ההיקף העצום של אייקונים אדריכליים שתכנן לאורך מאה השנים האחרונות ולאורך הדורות משרד רכטר אדריכלים על הרכביו השונים, הוא קשה להתמודדות כשבאים לסכם ולהעריך. אלא שהצלחה בהתמודדות נרשמת כעת בתערוכה החדשה שמוצגת החל מהערב במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית. כאן אפשר להיחשף באופן יסודי לנתח מיצירתו של המשרד הוותיק בישראל, כזה שמתמקד במבנים להצגת אמנות.
על אף שהאמנות היתה קרובה ללבם של שושלת רכטר-זרחי-פרי, תכנון מבנים אלה לא היה הקורפוס העיקרי בעבודת המשרד. עם זאת, מוצגות בתערוכה קרוב לעשר עבודות שתכנן המשרד, חלקן בוצע וחלקן לא. התערוכה עצמה, רכטר: מוזיאון בעיר קטנה במזרח התיכון ושאותה אצרה האדריכלית דנה גורדון, מוצגת במוזיאון הרצליה שאותו תכנן המשרד בשנות ה-70 וחזר והרחיב בשנת 2000.
ועל כך ברשימה זו.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
שאלתי את האוצרת דנה גורדון כיצד נולדה התערוכה. היא ענתה שבמקור התבקשה במשותף עם האדריכל אמנון רכטר לעצב את תערוכת היחיד של האמנית רות דורית יעקבי, שתוכננה לקום באולם הגדול שבמוזיאון. לפני פטירתה ב-2015, הספיקה דורית יעקבי להגיש הצעה לתערוכה בביתן ישראל בביאנלה בונציה שלא יצאה אל הפועל, ורכטר וגורדון ביקשו להקים משהו מאותו ביתן בתוך האולם בהרצליה.
"שתלנו את נפח הביתן באולם וגילינו שהוא בדיוק באותן הפרופורציות", מספרת גורדון, "ואז התחלנו לתהות כיצד פועלים החללים להצגת אמנות שתכנן המשרד ואם יש משהו משותף". לבסוף גם הפרויקט הזה לא יצא אל הפועל ועיצוב התערוכה נמסר לאחר. אך רכטר וגורדון שהספיקו לצלול אל החומרים ההיסטורים של המשרד בתחום הצגת אמנות הולידו את הרעיון לתערוכה "רכטר: מוזיאון בעיר קטנה במזרח התיכון", המוצגת בסמוך לתערוכת היחיד של דורית יעקבי.
שמה של התערוכה ניתן לה בעקבות שמה של עבודה סטודנטיאלית שיצר האדריכל יעקב רכטר ב-1944, במסגרת לימודיו בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון שבחיפה. עבודה זו מיוצגת בתערוכה על ידי שרטוט של פרט בניין שנועד להחדיר קרני שמש לא ישירות אל פנים של מוזיאון דימיוני בעיר קטנה במזרח התיכון.
שני אולמות מוקדשים לתערוכה: באולם הראשון עבודות שנעשו במיוחד לתערוכה. תצלום בשחור לבן שיצר הצלם אלי סינגלובסקי מקבל את פני הבאים, מתפרס על פני קיר שלם ומציג את החזית העורפית של בניין מוזיאון הרצליה, זו של האגף המאוחר שתוכנן בידי יעקב רכטר ואמנון רכטר והושלם בשנת 2000. את האיכויות הגושניות והחומריות של בניין המוזיאון מדגיש כאן סינגלובסקי שהציג לאחרונה תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב, זוכה בשנים האחרונות להערכה בינלאומית כצלם אדריכלות ואף הוכרז השבוע כזוכה בפרס שר התרבות והספורט לשנת 2021. הוא משתמש בחשיפה ארוכה במיוחד והתצלום עצמו מורכב למעשה מ-28 תצלומים. בסמוך לתצלום מוצגות שלוש עבודות וידאו. אלה מבוססות על הדמיות ממוחשבות של המבנים המוצגים בתערוכה, ומשחקות איתן במגוון של דרכים, כמו למשל הצבה של המבנים זה לצד זה באופן שבו נוצרת קריית מוזיאונים שבה המבנים מקושרים ביניהם.
.
.
.
באולם השני מוצג עיקר התערוכה והוא מתבסס כולו על רישומים, תכניות ותצלומים מאוסף משרד "רכטר אדריכלים". בעבודות אלה היו מעורבים אדריכלי המשרד המרכזיים, החל מזאב רכטר שייסד את המשרד לפני קרוב למאה שנה, בהמשך בנו יעקב רכטר, חתן פרס ישראל, חתניו משה זרחי והמהנדס מיכה פרי ועד לדור השלישי שממשיך את המשרד – אמנון רכטר.
תמצאו כאן את ביתן הלנה רובינשטיין בתל אביב, את ביתן ישראל בביאנלה בונציה (מהפרויקטים הבודדים שתכנן זאב רכטר מחוץ לישראל), מוזיאון הרצליה לאמנות וכן את בית אהרן כהנא ברמת גן, שלאחר פטירתו של כהנא ורעייתו, הורחב והוסב בידי רכטר למוזיאון. בית כהנא שניצב כיום סגור לקהל וראוי שעיריית רמת גן תזדרז לפתוח מחדש. החלטה אוצרותית היתה לוותר על עבודות עכשויות של המשרד בתחום, כאלה שמתמקדות בעיקר בחידוש המבנים הוותיקים של המשרד, כמו הביתן בונציה שטרם מומשה וביתן הלנה רובינשטיין שמצויה בתהליך.
בין המבנים שתכנן המשרד או הגיש כהצעה לתחרות ולא מומשו, ניתן למצוא הצעות ל"ביתן ארץ-ישראל בתערוכה הקולוניאלית הבינלאומית" בפריז (מ-1931, שהיא גם העבודה המוקדמת ביותר המוצגת בתערוכה), ביתן ישראל לתערוכה עולמית בניו-יורק, מוזיאון ישראל בירושלים, מוזיאון תל אביב לאמנות, בית הצייר והפסל בתל אביב וגם מוזיאון ברל כצנלסון בתל אביב שתוכנן לקום בדירתו שב"מעונות עובדים" ולא הוקם.
.
.
.
מהם הערכים המשותפים שגילית בעבודות השונות שתכנן המשרד בתחום לאורך השנים והדורות?
"הערך שהתחברתי אליו יותר מכל היה הקשר בין חוץ ובין פנים. הוא בא לידי ביטוי במגוון של חללי ביניים עם פונקציה טקסית, החל מהארקדה שמופיעה בסקיצה של זאב רכטר לביתן בתערוכה הקולוניאלית הבינלאומית בפריז. לאחר מכן למשל בארקדה בכניסה לביתן הלנה רובינשטיין, שכיום אנחנו מתכננים לפתוח ולחשוף באופן חלקי מחדש. בחצר העורפית של בית כהנא וכאן בתיאטרון הפתוח שבמוזיאון הרצליה.
"הערך השני הוא של חדירת האור העליון שכהחלטה אוצרותית בא לידי ביטוי גם בעיצוב החללים בתערוכה. ערך נוסף הוא חשיפת הגריד שמופיע בשלד הבניין כמו גם במערך התנועה, ובולט במיוחד בביתן הלנה רובינשטיין. הערך הרביעי הוא הפרופורציות שנותנות תחושה של קנה מידה אנושי ויוצרים מקום נעים".
.
.
.
החשיבות בתערוכה היא בחשיפה מחודשת של עבודות המשרד – בתל אביב, הרצליה, רמת גן וונציה. המסמכים השונים – תכניות ותצלומים מעוררים עניין מחודש במבנים מרתקים אלה שרק מעטים ברמתם נבנו כאן, או במתחם הביאנלה. הם מעניקים מבט חדש ורענן, וככל שהזמן חולף נחשפים יותר לביקורת והערכה, כמו גם מבנים חדשים שנבנים בתחום. כך למשל, רק השבוע נפתח הבניין החדש של מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית בתכנון אפרת-קובלסקי אדריכלים, מבנה שבו לא ניתן להתעלם מהשימוש בבטון חשוף כמו גם מהציטוטים האדריכליים הטמונים בו.
בחשיפת ההצעות שלא מומשו מצוי ערך נוסף ומשמעותי. הצעות אלה מחדדות דווקא את הערכים שציינה גורדון כמו גם ערכים אחרים בעבודות שתכנן המשרד ונבנו.
הבחירה להתמקד בתחום אחד בודד הוא מהלך מוצלח, בתקווה שיבואו אחריו תערוכות נוספות שיתמקדו בתחומים אחרים שבהם התמקד המשרד – כמו חינוך ואקדמיה, מגורים, מלונאות והארחה, בריאות, מבני תרבות וכן מבני משרדים ותעסוקה. לאחר שיושלם מסע החקירה הרחב, ניתן יהיה להצליב בין התחומים ולבחון לעומק את יצירתו הכוללת של המשרד הוותיק.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ובשאר האולמות שבמוזיאון הרצליה:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
★
שיר לסיום:
.
★