סיבוב בסירקין 27 בחיפה בתכנון משה גרשטל

נראה שהעליבות ששולטת בחיפה כבר יותר מיובל שנים, התחזקה בקדנציה של ראש העירייה הנוכחית. גם הבניינים שתכנן האדריכל משה גרשטל (1961-1886) לא ניצלו מכל אותה הזנחה. "שוק תלפיות" שתכנן ברחוב סירקין 39, ממבני המסחר הייחודיים והגדולים שנבנו בארץ, עובר אמנם שיפוץ כבר כמה שנים, אך פרויקט החידוש מוזר בלשון המעטה.

ברחוב סירקין 27, סמוך לבניין השוק וממש ליד הבניין המסחרי שעליו כתבתי כאן לאחרונה, ניצב "בית קרמאן", בית דירות גדול שתכנן גרשטל עבור טאהר קרמאן (1952-1890), ערבי יליד שכם, מעשירי חיפה ובשעתו גם סגן ראש העירייה.

ועל כך ברשימה זו.

.

405963404_7500542986641885_8184650659864945144_n

2023 (1937)

.

20230811_080324

הבניין ברחוב סירקין 27 למטה במרכז

.

20230810_182025

הרחוב היום משתנה ומסביבת שוק הוא חודרים אליו יותר ויותר מסעדות וברים אופנתיים, מהלך דומה שארע בשוק מחנה יהודה בירושלים

.

20230810_181900

את הבניין הגדול תכנן האדריכל משה גרשטל באופן סימטרי עם שתי כניסות משני דפנות הצד וקומה מסחרית הפונה לרחוב.

.

20230810_181937

את הגוש התיבתי הגדול ריכך האדריכל באמצעות קצוות שקועים שבהם קבע מרפסות חצי עגולות. יופיו של הבניין מסתתר כיום מאחורי שינויים שביצעו העסקים בקומת הרחוב ושלל המזגנים והתוספות על הגג

.

370125368_6827363950646706_5074369101722801766_n

1940: בית קרמאן (התצלום המקורי שמור במרכז לחקר המורשת הבנויה בטכניון, באדיבות קרנית מנדל, עמוד הפייסבוק משה גרשטל M.J.Gerstel)

.

.

(1) האדריכל

שורשיו של הבניין בסירקין 27 הם בוינה, שם התחנך ופעל האדריכל משה (מוריס) גרשטל. כבר כאדריכל צעיר אימץ את עקרונות התכנון המודרניסטים, ועם זאת שאב חלק מהמילון המקצועי שלו ממסורות בנייה מהעבר המקומי.

גרשטל נולד בלבוב (כיום באוקראינה) בשנת 1886, ואת השכלתו המקצועית רכש בוינה בתחילת המאה ה-20. ב-1913 הוא התחתן ושנה לאחר מכן סיים את לימודיו. משרדו פעל ברומניה ובמשך שני עשורים תכנן מבנים רבים בעיקר בוינה ובבוקרשט. ב-1933 בהיותו בן 47 ועם התחזקות הנאצים עזב עם משפחתו את אירופה, היגר לארץ והתיישב בחיפה, כאן פתח את משרדו מחדש.

עד מהרה הסתגל גרשטל לסביבה החדשה שאליה העתיק את חייו. משרדו קיבל שפע של הזמנות עבודה והוא זכה להערכה מקומית. נתח משמעותי מעבודתו הוזמנה בידי עשירי ערביי חיפה. הצעתו לתכנון "שוק תלפיות" הצליחה לגבור בתחרות אדריכלים על קרוב למאה הצעות והשיגה לו פרסום והערכה מיוחדים ובעיקר הכניסה אותו לספרי ההיסטוריה של האדריכלות המקומית. השוק נחנך ב-1940, אך עד מהרה התגלה כי אין צורך במבנה כה גדול ומשוכלל, וחלקים ממנו נעזבו ונזנחו. ועדיין נותר הבניין הבולט ציון דרך באדריכלות המקומית כמו גם בנוף הבנייה החיפאי.

הוא נפטר ב-1961.

בנו, לאופולד גרשטל (2010-1925), המשיך בדרכו המקצועית. אלא שהנתיב שבחר היה שונה מאביו, וגרשטל הבן פיתח תיאוריות אדריכלות נועזות. הוא תכנן אמנם לא מעט מבנים יוצאי דופן בארץ ובאוסטריה, שאליה הוא היגר בגיל מבוגר, אך השקיע ממיטב זמנו בחינוך הדור הבא של האדריכלים – תחילה בטכניון ולאחר מכן באוסטריה.

///

(2) סירקין 27

כבר עם פתיחת משרדו קשר גרשטל קשרים הדוקים עם עשירי ערביי חיפה שהביאו לו בעיקר במהלך שנות ה-30 שפע של הזמנות עבודה לתכנון; החל מוילות, דרך בתי דירות ועד למפעלי תעשייה.

טאהר קרמאן היה הלקוח העשיר והמרוצה ביותר שפעל עם גרשטל. בפרק זמן קצר יחסית קרמאן חזר והזמין מהאדריכל שורה ארוכה של מבנים – למגוריו, לעסקיו ולהשקעותיו. ברחוב סירקין 27 במגרש רחב ידיים שהיה בבעלותו ושבקצהו בנה קודם לכן את בית מגוריו, בית ליוואן ערבי מסורתי (הבניין נשמר עד היום ופועל בו בית כנסת, לבד מחנויות שוק בקומת הקרקע), הזמין קרמאן את גרשטל לתכנן לו את בית הדירות שנקרא על שמו "בית קרמאן", מהגדולים שנבנו אז בעיר ובכלל בארץ.

בתום הבנייה קבע האדריכל בקומת הגג את דירת מגוריו, ככל הנראה בהזמנת מחווה חברית מצדו של קרמאן. בניין נוסף שתכנן גרשטל עבור קרמאן ברחוב סירקין מצוי בהמשך הרחוב, ממש בסמוך לשוק תלפיות. סירקין 34 הוא בניין נוסף ברחוב שתכנן גרשטל.

כיום רחוב סירקין נהנה מעדנה מסוימת, כשעסקי שוק ותיקים מפנים את מקומם למסעדות וברים אופנתיים. אך בתי המגורים עלובים ומוזנחים, וגם האווירה הכללית לא נעימה במיוחד ולא משרה ביטחון. בעת שהוקם הבניין בסוף שנות ה-30 היה המצב שונה ורחוב סירקין היה לאחד מהרחובות המבוקשים באזור – למגורים ולמסחר. בהתאם, תוכנן "בית קרמאן" עם כמה שכלולים ובראשם מקרר בנוי כחלק בלתי נפרד מהמטבח, כך סיפרה אחת הדיירות המקוריות לקרנית מנדל.

כאן אעצור ואתעכב על מנדל: בימאית ותחקירנית שמתגוררת בסמוך לשוק תלפיות בבניין שתכנן גרשטל. בעקבות המפגש עם המקום התעוררה סקרנותה לגבי האדריכל שידוע עליו מעט. היא פתחה בפייסבוק פרופיל המוקדש לגרשטל. מאז היא מפרסמת בו כל כמה ימים מסמכים היסטוריים וגם תצלומים עכשוויים והיסטוריים של עבודותיו – בעיקר המבנים שתכנן בחיפה, אך גם כאלה מוקדמים שתכנן עוד בוינה ובבוקרשט ודרכם ניתן לגלות אותם לראשונה.

בכלל עד היום נכתב רק מעט על פועלו של גרשטל. בספרם של גליברט הרברט וסילבינה סוסנובסקי "באוהאוס בכרמל" (1993 ,Bauhaus on the Carmel and the Crossroads of Empire), הוא מוזכר רק בחטף. בקטלוג שליווה את התערוכה "מפגשים חיפאיים", שהתקיימה במוזיאון מוניו גיתאי ויינרויב לאדריכלות ב-2013, הקדישו אוצרי התערוכה האדריכלים וליד כרכבי ועדי רויטנברג חלק נכבד לנושא שיתופי הפעולה של גרשטל עם מזמיני עבודה מערביי חיפה.

.

20230810_181916

הבניין השתמר היטב על פרטיו. האבן בקומות העליונות השחירה, נוסף על כך נוספו מזגנים וצנרות. אחרי קרוב ל-90 שלא נגעו בו זקוק הבניין לשיפוץ וחידוש

.

.

בית קרמאן בולט ברחוב סירקין הודות לגודלו – הבניין נמתח לאורך 32 מטרים, כשחזיתו הראשית והתיבתית בנויה בקו המגרש והיא מפנה לרחוב קומה מסחרית במפלס הקרקע. במקור היו אלה ויטרינות זכוכית אלגנטיות שסגרו על חזיתות המסחר, אך כבר שנים שמסכי הזכוכית סולקו ובשטחי המסחר פועלים עסקים עממיים שמתמחים בתבלינים, קטניות, עוגיות ובשר. בשנים האחרונות גם אלה מפנים את מקומם למסעדות וברים שמוציאים שולחנות וכסאות לרחוב. בתגובה הסכימה העירייה לאחרונה לסגור את הרחוב לתנועת רכבים בשעות הערב.

כמו רבים מהבניינים שנבנו בחיפה בשנות ה-30, גם כאן עשה האדריכל שימוש בחיפוי אבן בעיבוד "מוטבה" עדין (ולא בטיח כפי שבנו אז בתל אביב למשל). האבן העניקה לבניין כבדות מסוימת וגם קישרה אותה למסורות בנייה מקומיות כמו גם לידע טכנולוגי שייחד את הבנאים הוותיקים בחיפה וזכו להערכתו של גרשטל המודרניסט. האבן לא הצריכה תחזוקה קבועה ומנעה בלאי, אך גם כאן ניתן לראות כי שורות האבן העליונות השחירו ולאחר קרוב לתשעים שנה נדרשות לניקוי או החלפה.

כדי להימנע מיצירת מסה כבדה אך גם לא להפסיד שטחי בנייה, פיצל האדריכל את המסה המרכזית באופן עָדִין לשלושה חלקים, זאת באמצעות שיקוע זעיר של שני קצוות הגוש כבמרכזו של כל אחד משני הקצוות השקועים קבע מרפסת חצי עגולה. שאר הפתחים עוצבו כמלבנים פשוטים שיחד יוצרים פס אופקי בכל קומה לכל אורך החלק המרכזי והעיקרי של החזית. מהלך נוסף שעשה האדריכל בכדי להימנע ממסה כבדה, היה להוסיף פרגולה בגג הבניין שהקלילה את המסה שלמרגלותיה (כיום הפרגולה נבלעה בתוספות בנייה, אך היא במקומה ושלימה).

8 דירות ישנן בכל אחת משתי קומות הבניין העליונות, כשבכל דירה שניים או שלושה חדרים וגם מרפסת. דירות נוספות מצויות בקומת הגג ובשתי הקומות התחתונות (ובסך הכל בבניין קרוב ל-30 דירות), ובאגף הפונה לרחוב משולבת כאמור שורה של שטחי מסחר.

.

20230810_181956

גם העסקים בבניין הזה משתנים ואת סוחרי השוק מחליפים אט-אט מסעדות וברים

.

20230810_182054

קיטניות ותבלינים

.

20230810_182056

קונדיטוריה מומי

.

.

(3) הכניסות וחדרי המדרגות

שלוש כניסות לבניין נקבעו בחזיתות הצד (כדי לנצל ככל הניתן את החזית הראשית למסחר). כניסות אלה עוצבו עם דפנות מעוגלות ורכות, כשהפתח נבלע עמוק בגוש הבנוי. מעבר לכך אין לבניין מבואות כניסה מפוארות וגם חדרי המדרגות פשוטים יחסית. עם זאת, במעבר המקשר לפתח אחת הדירות שילב האדריכל פתחים רחבים ומעוצבים בפשטות ובכך יצר עניין. באותם פתחים הוא הוסיף סורגי ברזל צבועים בשחור שבולטים על רקע הלבן השולט בחדר המדרגות, כך הוא יצר המשכיות וגם האיר את אותו מעבר עורפי שהיה נותר אפל ולא בטוח למעבר.

.

20230810_181833

שתי הכניסות שמקשרות לדירות המגורים זהות ומעוצבות כמו פתח הנבלע בחזית הבניין. זו הכניסה המערבית

.

20230810_181152

הכניסה המערבית – כאן הוסיפו גגון ועוד כל מיני דברים אבל דוקא הצד הזה של הבניין יותר מטופח ונראה סביר לעומת הצד המזרחי שם אפל ולא נעים

.

20230810_181245

הכניסה צרה ואין מבואה מרווחת

.

20230810_181306

שרידי טיח דקורטיבי שעוטר באמצעות שבלונה והשתמר כשכוסה בשלט או תיבת דואר שמאוחר יותר נעקרה ממקומה

.

20230810_180853

חדרי המדרגות מוארים באור טבעי ופתחים מקושתים מאירים גם את המעבר הפנימי המקשר לכניסה לדירות העורפיות.

.

20230810_180859

כניסה לדירה עורפית

.

20230810_181017

הלבן שולט, אך כדי לא לשעמם השתמש האדריכל במעקה ברזל צבוע בשחור ומדרגות בצבע חום-אדמדם. את פתחי החלונות הפונים לחצר הפנימית עיצב בדומה לפתחי הדלתות לדירות

.

20230810_181024

החלון הגדול מאיר את חדר המדרגות לאורך היום

.

.

(4) החצר הפנימית

הבניין סוגר על חצר פנימית שאליה פונות חלק מהדירות והמרפסות. לא נראה שהיא היתה אי-פעם מטופחת אבל כיום היא מאד מוזנחת ולא נעימה. במרכזה ניצב גוף ענק וגבוה שנראה כמו חללית שנחתה כאן אחרי משימה כושלת במיוחד. זהו למעשה מיכל סולר שהוקם כאן בתחילת שנות ה-80 לצורך קונדיטוריית סלומון שפעלה אז בקומת הרחוב (ועדיין גם היום פועלת בשטחה קונדיטוריית מומי).

.

צילום מסך 2023-11-26 203402

תכנית קומה טיפוסית (השרטוט מ-1988, תיק בניין בארכיב העירוני): 3 חדרי מדרגות, 8 דירות בקומה עם 3-2 חדרים כל אחת

.

20230810_181628

הבניין סוגר כמעט לחלוטין על חצי פנימית וריבועית מוזנחת ועזובה

.

.

20230810_181625

גרפיטי טרי

.

20230810_181704

מרפסת זיז שפונה לחצר הפנימית. האדריכל דאג שלכל דירה תהיה מרפסת.

.

20230810_181655

חללית שנחתה כאן? אולי יותר מיכל סולר שהוקם כאן בתחילת שנות ה-80 לצורך קונדיטוריה שפעלה בקומת הרחוב (ועדיין גם היום פועלת בשטחה קונדיטוריה)

.

תודה לקרנית מנדל ואייל וילדר

רשימות נוספות על חיפה:

.

הבית הגדול

מגדל המגינים

שיכוני המורים

שכונת בת גלים

מוזיאון מאיר בן אורי

שכונת קריית אליעזר

בניין הנהלת קופת חולים

בית הכנסת בשכונת עין הים

בית הספר הנטוש בקצה שכונת נווה דוד

בניין מעבדות הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון

הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון

בית הכנסת המרכזי בהדר

בלוק ברמת הדר

מלון טלטש

בית הזכוכית

בית הקרנות

סירקין 21

דרך הים 99

 גשר רושמייה

מגדל הנביאים

ארלוזורוב 65-63

בר גיורא 28 ו-34

הכרמלית לפני השריפה

בריכת גלי הדר הנטושה

המאבק על גבעת העיזים

בית הכנסת המרכזי בכרמל

המאבק על הבית בשדרות יצחק 5

תערוכת בוגרי אדריכלות בויצו חיפה

בית ספר נטוש ברחוב חלוצי התעשייה

האנדרטה שיצר גרשון קניספל לחללי אחוזה

ארבעה בתים בהדר הכרמל בתכנון אוראל-זוהר

שיכון עובדי בתי הזיקוק בתכנון אלפרד גולדברגר

חידוש בית אבא חושי בתכנון אמסטרדם ובן נון

פרויקט לב הדר הכרמל בתכנון תיאודור מנקס

קריית חשמל בתכנון שמואל רוזוב

חדר האוכל בתחנת כוח חיפה

מלון גני דן הנטוש

גן ומצפור אלנבי

6 פנינים בחיפה

בית אבא חושי

הדריון

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • שביט  ביום 29/11/2023 בשעה 12:44

    תדוה על הפוסט
    העיר הזו, היפה מכולן בישראל לדעתי בזכות הטופגרפיה והנופים, השלווה והנקיון הכללי שעדיין ניכר בה,, פשוט הולכת ומדרדרת במהירות
    ביקור בעיר התחתית ובהדר הכרמל פשוט מעוררים דיכאון
    ביקרתי לפני כשנה בשוק תלפיות בפעם הראשונה. המקום דוחה ומטונף שכל כך שלא ברור לי כיצד אנשים עוד נכנסים לשם לקנות מזון
    כל הסביבה שם לא מטופחת אבל המסעדות כמובן ממשיכות לשדוד את המזדמנים לאזור בלי להתבייש
    יש לקוות בשביל החיפאיםש ראשת העיריה הנוכחית תיבעט בעוצמה מכסאה לטובת תושבי העיר

  • Yosi  ביום 29/11/2023 בשעה 13:00

    Unsubscribe

  • חנה  ביום 01/12/2023 בשעה 19:10

    תודה על הפוסט היפה והמעניין הזה, ועל כל פועלך. יישר כוח.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.