המופע שמציג הבניין שתכנן האדריכל מרדכי זברודסקי בקיבוץ דורות מרשים לא רק בגלל שנותר שלם ובלי כמעט שינויים, אלא גם הודות למיקומו בנוף הקיבוצי: בראש גבעה ממנה יורדת המדשאה המרכזית. הבניין מנצל את הטופוגרפיה ומפנה למדשאה שתי קומות. בקומה העליונה אולם האכילה ומהטבח. בקומה התחתונה מבואה עם רחבת התכנסות ומעליה מרפסת שמאחוריה מסך זכוכית וגג הנשענים על עמודי ברזל דקיקים המדגישים את קלילות המבנה. החזית הראשית פונה לכיוון צפון, כוללת אגף ראשי במרכז השולח שתי זרועות אגפים זהים לכיוון מזרח ומערב, הנוטים מעט בזווית לאגף המרכזי. את הסימטריה שוברת הצמחייה שעיצבו צמד אדריכלי הנוף ליפא יהלום ודן צור (לימים חתני פרס ישראל).
חוץ מחדר אוכל יש עוד מה לראות בסביבה:
(1) גבעת הכלניות עם קברם של לילי ואריק שרון. הקבר עצמו הוא המשך המחיקה של הכפר הוג' ששכן כאן עד 1948. התושבים עפו מכאן לכל הרוחות ומהכפר לא נותר זכר, למעט שברי חרסים הפזורים בכל הסביבה. על האתר הזה כתבתי כאן. ובקרוב אולי תהיה גם כתבת המשך.
(2) ביתרונות רוחמה שוכנים מחוץ לקיבוץ רוחמה. את חדר האוכל בקיבוץ תכנן האדריכל שמואל מסטצ'קין, בוגר הבאוהאוס. יש גם אנדרטה שתכנן האדריכל צבי מוססקו. הבתרונות הם תופעת טבע יפה ונעימה להליכה ושווה לבקר בהם בעיקר באביב.
(3) אנדרטת חטיבת יפתח נמצאת בהמשך הכביש כשנוסעים מזרחה, סמוך לצומת בית קמה. את האנדרטה עיצב בשנות ה-60 האדריכל חיליק ערד. הקדשתי לה רשימה אותה אפשר למצוא כאן.
.
.
.
(1) כיום:
"יש לנו בכל הימים ארוחת צהריים, ארוחת ערב בששי בערב וכיום משווק המטבח גם אוכל החוצה. לא בכל הקיבוצים זה קיים", מספרת בגאווה על פעילות חדר האוכל עירית בדולח ילידת וחברת דורות. בכך מרמזת בדולח על ההצלחה לעמוד בפני התלאות שנלוו לשינויים שהביאו עמם תהליכי ההפרטה. "ב-2006 הקיבוץ עבר שינוי אבל את האוכל הפרטנו כבר בשנות ה-90. ארוחת הערב האחרונה היתה ב-96'. בזמנו היו אוכלים בשבת שלוש ארוחות, אך עם הפרטת המזון, צמצם חדר האוכל את פעילותו. יש עדיין ליל סדר? "לצערי כבר כמה שנים אין, למרות שניסיתי לארגן". חוץ מארוחות מה עוד מתקיים בחדר אוכל? "עד שנבנה בית התרבות הכל היה בחדר אוכל: סרטים, הצגות, מסיבות. היום לפעמים יש מכירת נעליים, יש מסיבת פורים". עובדי חדר האוכל הם חברי הקיבוץ? "רוב העובדים באים מרהט והאזור, אבל האקונומית היא חברת קיבוץ. חדר האוכל מספק ארוחות לעובדי מפעל מגופים ומפעל השום וזו הסיבה העיקרית שהשאירו אותו, יש בזה גם מענה לקשישים, חברים ותיקים שכל חייהם היו רגילים לחדר האוכל".
.
(2) חדר האוכל ה-1, ה-2 וה-3:
הנוכחי הוא השלישי מבין חדרי האוכל שפעלו בקיבוץ דורות והראשון שהיה בנוי. הוא נחנך ב-1961 והותאם להסעדה בו זמנית של כ-250 איש. חדר האוכל החליף צריף שעמד בסמוך לו, במקום בו ניצב כיום אולם תרבות. הצריף לא נהרס מייד אלא פורק והורכב מחדש בגד"ש ושימש כמחסן, ורק לאחר כמה שנים נהרס סופית. לפני הצריף היה חדר אוכל בצריף אחר שסיים את תפקידו כשהופצץ על ידי המטוסים המצריים במהלך מלחמת העצמאות. "בצריף פוזרה נסורת על הרצפה כי אנשים היו מגיעים עם מגפיים ובוץ מהשדה' ואני כילדה לא הבנתי למה נסורת יותר נקייה מבוץ"' נזכרת בדולח. "השולחנות בצריף היו לששה אנשים עם ספסלים ועם כלים מפח. את כלי הדורלקס הראשונים הביא בשנות ה-50 חבר דורות שהיה שליח במרוקו, אבל עד אז הכל היה מפח. אנחנו קיבוץ של ייקים והיו מבקשים מהבאים למלא שולחנות. בקבלות שבת לכל משפחה היה שולחן ותמיד היו באים אורחים. חדר האוכל היה לב הקיבוץ ולכן היה יושב שם סדרן העבודה כי אז לא היו טלפונים ניידים והוא היה צריך לצוד אנשים לעבודה".
.
(3) מימון:
חדר האוכל נבנה מכספי השילומים של חברים ניצולי שואה. בדורות התקבלה החלטה שאת הכסף מעבירים לקיבוץ, מי שלא העביר נאלץ לעזוב ואכן היו כמה משפחות שבחרו לעזוב. בכספי השילומים הצליחו לבנות גם אולם ספורט.
.
.
(4) חנוכת הבניין:
לחדר האוכל התקיימו שתי פתיחות שציינו לא רק את חנוכת הבניין החדש אלא גם 20 שנה להקמת הקיבוץ. פתיחה אחת הוקדשה לחברי הקיבוץ והתבססה על מופע של מקהלת הקיבוץ. פתיחה נוספת התקיימה בהשתתפות תזמורת הקיבוצים ואליה הוזמנו אורחים רבים. לכבוד חנוכת חדר האוכל הבנוי הראשון ב-1961, פרסם אחד החברים את הדברים הבאים: "סוף סוף זכינו וביום שלישי 21 לנובמבר 1961 סעדנו את ארוחתנו הראשונה בבית האכילה החדש. בהתרגשות ניכרת התאסף בערב זה כל הציבור לפני 'היכל' האכילה החדש המואר במלא אורותיו. האקונומית ומרכז הבניין לשעבר ומרכז המשק היום גזרו את הסרט, וכל הציבור, בנעריו ובזקניו, נהר ועלה במדרגות המובילות לאולם, ומילא חיש מהר את אולם האכילה. וראה זה פלא, היה מקום לכולם, ואפילו נותרו מקומות פנויים. מיד שתו לחיים וללא שהיות, ניגשו ל'מלאכה'. אומנם ההעברה הייתה בבחינת העברה 'טכנית', כפי שנאמר, אך נמצאו חברים שדאגו לתוכנית כלשהי, אשר הייתה די מוצלחת. בייחוד אפשר לציין, שמבין הילדים כבר מתנוצצים ועולים 'כוכבים' חדשים, העלולים להחליף ולדחוק הצידה את הכוכבים הוותיקים אשר פה ושם מראים כבר סימנים כלשהם של חלודה. לבסוף, גם אקורדיוניסט דאג למוסיקה לריקודים ושירה, וגם זה ללא הכנה רשמית. היה זה ערב נעים, מלא חוויות, ויהיה כעין הקדמה זעירה לחג הגדול של הכניסה לבית האכילה אשר יהיה גם חג ה-20 לעלייתנו על הקרקע". ובהמשך מתייחס לצריף חדר האוכל שסיים את תפקידו: "אכן, סוף סוף עזבנוהו… הרגשת מה של תוגה חודרת ללבך למראהו כביכול. וצריף זה נשמה שוכנת בו… הוא, שלא שופע בנוי מעודו, משמים וקודר, כאילו לא עוד תמול שלשום שימש הוא מרכז החיים ודופקם. המה הוא ככוורת, ידע שמחות ועצב, ימי גבורה והתרוממות, אך גם ימי שפל – עדות חיה לזרמי החיים, שפיכו בו. עדיין ניצב הוא, אך שותק. עוד מעט וכבר יהיה מעבר לשתיקה. יישארו בעוזביו רק הזיכרונות, הנעימים והפחות נעימים".
.
(5) תכולה:
בקומה העליונה מטבח, מבואה, שטיפת ידיים ואולם אכילה. במרכז האולם מדרגות רחבות היורדות למפלס תחתון בו יש מבואה היוצאת מבעד לשתי דלתות כפולות כנף אל רחבת מרוצפת המקשרת למדשאה המרכזית. בקומה התחתונה יש גם מחסנים, כשבמהלך השנים איכלסו בין השאר מתקן תנורים ומחלבה מקומית. כיום פועל שם בשעת חירום חמ"ל של הקיבוץ.
.
(6) אוכל:
"היינו יודעים כל יום מה יהיה לאכול כי היה תפריט שבועי. בכל יום ידעו אם יש דג או קציצה. בשנות הילדות שלי אני זוכרת אוכל מאד גרוע, קציצה היתה אימת החברים. אלה היו שנות הצנע אבל היום יש טבח מצוין. ביום שישי היו נותנים איטריות עם סוכר וביציה. ואם ביום חמישי היו הקדימו והגישו איטריות אז אנשים היו הולכים לקחת את הכביסה כי חשבו שזה יום שישי. היתה מנה אחת 'במקום' – אם מישהו לא רצה את המנה שהוגשה אז הוא היה מקבל מנה אחרת. בשנות ה-80 עברו להגשה עצמית, אבל בגלל מבנה חדר האוכל היו שולחנות באמצע ולא ידעו אם זה ימשיך כי היתה הרבה התנגדות. עד אז נסעה עגלה ושאלו כל אחד מה הוא רוצה, ביצה קשה או ביצה רכה. והיה ילד שעובר עם עגלה עם מים חמים לתה".
.
(7) בית התרבות:
נחנך ב-1978 ובין השאר התקיים במסגרת אירוע הפתיחה כנס לוחמי פלמ"ח גדול ומיתולוגי. במקור פנה רכז הבניין של דורות לאדריכל פרדי כהנא שיציג הצעה לבית תרבות. כהנא בנה מודל של מבנה עגול. החברים דחו את ההצעה ופנו לאדריכל חנן הברון ממחלקת התכנון של הקיבוץ המאוחד שיציע גם הוא מבנה. הצעתו של הברון התקבלה ונבנתה. הברון ידוע בתור אחד מבכירי האדריכלים בתנועה הקיבוצית ובין השאר תכנן את בית הקיבוץ המאוחד בתל אביב (בהשתתפות זיוה ארמוני, נהרס), הספרייה הלאומית בקמפוס גבעת רם (בהשתתפות אחרים), בית חולים אלי"ן בירושלים, חדרי אוכל בגנוסר, כברי וצובה.
בית התרבות כולל כ-580 מקומות ישיבה ולפני כשנתיים עבר לידי המועצה האזורית שמתפעלת אותו. מתקיימים בו מידי פעם הצגות, קונצרטים ומופעים. שבוע שעבר הופיע שלום חנוך. שבוע הבא תופיע בו יהודית רביץ וכן תעלה בו הצגת התאטרון "חשמלית ושמה תשוקה" בכיכובם של יבגניה דודינה ועמוס תמם בהפקה משותפת של "הבימה" ו"הקאמרי".
.
(8) האדריכלים:
בין חדר האוכל ובית התרבות מפרידים לא יותר מ-12 מטרים ו-17 שנה, אך בין שני האדריכלים שתכננו אותם מפרידים הרבה יותר. שניהם למדו אמנם בטכניון, אך מרדכי זברודסקי (1977-1903) שתכנן את חדר האוכל היה מדור האדריכלים המוקדם שפעל בתנועה הקיבוצית. הבתים שתכנן לקיבוצים נראים לרוב יותר כמו בתי קיט באלפים האוסטרים או הפולנים מאשר מבני ציבור של חברה אוטופית, שיוויונית וחלוצית המתיישבת במזרח התיכון, כשבמקרה של דורות היה גם אזור צחיח יחסית. זברודסקי יליד אוקראינה עלה לארץ ישראל ב-1925 והתגורר בתל אביב עד פטירתו. לעומתו, הברון נולד בגרמניה, עלה לארץ ב-1933, גר עם הוריו בירושלים ולאחר מכן הקים את קיבוץ רעים שם חי עד פטירתו. הברון הכיר היטב את החברה הקיבוצית היות ובעצמו חי בתוכה, לעומת זברודסקי הבורגני שהכיר את הקיבוצים רק בביקורים ושמיעת דעות לקוחותיו. הברון יצר מבנים קופסתיים כשהבטון החשוף מככב בהם, ולעומתו זברודסקי כמו במקרה של איילת השחר ודורות יצר מבנים קלילים יותר, עם גגות משופעים ומרפסות רחבות המקושרות לאולם הפנימי במסך זכוכית גבוה ורחב. במקרה של דורות, הקשר ההדוק בין הפנים ובין החוץ באמצעות המבט והתנועה שיצר זברודסקי, קיבל השלמה באמצעות עיצוב הנוף שיצרו אדריכלי הנוף ליפה יהלום ודן צור והופך אותו לאחת מיצירותיו הנאות והשלמות ביותר.
.
.
(9) השכנים 1:
לא עזר לאנשי הוג'. קשרי השכנות הטובים עם חברי דורות, שבין השאר מכרו להם את הקרקע עליה הוקם הקיבוץ, לא סייעו להם לשרוד את המלחמה ולדבוק בבתיהם. גם לא עזר להם שהסתירו אנשי "הגנה" בעת שהבריטים רדפו אחריהם. הם גורשו מכפרם שנבזז ולא שבו אליו. הבתים נהרסו מיד מתוך חשש שהתושבים ישובו. נותר רק בית השיח' והבאר וגם הם חוסלו אחרי כמה שנים. המקבץ העיקרי של בני הוג' נמצא בעזה ועומד על 6,000. בארכיון של דורות יש כמה תמונות המעידות על השכנות שהיתה ונמחקה.
.
(10) השכנים 2:
בתחילת שנות ה-70 עלה על השטח הסמוך לקיבוץ אריאל שרון והקים את "חוות שקמים". כיום גרים בחווה שני בניו, שהתחנכו בדורות ומביאים לכאן את ילדיהם. שרון ורעייתו קבורים ב"גבעת הכלניות" הסמוכה לביתם ושוכנת בתחום בית הקברות של הוג'.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2016:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
בית התרבות:
.
.
.
.
.
.
.
.
★
.
.
.
★
חדרי אוכל נוספים עליהם כתבתי וכדאי לבקר:
.
נירים ואורים (אברהם ארליק, רחל ניסים)
יגור (יוסף אידלמן ורבקה ורוברט אוקסמן)
עין החורש (קובה גבר ואברהם ארליק)
יזרעאל, כפר החורש (אדם אייל, פרדי כהנא)
משאבי שדה, שדה בוקר, סמר (רחל ניסים, שלמה גלעד, חיליק ערד)
בית זרע, שער הגולן וטירת צבי (מנחם באר, שמואל מטסצ'קין, לאון שרמן)
כפר סאלד, עמיר, שדה נחמיה (עירא אפרתי, מנחם באר, אהוד שחורי/אפשטיין ובניו)
מנרה, הגושרים, דן (רחל ניסים, נעמי יודקובסקי, שמואל מסטצ'קין)
כפר מנחם, רבדים וחצור (שמואל מסטצ'קין)
כפר עזה, גבולות ומגן (ויטוריו קורינלדי, חיליק ערד, שמואל מסטצ'קין)
משמר דוד, הראל ונחשון (אריך ראש, חיליק ערד)
גבעת עוז, אשדות יעקב איחוד ותל יוסף (שמואל מסטצ'קין, מוסה חריף, לאופולד קרקואר)
גרופית ומבוא חמה (ארנונה אקסלרוד)
ברעם, כפר גלעדי, מצובה (אהרון אלבוים, ארנונה אקסלרוד)
עין דור, סאסא, איילת השחר (שמואל מסטצ'קין, חיליק ערד, מרדכי זברודסקי עם אריך ראש)
ראש הנקרה, עין המפרץ, לוחמי הגטאות (פרדי כהנא, חיליק ערד, נעמי יודקובסקי)
סער, חניתה, יחיעם (חיליק ערד, מרדכי זברודסקי, מנחם באר)
הסוללים, עין גב, גשר הזיו (מרדכי זברודסקי, דב קוצ'ינסקי, שלמה גלעד)
שדה נחום, חמדיה, אפיקים (שמואל ביקלס, שמשון הלר, ו. י. ויטקובר עם אריך באומן)
נצר סרני (שמשון הלר)
צאלים (דוד בסט ויצחק חשמן)
כברי (חנן הברון)
כפר בלום (פרדי כהנא)
שובל (שמואל מסטצ'קין)
זיקים (מנחם באר)
מבוא גולן (חנן הברון)
נחשונים (אברהם ארליק)
יד חנה (ישראל גודוביץ)
מעלה החמישה (ארטור גולדרייך)
חפץ חיים (לא ידוע)
תל יוסף (לאופולד קרקואר)
בארות יצחק (לא ידוע)
נען (שלמה גלעד)
עין גדי (שמואל מסטצק'ין)
בחן (לא ידוע)
גבעת חיים איחוד (לא ידוע)
כרם שלום (ישראל גודוביץ)
מזרע (אפשטיין ובניו)
גונן (דוד בסט)
גבעת השלושה וגם כתבתי עליו כאן (אריה שרון)
שדות ים (קובה גבר וזיוה ארמוני)
גינוסר (חנן הברון)
גבעת ברנר (רוברט בנט)
גזר – חדר האוכל האחרון (גבי גרזון)
★
שיר לסיום:
.
★
תגובות
שכחת לצלם סרטון. איזה חדר אוכל יפיפה. כשהייתי ילדה ביקרתי את סבתא של באפיקים, ואני לא זוכרת שהתלהבתי מהבניינים בקיבוץ. לא הבנתי למה התכוונת בעניין של הכפר הערבי? תל אביב לא יושבת על כפרים ערבים? בהונגריה ובמצרים לא העיפו את היהודים מהבתים שלהם ושלחו אותם לקיבינימט? בהונגריה גם שרפו אותם. אתה מציע שנחזיר לערבים את הבית שלך?
על חדר האוכל באפיקים כתבתי לפני כמה חודשים, דווקא באפיקים בנו שכונה ייחודית שקיבלה את הכינוי "דיזנגוף" (עליה טרם כתבתי). את לא אוהבת ערבים? ואת אריק?
קראתי מה שכתבת על אפיקים והדודה שלי גרה ב"דיזינגוף". התכוונתי שבתור ילדה הסתובבתי די הרבה באפיקים ואני לא זוכרת שהתלהבתי מהבניינים -או בגלל שאפיקים זה קיבוץ מכוער,או בגלל שהאהבה שלי לבניינים הגיעה מאוחר יותר,או בגלל שאני לא סובלת קיבוצניקים. לגבי ערבים,אני בשיפוצים של דירה שקניתי בלב אזור של ערבים ,כך שאני חווה בשנים האחרונות את הפוטנציאל של יחסי יהודים-ערבים ואת המורכבות שלהם. אני מרגישה קרובה לערביי ישראלי יותר מאשר ליהודים שלא חיים בישראל. ולכן השאלה היא האם הערבים אוהבים אותי ולא אם אני אוהבת אותם. לגבי אריק, חיבבתי אותו. אני לא מבינה בפוליטיקה, והייתי בוחרת בו לראש ממשלה. הוא נראה לי עדיף על כל אלה שמסתובבים פה. זהו, מיכאל,תתחיל לארוז. מחזירים את הבית שלך ,שיושב על כפר של ערבים. זה יהיה פיילוט- נתחיל בבית שלך ונראה אחר כך איך ממשיכים.
השטח עליו אני גר נרכש בתחילת שנות ה-30 על ידי ראובן רובין. אני מכוסה.
גם אדמות קיבוץ דורות נקנו. מכפריי הוג'. אז הכל בסדר.
ראית קבלה?
כרגיל כתבה יסודית ממצה ומושקעת. כל הכבוד מיכאל.
תודה עוזי!
נראה אחד המוצלחים. יש עדיין ריח של שום בכל הקיבוץ?
לא בזמן הביקור
במקום גם מוזיאון אריאולוגי קטן עם מימצאים מהסביבה הקרובה-כדאי לתאם ביקור.
לגבי החווה של אריק שרון, לפניו הייתה מקום חוות "מרעית" כך קראו לה של יהודים אוסטרלים שניסו לגדל את כאן כבשים מסוג מארינו בעלי צמר איכותי. את החווה קנה לאריק שרו אחד מידיו העשירים בארה"ב.
ליאו רוט הוא גבר ולא אישה