סיבוב בבניין הפקולטה למדעי הטבע באוניברסיטת אריאל

הרבה זכוכית ופח השקיעו באגף המרכזי של בניין הפקולטה למדעי הטבע החדש שהוקם לאחרונה באוניברסיטת אריאל. לבד ממנו, מורכב הבניין משלושה אגפים נפרדים, תיבתיים בצורתם המאכלסים את מעבדות המחקר וההוראה. אלא שהחלק המעניין בבניין הוא אותו אגף רביעי ומרכזי, המקשר ביניהם ולו העניק האדריכל חזות ייצוגית.

תכנון הבניין, כמו עוד רבים מהמבנים בקמפוס השוכן במזרח ההתנחלות אריאל שבשומרון, הוא תוצר של עבודת מחלקת התכנון באגף הבינוי שהקים המוסד ובראשה עומד האדריכל דוד מוצפי. בעשור האחרון תכנן פה מוצפי עשרות אלפי מטרים רבועים של בנייה ובנוסף להם גם שטחים פתוחים, כאלה שמייצגים את תנופת הפיתוח הפיסית המתרחשת בקמפוס האוניברסיטה.

ועל כך ברשימה זו.

.

277705924_5546350612061142_2002151398544797171_n

2021

.

20220328_155355

הבניין בצורת האות ש', כששלושה אגפי מעבדות פונים לצפון ואגף דרומי מוארך וייצוגי פונה לשדרת מדרגות מרכזית בקמפוס ומכיל את המעברים ואת מקומות המפגש משותפים

.

20220328_194922

עם רדת החשיכה הקמפוס מתרוקן מתלמידים וחלקו הייצוגי של הבניין מואר באור חיוור ודלוח. האדריכל מבטיח שמדובר בתאורה זמנית

.

20220328_155418

שדרת המדרגות היא חלק משדרה מרכזית החוצה את הקמפוס ממזרח למערב. כדי להעניק לה גם תוכן הוצבו לאורכה שרידי עמודים שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות

.

20220328_155430

בשדרה מוצגים שרידי עמודים עתיקים שהושלמו באמצעות מילואות ברזל שצופו בצבע אדום בוהק. בצבע תואם עוצב גם השילוט, שכולל כיתוב בעברית ובאנגלית אך לא בערבית, למרות שבקמפוס שומעים הרבה ערבית ובכלל לא אנגלית. העיצוב בוצע באגף הטכני של האוניברסיטה

.

20220328_155534

בעתיד צפויים העצים לצמוח ולהצל על מסכי הזכוכית הנמתחים לאורך 50 המטרים של החזית הדרומית

.

20220328_155607

רפפות זעירות מופיעות בחלק העליון של מסכי הזכוכית. ברור שהן לא פונקציונליות, אך האדריכל מבטיח שנושא ההצללה יטופל

.

20220328_194821

וכך זה נראה בלילה

.

20220328_194829

מדרגות חוצות את הבניין לכל אורכו ומקשרות בין כל הקומות והאגפים (יש גם מעליות כמובן)

.

20220328_194702

מראה כללי של החזית הדרומית והייצוגית בלילה במבט מתיאטרון פתוח שמצוי בשלבי בנייה אחרונים

.

.

(1) הבניין

ב-2009 החלה העבודה על בניין הפקולטה למדעי הטבע והיא נמשכה יותר מ-12 שנים. האוניברסיטה היתה בעיצומה של התפתחות, שלמעשה כיום היא עדיין מצויה בעיצומה, ונדרשו לה עשרות מעבדות ואולמות הרצאה כלל-מחלקתיות והבניין החדש יועד לתת מענה. בעשור האחרון הכפילה האוניברסיטה את שטחה הבנוי שמגיע כיום ל-120 אלף מ"ר שטח בנוי, כשתכנית המתאר לקמפוס מתפרסת על פני 611 דונם.

"בהתחלה קראנו לו 'בניין הטראסות' כי הוא יושב על שלוש טראסות", נזכר האדריכל דוד מוצפי בראשית הדרך. במגרש שיועד לבניין היו קיימות אותן שלוש טראסות והן אלה שהעניקו לבניין את שמו הראשון. מוצפי מוסיף ומספר שהן גם אלה שהעניקו לבניין את צורתו ובעיקר הובילו להחלטה על חלוקתו לשלושה גושי בניין המלווים כל אחד טראסה אחרת מבין השלוש. אגף רביעי מקושר לכל שלושת אגפי המעבדות – "כדי שלא לכל אגף יהיה שטח ציבורי עצמאי, אז אמרנו שנייצר שטח ציבורי אחד גדול ומשותף לכל האגפים".

.

WhatsApp Image 2022-04-01 at 10.10.20 (1)

מראה המגרש לפני הקמת המבנה ובו שלוש טראסות (צילום: אדריכל דוד מוצפי)

.

.

הבניין שמתפרס על פני כ-9,000 מ"ר, מהם כ-220 מ"ר שטח האגף המשותף, מורכב כאמור משלושה אגפים דומים בני ארבע עד חמש קומות קופסתיים בצורתם ובחזותם, המאכלסים בעיקרם יותר מ-30 מעבדות מחקר והוראה וכן משרדים. אגפים אלה נראים בחזותם כמו מבני מגורים, בעיקר הודות לעיצוב פתחי החלונות שאינם מרמזים שמדובר בבניין מעבדות או ציבור ומרפסות לעישון והתאווררות שמותקנות בהם (ראו תמונות בסוף המאמר).

החלק שמעורר עניין בבניין הוא האגף הרביעי והמשותף, זה שנמתח לאורך של כ-50 מטרים. האגף פתוח לכל אורכו וכולל מדרגות ארוכות במיוחד, כ-80 מדרגות, הנמתחות בקו ישר ואלכסוני ממרומי הקומה הרביעית ועד לקומה 0 התחתונה. אולם זה נועד לשמש במקביל מעבר אנכי ואופקי, מפגש ולימוד עצמי. אך יש לו גם חזית ייצוגית הפונה לשדרת הולכי הרגל המלווה אותו. חזית זו מורכבת כולה ממסכי זכוכית הפונים לכיוון דרום ומעידה על בעייתיות מסוימת במחשבה האקלימית. זהו עניין תמוה במיוחד בתקופה שבה השיח על תכנון אקלימי תופס עניין מרכזי בתכנון, בעיקר בבנייני ציבור ואקדמיה בארץ, שאת חלקם סיקרתי כאן ובבמות אחרות בעבר. ממדי קירות המסך לא מותירים באולם הגדול פיסה אחת מוגנת מפני קרני שמש ישירות. סביר להניח שעם בוא הקיץ יידרש להגביר בבניין את מיזוג האוויר, אחרת ניתן יהיה לטגן כאן ביצה בלי כיריים.

ההגנה על האולם מפני שטף קרני השמש החודרים אליו, בשלב זה, יכולה להתבצע באמצעות שלושה פתרונות שראוי להימנע מכל אחד מהם: (1) מדבקות כהות על הזכוכית, כאלה שסביר להניח יתקלפו או יישרטו בתוך פרק זמן קצר. (2) מתקני הצללה, תריסים, שיתמלאו באבק ויכסו על הזכוכית שתאבד את משמעותה אחרי כל אותה השקעה. (3) וילונות שגם הם ייתרו את הצורך בכל אותה זכוכית. חלופה רביעית היא זו שמכונה לרוב "עסקים כרגיל" – להותיר את המצב כמו שהוא. הבעייה היחידה שתשאר תתרכז בשאלה מתי ומי ינקה את כל אותו משטח ענק של זכוכית. מסיבוב קצר במבנים אחרים בקמפוס, נראה שאם ירצו או לא, זה מה שיהיה.

בהיבט העיצובי מסך הזכוכית אינו מורכב ממשטח ישר, אלא מתאפיין בצורות גליות שאינן חזרתיות. זהו האלמנט העיצובי היחיד שניתן להתייחס אליו בחזית, במידה ומתעלמים באלגנטיות מרמת פרטי הגמר, כמו אלה של חיבור המסך לקרקע או לגג, עיצוב העמודים הצמודים לו ועוד ("תמיד אפשר לשאוף ליותר", מודה מוצפי בהתייחסו לרמת הפרטים. "זה לא קיר המסך הראשון שאנחנו עושים ומקיר מסך אחד לשני אנחנו לומדים ומשתפרים, אבל ברור לי שיש מה להשתפר. אנחנו מודעים ליכולות ולתקציב שלנו"). הקוים המאפיינים את קיר מסך הזכוכית רכים וחופשיים יותר מאלה של מבנים קופסתיים. אלה נועדו להדגיש את המרחב הציבורי המשיק לו מבחוץ – בשדרה המרכזית, מקום של פנאי והתאווררות לסטודנטים ולסגל, וכן תפאורה ייצוגית להתרחשות כמו גם לתיאטרון הפתוח המשולב בשדרה ופונה לחזית זו.

.

‏‏WhatsApp Image 2022-04-01 at 08.10.00 - עותק

מראה הבניין מהאוויר: שלושה אגפי מעבדות ומשרדים המלווים את הטופוגרפיה הטבעית ומקושרים לאגף רביעי משותף וייצוגי הפונה לשדרה המרכזית (צילום: אדריכל דוד מוצפי)

.

תקרת האולם החשופה היא מרכיב נוסף שמושך עניין. לעיני המבקרים נחשף השלד הנושא את הגג. האדריכל מספר שהגג החשוף לא תוכנן כך על ידו, אלא בתוספת תקרה מונמכת. בעיות תקציב הותירו את העבודה לא שלימה והגג נותר חשוף בפנים האולם. "זה ממש מציק לי ומצער אותי", משתף מוצפי בתחושותיו, "אבל תמיד אפשר להוסיף", הוא משלים באופטימיות זעירה.

הבניין אוכלס לפני שנה, אלא שנותרו בו השלמות לתכנון ולביצוע וגם טקס חנוכה חגיגי טרם התקיים. באגף המשותף מתוכננים להשתלב בעתיד ספות ומקומות ישיבה למפגש וללימוד עצמי. גם התאורה הדלוחה והחיוורת שמאירה את פנים הבניין בשעות הערב בשלב זה, צפויה להתחלף בהמשך בתאורה מעוצבת, כזו שתדגיש אלמנטים אדריכליים באולם – כמו המדרגות, הגג, מסך הזכוכית, או את פינות הישיבה והלימוד שמוצפי מבטיח שישולבו פה בעתיד.

.

‏‏WhatsApp Image 2022-04-01 at 08.34.15 - עותק

תכנית הבניין (באדיבות אדריכל דוד מוצפי)

.

.

(2) האדריכל

לעומת בנייני פקולטה למדעי הטבע או החיים שהוקמו באוניברסיטאות בישראל שאותם תכננו אדריכלים מפורסמים כמו בנימין אידלסון וגרשון צפור (האוניברסיטה העברית), ורנר יוסף ויטקובר וישראל שטיין (תל אביב), אריה אל-חנני וניסן כנען (בר אילן) ועדה כרמי-מלמד (בן גוריון), הרי שבאריאל בחרו להפקיד את תכנון בניין הפקולטה, כמו גם את מרבית שאר המבנים המוקמים בקמפוס בעשור וחצי האחרונים, בידיו של האדריכל דוד מוצפי.

סיקרן אותי להכיר את השורשים של מוצפי: הוא סיים את לימודי האדריכלות בטכניון בחיפה ב-1991, הספיק לעבוד תקופות ארוכות יחסית בשני משרדי אדריכלים ותיקים. שבע שנים ראשונות עבד אצל האדריכל סלו הרשמן, בעיקר על תכניות מתאר לשכונות מגורים באשקלון ובגבעת שמואל וגם בנייני מגורים. לאחר מכן עבד שמונה שנים במשרדו של האדריכל דוד נופר, שם התמחה בתכנון מבני ציבור ובמיוחד מבני חינוך.

"מדוד נופר למדתי לראות וללמוד את השטח ולעשות עבודה שתהיה פונקציונלית וחסכונית", הוא מסביר כיצד חילחל לעבודתו מה שלמד ממעסיקו לשעבר וכיצד הכתיבו שלוש הטראסות הקיימות את יצירת שלושת האגפים בבניין החדש. גם הרעיון להגדיר אגף ציבורי משותף וגם עיצובו, נבעו לדברי מוצפי מהשראה שקיבל מנופר: "בתכנון בתי ספר אתה מקבל פרוגרמה ממשרד החינוך, כזו שלא נותנת לאדריכל ס"מ אחד לנשום. אבל נופר ידע איך להכניס את שאר-הרוח לשטח הכל כך מצומצם. היו לו כל מיני רעיונות שבאמצעותם הוא הצליח לסחוף אחריו את העיריות וליצור שטח ציבורי שכל כך חסר. גם את הצורות – מנופר למדתי שלא צריך לפחד מצורות שהן לאו דוקא אורטוגונליות, אלא כאלה ששוברות את הצורה הקופסתית".

בימים אלה מתכנן מוצפי מבנים נוספים בקמפוס, חלקם כבר לקראת בנייה. בניין מורשת ישראל וקיימות שיכלול מוזיאון ארכאולוגי, בניין לחקר היין, אודיטוריום מרכזי לקמפוס עם 600 מושבים ואודיטוריום נוסף וקטן יותר למחלקה לאדריכלות, תוספת קומות לבניין מאיץ החלקיקים הוותיק, בניין מדעי הבריאות שנמצא בשלבי גמר וישמש פקולטה לרפואה כולל מרכז רפואי וקומה מסחרית (מצוי ממש מול בניין מדעי הטבע), וגם ששה בנייני מעונות סטודנטים. המשרד מתכנן גם את פיתוח הנוף בקמפוס.

.

20220328_194621

אם במהלך היום הזכוכית מתפקדת כמראה הרי שעם רדת החשיכה נחשף לעין פנים הבניין

.

20220328_194804

הפרטים

.

20220328_194556

מבט על השדרה 

.

20220328_155655

בחלקו העליון, המזרחי, של הבניין, גוש אטום ומעוגל המחופה בלוחות אלומניום בשני גווני אפור הסוגר על ארבעה אולמות הרצאה

.

20220328_194532

מימין כניסה ראשית לבניין מכיוון מזרח

.

20220328_155729

כניסה

.

20220328_155741

מבואת הכניסה ממזרח. חוץ מהעיצוב הדל, כאן נחשפים לראשונה גם לשילוט שמופיע בכל חלקי הבניין. לא טרחו לעצב שילוט חגיגי יותר לדופן הפונה לכניסה המרכזית. אולי גם זה זמני

.

20220328_155756

מדבקת השילוט נחתכה על ידי הדלת

.

20220328_160320

בגוש המעוגל שבקצה המזרחי של הבניין מצויים אולמות הרצאות

.

20220328_160401

באולם הזה המושבים הם בצבע ירוק זרחני

.

20220328_194233

ובאולם אחר הם צהובים. בסך הכל ישנם ארבעה אולמות הרצאה המכילים יחד 600 מקומות ישיבה

.

20220328_155809

מרפסת רחבה נפתחת בכל קומה מאולם ההרצאות אל האולם הגדול המלווה את החזית הדרומית

.

20220328_160020

מהמרפסת ניתן להשקיף אל האולם הנמתח לאורך של כ-50 מ'

.

20220328_155953

מבעד למסכי הזכוכית נשקף תיאטרון פתוח, בניין רפואה שעדיין בבנייה ובתי המגורים של השכונה הסמוכה

.

20220328_155816

השמש מסנוורת ובשלב זה אין הרבה מה לעשות כאן חוץ מלרדת במדרגות

.

20220328_155859

גג קל. האדריכל תכנן תקרה שתכסה על הגג, אך בגלל מגבלת תקציב היא לא בוצעה

.

20220328_194216

כ-80 מדרגות מקשרות בין הקומה הרביעית ובין קומה 0 שבתחתית. עם רדת החשיכה ההתמקדות היא במדרגות

.

20220328_155915

מבעד למסך הזכוכית נשקף בניין מדעי הבריאות שבנייתו טרם הושלמה

.

20220328_155929

המדרגות יורדות והקצה בקושי נראה באופק

.

20220328_160105

בדרך למטה

.

20220328_160133

מסכי הזכוכית מתנשאים לגובה ובקצה העליון רפפות הצללה שלא באמת מצלות

.

20220328_160140

המדרגות מלוות את הנוף

.

20220328_160205

המסדרונות מקשרים לשלושת אגפי המעבדות ובסך מכיל הבניין 900 מ"ר שטח בנוי

.

20220328_160147

מסדרון טיפוסי באחד משלושת האגפים

.

20220328_160221

משני צידי המסדרון פרוסים מעבדות מחקר והוראה. בסך הכל הוקמו כאן 30 מעבדות מחקר בשטח של 60 עד 130 מ"ר וכן מעבדות מחקר, משרדים ואולמות הרצאה

.

20220328_160239

הצצה למעבדה

.

20220328_160411

החלק התחתון ריק אך בקרוב ישולבו בו מיטות שיזוף

.

20220328_160531

מתקרבים לקצה התחתון של המדרגות והבניין – המקום שבו החזית הדרומית הייצוגית מתחברת לדופן המערבית של הבניין

.

20220328_160549

ולמטה מגלים שאת הסיום חגג האדריכל עם שטיחון

.

20220328_160650

מבט מלמטה, כאן אפשר לשים לב לפסים הצהובים שעל הקיר

.

20220328_161515

גם בבניין הסמוך המשמש את בית הספר לאדריכלות (נבנה לפני יותר מעשרים שנה בתכנון האדריכל דוד אהרוני) תמצאו מהלך של מדרגות החוצות אולם בצורה דומה

.

20220328_160623

יש כאן חדר אוכל עם מטבחון

.

20220328_160636

קצה המדרגות בקומה 0

.

20220328_194355

חזרתי אל החזית המזרחית הכוללת חיבורים של כמה שפות עיצוביות, שהמשותף להן הוא החורים הדומים של פתחי החלונות

.

20220328_194440

בחזית הצפונית ניתן לזהות את שלושת האגפים המאכלסים את המעבדות

.

20220328_160805

שמעוצבים בחזותם כמו בתי מגורים

.

20220328_193936

בלילה נראה בניין הפקולטה למדעי הטבע כמו מחנה צבאי

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • רואי ד.  ביום 02/04/2022 בשעה 19:51

    המדרגות בבנין של דוד אהרוני (בנין מח׳ ארכיטקטורה) נוספו בשלב מאוחר יותר ולא היו מההתחלה.

  • אריאל  ביום 03/04/2022 בשעה 7:13

    בנוגע לפתרון הגנה משמש, ראיתי גם שיש שימוש במדבקות רפלקטיביות. בדיקה שנעשתה בטכניון להתקנה בבנין אולמן מדברת על חסכון של 75000 kwh חשמל לשנה ( בשנה הראשונה, לא יודע מה היה בהמשך ). אני לא יודע מהי רמת העמידות לאורך שנים.
    עם זאת, ציפוי רפלקטיבי ( ואולי גם בלעדיו?) בנוסף למקטעים הקעורים של המסך יכול ליצור מיקוד של קרני השמש מחוץ למבנה

    • אריאל  ביום 06/04/2022 בשעה 19:59

      במבט נוסף אפשר אפילו לראות בצילום מהאוויר את הדרך שבה האור המוחזר מהחלונות מתלכד בנקודה מסויימת

  • adidn001  ביום 05/04/2022 בשעה 3:26

    נזכרתי במדרגות של מיכאלנג'לו בספרייה הלורנציאנית. סתם, לא באמת. פשוט אם כבר אותם שלם מקדש את המדרגות, למה לא להשקיע במדרגות שנעים או מעניין לנוע עליהן, אני מקווה שיש מספיק מקום במעליות. תודה על הסקירה

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.