סיבוב ב-Unité d'Habitation שתכנן לה קורבוזיה בברלין

לפני שבועיים כשפרסמתי כאן את מתחם המגורים בשוליים של מילוז, ציינתי את פרויקט המגורים שתכנן לה קורבוזיה (1965-1887) במרסיי, כמודל שהשפיע על רבים מאדריכלי התקופה. במרסיי לא הייתי, אבל בברלין כן. בעשור האחרון לחייו, לאחר שפרויקט "יחידת המגורים" או בשמו המקורי Unité d'Habitation במרסיי זכה לתשומת לב גדולה, הוזמן האדריכל לבנות בערים אחרות בניינים נוספים בהשראתו. בסך הכל נבנו בעקבות הפרויקט שלושה מבנים נוספים בצרפת (נאנט, בריה ופירמיני) ואחד בברלין.

במרסיי הפרויקט כולל 337 דירות וכן שירותים קהילתיים לדיירי הבניין ולאורחים כמו חנויות (כמו חנות ספרי אדריכלות), בריכת שכשוך, שירותי חינוך, בריאות וספורט, מסעדה ובית מלון. בברלין אין אמנם את כל מגוון השימושים, אך מדובר בפרויקט הגדול מבין חמשת המבנים שבנה לה קורבוזיה והוא כולל 530 דירות, ברובן דירות דופלקס.

ועל כך ברשימה זו.

.

19490_1033555926673989_8050136463486154903_n

צבעים בחזית

.

(1) הביקור

הנסיעה ברכבת אורכת כחצי שעה והתחנה נמצאת במרחק הליכה של חמש דקות. הבניין נראה היטב כבר ברגע שיורדים מהרכבת ואם יש לכם זמן ועניין, אפשר לבקר באצטדיון האולימפי שנמצא גם הוא במרחק הליכה של חמש דקות מהתחנה (אבל ויתרתי עליו). הכניסה לבניין היא חופשית ומזמינה ואין שמירה או דלת נעולה. לוחות הסבר מפורטים מכסים את קירות אולם המבואה וחושפות פרק בתולדות האדריכל ורעיונותיו. אפשר גם לעלות לקומות המגורים ולבקר במסדרונות הארוכים הנמתחים לאורך של כמעט 140 מטרים. עדיין, בשיכון הארוך בישראל השוכן בשכונה ה' בבאר שבע המסדרון מגיע ל-250 מטרים, כך ששלנו גדול יותר.

הביקור לא אורך יותר משעה, וחוץ מכניסה לבניין כדאי להסתובב בחוץ ולראות את עבודות הקיר שעיצב לה קורבוזיה לצד שתי הכניסות, את המדרגות, את החנייה והתוספות שהודבקו לבניין לאורך כמעט 60 שנות קיומו.

הצבעוניות גם היא חלק מרכזי. האדריכלים בישראל לא השכילו לשלב צבע בבניינים שתכננו, וגם אם שילבו, עשו זאת באופן כמעט בלתי מורגש. לה קורבוזיה השתמש בבטון חשוף אך דאג להכניס הרבה צבע לבניין, גם בחוץ בחזיתות וגם בפנים בקירות ובפרטים כמו דלתות.

בשנים האחרונות התחזקה "תיירות אדריכלות" והמבנים שתכנן לה קורבוזיה זכו להתחדשות. מאז 2009 נערכים סיורים לקהל הרחב, כך מצוין באתר שהוקם לצורך הגברת המודעות לבניין. כמה שבועות לפני הסיבוב שערכתי, פניתי לכתובת שצוינה באתר בעניין הסיור. לצערי לא קבלתי כל מענה. קצת מבאס להגיע לפרויקט ולא להסתובב באחת הדירות. למרות זאת, הביקור בבניין מספיק גם אם לא נכנסים לדירה ולא רואים את חדרי המכונות ואת הגג.

.

IMG_7102

חזית צפונית אטומה פונה למסילת הרכבת

.

(2) תולדות

ב-1957 הוזמן לה קורבוזיה על ידי עיריית ברלין, לתכנן בניין מגורים חדשני. ההזמנה התבצעה במסגרת תנופת בנייה שנועדה להוציא את ברלין מהקיפאון שתקע אותה מאז המלחמה. לה קורבוזיה הגיע לכאן במסגרת הזמנה רחבה, שהביאה סדרה מכובדת של 48 אדריכלים גרמנים ובינלאומיים לתכנן רובע שלם בעיר, פרויקט הידוע בשם Interbau. כך נוצר במשבצת קרקע קטנה יחסית, מקבץ מרשים של בתי מגורים חדשניים לזמנם שתכננו אדריכלים כמו אלוור אלטו, וולטר גרופיוס, ארנה יעקובסון, מקס טאוט ואוסקר נימאייר.

המאפיין המרכזי בתכנון בתי המגורים המשותפים שתכננו אותם אדריכלים, היה יצירת סביבות מגורים שיויונית. המבנים תוכננו כך שיידרשו השקעה מזערית בתחזוקה. דירות פשוטות ויעילות אך בכל זאת ייחודיות לזמנן. לה קורבוזיה עשה זאת באמצעות חלוקת הדירה, גם הקטנה ביותר, לשני מפלסים, כשהחלוקה היא בין המרחב הציבורי בדירה (סלון+מטבח) והפרטי (חדרי שינה + רחצה).

בשונה משאר האדריכלים, בחר לה קורבוזיה לבנות בניין גדול באופן משמעותי. ניתנה לו יד חופשית בכל היבט, והוא ניצל אותה היטב. תחילה בחר בשיתוף הרשויות את האתר המתאים – גבעה קטנה ומיוערת בסמוך לתחנת הרכבת ולאצטדיון האולימפי ההיסטורי (שאר האדריכלים תכננו במתחם שהוגדר להם בחלק אחר בעיר). כדי למנוע ככל הניתן את מפגע הרעש מהרכבת, החזית הפונה למסילה אטומה.

הוא לא שיכפל את התכנית לבניין שתכנן במרסיי אותו השלים חמש שנים קודם לכן, אלא בחר לפתח את הרעיון ובעיקר להעצים אותו. תוך 18 חודשים הושלם הבניין המעוצב כקופסה מודרנית שהפתחים בה גורעים מהמסה הקופסתית ומעניקים לה חזות תלת-ממדית. ממדי הקופסה הם 53 מטרים גובה, ובשטח של 141 על 23 מטרים. היד החופשית שניתנה לאדריכל, הצטמצמה במהלך הבנייה, ולה קורבוזיה נדרש לערוך שינויים בתכניות שלא לשביעות רצונו. כך בוטלו הפונקציות הציבוריות שתכנן בגג, פונקציה נוספת שתכנן לקומה הרביעית בוטלה וכן השימוש במודולור – שלא התאים למידות שהוגדרו על ידי התקן הממשלתי בגרמניה.

לא רק את הבניין הוא תכנן, אלא גם חלק מריהוט הפנים. כך לדוגמה, המטבח שתכנן ליחידות המגורים, הוצג במשך שנים באחד מאגפי המוזיאון לאמנות עכשווית במרכז פומפידו בפריס. המטבח שעוצב על פי המודולור תוך שימוש בפלטת הצבעים האישית של לה קורבוזיה, זכה בשנים האחרונות להתעניינות מחודשת ומטבחים נוספים שתכנן ביחידת המגורים זכו לשיפוץ, ממש כמו זה ששופץ לאחרונה ב-MOMA:

.

.

תמהיל 530 הדירות מורכב מ-173 דירות בנות 34 מ"ר (חדר שינה אחד וסלון), 267 דירות בנות 66 מ"ר (שני חדרי שינה וסלון), 85 דירות בנות 106 מ"ר (שלושה חדרי שינה וסלון), 4 דירות בנות 145 מ"ר (ארבעה חדרי שינה וסלון) ודירה אחת בודדה של 170 מ"ר (חמישה חדרי שינה עם סלון). במקור היו הדירות בשכירות, אך ב-1987 נמכרו ומאז הבניין בבעלות פרטית.

ב-2007 הוזמנה האנתרופולוגית והצלמת ברבל הונגר (Högner) לשהות בבניין. במהלך השהייה היא למדה את הבניין ודייריו. בסיום השהות פרסמה ספר ייחודי (Type Berlin: Le Corbusier's Building in Charlottenburg) החושף את הנדבכים השונים, האדריכליים והחברתיים, שמרכיבים את הבניין. ניתן לצפות בחלק קטן ממנו פה.

.

סרטון קצר המסביר על חשיבותו של לה קורבוזיה:

.

.

(3) השפעה 

כפי שציינתי ברשימה הקודמת, למודל שיצר לה קורבוזיה היתה השפעה עצומה על אדריכלים בכל העולם. הד למרכיבים השונים של הבניין ניתן למצוא בפרויקטים רבים שנבנו בשנות החמישים והשישים של המאה שעברה. השפעתו של לה קורבוזיה היתה משמעותית גם על אדריכלים שפעלו בישראל. הם השאילו ממנו באופן מאופק את הרעיונות החברתיים (בעיקר בשיכונים), את הפלסטיות (בעיקר במבני ציבור), את השימוש במידות של משולש הזהב, את השימוש בבטון חשוף ואת יצירת הקומה המפולשת במפלס הקרקע (גם אם לא מנצלים אותה לכלום).

בניינים שהושפעו באופן מפורש הם שיכון רבע קילומטר בשכונה ה' בבאר שבע שתכננו האדריכלים אברהם יסקי ואמנון אלכסנדרוני, בניין עיריית תל אביב שתכנן האדריכל מנחם כהן, וכמובן בלוקי המגורים ברמת הדר בחיפה שתכננו האדריכלים אל מנספלד ומוניו גיתאי-וינרויב.

אך ההשראה היתה מוגבלת: הצבעים שלה קורבוזיה הירבה להשתמש בו, נעלמו כמעט כליל מהאדריכלות הישראלית והבניינים נותרו אפורים. הפלסטיות שעידנה את הבניינים של לה קורבוזיה נעדרה בעיקר מבנייני המגורים הישראלים שנותרו קופסאות גדולות וסתמיות. הפרופורציות נותרו ברמה הכי פשטנית ולא זכו לטיפול המורכב אותו ניתן למצוא בבניינים שתכנן לה קורבוזיה. בעיקר הדירות: הניסיונות שביצעו יסקי ואלכסנדרוני וכמה אדריכלים נוספים, לא זכו להמשך ומודל הדירה הושטח ושוכפל בלי כל פיתוח ומחשבה. כל הבעיות האלה ממשיכות ללוות אותנו גם היום.

.

 

IMG_7194

מבט מתחנת הרכבת לחזית המערבית

.

IMG_7100

חזית מערבית וצפונית

.

IMG_7107

העליה מתחנת הרכבת לרחוב. התחנה נפתחה לראשונה ב-1909

.

IMG_7193

ביציאה ממבנה התחנה ניתן לפנות ימינה לאצטדיון האולימפי שנבנה לקראת האולימפיאדה שנערכה כאן ב-1936

.

IMG_7108

אם פונים שמאלה, מגיעים תוך כמה דקות ל-Unité d'habitation של לה קורבוזיה

.

IMG_7109

הבתים באזור לא מרמזים על המבנה הענק שניצב כמה עשרות מטרים מהם

.

IMG_7111

חניון גדול נמצא למרגלות הבניין, אך אחריו מקיף את המתחם יער קטן

.

IMG_7186

חזית הבניין מורכבת לא רק ממשחק של פתחים (כולם על בסיס מידה קבועה על נגזרותיה וכפולותיה) אלא גם בשילוב של עיטורים צבעוניים הבולטים היטב על רקע הבטון החשוף והאפור

.

IMG_7115

הדירות הן בחלקן דו-קומתיות: סלון, מטבח בקומה אחת, חדרי שינה ורחצה בקומה נפרדת

.

IMG_7117

צבע

.

IMG_7142

צבע

.

IMG_7113

בקומה התחתונה יש אגף קטן של משרדים וחניית אופניים גדולה

.

IMG_7122

מלמטה

.

IMG_7140

בחזית המזרחית בולט מגדל המדרגות והמעליות שצמודים לו מבפנים חדרי שירות שונים בכל קומה

.

IMG_7141

שרידי בובת שלג

.

.

IMG_7134

חזית דרומית 01

.

IMG_7131

חזית דרומית 02

.

IMG_7137

פתחים בחזית מזרחית

 

.

IMG_7116

בסמוך לכניסות שבחזית המערבית והמזרחית ישנן עבודות אמנות שיצר לה קורבוזיה באמצעות הטבעה בבטון החשוף

.

IMG_7118

העבודות מתייחסות למודולור – מידות קבועות שעל פיהן תכנן לה קורובוזיה את הפרויקט ומבוססות על מידות האדם

.

IMG_7119

האדם הצרפתי

.

IMG_7143

חתך רעיוני של יחידת מגורים בסמוך לכניסה המזרחית לבניין

.

IMG_7144

חזית מזרחית

.

IMG_7148

2000 דייירים

.

IMG_7147

שלום

.

IMG_7149

גם כאן מעזים לבצע תוספות

.

IMG_7120

הבניין ניצב על קומת עמודים פתוחה בחלקה הגדול המשמשת בעיקר לחנייה

.

IMG_7123

בקומת הקרקע נחשפים העמודים הנושאים את הבניין

.

IMG_7125

חנייה

.

IMG_7129

מדרגות מובילות למעלה ומאפשרות מבט על החנייה

.

IMG_7150

חלוקת הפתחים על בסיס המודולור 01

.

IMG_7151

חלוקת הפתחים על בסיס המודולור 01

.

IMG_7183

שמו של האדריכל הפך כאן למותג ומופיע על דלת הכניסה

.

IMG_7181

הכניסה

.

IMG_7182

באולם המבואה תלויים על הקיר הסברים על הבניין

.

IMG_7154

התערוכה הקטנה על הבניין נערכה לציון 50 שנה לפרויקט

.

IMG_7155

תמונות מהבנייה

.

IMG_7156

האדריכל לה קורבוזיה לצד מודל הבניין

.

IMG_7157

בבנייה

.

IMG_7162

דירה

.

IMG_7175

תכנית דירה מקורית

.

IMG_7178

תכנית דירה

.

IMG_7180

חתך

.

IMG_7160

לוח שמות הדיירים

.

IMG_7159

שמות ומספרים

.

IMG_7164

בקצה אולם המבואה יש קיוסק קטן לשירות הדיירים

.

IMG_7174

במעלית

.

IMG_7165

קומה 9

.

IMG_7168

המסדרונות בקומות נקראים רחובות, בעקבות החזון של לה קורבוזיה כי הבניינים הם ערים זעירות

.

IMG_7166

בכל קומה חדר קטן, פתוח ונקי לחניית האופניים של דיירי הקומה

.

IMG_7171

כניסה לדירות

.

IMG_7169

רחוב: ארוך, סגור, רחב וריק

.

IMG_7170

מבט לחלק השני של הרחוב

ולסיום שיר:

.

רשימות נוספות על ברלין:

.

אתר הנצחה לצוענים (דני קרוון)

המוזיאון היהודי (דניאל ליבסקינד)

הגלריה החדשה (לודוויג מיס ון דר רוהה)

אינטרבאו 57 (וולטר גרופיוס, אלוור אלטו ועוד)

עוד על אינטרבאו 57 (אוסקר נימאייר)

בעבר כתבתי על בניין נוסף שתכנן לה קורבוזיה:

מוזיאון היידי וובר בציריך

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • iochi2004  ביום 19/04/2015 בשעה 7:00

    כמה חבל הייתי באזור של האיצטדיון וראיתי את המבנה . לא התיחסתי . זה היה בשנה שעברה . אצטרך נסוע שוב ….

  • הדס רגב ירקוני  ביום 19/04/2015 בשעה 7:22

    שלום מיכאל
    תודה על הסקירה. אני קוראת כעת ספר ״איפה את ברנדט״
    מאת מריה סמפל. הוצאת ידיעות אחרונות.
    יש שם ״סיבובים״ בארכיטקטורה
    של ארצות הברית שאני
    ממליצה לך לקרוא.
    בברכה
    הדס רגב

    נשלח מה-iPhone שלי

  • אסתר  ביום 19/04/2015 בשעה 9:21

    העמודים הנושאים את בניין רבע הקילומטר מזכירים את הבניין בברלין, אך כאן תם הדימיון. למעשה בניין מרכז הנגב בבאר שבע שואב השראה מיחידת הדיור של לה קורבזייה, כי יש בו ניסיון ליצור סביבת חיים. קומה ראשונה מסחר + הסעדה קומה שנייה משרדים ולמעלה המגורים. כיום הבניין עובר שיפוץ קל בקומת המסחר, מחליפים את הריצוף האדום כהה במשהו בהיר בניסיון להכניס קצת אור לחלל.

  • ורד  ביום 19/04/2015 בשעה 10:26

    כתבה מענינת, תודה!

  • נעם  ביום 19/04/2015 בשעה 21:54

    אם זה ליד האיצטדיון ,נסעת לשם עם קו הu2 האדום כמדומני.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.