מוזמנים לסיור חד-פעמי בשכונת גילה

באופן חד-פעמי אתם מוזמנים לסיור שיתקיים ביום שישי הקרוב, 5.4, בשעה 13:30 במסגרת אירועי "בתים מבפנים", שהשנה יתקיימו במהלך שני סופי שבוע. הסיור יכלול כמה מהמבננים המיוחדים שנבנו במרכז שכונת גילה שבדרום העיר, והוא שונה מהסיור שהתקיים באירוע הקודם לפני שנתיים ונערך בחלק המזרחי של השכונה.

הפעם יערך הסיור בחלקה המרכזי של גילה. הוא יכלול מבננים משנות ה־70, שאותם תכננו האדריכלים רם כרמי, יסקי-גיל-סיון, סלו הרשמן, משה לופנפלד וגיורא גמרמן. הסיור יחשוף את עקרונות התכנון ויבחן את ערכיהם במבחן הזמן. נקודת התחלת הסיור במפגש הרחובות אונטרמן והגננת.

על כך ועל המלצות נוספות לסיורים ב"בתים מבפנים" ברשימה זו.

.

צילום מסך 2023-10-07 231047

5.4.2024

.

.

(1) המבנן שתכנן רם כרמי

שלושה מבננים תכנן רם כרמי (2013-1931) בגילה לאורך שלושה עשורים, והפעם נבקר באמצעי שבהם. בשונה משני המבננים האחרים שתכנן, זה אינו שוכן ברחוב ראשי אלא עורפי, הוא המורכב, המרשים אך בחלקים נכבדים הוא גם המוזנח שבהם.

"הוא יחיד בסוגו בשכונה כולה", הילל האדריכל והיסטוריון האדריכלות אבא אלחנני את המבנן של כרמי. אלחנני נימק את הערכתו בכך שניכר כאן מאמץ תכנוני של כרמי, כזה שחורג מפרשנותו של כרמי ל"סמטה הים תיכונית". אלחנני מצא כאן כך לדבריו "סמטה יהודית ירושלמית רוגעת, מזמינה ומנסה להתחבב על הדרים בה והבאים אל תוכה". נבקר באותה סמטה ותחליטו האם אלחנני דייק בהערכתו.

חדר המדרגות שתכנן כרמי בחלקו הצפוני של המתחם הוא אחד מהייחודיים שנבנו בישראל. האקוסטיקה בו היא נוראית, ואני משער שהיא משפיעה על איכות החיים בדירות, אבל לאורחים לרגע הוא מרשים בצורה לא רגילה – אולם רחב, כולו לבן, המואר בקרני שמש מסוננות, ומוקף ונחצה במעברים וגשרים. בהמשך המתחם מצויה חצר פנימית שגם בה התגלתה בעייה אקוסטית, עד כדי כך שהדיירים חסמו ואטמו חלק מהגישות לחצר. בכלל נראה שלאורך השנים כרמי נמנע או לא הצליח להתמודד עם אקוסטיקה והשיא התגלה בבית המשפט העליון.

החלק הדרומי במתחם של כרמי מורכב מקוטג'ים, ונחשב אז כמו היום למתחם היוקרתי בשכונה כולה.

.

DSC09705

רם כרמי

.

DSC09634

רם כרמי

.

.

.

.

(2) המבנן שתכננו משה לופנפלד וגיורא גמרמן

שני מבננים תכננו בגילה האדריכלים משה לופנפלד (2010-1931) וגיורא גמרמן (2015-1927). הראשון היה הגדול בגילה ובכלל מדובר באחד המבננים הגדולים בישראל. שנים אחדות אחריו הוזמנו השניים לתכנן מבנן שונה במהותו ובממדדיו. גם מיקומו העורפי הפך אותו למבנה מתכנס, כזה שמקיף חצר פנימית גדולה, בצורת משולש.

האדריכלות בגילה ליקטה השראות מאדריכלות מסורתית והיסטורית, וכאן ניתן למצוא משהו מהקלויסטר, כמו זה למשל העתיק שמצוי בהר ציון. בקומת הקרקע קבעו האדריכלים ארקדה המקשרת בין הכניסות לבתים, בין החצר הפנימית ובין הרחובות המקושרים למבנן.

.

DSC09571

משה לופנפלד וגיורא גמרמן

.

.

(3) מתחם המבננים שתכנן סלו הרשמן

בזכות השער המונומטלי והעיצוב הסימטרי הצליח הפרויקט שתכנן האדריכל סלו הרשמן (2021-1934) להתפרסם ולהיזכר יותר מכל פרויקט אחר בשכונות שנבנו בשנות השבעים סביב ירושלים. המתחם שתכנן התפרסם בכל במה אפשרית: כתבי עת ישראלים ובינלאומיים וכן בספרים ישנים וחדשים. כמו עוד מבנים רבים בשכונה, גם כאן תמצאו חצרות פנימיות, בעיקר כאלה מוזנחות ועזובות.

הרשמן המשיך ושיכפל את המבנן גם למקומות אחרים בארץ, תוך הכנסת שינויים קלים. לכן תוכלו למצוא את אחיו הקטנים גם במעלה אדומים שמטופח באופן יוצא מן הכלל ולעומתו אלה בטירה ולוד מוזנחים.

.

IMG_0934

סלו הרשמן

.

.

IMG_1004

סלו הרשמן

.

.

(4) מבנן עם קומת מסחר בתכנון יסקי-גיל-סיון

בראשו של צוות תכנון שכונת גילה עמד האדריכל אברהם יסקי (2014-1927), שמשרדו גם קיבל לתכנן שניים מהמבננים בשכונה. האחד היה המרכז המסחרי שמעולם לא הושלם. השני סמוך לו, ומורכב משלושה מבנים טוריים השוכנים על דופן הרחוב הראשי בשכונה, רחוב הגננת. לכיוון הרחוב מפנה המבנה שורת חנויות במפלס הקרקע, כשמעליו 4 קומות מגורים.

ייחודו של הפרויקט שבנייתו הושלמה ב-1981, הוא ברחוב מקורה ופנימי, שחוצה אותו לכל אורכו ומקביל לרחוב הגננת. דופן אחת של הרחוב היא שורת החנויות שבמקור היתה פתוחה גם לרחוב הגננת וגם לרחוב המקורה, אך תמורות במהלך השנים הביאו לאטימת הפתחים הפונים לרחוב הפנימי.

גם כאן נעשה שימוש באלמנטים טרומיים כמו בשאר המתחמים שנבנו בגילה. השראה לעיצוב אלמנטים אלה כמו גם העיצוב הכולל של המבנה, באה מהסמטאות והבתים אותם זיהו האדריכלים בעיר העתיקה: סמטאות, פתחי חלונות מקושתים וחדרים בולטים בגובה מקו חזית. עיצוב החזית הכולל, תוכנן במקור בחוסר אחידות מסוימת וזאת במטרה להסתיר את העובדה שהבניין נבנה כיחידה אחת, וליצור אשליה כי מדובר בבנייה אורגנית, שוב, כמו זו שבעיר העתיקה.

חוסר הסדר הלך והדרדר והסמטה הפכה למשתנה ציבורית. לכן, הליכה ברחוב הפנימי מזכירה ביקור בתחנה המרכזית החדשה. למרות הכוונות הטובות, האדריכלים לא לקחו בחשבון שיצירת רחוב שמקביל לרחוב תחליש בסופו של דבר את התנועה הרגלית בשני הצירים ותיצור סביבה לא נעימה ולא בטוחה.

.

DSC09559

יסקי-גיל-סיון

.

.

IMG_1027

יסקי-גיל-סיון

.

.

IMG_1033

יסקי-גיל-סיון

.

.

הבתים האחרים שבהם אבקר: 

  1. האגף החדש באקדמיה למוסיקה ומחול בגבעת רם, שישי, 5.4, 10:00 – בתכנון משרד HQ ובהדרכתו של אדריכל ארז אלה שעומד בראש המשרד (על ביתו ברמת אביב כתבתי כאן בעבר). האגף הוא תוספת לבניין ההיסטורי שתכנן משרדם של האדריכלים שולמית נדלר, מיכאל נדלר ושמואל ביקסון ושימש במקור את בית הספר לעבודה סוציאלית שעליו כתבתי כאן.
  2. בית העם ברחוב בצלאל 11, שישי, 12.4, 12:00 – תוכנן במקור על-ידי האדריכל דוד רזניק ועבר לאחרונה שיפוץ מקיף בתכנום משרד ארד סימון אדריכלים. כאן נערך לפני 60 שנה משפטו של אדולף אייכמן. את הסיור תדריך האדריכלית סלמה ארד.
  3. בית מגורים בשכונת ימין משה בתכנונה של האדריכלית עדה כרמי מלמד, חמישה סיורים ביום שישי, 12.4 – הבניין כבר בן 130 שנה והעיצוב של כרמל מלמד מלפני יותר מ-15 שנה. במסגרתו נחצב הסלע שעליו ניצב הבית לצורך יצירת מפלסים נוספים. את הסיור ידריך אדריכל עופר ארוסי, שותף במשרד.
  4. אמנות במשכן הכנסת, חמישי, 4.4, 16:00 – אחד משני ממבני הציבור שבהם שילבו אמנות באדריכלות באופן מקסימלי הוא משכן הכנסת. לבד מקיר האמנות הענק והמרהיב שיצר דני קרוון באולם המליאה, שולבו גם יצירות רבות נוספות והכנסת מעסיקה אוצרת קבועה, שרון סופר, שמלווה את הקיים ואת המשך הפיתוח. סופר תדריך את הסיור. בכנסת נערכים סיורים שונים לכל אורך השנה וללא עלות.
  5. גלריה גורדון בגבעת שאול, בימי שישי יתקיימו סיורים בהדרכתו של אדריכל מוטי ראוכוורגר שעיצב את הגלריה הממוקמת באזור תעסוקה במערב העיר.
  6. תיאטרון הקרון בגן הפעמון, שישי, 12.4, 14:30-10:00 – במשכנו הקבוע והחדש בתכנון משרד סיטון פלוס טנוס אדריכלים.
  7. מלון הנשיא, רחוב אחד העם 3, פתוח בימי חמישי ושישי 5.4, 12.4 – המלון שתכנן האדריכל אלכסנדר פרידמן עמד נטוש שנים ארוכות. לאחר שהחליף ידיים נערכה תכנית להריסתו ובניית בניין אחר תחתיו. בינתיים הוא שופץ מעט וזכה לחיים חדשים וארעיים. במהלך שני סופי השבוע יערכו בו סיורים כמו גם בבית המדרש שהוקם במתחם הבריכה של המלון.

אתר בתים מבפנים. חוברת האירועים להורדה. עמוד הסיור באתר בתים מבפנים.

רשימות על שכונת גילה:

.

מבנן – רם כרמי

מבנן – דוד רזניק

מבנן – גרשון צפור

מבנן – סלו הרשמן

מבנן – אריה ואלדר שרון

הצעה למסלול סיור בגילה

מבנן נוסף מוזנח בתכנון רם כרמי

המבנן הראשון והגדול של רם כרמי

מבנן עם רחוב פנימי – יסקי-גיל-סיון

מתחם מגורים חדש – יהודה פייגין ובניו

מרכז מסחר ומגורים – אברהם יסקי ויוסי סיון

מבנן משולש עם חצר פנימית – לופנפלד-גמרמן

המבנן הכי גדול בגילה שגם אותו תכננו לופנפלד-גמרמן

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • paule rakower  ביום 30/03/2024 בשעה 19:41

    באססססה עובדת בששי הייתי באה בשמחה

    בהצלחה מאוד נהנית מהבלוג שלך

    פול ________________________________

  • arikbenedekchaviv  ביום 03/04/2024 בשעה 16:12

    תודה רבה.

    אגב, כילד ירושלמי שחי בזמן מלחמת ששת הימים הייתי עד לתנופת הבנייה בגילה, שסיפקה דיור אאל"ט לצעירים רבים, משפחות קשות יום וכו'

    פעמיים הייתי בה וסלדתי ממנה.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.