סיבוב במועדון הקולוסאום בכיכר אתרים

חודשיים לפני שפרצה מלחמת לבנון הראשונה וכוחות צה"ל שעטו אל ביירות, נפתח בכיכר אתרים שבחוף ימה של תל אביב מועדון הקולוסאום. המועדון פורץ הדרך זכה לפרסומו והצלחתו לא מעט הודות לעיצוב הפנים יוצא הדופן שהעניק לו מראה של חללית, שרק הודגש הודות למבנה העגול שבו התמקם במרכז הכיכר. האדריכל ישראל גודוביץ שתכנן בין השאר כמה מועדונים בחייו, מודה שעיצוב הקולוסאום היה פרק ייחודי ביצירתו.

מהמועדון הנוצץ שעיצב גודוביץ לא נותר זכר. הקולסאום החליף ידיים ולבסוף סגר את שעריו. במקומו הוקם מועדון חשפנות שגם הוא פינה את מקומו ונסגר. מהקולוסאום נותרו זכרונות לאלה שפקדו אותו, וגם סדרת תצלומיו של רן ארדה שצולמו רגע לפני הפתיחה של המועדון. מבנה הבטון לעומת זאת שרד את השנים, ובימים אלה מקודמת בעידודה של עיריית תל אביב תכנית מפלצתית להריסתו כמו גם את המתחם כולו, וזאת לטובת מתחם מסחרי עם מגדלי מגורים.

גודוביץ הוא מספר סיפורים יוצא מהכלל. גם 41 שנה לאחר האירועים הוא זוכר מצוין את קורות עיצובו של המועדון. בחרתי להביא את הדברים מפיו של מבלי לשנות.

ועל כך ברשימה זו.

.

331876944_1356146198477219_1836630420171194398_n

1982

.

"במהלך הקריירה שלי עשיתי הרבה עיצובי פנים, אבל הם כבר מזמן לא קיימים. אם מישהו חיפש להפגין נוכחות באמצעות העיצוב אז הוא היה מגיע אלי. לא עמדו אמנם בתור, אך מי שרצה משהו מיוחד הגיע אלי. אני אוהב עיצוב פנים וגם לה קורבוזיה עשה הרבה עיצובי פנים וגם פרנק לויד רייט שהיה פנימולוג שבנה קודם את הפנים ורק אחר כך את החוץ.

עבודת עיצוב הפנים הראשונה שלי היתה בלונדון מיניסטור שברחוב אבן גבירול. תכננתי את בית הקפה 'קפה' שהיה כולו מכוסה בפרחים, כמו משתלה או גינת פרחים. ועשיתי גם אינספור תערוכות שהחשובות שבהן היו בשנת ה-כ"ה למדינה בגני התערוכה ואחר כך בשנת ה-30 למדינה שהיתה תערוכה נודדת בארה"ב ולבסוף הוצגה גם בארץ בבנייני האומה בירושלים ובמוזיאון תל אביב.

באזור של קצה הצפוני של רחוב הירקון, בהצטלבות עם רחוב יורדי הסירה התרכזו רבים מעיצובי הפנים שלי, כולם מהשנים 1973 עד 1983 ורבים מהם היו עסקים של רפי שאולי. תמיד היינו יחד, זה התחיל בתנופה אדירה ב-73 אחרי שצ'יץ' נבחר לראשות העירייה ומיד הוא אימץ את רפי שאולי ו'הכנופיה' שלו, ואני הייתי ב'כנופיה'.

בהתחלה עשיתי לו סוכנות נסיעות עם רצפת זכוכית שמתחתיה היה אקווריום עם מים ודגים. אנשים היו נעמדים ברחוב מול חלון הראווה ומתבוננים פנימה, אף אחד לא ראה דבר כזה. בהמשך תכננתי לו את המועדון שהיה בניין שלם בן ארבע קומות ועוד חצי קומת מרתף במפגש הרחובות ירמיהו והירקון.

קומת הכניסה היתה לובי מוגבה מעט מעל למפלס הרחוב, שאותו עיצבתי כמו לובי של מלון פאר. בחצי קומת מרתף היה לאונג' בסגנון בריטי. בקומה הראשונה היתה ממוקמת מסעדה צרפתית יוקרתית עם הסטיקים הכי טובים. בקומה מעל פעלה מסעדה סינית ובגג היה דיסקו משגע. למנדי, שהיתה אז החברה של רפי שאולי, היה רעיון לצפות את הקירות במוזאיקה מוזהבת, וזה היה שיק שלא ראו עד אז בתל אביב. תכננתי הכל ברצון ובאהבה.

וככה הגעתי לעצב את הקולוסאום. כיכר אתרים הוקמה בשטח שהיה מכוסה בחלקו בחולות וחלקו בשכונת עוני, 'שכונת מחלול'. הפרויקט היה מגלומני, מפלץ גדול בלי מעוף ובלי דימיון שנועד לסדר פרנסה לחברת אתרים. זו היתה קומבינה בתקופת מיתון והיה צריך פרנסה גם להסתדרות, לסולל בונה, לחברות הבנייה והמלט, לאדריכלים ולמהנדסים. בזמן התכנון וההקמה עשינו מחאות וצעקות נגד הפרויקט, אבל בסוף הוא נבנה. מי היה צריך את המפלצת מבטון? לימים, כשמונתי למהנדס העיר תל אביב, שאלתי את יעקב רכטר מה דעתו על הפרויקט שתכנן. הוא השיב לי כך: 'תסתכל סביבך – אני תכננתי אואזיס על שפת הים התיכון. הריצוף זה החול ופטריות הבטון הן הדקלים'.

במבנה העגול שבמרכז הכיכר פעל בהתחלה דרגסטור. חשבו שהוא יפעל כמו בניו יורק, אבל מהר מאד התברר שזה פלופ ועמד בשיממונו כמה שנים, עד שהגיע סמי הירש. סמי רצה להקים במבנה העגול והריק את המועדון של תל אביב. הוא היה בן טיפוחיו של פוקה הירש שהיה מלך חיי הלילה של תל אביב ולקח כשותפה את טלי עומר, בתה של דבורה ושמואל עומר, היא הסופרת המפורסמת והוא מנהל תיאטרון ושניהם היו חברים שלי. טלי היתה מאד כשרונית והרוח החיה, סמי היה זה שמחליט הכל, הוא גם היה זה שהמציא את השם של המועדון. שניהם עבדו במועדון של רפי, סמי ניהל אותו וטלי היתה יחצנית. אחרי שהם חיפשו מישהו שיתכנן להם את המועדון הם הגיעו אלי. אני הייתי אז בן 44 ושניהם היו בשנות ה-20 לחייהם.

.

D223-080חנניה הרמן1973

1973: כיכר אתרים בבנייה – המבנה העגול שאיכלס לימים את מועדון הקולוסאום (צילום: חנניה הרמן, לע"מ)

.

D221-110משה מילנר1973

1976: פתיחת הדרגסטור של "כל-בו שלום" במבנה העגול שבכיכר אתרים (צילום: משה מילנר, לע"מ)

.

.

דבר ראשון נסענו לניו יורק כדי ללמוד מה זה מועדון גדול. שם בקרנו ב-Studio 54 שהיה אז בשיאו. זו היתה הפעם הראשונה שבה ראיתי מה זה אולם ריקודים גדול עם רחבת ריקודים בשטח של אלף מ"ר, הוא היה גדול פי 10 מהקולוסאום שעמדתי לתכנן. בניו יורק היינו שבוע ימים ובקרנו במועדון בבוקר, בצהרים ובלילה, לא ישנתי כמעט כי הייתי צריך לראות ולהבין. למועדון הגיעו כל הכוכבים הכי גדולים. ביקרנו במועדונים נוספים ובאחד הם הכרנו את גרייס ג'ונס. הייתי מהופנט ממנה. היתה לה בדיוק יום הולדת והביאו לה עוגה מלאה בחשיש ואני אכלתי ממנה והייתי בעולם אחר. סמי וטלי חתמו איתה הסכם שהיא תבוא לישראל לפתיחה של הקולוסאום והיא בהמשך באמת באה.

שם בא לי הרעיון לתכנון הקולוסאום. ב-Studio 54 היתה עמדת ה-DJ בתוך חדר זכוכית שהיה המקום הכי שקט במועדון וממנו ראית את כל האולם מלמעלה. היה חושך אבל כשפנסי התאורה היו מסתובבים אז לרגע ראית ראשים, אבל חוץ מזה הכל היה אפלה, הכל היה שחור. שם נרקם בראשי הרעיון מה אעשה בקולוסאום.

במטוס בדרך חזרה לישראל, סיפר לי סמי שהשם שהוא בחר למועדון הוא הקולוסאום. שאלתי אותו – מה זה רומא פה? אבל מיד הבנתי שזה שם חזק, זה גדול, זה קולוסאלי! וזה באמת היה.

רציתי לעשות עיצוב שיהיה אחר. בקולוסאום אי אפשר היה לעשות חלונות, למרות שכולו היה עטוף בזכוכית שממנה נשקף נוף יפה. הייתי חייב לבודד את הרעש האדיר במועדון, כי התנאי עם השכנים שגרו לא יותר מעשרים מטרים היה שלא יצא מהבניין רעש. לכן הייתי חייב שהבניין כולו יהיה אטום, אפילו ללא חריץ. לכן כסיתי את כל הדפנות בהמון צמר סלעים לצורך בידוד רעש. אמרתי שבמקום נוף, אצפה את הקירות בנייר כסף ולימים השתמשתי בבד כסוף שהאורות ישתקפו בו כמו במראה. בד כזה לא היה ניתן להשיג בארץ, לכן הבאנו אותו במיוחד מגרמניה, מחברה שמייצרת בדים בעיקר לצורך תפאורות לתיאטרון. בקשתי מהם שהבד יהיה כסוף אבל גם שקוף.

הקונסטרוקציה שעוטפת את המבנה עם החלונות הגדולים מורכבת מברזל ויכולה להחזיק מגדל, לכן על הקונסטרוקציה שמתי את צמר הסלעים ואת הבד הכסוף והותרתי מרווח בין החלונות לבד שהיה מעבר בהיקף הבניין ובו התקנתי גופי תאורה שברגע שהם דלקו והאירו מאחור את הבדים הם נהפכו לשקופים והיתה תחושה שאתה נמצא בחללית בחלל החיצון.

התאורה במועדון האירה את הבדים מקדימה כך שהיתה השתקפות כמו מראה והיתה תחושה של קופסה כסופה. אבל הכל היה מתוכנן כך שהתאורה תכבה ויהיה חושך מוחלט ואז נדלקה התאורה שהותקנה במרווח שמאחור, והבדים נהיו שקופים ונחשף כל מה שנמצא באותו מרווח גבוה שבין הבדים לחלון. באותו מרווח היו זרוקים כל מיני סולמות, כבלים וחבלים וגם הרמקולים האדירים שאותם סמי וטלי רכשו עוד באותה נסיעה לניו יורק. המסר היה לבליינים – אתם חושבים שאתם בעולם שכולו טוב, אז תזכרו שיש עולם בחוץ שהוא לא כל כך יפה כמו החיים שבתוך המועדון, בחוץ יש מציאות של עוני, שיש אנשים שחיים בלי כלום, בלי עבודה ובלי בית. ואז הופ, שוב נדלקו האורות במועדון והקופסה הכסופה חזרה והקהל היה חוזר להיי. זה היה משחק של אורות, בשבילי זה היה שעשוע ולתל אביב זה היה קונספט חדש של מועדון.

.

4

1982 (צילום: רן ארדה, באדיבות ישראל גודוביץ)

.

‏‏2 - עותק

1982 (צילום: רן ארדה, באדיבות ישראל גודוביץ)

.

.

הדרכתי את ה-DJ כיצד לתאם את התאורה – פעם אחת הוא היה מדליק את התאורה באולם שהיה נראה כמו ארמון, ואז הוא היה מכבה ומדליק את התאורה שבמרווח מאחור והיה נחשף כל הגועל נפש.

בפתיחה של הקולוסאום כשגרייס ג'ונס הגיעה להופיע באירוע, באמצע ההופעה שלה ה-DJ עשה את העבודה עם התאורה והיא היתה המומה. היא הפסיקה לשיר ושאלה מעל הבמה What is that fucking thing! ולשמחתי היא מיד השתלבה בזה יפה.

בבניין עצמו לא נגעתי. ברור שפרקנו את כל מה שהיה בפנים, בעיקר מדפים של סופרמרקט – שאריות של הדרגסטור שעמד נטוש במשך שנים. ניקיתי את כל החלל, צחצחנו את הרצפה והתקנו את עמדת ה-DJ כך שהיא תהיה תלויה מהאוויר. את העמדה כמו גם את המדרגות הלולייניות שהובילו אליה ביצע זאב הלפרין ז"ל שהיה בונה תפאורות. עשיתי לו סקיצה ביד ועל המקום הוא בנה את הכל.

התכנון של האולם כלל בר וכל השאר רחבת ריקודים. את זה למדתי בניו יורק – שם היה רק מקום לרקוד ועוד מקום קטן לשבת, אין מסעדה או משהו אחר. את אזור הישיבה, שהיה אולי חמישה אחוזים משטח המועדון, עיצבתי בעזרת שרפרפים מקש וסמי וטלי הביאו ספות שגם אותם ציפינו בבד כסוף. לידם הצבנו שולחנות שהיו עשויים מגושי סלע גדולים. הלכתי לבונה מצבות ליד בית הקברות בקרית שאול, ובקשתי ממנו שינסר וילטש את החלק העליון של כל אחד מגושי הסלע ואלה היו השולחנות. עשיתי קומת גלריה שהמעקה שלה הודגש על יד פס תאורה ובכניסה קבענו דלתות כפולות שברגע שעברת אותן מהכיכר למועדון אז נכנסת אל עולם אחר.

.

1

1982 (צילום: רן ארדה, באדיבות ישראל גודוביץ)

.

3

1982 (צילום: רן ארדה, באדיבות ישראל גודוביץ)

.

‏‏1 - עותק

1982 (צילום: רן ארדה, באדיבות ישראל גודוביץ)

.

5

1982 (צילום: רן ארדה, באדיבות ישראל גודוביץ)

.

hr001

1982 (צילום: רן ארדה, באדיבות ישראל גודוביץ)

.

.

היה ברור לי שהקהל מגיע כדי לרקוד או כדי למצוא זיון, ולא כדי לראות עיצוב. אני לא חשבתי שזו עבודה אדריכלית, אלא יותר עבודה תיאטרונית שתמיד רציתי לעשות. מילדות רציתי להיות בתיאטרון והגורל הוביל אותי להיות אדריכל. אבל האדריכלות היא לא תיאטרון אלא בניינים, ואילו הקולוסאום היה משהו זמני, מקום שאנשים באים אליו לכמה שעות ועוזבים.

המיקום של הקולוסאום בכיכר אתרים היה מוצלח מאד. ב-Studio 54 ראיתי את המדרכה ברוחב של שני מטרים שבחזית המועדון שהיתה מפוצצת באנשים שעמדו והמתינו להיכנס, בגשם ובקור. לעומת זאת, בקולוסאום היתה לך כיכר גדולה שאנשים יכלו לעמוד שם מבלי לסתום את המדרכה או להיזהר מהמכוניות שבכביש. בנוסף, בגלל שסמי הירש הביא רמקולים אדירים שהרעידו את הרצפה ואת כל הרוקדים, אז הבניין התאים בול לדיסקוטק. איפה עוד היה מקום עם רחבת ריקודים ענקית בבניין כל כך מבודד מבתי מגורים ועוד במרכז תל אביב? לא היה כזה דבר.

את הקולוסאום ליוויתי יותר משנה לאחר הפתיחה. היה אכפת לי מהמקום ורציתי שהוא יעבוד. את המועדון הם פתחו בבום גדול, משהו שתל אביב לא ראתה עד אז, אבל זה הספיק להם. לרקוד במועדון לא רקדתי, זה לא מתאים לי. אני הייתי יותר בעניין של טנגו וואלס, ולא הייתי בגיל למועדונים כאלה. לקולוסיאום הגיעו בני נוער או צעירים בני עשרים, ואלי זה לא דיבר, אני מדור אחר".

.

6

1982 (צילום: רן ארדה, באדיבות ישראל גודוביץ)

.

‏‏5 - עותק

1982 (צילום: רן ארדה, באדיבות ישראל גודוביץ)

.

.

מה לדעתך צריך לעשות עם המבנה העגול הזה כיום?

"הדבר הכי מתאים הוא מה שהיה, וזה גם מה שתל אביב צריכה. ואם לא מועדון אז אקווריום, מוזיאון ענק לדגים. הדבר הכי חשוב בכיכר אתרים הוא לדאוג להחליף את ריצוף האבן. בזמנו, יעקב רכטר [האדריכל שתכנן את מתחם כיכר אתרים בשיתוף ורנר יוסף ויטקובר, מ"י] לא הסכים בשום פנים ואופן לשנות את הריצוף, שעליו אף אשה עם עקבים לא יכולה ללכת, אלא היא חייבת להסיר את הנעליים וללכת יחפה. זה לא ריצוף תקני.

לגבי המגדלים שמתכננים לבנות בכיכר, אני לא מבין למה דווקא שם? האם חסרים לרון חולדאי מגרשים מתאימים יותר? למה צריך את זה בכלל? אולי מחר חולדאי יציע את כיכר דיזנגוף? אסור לקחת את הכיכר הזו שהיא מהבודדות שנותרו בתל אביב!".

.

IMG_4694

2013: ישראל גודוביץ בעת סיור בכיכר אתרים במסגרת תחרות שיזם לחידוש הכיכר

.

IMG_4700

2013: גודוביץ מסביר

.

.

האדריכל

ישראל גודוביץ (89), יליד תל אביב, יצר לאורך ששה עשורים של פעילות מקצועית קבוצת עבודות שבחינה מדוקדקת שלהם חושפת התפתחות ליניארית של שפה אדריכלית אישית וייחודית. תשוקתו למתן פתרונות פשוטים לכאורה לאתגרים מורכבים שלרוב נראים בלתי פתירים, הולידה מבנים שהפכו כל אחד מהם לבולט בנוף המקומי.

פריצתו הגדולה התרחשה כבר ביצירתו הראשונה – יחידות מגורים בצורת משושים אותם הגה בעת לימודיו ומימש בעת שהותו בטוקיו, יפן. לאחר מכן העניק ליחידות המשושים חיים חדשים בצורת בית ספר שדה חצבה. העיסוק בתיעוש, שימוש במודול קבוע ופתרון אסתטי הנובע מרעיון פונקציונלי, ליוו את עבודותיו המגוונות. גודוביץ לא רק דילג בין מדינות בהן תכנן (כמו יפן, דרום אפריקה, רוסיה ויוון), אלא הוא גם הצליח לגעת כמעט בכל תחום: מגורים, משרדים, מסחר, ספורט, חינוך, בידור, הנצחה, הסעדה, הארחה, קהילה, תרבות וגם תחנת דלק.

עד היום כתבתי על העבודות הבאות שתכנן גודוביץ: (1) פרויקט מגורים ביפן, בית ספר שדה חצבה ומושב חצבה בערבה, ומאוחר יותר חזרתי ופרסמתי מאמר מעודכן, (2) בניין משרדים בשכונת מונטיפיורי בתל אביב, (3) תחנת דלק סונול בחיפה, (4) חדר האוכל בקיבוץ כרם שלום, (5) חדר האוכל בקיבוץ יד חנה, (6) אנדרטה לחללי עוצבת הפלדה (7) בית ספר שדה שארם א-שייח, (8) אנדרטה לחללי גדוד שריון 46 בעין הבשור (9) בית קורקס ברעננה, (10) בית בנדל – אולם כדורסל בצמח.

לפני קרוב לשנה איבד גודוביץ את שותפתו לחיים – האדריכלית אראלה גודוביץ. השניים הכירו בתחילת שנות ה-50 בעת לימודיהם בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון, בהמשך הם עבדו במשותף והקימו משפחה. בניהם המשיכו בדרכם – מהנדס התנועה תומר גודוביץ והאדריכל דקל גודוביץ.

.

IMG_4598

2018: מבנה הקולוסאום רגע לפני שמועדון הפוסיקט הפסיק לפעול בו

.

.

על מצב כיכר אתרים כיום מספר דדי הברפלד, מהפעילים הבולטים, שמלווה ומקדם את המודעות הציבורית למצב ולעתיד המקום:

"תוכנית המגדלים שהוצגה על ידי עיריית תל אביב-יפו ב-2017 לא רק עוררה התנגדות עזה לגבי העתיד המתוכנן לכיכר אלא גם קטעה את האדישות של הציבור למצבה הנוכחי של הכיכר. לאחר מאבק ממושך שכלל עתירות לבית משפט, התוצאות מתחילות לאט לאט להראות גם בשטח.

לאחר מעל שלושים שנה שלא היתה חברת ניהול לכיכר לפני חצי שנה העירייה הקציבה 1.5 מיליון ש"ח לחברת ניהול ובעלי הנכסים משלמים 20 ש"ח למ"ר דמי ניהול. יש חברת ניהול שעושה עבודה, גם ניקיון, גם פתחה חדרי שירותים, צבעה ואפילו מחליפים את השיש על הקירות שנאכלו לאורך שנים בגלל הרוח מהים.

גם הציבור תרם את חלקו. במבצע שנערך בעת הקורונה נאסף מהציבור סכום לא גדול של כ-10,000 ש"ח ששימש לצבעים, חומרי ניקוי, צמחים וכו' וקבוצה של כ-15 תושבים מתנדבים ניקו וצבעו חלקים בכיכר ואף הזמינו אומנים לצייר על קירות הבטון הגדולים בכיכר שעד אז עמדו חשופים ומוזנחים.

כמובן שהדרך עוד ממש רחוקה. בלי שיפוץ לפחות צל, ריצוף ותאורה לא ממש ניתן להחזיר את החיים לכיכר".

.

DSC07407

2019: המבנה לאחר שהוסב באופן זמני למרכז לפעילות חברתית

.

תודה לאדריכל ישראל גודוביץ על הראיון ולד"ר צבי אלחייני שסרק את תשלילי תצלומיו של רן ארדה לצורך גיליון ארכיטקטורה מיוחד שיזם וערך עבור כתב העת ״סטודיו״ שעסק לראשונה באדריכלות ישראל בשנות ה-70 וה-80.

מקומות נוספים בתל אביב שעליהם כתבתי:

.

רופין 51 (דב כרמי)

בן גוריון 33 (דב כרמי)

בית קרסו (אריה כהן)

רופין 40 (אריה קרפץ)

יעל 3 (אוסקר קאופמן)

גורדון 79 (סם ברקאי)

גן הבנים (גדעון שריג)

גן הסלעים (גדעון שריג)

גינת דובנוב (גדעון שריג)

אהרונוביץ' 4 (רוברט הוף)

בן-גוריון 88 (אליהו וולמן)

ויזל 11 (מרדכי רוזנגרטן)

אד"ם הכהן 10 (דב כרמי)

גשר הבעש"ט (צבי הראל)

בלפור 33 (מרדכי רוזנגרטן)

בית מילמן (יצחק פרלשטיין)

גשר אוסישקין (קיסלוב קיי)

בלפור 26-24 (מיכאל פלאטו)

דיזנגוף 127 (מרדכי רוזנגרטן)

תיכון עירוני ה' (אבא אלחנני)

גרוזנברג 27 (אברהם פרידמן)

שנאי בדרך יפו (ריכרד קאופמן)

אמיל זולא 8 (יוסף וחיים כשדן)

סביל אבו-בוט מתחדש (טל איל)

מתחם חצרות יפו (אורי שטרית)

פיארברג 32-30 (יצחק רפופורט)

אלעזר בן עזריה 10 (קיסלוב-קיי)

דוד המלך 59-51 נוה (אהרון דורון)

דוד המלך 36-32 (יצחק פרלשטיין)

האנגרים בנמל יפו (פרדריק פלמר)

בית הבאר בהרצל 138 (נאור מימר)

מבחר בתים שתכנן יהודה מגידוביץ

בית אגד הנטוש (נדלר נדלר ביקסון)

הריסת בית אגד (נדלר נדלר ביקסון)

מגדל דיזנגוף סנטר (מרדכי בן חורין)

בניין נפתלי (אריה אל-חנני וניסן כנען)

ספר חדש על "מצודת זאב" (יוסי קליין)

בית הקיבוץ הארצי (שמואל מסטצ'קין)

בית הקיבוץ נטוש (שמואל מסטצ'קין)

סמטת שפ"ר 10-9 (עמיר פלג ועדי גל)

פרישמן 52 פינת שפינוזה 2 (זאב רכטר)

בית העוגן ברחוב פינסקר 23 (פנחס היט)

בן יהודה 85 פינת גורדון 22 (שלמה גפשטיין)

תחנת אלנבי התת-קרקעית של הרכבת הקלה

תחנת קרליבך התת-קרקעית של הרכבת הקלה

תחנת כיבוי אש באבן גבירול (עדנה ורפי לרמן)

ביתן הלנה רובינשטיין מתחדש (רכטר אדריכלים)

מנדלסון 10 פינת שלמה המלך 65 (יחיאל אברהמי)

בית הדואר המרכזי בשדרות ירושלים (אוסטן הריסון)

המרכז המסחרי ברח' הגליל והשרון (שלמה גפשטיין)

בית חביב ברחוב שלמה המלך 33-31 (שלמה גפשטיין)

שיכונים ברחוב סלנט בשכונת שפירא (דן איתן ויצחק ישר)

בית הכנסת בסלנט 24 בשכונת שפירא (בלהה וארתור שרגנהיים)

מגדל יובנק בשדרות רוטשילד 38 פינת יבנה 36 (אריה פרייברגר)

הסטודיו לבניית דגמים של יעקב דלווה בארלוזורוב 61 (אריה שרון)

בית הכנסת היכל יהודה בסומייל (יצחק טולדנו, אהרון רוסו ועמירם ניב)

הנביאים 22 פינת שמריהו לוין 17 (אברהם יסקי ואמנון אלכסנדרוני)

בית הכנסת לזכר קדושי אנטופול (שמואל מוהילבר ומשה קופמן)

מרכז הסיינטולוגיה שהיה קולנוע אלהמברה (אליאס אל-מור)

אהרונוביץ 10 פינת גליקסון 11 (רישרד ברזילי וש. האוסמן)

בית קדם ביצחק שדה 26 פינת המסגר 44 (מקס טינטנר)

בר כוכבא 16 – בית האדריכלים שולמית ומיכאל נדלר

רופין 11 פינת של"ג 12 (לודוויג ראוך ובן ציון שילמבר)

דיזנגוף 105 פינת פרישמן 39 (יהודה ורפאל מגידוביץ)

תיכון להיי-טק ולאמנויות בנוה עופר (וינשטין ועדיה)

שדרות בן-גוריון 39 פינת גרץ 2 (יהודה מגידוביץ)

תבליט בטון על מקלט בגן הפסגה (שלמה אלירז)

דירת קאסי אריסון ב-The Jaffa (ערן בינדרמן)

בית הנוער העובד והלומד (שמואל מסטצ'קין)

לואי מרשל 38 (משה לופנפלד וגיורא גמרמן)

מנדלסון 4 (מרדכי זברודסקי ויצחק בונה)

נחלת בנימין 16 – בית הכדים (זאב רכטר)

ח"ן 15 (אברהם ברגר ויצחק מנדלבוים)

קאנטרי רמז-ארלוזורוב (מייזליץ כסיף)

סיור בעקבות אדריכל יהודה מגידוביץ

אחד העם 91 – בית פריד (זאב רכטר)

הגר"א 17 – בית גרפוליט (צבי גבאי)

מעונות סטודנטים בשכונת התקווה

בית ז'בוטינסקי (מרדכי בן חורין)

דירת דן אריאלי (רבקה כרמי)

קונכייה אקוסטית (צבי הקר)

קאנטרי רמז (מייזליץ-כסיף)

ראש פינה 26 (אריה כהן)

מעונות השוטרים בויזל 16

בית העיר שוב מתחדש

בית האוניה בבנדה 59

בית הדר (קרל רובין)

הקולוסיאום

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • יעל  ביום 21/02/2023 בשעה 18:29

    איך המבנה היום מבפנים? האם נשאר משהו מהעיצוב הפנימי המקורי?

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.