סיבוב בפרויקט לב הדר הכרמל בשכונת הדר בתכנון תאודור מנקס

"לב הדר הכרמל" הוא פרויקט המגורים הפרטי השאפתני ביותר שתוכנן בארץ בשנות ה-40: מתחם מגורים ענק המקיף חצר פנימית עם גינות, מזרקה, בריכת שחייה, מגרשי ספורט ומרכז מסחרי. המיקום של המתחם על מדרון הכרמל, איפשר לתכנן דירות מהן ניתן יהיה להשקיף על נוף העיר וכמעט ללא הסתרה. פרויקט בורגני הרחוק גאוגרפית ורעיונית מ"מעונות העובדים" שנבנו בתל אביב. אך המאפיין המרכזי של המתחם, היה השימוש בפריקסט מבטון שחזר והופיע בכל חלקי הבניין והעניק לו את אופיו הייחודי.

את הפרויקט תכנן האדריכל תאודור מנקס שהתפרסם בגישה השונה שהפגין בתכנון מגורים, ולכן סביר להניח שזו היתה הסיבה שהיזמים בחרו בו. כמו שב"בית הזכוכית" הסמוך, שילב מנקס מרחבים של פנאי לשירות הדיירים, והדגיש את היחסים בין פנים ובין חוץ, בין פרטי ובין ציבורי, גם כאן הוא ביקש ליישם רעיונות דומים. אלא שהמשבר הכלכלי שפקד את הארץ והמלחמות שבאו בזו אחר זו, גרמו לפרויקט להבנות בעצלתיים ואיכות הביצוע הידרדרה ככל שהזמן חלף.

ועל כך ברשימה זו.

.

בית הפריקסט

.

מפת התמצאות

.

הפריקסט עם העיטור הדקורטיבי חוזר ומופיע בכל חלקי הבניין. ברחוב רש"י הגדר מורכבת ממנו

.

בקדקוד המגרש מעוצב הבלוק כשהוא מחבק כיכר ציבורית ובקומתה רחוב ישנה שורה של חנויות וירידה למקלט. במקור תוכננה מזרקה חגיגית ופסל

.

המבנה נותר ללא שינויים כמעט אבל העסקים השתנו ובמקום החנויות פועלים כל מיני בתי עסק אחרים כמו כולל אברכים למשל

.

ירידה לקומת מרתף

.

היות והמתחם מצוי בשיפוע טבעי נדרש מדרגות המקשרות בין הרחוב ובין הכניסות לבתים. ברחוב רש"י המדרגות יורדות לכניסות וברחוב בר גיורא המדרגות עולות אל הכניסות. ברחוב רש"י המדרגות מושקעות יותר ומעוצבות בידי האדריכל בקווים רכים ומעוגלים

.

מראה המדרגות היורדות מרחוב רש"י במבט מאחת הכניסות לבלוק

.

קומת הקרקע מפולשת ויוצרת רחבה בנויה מתחת לשטח הבניין

.

כשעומדים מתחת לבתים ברחוב רש"י יש רציפות בין השטחים המפולשים

.

מישהו הוציא לרחבת הכניסה שולחן כתיבה עם ספרים ישנים

.

מושבים בנויים תוחמים את המבואה המפולשת שממנה ניתן להשקיף על הגן שבמרכז המתחם (משמאל)

.

הכניסות מעוצבות באופן דומה כשמסגרת מלוחות אבן מדגישות את הפתח על רקע מטויח בלבן

.

תיבות דואר מקוריות

.

חדר מדרגות צנוע וקטן

.

פתחי חלונות עגולים שבעבר היו מזוגגים מאפשרים הצצה אל הגן שבמרכז המתחם

.

מסגרת החלון שרדה אבל לא הזגוגיות

.

הפריקסטים שהופיעו בגדר הפונה לרחוב חוזרים ומופיעים בחדרי המדרגות

.

התכנית לפתח במרכז המתחם בריכות שחייה, מגרש ספורט וגינות לשירות הדיירים לא מומשה והשטח נותר טבעי, משופע וללא גישה נוחה

.

.

(1) הבניין

אחרי שתכנן שורה של מבני מגורים בשכונת הדר בחיפה, כאלה שזכו לפרסום ולהערכה יוצאת דופן, ניגש האדריכל ותושב השכונה תאודור מנקס לתכנן את "לב הדר הכרמל" – הפרויקט השאפתני ביותר שהשיג משרדו. 14 חלקות קרקע בבעלויות שונות אוחדו יחד למגרש בשטח של 14.7 דונם בו תכנן האדריכל מתחם מגורים בהיקף חסר תקדים כשלמעשה הבינוי כולו מורכב מבלוק אחד רציץ. גישה תכנונית זו של יצירת בלוק אחד ורציף היא שהשיגה את יצירתה של חזית אחידה הנמשכת לאורך מאות מטרים. ההישג המשמעותי היה ההצלחה לרכז את השטחים הפתוחים של כל חלקה במטרה להקים בשטח פארק פרטי שיכלול פונקציות יוקרתיות לשירות הדיירים. פונקציות אלה כללו מגרש ספורט, בריכת שחייה למבוגרים ובריכת ילדים וכן גן רחב ידיים שאליו ניתן יהיה להשקיף מכל אחת מהדירות (הניסיון לא צלח, הפארק לא התממש אך עדיין ניתן ליישם אותו).

המתחם שוכן בין רחוב רש"י העליון ובין רחוב בר גיורא התחתון, כשהבדלי הגובה בין שני הרחובות המקבילים מגיע ל-20 מטרים. המגרש המאוחד שהתקבל בצורת אליפסה, תוכנן כך שהבינוי מצוי בסמוך לדופן המגרש ומרכזו נותר פנוי. בלוק אחד רציף תוכנן בצורת האות U. זרוע אחת מלווה את רחוב רש"י, זרוע שנייה מלווה את רחוב בר גיורא, והמפגש בין הזרועות כולל חזית מסחרית שכמוה לא היה עד אז באזור ופונה אל כיכר ציבורית.

 

תכנית המתחם: מימין במפגש הרחובות בר גיורא ורש"י יש כיכר ציבורית קטנה אליה מפנה הבלוק קומת מסחר

.

.

28 כניסות נפרדות מקשרות אל כ-170 דירות. שתי דירות בקומה, שלוש קומות מגורים ועוד קומת עמודים בכל בניין. קומת העמודים ריקה ולא נראה שעושים בה שימוש כיום. חדרי המדרגות אינם זהים אבל דומים הודות לשימוש בפריקסט שחוזר ומופיע גם בחלקים אחרים בבניין, וכן הודות לפתח העגול והרחב שדרכו ניתן להשקיף אל מרכז המתחם. חדר המדרגות קטן וצנוע, אך הפריקסט מאפשר מבט ייחודי אל החוץ ויוצר שקיפות חלקית. מהלך זה מזכיר את השימוש בלבני זכוכית ב"בית הזכוכית" שתכנן מנקס בהמשך הרחוב ויצר שם יחסים דומים בטכניקה שונה.

בסוף שנות ה-30 תכנן האדריכל את הפרויקט לראשונה, אך הביצוע והשלמת הפרויקט התעכבו עוד כ-15 שנה, כשהאדריכל נדרש לערוך שינויים בתכנית. לבסוף הושלמה בנייתם של כל הבתים על פי התכנית המקורית (למעט בניין אחד שנבנה רק בסוף המאה הקודמת), אלא שתקופת הצנע גרמה לכך שלא בוצעו הפרטים שתוכננו וכך גם פיתוח הגן במרכז המתחם לא מומש אף לא בחלקו. עד היום אין גישה נוחה לשטח שבמרכז המתחם שנותר מדרון בו גדלה צמחייה פראית ללא כל טיפוח, סוג של טבע עירוני.

רמת התחזוקה של הבתים עצמם נמוכה יחסית, ואינה חורגת מההזנחה הכללית השורה על שכונת הדר. החרדים הם האוכלוסייה ההולכת וגדלה בשכונת הדר, וגם במתחם הזה מורגשת נוכחותם. מי שמחפש לעבור לגור כאן אז הוא לא ייתקל בקשיים היות ולא מעט שלטי "למכירה" תלויים כאן.

המחיר? דירה בקומה עליונה בשטח של 110 מ"ר, עם חלונות רחבים במיוחד, תקרה גבוהה, חדרים גדולים ונוף מרהיב שכולל את מתחם בזן וחתיכה מהנמל אך לא את הים תעלה 950 אלף שקלים.

.

1939 (עדכון מ-1947): תקריב על החלק הפונה לכיכר הציבורית משמאל. בתכנית זו מפרט האדריכל את פיתוח הנוף כשמימין מופיעה בריכת שחייה עם מקפצה ובסמוך לה בריכת ילדים עגולה (שלא בוצעו)

.

.

(2) האדריכל

תיאודור מנקס נולד באוסטריה ב-1906. למד אדריכלות בוינה שם הספיק לעבוד שנים ספורות עד להשתלטותם של הנאצים על מולדתו. ב-1933 היגר לארץ ישראל והתיישב בחיפה. עד סמוך לפטירתו ב-1973, תכנן בחיפה כמה עשרות בתי מגורים שזכו להערכה. עבודתו טרם נחקרה. כאן כתבתי על בית שתכנן ברחוב בר גיורא 28 וכן על בית הזכוכית שנמצא גם הוא באותו הרחוב.

.

בחלק המרכזי של הגן הפנימי במתחם מופיע מגרש ספורט (משמאל) ומימין לו נמתחת שדרה של גן עם מדרגות מגוננות (שלא בוצעו)

.

השדרה מקושרת לשביל המחבר את רחוב רש"י העליון ורחוב בר גיורא התחתון – שהוא החלק היחיד שבוצע מכל אותה תכנית פיתוח נוף שיצר האדריכל

.

קטע מחזית הבלוק הפונה לרחוב בר גיורא

.

קטע מחזית הבלוק הפונה לחצר הפנימית

.

חתך: יותר מעשרים מטרים מפרידים בין שתי הרחובות

.

הפריקסטים יוצרים משחק של פנים וחוץ, שמזכיר את לבני הזכוכית בהם נעשה שימוש בבית הזכוכית שברחוב הסמוך בתכנונו של אותו אדריכל – תאודור מנקס

.

מדרגות

.

כל חלק במתחם הוא שונה אבל השפה העיצובית חוזרת ומופיעה בכל חלק

.

לדירות התחתונות יש חצר מקורה שניתן להשקיף אליה מרחבת המבואה

.

מבט מאחת הדירות על השטח הפתוח שבמרכז המתחם

.

הבלוק שלאורך רחוב בר גיורא נמוך בכעשרים מטרים מהבלוק ברחוב רש"י כשבין שני הבלוקים יש מדרון טבעי שלא נוגעים בו

.

בתים חדשים באופק

.

הקצה הדרומי של הבלוק המלווה את רחוב רש"י (הבלוק העליון)

.

שביל ציבורי הוא הדופן הדרומי של המתחם ודרכו ניתן להשקיף על מרכז המתחם שיועד בתכנית לשירות הדיירים אך לא מומש ומה שיש בו זה פיסת טבע

.

מבט על הבלוק התחתון במתחם המלווה את רחוב בר גיורא

.

הבלוק הזה בוצע בשלב השני כשמצב הכלכלי היה ירוד ולכן רמת הביצוע וההשקעה בפרטים היתה נמוכה יחסית

.

המבנים מטויחים בטיח המעוצב באופן המדמה בנייה באבן

.

הכניסות לבתים גבוהות ממפלס הרחוב ונדרשים לטפס במדרגות

.

כאן אין מסגרת של לוחות אבן בשולי פתח הכניסה

.

במדרגות

.

מבט למעלה

.

הקצה העליון של חדר המדרגות

.

מבט למטה

.

ועוד יותר למטה

.

מישהו צבע בתכלת ולבן כמו ביוון

.

מישהו גם ניכס לעצמו שטח ולכן אטם את הפריקסטים משמאל דרכם חדרו בעבר אוויר ואור טבעיים והיה ניתן להשקיף דרכם על הנוף

.

למרות ההזנחה הכניסות עדיין מרשימות ומיוחדות

.

חגיגה של פריקסטים

.

מדרגות

.

פריקסט

על חיפה פרסמתי רשימות נוספות:

.

(1) שכונת בת גלים

(2) שכונת קרית אליעזר

(3) בניין הנהלת קופת חולים

(4) בית הכנסת בשכונת עין הים

(5) בית הספר הנטוש בקצה שכונת נווה דוד

(6) בניין מעבדות הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון

(7) הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון

(8) בית הכנסת המרכזי בהדר

(9) בלוק ברמת הדר

(10) מלון טלטש

(11) בית הזכוכית

(12) בית הקרנות

(13) דרך הים 99

(14) גשר רושמייה

(15) מגדל הנביאים

(16) ארלוזורוב 65-63

(17) בר גיורא 28 ו-34

(18) הכרמלית לפני השריפה

(19) בריכת גלי הדר הנטושה

(20) המאבק על גבעת העיזים

(21) בית הכנסת המרכזי בכרמל

(22) המאבק על הבית בשדרות יצחק 5

(23) תערוכת בוגרי אדריכלות בויצו חיפה

(24) בית ספר נטוש ברחוב חלוצי התעשייה

(25) האנדרטה שיצר גרשון קניספל לחללי אחוזה

(26) ארבעה בתים בהדר הכרמל בתכנון אוראל-זוהר

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.