בדרך כשחצינו את העמק, בין הביקור באולם התרבות הנטוש בחפציבה (שתכננה אדריכלית אחרת, זיוה ארמוני), הגן בחזית בית הכנסת העתיק (בתכנון יהלום-צור), ובין תליית התערוכה "באר בקיבוץ" במוזיאון באשדות יעקב, עצרנו לראות את בית הכנסת בעין הנצי"ב.
האם זה בית הכנסת הראשון בעולם שתכננה אשה? בקיבוץ עין הנצי"ב שבעמק הירדן מתהדרים בעובדה הזו. אך למעשה זהו ככל הנראה הבית כנסת השני, היות ובחדרה ניצב בית הכנסת הגדול שאותו תכננה כבר ב-1935 האדריכלית יהודית שטולצר סגל.
האדריכלית ג'ניה אוורבוך (1977-1909) התפרסמה בשנות ה-30 הודות לתכנית שהגישה וזכתה בתחרות לתכנון כיכר צינה דיזנגוף בתל אביב. התכנית שהציגה ומומשה לכיכר, היתה לא רק אחד משיאיו של המודרניזם המקומי, אלא גם מרחב ציבורי יחיד במינו. בסוף דרכה המקצועית תכננה גם את בית הכנסת בעין הנצי"ב, מבנה בסגנון הברוטליסטי שהמיוחד בו הוא הפניית המתפללים לפינת הבניין ולא למרכז החזית כפי שנהוג לרוב.
ועל כך ברשימה זו.
.
.
.
(1) המבנה
בהתאם לרוח התקופה מתאפיין בניין בית הכנסת בקווים אופקיים. הוא מורכב בעיקרו מגוש קופסתי כשאת הגג מקרה כיפה שטוחה שכמוה ניתן למצוא בעוד בתי כנסת מהתקופה כמו בית הכנסת המרכזי בהר הכרמל. בהתאם לרוח התקופה, השתמשה האדריכלית בחומרי בנייה שנותרו חשופים: בלוקים ממלט, לבני סיליקט, אבן ובטון. הבחירה בחומרים לא מקרית ובאמצעותם ענתה על דרישת חברי עין הנצי"ב למבנה פשוט וצנוע: "…אהבנו בטיולים את התפילה בחוץ, בלי שום בניין, בעמידה חופשית, כל הגישה הזאת צריכה למצוא את ביטוייה בבניין שלנו ומשם נובעת הדרישה לפשטות וטבעיות", הסביר אחד החברים את תפיסתו לקראת תכנון בית הכנסת. "הפשטות היא הערובה לדורות. לא נמצא אדריכל שיוכל לבנות לנו דום של קלן או קתרדלה של רימס העומדים לדורות, וגם לא נחוץ לנו הדבר, ומשם שאיפתנו לפשטות, היות והדבר הפשוט לא ניתן לערעור לדורות".
הדגש באולם התפילה הוא הארה טבעית, באמצעות פתחים רחבים בחזית ובתקרה וכן על הכוונת המבט לכיוון ארון הקודש. אוורבוך לא השתמשה בנוסח המקובל ולא הציבה את ארון הקודש במרכז החזית, אלא היטתה את כל הבניין ב-45 מעלות לכיוון ירושלים, כך שהארון ניצב בפינת הבניין. כל הריהוט והכיוון מוטה לאותה פינה, מה שמעניק לבית הכנסת את ייחודו. הסיבה להטיית המבנה היתה רצון החברים לשלב את בית הכנסת עם שאר המבנים בקיבוץ שהיו מוטים כולם בזוית, וזאת מסיבה אקלימית של כיוון הרוח.
מרתף הבניין אכלס במקור את גוף הצינון של מערכת מיזוג האוויר. הכניסה למרתף היא מחדר צדדי הצמוד לארון הקודש. לאחר שהוחלט לחדש את מערכת מיזוג האוויר, בוטל המצנן הגדול, פורק וסולק מהמבנה והמערכת החדשה יצאה החוצה.
את עבודת תכנון בית הכנסת קבלה האדריכלית ג'ניה אוורבוך לאחר שהוכיחה עבודה מוצלחת בתכנון קמפוס מדרשיית נעם בפרדס חנה, ישיבה תיכונית לבנים שעליה כתבתי כאן. הדמיון בין מבנה בית הכנסת במדרשייה ובין בית הכנסת בעין הנצי"ב ברור: כיפה שטוחה זהה, מבנה חד קומתי קופסתי ושטוח, חומרים דומים. אמרתי לשאול שחייבים ללכת לבקר בהזדמנות בבניין המדרשייה שחלקה נטוש היום.
.
.
(2) התלבטויות הלכתיות ואידיאולוגיות
לקראת ההכנות לתכנון הבניין, התחולל ויכוח סוער בקיבוץ בנושא בחירת האתר למיקום בית הכנסת. את תכנית הקיבוץ תכנן האדריכל ריכרד קאופמן שהיה בשעתו בכיר מתכנני הקיבוצים בארץ. בתכנית שלו נעדרה נוכחותו של בית כנסת.
בפני החברים עמדו שלוש חלופות: 1. במיקום הגבוה בקיבוץ, שהיה פנוי מבנייה אך מרוחק מעט ממרכז העניינים וחדר האוכל. בנוסף, קיוו החברים כי הצבת הבניין המרכזי בקצה היישוב תעודד בעתיד את התפתחות הבנייה לכיוון מערב, מה שאכן קרה. 2. סמוך לחזית הראשית של בית המדרש שממוקם היה במרכז הקיבוץ, סמוך לחדר האוכל, אך היה אזור בנוי ולכן השטח היה מוגבל לתכנון. 3. סמוך לחזית האחורית של בית המדרש שגם כאן היתה מגבלת שטח פנוי. בדומה לאפשרות 2 גם באפשרות 3 היתה בעיה של חוסר אוורור טבעי באתר הנבחר היות והיה לכוד בין בניינים קיימים בנקודה נמוכה באזור.
חברי הקיבוץ התייעצו עם הרב אלימלך בר שאול, רבה הראשי של רחובות, שהיה עונה לחברי הקיבוץ על מגוון שאלות הלכתיות. משלחת של שלושה חברים (שניים מעין הנצי"ב ואחד ממזכירות הקיבוץ הדתי) הגיעה לביתו ברחובות והציגה בפניו את תכנית הבניין ואת ההתלבטויות. לאחר ששמע את החלופות ואת הטענות, ניגש הרב לכתוב את תשובתו המנומקת. "בניין בית הכנסת צריך להיות מוקם במקום הגבוה ביותר, ועל כל פנים צריך בניינו להיות יותר גבוה מכל בתי המגורים שבמקום, דרך שררה ולא סתם מחמת מצוקת דיור". בשיחה טלפונית עם האדריכל בצלאל רינות הוא מספר על נימוקים נוספים: "יש מנהלי ישיבות שאומרים שהם מעדיפים להרחיק את המגורים מבית המדרש כדי להימנע ממרחק קצר שיעודד להבריז לחדרים, אבל אצלנו נוצר ישוב דו-קוטבי ובית הכנסת נעשה מוקד יותר חשוב מחדר האוכל. גם התפתחות היישוב מערבה הפכה את בית הכנסת למקום מרכזי, כשחדר האוכל הפך להיות הקצה המזרחי. אם היו בוחרים לשים את בית הכנסת ליד החדר אוכל כפי שהתלבטו, זה היה מרחיק אותו ממרכז החיים".
גם לרעיון הטיית המבנה ב-45 מעלות התייחס הרב: "באשר להעמדת ארון הקודש בפינה, אפשר שמבחינת צידוד רוחות העולם יש בזה אפילו צד הדור, לפי המובא בהגהת הרמ"א. ועל כל פנים אינני מוצא כל עיכוב מצד ההלכה והמנהג להעמיד ארון קודש בזווית כפי תוכניתכם, בייחוד כשהמתפללים מכוונים ישיבתם ועמידתם מולו".
בנושא המחיצה בין עזרות הגברים והנשים קבע הרב כי המחיצה צריכה להיות בגובה של כ-170 ס"מ גובה ממוצע של אדם, "רובה אטומה ומעוטה מעשה קליעה, והואיל והמחיצה היא מגדרי קדושה הריהי ככל מצווה וצריך להשתדל לעשותה הדורה ונאה". את מחיצת הברזל עיצב אריק קורן – חבר קיבוץ אשדות יעקב והביצוע הופקד בידיו של אבשלום שורק, ששימש בין השאר לאורך חייו בתפקיד רכז הבניין ורכז המשק של עין הנצי"ב.
גם לאידיאולוגיה הקיבוצית היה מה להשפיע על התכנית: "הסדורים הפנימיים צריכים להיות בהתאם לגישה החברתית שלנו", הדגיש אברהם פלתיאל ממייסדי עין הנצי"ב. "מקום שווה בלי יוצא מן הכלל, אין מקום מכובד, פחות ויותר. הבימה והעמוד במרכז כך שהשמיעה ברורה לכל. מקום הישיבה צריך להיות מרווח, שאחד אינו מפריע לשני. לא מיותר להדגיש שגם כלפי החברות אותו הכלל של שוויון כוחו יפה (דבר שבא לביטוי בכל שטחי החיים שלנו). משום כך אין לחפש את הפתרון של עזרת הנשים על ידי בניית קומה שנייה. אלא נמצא את המקום בשביל החברות במסגרת אולם בית הכנסת, מקום שמבחינה אקוסטית ומבחינות אחרות שווה לכל יתר המקומות".
.
(3) בנייה
טקס הנחת אבן הפינה לבית הכנסת התקיימה בתאריך הסמלי ט"ו בשבט 1961, ביום השנה ה-15 לעליית הקיבוץ על הקרקע. לכבוד האירוע נכתב במגילת היסוד: "אודים מוצלים מאש שואת אירופה ונצרי ארצנו פדויי גלויות מקדם וממערב מצפון ומתימן חברנו יחד לכונן את עפר ארצנו ולהקים פה בעמק בית שאן קבוצה אשר אורחותיה יהיו מושתתים על האמונה ועל ההלכה על האחריות ההדדית. השיתוף והשוויון בין אדם לאדם על העבודה העצמית, הפשטות וההסתפקות במעט. להיות קהילת קודש לישראל ולארצו".
מימון הבנייה הגיע בחלקו מתרומות חיצוניות. אך גם מהלך זה נתקל בהתלבטות. היות והחברים לא רצו לקבל תמיכה מגורם שלא התאים לרוח הקיבוץ (כמו גופים של רפורמים בארה"ב), נערכו בדיקות לכל אחד ממקורות התרומות. מקור נוסף למימון היו החברים עצמם: חלק מהחברים תרמו ימי חופש או דמי תקציב חופשה. חלקם תרמו באמצעות השתתפות פעילה בבנייה עצמה שלא במסגרת שעות העבודה, כמו עבודות חפירה, הובלה ופריקה לחברים ועבודות תפירה ורקמה לחברות.
ברחבה המרוצפת שבחזית בית הכנסת הציבו החברים ממצאים משרידי בית כנסת קדום שנחשף באזור. במרכז הרחבה שתלו עץ זית וגם על מעשה השתילה התעורר ויכוח. היו שהתנגדו לשתילת העץ מהטעם "לא תטע לך כל אשרה". החברים פנו לרב בר שאול והרב פסק שמותר.
פתיחת בית הכנסת נערכה ב-1966 בטקס גדול, אותו ליוו החברים והאורחים בשירה ובריקודים. נוסח התפילה מאז הוא אשכנזי ובמקביל יש גם מניין בנוסח ספרדי שמתקיים בחדר האוכל או במדרשה לבנות.
.
(4) שינויים
בשנים האחרונות חלו בבניין כמה שינויים: באולם התפילה הוחלף הריהוט ואופן הצבתו. נוסף אגף חדש בחלקו המערבי של הבניין המשמש ללימוד.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
המשכנו מעין הנצי"ב לקיבוץ אשדות יעקב מאוחד כדי לתלות את התערוכה על האדריכל מנחם באר במוזיאון בית אורי ורמי נחושתן:
.
.
.
.
.
ולסיום הזמנה:
.
★
בתי כנסת ומדרש נוספים:
.
עלי (דוד נופר)
שלוחות (יוסף שנברגר)
בקיבוץ לביא (יוסף שנברגר)
ישיבת קול תורה (יוסף שנברגר)
בקיבוץ חפץ חיים (יוסף שנברגר)
בקיבוץ בארות יצחק (יוסף שנברגר)
תומכי תמימים בכפר חב"ד (יוסף שנברגר)
בקיבוץ כפר עציון (יוסף שנברגר וטוביה קץ)
שדמות מחולה (טוביה קץ)
קול יהודה (יהודה מגידוביץ)
בית אלכסנדר ביקנעם (אהרון צורף)
בשכונת בית הכרם (מרדכי בן חורין)
לעדה העירקית בבאר שבע (נחום זולוטוב)
בשכונה ה' בבני ברק (יעקב נטל ויצחק ביגלאייזן)
בכפר הנוער אמית כפר אברהם בפתח תקוה (מרדכי בן חורין)
בית הכנסת הגדול "בית יעקב" בפתח תקוה (שניאל ליפישיץ)
האוניברסיטאי בקמפוס הר הצופים (רם כרמי)
כפר הנוער ימין אורד (יהודה לנדאו)
הנטוש של חסידות קאליב בבני ברק
לשעבר של חסידות קאליב בבני ברק
בשיכון ותיקים בבת ים (יצחק פרלשטיין)
שער אשר בדרך קיבוץ גלויות בתל אביב
הנטוש במושב שדה יעקב (ישראל קומט)
ישיבת כנסת חזקיהו ברכסי (ישראל קומט)
במרכז רפואי שיבא – תל השומר (משה זרחי)
המרכזי בשכונת הדר בחיפה (מנספלד ווינרויב)
אוהל נחמה בשכונת טלביה (דוד קאסוטו)
בעיר הבה"דים (קולקר-קולקר-אפשטיין)
בכפר הנוער בן שמן (מרדכי בן חורין)
בקיבוץ עין הנצי"ב (ג'ניה אוורבוך)
החילוני בקיבוץ בית העמק (פרדי כהנא)
היכל רוזנטל ובית כנסת עין הים (ישעיהו אילן)
האוניברסיטאי בקמפוס גבעת רם (היינץ ראו ודוד רזניק)
בניין בית המדרש החדש בישיבת כפר הרא"ה (דוד נופר)
ארבעת בתי הכנסת הספרדיים ברובע היהודי בירושלים (דן טנאי)
היכל יצחק בשכונת שפירא בתל אביב (בלהה וארתור שרגנהיים)
בית שלום בסן פרנסיסקו (סטנלי סיטוביץ)
בית הכנסת הגדול בנס ציונה (חיים טפר)
ישיבת כפר הרא"ה (מאיר בן אורי)
הדרת קודש בחיפה (אוראל וזוהר)
זכרון משכן שילה (זלמן דויטש)
ההולנדי (אירית שור)
★
תגובות
למיכאל שלום
עבודתך רצינית מאד. הנוהג שלך לצרף מפות ותכניות ישנות וחומר ארכיוני מוסיף המון למה שאתה כותב. בקיצור – אתה עובד עם ראש של מתעד ובזה כבר קנית אותי…
יש לי הערה קטנה ואולי אני טועה, אבל לאדריכלות המודרניסטית ממלחמת העולם ועד סוף שנות ה-60 אני קורא הסגנון הבינלאומי. הברוטליזם מיוצג ע"י לה-קורבוזיה, הסמיתסונים, לואי קאהן, אולי גם נימאייר. בעיקר בשנות ה60-70. זה מתחבר לי חזק עם בטון חזות-ובארץ זה יסקי, רכטר, אלמוזנינו, ביקסון, זולוטוב, רמי כרמי המוקדם. שלמה גלעד. למשל תיאטרון ירושלים של ביקסון הוא ברוטליסטי לתפארת, חבל שציפו אותו באבן – אני מת על המבנה הזה וחבל שלא כולו בבטון…
בתכנון הקיבוצי – ויטוריו קורינלדי, אבל חנן הברון למשל – לא נראה לי. יש לו כמה מבנים בבטון חזות אבל זה כבר בסוף המילניום-אנדרטת חטיבת הנחל בפרדס חנה, בית יגאל אלון בגינוסר.
בית הכסת שלנו גם לא. נראה לי.
אני מכין עכשיו סקר שימור על שדה נחמיה ולהבות הבשן, כמובן שבשדה נחמיה גם עברתי על מה שכתבת.
מה שמעניין בשני הקיבוצים האלה זה הנאמנות של מבנה הקיבוץ היום ולתכנית הראשונית – בשדה נחמיה – קאופמן מ-1941, בלהבות – ויינרוב מ-1945.
הרבה הצלחה, ממשיך להיות פריק שלך
בצלאל.
הי מיכאל,
בית הכנסת הראשון בארץ (לא יודעת לגבי העולם) שתוכנן בידי אשה נמצא ברחוב הגיבורים בחדרה. בשנת 1935 זכתה אדריכלית יהודית שטולצר סגל בתחרות פומבית פתוחה מבין 41 משתתפים לתכנון בית הכנסת. בית הכנסת קיים עד היום.
סיגל
תודה סיגל – את צודקת ואתקן.
תודה על השיתוף, מרשים מאוד!
הערה אחת:
קיבוץ עין הנצי"ב נמצא ב*עמק המעיינות* (אזור שבעבר נקרא "עמק בית שאן", ולפני כן "בקעת בית שאן") ולא כפי שנכתב.
עמק הירדן משתרע צפונה משם.
בברכה,
דורון
תודה מיכאל – שמי דורון
"עיר שגגותיה גבוהים מבתי כנסיותיה סופה להיחרב"
יש ללחוץ כדי לגשת אל hebrewbooks_org_52181_144.pdf
אך בבית הכנסת ובריהוט החדש והצבתו יש שינוי מובהק לתפיסת המגדר בקהילה הדתית ולצערי למיקום הנשים בה
ישר כוח, אכן מדובר בבית כנסת יפיפה ויחודי. ובאשר למחיצה – אבשלום שורק הוא המבצע ועשה עבודה נפלאה אבל המתכנן והיוצר הוא האמן אריק קורן בן אשדות יעקב 'איחוד' – מי שגם תכנן וצייר את הקיר האומנותי בחזית של בית קרפ באשדות 'איחוד' בברכה אסתר אלכסנדר
.
תודה אסתר על המידע.
תיקון: ביצוע המחיצה היה על ידי חבר הקיבוץ יעקב צחור, אשר זמן קצר לאחר סיום הפרוייקט נפטר בנסיבות טרגיות. ייתכן שאבשלום שורק ניצח על המלאכה.
אשר גלסנר עין הנצי"ב
תיקון: את המחיצה יצר יעקב צחור, חבר הקיבוץ, שזמן קצר לאחר סיום הפרוייקט נפטר. יתכן שאבשלום ניצח על המלאכה.
מרגש מאד
מדהים כמה שזה מדהים