סיבוב בבית בגין באוניברסיטת בר אילן

בבר אילן יש בניין הקרוי על שם עליזה ומנחם בגין ונחנך ב-1985 באזור שהיה בשעתו הפינה הצפון-מערבית של הקמפוס, מטרים בודדים מכביש 4. זה מבנה שנראה קצת כמו פסל, אולי אפילו פסל קינטי, משהו כמו יעקב אגם רק בלי כל קשקשת הצבעים, נקי. העושר של הבניין בא לו באמצעות שימוש מושכל בחומרים פשוטים וזמינים: אבן נסורה, פרופילי אלומיניום, גרנוליט ואבן פראית מאחד האזורים בארץ. משחקי אור וצל המשתלבים באופן כמעט טבעי עם גווני החומרים שבחר האדריכל, וכולם מוצבים בקומפוזיציה שנראה שהאדריכל השקיע בה מחשבה, תוצר של תהליך ארוך וכנראה גם של מודלים רבים.

הבניין מורכב מארבעה גושים המקושרים באמצעות גוש מרכזי אחד. ארבעת הגושים מלווים את הבניין לגובה שלוש קומות ובקומה הרביעית והאחרונה נותר רק הגוש המרכזי, כשגגות ארבעת הגושים מתפקדים כמרפסות. יש שלוש כניסות למבנה: אחת ראשית בחזית המזרחית – בקצה הציר החוצה את הקמפוס, שנייה בחזית צפונית ומשרתת בעיקר את העובדים שבאים להחתים כאן כרטיס עובד, וכניסה שלישית בחזית מערבית ומשרתת את באי החנות של הוצאת הספרים של האוניברסיטה הממוקמת במפלס התחתון.

בחיי הקמפוס התוססים, בניין בגין הוא מבנה יחסית אזוטרי. הוא לא משמש כמעט סטודנטים אלא את הוצאת הספרים האקדמית של האוניברסיטה (בקומת המרתף) את משרדי הפקולטה למדעי הרוח, רשות המחקר ולשכת סגן הנשיא למחקר (במפלס האמצעי) ואת אחד מפרויקטי הדגל הדיגיטליים של בר אילן מלפני כמה עשורים – פרויקט השו"ת, שיצר דיגיטציה לכל ספרי הקודש הבסיסיים (בקומה העליונה). אין כאן כיתות ולכן לא תמצאו פה זרימה בלתי פוסקת של אנשים, כפי שיש בשאר המבנים בקמפוס. יש כאן רק משרדים, מחסן גדול וחנות קטנה לספרי ההוצאה. ועל כך ברשימה זו.

.

IMG_20140327_151451

מבט למלטה

.

בניין קינטי? האדריכל דוד נופר שתכנן את הבניין לא חושב כך. אולי הוא צודק, אבל כן יש בבניין משהו שנחשף בתנועת המתבונן כשהוא נע סביבו. בשיחה קצרה עם נופר, הוא טוען ש"הבניין היה טוב לשעתו, אבל בבר אילן אוהבים במיוחד את בניין פסיכולוגיה הקלסציסטי שתכננתי בשיתוף לואיס קרול. באחת ההזדמנויות, אמר האדריכל משה ספדיה, שערך באותן שנים את תכנית האב לקמפוס, שמרגישים שעשו את בניין בגין ב'פרטי נגרות', כך הוא אמר", ומתכוון שכל פרט זכה פה לטיפול אישי, ממוקד ומקצועי.

'פרטי הנגרות' אליהם התכוון ספדיה מופיעים בידיות של דלתות העץ הפנימיות, הדלת הראשית, המעקות בחדר המדרגות, הטיפול בחיפוי הקירות, בתקרה, בריצוף שנראה כמו פסיפס מודרני וכן בחזיתות הבניין השונות זו מזו לאורך ולגובה. לא מדובר בפרטי בניין מתוחכמים, אלא בפרטים שמשתלבים זה בזה ויוצרים מכלול שלם.

זכרתי שצבי אלחייני סיפר לי פעם שאמא שלו עבדה בבניין והוא אוהב אותו (לכן הוא הופיע בגיליון כתב העת "סטודיו" שאלחייני ערך ב-2006 והציג אדריכלות בישראל משנות ה-70 וה-80). לכן, שאלתי אותו עכשיו: למה? הוא ניסה להתחמק אז בקשתי שוב (ונראה לי שגם  הוספתי איזה איום) וכך הוא ענה במייל:

"אין לי דקה לנשום מאז הבוקר ובאמת אין לי מה לומר על בית בגין חוץ מזה שהוא בניין אלגנטי וטוב, יש בו איזו הזרה, הוא קצת בית משרדים שהתחפש לבית כנסת או ההפך. במבנים שנבנים בקמפוסים תמיד יש משהו תלוש מעצם היותם ביתנים בפארק, במקרה של בית בגין זה עוד מתחדד בגלל הפער שבין המידות הקטנות שלו לעומת המונומנטליות המאופקת שלו, הוא נראה כמו חפץ שהוטל במדשאה. הוא מחדד את התלישות הזו של מבני קמפוסים אבל מלמד עד כמה הפוסט-מודרניזם המוקדם היה טוב לעומת הזוועות הפוסטמודרניות שהוקמו בשטחים החדשים של בר אילן בעשור האחרון. בטקטוניקה שלו הוא עדיין בניין ברוטליסטי אבל הוא למעשה מחופה בחיפויים יקרים של האדריכלות שלאחר הברוטליזם. ויש לו משהו נורא מרגש תמיד במיקום הזה שאתה בא אליו מנמוך הוא היה נראה לי כנער שלמד בקמפוס כמו הדבר הכי חדשני ואני חייב לומר שהוא עומד במבחן הזמן גם עיצוב הפנים הכהה שלו הזכוכית החומה בשילוב השיש והפרופילים מהאלומיניום תמיד היה אהוב עלי אין – בנין מהמם. סוג של נכד של לואי קאהן".

.

begib03

כרזת פרסומת של חברת אלוני עם בניין בגין (בחלק העליון בלבד), 1985

.

(1) האדריכל

את המבנה תכנן האדריכל דוד נופר שכבר כתבתי על בניין פסיכולוגיה בבר אילן שתכנן וגם על בית הספר למחוננים בראשון לציון שנפתח לאחרונה. בתחילת שנות ה-80 תכנן נופר כמה מבנים שרצוי להתעכב עליהם בהמשך:

(1) הספרייה בקבוצת יבנה, שנראית מבחוץ דומה לבניין בגין אך בפנים מדובר באולם אחד פתוח שמחולק לאזורים ברמות אינטימיות שונות באמצעות קיפולי המעטפת ושינוי גובה מפלס הרצפה (לצערי שמעתי שהבניין כבר לא משמש לספרייה והוא עבר שינויים).

(2) בית הכנסת בנוה צוף, מבנה משולש המורכב מכמה קורות בטון המשמשות גם כעמודים ולוחות זכוכית במקום קירות (הוא פורסם בכתב העת לאדריכלות 'תוי' ושמעתי שהבניין במצב רע, כי גם יש סדקים גדולים וגם החלונות בו פונים בדיוק לכיוון השמש שמחדירה אור מסנוור שמקשה על השהייה במבנה ברוב שעות היום).

(3) בית המדרש הגדול בכפר הרוא"ה, שגם הוא דומה חזותית לבניין בגין, וכמו הספרייה בקבוצת יבנה הוא מורכב מאולם אחד. המבנה גדול במיוחד ונועד לאכלס מאות תלמידים. אולי יש עוד מבנים שתכנן נופר באותה עת, אך אני לא מכיר אותם (עדיין).

בימים אלה חונך נופר אולם מופעים ביישוב אורנית, ובקרוב גם את מוזיאון יעקב אגם בראשון לציון מערב.

.

IMG_7970

אדריכל דוד נופר בחזית בית הספר למחוננים בראשון לציון, 2013

.

.

begin02

תכניות הבניין (באדיבות דוד נופר)

.

begi01

חתך ופירוט החדרים במבנה בחלוקה לקומות (באדיבות דוד נופר)

.

 

IMG_2403

מאחורי שיחים ועצים: חזיתות צפון ומזרח

.

IMG_2442

חזית דרומית

.

IMG_2461

חזיתות דרום ומערב

.

IMG_2452

מלמטה 01

.

IMG_2453

מלמטה 02

.

IMG_2455

מלמטה 03

.

IMG_2458

מלמטה 04

.

IMG_2445

מלמטה 05

.

IMG_2444

קומת מסד כהה באבנים קטנות ופראיות וקומות עליונות בהירות מחופות בלוחות אבן נסורה

.

IMG_2448

בין קומת המסד לקומות העליונות מפריד חלון פס כהה במיוחד, המקיף את הבניין

.

IMG_2447

קומת המסד מחופה באבן כהה לעומת שלושת המפלסים העליונים המחופים באבן בהירה

.

IMG_2446

אבן

.

IMG_2408

מלמטה 06

.

IMG_2409

חוץ מעצים שמסתירים את מרבית חזיתות המבנה, יש גם מזגנים וכל מיני צינורות שנוספו ולא מכבדים את הבניין או את סביבתו

.

תמונה041

חזית הכניסה לבניין מכיוון מזרח – הציר המרכזי של הקמפוס (יש שניים כאלה). את התמונה הזו צילמתי ב-2006

.

IMG_2410

הכניסה

.

IMG_2411

הכניסה מודגשת באמצעות שלוש מדרגות (ורמפה) וכן באמצעות ניתוק פס חזית מעל הכניסה משאר חלקי החזית

.

IMG_2414

קראו לבניין על שמם עוד בחייהם. על שם עליזה נקראה גם השכונה הראשונה בהתנחלות קרני שומרון וכן ההתנחלות עלי זהב

.

IMG_2422

קטע החזית המדגיש את הכניסה מנותק משאר החזית באמצעות פס חלונות כהים מכל אחד מצידיו

.

IMG_2413

התורמים

.

IMG_2415

דלת הכניסה הראשית

.

IMG_2416

קטע מהדלת

.

IMG_2424

אולם הכניסה 01

.

IMG_2432

אולם הכניסה 02

.

IMG_2418

הריצוף

.

IMG_2428

חיפוי קירות הפנים

.

IMG_2437

דלת

.

IMG_2425

ידית

.

IMG_2438

מעקה בחדר המדרגות

.

IMG_2439

קטע מהמעקה

.

IMG_2435

קצהו העליון של חדר המדרגות 01

.

IMG_2433

קצהו העליון של חדר המדרגות 02

.

IMG_2436

חיפוי הקירות בחדר המדרגות

.

IMG_2434

בקומה עליונה: פרויקט השו"ת. הבניין מושקע, השילוט פחות.

.

IMG_2430

שלט נוסף: בקומה התחתונה חנות הספרים של הוצאת אוניברסיטת בר אילן

.

IMG_2477

החנות. משמאל הכניסה מהחזית המערבית

.

IMG_2431

מחסן ספרי הוצאת אוניברסיטת בר אילן, התופס את מרבית שטח המפלס התחתון

.

IMG_2429

על הקיר: סמל האוניברסיטה

.

IMG_2441

כניסה לחדרים בקומה השניה

.

IMG_2478

על לוח המודעות בכניסה לבניין 01

.

IMG_2479

על לוח המודעות בכניסה לבניין 02

.

השבוע התארח האדריכל דוד נופר בתכנית בערוץ 10, במסגרתה התקיימה עמו שיחה אישית ומקצועית:

.

.

רשימות על מבנים אחרים באוניברסיטת בר אילן:

(1)  סיבוב בבניין הספרייה המרכזית + שיר אהבה (אדריכל אריה אלחנני)

(2) סיבוב במגדל המים והמצפה (אדריכל ארתור שגרנהיים)

(3) בניין פסיכולוגיה (אדריכלים דוד נופר ולואיס קרול)

. . .

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • amitaisandy  On 15/04/2014 at 19:40

    אכן פיוז'ן מכוער במיוחד בין מבצר כלא ברוטאליסטי לבית כנסת נובורישי.

  • חן משגב  On 23/04/2014 at 0:22

    נווה צוף? התחלנו לסקר בנייה בהתנחלויות? אגב, עד היום אל הבנתי למה להתנחלות הארורה הזו, הסמוכה מרחק יריקה לכפר המקסים א-נבי סאלח וממררת את חייו יש שני שמות- נווה צוף וחלמיש. לבנצי ליברמן הפתרונים.

    • מיכאל יעקובסון  On 23/04/2014 at 0:32

      יש מספר יישובים בארץ עם שני שמות, לרוב בעקבות ויכוח בין ועדת שמות ובין התושבים או בגלל רצון לשנות תדמית. השבוע שמעתי שהמושב ספסופה שבמרכז הגליל, שינה את שמו לכפר חושן. אחד התושבים הסביר לי שהשינוי נבע מתוך תהליך מיתוג היישוב כמוקד תיירותי (השם ספסופה מתבסס על שם הכפר שהיה פה עד 1948 ונקרא היה ספסופא).
      ולגבי הכפר המקסים אליו התייחסת בדבריך: גם המקום בו אתה עובד כל יום על הדוקטורט שלך וגם מלמד בו – אוניברסיטת תל אביב – יושב על כפר מקסים שחוסל ב-1948. עצם שהייתך באוניברסיטה ממשיכה לקיים מידי יום את הנכבה. חן – אתה מתנחל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: