פנחס שדה הציב לעצמו שלוש מטרות בביקורו הראשון בחיפה, כך הוא מציין בספרו "החיים כמשל": ללכת לזונה, להכנס למנזר, להתאבד. המטרות שלי היו שונות אך מקבילות: ללכת למערה, להיכנס לכמה בניינים ולישון. ברשימה הזו אציג חלק מהמטרה השנייה ולכל השאר אקדיש רשימות נפרדות.
סדרת הבלוקים העצומה שהוקמה בקצה שכונת רמת הדר היא אחת מהעדויות הבודדות באדריכלות הישראלית לבלוקים גבוהים ורחבים במיוחד המאכלסים מאות דירות בבניין אחד. הבלוקים לא זהים ברמתם ואת כל אחד מהם תכנן אדריכל אחר. כאן אני מתמקד רק באחד מהבלוקים, זה שתכננו האדריכלים אל מנספלד ומוניו גיתאי וינרויב בין השנים 1964-1959 והוא מהווה את אחד משיאיה של האדריכלות הברוטליסטית בישראל. אפשר להתווכח על הערך האסתטי שלהם ועל תרומתם או פגיעתם בנוף העירוני ונוף הכרמל, אך נראה כי אלה בניינים הרבה יותר מתוחכמים מבניינים רבים אחרים.
ועל כך ברשימה זו.
.
.
(1) ביקור
הבניין לא עבר שינויים מיוחדים מאז הושלמה בנייתו לפני 51 שנה. עדיין אפשר לראות את הצורות הצבעוניות המעטרות את תקרת הקומה המפולשת, וזאת במטרה ליצור התמצאות וגם להכניס מעט צבע לבניין האפרורי. החזית הפונה לרחוב נותרה בשלמותה אך החזית הפונה לנוף השתנתה בעקבות התערבות שערך כל דייר בחזית דירתו, מה שחיסל את האחידות ויצר עושר צבעוני וצורני.
הבלוק פתוח וכך גם כל אחת מהכניסות. במודלים הדומים שראיתי בברלין ובוורשה יש שמירה, בקרה, הבניין מנוהל היטב ויש שמירה על אחידות החזית ואיש לא יעז להתערב ולשנות על פי דעתו. גם אם הרמה החברתית-כלכלית של הדיירים מגוונת, או כפי שראיתי בורשה שם מדובר באנשים ממעמד נמוך – הרי ששיטת הניהול מחזקת את הבניין ואינה נותנת לדיירים או לשיני הזמן לפגוע בו והביא לשקיעתו. התאגדות הדיירים ליצירת קואופרטיב, למשל בבלוק הורשאי בו בקרתי, יוצרת יכולת ניהול שלא רק שומרת על הנכס והדיירים, אלא גם יודעת להניב רווחים מהשטחים המשותפים לדיירים בהתאם לרוח הזמן.
שורת הבלוקים לאורך רחוב ליאון בלום היא אולי אחד הפרויקטים המכוערים ביותר שתוכננו בארץ, וקשה להבין כיצד חשבו שהבניינים האלה יוסיפו חן לנוף. יחד עם זאת, יתכן מאד ואופיים הייחודי של הבלוקים והנוף המרהיב הנשקף מהדירות, משכיח מהדיירים עצמם את מראה הבניינים ומחזק את ביטחונם וחיבתם למקום.
.
(2) בלוק
50 שנה חלפו מאז פטירתו של לה קרובוזיה, האדריכל המשפיע ביותר על האדריכלות במאה העשרים שהותיר את השפעתו גם על האדריכלות הישראלית ובמיוחד על הבלוק שלפנינו. הבלוק שתכננו האדריכלים אל מנספלד ומוניו גיתאי וינרויב הוא הגדול מבין הבלוקים שנבנו כאן. השותפות של השניים פורקה בשנה בה הוחל בתכנון הפרויקט שהפך לאחד האחרונים שתכננו במסגרת השותפות. לאחר הפירוק משרדו של מנספלד הוא שהמשיך בתכנון וליווי הפרויקט.
המודל שהשפיע על השניים היה ה-Unité d'Habitation – בלוק המגורים שתכנן לה קורבוזיה והושלם במרסיי בשנת 1952. לאחר מכן שיכפל האדריכל את המודל בשינויים קלים במקומות אחרים. בשונה מהמודל הקורבוזייני שנבנה במישור, ניצלו צמד האדריכלים החיפאי את הטופוגרפיה ומיקמו חלק מקומות המגורים מתחת למפלס הרחוב, כך שקומה 0 נמצאת לא בתחתית כי אם באחת הקומות האמצעיות, כשגשר הולכי רגל מקשר בין רחוב ליאון בלום ובין קומה מפולשת ומשותפת לדיירים הנמתחת לכל אורך הבניין. הבדל נוסף: אין כאן מסדרון מרכזי המקשר לדירות דופלקס, אלא ריבוי כניסות המקשרות כל אחת לשתי דירות בקומה ולכל דירה שני כיווני אוויר (דופלקסים בוצעו בבלוק הסמוך בחיפה, שתכננו האדריכלים שלמה גלעד ודני חבקין). בסך הכל יש כאן כ-200 דירות בהן חדרי השינה פונים לרחוב בחלונות צרים, והסלון והמטבח פונים אל הנוף בחלון רחב ומרפסת שירות. הבדל משמעותי נוסף הוא פיצול הבלוק לשני גושים הנוטים זה לזה ב-15 מעלות בהתאם לעיקול רכס ההר, זאת לעומת הבלוק הקורבוזייני שהורכב מגוש אחד בודד והמשכי.
מכולת וגן ילדים יש גם כאן ועוד כל מיני שימושים שניתן לשלב לפי הצורך בקומה המפולשת במרכז הבניין (במרסיי היה גם על הגג). בבלוק החיפאי למשל פועלת גם עמותה ובית כנסת. הבניין מקושר היטב לנחל שלמרגלותיו לא רק במבט אלא גם בתנועה, ושביל נוח יוצא ממנו ויורד עמוק למטה. לא נכנסתי לעובי הקורה של ניהול הבלוק, ואני משער ששיחה עם אחד הדיירים או מי מחברי הוועד תשפוך אור על סיפורו של המקום וכיצד מנהלים אותו.
.
.
(2) אדריכלים
שני השותפים שתכננו את הבלוק הם אל מנספלד ומוניו גיתאי וינרויב, שניהם אדריכלים חיפאים שפעלו בה החל משנות ה-30, לאחר ששבו מלימודים באירופה. מנספלד (2004-1912) יליד רוסיה קיבל את הכשרתו המקצועית בפריס ועלה לארץ ישראל ב-1935. גיתאי וינרויב (1970-1909) יליד שלזיה קיבל את הכשרתו המקצועית הקצרה בבאוהאוס בדסאו שבגרמניה ועלה לארץ ב-1934. במקביל לתערוכה גדולה שנערכה במוזיאון תל אביב לאמנות והציגה את מכלול יצירתו, יצא לאור בעברית ב-2009 הספר "מוניו גיתאי וינרויב – ארכיטקט באוהאוס בארץ ישראל" מאת ריצ'רד אינגרסול (הוצאת בבל ומוזיאון תל אביב לאמנות).
שני עשורים החזיקה השותפות של השניים. היא התפרקה לאחר שגיתאי וינרויב נסע למזרח לתקופה וכשחזר גילה ששותפו חבר לדורה גד ויחד זכו בתחרות לתכנון מוזיאון ישראל (עליה קיבלו השניים מאוחר יותר את פרס ישראל). עד אז, הספיקו שני השותפים לתכנן כמעט בכל תחום: תעשייה, חינוך ואקדמיה, מסחר, משרדים, זיכרון, דת, בריאות, מוזאון ומגורים. בתחום המגורים, כמו עוד אדריכלים רבים אחרים, ההתנסות היתה אינטסיבית הודות לגלי העלייה שפקדו את הארץ באותן שנים, מרכיב שהעניק להם את היכולת לשכלל את תפיסת התכנון גם אם היו מוגבלים בתקציב ובפרוגרמה.
יש גם המשך לשני האדריכלים: בנו של מנספלד, מיכאל, ממשיך את המשרד בשותפות עם האדריכל חיים קהת ויחד הפכו לאחד מהמשרדים הפעילים בישראל. בנו של גיתאי וינרויב, עמוס, סיים אמנם אפילו תואר שלישי בתחום אך פנה לקולנוע והפך לאחד הקולנוענים הישראלים הפעילים ביותר ורק לאחרונה הציג את סרטו על רצח רבין, בו משתתף בין השאר בתפקיד אורח האדריכל אמנון רכטר.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
שיר חדש לסיום:
.
.
תגובות
מי חשב על יופי ונוי כשבנו את הכיעור הזה בחיפה או בוורשה? בשני המקומות הבעיה היתה לספק מהר פתרונות דיור וזה מה שהיה. אסתטיקה היתה בתחתית הרשימה . ככה זה שהצבור זקוק לדיור מהיר וסביר.
גלי העלייה באותה עת כבר לא היו כל כך גדולים ובהחלט ניתנה תשומת לב לפיתוח ושכלול צורות מגורים. השכונות לדוגמה שנבנו ברמת אביב בתל אביב, בשכונה ה' בבאר שבע ובמרכז דימונה הן דוגמאות לכך וכן ערים כמו ערד, כרמיאל ונצרת עילית.
סליחה. כתבה על בנין מגורים לא יכולה להיות בלי התייחסות לתכנון הדירה, ובלי תכניות הדירות.
איכות הבניין נמדדת בראש ובראשונה באיכות הדירות. משרד מנספלד קהת חי וקיים.
אני סולח
תודה מיכאל על תזכורת נוסטלגית. בצעירותי גרתי באחת הדירות. הפרטיות היתה מקסימלית למרות שמסביב היו המון משפחות והיה בכך יתרון עצום (לאוהבי הפרטיות) . בצד היתרון החסרון היה הבדידות, לא הכרנו את השכנים והניכור היה עצום אם כי חלק מהפרצופים שחלפנו על פניהם נראו מידי פעם מוכרים. אם אני לא טועה אחד המוכרים היה דן שילון . הירידה לנחל היתה מאוד מסובכת ולדעתי לא היתה מתוך הבניין אלא מסביב, וכנראה הפכה ידידותית עם השנים. בכל אופן תודה על מסע בזמן ובהזדמנות זו תודה על כל המידע המעניין שאתה שולח תמיד.
האדריכלים זלזלו בדיירים, הרי בשנות הששים של המאה העשרים כבר ידעו על קיומו של מזגן ובכל זאת לא הייתה הכנה למזגנים ולפעמים גם לא פתרון למתלי כביסה. "עושר צורני" הוא דרך אחת לתאר את הבלגן בעיניים שנוצר על ידי הדיירים שמזלזלים מבחינתם במי שצופה בבניין, אולי משום שלהם באמת אין ברירה. יפה שמתוך 200 דיירים מצאת דווקא את זולוטוב…
מענין מדוע קוראים לזה: בלוקים. זהו רב קומות לכל דבר , האם עלו ברגל לקומה שישית או שהיתה מעלית?
יש דבר דומה לזה בתל אביב בטרניחובסקי מול הסנטר. די מוזר וחריג בנוף
כתבה מרתקת על בניין מהמם!
הבניינים המכוערים והבאנליים שברקע מבליטים את הייחוד והיופי של הבניין הזה. תודה!
תודה לך!
איך יכולה להיות : "ירידה נוחה אל הנחל" , עם מעקה חלוד ופגום ועליו תלויה רשת שנראית כמו סחבה. לא אסתטי ולא בטיחותי בעליל. פשוט סכנה!!!!
המעקה מיותר. תוצאה של עודף תקנות.
שמחתי מאוד לקרוא את המאמר. אמא שלי הייתה שותפה חשובה בתכנון בהיותה ארכיטקטית במשרד של מנספלד. אני זוכרת שהיא מאוד העריכה את לה קורביזייה ואת בני זמנו, מיז ואן דר רוהה ופרנק לויד רייט.
בכתבה לא ראיתי ציון מיוחד לגבי לאון בלום 2, אכן התמקדת בבנין שלידו. נדמה לי שלאון בלום 2 תוכנן על ידי אלמוזניני (תקנו אותי אם טעיתי) הוא שונה מכל הקוביות האחרות והוא נבנה שם ראשון, לבנין יש כניסה אחת ל-130 דירות, הגישה לדירות ב-6 מעברים לאורך הבנין, האיזוגיים בחזית והזוגיים עם פנים לואדי, למעט מספר דירות מרתף במעבר 1, כל הדירות בנויות עם שני גרמי מדרגות ומשולבות זו בזו, כלומר אם בכניסה לדירה המדרגות עולות במפלס הראשון יהיה סלון ומטבח ובחצי קומה מעל, חדרי מגורים ושרותים. השכן בדלת הצמודה יגור מתחת בדירה יורדת לסלון ומתחתיו חדרים. נדמה לי שאין מבנה דומה לזה בארץ לדעתי שווה כתבה. בילדותי גרתי שם ואני מכיר כמעט כל פינה בו (בשטחים הציבוריים). מהחידושים שבו מערכת צינורות אשפה וכן מערכת חימום מים מרכזית. הייתה גם מערכת אינטרקום שהתקלקלה כבר בשנים הראשונות.
וואו! חייתי בבניין הזה מגיל 3 וחצי (1964) ועד 32 . זוכרת ילדות מאושרת עם הרבה ילדים , חברים , ופעילויות מגוונות. היינו בלוק ענק ומכוער אך נטוע בתוך הטבע, כילדים בילינו הרבה הוואדי ובגבעה ממול (היום כל האיזור בונוי או בתהליך בניה 😦 )
דווקא לא חשתי שום בדידות או ניכור בין השכנים (כפי שכתבה אחת המגיבות)
שלום מיכאל,
אני סטודנטית לאדריכלות שנה ד' בויצו חיפה,
אני עושה עבודה אומנותית במהות שלה על הבניינים המטורפים, היפים והמכוערים של לאון בלום, אשמח לדעת אם אוכל להשתמש בתמונות שלך ליצירה של קולאז' (בנוסף לתמונות שאני צילמתי ותמונות מהעבר). שימוש אקדמי בלבד כמובן.
אם כן אשמח לאישורך בתגובות או במייל
שלום נגה, אני מאשר ואשמח שתשלחי את העבודה כשתסיימי.
המקורי היה בהחלט תכנון מקורי. שני המפלסים היו דבר אורגינלי ביותר! בשנות ה-60, כאשר הייתי מגיעה כל שבוע לאחת הדירות, התגוררו בו אנשים כלל לא מהמעמדות הנמוכים.