סיבוב בבלוק המעוגל ברחוב יוספטל בבת ים

השכונות שתכנן האדריכל יצחק פרלשטיין קרובות לליבי. גדלתי באחת מהן ולכן לא משנה אם אני בשכונה שהוא תכנן בתל אביב, אשדוד, נתניה, חולון או בת ים, אני מזהה אותן מיד ומרגיש בהן תמיד בבית.

פרלשטיין גיבש עקרונות תכנון מובהקים שחזרו והופיעו כתבנית בבניינים שתכנן. המבנים בשכונות האלה נבנו ברובם בשנות ה-60 וה-70, בעיקר דיור ציבורי ולכן הבינוי דומה. ולמרות הדימיון והחזרתיות, השכונות שתכנן הן בעיקר שכונות נעימות לתנועה רגלית בזכות שבילי הליכה רציפים שמקשרים בין כל מקום ומקום. את הבינוי עוטף פיתוח נוף מוריק, כזה ששורד גם עם תחזוקה מזערית, שאותו תכננו אדריכלי הנוף ליפא יהלום ודן צור, ששתפו פעולה עם פרלשטיין ככל הידוע לי בכל השכונות שתכנן.

את פני הבאים לבת ים מכיוון מחלף יוספטל, בשדרות יוספטל 120-108, מקבל הבלוק הארוך והמעוגל שתכנן פרלשטיין ובנייתו הושלמה ב-1965. זהו אינו בית דירות טיפוסי לגישתו של האדריכל וגם לא טיפוסי בכלל לבניית המגורים בישראל. לא לחינם הוכרז הבניין לשימור במסגרת תכנית להתחדשות עירונית. קשה לפספס אותו, כי הוא מהווה את הדופן הצפונית של שכונת רמת הנשיא, לבת ים הוא מהווה שער לעיר. זהו אחד מבנייני המגורים הייחודיים שנבנו בישראל ומזכיר בצורתו כמה מהבלוקים המודרניים שנבנו בעיקר באירופה בשנות ה-20 וה-30 בידי טובי האדריכלים.

ועל כך ברשימה זו.

.

272690846_5350786141617591_1403267568941843708_n

1965

.

20220121_104252

הבניין נמתח לאורך 100 מטרים לצד שדרות יוספטל, וממשיך ומתעגל בקצהו המערבי לאורך 40 מטרים נוספים

.

20220121_104237

כל דירה בבניין כוללת שני חדרים ומרפסת הפונה לכיוון הרחוב. כל המרפסות נסגרו בתריסי פלסטיק והמעקות עוטרו בקופסאות מזגנים

.

20220121_104117

בעיריית בת ים לא מסוגלים לחשוב אחרת וגם בעירייה תרמו להזנחה הכללית כשהציבו את אותיות הענק הצבועות בזהב של גורמט. 

.

20220121_104057

החיבור בין הבניין ובין הרחוב מעוצב באופן חגיגי וטקסי עם מערך מדרגות רחב שדורש כמה פניות ומעניק נקודות מבט על הבניין והרחוב

.

20220121_104332

בדרך כלל סיומות מעוגלות נקבעו בבניינים פינתיים, אלא שכאן בין הבניין ובין מפגש הרחובות הקרוב מפרידה שורת בניינים נוספת. ועדיין יש שטח ציבורי פתוח בחזית שמאפשרת לאגף המעוגל בבניין לבלוט היטב בנוף

.

20220121_104317

קומת הקרקע מפולשת בחלקה ומעניקה לבניין חזות קלילה ברוח המודרניזם

.

1966p1

1966: מודעת פרסומת בעיתון לשיווק בתי השכונה

.

.

(1) שכונת רמת הנשיא

קשה לדמיין שעד לא מזמן, עד לתחילת שנות ה-60, בחלקים המזרחיים של בת ים שכנו דיונות של חול. אלא שאז ביוזמת משרד השיכון פונו כל אותם מרבצים זהובים, הושטחו וסולקו, ושכונות מגורים צמחו בהן במהירות, כמעט בבת-אחת.

שכונות אלה נעדרו אופי עירוני מסורתי, לכן לא התבססו על רחובות מסחריים, או עירוב של ייעודים ושימושים, אלא על הפרדה ברורה; המסחר רוכז כולו ב"מרכז מסחרי" שכונתי שניצב במבנה ייעודי ונפרד, או השתלב בקומת קרקע של בלוק מגורים ובחזיתו מגרש חנייה. מבני הציבור הוקמו במרכז של שטח פתוח ונפרד, ובנייני המגורים היו לאלמנטים העיקריים בשכונה כשהם פרוסים בנסיגה מקו הרחוב, מוקפים גינות והדרכים הראשיות והרחבות מקיפות את השכונה. תכנון זה התבסס על רעיון "עיר הגנים" שנהגתה בסוף המאה ה-19 ושוכללה באמצע המאה ה-20 בשכונות שהוקמו על בסיס של דיור ציבורי, במסגרת מדיניות הרווחה שצמחה לאחר מלחמת העולם השנייה והתפרסמה במיוחד בשכונות לדוגמה שקמו באירופה ובראשן "אינטרבאו" שבברלין שעליה כתבתי כאן וכאן.

"שכונת שינה" הוא המונח הקולע לשכונת רמת הנשיא וניתן להגדירה גם במונח פרבר; מידי יום ועם בוקר מסתלקים ממנה ההורים בדרכם לעבודה בחלקים אחרים של העיר או אף מחוצה לה, ובשכונה נותרים הילדים. רק אחר הצהריים חוזרים ההורים ומתאחדים עם ילדיהם, כך עד הבוקר שלמחרת ושוב נפרדים.

כ-2,200 דירות תוכננו בשכונת רמת הנשיא שמעט מאד השתנה בה מאז שהוחל באכלוסה לפני קרוב ל-60 שנה. השכונה נועדה לאכלס כ-8,000 תושבים מבני מעמד הביניים והנמוך, והבינוי הורכב ברובו מבתי דירות בני ארבע או תשע קומות. כמה מבנים יוצאי דופן בצורתם, כמו הבלוק הארוך והמעוגל וכן מגדלים בני 16 קומות (שלא נבנו), תוכננו לרוב בקצותיה של השכונה, כשהבלוק הארוך היווה דופן מובהקת לשדרות יוספטל.

בשונה משכונות אחרות שתכנן פרלשטיין בבת ים ובערים נוספות בארץ, ניתן לזהות בשכונת רמת הנשיא חזרתיות מעט שבלונית במערך הבינוי והשטחים הפתוחים. כך למשל, מערך הגינות בשכונה מורכב ברובו מגינה ריבועית אחידה בשטחה, המוקפת מצפון ומדרום בדגם אחד של בלוק, וממערב וממזרח בדגם בלוק אחר. כך נקבע רצף חזרתי של אותו מערך, הנמתח מצפון לדרום לאורך של 480 מטרים וכולל שש חצרות כאלה. מערך נוסף עם חצר ובינוי דומה, תמצאו שיושם גם מדרום לרחוב כ"ט בנובמבר, רחוב שאמור היה להוות את הגבול הדרומי של השכונה. התוצאה היא חזרתיות לא מוצדקת, שנמנעת מיצירת מוקד מרכזי כחלק מהיררכיה של שטחים ואינו מעניק לשכונת השינה את האיכויות שניתן היה לצקת בה לפחות על ידי השטחים הציבוריים.

.

20220130_141944

תחילת שנות ה-60: דגם לשכונת רמת הנשיא שבו מופיע הבלוק המעוגל בגרסה המוקדמת שלו כשהוא מעוגל בשתי קצותיו (מתוך: Planning, Housing & Buildings – Y. Perlstein & Assoc.)

.

20220130_142026

סוף שנות ה-60: מבט מן האוויר על רמת יוסף – הבלוק המעוגל בקצה העליון והגינות המרובעות פרוסות עד לקצה הדרומי של השכונה. השטח הריק שמפריד בין השכונה ובין חולון מימין הוא כיום כביש 20 – נתיבי איילון (מתוך: Planning, Housing & Buildings – Y. Perlstein & Assoc.)

.

.

בשכונת רמת יוסף המצויה מצפון לשכונת רמת הנשיא, וגם אותה תכנן פרלשטיין, לא תמצאו את אותה שבלוניות כלל. לתכנית ישנה מובהקות ייחודית; קיימת בה היררכיה של שטחים פתוחים ושולבו בה גם מבני ציבור, חלקם ברמה שכונתית וחלקם ברמה עירונית עם עיצוב ייחודי שהופך אותם למוקדים בולטים בתוך השכונה.

השכונה קרויה על שמו של נשיא המדינה השני – יצחק בן -צבי שנפטר ב-1963. עוד בחייו התבקש בן-צבי לאשר את קריאת השכונה על שמו, אך הוא סרב שתקרא במפורש על שמו, אלא הסכים שתקרא רמת הנשיא בלבד, ללא שם.

לאחרונה ערכה עיריית בת ים תכנית מתאר לעיר ובמסגרתה הוכרזו לשימור מבנים שונים כמו גם חמש שכונות ברחבי העיר. השכונות הן עמידר, רמת יוסף, שיכון ותיקים, קרית באבוב וכן רמת הנשיא. גם הבלוק המעוגל הוכרז לשימור במסגרת תכנית שאושרה להפקדה בתנאים לפני כשבועיים.

.

20220130_142031

סוף שנות ה-60: מבט מן האוויר על שדרות יוספטל והבלוק המעוגל, שבסמוך לו הוקם בית ספר (מתוך: Planning, Housing & Buildings – Y. Perlstein & Assoc.)

.

.

(2) הבניין

הבלוק הארוך והמעוגל תוכנן תחילה בצורת אליפסה חלקית. מאוחר יותר צומצם לכדי בלוק ישר שרק קצהו האחד המערבי מעוגל. הבניין מחולק לשבע כניסות נפרדות שחולקות מקלטים משותפים וכן חצרות שבהן שולבו חדרים חצי פתוחים לצורך ייבוש כביסה. בתכנית המקודמת תוכננו חדרי כביסה משותפים באלמנט הבולט שעל גג הבניין, אך אלה בוטלו ונותרו כאלמנטים פיסוליים בולטים שמאכלסים את חדר המכונות של המעלית.

.

1964p1

1964: תכנית הבניין בגרסתו המוקדמת ששני קצותיו מעוגלים. ההתעגלות המזרחית בוטלה (ארכיב העירייה)

.

1964p3

1964: חדר כביסה בגג הבניין כפי שהופיע בתכנית המוקדמת ולאחר מכן בוטל (ארכיב העירייה)

.

.

קומת הקרקע הורכבה משטח מפולש שקישר בין הרחוב שבחזית, החניון שבעורף ובין הכניסות לבניין. מעברים להולכי רגל קישרו בין הרחוב ובין עומק השכונה, כחלק מהרעיון של השכונה הנוחה להליכה ומעודדת תנועת הולכי רגל. מדשאות שולבו בהיקף בהיקפים שונים. השיפוע הטבעי בקרקע יצר מצב שבו הגינה שבמערב הבלוק גבוהה במטר וחצי ממפלס הקרקע של הבניין וכך נוצרת קומה מפולשת המתחפרת בקרקע ומאפשרת נקודות מבט מעניינות בין הגינה ובין הרחבה המרוצפת שבקומת הקרקע שלמרגלות הגינה.

ניצול המיקום והנראות של הבניין המהווה שער לבת ים לא נעלם מעיני העירייה. במקרה ומישהו לא זיהה שהוא נכנס לבת ים, אז לפני שנים אחדות התקינה העירייה אותיות ענק של זהב התואמות לגורמט ומציינות את שמה על הגדר הבנויה של הבניין. הרעיון שאולי היה מוצלח לרגע, הוזנח עד מהרה וכיום חסרות חלק מהאותיות והעזובה בשער העיר ניכרת.

הדירות שיועדו לזוגות צעירים, הן כולן קטנות ומורכבות מסלון ומשני חדרי שינה. חזית הבניין במקור הורכבה ממרפסות שנסגרו בתריסי פלסטיק ותפסו את כל שטח החזית הצפונית הפונה לשדרות יוספטל ואליהן פנו חדרי השינה. לחזית העורפית פנו חדרי השירות של הדירה – חדר רחצה, שירותים ומטבח עם מרפסת שירות. האדריכל גם דאג לתכנן פינת עבודה קטנה בדירה.

.

1965p2

1965: תכנית – שבע כניסות (ארכיב העירייה)

.

1965p1

1965: תכנית הדירה – "מרחק שנות אור מהתכנון המביך של מרבית הדירות שמשרדי אדריכלים, גם בכירים, מתכננים כיום" (ארכיב העירייה)

.

1964p4

1965: חתך (ארכיב העירייה)

.

20220130_142036

סוף שנות ה-60: הבלוק על שדרות יוספטל מהווה שער לעיר בת ים, במקור הגינה היתה פתוחה לרחוב (מתוך: Planning, Housing & Buildings – Y. Perlstein & Assoc.)

.

1975p1

1975: נייר לוגו של וועד הבניין. במכתב ביקשו הדיירים לחסום את הקישוריות הרגלית בין שדרות יוספטל ובין השכונה, שבילים שחצו את הבניין בקומת הקרקע. העירייה סירבה (ארכיב העירייה)

.

.

(3) האדריכל

שורשיו של האדריכל יצחק פרלשטיין נטועים עמוק בארץ, זאת בשונה מאדריכלים רבים אחרים שהיו מהגרים או בני מהגרים. הוא נולד בתל אביב ב-1914, שנים אחדות לאחר היווסדה. הוריו שניהם היו ילידי ירושלים שבחרו להגר מעיר הולדתם ולייסד את העיר העברית הראשונה בסמוך ליפו.

עם סיום לימודיו בגימנסיה העברית הרצליה בחר לפנות ללימודי אדריכלות ומיד לאחר מכן בינוי ערים באוניברסיטת לונדון. כבר בשלב מוקדם במהלך לימודיו התעניין בתכנון עירוני ובעת לימודיו לתואר השני הצטרף כעובד למשרדו של המרצה האדריכל פטריק אברקרומבי, שבאותה עת זכה להערכה כמתכנן ערים פורץ דרך. אברקרומבי זכור במיוחד הודות לתכנית שערך לשיקומה של לונדון לאחר החרבת חלקים משמעותיים ממנה במלחמת העולם השנייה.

עם שובו לארץ בתום לימודיו ב-1939 פעל פרלשטיין במסגרת המחלקה לעבודות ציבוריות (מע"צ) המנדטורי. במסגרת זו השתתף בעיקר בתכנון תחנות משטרה "מצודות טיגארט". כמו כן עבד כאדריכל עבור חברת האשלג הארץ-ישראלית בים המלח. לאחר הקמת המדינה התמנה כמתכנן באגף השיכון והבינוי במשרד ראש הממשלה, שבראשו עמד האדריכל אריה שרון. ב-1952 שב ופתח את משרדו העצמאי, אלא שעתה היה עתיר קשרים וניסיון והפך תוך זמן קצר לדמות מרכזית בתכנון ערים ושכונות בישראל. המשרד שפעל ברחוב אחד העם 118 בתל אביב ונהנה מצמיחה מתמדת, העסיק בתחילת דרכו כמה עובדים בודדים, אך באמצע שנות ה-60 התפתח והגיע להעסיק יותר מ-80 עובדים שעסקו באדריכלות ובבינוי ערים.

תכניתו לעיר אשדוד על רובעיה הרבים, אותה ערך במהלך המחצית השנייה של שנות ה-50 במשותף עם האדריכל אריה דודאי, העניקה לו את הזכות והיכולת לתכנן עיר גדולה ומודרנית מהיסוד. קדמה לה תכנית אב שערכה לחיפה ב-1952 ובהמשך, תכנן רובעים ושכונות רבות בכל רחבי הארץ. את הבולטות שבהן ניתן למצוא ברמת אביב, נווה שרת ושיכון ל' בצפון תל אביב, רמת אשכול, רמת שרת ותלפיות מזרח בירושלים, נאות שושנים ונאות רחל בחולון, פרדס כץ בבני ברק ועוד. בכל אלה שיתף פעולה עם אדריכלי הנוף ליפא יהלום ודן צור, שהעניקו להן את אופיין הנופי ואת הנוחות והנעימות לתנועה רגלית. ב-1958 זכה פרלשטיין בפרס רוקח למפעלי הנדסה על תכנון שכונת רמת אביב, וב-1961 זכה בפרס קפלן על תכניתו לשכונת רמת יוסף בבת ים.

.

צילום מסך 2022-01-30 090019

1957: האדריכל יצחק פרלשטיין (במרכז) בעת ביקור בשטח שעליו הוקמה לימים בתכנונו העיר אשדוד. משמאל האדריכל מנחם כהן שעבד במשרדו של פרלשטיין, ומימין האדריכל אריה דודאי שהיה שותף לפרויקט (באדיבות מנחם כהן)

.

.

לבד מבינוי ערים התמחה פרלשטיין בתכנון מגורים ומבני ציבור, שבהם בלטה היעילות והאיכות וכן בשילוב טכנולוגיות בנייה חדישות, כמו בנייה מתועשת. הבניינים שתכנן התאפיינו בחזות ייצוגית בהם ניכרה תשומת לב לפרטים, הן במבני המגורים והן במבני הציבור. במבנים שתכנן ניכרה גישתו להדגשת פרטי בטון – כמו למשל המערך הקונסטרוקטיבי שאף קיבל דגש עיצובי. אך יותר ממבני המגורים ניכרה תשומת הלב שהעניק לתכנון הדירה הישראלית, טיפוס יחידת מגורים שפיתח לאורך השנים והתאימה לפי תפיסתו למשפחה הישראלית. בדירות שתכנן ניכרת ההפרדה בין הפעילות היומית ובין זו הלילית, כשבין השאר הוא דאג לקבוע את חדרי הרחצה במרכז הדירה עם שתי דלתות, כך שיאפשרו מעבר נוסף בין שני חלקי הדירה.

בעיקר בבת ים ובאשדוד תכנן משרדו מבני ציבור כמו בתי כנסת, בתי קולנוע, מוזיאונים ומוסדות חינוך. אלה מהווים דוגמה יפה לברוטליזם התקופתי שאחדים מהם מייצגים את שליטתו בבטון הגלוי וביכולות הפלסטיות של החומר. בין אותם מבנים ניתן למנות בשכונת רמת יוסף בבת ים את בית הכנסת "האוהל", קולנוע רמת יוסף (כיום היכל התרבות בת ים), מוזיאון בית ריבק ומוזיאון בת ים לאמנות.

.

‏‏WhatsApp Image 2022-01-31 at 13.25.28 - עותק

בית הכנסת בשכונת רמת יוסף בבת ים בתכנון האדריכל יצחק פרלשטיין, שנות ה-60 (אוסף אאי)

.

.

מגדל מאיר שלום, גורד השחקים שבנייתו הושלמה ב-1964 וזכה בתואר "הגבוה במזרח התיכון" למשך שנים רבות, היה ככל הנראה ההישג המפורסם והבולט ביותר. את המגדל שתוכנן במשותף עם עמיתיו גדעון זיו ומאיר לוי בהזמנת האחים מאיר (אחותו של פרלשטיין נישאה למרדכי מאיר), שילב ייעודים שונים, אולי לראשונה בישראל, שכללו תעסוקה, מסחר, בידור ומלונאות בקנה מידה שטרם נראה כמותו בארץ. יותר מכל, העניק לו הפרויקט את ההזדמנות להחריב את בניין הגימנסיה בעל החשיבות ההיסטורית והלאומית שבו גם למד בצעירותו, כמו גם יזמי הפרויקט – האחים מאיר. בהמשך, תכנן את מתחם "מגדלי וולפסון" בשכונת קריית משה בירושלים, אל מול משכן הכנסת ומוזיאון ישראל שגם הוא שילב בין ייעודים שונים.

"יצחק פרלשטיין הוא מאבות הדירה הישראלית שלאחר 1948", טוען חוקר האדריכלות אדר' ד"ר צבי אלחייני מארכיון אדריכלות ישראל. "משנות ה-50 ועד מותו בתחילת שנות ה-80, במשך כשלושה עשורים, פרלשטיין שכלל עוד ועוד את טיפוסי השיכונים ויחידות השכנות (השכונות) של מפעלי החיסכון לבניין והשיכון העממי עבור הממסד ובהמשך גם עבור חברות משכנות אחרות, פרטיות וציבוריות. במסגרת זו חתום פרלשטיין על כמה ציוני דרך חשובים בהיסטוריה של השיכון המודרני בישראל – למשל רמת אביב הישנה שתכנן עם רוברט בנט ונווה אביבים הסמוכה לה, העיר אשדוד שתכנן עם אריה דודאי, שכונות ענק בבת ים שעומדות כעת בפני שינויים רדיקליים אך גם תהליכי שימור, במסגרת תכניות פינוי בינוי, חלקים נרחבים בשכונת רמת אשכול שתוכננה בשטחים שסופחו לירושלים אחרי 1967 ועוד".

"במסגרת העשייה המרכזית הזו, פיתח פרלשטיין עשרות טיפוסי מגורים יעילים ומתוכננים היטב, מרחק שנות אור מהתכנון המביך של מרבית הדירות שמשרדי אדריכלים, גם בכירים, מתכננים כיום ובעשורים האחרונים בבנייה הרוויה ברחבי הארץ, משיקולים יזמיים ולא עבור טובת הדייר. למעשה מאות אלפי ישראלים במרכז ובפריפריה, אם לא למעלה מזה, לא מודעים לכך שהם גדלו או עודם חיים בדירות שתוכננו על ידי פרלשטיין או במשרדו". אלחייני מספר עוד כי ״לאחרונה בצענו בארכיון דיגיטציה של עשרות רבות של נגטיבים המתעדים, בין השאר, את מפעלותיו המרשימים של פרלשטיין, בתצלומי אוויר ובצבע, ממש סמוך להשלמת בנייתם. תיעוד זה שופך אור חדש על היקפי הבנייה וההשפעה שלו על הנוף העירוני הבנוי בישראל, היקפים והשפעה שטרם נחקרו ומופו כהלכה, ואנחנו מקווים לקדם בקרוב תיעוד ומחקר בנושא, דווקא משום שנתחים גדולים של העשייה של פרלשטיין, כמו רוב אדריכלות 'הפרויקט הישראלי', עומדים כיום בפני שינויים דרמטיים וספק גדול אם ישרדו אל גלי הבנייה הנוכחיים ואלה שעוד צפויים פה בעשורים הבאים".

פרלשטיין מת ב-1981 בהיותו בן 67. על שמו קרוי רחוב בשכונת רביבים שבצפון תל אביב. פעילות המשרד נמכרה לאחר שנים אחדות לאדריכל אבי מאייר.

כאן בבלוג וכן באתר xnet פרסמתי על מתחם עמידר ברמת אביב וכן על הכוונה להרוס אותו, על שני מוזיאונים ובית כנסת בשכונת רמת יוסף בבת ים ובית כנסת ברובע א' באשדוד.

.

20220121_104345

הרעיון של קישוריות מעולה להולכי רגל נשמרת גם בבלוק הארוך שאותו חוצים שבילים

.

20220121_104458

האגף המעוגל פונה אל גינה מוגבהת, כשהקומה המפולשת מציצה בקצה

.

.

20220121_104754

המרפסות נסגרו בתריסי פלסטיק ולצדן שולבו קופסאות מזגנים

.

20220121_104757

בחודשי החורף הגינה מוריקה. בקיץ היא יבשה 

.

20220121_104736

למטה ניתן להשקיף על הקומה המפולשת 

.

20220121_104727

האדריכל יצחק פרלשטיין גם העניק תושמת לב לפרטים – קווי הבניין אינם נמשכים באופן סתמי וכך גם החומריות כוללת קורות בטון בולטות

.

20220121_104630

חזית הצד שבקצה הבניין מציגה משחק צורני בהשראת טכנולוגיית בנייה בעץ שנהוגה ביפן העתיקה וכאן היא מבוצעת כולה בבטון חשוף

.

20220121_104644

קורות ומסכי הבטון מדמים את שיטות הבנייה היפניות העתיקות מעץ. את אלה תמצאו בבניינים נוספים שתכנן האדריכל יצחק פרלשטיין, כמוב שיכון עמידר ברמת אביב שעליו כתבתי כאן

.

20220121_104843

שבילי הליכה נעימים ומוצלים חוצים את השכונה ואחד מהם עובר ליד הבלוק. מימין הריצוף הריבועי של מדרכות השכונה ומשמאל מרצפות משושות של תחום הבניין

.

20220121_105221

החזיתה עורפית של הבניין שונה לגמרי ובולטים בחלקה העליון חדרי המעלית שהותקנו בכל אחד מהבניינים שבשעתו נחשבו לגבוהים במיוחד

.

20220121_105321

חדרי המעלית עוצבו כאלמנט פיסולי הפורץ מעבר לקו הגג ומזכיר בצורתו ראש 

.

20220121_103346

בעורף הבניין מגרש חנייה

.

20220121_103409

לכאן פונים חדרי השירות – מטבח ושירותים

.

20220121_103337

טיח גס ובטון חשוף

.

20220121_103539

בחצר אפשר למצוא גם חדרים פתוחים ומוגנים שנועדו לייבוש כביסה

.

20220121_103516

החדרים הפתוחים מורכבים מבלוקים פשוטים המונחים זה על גב זה עם מרווחים

.

20220121_104908

הקומה המפולשת מורכבת משני אזורים עיקריים: החלק המעוגל והחלק הישר

.

20220121_105051

בחלק המעוגל הקומה סגורה משני צידיה ורק פס צר מקשר במבט אל הגינה הצמודה

.

20220121_105104

הבניין נראה כמרחף

.

20220121_103927

בחלק הישר ממשיכה ומלווה את קצה הבניין שורת העמודים

.

20220121_104024

חלקו הישר של הבניין נתח לאורך של 100 מטרים. פעם שולבה כאן גינה אבל זו כוסתה בדשא סינטטי כדי לחסוך בעלויות תחזוקה

.

20220121_103940

בקומת הקרקע מצויותה כניסות לבניין וכן מקלטים לשעת חירום

.

20220121_103455

כל כניסה בבניין מקשרת אל 12 דירות: שתי דירות בכל אחת משש הקומות

.

20220121_104936

מבואת הכניסה מעט מוזנחת, מצופה בלוחות אבן נסורה ומשמשת גם לאחסנת עגלת סופרמרקט ואופניים. המעלית ניצבת בכל חצי קומה ממפלס הכניסה או הדירות, כך שתמיד צריך לטפס או לרדת בכמה מדרגות

.

20220121_104945

שתי דירות בכל קומה

.

20220121_104954

פתח למעלית נקבע בכל שתי קומות, מהלך שחוסך בתשתית ומרכז את העצירות האפשריות (אבל מונע נגישות מלאה)

.

20220121_105004

כאן יש מעלית

.

20220121_105031

החוצה

.

תודה לאינג' יקי פרלשטיין ולאדריכלים מנחם כהן וד"ר צבי אלחייני

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • דוד גוגנהיים  ביום 05/02/2022 בשעה 19:09

    מרתק, ממש לא הכרתי ושמח על ההזדמנות – הפתעה נעימה עם פרלשטיין שלא תמיד אהבתי כמו רמת אשכול בירושלים

  • Gerson Gerchman  ביום 05/02/2022 בשעה 19:18

    פרלשטיין לא תכנן דגם חזרתי? פרלשטיין היה המתכנו הראשי באשדוד ובערד לזכרוני, ארג שטיחי מבנים אחידים וללא סוף, בלוקים מסודרים וכד, זה אינו משתקף גם מהצילומים של המבנים בכתבה, ללא ספק אדריכל מדהים, מקדם הבניה הטרומית בארץ אך לא בזה עסקינן

  • דנה סוקולצקי  ביום 06/02/2022 בשעה 9:30

    כתבה מרתקת! אכן תכנון של רמת הנשיא מדהים, במיוחד מרשים הבינוי ושילובו בנוף. עד היום מקסים להיות בחצרות המרובעות, למרות שלרב אינן מטופחות. גם אני ביקרתי הרבה שם, עליה של שנות 1968-9 ותחילת שנות ה-70 אכלסה את השכונה וביניהם קרובי משפחה שלנו. מי ייתן ולא ישנו את פני השכונה, שאומנם זקוקה לחידוש אך לא לתמא ו/או פינוי בינוי.

  • אילן ספיר  ביום 06/02/2022 בשעה 13:43

    בכתבה המעניינת – ראוי להזכיר כי המשרד עודנו קיים וממשיך בעבודת תכנון
    אבי מאיר אדריכלים ומתכנני ערים
    כמפורט בכתבה – המשרד נוסד בשנות החמישים ע"י אדריכל יצחק פרלשטין. המשרד עסק בתכנון שכונות מגורים בכל רחבי הארץ ומהווים ביטוי לתכנון פונקציונלי – אוניברסלי.
    בשנת 1985 נרכש המשרד ע"י אדריכל אבי מאיר (אחיין של פרלשטיין) שתכנן אלפי יחידות מגורים וכן אלפי דונמים של תכניות בנין ערים. בין ההישגים הבולטים של המשרד, הבאת תכנית צפון תל אביב ו"הגוש הגדול" לכלל מימוש לאחר עשרות שנים של עיכובים, בשיתוף עם משרד רכטר.

  • אפשר לשמוע את התחנה המרכזית של טיפקס בבקשה?  ביום 06/02/2022 בשעה 14:01

    איזה זכרונות!
    רוב תודות לך 🙂
    כל ילדותי עברה לה שם…וכרגע גם פתרת לי שאלה שניג'סה לי מאז שנשאלתי אותה בשיעורי הבית בתחילת כיתה ג' (1974) ולא ידעתי את התשובה לה אז, ומדי פעם הרהרתי בה: ע"ש מי נקרא בי"ס הנשיא (ששוכן מאחורי הבניין העגול ברח' ליבורנו)…
    וכן, הזמן (ואיכות התושבים) עשו שמות במקום, שלא לדבר על השילוט המזעזע. סה"כ, בתור ילד ונער – זה היה מקום לא רע לגדול בו, הרבה גינות, הרבה ירק.השטח בין הבניין העגול לבין חולון היה קסום – ביצה בחורף ודיונות כמעט אינסופיות בקיץ עם חרקים ובעלי כנף.
    רמת יוסף הייתה המקום ללכת אליו למרכז המסחרי והקולנוע. היא הייתה שכונה יותר אינטימית ומסתורית בעיניי (פחות בניינים גבוהים, יותר ישנה)….
    (וכמובן, שוב התודה הנצחית שלי על הסקירה שלך בבלוג של בניין העירייה לפני מיליון שנה)..
    יום טוב 🙂

  • הצילו את רמת יוסף המופלאה  ביום 06/02/2022 בשעה 21:30

    כתבה ככ חשובה ומרגשת . נולדתי וגדלתי ברמת יוסף .משנות השישים עד אמצע 80 . ככ הרבה כבוד והערכה יש לי על התכנון המופלא של פרלשטיין . ככ אהבתי ועדיין אוהבת את רמת יוסף . תכנון לפרטי פרטים כשבמרכז נמצא האדם ורווחתו . שטחים פתוחים , מעברים ירוקים בין השכונות רמת יוסף , אילת , הנרייטה סולד ורמת הנשיא . גם מבצע סיני עד למעלה למרכז המסחרי . גני ילדים ובתי ספר יסודי ותיכון , מרכז מסחרי נהדר ומרכז תרבות . כואב הלב שהכל לפני הריסה לטובת כרישי נדלן . מישהו שיציל את האדריכלות והתכנון הנדירים והמופלאים . כבר עכשיו מתוכננים מגדלים בשכונות שיהרסו את הכל . עצוב לי מאוד . חובה לשמור על התכנון , ואם לבנות אז לפי חזון ורוח אדריכלית של פרלשטיין .מגדלים זה לא התחדשות עירונית .

  • אפשר לשמוע את התחנה המרכזית של טיפקס בבקשה?  ביום 07/02/2022 בשעה 2:05

    ועוד כמה תוספות/ זכרונות ברשותך:
    הבניינים שגבלו ברח' כ"ט בנובמבר היו כבר בנייה ממש מאוחרת ולא ממש חלק מהשכונה.

    הבניין הראשון בן ארבע הקומות בדרום המערב (אלי כהן 2) ריכז את כל קשי היום של האיזור (כנראה אוכלס ע"י עמידר), נודע לשמצה והצמיח מתוכו הרבה פושעים.

    חמשת הבניינים המקוריים של תשע הקומות כל אחד היו חלק מרחוב אלי כהן ונבדלו זה מזה בצבע חיפוי הפסיפס של המרפסות ופרטים כגון צבע הלינוליאום של חדר המדרגות. לכל כזה בניין היו ארבע כניסות (72 דירות סה"כ), חדר מעלית וחדר כביסה על הגג (הייתה גם מכונה תעשייתית, אך היא שבקה חיים לאחר זמן מועט).
    המבנה על הגג מעל לכל כניסה היה בריכת מים ששימשה לאספקת מים לאותה כניסה (מיותר לציין שכילדים לא ידענו זאת, פתחנו את מכסה המתכת והשתכשכנו בה. כמות הצרחות והמכות שחטפנו הבהירו לנו שלא כדאי לנו לחזור על התעלול…אותו סיפור גם לגבי המעלית, שהייתה חידוש רציני, בייחוד בשכונה בעלת רקע סוציו-אקונומי נמך, ולכן במקום לחצן היה לה מפתח, כך שילדים היו מנועים מלנצל אותה…אבל ברגע שהשגנו מפתח, פשוט עלינו וירדנו לשם השעשוע עד שאיזשהו מבוגר אחראי שם לב, החרים את המפתח, ואז ריטואל הצרחות והסטירות חזר על עצמו). אין ספק, ילדות מאושרת 🙂

    הבניינים, מדרום לצפון: הבלוק הטורקיז (שהיה שונה משאר הבלוקים, פנימית וחיצונית, אאל"ט עוד שירותים והחלונות בחדרים נפתחו לשני הכיוונים, בעוד שבשאר הבלוקים חצי מרוחב החלון היה כיס אסבסט שהחלון החליק לתוכו).אחריו היה גן ילדים ולידו צובר גז שסיפק גז למחצית השכונה. בתור ילדים, זה תמיד היה אתגר לטפס על המבנה הזה (ויש לי צלקות שיוכיחו זאת).

    הבלוק הבא היה הבלוק הכחול, עם גינה ענקית. העירייה, שכנראה הייתה אמונה על תחזוקת המקום, פיזרה דשן פעם בשנה ושלחה באופן יומיומי פקח שמלאכתו הייתה גירוש הילדים מהדשא (כנראה ע"מ לאפשר לו לגדול ולא להירמס). הוא רדף אחרינו, ואם איתרע מזלנו, הוא החרים את הכדורגל ופינצ'ר אותו עם אולרו. אח"כ הוא המשיך בסבב לבלוקים האחרים לזרוע עוד הרס. אח"כ העירייה פיזרה באופן רנדומלי צינורות בטון שנצבעו בכל מיני צבעים ושתלה בהם צמחיה, ע"מ שלא נוכל לשחק שם כדורגל 😦

    הבלוק הבא, הבלוק החום שימש כתפאורה לצילומי 'בת-ים ניו יורק'. אחריו היה הבלוק הירוק, שהגיע לכותרות אחרי שמס' ילדים נפצעו אחרי שמצאו אמל"ח שאחד הדיירים (הבן של המורה לאנגלית מהיסודי) הסתיר על הגג., ולבסוף, הבלוק הצהוב שבחצרו היה גן שעשועים קטנטן ועוד צובר גז…

    בהקשר הארכיטקטוני, אני חייב לציין שהרצון לעסוק בתחום וההשראה הראשונית נבטו בזמנו מהבניין העגול, ומבית העירייה שכילד תמיד סיקרנו אותי 🙂

    אז שוב, תודה רבה על הסקירה 🙂

  • ירמי גליל  ביום 07/02/2022 בשעה 8:04

    מילים מילים מילים . זהו אחד הביניינים אם לא הבנין המכוער בהא הידיעה שראיתי מעודי וטוב היה שלא נבנה כלל וכלל . כמה כניסות יש בו ? 8 ? 10 ? ואיזה חזית יפה ואחידה יש לו ( סת…ם

  • לא חשוב שמות  ביום 08/02/2022 בשעה 14:43

    מה אני מפספס פה בעצם? נראה שגם בתמונות הישנות המרפסות כולן סגורות.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.