, אז שקעה במחלה. לאחרונה חזרה לשער העמקים ומתגוררת בבית אבות סיעודי, כשבמקביל נערכת לה תערוכת יחיד ראשונה מזה ארבעים שנה.
לאורך חמישה עשורים יצרה דינה ניר במגוון של טכניקות ובקני-מידה שונים – ציור, הדפס, פיסול בעץ, בחימר, בברזל ובאלומיניום, יצירות קטנות וגם כאלה שמתנשאות לגובה של ששה מטרים. יצירתה הגדולה מצויה ביותר בסמוך לצפת – אנדרטה לזכר חללי חטיבה 37 שבין חלליה היה בעלה. חלק מעבודותיה היו כאלה ציבוריות ושולבו במבנים או בשטח הפתוח, אלא שהתערוכה "חוזרת הביתה" (אוצרת: עינת סיני פסטרנק) המוצגת כעת בגלריה העמקים וחושפת קומץ מעבודותיה, מתמקדת בעיסוק של האמנית בגוף ובעיקר בזה הנשי.
את התערוכה מלווה קטלוג, המהווה תרומה משמעותית לעניין המחודש ביצירתה של ניר מעצם היותו הפרסום הראשון המוקדש לה.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ברחבי הקיבוץ מצויות כמה עבודות בודדות שיצרה דינה ניר בתחילת שנות ה-70:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
★
תודה לנורית כהן לבני, עינת סיני פסטרנק, אילן כהן ולאדריכלים פרדי כהנא וויטוריו קורינלדי
★
רשימות נוספות על שער העמקים:
חדר האוכל ואולם הספורט (יוסף אידלמן, מנחם באר, דן פלג, אבנר קנר, ישראל קומט ומנחם ראט)
גלריה העמקים / הסטודיו של אברהם עמרי וכן כאן וגם כאן
מועדון לחבר (כרמלה כרמי)
★
שיר לסיום:
.
★
.
.
תגובות
איזה מעברים ברשומה אחת.
אין בקיבוץ שום החלטה ביחס לעתיד הלול, האין הוא נדל"ן אפשרי לדור ההמשך?
אזור המגורים מוגדר במקום אחר בקיבוץ
חבל שהם לא עושים שימוש במבנה או בקרקע.
זה יישוב קטן עם צרכים קטנים, מנעד השימושים הנדרשים ויכולים להשתלב במבנה הוא מצומצם וגם אז נדרשות התאמות. מדובר בלול תרנגולות משנות ה-50 – גובה הקומה מאד נמוך, אין בידוד או נגישות וכו'
תודה.
תודה מיכאל :))הייתי שם לפני כמה חודשים…לטעמי, גודל הקיבוץ אינו רלוונטי לפוטנציאל השימוש במבנה.אפשר לצקת לשם מגוון שימושים, מסטודיואים לאמנות, סדנאות, גלריות וכו'… יו ניים איט. ראינו כבר לא מעט כאלה…משם, חיזוק, בידוד, הנגשה והתאמות, זה לא חסם אלא סוגיות של בחינה כלכלית וכדאיות.*בטבעון השכנה לדוג', אין כמעט מבנים שיכולים לאכלס מגוון שימושים כזה, ומנגד, אוכלוסייה עם צרכים ודרישות לחללי יומרחבי יצירה, שהולכת וגדלה…אז אינטואיטיבית, הייתי אומר שיש שם פוטנציאל, שלבי…ולראיה, ראה את ה-RE-USE של טחנת הקמח בשער העמקים(לא יודע עם כבר סיקרת), שהוסבה למגוון שימושי ומרחבי יצירה ואמנות (תיאטרון, אולפן מוזיקה, דוג'ו, חללי עבודה…)ובחזרה ללול.. מבנה נעים וייחודי עם המון אור טבעי ויופי של ויסטות…חבל אם ייהרס מבלי לעשות איזה סבב בדיקת פוטנציאל שימושים…בסיבוב הבא שלך בטבעון/שער העמקים, תן קריאה וקפוץ לקפה 🙂
מוזמן להקשר גם בלולים שלנו
חבל לגבי מבנה הלול, היה/יש פוטנציאל לשימוש חוזר בו. אבל נו, זה לא מפתיע אותי אם ייהרס.
לגבי דינה ניר זה יפה ומרגש, שזו "תערוכת יחיד ראשונה מזה ארבעים שנה", שאת התערוכה מלווה קטלוג ושיש עניין מחודש ביצירתה. כבוד, במה, תערוכה והערכה זה משהו הולם, ראוי, חשוב ונוגע כשמדובר באמנים נשכחים או חצי נשכחים.
הלול של מזרע Regards שלום *שאול כוכבי *
[image: Picture]
Slide- & Film- Scanning 3658100 סטודיו מעש הזורע * *04-9899-421.טל.פקס *0523-990-421 *