בקרתי עשרות פעמים במשכן לאמנות בעין חרוד אבל במוזיאון השני שנמצא בקיבוץ, בית שטורמן, לא בקרתי עד לאחרונה. אטרקטיביות התערוכות וחוסר מודעות לא הביאו אותי לבקר בו. אפילו בבית טרומפלדור בתל יוסף, מרחק של כמה עשרות מטרים ממנו, ביקרתי פעם כי רציתי לראות את הפרוטזה הכי מפורסמת בתולדות ישראל ששמורה שם. כשגיליתי שמתקיימת עכשיו בבית שטורמן תערוכת צילומי קיבוצים של מיכה בר-עם, החלטתי לנסוע במיוחד. בדרך למוזיאון עצרתי בבמה הנטושה עליה כתבתי כאן.
הבניין הגדול נבנה בכמה שלבים שונים ובתכנונם של כמה מתכננים: המהנדס יוסף אידלמן, האדריכל שמואל ביקלס והאדריכל שמשון הלר. התוצאה של כל אותם שלבים היא גבב של אגפים וקומות שהקשר בינם לבין מוזיאון הוא מקרי בהחלט. מערך התנועה מוזר ומעיד יותר מכל על מחשבה לקויה, אבל התצוגה מרתקת. כעת נערך הצעד הראשון לקראת חידוש הבניין בתקווה שסוף סוף יהיה בו הגיון.
ועל כך ברשימה זו.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(1) מיקום
האדריכל ריכרד קאופמן שערך בשנות ה-20 את תכנית המתאר המשותפת לקיבוצים עין חרוד ותל יוסף הצמודים זה לזה, תכנן מרכז תרבותי לינארי שחצה את השטח שבין שני הקיבוצים. ראשיתו של המרכז בכניסה לקיבוצים מדרום שם הוקמה הבמה ובית הספר המשותף, והסתיים בשני מוזיאונים שהוקמו בחלק העליון של מורד הגבעה – המשכן לאמנות ע"ש חיים אתר ומוזיאון בית חיים שטורמן.
"קאופמן ובני דורו ראו בריכוז בנייני הציבור במקום הבולט ביותר סמל לחברה המתחדשת בארץ", כתבה גליה בר אור בספרה "חיינו מחייבים אמנות" (הוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2010). "(עין חרוד) היתה למקור סמכות ולמורה דרך עבור הקיבוצים שצמחו בקיבוץ המאוחד, שדגל בתפיסת הקבוצה הגדולה, ונעשתה מיתוס שחלחל בחברה הישראלית, בתרבותה ובמערכת החינוך שלה. למרות מיקומה מחוץ למרכז האורבני, היתה עין חרוד למרכז רעיוני וחברתי, ומבחינה זו לא נחשבה לפריפריה".
עין חרוד היה יישוב יחסית קטן אך לחבריו לא היה נראה חריג להקים שני מוזיאונים סמוכים זה לזה, שניהם היו מהמוזיאונים הראשונים שהוקמו בארץ. המשכן לאמנות יועד לשמש מוזיאון לאמנות ובית שטורמן יועד לשמש מוזיאון אזורי להכרת העמק. המטרה היתה בעיקרה לגרום לתושבים העבריים שהיו ברובם מהגרים, להכיר ולהתחבר למקום בו בחרו לחיות. לאנשים שלא היו ביסודם אנשי אדמה ובטח לא היו מורגלים בתנאים הקשים של הארץ, המוזיאונים ומרכזי התרבות היו אלמנט משמעותי שנועד לפצות במשהו על הקשיים.
.
.
.
(2) הנצחה
הבניין נקרא על שמו של חיים שטורמן, ממייסדי עין חרוד שנהרג בהיותו בן 46. שטורמן שימש רכז הביטחון של קיבוצו ורכבו עלה על מוקש בספטמבר 1938. יחד עמו נהרגו אהרן אטקין מקיבוץ גבע ודוד מוסינזון מעפולה ועל שמם נקרא "גן השלושה" – הסחנה.
התאריך העברי בו נהרגו שטורמן וחבריו, י"ח אלול, היה גם "חג המשק" של עין חרוד. עד היום חוגגים החברים את התאריך הזה יחד עם האבל על מותו של שטורמן. השנה החליטו החברים באופן חד-פעמי להקדים את החגיגות, היות ומועד חג המשק חל למחרת יום הבחירות לכנסת.
.
(3) הבניין
מיד לאחר מותו של שטורמן הוזמנו תכניות להקמת בניין מוזיאון מהמהנדס יוסף אידלמן, בשעתו חבר קיבוץ יגור. אידלמן תכנן מבנה בצורת תיבה לבנה ומודרנית, שבחלקה התחתון של החזית המזרחית גרע ממנה מסה לטובת אכסדרת עמודים. באופן חריג האכסדרה פורצת מהחזית ויוצרת מרפסת ארוכה ומיוחדת בקומה העליונה. שתי מרפסות נוספות, אך לא בולטות במיוחד, הותקנו כל אחת בחזית אחרת – דרום ומערב ויתכן והיתה גם כזו בצפון (חזית זו נהרסה עם הקמת האגף השני). המרפסות היו אלמנט חוזר בעבודותיו של אידלמן והן גם הופיעו לדוגמה בבית הקיבוץ המאוחד המצוי לא הרחק ממנו בלב עין חרוד מאוחד.
אלמנט חוזר נוסף שמופיע בבניין הוא פתח עגול. פתח גדול כזה קיים ממש מול הכניסה המקורית לבניין. פתח נוסף וקטן מצוי מעל הכניסה ופתח שלישי לצד המדרגות הפנימיות שעוצבו כמו מדרגות בבית דירות תל אביבי משנות ה-30. שני הפתחים האחרונים נאטמו ברבות השנים, אך שני פתחים עגולים חדשים נחצבו ברצפת המרפסת והם נועדו להוות פתחים שדרכם יצמחו שתילי הברוש שניטעו לזכרם של בני משפחת שטורמן שנפלו במלחמות ישראל (אחד מהפתחים נחצב באופן לא מוצלח והוא למעשה אליפטי).
.
.
.
.
במהלך התכנון, הצטרף למשרדו של אידלמן האדריכל שמואל ביקלס, חבר קיבוץ תל יוסף ולאחר מכן חבר קיבוץ בית השיטה. ביקלס שנולד לפני 110 שנה, ייסד בהמשך את מחלקת התכנון של הקיבוץ הארצי. בעין חרוד הוא תכנן את המשכן לאמנות, את חדר האוכל ואת בית התרבות ובכניסה לקיבוץ תכנן את בנייני הקואופרטיב בית שאן-חרוד שניצבים כיום נטושים ומתקיים עליהם מאבק בין מצודדי ההריסה לטובת הרחבת כביש ובין מצודדי השימור. ביקלס הוסיף לתכנית הבניין, ככל הנראה, אלמנטים שאפיינו את גישתו התכנונית ואלה שולבו בעיקר בחלקיו הפנימיים.
ביוני 1939 הונחה אבן הפינה באירוע שנמשך ארבע שעות. האירוע כלל לבד מנאומים גם הופעות של ילדי הקיבוצים ושירת מקהלה. הבנייה היתה מהירה יחסית וכבר במרץ 1940 הושלמה הקומה הראשונה מבין שתי הקומות שתוכננו, היא רוהטה ואוכלסה מיד.
הקומה השנייה הושלמה ב-1941 והבניין נחנך ביום האזכרה לנפילתו של שטורמן שהיה גם יום בו ציינו בעין חרוד 20 שנה להקמת הקיבוץ, י"א אלול. אירוע חנוכת המוזיאון נפתח בישיבה מיוחדת של נציגי היישובים, לאחר מכן עלו לקברו של שטורמן ולבסוף נערך ערב לזכרו שנמשך אל תוך הלילה. את שרביט ניהול המוזיאון קיבל על עצמו שמואל סבוראי, מי שנחשב לאבי מטעי האגסים בארץ ואביה של רחל סבוראי שהתפרסמה בעקבות השותפות שלה עם מאיר הר ציון במסע המיתולוגי שערכו השניים לפטרה. סבוראי ניהל את המוזיאון במשך שלושים שנה עד 1971. באותה שנה הוא עסק בליווי הרחבת המוזיאון והקמת האגף החדש, ונדרס למוות בכניסה לקיבוצו. לזכרו יצרה הפסלת בתיה לישנסקי פורטומה הניצבת בכניסה לאולם הפוחלצים.
.
.
.
בבניין המוזיאון שהכיל שתי קומות, הותקנו בקומה הראשונה כיתות להוראת טבע ששימשו את בית הספר המשותף שפעל כאן עד לשנת 1968 (בית הספר הוקם בסמוך אך השתמש בבית שטורמן לצורכי שיעורי טבע). עם עזיבת בית הספר הותקנה בכתה הגדולה תערוכת ארכאולוגיה כרונולוגית, שארונות התצוגה שלה עדיין מצויים בהיקף האולם. בחדר הסמוך היתה כתה נוספת וקטנה, המשמשת כיום לארכיון המוזיאון.
בקומה העליונה אולם לתערוכות ולהתכנסויות ולצדו אולם שפוצל לשני מפלסים ובו הוצג אוסף פוחלצים שהלך וגדל והוא מוצג בו עד היום. האוסף מורכב מכמה מקורות. מקור מרכזי היה אברהם לוי שעבד תחת סבוראי ולאחר פטירתו תפס את מקומו. מקור נוסף היה אריה אבולעפיה שהיה מורה בסמינר אורנים והתמחה בפחלוץ. באולמות הפוחלצים ישנן ויטרינות ובחלקן התחתון יש ארונות ומגירות רבות. באלה מאוחסנים פוחלצים נוספים וגם אוספי פרפרים וחרקים. בעבר היו המגירות פתוחות כחלק מהתצוגה, אך כיום הן סגורות. האטרקציות בתצוגה הן מוטציות של בעלי חיים כמו עגל עם שני ראשים או אפרוחים עם שלוש רגליים. בארון המכוסה בפרגוד שמורים צנצנות עם עוברי אדם.
לבד מפוחלצים הוצגה במוזיאון "תערוכת העמק" שהוקדשה לעמק יזרעאל. חלקה הראשון הציג את העמק קודם להתיישבות העברית וחלקה השני עסק בהתיישבות. תערוכה אחרת העניקה לאולם את שמו "אולם המים" וכיום מוצגת בו תערוכה המוקדשת לאורד וינגייט. התערוכה המקורית הוקדשה לנושא מערכת המים בעמק בו הוקמה אגודת המים הראשונה בארץ. בין שאר המוצגים בתערוכה היתה מפה ששולבו בה מנורות זעירות שהדגישו קידוחי מים, מעיינות, יישובים ואת רשת צינורות המים שחצו את העמק.
סיום מסלול הסיור בבניין התקיים על הגג, שם הותקנה תצפית ממנה נשקף העמק, הגלבוע ומעיין חרוד ושימשה גם לצורכי ביטחון.
.
.
.
.
למרגלות הבניין הוקמה חצר ובה הוצבו ממצאים ארכאולוגים שנמצאו באזור העמק. הביא אותם לכאן הארכאולוג נחמיה צורי, חבר קיבוץ תל יוסף. צורי עבד בבית שטורמן ובמקביל ערך חפירות באזור החל משנות ה-30 וגם לאחר הקמת המדינה. לבד מאותם ממצאים הוקם בחצר בית בד לצורכי חינוך וכן הוצבו אמצעי לחימה. בין השאר הוצב כאן משוריין מקורי ששימש את השיירות לירושלים.
בחצר בולטים עצי ברושים שניטעו לזכרם של בני משפחת שטורמן שנפלו במלחמות ישראל. בנו של חיים שטורמן, משה, נפל במלחמת העצמאות. שני נכדיו נפלו בהמשך בעת מילוי תפקידם: חיים שנקרא על שם סבו, נפל ב-1969 בעת פשיטה על האי גרין. זמן קצר לאחר נפילתו של חיים נפל נכד נוסף, אמיר ברין, כשהטנק בו נסע בסמוך לתעלת סואץ עלה על מוקש. לזכרם ניטעו עצי ברוש בחצר כששניים מהברושים שולבו במרפסת וברוש שלישי ניטע בסמוך להם.
לאחר הקמת המדינה נבנה קיר זיכרון שנועד להזכיר את שמותיהם של חללי העמק. הקיר התמלא בשמות ולא נותר בו מקום פנוי עד שבשנת 2008 נהרסה פינת הזיכרון המקורית ובמקומה הוקם אתר הזיכרון הנוכחי בתכנונו של האדריכל נבות ציזלינג חבר קיבוץ עין חרוד.
הצלחת המוזיאון בשנותיו הראשונות הביאו להרחבתו. ההרחבה הראשונה הושלמה ב-1956 וכנראה תוכננה בידי האדריכל שמואל ביקלס שהיה מעורב בתכנון השלב הראשון. האגף החדש לא שינה את חזות הבניין המקורי באופן מהותי, אלא האריך את הגוש הקופסתי. האולמות שנוספו יועדו לתערוכות והן משמשות לכך גם היום. כיום מוצגת באולם התחתון תערוכה המוקדשת לאורד וינגייט. בקומה שמעליו מתקיימות תערוכות מתחלפות וכעת מוצגת בו תערוכה המוקדשת לתצלומי קיבוצים שצילם מיכה בר-עם. באולם זה משולב גג מוגבה המאפשר חדירת קרני שמש אל עומק האולם, כפי שנהג האדריכל שמואל ביקלס לשלב בבניינים שתכנן. תקרה כזו ניתן למצוא גם בחדר האוכל של שדה נחום שתכנן ביקלס זמן קצר לאחר מכן.
.
.
.
הרחבה שלישית הוקמה בעורף הבניין ובבשטח של 920 מ"ר (מתוך סך הכל 1,600 מ"ר שטח המוזיאון הבנוי). היא הושלמה ב-1971 בתכנון האדריכל שמשון הלר מהמחלקה הטכנית של תנועת הקיבוץ המאוחד. התוספת של הלר לא תאמה את הבניין הוותיק, לא בעיצוב ולא בתפקוד. הלר תכנן אגף בסגנון ברוטליסטי שמפלסיו שונים מהמפלסים של הבניין הוותיק, וכך נוצר חוסר סדר בבניין שפגע משמעותית במערך התנועה והחוויה במוזיאון.
מחלבת תנובה שצמחה לאורך השנים בכניסה לקיבוץ תל יוסף הסמוך הסתירה את הנוף מגג האגף הוותיק. בעקבות זאת קורה שטח הגג, הפך לסדנה ולאחר מכן הוסב לסטודיו שהושכר לצלם מקומי. במקום התצפית הוותיקה הוקם גג תצפית על האגף החדש והוא קורה בפרגולות מקושתות. הותקנה כניסה רחבה וחדשה מכיוון צפון, כשמשני צידיה יצר אברהם לוי, מנהל המוזיאון שירש את מקומו של סבוראי, עיטורים ילדותיים מבטון אבן וזכוכית המתארים את עולם הצומח והחי. עיטורים אלה התפוררו ולבסוף הוסרו. את דלתות הכניסה עיצב ממתכת הפסל ברני פינק מקיבות יזרעאל, אך ככל הנראה העבודה לא הושלמה.
בעשורים הראשונים לפעילותו היה בית שטורמן מוקד ביקורים מרכזי בעמק ובארץ. ביקור במוזיאון היה חובה לתלמידי בתי הספר, מאחר והיה לחלק מתכנית הלימודים. מידי שנה ביקרו בו לא פחות מ-30 אלף מבקרים. עם חילופי השלטון וגידול במוזיאונים ואטרקציות, ירד מעמדו של העמק והמוזיאון הוסר מתכנית הלימודים. בסוף המאה הקודמת הלך מספר המבקרים והתמעט ובעשור הקודם הגיע לכ-12 אלף בלבד. במאמר שפורסם על משבר שארע במוזיאון ב-2013 מעידה אחת מעובדות המקום, שהיו ימים בהם לא פקדו את המוזיאון מבקרים. גם בעת הביקור שערכתי, לבד ממני היתה מבקרת בודדה שהסתלקה אחרי חמש דקות.
על השאלה כיצד היה לעבוד בבניין בו אין מעלית וכל מעבר מאולם לאולם מצריך שימוש במדרגות, עונה לי ענת ציזלינג, מנהלת המוזיאון בשנים 2013-2000: "עולים ויורדים, עולים ויורדים ומתוסכלים שצריך פתרון רדיקלי למדרגות ואי אפשר לעשות שום דבר בלי לחשוב בגדול". בימים אלה עורכת האדריכלית ענת אסתרליס "תיק תיעוד". בהמשך צפוי בית שטורמן לעבור תהליך של חידוש והרחבה בתכנון משרד אפרת-קובלסקי אדריכלים שחידשו בעבר מוזיאון אחר שתכנן ביקלס – בית לוחמי הגטאות.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
תודה לאדר' ענת אסתרליס, אדר' ויטוריו קורינלדי, ענת ציזלינג, יאיר רויטמן וניר אורטל
★
שיר לסיום:
.
★
תגובות
מעולה, אנו נוהגים מדי כמה שנים לבקר בשני המוזיאונים של עין חרוד
תודה על הסקירה המעולה ועל התמונות. גדלתי באחד הקיבוצים שם ולמדתי בבית ספר המשותף. את בית שטורמן זכרתי תמיד כמקום חצי מפחיד (בגלל הפוחלצים) וחצי משעמם.
שאלה שלא קשורה לפוסט: ברחוב יוחנן הורקנוס בתל אביב ישנו בניין (אני חושב מספר 16). נראה כמו מגדל ישן וקטן עם שבשבת בקצה שלו – מה זה הבניין הזה? ולמה הוא נראה כל כך שונה מכל מה שמסביב?
אפשר לראות אותו בגוגל סטריטוויו:
https://goo.gl/maps/keiYAErYY6wSvmkT9
מדובר בחדר עגול שקומת הגג שעוצב כך בידי האדריכל
כדי ליצור נקודת ציון באזור
מעניין, תודה!
ידוע לך מי האדריכל ואם יש תמונות פנים של המקום?
מאוד מסקרן 🙂
לא