באוניברסיטה העברית של שנות ה-50 התלבטו איזו יצירת אמנות תקבל את פני הבאים אל הקמפוס. כיום באוניברסיטת תל אביב כבר החליטו שאת פני הבאים יקבל מרכז מסחרי, אולי כדי לחלוב ככל הניתן את הסטודנטים. אלא שכנראה יש פער בין אוניברסיטה שמצויה בצמיחה ובין כזו ששוקעת. האמן יצחק דנציגר הוא זה שנבחר לשלב את יצירתו על הקיר שסגר על רחבת ההיסעים שבכניסה לקמפוס.
את סככת האוטובוסים שנחשבה בשעתו ליצירה מקורית בסגנון הברוטליסטי תכננו במשותף האדריכלים אברהם יסקי בן ה-30 ואמנון אלכסנדרוני בן ה-28, שזו היתה להם העבודה הראשונה שהשלימו כשותפים טריים (בשעתו מעורבים היו גם בתכנון הספרייה הלאומית).
בדרך לסיור בספרייה הלאומית ורגע לפני הסיבוב בבניין פלדמן, התעכבתי בכניסה עם התחנה וקיר האמנות.
ועל כך ברשימה זו.
.
.
.
.
.
.
הכניסה לקמפוס גבעת רם לא כוללת מסחר, מזרקות או סתם גינון. היא כוללת חניון, תחנת אוטובוסים וקיר אמנות שמהווה למעשה חלק מגדר הקמפוס. מתכנני האוניברסיטה בחרו לשלב יצירת אמנות באותו קיר בולט ואת העבודה הם מסרו ליצחק דנציגר (1977-1916) שהיה אז בתחילת שנות ה-40 לחייו. דנציגר לא יצר תבליט מסורתי הממוסגר במשבצת מלבנית, כפי שעשו האמנים שהשתלבו בחזיתות בנייני הפקולטות הסמוכים, אלא פרץ את הגבולות ופרש את עבודתו על כל הקיר, לאורך 40 מטרים.
הקיר ממשיך ומגיע עד לשער הכניסה לקמפוס. במקור לא היה שער ובנוסף, האדריכלים אברהם יסקי (2014-1927) ואמנון אלכנסדרוני (2020-1929) תכננו את הקיר באופן בו הותירו מרווח בין שני הקירות המאונכים זה לזה (הקיר עם יצירתו של דנציגר והקיר שבעורף תחנת האוטובוס). בכלל, נראה שהאדריכלים ציפו כי יהיה מי שיתרשם מהקירות שתכננו ויבחנו אותם. מרזב הבטון והרחב שפורץ מהקיר שולב בחלקו העורפי של הקיר. כיום לא מסתובבים שם, אבל בעבר כנראה שהמקום היה יותר תוסס, עובדה שיסקי (בשיתוף יוסי סיוון ויעקב גיל) הוסיף ותכנן לצדו בשנות ה-70 מבנה שנועד למזנון (כיום משמש למחסן).
האלמנטים שפיזר דנציגר לאורך הקיר נפרדים זה מזה, כל אחד פונה לכיוון אחר ובולט באופן שונה מהקיר, אך יחד הם יוצרים מערך שמלווה את הולך הרגל הצועד לצד הקיר, וכן נתפסים בעין לכל מי שניצב במרחק. "דנציגר דיבר. דנציגר חשב. דנציגר – ראה", כך הגדיר יגאל תומרקין את האמן המוערך שהיה בוגר ממנו בדור. השראה ליצירותיו קיבל דנציגר מהמקום, ובעבודה זו בחר דנציגר לפנות אל התרבויות הקדומות של ארץ-ישראל. כך הוא רמז לבאים בשערי הקמפוס, לתפקידם כממשיכי תרבויות קדומות, וגם אתגר אותם בסקרנות לצורות האניגמטיות שבחר להרכיב מהן את עבודתו.
.
.
.
"סימנים ארכאולוגיים" הוא שמה של עבודה זו שנוצרה ב-1958 ומתבססת על ממצאים ארכאולוגים שנחשפו בחפירות שחשפו את החיים בארץ לפני אלפי שנים. כך למשל שתי הזרועות הפונות אל הירח, נוצרו באופן כמעט מדויק לעיטור שנחשף על גבי מצבת אבן שאותה גילו הארכאולוגים בחפירות חצור, שנערכו על ידי משלחת של האוניברסיטה העברית שבראשה עמד פרופ' יגאל ידין (בשעתו גם סגן נשיא האוניברסיטה) בסמיכות זמנים לעת בו בוצעה היצירה. כיום שמורה המצבה במוזיאון הקטן שתכנן האדריכל דוד רזניק בפאתי קיבוץ איילת השחר. בעוד שבמצבה מופיעות הזרועות מופנות באופן אנכי, כאן בחר דנציגר להטות אותן ובאמצעותן לשלב בקיר אלמנט אלכסוני דרמטי, כששאר האלמנטים ששילב בקיר הם אופקיים או אנכיים.
יאיר טלמור מבקש גם להדגיש שהקיר עצמו הוא "קיר ערבי" ובנוי בטכנולוגית בנייה יבשה, ללא מלט. כשהאלמנטים הפיסוליים עשויים מאותה האבן ששימשה לרקע. הוא מוסיף ומציין שבתולדות האמנות המקומית, גם גבי קלזמר ושרון קרן יצרו קיר דומה בתערוכה שבה השתתפו במוזיאון ישראל ב-1975, ובהמשך גם מיכל רובנר יצרה מבנה בשיטה דומה בגלריה פייס בניו יורק (1975).
.
.
.
יגאל תומרקין על דנציגר לאחר שזה האחרון נהרג בתאונת דרכים ב-1977 (מעריב, 2.8.77):
"רציתי לאמר דברים לזכרו כי באמת אהבתיו, את חינו שאיש לא עמד בו. את הנונ-שלנטיות והנועם הלבנטיים, שהוסיפו נופך לאינטלקט האירופי – דנציגר דיבר פיסול וראה נוף באופן אוהב ומיוחד. מאז ימים רחוקים רחוקים, כשאנשים היו שבויים באקדמיזם, תפש הוא את האור והצל. […]
"יצירתו היתה אקלקטית ולא היא שהגדירה את דנציגר. דנציגר דיבר. דנציגר חשב. דנציגר – ראה. בתיאוריה היה אולי מה שפיליפו ברונולסקי היה לרינסנס האיטלקי, אינטליגנטי, רב שיח ובעל קונספציות. על כל חולשותיו, היה דנציגר האיש היפה, תרתי משמע, של האמנות הפלסטית הישראלית".
.
.
.
.
.
.
.
.
.
סככת ההמתנה מורכבת מ-12 אלמנטים חזרתיים – גגון זיזי הנשען כולו על עמוד אחד (שיתוף פעולה פורה עם המהנדס אשר מילר (1919-1924) ממשרד מילר-שנבל שהוקם שנה קודם לכן, ופעיל גם היום. באותה עת, האופנה היתה לעצב גגות בצורת היפרבולואיד היפרבולי (כפי ששבוע שעבר הצגתי את המטבח בקיבוץ גלאון שגם בו עוצב הגג בצורה זו). לצורה זו יש שני יתרונות משמעותיים: הם מעניקים לגג צורה ואסתטיקה יוצאי דופן ומצריכים עובי בטון דק במיוחד שמגיע לסנטימטרים בודדים. גגון דומה יצרו יסקי ואלכסנדרוני גם במנחת המטוסים בהרצליה שהוקם שנים בודדות לאחר מכן.
גגוני הבטון מסתיימים בעורפם בקשת. באופן זה שולב קיר האבן שאינו נוגע בסככה כשהקשתות ממסגרות יפה את הקיר ופיסה של שמיים ונוף. יסקי ואלכסנדרוני תכננו את הסככה עם הריהוט באופן מלא – לרבות הספסלים הבנויים והשעון העגול שהותקן בקצה הסככה. כיום מלאה הסככה באלמנטים זרים שפוגעים בעיצובה כמו עמוד עם לוח מספרי קווי האוטובוס, מגוון של פחי אשפה בעיצובים שונים ומשונים. הסככה עצמה צבועה כיום כולה בגוון אחיד של אפור בהיר, מהלך שפוגע בהדגשת חומריותה הגולמית שאותה ביקשו האדריכלים להחצין.
בסככה צנועה וקטנה יחסית זו, הצליחו האדריכלים בשילוב האמן והמהנדס ליצור יצירה אדריכלית שבכל התחנות המרכזיות לא הצליחו ליצור. בכלל, מדובר ככל הנראה בתחנת האוטובוסים היפה ביותר – תוצאה המתקבלת הודות לחזרתיות המידתית שיוצרת קצב קבוע, הפתרון הגאומטרי, החומריות והשילוב עם האמנות. רק להשוואה ניתן להביא את תחנות האוטובוסים שתכנן בתחילת שנות ה-2000 האדריכל מוטי בודק ומהוות דוגמה מאלפת להיפך הגמור מסככה זו.
"השילוב שנוצר בתחנת האוטובוס בין הארכיטקטוני ובין הפיסולי יוצר מערך בהיר והדוק שלא זו בלבד שכל אחד מהמהלכים מתחזק בו באמצעות האחר, אלא גם נוצר ביניהם קשר בל יינתק", כתב שרון רוטברד בספרו "אברהם יסקי, אדריכלות קונקרטית" (בבל, 2007). "המינימליות והצניעות של שתי המחוות, של דנציגר ושל יסקי ואלכסנדרוני, בתוספת לפרוגרמה הפרוזאית של תחנת אוטובוסים יוצרות חלל ציבורי מדויק שמדגיש באופן הישיר ביותר והאופרטיבי ביותר את פונקציית הנגישות".
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
תודה ליאיר טלמור
★
רשימות נוספות על תחנות אוטובוסים:
תחנה מרכזית חדרה (דן איתן)
תחנה מרכזית דימונה (נחום שני)
תחנה מרכזית אשקלון (ב. רוז'נסקי ונחום שני)
התחנות בבת ים שפורקו והורכבו מחדש (מוטי בודק)
התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב (רם כרמי)
תחנה מרכזית צפת (שמואל וארי רוזוב)
כתבה כללית על התחנות המרכזיות.
★
רשימות נוספות על בניינים באוניברסיטה העברית:
.
מרכז הספורט (שמואל מסטצ'קין)
בניין פלדמן (מוניו גיתאי וינרויב ואל מנספלד)
בית הכנסת בגבעת רם ושוב גם כאן(היינץ ראו ודוד רזניק)
אולמות הרצאה מדעי הטבע (בנימין אידלסון וגרשון צפור)
בית הכנסת בהר הצופים (רם כרמי)
★
שיר לסיום:
.
★
תגובות
למיכאל יעקובסון שלום,
נהניתי לקרוא את כתבתך המעניינת ומרשימה על קיר הכניסה לקמפוס גבעת רם בירושלים.
הכתבה נותנת כבוד ליצחק דנציגר ולעבודתו ועל כך – יישר כח.
בכתבה נוספה מעט ביקורת מוצנעת על עיצוב פחי האשפה ועמודי השלטים של תחנות האוטובוס לאורך הקיר, אך את המפגע העיקרי (שנראה גם בעורף אחת התמונות) לא הזכרת כלל וחבל!
הכוונה היא להצבת "צפרדע" גדולה לאיסוף עיתונים וכלוב גדול לאיסוף בקבוקי פלסטיק בחזית הקיר המרשים.
ליד הקיר המרשים ישנו מגרש חניה רחב ידיים המנותק מן הקיר ע"י כביש היקפי ובו מקום לעשרות "צפרדעים" וכלובי אשפה וניתן היה לפתור בעיה זו בקלות ולתת את הכבוד הראוי ליצירת אומנות מרהיבה שהיא גם בעלת ערך היסטורי.
בתקוה לעזרתך בתיקון מפגע זה.
בכבוד רב,
ראובן אורטל
ישנה גם תחנת אוטובוס בקצה השני של הקמפוס מול בית הכנסת (שווה פוסט נפרד).
כשהיינו בתיכון של סוף האייטיז גם אנחנו לא היינו מרוצים מעמוד מכוער של לוח הזמנים. היינו מאוד טכנולוגיים. פתחנו את 4 ברגי האלן של לוח הפרספקס והחלפנו את הטבלה המשמימה בעמוד של כתב עת צבעוני כלשהו. החזיק עד לבוקר שלמחרת!
נמחקה לי הכתבה האחרונה שקיבלתי על ירוחם. מבקש אותה שנית. בתודה ניומה