השקט והשלווה חזרו למקומם בחייה המשעממים של שולי. אבל אם יש משהו שנותר במקומו כאילו לא חלפו 45 שנה מאז חנוכתו הוא המוזיאון ביד מרדכי.
כמו רבים אחרים בקרתי בו כתלמיד, אך עכשיו עם כל הסיפור הזה של שולי, הרגשתי שאני חייב לחזור ולבקר בו. ואכן הביקור היה שווה. מבנה המוזיאון שתכננו במשותף האדריכלים אריה שרון ואלדר שרון הוא אחד המבנים המיוחדים ביותר שנבנו כאן בארץ, כזה שהוא לבדו יוצר חוויה שעוטפת את המבקר לאורך כל המסע בבניין. אין צורך בתצוגה כי האדריכלים דאגו ליצור חוויה שאומרת הכל.
.
.
(1) כמה מילים על האדריכלים:
אריה שרון (1984-1900) למד בבאוהאוס וגם היה חבר קיבוץ למשך חמש דקות, עם הקמת המדינה הזמין אותו דוד בן גוריון לתכנן את מדינת ישראל (לא פחות) וחוץ מזה תכנן עשרות שכונות ומתחמי מגורים, מבני ציבור, בריאות (בי"ח בילינסון, סורוקה, איכילוב, וולפסון, רמב"ם, גהה) וחינוך. זכה בפרס ישראל ופרסם בסוף ימיו את הספר Kibbutz+Bauhaus (הוצאת וורלג והוצאת מסדה, 1976), אותו בחר לחתום בפרויקט של מוזיאון יד מרדכי.
אלדר שרון (1994-1933) הוא בנו של אריה (כל שמות בני המשפחה התחילו באות א'), למד בטכניון ומשם יצא עם שני שותפים: פרופ' אלפרד נוימן וצבי הקר. יחד תכננו כמה פרויקטים שזכו לפרסום בינלאומי ובראשם עיריית בת ים ובית דובינר ברמת גן. לאחר פירוק השותפות, הצטרף למשרד של אביו אליו הביא את רעיונותיו הצורניים שבאים לידי ביטוי באופן משמעותי גם כאן במוזיאון יד מרדכי. בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, מתחם המגורים בשכונת גילה שבירושלים, המלון בשארם א-שייח' והביתן הישראלי בתערוכת אקספו 1967 במונטריאול אלה המבנים שיצרו השניים ובהן ניכרת ידו של אלדר. ביתן אקספו הוא למעשה מבנה דומה מאד למוזיאון יד מרדכי.
.
.
(2) ביקור בקיבוץ ובמוזיאון:
הביקור כאן הוא מסע בזיכרון ממנו לא ניתן להתחמק, בדיוק כמו שאני לא יכול שלא לחשוב על סיפורה של שולי. מגדל המים ההרוס כתוצאה מקרבות תש"ח ובחזיתו ניצב פסלו של האמן נתן רפופורט המציג את דמותו של מרדכי אנילביץ הוא לדעתי אחד משיאיו של תכנון הנוף כמרחב המעצב זיכרון בישראל. כתבתי עליו כבר כאן.
יש גם את שדה הקרב המשוחזר שאין שני לו בארץ. הכביש הטבעתי מוביל מהכניסה לקיבוץ, דרך מגדל המים ועד לחניון השוכן למרגלות המוזיאון. בדרך עוברים על פני שכבות ההתפתחות של הקיבוץ עצמו: מבתים קטנים, פשוטים, מודרנים וצנועים ועד בתים גדולים הקורסים תחת עודף קישוטים וזיכרונות.
פרויקט המוזיאון הוא טוטאלי: הוא לא רק בניין אלא הוא סביבה שלימה ולמעשה הוא הקיבוץ כולו. מיקומו בנקודה הגבוהה באזור, לצד בית הקברות בו טמונים החללים, הופך אותו למבנה נצפה והאדריכלים נצלו את ההזדמנות עד תום. כבר מהחניון מתחיל שביל ולצידו גופי תאורה המעוצבים ברוח הבניין. הבניין כולו אפור, אך החזיתות קיבלו כל אחד טקסטורה שונה וכך נוצרו יותר מחמישים גוונים של אפור. את האפרוריות שוברת פירמידה כחולה הניצבת במרכזו של גרם המדרגות המוביל לרחבת הכניסה. אחריה בריכת השתקפות גדולה שאף חודרת אל פנים הבניין וגם היא שוברת את האפור.
בכניסה לבניין המעבר הוא קיצוני, מעבר ממקום פתוח, מואר ומסנוור לאולם גדול, סגור ואפל. חוץ מהעבודה שהאולם, כמו כל שאר הבניין, הוא פיסולי וכל מרכיב בו בעל משמעות, התאורה החודרת אליו מבעד לפתחים בתקרה יוצרת "מקום אחר", כמו חזרה לסוג של רחם בו מתבקש האדם להתנתק מההוויה היומיומית. לעצור, לחשוב.
התצוגה בחלקה הגדול נותרה כמו לפני 45 שנה ואני משער שהיסטוריונים של עיצוב או סתם חובבי וינטג' יאהבו את מה שיראו. במרתף נערכה לפני שנים ספורות מהפיכה והתצוגה חודשה ושוכללה. הבניין עדיין גונב את ההצגה.
ההתמצאות בבניין פשוטה יחסית, אך לא ברור לאן צריך ללכת. בשיחה עם האדריכל אחרי הביקור, הבנתי שהייתי צריך מיד בכניסה לרדת למטה, אך בביקור עצמו עליתי כמו כולם למעלה. אולי דברים השתנו, בכל מקרה לא ברור מה הולך שם.
קשה לתאר במילים יבשות את המעשה האדריכלי והחוויה שיוצר המוזיאון ולכן אתן לתמונות לדבר בעד עצמן, אך חשוב שתלכו ותבקרו בו בעצמכם ולא תסתפקו בביקור וירטואלי. בסופו של המסע שאלתי את עצמי, חוץ מהחוויה האדריכלית שנוצרה כאן, מה נתן לי הבניין, האם הוא שינה את חיי, גם אם לרגע, ויצר חוויה עמוקה ואמיתית כפי שיצירות מעולות אחרות משפיעות, או שמה כל המאמץ האדריכלי הוא למעשה אוסף של פעלולים שבשורה האחרונה לא עובדים.
בכל מקרה, המוזיאון שיצרו השרונים הוא מבנה מורכב ומיוחד שלמיטב היכרותי עם האדריכלות הישראלית אין מבנה שמתקרב אליו ברמת השילוב בין מורכבות רעיונית ומורכבות צורנית.
.
.
(3) שיחה עם האדריכל יורם דיאמנט:
היות ואריה ואלדר שרון אינם עוד בין החיים, פניתי לאדריכל יורם דיאמנט שהיה אחראי על הפרויקט בשלבי הקמתו. דיאמנט עבד במשרד שרון בין השנים 1990-1966 והצטרף למשרד הודות להיכרותו עם אלדר שרון אותו הכיר עוד בצבא. אחרי הלימודים בטכניון עבד יחד עם הקר שרון ונוימן, בין השאר על "בית דובינר" ברמת גן. הוא מציין כי כמו שבית דובינר מתבסס על רשת של 60 מעלות, כך גם המוזיאון ביד מרדכי מתבסס על רשת המורכבת מאותה זווית. במהלך תקופת עבודתו אצל שרון, עבד גם עם צבי הקר בין השנים 1978-1982 על שכונת המגורים רמות פולין בצפון ירושלים. במשרד שרון ליווה לאורך השנים מתחילת הפרויקט את תכנון והקמת בית חולים גהה. בשנות התשעים הצטרף למשרד ברחנא ושם יה אחראי על פרויקט בית המשפט בבאר שבע. "בגיל 65 זרקתי את הכל וגמרתי. נמאס לי. מקצוע מתסכל".
מ"י: באיזה שלב התחלת לעבוד על בניין המוזיאון?
י"ד: מי שעבד על הפרויקט היה מוטי דוברובסקי וכשחזרתי ב-1966 מלונדון הוא בדיוק עזב את המשרד ואני נכנסתי לנעליו. הבניין כבר היה במצב שלד. במקור תוכנן המוזיאון להנצחת גבורת הקיבוץ מול הצבא המצרי במלחמת העצמאות. בשלב מסוים הם הכניסו את אבא קובנר לפרויקט, כנראה מטעמים כספיים ולכן נדרשו לשלב במוזיאון את כל הנושא של גטו ורשא. לכן נאלצו לשנות את כל הפרוגרמה של התצוגה וכל הבניין התהפך.
מ"י: מה היו השינויים בעקבות הפרוגרמה החדשה?
י"ד: הבניין מתוכנן כך שהמפלסים יוצרים ספירלה. הכוונה היתה שיכנסו ממפלס עליון וירדו למטה. אחרי השינוי הוחלט לנצל את קומת המרתף שתכוננה לשמש כמחסן, ולהוביל את המבקרים קודם כל למטה ומשם לעלות. לצורך כך, נחצב מעבר חדש בין מפלס הכניסה ובין המרתף. המיוחד בבניין שהוא מאד קשור לסביבה שלו, לכן יש בכמה מקומות חלונות שפונים אל זירת הקרב עם המצרים והם למעשה חלק מהתצוגה.
מ"י היה משהו שתכננתם ולא בוצע?
י"ד: ברחבת הכניסה הפתוחה יש קיר עם פתחים עגולים. זה היה קיר של יגאל תומרקין ומשם היו אמורים לבצבץ ולחדור כל מיני פסלי מתכת, שלדים וגולגולות. הוא רב עם אנשי הקיבוץ. הוא מאד בוטה והרגיז אותם והקיר נשאר ככה.
מ"י: מי עיצב את התצוגה?
י"ד: את התצוגה עשה שמואל גרונדמן שהיה אחד מהמעצבים הידועים ועבד עם שרון גם בביתן במונטריאול.
מ"י: ראית את השיפוץ של התצוגה שנערך לאחרונה?
י"ד: לא הייתי שם יותר משלושים שנה…
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
אחת הדלתות היתה פתוחה אז יצאתי החוצה לראות את הבניין גם מבחוץ:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(4) אנדרטה לחללי הקורפוס המצרי:
מחוץ ליד מרדכי עברה בזמן מלחמת העולם הראשונה מסילת רכבת שהרכיבו כוח עבודה מצרי (Egyptian Labour Corps). בין השנים 1918-1914 מתו 192 מהם בעת העבודות ונקברו בקבר אחים כאן. על פי המצבה, הקבר אינו נמצא ממש מתחת לאנדרטה אלא בסמוך לה. כיום לא מצאתי לה זכר. המצבה מחופה באבן גיר מסותת ובמרכז חזיתה המזרחית כתובת על לוח אבן המציינת באנגלית ובערבית את מותם של חיילי הקורפס.
לבריטים היתה שפה עיצובית אחידה ומצבות כאלו נמצאות במקומות נוספים בארץ. אחת נמצאת ממש ליד תחנת הרכבת בנחל שורק. מצבה שלישית הוקמה לזכרם של 198 חללים נוספים שקבורים בסמוך לחומה המזרחית של ירושלים העתיקה. גם שם ניצבת מצבה דומה לזו שכאן.
.
.
קצת על כוח העבודה המצרי: הכוח שפעל בזמן מלחמת העולם הראשונה מנה כ-55 אלף עובדים. הם הופקדו על הקמת כבישים ומסילת ברזל שנועדו לשפר את תנועת הכוחות הבריטים באזור. המסילה שיצאה מקהיר, חצתה את סיני והגיעה לארץ ישראל היתה פרי עבודתם. במקביל הניחו קו מים שגם הוא נועד לשרת את הכוחות.
לא רחוק מהמצבה פעלה גם תחנת רכבת, אך לא חיפשתי ולכן גם לא הגעתי אליה.
.
.
.
.
.
.
.
וצלמתי גם סרטון:
.
.
.
תגובות
מאמר מעניין ומחכים על מקום ומבנים חשובים.
אני זוכרת את הפסל ואת מגדל המים אך לא מוזיאון. אבוי, יתכן שהייתי שם לפני הקמת המוזיאון!
בניין מעניין. תודה שהבאת. כל החזיתות האטומות והדי נוקשות הללו היו תכלס יכולות להיות קבורות או חצי קבורות באדמה אבל אולי טוב שהן לא. לקחו את התכנון והעיצוב כאן עד הסוף, טוטאליות. אוהב את הצילום ששמת למעלה. יפה. שנה טובה מיכאל, שרון
מאמר מרתק (יש לך רבים כאלה), מידע חשוב ולי כמורה דרך על אחת כמה וכמה. יחד עם זאת יש חשיבות רבה ל"אנדרטה הנשכחת" שהרי היא שייכת לפרק שלא כל פרטיו ידועים בציבור הרחב. האנדרטה שציינת סמוכה לתחנת הרכבת בריטית דייר סנייד ולכן האנדרטה שם. בנוסף משתמע מהמאמר כי היו רק שלוש אנדרטאות ולא היא. יש אנדרטאות נוספות. להלן הידועות שבהן: ביצ\ת אל דיר אל בלאח, מחוץ לשער האריות בירושלים, ואדי סראר, בי"ק בריטי חיפה, בי"ק בריטי רמלה, טול כרם, לטרון (נהרסה) ואולי עדין לא ברור בביק קאזאכאנה בדרום יפו.
פיני צור
pinizur@nana10.co.il
אסתר: כדאי מאד לשוב ולבקר במוזיאון, רק יש לבדוק קודם אם פתוח.
שרון ופיני: תודה רבה ושנה טובה!
לא צריך לחפש את תחנת הרכבת, היא נמצאת בהמשך המסילה כ 200 מטר דרומה במקום שהיה פעם הכפר דייר סניד הערבי, עוד 200 מטר דרומה גשר הרכבת מעל נחל שקמה יפהפה שגם אותו בנה הקורפוס
הגופות של עובדי כוח העבודה המצרי לא נקברו בקבר אחים, אלא מסביב לגבעה עליה ניצבת המציבה, בעיקר מצד מערב שלה. לסימון כל גופה הונחו שתי אבנים- אחת לראש ואחת לרגליים. בנוסף לכך נשתלו ליד הקברים אירוסים מסוג ארם- נהריים. בשנות החמישים עדיין ניתן היה לראות בברור.