על מעורבותם של האדריכלים השותפים מוניו גיתאי וינרויב ואל מנספלד ביישובים הסמוכים קרית עמל וטבעון כמעט ולא נכתב דבר. בשני היישובים שאוחדו ב-1958 ליישוב אחד – קרית טבעון, אפשר למצוא שורה ארוכה של מבני ציבור, מסחר ושירותים שתכננו השניים החל מ-1947 ועד לתחילת שנות הששים.
בית הדואר הקטן והחמוד שתכננו השניים בכניסה לקרית עמל ממוקם כיום במרכז היישוב המאוחד ונצפה היטב לכל מי שחוצה אותו. בעבר כתבתי כאן על אתר ההנצחה שניצב מולו ואותו תכנן האדריכל חילק ערד. צורתו השלימה של בית הדואר נותרה עד היום כמעט ללא שינויים וחומריותו יוצאת הדופן מדגישים אותו בנוף המקומי.
ועל כך ברשימה זו.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
נסעתי עם צבי לבקר במכללת אורנים, אחד מהקמפוסים האקדמים הוותיקים שנבנו בארץ ומתייחד באווירה הכפרית שבו. לאחר מכן המשכנו לאכול משהו בקרית טבעון ועל הדרך חלפנו על פני מבנה קטן שלא ייחסתי לו כל חשיבות. לאחר שצבי סיפר שתכננו אותו מנספלד (חתן פרס ישראל וממתכנני מוזיאון ישראל בירושלים) ווינרויב (שלמד תקופה בבאוהאוס), החלטתי לעצור ולראות מקרוב במה מדובר. סניף הדואר היה כבר סגור בשעה הזו ולכן יכול הייתי להתרשם רק מן החוץ. ממילא הפנים עבר כבר עשרות שינויים, קירותיו כוסו בשכבות של צבע, תקרתו כוסתה בלוחות אקוסטיים ואין בו ככל הנראה זכר לעבר הגלוי לעין.
את העבודה לתכנון בית הדואר קיבלו האדריכלים וינרויב ומנספלד ב-1949 ובנייתו הושלמה שנתיים לאחר מכן ונחשבה לתרומה משמעותית לרווחת תושבי האזור. היוזמה להקמה היתה מצד המועצה המקומית של קרית עמל שהרוח החיה בה היה אינג' דב פטישי שהכיר את וינרויב והודות לכך העניק למשרד עבודות רבות בקרית עמל ובטבעון.
זהו מבנה קטן בו העניקו האדריכלים תשומת לב לכל פרט. החומריות של המבנה היא המרכיב המרכזי בו ובאמצעותה הוענק לו המראה הפלסטי. בלוקי בטון אפורים מרכיבים את חזיתותיו, עץ ורעפים אדומים מרכיבים את הגג הכפרי, ואבן בהירה מצפה את הרצפה וגם חלק מקומת המסד. הבלוקים הם אלה שיוצרים את הפלסטיות באמצעות עיבוי הפתחים האנכיים בחזיתות האורכיות וכן החזית הכפולה במבואה הראשית המובילה אל אולם קבלת הקהל.
.
.
החומריות המודגשת במבנה חוזרת ומופיעה בעבודתם של וינרויב ומנספלד לאורך השנים. רבים מהמבנים שתכננו אמנם טויחו בטיח לבן, אך יותר מאלה הופיעו החומרים כשהם חשופים – בטון, בלוקים, לבנים, עץ ואבן. משהו בעיבוד החומרי של הבלוקים בחזיתות מזכיר את העבודה עם האבן בחזיתות בית הכנסת המרכזי בשכונת הדר בחיפה שתוכנן במקביל, או חזיתות לבני הסיליקט במוזאון וילפריד ישראל בקיבוץ הזורע שתוכנן זמן קצר קודם לכן. סדר וארגון היו גם הם אלמנטים חוזרים בעבודתם, ובמיוחד בזו של מנספלד שהמשיך והירבה לתכנן גם אחרי פירוק השותפות. חזיתותיו הקצרות של המבנה סימטריות בעוד החזיתות האורכיות הן בתמונת מראה ובהן פתחים אנכיים וחזרתיים הנראים כמו חיילים ממושמעים המדגישים את הסדר.
לא הצלחתי למצוא בעבודות אחרות של השניים תשומת לב לפרטים כמו זו שהעניקו כאן למסד הבניין או עיצוב דומה לפתחי החלונות האנכיים. בספר שפרסם היסטוריון האדריכלות ריצ'רד אינגרסול ומוקדש לעבודתו של וינרויב ובמיוחד לזו המשותפת עם מנספלד ("מוניו גיתאי וינרויב – ארכיטקט באוהאוס בארץ-ישראל", בבל ומוזיאון תל אביב, 2009), מופיע הפרויקט הזה ברשימת עבודתם כמו גם מבנים אחרים בקרית טבעון שהם תכננו. אך לאלה לא התייחס אינגרסול בתוכן הספר עצמו. היות ומדובר במבנים יוצאי דופן, בית הדואר וקולנוע זוהר (תמונה שלו בהמשך הרשימה), אני מקווה שתהיה לי הזדמנות לחזור ולעסוק במבנים אלה. תכניות המבנים יכולות לסייע. פניתי לבניהם של שני האדריכלים – עמוס גיתאי ומיקי מנספלד, אדריכלים בעצמם המחזיקים את עיזבון אבותיהם, אך לא קבלתי כל התייחסות.
.
.
.
.
.
.
.
.
המשכנו אל המרכז המסחרי הסמוך לראות מה יש שם. גם אותו תכננו מנפסלד ווינרויב והוא כולל לבד ממבנה מסחרי גם מבנה קולנוע המורכב מבלוקים חשופים. בדופן מגרש החניה יש שני מבנים יוצאי דופן:
.
.
.
.
.
.
★
לסיום שיר (שכתבה אשתו של האדריכל משה לופנפלד):
.
★
תגובות
חשיפה מענינת של תכנוני מנספלד-וינרויב בק.טבעון והסביבה.
רק להזכיר ש'בסביבה' נמצא קבוץ הזורע שזכה גם הוא להיהנות מעבודות של הצמד הנ"ל וגם לחוד:
חדר האוכל שהוא משותף מוזאון בית וילפריד שהוא של וינרויב.
בברכה
שאול כוכבי
את מרכז ההנצחה לא תכנן חיליק ארד. ארד תכנן את האנדרטה שהוקמה ב 1972
(1) כתוב אתר הנצחה ולא מרכז הנצחה. (2) שמו הוא חיליק ערד ולא ארד.
טבעון עבורי, זה בית הבראה אצל מגדה ב"פנסיון אורנים" [ברח' [ה]אורנים] בחפשות הקיץ של ילדותי. אשמח מאד אם תטייל בטבעון ואולי אראה שוב את מראות ילדותי.
תודה מיכאל,
תהיתי מתי זה יככב בבלוג…
בניין פנינה עם פרופורציות נהדרות!
ויפה ששומרים עליו, לפחות מבחוץ.
(זה סניף "הבית" שלי… גר בהמשך הרחוב 200 מ' משם..)
יש מצב הם גם תכננו את האולם הישן במרכז טבעון, עשו לו מתיחת פנים לאחרונה בחזית המסחרית, האולם עצמו לא בתפקוד.
בפעם הבאה שאתה עוצר בטבעון, תן קריאה. קפה עליי
עפרי
ב- 1 לפברואר 1951 הונפקה מעטפת דאר מיוחדת ע״י דאר ישראל לרגל חנוכת בית הדאר בקרית עמל. אגב, אבי, הוגו טלטש, כיהן כראש הועד וראש המועצה הראשון של קרית עמל בשנים 1948-1951. בתקופת כהונתו תוכנן ונבנה בית הדאר הראשון בקרית עמל.