סיבוב בבית הכנסת בקיבוץ כפר עציון

שבוע שעבר עצרתי בקיבוץ כפר עציון, בבית הכנסת שתכננו האדריכלים יוסף שנברגר וטוביה קץ – מבכירי מתכנני בתי הכנסת שפעלו כאן במחצית השניה של המאה שעברה.

הכנסיות תופסות מקום נכבד בסדר היום העיצובי של אדריכלים בעולם המערבי, אך דווקא אצל עם הסגולה הידרדר תכנון מבני הדת לשפל המדרגה. היו בתי כנסת מפוארים וגרנדיוזים בגולה שתוכננו ברובם בידי אדריכלים שאינם יהודים. לעומתם, בישראל במאה העשרים תכננו האדריכלים המקומיים, בתי כנסת בהם נעשה שימוש במשאבים מצומצמים, אך מבלי להימנע מיצירתם של מבנים מרשימים וייחודיים שרוממו את המבקר בהם מחיי היומיום. לעומתם, בתי הכנסת שנבנים בעשורים האחרונים, יקרים הודות לרמת הגימור הגבוהה, אך אלה קופסאות חלולות מכל תוכן. רוח לא ניתן לקנות בכסף או עם שייש מתורכיה.

מבני דת הם הזדמנות לאדריכלים להביע יצירתיות באופן חופשי יותר מכל סוג מבנה אחר. בתכנונם מזדמנת לאדריכל האפשרות להתעמק לא רק בנושאים רוחניים, או פרטים דקורטיביים-מסורתיים, אלא גם במושגים כמו מגדר, מעמד חברתי והיחס בין אדם למקום. כיום ניתן למצוא שבעולם ממשיכים אדריכלים לנצל את ההזדמנות וכך גם עשו בישראל עד לפני כמה עשורים. ניתן להזכיר כמה מאותם אדריכלים שיצרו מבני דת מעולים: אלכסנדר פרדימן, ישעיהו אילן, ישראל קומט, דוד קאסוטו וכמובן – יוסף שנברגר. בין אלה שהסתפקו בלתכנן רק מבנה אחד או שניים בתחום, ניתן למנות את נחום זולוטוב, מרדכי בן חורין, צבי הקר ואלפרד נוימן, יהודה לנדאו, היינץ ראו, רם כרמי, דוד רזניק ואהרון קשטן.

על בתי הכנסת שתכנן האדריכל יוסף שנברגר (1982-1912) כתבתי כאן כבר כמה פעמים. בין השאר כתבתי על בית הכנסת בקיבוץ חפץ חיים, בית הכנסת בקיבוץ בארות יצחק וגם זה שבקיבוץ לביא. הפעם אתעכב על בית הכנסת בקיבוץ כפר עציון.

ועל כך ברשימה זו.

.

IMG_20140506_120601

2014 (1974)

.

קיבוץ כפר עציון הוקם תחילה ב-1943 אך חוסל חמש שנים לאחר מכן במהלך מלחמת העצמאות. ב-1967 חזר הקיבוץ וקם, כשחלק ממחדשיו הם דור שני לבני הקיבוץ המקורי, אחד מהם היה חנן פורת. ב-1974 נחנך בניין בית הכנסת. הרבה סמליות היה באותה פעולת התחדשות והד לכך ניתן למצוא בבית הכנסת. דווקא בהיבט האדריכלי אדריכל בית הכנסת דאג ליצור מבנה מודרניסטי חסר סמלים. אפילו האמן פרלי פלציג שיצר את הויטראז' שקבוע מעל ארון הקודש, התחמק מעיסוק בסמלים ונראה שהמטרה העיקרית שלו היתה ליצור חלון צבעוני. לפי אתר הקיבוץ הויטראז' מציג את הצמחיה הצומחת מתוך הסביבה הסלעית של כפר עציון.

בסוף לא התחמקו מסמליות והמתפללים בעצמם (ולפי מה ששמעתי, בעצת אחד חנן פורת), הציבו על ארון הקודש שלושה סלעים, שמקורם בסביבת הקיבוץ. הסלעים נמצאו פשוט בשדה והובאו אל אולם התפילה כמו שהם. מה הרעיון? "הצמיחה של כפר עציון היתה מתוך אותם סלעים. הם מייצגים את הקשיים של ההתיישבות באזור מסולע. כפר עציון היה מאושיות ההתיישבות בכלל ושל גוש עציון בפרט והסלעים מסמלים את העקשנות של המתיישבים, גם של אלה הראשונים וגם של מחדשי היישוב".

בעניין הויטראז' והסלעים מרחיב יוחנן בן יעקב: "חנן פורת ז"ל יחד איתי – ששנינו בני כפר עציון ששבנו הביתה בעקבות מלחמת ששת הימים – נפגשנו עם האומן פלציג והצגנו בפניו טקסט קצר שכתב שלום קרניאל, מורה הדרך הרוחני של הורינו, מייסדי כפר עציון בשנת תש"ג. קרניאל יליד קרקוב, היה חבר פעיל ואף עמד בראש תנועת הנוער הציונית דתית, השומר הדתי בפולין. פלציג תרגם את הרעיון המובע בטקסט שכתב קרניאל לשפה אמנותית.

"מאוחר יותר הציע חנן להוסיף לוויטראז' שלושה סלעים מכמה סיבות: בהר חברון יש מעט אדמה חקלאית והרבה סלעים. על קיר חדר האוכל של כפר עציון, בשנות ה-40, הייתה ססמה: 'המוציא לחם מן הסלע'; קדמו לנו שלושה ניסיונות התיישבות של יהודים באזור זה – שני הראשונים חרבו בפרעות, תרפ"ט, תרצ"ו-תרצ"ט. כפר עציון שייסדו הורינו נפל בקרב. וכן לזכר שלושת האבות שנעו באזור שלנו ואנו מנסים ללכת בעקבותיהם".

.

‏‏עותק של 6

מפת התמצאות

.

מביקור קצר בבית הכנסת ניתן לראות שבתכנון ניתנה מחשבה על תאורה טבעית, על אקוסטיקה ועל ריבוי כניסות ויציאות (כמו שאוהבים בקיבוץ) – דבר שמקל היום את הכניסה למבנה לבעלי מוגבלות, היות ובכניסה הראשית יש ירידה של כמה מדרגות לעזרת הגברים. ואם כבר נכנסים לבעיות, אז בעיה גדולה שמעסיקה היום היא שאלת הרחבת הבניין. כאן נראה שאדריכלי הבניין אפשרו במידה מסוימת להרחיב את הבניין לכיוון דרום, מבלי לפגוע בשלמות אולם התפילה או החזית.

לפני כמה שנים צמחה לבניין תוספת מאוחרת בצורת אגף המשמש לבית מדרש (לא צילמתי אותו). באגף החדש יצרו פרופורציות ופתחים שמנוגדים לשפה העיצובית של הבניין, ובנוסף חומרי הגמר הם אבן ירושלמית בלבד, ללא הבטון שהשתלב אתה. כך התקבל מבנה "ירושלמי".

בדומה לבני דורם, נתנו שנברגר וקץ את הדעת גם על הפרטים הקטנים. הריהוט הגיע לכאן ממפעל הריהוט של קיבוץ לביא, שמתמחה כבר יותר מ-70 שנה בריהוט בתי כנסת. פרטי היודאיקה וגופי התאורה הם יצירות אמנות, ולמרות שהמנורות בוצעו בזמן ומקום אחר מפרטי היודאיקה – השתדלו לשמור על שפה אחידה שמשלימה את היצירה האדריכלית כולה.

בית הכנסת הזה הגביר אצלי את התיאבון לשולי ולפרויקטים נוספים של שנברגר ואני מקווה לבקר בחודש הבא בבית הכנסת שתכנן בקיבוץ לביא. ועד הרשימה הבאה – להתראות.

.

תמונה1

מימין לשמאל: האדריכל טוביה קץ והאדריכל יוסף שנברגר (באדיבות משפחות שנברגר וקץ)

 .

באתר של קיבוץ כפר עציון יש התייחסות לדתיותו של היישוב: "קיבוץ כפר עציון מנהל חיים של תורה ומצוות תוך התמודדות עם שני האתגרים של התקופה – שיבת ציון וחיים מודרניים. כפר עציון הינו קהילה במובן המסורתי של המילה, חברה יהודית עם כל השירותים הדתיים בית כנסת, מקוה וחברא קדישא". בית הכנסת פעיל מאד ומתקיימים בו מידי יום יותר משלושה מניינים. בבית הכנסת 280 מושבים בעזרת הגברים ו-150 משובים בעזרת הנשים. בקומה התחתונה של המבנה (המנצלת את הבדלי הגובה הטבעיים) יש בית מדרש עם ספרייה.

.

סרטון קצר שצלמתי בבית הכנסת:

.

.

IMG_5169

מראה כללי מכיוון המדשאה המרכזית

.

IMG_5244

חזית הבניין ובה הדופן החיצונית של גומחת ארון הקודש ומעליה ויטראז'

.

IMG_5171

בלילה הופך חלון הזכוכית הצבעונית לסוג של מגדלור בקיבוץ

.

IMG_5175

רגע לפני הכניסה לבית הכנסת: פינת ישיבה אינטימית ממוקמת בפינת הרחבה שבחזית הבניין

.

IMG_5176

בדופן הסוגרת על פינת הישיבה משולב פריט ארכאולוגי מבית כנסת קדום

.

IMG_5178

הפריט הוא למעשה משקוף מבית כנסת בדרום הר חברון

.

IMG_5179

גם הספסל מעוצב

.

IMG_5180

ריצוף

.

IMG_5173

חזית הכניסה לבניין בית הכנסת

.

IMG_5174

המערכת הקונסטרוקטיבית היא מבטון שנותר בולט וחשוף בחזית, כשקירות הבניין מחופים באבן – חלקה בעיבוד גס (טובזה) וחלקה בעיבוד חלק יותר (תלטיש)

.

IMG_5182

פתח הכניסה לבית הכנסת מודגש בדלתות עץ ובגופי תאורה

.

IMG_5239

פתח הכניסה הראשי במבט מבפנים

.

IMG_5183

על לוח המודעות 01

.

IMG_5185

על לוח המודעות 02

.

IMG_5191

סמוך ללוח המודעות

.

IMG_5189

מחיצה לעזרת הנשים הקטנה הממוקמת מאחורי עזרת הגברים (עזרת הנשים העיקרית נמצאת בקומת הגלריה)

.

IMG_5212

עזרת הנשים הקטנה וברקע פתח הכניסה הראשית

.

IMG_5188

אולם התפילה

.

IMG_5194

הקיר הפונה לירושלים, כיוון התפילה, מחופה בעץ ובחומר אקוסטי ובמרכזו ארון הקודש ומעליו חלון ויטראז'

.

IMG_5201

את הויטראז' יצר האמן פרלי פלציג שעיצב חלון ויטראז' גם לבית הכנסת בבארות יצחק שגם אותו תכננו שנברגר וקץ

.

IMG_5207

למרגלות החלון שלושה סלעים

.

IMG_5208

השילוש

.

IMG_5209

הויטראז'

.

IMG_5214

פרטי היודאיקה בביתה כנסת עוצבו כולם בשפה דומה

.

IMG_5203

ארון הקודש

.

IMG_5202

לוח ספירת העומר ניצב בצמוד לארון הקודש

.

IMG_5204

ותן ברכה

.

IMG_5195

חיפוי הקיר

.

IMG_5200

עמוד התפילה של החזן

.

IMG_5206

הבמה

.

IMG_5218

סידור

.

IMG_5219

סידורים

.

IMG_5193

ריצוף טראצו בשילוב אבן חברון נסורה

IMG_5205

פתחים רחבים במפגש בין הקירות לתקרה מחדירים אור טבעי

.

IMG_5236

גופי התאורה עוצבו ברוח פרטי היודאיקה: צינורות מתכת דקים בגוון זהב עם קוים מעוגלים

.

IMG_5238

מנורה

.

IMG_5221

בעזרת הנשים יש גם פתחים בתקרה להחדרת אור טבעי

.

IMG_5222

עזרת הנשים

.

IMG_5225

מעקה קומת הגלריה של עזרת הנשים

.

IMG_5226

מבט אל אולם התפילה מכיוון עזרת הנשים 01

.

IMG_5228

מבט אל אולם התפילה מכיוון עזרת הנשים 02

.

IMG_5233

ביציאה

בתי כנסת ומדרש נוספים שכתבתי עליהם:

.

עלי (דוד נופר)

שלוחות (יוסף שנברגר)

קיבוץ לביא (יוסף שנברגר)

ישיבת קול תורה (יוסף שנברגר)

קיבוץ חפץ חיים (יוסף שנברגר)

כפר הנוער עיינות (יוסף שנברגר)

קיבוץ בארות יצחק (יוסף שנברגר)

תומכי תמימים בכפר חב"ד (יוסף שנברגר)

קיבוץ כפר עציון (יוסף שנברגר וטוביה קץ)

היכל יהודה בתל אביב (יצחק טולדנו, יחזקאל קמחי)

הספרדי המרכזי ברמת גן (גיאורג קויגן, משה סעידי)

גבעת וושינגטון (בלהה וארתור שרגנהיים)

חב"ד, צפת (משה אמריו ואלי מאיוס)

כפר נוער כפר סילבר (ישראל לוטן)

רובע א' באשדוד (יצחק פרלשטיין)

הגדול בחדרה (יהודית שטולצר)

שדמות מחולה (טוביה קץ)

ישיבת שילה (ישעיהו אילן)

קול יהודה (יהודה מגידוביץ)

שכונת בית הכרם (מרדכי בן חורין)

בית אלכסנדר ביקנעם (אהרון צורף)

לעדה העירקית בבאר שבע (נחום זולוטוב)

שכונה ה' בבני ברק (יעקב נטל ויצחק ביגלאייזן)

כפר הנוער אמית כפר אברהם בפתח תקוה (מרדכי בן חורין)

המרכזי בשכונת הדר בחיפה (מוניו גיתאי וינרויב ואל מנספלד)

בית הכנסת הגדול "בית יעקב" בפתח תקוה (שניאל ליפישיץ)

האוניברסיטאי בקמפוס הר הצופים (רם כרמי)

בית חולים בילינסון (רם כרמי)

קריית הטכניון (אהרן קשטן)

מושב ניר עציון (חנוך אחימן)

מחנה רעים (סטיו אדריכלים)

כפר הנוער ימין אורד (יהודה לנדאו)

המרכזי בהר הכרמל (ישראל קומט)

הנטוש של חסידות קאליב בבני ברק

לשעבר של חסידות קאליב בבני ברק

שיכון ותיקים בבת ים (יצחק פרלשטיין)

שער אשר בדרך קיבוץ גלויות בתל אביב

הנטוש במושב שדה יעקב (ישראל קומט)

ישיבת כנסת חזקיהו ברכסים (ישראל קומט)

מרכז רפואי שיבא – תל השומר (משה זרחי)

אוהל נחמה בשכונת טלביה (דוד קאסוטו)

עיר הבה"דים (קולקר-קולקר-אפשטיין)

כפר הנוער בן שמן (מרדכי בן חורין)

ישיבת קריית ארבע (דוד קאסוטו)

הרמב"ן ברובע היהודי (דן טנאי)

ישיבת הכותל (אליעזר פרנקל)

מושב בני דרום (אליהו משאלי)

קיבוץ עין הנצי"ב (ג'ניה אוורבוך)

החילוני בקיבוץ בית העמק (פרדי כהנא)

בית המדרש במדרשית נעם (ג'ניה אוורבוך)

היכל רוזנטל ובית כנסת עין הים (ישעיהו אילן)

בניין בית המדרש החדש בישיבת כפר הרא"ה (דוד נופר)

ארבעת בתי הכנסת הספרדיים ברובע היהודי בירושלים (דן טנאי)

האוניברסיטאי בקמפוס גבעת רם ומאמר נוסף כאן (היינץ ראו ודוד רזניק)

היכל יצחק בשכונת שפירא בתל אביב (בלהה וארתור שרגנהיים)

בית שלום בסן פרנסיסקו (סטנלי סיטוביץ)

בית הכנסת הגדול בנס ציונה (חיים טפר)

ישיבת כפר הרא"ה (מאיר בן אורי)

הדרת קודש בחיפה (אוראל וזוהר)

זכרון משכן שילה (זלמן דויטש)

הראשון והיחיד בהר עיבל

חפץ חיים בפתח תקוה

ההולנדי (אירית שור)

שוהם (ג'ו אבקסיס)

בית הכנסת ברודוס

קיבוץ טירת צבי

חדיד הנטוש

בלפוריה

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • רינות אורה ובוצי  ביום 08/05/2014 בשעה 23:21

    בית הכנסת דומה עד זהה לבית הכנסת בניר עציון. בצלאל רינות-אדריכל

  • נתנאל  ביום 09/05/2014 בשעה 1:07

    תודה רבה על הרשימה. התפללתי בבית הכנסת הזה לפני כמה שנים והוא מרשים.

    קוננת בתחילת הרשימה על שפל המדרגה אליו ירד התכנון של מבני דת. לא נותר אלא להסכים ולהצביע על אחת הבעיות והיא שבאקדמיה (לפחות בוותיקה שבהן) אין שום עיסוק במהלך התואר במבני דת יהודיים, לא במסגרת קורסי ההיסטוריה, לא התאוריה ולא בקורסים יעודים. לעתים אף נתקלים בבורות מביכה בנושא מצד חוקרים. עצוב.

    • מיכאל יעקובסון  ביום 09/05/2014 בשעה 7:15

      תודה נתנאל, אבל במקרה הזה אני דווקא חושב שהבעיה היא לא באקדמיה, אלא באדריכלים עצמם. באקדמיה כל הפרויקטים הם ניסיוניים ובפרקטיקה הכל נגרר אחרי הסטנדרט הנמוך ביותר – ולשם מכוונים האדריכלים ולא האקדמיה.

  • דורון לייטנר  ביום 09/05/2014 בשעה 3:02

    גם בית הכנסת בקיבוץ שלוחות, היישוב הראשון שעלה על הקרקע אחרי קום המדינה, תוכנן על ידי שנברגר, כפי שהוזכר ברשימה קודמת:

    סיבוב בקיבוץ בארות יצחק ובית הכנסת בתכנון יוסף שנברגר

  • יוחנן בן יעקב  ביום 10/05/2014 בשעה 22:52

    יפה כתבת, אך בעניין אחד, לפחות, לא דייקת! המשפט: "אפילו פרלי פלציג שיצר את הויטראז' שקבוע מעל ארון הקודש, התחמק מעיסוק בסמלים ונראה שהמטרה העיקרית שלו היתה ליצור חלון צבעוני. לפי אתר הקיבוץ הויטראז' מציג את הצמחיה הצומחת מתוך הסביבה הסלעית של כפר עציון." – אינו משקף נאמנה את המציאות. יחד עם חנן פורת ז"ל, נסעתי לסטודיו של האמן פלציג, ומסרנו לו קטע ממאמר שכתב שלום קרניאל הי"ד – מהבכירים בחברי כפר עציון, שנפל בקרב שיירת העשרה בחנוכה תש"ח. שלום היה איש רוח, מראשי תנועת הנוער "השומר הדתי" בפולין, פעיל בבני עקיבא ובקיבוץ הדתי בארץ. במאמרו "העץ בחיי העם", כתב שלום בין השאר: "אנו בני דור הגאולה, שראינו את הגולה תלושה משורשה הטבעי, נפגעת מכל רוחות וניתנת לבוז ולמשיסה למכות הגויים, קינאנו בעץ וחלמנו על תחיית העם המושרש במולדתו כאותו העץ ששורשיו מעמיקים באדמה וענפיו פונים לשמים. העץ היה לנו לסמל דרכנו ותחייתנו, לאחֵד הארץ עם השמים, את השורש עם גזעו, את התורה עם העבודה. רצינו להכות שורשים באדמה, פשוטו כמשמעו, והשתוקקנו יחד עם זה להתעלות ולהידבק בשמים. ומכאן רצוננו העז לנטוע עצים במולדת והחיבה הרבה שאנו מחדירים בלב הילד אל העץ. כי מחוץ לברכה הרבה הבאה לאדם מן העץ אנו רואים בו סמל הגאולה והפדות". הוויטראז' משקף נאמנה את הטקסט וניתן להבחין בו בבירור בחלק העליון שמיים, טיפות גשם, בחלק האמצעי, שדה פריחה אולי דם שדה קרב, בחלק התחתון אדמה, סלעים, קוצים. העץ נטוע בסלע העליון במרכז החלק התחתון של הוויטראז', וענפיו פונים שמאלה ולמעלה אל השמים. זאת בדיוק בהתאם לטקסט המכונן הנ"ל, שהיה ביטוי רעיוני-ערכי לדרכם של הורינו. דומני כי רק לאחר שהוויטראז' היה מוכן, או קרוב לכך, הציע חנן ז"ל לאומן להוסיף שלושה סלעים, שכן, לדבריו, בגוש עציון העץ צומח מהסלע ולא מהקרקע החקלאית. כדי להוסיף את הסלעים נאלצו הבנאים להכין תשתית יציבה הרבה יותר לויטראז', כולל עמודי בטון חזקים והדבר עיכב מעט את כניסתנו להתפלל בבית הכנסת.
    מוזר שציינת "הרבה פתחים" כי לאולם התפילה שלנו שני פתחים, האחד צדדי לעבר בית המדרש, קטן מאד והראשי למזרח, אף הוא קטן יחסית לגודל הציבור. בית המדרש הוקם יחד עם בית הכנסת, לפני כמה שנים הורחב מעט.

    בברכה
    יוחנן בן יעקב
    כפר עציון

  • מנחם  ביום 12/05/2014 בשעה 11:33

    אצלנו, אוניברסיטת אריאל, מתקיים קורס מעמיק בעניין בתי כנסת שמועבר ע"י פרופ' קאסוטו. אמנם הסטודיו לא עוסק בכך כנושא, אבל תמיד יש לזה מקום…

  • ברוך קהת  ביום 13/05/2014 בשעה 23:38

    למיכאל שלום
    אני בנו של טוביה קץ.
    אני מודה לך על חשיפת העבודה של אבי בבית הכנסת כפר עציון. את רישמת בתי הכנסת הנוספים שהוא תכנן תוכל למצוא כאן: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%95%D7%91%D7%99%D7%94_%D7%A7%D7%A5
    כולם שווים ביקור פרט לבית הכנסת בכוכב השחר שנעשו בו שינויים בעיקר בעיצוב הפנימי, ולטעמי ממש לא לטובה.
    ברוך

  • שמיר זלקין  ביום 16/01/2016 בשעה 23:31

    המשקוף מבית הכנסת באשתמוע מייצג גם הוא סיפור: בתחילה חשבו להציב את המשקוף בכניסה לבית הכנסת החדש בכפר עציון. התעוררה השאלה- אם וכאשר יוקם מחדש בית הכנסת באשתמוע- האם יעקרו את המשקוף מחזית בית הכנסת בכפר עציון?
    וכך קבעו את המשקוף בקיר הצדדי ושם הוא ממתין עד לשובו לאשתמוע…
    דרך אגב, בחיבור על האדריכלות בכפר עציון שהעברתי לך בזמנו, מופיעה תמונת דגם בית הכנסת.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.