כשנוסעים על כביש 4 וחולפים על פני העיר אשדוד, יש כמה מבנים ישנים שניצבים לצד הדרך. אפשר לפספס אותם אם לא שמים לב, אפשר לזרוק מבט ואפשר גם לשאול מה פשר אותם מבנים. אני הגדלתי לעשות וגם עצרתי לבדוק. מדובר בשרידי העיר איסדוד שהיתה כאן עד שהצבא פינה סופית את תושביה והשטיח את הקרקע. כמה ממבני הציבור של איסדוד נותרו עדיין בשטח.
איסדוד היא אצלי נקודת ציון. עד לפני עשר שנים לא הייתי מייחס לאותן חורבות מחשבה או מעניק להן יחס. סיור קצר שהשתתפתי בו, גילה לי את הרובד שנעלם מעיניי. ועל כך ברשימה זו.
.
.
באתר "הגדה השמאלית" היתה מודעה שמתארגן סיור לאיסדוד – עיר פלסטינית שהיתה סמוכה לשטח עליו הוקמה אחרי הקמת המדינה העיר אשדוד. למרות שידעתי שאין כזה יישוב היום, הייתי בטוח שאני הולך לראות בתים וסמטאות כמו ביפו העתיקה. עוד היה מצוין במודעה שאת הסיור מארגנת "עמותת זוכרות". לסיור סחבתי איתי את שאול.
כשהאוטובוס יצא ממסוף ארלוזורוב ביום שישי אחד בשעה תשע כשהוא כמעט מלא, התאכזבתי לגלות שהמשמעות של "זוכרות" לא אומרת שמדובר בארגון של בנות. האוטובוס ביצע עצירה קצרה ברמלה, שם הצטרף לקבוצה ערבי זקן, קראו לו עבדאללה זקות. ברגע שהאוטובוס יצא מרמלה קיבל לידיו הזקן את המיקרופון ולא הפסיק להצביע החוצה, ולציין שמות של יישובים שהיו ואינם. מתברר שהזקן היה יליד איסדוד ששימש שם גם כמורה בבית הספר.
האוטובוס המשיך לנסוע על כביש מספר 4, נסיעה שכולם מכירים. בשלב מסוים כביש 4 מבצע התעקלות חסרת הגיון. בסך הכל הוא עוקף שטח ריק שכלוא כעת בין הכביש ובין אשדוד. הסיבה להתעקלות היא שכביש 4 ממשיך את תוי הדרך הקדומה והעיקול נובע מהימצאותה בעבר של העיר איסדוד. העיר נעלמה אך העיקול בכביש נותר. ירדנו מהאוטובוס סמוך למבנה שנראה היה לי עד אז סתמי: מבנה בטון חד קומתי המפנה לכיוון הכביש מרפסת מקורה, שתקרתה נתמכת בשני עמודים. רק כשמתקרבים לעמודים מגלים שאלה לא סתם עמודי בטון, אלא הם מעוטרים. שניים מאנשי הקבוצה שלפו שבלונה וספריי וריססו על חזית הבניין "איסדוד" בעברית ובערבית. בינתיים חולקה למשתתפים חוברת מיוחדת שהופקה במיוחד לאירוע. בחוברת הופיע סיפורה של איסדוד וגם עדויות אנשים שגרו כאן והיו הם גרים במקומות אחרים. ב-1948 גרו באיסדוד כ-5,500 תושבים ב-1,300 בתים היום זה שטח חקלאי. באשדוד הסמוכה מתגוררים היום קרוב לרבע מליון תושבים.
.
.
לסיור חוץ מעקורים פנימיים הוזמן גם המשורר סמי שלום שטרית, שהוציא באותה עת את ספרו "שירים באשדודית". הקבוצה המשיכה אל אחד משני בתי הספר שנותרו על תילם. שם מתחת לעץ הגדול קרא שלום שטרית משיריו. אני בחרתי ללכת עם שאול ולבקר במבנה הקבר עם הכיפה, שעמד כמה מאות מטרים משם. על שיח צבר שצמח בצמוד הבשילו פירות וכמו אידיוט שלחתי ידיים. את הצעקות שלי שמעו עד הקבוצה שהיתה שקועה בשירים, והקריאה הופסקה לרגע. בשלב מסוים קמה הקבוצה ממקומה ופנתה לתלות שלטים צהובים עליהם נכתב "בית ספר לבנים" ו"בית ספר לבנות". סייעתי עם שאול לתלות על אחד משני שלטי בתי הספר.
אחר כך הלכנו למסגד. מבנה גדול, אולי מהתקופה הממלוכית, ששוכן בראש הגבעה. תקרתו חסרה וכל שטחו הפך לערימה של אבנים. אם ינקו פה אני משער שתתגלה הרצפה ואולי גם כמה חפצים. סביב המסגד שיחים גבוהים, אך שבילים צרים מובילים אליו מכל כיוון. בשלב מסוים פתחתי את החוברת שקבלתי ומצאתי בה את תכנית היישוב אסדוד, שערכו הבריטים ב-1948. את המסגד זיהיתי מייד: משבצת מושחרת עם חצר גדולה, בלב הבינוי הצפוף שכיום לא נותר ממנו נדבך אחד שלם. כשבחנתי שוב את המפה ושוב את הגבעה, גיליתי שהשבילים בהם אנחנו הולכים, יושבים על אותו תוי עליהם ישבו סמטאות איסדוד. מהבתים לא נותר זכר, אך מהרחובות כן.
כל בתי איסדוד נהרסו למעט מבנה הקבר – בדרום, שני בתי הספר – במערב, המסגד – בצפון ובית הקפה – במזרח בצמוד לכביש 40. השטח כולו מגודר ולאחר שנחרש ונכבש על ידי אחד הקיבוצים או המושבים באזור, הפך לשטח חקלאי.
כעת, יותר מעשור לאחר אותו סיור בחרתי לחזור ולבקר באיסדוד.
.
.
סרטון קצר שצלמתי באיסדוד:
.
.
.
.
.
.
(1) בית הקפה:
.
.
.
.
.
.
.
(2) מבנה הקבר:
.
.
.
.
.
עוד על החפירה שביצעה כנופיית העבריינים ניתן לקרוא כאן
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(3) בתי הספר:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(4) המסגד:
.
.
רשימה על כפרים בסביבת פתח תקוה
.
תגובות
בדיוק דן ערב כתב השבוע טור על המקום
http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2310251
ועכשיו דמיינו ברשכם את נכדיהם וניניהם של זקני איסדוד עושים מסע רגלי באתר עם דגלי לאום , פלסטין למדשל, וחבורההשל לאומנים יהודים קיצוי=נים סטייל מופרעי הגבעות רודפים אחריהם בצעקות "לגרש את הפלסטינים" ותזכרו יפה יפה איך נראים מסעות נערי התיכוןה ישראלים למחנות הריכוז וההשמדה בפולין. לא נשמע די דומה בעצם?
רק שטוב למות בעד ארצנו ובדרך להרוג ולהגלות כמה מאות אלפים "על הדרך" נשמע תמיד יותר טוב כי "אנחנון עם מדוכא ונרדף"
אתה באמת חושב שזה דומה?
בכלל, כדאי לא למות. אבל אם כבר, אז טוב למות בעד ארצנו, אבל יותר עדיף שהאויב ימות בעד ארצנו… ואם זה לא היה הם, זה היה אנחנו. משוואה מאד פשוטה. הם חוזרים עליה כל הזמן. לפעמים באופן רקטי למדי, כדי להזכיר לתושבי אשדוד למה טוב שתושבי איסדוד כבר לא יושבים על אדמתם,
אנחנו באמת עם מדוכא ונרדף, ע"ע מחנות הריכוז שהזכרת. ששונים באופן מהותי למדי מכפר שיושביו פונו למרחק של כמה עשרות קילומטרים בודדים. סביר להניח שברגל. לא בעשן.
זה היה ביתה קפה של הכפר //לאיסדוד – עיר פלסטינית// ב-1948 גרו באיסדוד כ-5,500 תושבים ב-1,300 בתים. three facts. but even you didnt decided what realy was there till 1948.
נחום, תרחיב בבקשה. לא מובן למה אתה מכוון.
צר לי שאינני מסכים להתרפקות הזיכרון על התושבים שגרו כאן בעבר. כן, אני יודע שהיו כאן אנשים ואני יודע שהם לא רצו אותנו והיתה מלחמה ועוד מלחמה ועוד מלחמה וטרם תמו המלחמות. כשיהיה שלום, אני מקווה שיוסדרו גם ענייני הנדל"ן. בינתיים, זה רע.
יוריק, מה שמפריע לי בסיפור הוא ההסתרה וההדחקה. הייתה מלחמה, טוב שניצחנו (סליחה מכל אלה שמצטערים על כך), ואין צורך להסתיר או למוטט את השרידים הפלסטיניים. המנצחים צריכים להתברך גם בגדלות רוח, לא?
יש ויש גדולו רוח:
לא רחוק משם, בגשר עד הלום יש אנדרטה לחללי הצבא המצרי במלחמת השחרור.
ואמנם, עקרונית אתה צודק. אך המלחמה מול הצבא המצרי נסתיימה, והגיע שעתה של גדלות הרוח. אך מול הפלסטינאים היא עודנה נמשכת. וכל עוד היא נמשכת, לא הגיעה השעה לדון בזכרון וגדלות רוח.
מעניין. סיפור דומה (וגם שרידים) קיים גם באשקלון, שבשטחה היו עיר (מג'דל) וכמה כפרים שמוזכרים בפקודה של י. רבין.
אולי זה כי אני שמאלני, אבל אני מאוד אוהב את הפוסטים שלך על הסיורים בכפרים ההרוסים. עובר שם כל שבוע בדרך לספיר בשדרות וכל פעם מבטיח לעצמי שאעצור לסייר שם. אגב, גם איזור התעשיה החצי נטוש של אשקלון נראה מרתק.
ביקרתי באיסדוד בעבר. אהבתי גם את הפוסט שבבלוג "בשדות פלשת" של משה הרפז
גדלות רוח , עלק
אם היו מנצחים? אוההוו ? איפה היית אתה מר מיכאל אברמסון ?
אולי תעשה סיורים לשכונות היהודיות לשעבר בקהיר , או בגדד ועוד ועוד. אולי בכלל תתנצר ותגיש את הלחי השניה?
חביבי, בעולם הקשה הזה, ובמיוחד ב"שכונה" הזו שנתקענו בה , זה המצב. . לא שמעתי מעולם שיש בצד השני אנשים עם דעות כמו שלך בהפוך שנישארו בחיים אחרי שהביעו אותן. .
אני עוד לא מבין מדוע לא הביאו לשם בולדוזרים ולא חרשו האדמה כמו שעשו להרבה כפרים ערביים נטושים ב 1968.
על פיסת הארץ הקטנה הזו שיש לנו צריך לשמור מכול משמר כדי שאנשים כמוך יוכלו לדבר . אני מתכוון ברצינות. אבל לא צריך להתרפס ובטח לא להסתכן שמישהו מיושבי הכפר הזה יבוא לשם עם כל צלמי הטלוויזיה בעולם וירצה לקבל את ביתו בחזרה. קודם שיחזירו לנו את הבתים בארצות ערב ובמזרח אירופה. לאנשים כמוך אימא שלי החכמה באדם קראה "טיפש" במילעיל .
למרות כל זאת אני בהחלט בעד חלוקת הארץ לשתיים ובעד יציאה מרוב השטחים שנכבשו ב 67. אם צריך, אז לעשות תיקוני גבול. להיפרד מהם. לא לראותם ולא לשומעם. למעניננו .
אבל אתה כמו שאימי אמרה במילעיל "טיפש"
מה צריך לקרות כדי שיפקחו עייניך ?
נ.ב. בזמנו הצעתי לך ללוות אותך לסיור בקבוץ עין השופט המופלא. NEVER NEVER
ברוך, אולי לא הבנת אבל כאן זה בלוג = יומן רשת אישי שלי ואני יכול לכתוב כאן מה שבא לי ואם לא נוח לך גלוש לאתרים אחרים. כמובן שאשמח אם תמשיך לקרוא את הבלוג ותמשיך להגיב, אבל גם תפתח לדעות אחרות ואל תתקבע לעמדה שעליה התחנכת. המציאות יותר מורכבת מתפיסות של שחור ולבן.
העמדה שאתה מציג בתגובתך היא עמדה שכיחה בשיח הציוני ישראלי שתמיד צודק וקשה להתווכח אתו. אתה מביא לתגובתך את אמא שלך שנשמע מדברך שהיא מיהרה לשפוט אנשים ולחרוץ דעה ברורה במילה אחת. אין פלא שיצאת אדם שמעליב כל מי שאינו מיישר קו עם דעותיו או מסכן את "בהירות מחשבתו".
להתנצר? נראה לי שאתה פה זה שהכי קרוב להתנצר. מי שמוכן לתת פה את הלחי השנייה זה דווקא אתה, שמוכן בניגוד לדעת אמא שלך שהיתה החכמה באדם, לחלק לשתיים ולמסור לשכנינו את ארץ ישראל שהובטחה לאברהם יצחק ויעקב (או שגם התורה לתפיסתך ולתפיסתה של אמא שלך החכמה באדם הוא ספר טיפשי?). הבעיה המרכזית שלך היא חוסר השכלה וחוסר הבנה.
בנוגע לשכונות של יהודי ארצות ערב: אשמח גם לבקר שם, רק שאותם יהודים היגרו לישראל בעקבות פעולה של גופים ציוניים שערערה את בסיס קיומן והעמידה את תושביהן בסכנה שאילצה אותם להגר, ובטח לא בעקבות טיהור אתני. לכן, אין מה להשוות. חוץ מזה הבלוג עוסק בסביבה שבה אני חי ולא מחוצה לה.
תודה על הרשימה. לא מבין למה על כל דבר צריך להתווכח (ולענות מיכאל, למה אתה בכלל מתבזה בלענות?) – אפשר פשוט להתבונן ולשתוק. להתבונן במה שחונכנו לא להתבונן עליו ולא לדעת אותו, מבלי להביע עמדה ומבלי לקחת צד, רק לראות בעיניים, בלי לדבר או לכתוב או להתלהם
לפני כמה זמן רציתי לעשות סיור באדמות כפר דרום. כפר שהוקם בשנת 1946 ונהרס ע"י הצבא המצרי.
וכו'. אני מאמין שההמשך ברור.
ראשית , תודה על הקישור ,
שנית, הבאת צד נוסף למקומות בהם ביקרתי מספר פעמים ועשית זאת על הצד הטוב ביותר.
מה שכן , בביקור עבר ציינו בפניי שהמבנה שאותו ציינת כבית הספר, ציין בפניי אדם כי מדובר בתחנת רכבת בסגנון חאן מהתקופה העות'מנית. זאת משום שחלף במקום קו הרכבת דרומה.
המבנה הסמוך עם הריצוף הוסבר לי , כי זה היה מדובר בכיתת לימוד לבנות בלבד.
תודה על מאמר מעניין.
כמו כן לגבי המסגד שקרס, ביקרתי שם לפני מספר שנים עוד כשניתן היה להכנס לתוך התוואי הפנימי , בטרם קרסו יתר הקירות פנימה , היו שם לא מעט אבני בניה מעוטרות יפייפיות שסביר להניח שכבר אינן שם עוד.
לגבי הבור שחפרו מחוץ למבנה קבר השיח (אבו אל קאבאל) , לא ברור מדוע טרם כיסו אותו אך לגבי הבור הפנימי בתוך האולם הסמוך , מדובר בחפירה שבוצעה בסביבות 2010 , אותה תיעדתי בנפרד והעברתי פניה לרשויות המתאימות, כנראה שלא עם זה דבר לצערי.
אפי שלום, היות ואתה עוקב בבלוג שלך בין השאר אחרי שודדי עתיקות, אני מציע לך לבצע גם מעקב בנושא טיפול הרשויות, כמו לדוגמה במבנה הקבר באיסדוד.