גם אחוזות הענק החדשות של עשירי הארץ בסביון וקיסריה לא יתחרו עם עודף הקישוטים והממדים המוגזמים, שהשקיעה משפחת יהודיוף בבניין הענק, אותו הם הקימו ב-1910 בשכונת הבוכרים שבירושלים. עד כדי כך היה הבניין יוצא דופן בתחילת המאה הקודמת, שהיו כאלה שתיארו אותו כ"ארמונו של המשיח". אבל לא רק המשיח נמנע ממנו, אלא גם המשפחה לא הצליחה להשתקע בבית שנתפס עד מהרה בידי השלטונות שהתחלפו והזניחו אותו.
כיום משמש הבניין שני מוסדות חינוך חרדיים. החדרים הרבים משמשים לכיתות, חדר מוסיקה, חדרי מורים, ספרייה ועוד. התקרות והמרצפות המצוירות וגם דלתות העץ נותרו במצבן המקורי מבלי שחידשו אותם ב-113 השנים האחרונות.
ועל כך ברשימה זו.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(1) השכונה
מעת לעת עורך אבי בלדי סיורים בשכונת הבוכרים, ואם יש מזל אז גם ניתן להכנס אתו לאותו ארמון ששוכן ברחוב עזרא. זהו הבניין הגדול בשכונה שהשיגה בשעתו שורה ארוכה של יתרונות על פני שאר שכונות העיר המוקדמות שהקימו היהודים מחוץ לחומות העיר העתיקה בסוף המאה ה-19.
תכנית השכונה מורכבת מרשת של רחובות שביחס לאותה התקופה היו חלקם רחבים במיוחד (10.5 מטרים עם מדרכות ברוחב של 1.5 מטר). לאורך הרחובות ניטעו עצים, שבזמן מלחמת העולם הראשונה נגדעו כמעט כולם בידי התורכים. בעלי המגרשים נדרשו גם להקצות שטחים לצרכי ציבור – בעיקר מוסדות חינוך ובתי תפילה. בתי השכונה תוכננו בפאר שהיה גם הוא יוצא דופן לבנייה היהודית בארץ, זאת הודות לבעליהם – בני בוכרה ובעלי הון, שבחרו להגר מארצם אל ארץ-ישראל ובקשו לבנות לעצמם בתי-פאר כדוגמת הבתים שראו בעת שהותם בערי אירופה ורוסיה.
120 שנה לאחר הקמתה נותרה בבסיסה שכונת הבוכרים דומה למצבה המקורי. בשנות ה-80 נעשו ניסיונות לחדש את המרחב הציבורי בשכונה, אך הנכסים הפרטיים נותרו ברובם מוזנחים. שקיעתה של ירושלים אל תוך עוני והזנחה לא פסחו על השכונה שכיום מוקפת כולה וגם היא מאוכלסת כולה באוכלוסייה חרדית, כזו שלא מתאפיינת בשמירה על טיפוח הסביבה. הודות לבנייה המקורית המרשימה בשכונה העליבות אף מודגשת בה יותר ממקומות אחרים. הבתים מכוסים בשכבה עבה של פיח. פה ושם נהרסו מבנים מקוריים ואת מקומם תפסו כאלה חדשים וחסרי ייחוד.
.
.
.
(2) בית יהודיוף
מהארמונות הגדולים בשכונה ובכלל בארץ הוא בית יהודיוף שלפנינו. את הקמתו יזם אלישע יהודיוף, אלא שהמבנה עמד ריק בשנותיו הראשונות ועד מהרה נתפס בידי הצבא התורכי שהקים בו מפקדה. עם הסתלקות התורכים עבר הבית לידי הצבא הבריטי ולאחר הקמת המדינה עבר לידיהם של מוסדות חינוך חרדיים.
לבד מקומת מרתף כולל הבניין זוג קומות ששטח כל אחת מהן מגיע ל-1,090 מ"ר. בשונה מבתי החצר הנפוצים אז, תוכנן כמבנה תיבתי פשוט. ההשקעה בו היא בעיצוב החזיתות הגדושות בעיטורי אבן – גיאומטריים וסמליים, כשצורת המגן דוד חוזרת ומופיעה אינספור פעמים (מגני דוד הופיעו כעיטור גם בבניינים רבים אחרים בשכונה).
אדריכל המבנה אינו ידוע. הודות לדימיון למבנים שונים באיטליה מהמאה ה-17 והשימוש בחומרי בניין שמקורם בארץ-המגף העלה השערה האדריכל והיסטוריון האדריכלות דוד קרויאנקר כי את התכניות לבית יהודיוף ערך אדריכל איטלקי.
.
.
.
בחזית הבניין בולטים הפתחים הגבוהים שמופיעים בקצב קבוע ומודגשים בקשתות ובעיטורים המקיפים אותם, כולם מאבן. במרכז החזית נקבעה אמנם כניסה בולטת, אלא שהכניסה המפוארת מקשרת אל הקומה העליונה וזו נקבעה בחזית הצד הצרה הפונה לחצר שממזרח לבניין. כאן יצר האדריכל שני גרמי מדרגות מעוגלים ופורמאלים, שעם חנוכתם הפכו תפאורה לתצלומים רבים, כאלה שתיעדו את בני היישוב כמו גם אישיים ידועים שביקרו כאן – החל ממנהיגי היישוב העברי ועד אנשי ממשל וצבא בריטיים ובהם הנציב העליון וגנרל אדמונד אלנבי.
כיום פועל בכל אחת מקומות הבניין בית-ספר נפרד. לא התאפשר לי לבקר בקומה התחתונה, אלא רק בזו העליונה. תכנית הקומה מתבססת על מסדרון ברוחב של שלושה מטרים הנמתח לכל אורך הקומה, 55 מטרים. משני צדי המסדרון מאורגנים בשני טורים חדרים בעלי תקרה גבוהה (5 מטרים) ובממדים שונים שיועדו לצרכים מגוונים.
החדרים מתאפיינים בגדלים שונים וגם במרצפות מעוטרות כמו גם תנור חימום מקורי שנבנה בפינת החדר. אולם אחד שימש כבית כנסת ואולם שני שימש כנראה כחדר אוכל שחלקו העליון שהורכב מברזל ולוחות זכוכית (ומגן דוד בראשו) ניתן היה להזזה על מסילות ברזל ושימש בימי חג הסוכות כסוכה.
הציורים שמעטרים את תקרת המסדרון הארוך (נוף, ציפורים, פרחים ומגני דוד), בשילוב מגוון הריצופים המעוטרים בכל אחד מהחדרים מושכים את העין ומפתיעים ברגע הראשון. את הציורים יצר שמואל מלניק (1943-1885), אומן מומחה בתחום שעיטר גם אלמנטים שונים במסגד אל-אקצה וכן תפאורות לתיאטרון ולאופרה. אלא שהתבוננות בכל אותם ציורים שבבית יהודיוף מגלה עד מהרה כי לפנינו מפגן של טעם פשטני בהיקף מוגזם, שאותו הנחיל בעל-בית שביקש להתפאר ביכולותיו הכספיות ובגאוותו היהודית אך לא מקורית ובעלת שאר רוח. אולי זה עניין של תרבות, היות וגם היום התקרה של מסעדת סמרקנד בתל אביב מעוטרת בציורים דומים.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
★
תגובות
תודה על הכתבה המעניינת והסיור והצילומים מכל אגפי הבניין המרשים הזה. ציורי קיר מרהיבים צייר הצייר הדקורטיבי שמואל מלניק. רבים מהם כוסו על ידי הצבעים והסיידים במשך השנים.
מעניין תודה
למה לא נאמר משהו נוסף על הסבות לכך שהמבנה מוזנח? מי הבעלים כיום? לבית הוכן תיק תיעוד נרחב, לקראת שיפוץ ושימור, שנבלם בגלל מחלוקות כספיות ומשפטיות. בבית הזה התקיים ליל סדר ראשון לחיילים היהודים בצבא הבריטי שכבש את א"י מטורקים. הרבה מידע מרתק קיים בתיק התיעוד ובעוד מקומות,חשוב כרקע לסיור
איך נאמר בלטינית –
Sic Transit Gloria Mundi