סיבוב בתערוכה 24/7 במוזיאון הרצליה לאמנות ובתערוכה של טל ניסים בגלריה אינדי בקריית המלאכה

ביום שישי שעבר קפצתי עם שאול למוזיאון הרצליה לאמנות. עד לפני כמה שנים לא פספסנו אף תערוכה כאן, אבל אחרי כמה תערוכות שייבשו אותנו, לא חזרנו. עכשיו אחרי הפסקה ארוכה ביקרנו בתערוכה החדשה 24/7 שנראה ששווה לבקר בה בעיקר להרצליינים. בידור טוב להעביר אתו חצי שעה. בשישי האחרון המשכנו לתערוכה קטנה וצנועה שמציג טל ניסים בגלריה אינדי שבקריית המלאכה בתל אביב, מקום שיש לי אליו סנטימנטים אישיים היות ולסבא שלי היה שם מפעל קטן לפני הרבה שנים וכשהייתי ילד הסתובבתי שם כמה פעמים.

בקריית המלאכה של 2016 כבר כמעט ואין תעשייה מסורתית כפי שהיה פעם. כל סיבוב בה מוכחי שהאמנות האמתית נמצאת אולי איפה שהיא צריכה להיות: ברחוב. שם אפשר למצוא אמנים שמתאמצים ויוצרים קשר בין הצופה האקראי ובין היצירה, מציאות שכבר הובילה לסיורי אמנות המוצלחים ביותר בתל אביב.

ועל כך ברשימה זו.

.

www.GIFCreator.me_OCAHMn

מועדון המוזיאון

.

מה: משקפיים דרכן ניתן לצפות על מציאות אחרת. חדר חשוך בו הצעדים של המבקר יוצרים קול ואור. משטח שבאמצעות תנועות זהות של זוג מבקרים מייצר קול ואור. הדמיה של גלי ים שמתרוממים באמצעות גלי מוח. תמונות פרופיל שמצוירות ונמחקות במקביל. חדר שינה של בחורה שמזמינה את המבקר לשכב אצלה במיטה. נחמד במוזיאון הרצליה ובמיוחד בקצה התערוכה שם לקחו את האולם הגדול, העמידו מקרנים, מתחו תאורת לד אדומה והפכו את הביקור לחוויה מרהיבה שמזכירה מועדון. נוצר מקום שמהפנט אותך לכמה דקות. מה נשאר אחר כך מהביקור? תמונות.

כמה: מחיר כניסה עומד על 20 שקלים שזה מחיר שפוי, בטח יחסית למחיר המטורף שגובים בכניסה למוזיאון העיצוב העצוב.

היכן: את המוזיאון תכנן בשני שלבים האדריכל יעקב רכטר. השלב הראשון הושלם ב-1965 והשני בשנת 2000. יש כאן שילוב של אמנות ושכול, שילוב שלכאורה תמוה אך מתקיים כתופעה בישראל. לא רק כאן תחת קורת גג אחת פועל מוזיאון לאמנות עם סניף מקומי של ארגון יד לבנים, אלא כך גם אפשר למצוא בפתח תקוה ובאשדוד.

איך: בניין בטון המשלב בתוכו קירות אמנות, בדומה לשילוב של אמנות ואדריכלות בה עשה רכטר שימוש בתכנון בית משפט השלום בתל אביב עם דני קרוון. כאן שילב רכטר את שלמה אלירז, אמן תושב הרצליה. תכנון הפרויקט מצא את רכטר בשיאו היצירתי, תקופה בה הוא פיסל בבטון מבנים עירוניים פלסטיים בעלי זהות מובהקת. מוזיאון הרצליה ויד לבנים מצטרף לבניינים אחרים שתכנן רכטר בשיאו היצירתי כדמות מובילה בברוטליזם הישראלי: בית מבטחים בזיכרון יעקב, מלון הילטון תל אביב וכאמור בית משפט השלום בתל אביב.

.

DSC01312

אמנות וזיכרון

.

DSC01314

חומת בטון עם תבליט

.

DSC01315

א

.

DSC01317

| | | |

.

DSC01319

פסוקים

.

DSC01321

שלט אלומיניום דהוי מגלה מי יצר את תבליט הקיר: שלמה אלירז, 1975

.

DSC01322

את הבניין תכנן האדריכל יעקב רכטר

.

DSC01311

שלט בכניסה המציג את התערוכה (עיצוב: קובי פרנקו)

.

DSC01309

שעות פתיחה. הגענו ב-10:00

 

DSC01326

אולם מבואה

.

DSC01327

קופה: 20 ש"ח דמי כניסה

.

DSC01323

הקטלוג בכניסה

.

DSC01440

קיר בטון חשוף לכל אורך אולם המבואה

.

DSC01442

אין כאן חנות מוזיאון אבל כן יש ויטרינה עם אמנות למכירה

.

DSC01328

דוגמה: תצלום בקופסת אור שיצר אביב נווה ב-1,950 ש"ח

.

באולם הראשון מוצגת התערוכה "זמן אמת – Makers" שאצרה שרון ברק רעיף ומורכבת מ-7 עבודות הדורשות שיתוף פעולה מצד המבקרים באופן מוצלח.

.

DSC01330

את העבודה Rorrim יצרו מתן ברקוביץ ולירון צברי

.

DSC01359

משני צידי הבלון ישנן עמדות וכשעומדים שני מבקרים על כל אחת מהעמדות ועושים תנועות זהות, אז הבלון מתעורר לחיים, מאיר בצבעים ומשמיע קולות

.

DSC01362

שאול

.

DSC01331

מבעד למשקפים נכנסים למציאות אחרת המלווה בנגינה

.

DSC01335

3 מתוך 4 המבקרים שביקרו ביום שישי בשעה 10 בבוקר

.

DSC01333

צופה

.

DSC01351

העבודה מדברת עם המבקר ומוחקת באותה הזדמנות את כל מי שנימצא בסביבתו

.

DSC01354

תמונות פרופיל מפיסבוק מודפסות ללא הפסק אחת על גבי השנייה, באמצעות לוח רגיש לאור כך שהדיוקן נמחק אחרי כמה שניות ומפנים מקום לדיוקן הבא. עבודה של ליאת סגל

.

DSC01352

מונה ליזה ל-15 שניות

.

DSC01358

מחברים מכשיר למוח ובהתאם לגלי המוח כך עולים ויורדים גלי הים

.

DSC01342

אור וקול נוצרים באמצעות תנועה בחדר קטן וחשוך, עבודה שיצרו דורון אסייס טר, ערן היללי וגיורי פוליטי

.

DSC01341

קופץ

.

DSC01364

חצר פנימית במוזיאון אליה אפשר להציץ במהלך הביקור

.

באולם הבא יש תערוכה קטנה שמורכבת ממיצב שיצרה טליה לינק ומשתי תמונות ותיקות שיצר אדם רבינוביץ:

.

DSC01374

שאול מתבונן בחדר שיצרה טליה לינק באמצעות פרטי ריהוט מאיקאה

.

DSC01370

למה בואי ולא בא?

.

DSC01373

טליה

.

DSC01371

אדם

.

DSC01375

חדר קטן מציג קבוצת ציורים יותר מסורתיים. "חדר אספן" וככזה מאורגנים בו הציורים על הקירות

.

DSC01380

את החדר אצרו ועיצבו k1p3

.

DSC01381

הציורים

.

DSC01377

שאול צופה

.

DSC01383

בחדר ליד עבודה של רן סלוין

.

DSC01390

ובהמשך

.

DSC01393

נתקלנו בטל ניסים שהוזמן לצלם את ההצבה. בהמשך הרשימה סיבוב בתערוכה שלו בגלריה אינדי

.

DSC01394

מצלם

.

DSC01391

טל

.

DSC01403

5

.

DSC01433

שימו לב: עבודה מרהיבה של רן סלוין

.

DSC01410

1.1

.

DSC01414

1.2

.

DSC01415

1.3

.

DSC01409

1.4

.

DSC01417

1.5

.

DSC01407

1.6

.

DSC01432

2

.

DSC01429

3

.

DSC01428

4

.

DSC01427

5

.

DSC01425

6

.

DSC01426

7

.

לפני שנה הסתובבתי כאן עם סנד שהותיר אחריו כמה נגזרות. אחת מאותן נגזרות הוא הותיר ממש במעלית המובילה לגלריה אינדי, שם מציג עכשיו טל ניסים שני תצלומים המציגים את שרידיו האחרונים של אחד המבנים המיתולוגיים ברחוב פין 1 הסמוך לתחנה המרכזית הישנה. מבנה בצורת האות ח' עם קומת מרתף ששילב מסחר, משרדים ובית זונות. עבודת וידאו חוזרת ועוסקת בצילום עצמו ועבודה רביעית תופסת מחצית מהגלריה וכוללת הקרנת וידאו של פיצוץ מוקשים ברמת הגולן. רעש הפיצוץ מרעיד את הגלריה כולה ומוסיף את הממד הקולי לתערוכה ולמעשה מקבל את המבקר שלא מודע לעבודת הוידאו המסתתרת מאחורי וילון אפור וכבד.

"עם כל הקלישאות שבדבר, אני מסתכל על החוויה הקיומית בארץ שלנו זו חוויה של קושי לחיות פה", מסביר לי טל. "הנדל"ן מעלים את הזיכרון וככה בונים את כל אותם מגדלים או ההרחבות במושבים. המוקשים למשל שקבורים באדמה ברמת הגולן שומרים על הזיכרון וההיסטוריה. המוקשים הם זכר למלחמה. גם ההרס של הבניינים הוא דימוי שחקוק בזיכרון הישראלי, אלה בניינים שנראים כמו אלה ששרדו הפגזות בעזה, אבל עד מהרה ישכחו שהיתה כאן מלחמה וישכחו את הבניין ברחוב פין שהרבה נשים בו נרצחו ונאנסו במשך שנים".

ולמה לזכור? "כי בסוף ההיסטוריה רודפת אותנו. ההיסטוריה מלמדת אותנו שמחיקה היא כמו טאטוא מתחת לשטיח, זה לא באמת נמחק ובסוף הדברים צצים מחדש. שיח' מוניס למשל מתעורר בשנים האחרונות ורק עכשיו סרבה איזו קבוצה להשתתף באירוע באוניברסיטת תל אביב בגלל מחיקת הכפר שהיה שם. אני לא נביא אבל מה שקורה עכשיו בפוליטיקה והחזרה על ביטוי לאמירה שאנחנו פה כדי להישאר, זה ניסיון למחיקה ועובדות בשטח, התעלמות, זה חוזר אלינו בטרור, בחרם, ביוקר המחיה. הכל חוזר אלינו".

.

DSC02803

שביל המרץ

.

DSC02800

חזית א

.

DSC02794

חזית ב

.

DSC02805

ניצן מינץ

.

DSC02807

US

.

DSC02809

.

DSC02795

ניתן מינץ

.

DSC02797

צץ

.

DSC02802

עדי סנד א

.

DSC02799

עדי סנד ב

.

DSC02801

עדי סנד ג

.

DSC02753

שביל המרץ 5 בנין 7

.

DSC02754

במעלית: עדי סנד ד

.

DSC02790

במדרגות

.

DSC02793

בקומה 1 יש מסעדה

.

DSC02792

בכנסיה למשרד האדריכלים דן טרוים

.

DSC02766

בכניסה לגלריה החולקת מבואה משותפת עם משרד אדריכלים

.

DSC02785

מנגנת

.

DSC02765

בכניסה

.

DSC02768

פין 1: מהבניינים הבודדים בארץ שמוקדש לו ערך נפרד בויקיפדיה

.

DSC02757

מצלמת

.

DSC02775

טל על רקע

.

DSC02784

חן

.

DSC02773

טל

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Dot Malin  On 16/02/2016 at 21:41

    איך הייתי יודעת שאסור לי להחמיץ את זה. תודה!

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: