סיבוב בארמון למשיח בשכונת הבוכרים בירושלים

גם אחוזות הענק החדשות של עשירי הארץ בסביון וקיסריה לא יתחרו עם עודף הקישוטים והממדים המוגזמים, שהשקיעה משפחת יהודיוף בבניין הענק, אותו הם הקימו ב-1910 בשכונת הבוכרים שבירושלים. עד כדי כך היה הבניין יוצא דופן בתחילת המאה הקודמת, שהיו כאלה שתיארו אותו כ"ארמונו של המשיח". אבל לא רק המשיח נמנע ממנו, אלא גם המשפחה לא הצליחה להשתקע בבית שנתפס עד מהרה בידי השלטונות שהתחלפו והזניחו אותו.

כיום משמש הבניין שני מוסדות חינוך חרדיים. החדרים הרבים משמשים לכיתות, חדר מוסיקה, חדרי מורים, ספרייה ועוד. התקרות והמרצפות המצוירות וגם דלתות העץ נותרו במצבן המקורי מבלי שחידשו אותם ב-113 השנים האחרונות.

ועל כך ברשימה זו.

.

365717988_7087458774616977_9054119587893558578_n

2023 (1910)

.

20221116_130947

הבניין נמתח לאורך 55 מטרים לצד רחוב עזרא בשכונת הבוכרים

.

20221116_130854

בחזית הצד של הבניין הוקמה כניסה מפוארת שהובילה את הדיירים ואורחיהם ישירות אל הקומה העליונה והמפוארת בבניין, כששני גרמי מדרגות מעגליים קישרו בין מפלס הרחוב והקומה העליונה

.

20221116_131103

כניסה נוספת נקבעה במרכז החזית ומעליה נקבעה מרפסת. כיום פועלים בבניין שני מוסדות נפרדים לבנות חרדיות והקומות מנותקות זו מזו. בקומה התחתונה חטיבה עליונה ובזו התחתונה יסודי.

.

20221116_131059

הבניין כולו בנוי באבן ועשיר בעיטורים בחזיתו

.

20221116_131006

מגני דוד היו למוטיב חוזר בעיטורי הבניין – באבן ובמתכת בחזיתות וגם במרצפות בפנים

.

20221116_131212

בקומה העליונה והמפוארת פועל בית-ספר יסודי "נתיב בתיה". היות ושתי הכניסות המקוריות לבניין תפוסות ידי בית-הספר השני אז לאלה ישנה כניסה בדופן הצדדית עם מדרגות צרות

.

20221116_134838

לצד החזית המערבית יש בור מים גדול המשמש גם כמרפסת כניסה לבניין

.

20221116_134857

את המכסה הסוגר על הפתח לבור המים ייצרו בבית חרושת "פעמון" (1989-1929) נוסד בידי האחים בנצינברג.

.

20221116_131519

תכנית הקומה העליונה מורכבת ממסדרון רחב שנמתח לכל אורך הבניין, כשמשני צדיו חדרים בממדים שונים שיועדו לצרכים מגוונים

.

20221116_131545

הרצפה המקורית מכוסה כיום ברצפת לינוליאום מאוחרת. ציורים מקוריים מעטרים את התקרה וגם את הקירות

.

20221116_131538

מגני דוד ופרחים על התקרה

.

20221116_131557

ממרכז מגני דוד השתלשלו בעבר מנורות שלא שרדו

.

20221116_131804

חלק מהציורים נראים כמו פתחים בגג המתארים שמיים עם צמרות עצים וציפורים. אולי זה עניין של תרבות כי גם היום התקרה של מסעדת סמרקנד בתל אביב מעוטרת בציורים דומים.

.

.

(1) השכונה

מעת לעת עורך אבי בלדי סיורים בשכונת הבוכרים, ואם יש מזל אז גם ניתן להכנס אתו לאותו ארמון ששוכן ברחוב עזרא. זהו הבניין הגדול בשכונה שהשיגה בשעתו שורה ארוכה של יתרונות על פני שאר שכונות העיר המוקדמות שהקימו היהודים מחוץ לחומות העיר העתיקה בסוף המאה ה-19.

תכנית השכונה מורכבת מרשת של רחובות שביחס לאותה התקופה היו חלקם רחבים במיוחד (10.5 מטרים עם מדרכות ברוחב של 1.5 מטר). לאורך הרחובות ניטעו עצים, שבזמן מלחמת העולם הראשונה נגדעו כמעט כולם בידי התורכים. בעלי המגרשים נדרשו גם להקצות שטחים לצרכי ציבור – בעיקר מוסדות חינוך ובתי תפילה. בתי השכונה תוכננו בפאר שהיה גם הוא יוצא דופן לבנייה היהודית בארץ, זאת הודות לבעליהם – בני בוכרה ובעלי הון, שבחרו להגר מארצם אל ארץ-ישראל ובקשו לבנות לעצמם בתי-פאר כדוגמת הבתים שראו בעת שהותם בערי אירופה ורוסיה.

120 שנה לאחר הקמתה נותרה בבסיסה שכונת הבוכרים דומה למצבה המקורי. בשנות ה-80 נעשו ניסיונות לחדש את המרחב הציבורי בשכונה, אך הנכסים הפרטיים נותרו ברובם מוזנחים. שקיעתה של ירושלים אל תוך עוני והזנחה לא פסחו על השכונה שכיום מוקפת כולה וגם היא מאוכלסת כולה באוכלוסייה חרדית, כזו שלא מתאפיינת בשמירה על טיפוח הסביבה. הודות לבנייה המקורית המרשימה בשכונה העליבות אף מודגשת בה יותר ממקומות אחרים. הבתים מכוסים בשכבה עבה של פיח. פה ושם נהרסו מבנים מקוריים ואת מקומם תפסו כאלה חדשים וחסרי ייחוד.

.

20221116_133945

פתח מסוגנן לאחד החדרים

.

.

(2) בית יהודיוף

מהארמונות הגדולים בשכונה ובכלל בארץ הוא בית יהודיוף שלפנינו. את הקמתו יזם אלישע יהודיוף, אלא שהמבנה עמד ריק בשנותיו הראשונות ועד מהרה נתפס בידי הצבא התורכי שהקים בו מפקדה. עם הסתלקות התורכים עבר הבית לידי הצבא הבריטי ולאחר הקמת המדינה עבר לידיהם של מוסדות חינוך חרדיים.

לבד מקומת מרתף כולל הבניין זוג קומות ששטח כל אחת מהן מגיע ל-1,090 מ"ר. בשונה מבתי החצר הנפוצים אז, תוכנן כמבנה תיבתי פשוט. ההשקעה בו היא בעיצוב החזיתות הגדושות בעיטורי אבן – גיאומטריים וסמליים, כשצורת המגן דוד חוזרת ומופיעה אינספור פעמים (מגני דוד הופיעו כעיטור גם בבניינים רבים אחרים בשכונה).

אדריכל המבנה אינו ידוע. הודות לדימיון למבנים שונים באיטליה מהמאה ה-17 והשימוש בחומרי בניין שמקורם בארץ-המגף העלה השערה האדריכל והיסטוריון האדריכלות דוד קרויאנקר כי את התכניות לבית יהודיוף ערך אדריכל איטלקי.

.

ybz_0772_038

1924: מראה שכונת הבוכרים ובמרכז בולט בית יהודיוף (צילום: משה בן דוד, ישראל נגלית לעין, יד יצחק בן צבי)

.

.

בחזית הבניין בולטים הפתחים הגבוהים שמופיעים בקצב קבוע ומודגשים בקשתות ובעיטורים המקיפים אותם, כולם מאבן. במרכז החזית נקבעה אמנם כניסה בולטת, אלא שהכניסה המפוארת מקשרת אל הקומה העליונה וזו נקבעה בחזית הצד הצרה הפונה לחצר שממזרח לבניין. כאן יצר האדריכל שני גרמי מדרגות מעוגלים ופורמאלים, שעם חנוכתם הפכו תפאורה לתצלומים רבים, כאלה שתיעדו את בני היישוב כמו גם אישיים ידועים שביקרו כאן – החל ממנהיגי היישוב העברי ועד אנשי ממשל וצבא בריטיים ובהם הנציב העליון וגנרל אדמונד אלנבי.

כיום פועל בכל אחת מקומות הבניין בית-ספר נפרד. לא התאפשר לי לבקר בקומה התחתונה, אלא רק בזו העליונה. תכנית הקומה מתבססת על מסדרון ברוחב של שלושה מטרים הנמתח לכל אורך הקומה, 55 מטרים. משני צדי המסדרון מאורגנים בשני טורים חדרים בעלי תקרה גבוהה (5 מטרים) ובממדים שונים שיועדו לצרכים מגוונים.

החדרים מתאפיינים בגדלים שונים וגם במרצפות מעוטרות כמו גם תנור חימום מקורי שנבנה בפינת החדר. אולם אחד שימש כבית כנסת ואולם שני שימש כנראה כחדר אוכל שחלקו העליון שהורכב מברזל ולוחות זכוכית (ומגן דוד בראשו) ניתן היה להזזה על מסילות ברזל ושימש בימי חג הסוכות כסוכה.

הציורים שמעטרים את תקרת המסדרון הארוך (נוף, ציפורים, פרחים ומגני דוד), בשילוב מגוון הריצופים המעוטרים בכל אחד מהחדרים מושכים את העין ומפתיעים ברגע הראשון. את הציורים יצר שמואל מלניק (1943-1885), אומן מומחה בתחום שעיטר גם אלמנטים שונים במסגד אל-אקצה וכן תפאורות לתיאטרון ולאופרה. אלא שהתבוננות בכל אותם ציורים שבבית יהודיוף מגלה עד מהרה כי לפנינו מפגן של טעם פשטני בהיקף מוגזם, שאותו הנחיל בעל-בית שביקש להתפאר ביכולותיו הכספיות ובגאוותו היהודית אך לא מקורית ובעלת שאר רוח. אולי זה עניין של תרבות, היות וגם היום התקרה של מסעדת סמרקנד בתל אביב מעוטרת בציורים דומים.

.

.

.

20221116_131934

ספריית בית-הספר ממקומת בחדר המפואר ביותר בבניין ששימש כנראה כסלון לאירוח ולבד ממרצפות מצוירות וציורי קיר יש בו גם מחיצה גדולה ומקושתת

.

20221116_131841

אולם זה שימש במשך שנים כבית כנסת לתושבי השכונה

.

20221116_131913

קשתות אבן מפצלות את האולם לשניים

.

20221116_131849

מרצפות מצוירות

.

20221116_132350

בפינת החדר, כמו בשאר החדרים ניצב תנור חימום גדול ומקורי שגם בו שולבו ציורים. התנורים כבר אינם פועלים

.

20221116_132001

בכל חדר מצויות מרצפות מצוירות שונות

.

20221116_132041

החדר משמש למטבחון וחדר הדפסה

.

20221116_132025(0)

עיטור מקורי המציג ציטוט מספר תהילים

.

20221116_132509

החדרים נצבעו מספר פעמים לאורל השנים, אך הצבעים חסו כאן על ציור נוף בפינת התקרה

.

20221116_132623

הפתח הענק נסגר ברבות השנים. מאחוריו אולם גדול ששימש כנראה במקור כחדר אוכל והתהדר בגג נפרד שניתן היה לפתיחה באמצעות מסילות נסתרות וכך היה נפתח החדר לשמיים ובסוכות הונח סכך והפך את האולם לסוכה גדולה

.

20221116_132749

אחד החדרים הוא למעשה חדר מדרגות שמוביל מהקומה התחתונה אל גג הבניין

.

20221116_132612

חדר המדרגות (כיום יש נתק בין הקומות)

.

20221116_132911

בקצה העליון של חדר המדרגות

.

20221116_133308

הגג הענק מתפרס על פני 1,090 מ"ר ובולט בו גגון פירמידת זכוכית שהיה נע על מסילות לצורך פתיחת תקרת האולם שבקומה העליונה בעיקר לצורך הפיכתו לסוכה

.

20221116_133146

גג הבניין כוסה ביריעות איטום שמסתירות את המסילות שעליהן נע הגגון

.

20221116_133157

גם כאן בנקודה הגבוהה ביותר בבניין שולב מגן דוד

.

20221116_133244

בגג מצויים עיטורי האבן המקוריים שעיטרו את קצות גג הבניין

.

20221116_133102

סורגי הגג המקוריים

.

20221116_133451

מבט אל החצר שממזרח לבניין ובה המדרגות המעוגלות והראשיות לקומה העליונה. כיום זו חצר לתלמידות הקומה התחתונה

.

ybz_0166_004

1920: קצינים יהודים מהצבא הבריטי בערב פסח על המדרגות בכניסה לבניין (אוסף יצחק בן-צבי ורעייתו רחל ינאית, ישראל נגלית לעין, יד יצחק בן צבי)

.

ybz_0197_087

1918: גנרל אלנבי מצדיע למרגלות המדרגות, מאחור יורדים חיים ויצמן ורונלד סטורס מושל ירושלים (ישראל נגלית לעין, יד יצחק בן צבי)

.

20221116_133218

בחצר שממערב לבניין מצוי בור מים וגם שרידיו של מבנה אבן עתיק שהגג שלו משולב בחצר בית-הספר היסודי לבנות שבקומה העליונה בבית יהודיוף

.

20221116_134249

המרצפות השונות המופיעות בכל אחד מהחדרים הם נושא מרכזי בבניין

.

20221116_134301

אבן ורדרדה

.

20221116_134426

חדר מוסיקה

.

20221116_134508

האולם המקורי היה רחב בהרבה, אך הפתחים המקושתים נאטמו ופיצלו את האולם לשניים

.

20221116_134528

כתה

.

20221116_134643

הריצוף המרשים ביותר הוא זה של מגני דוד כחולים

.

20221116_134039

מותר דרוך על מגני דוד?

.

20221116_134702

הכתה

..

20221116_134110

בפינה ניצב תנור חימום מקורי שאותו כיסו בצבע לבן

.

20221116_134751

עיטורים חדשים שיצרה המורה לתלמידות, אבל החלקים העליונים של החלונות הם מקוריים.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • רותי מרשנסקי  ביום 21/08/2023 בשעה 6:52

    תודה על הכתבה המעניינת והסיור והצילומים מכל אגפי הבניין המרשים הזה. ציורי קיר מרהיבים צייר הצייר הדקורטיבי שמואל מלניק. רבים מהם כוסו על ידי הצבעים והסיידים במשך השנים.

  • ethy abrahamy  ביום 21/08/2023 בשעה 17:08

    מעניין תודה

  • גיורא סולר  ביום 22/08/2023 בשעה 5:34

    למה לא נאמר משהו נוסף על הסבות לכך שהמבנה מוזנח? מי הבעלים כיום? לבית הוכן תיק תיעוד נרחב, לקראת שיפוץ ושימור, שנבלם בגלל מחלוקות כספיות ומשפטיות. בבית הזה התקיים ליל סדר ראשון לחיילים היהודים בצבא הבריטי שכבש את א"י מטורקים. הרבה מידע מרתק קיים בתיק התיעוד ובעוד מקומות,חשוב כרקע לסיור

  • arikbenedekchaviv  ביום 24/08/2023 בשעה 15:07

    איך נאמר בלטינית –
    Sic Transit Gloria Mundi

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.