לא פשוט למצוא את שרידי חיטין המסתתרים הרחק מדרך עפר בבקעת ארבל, כמה ק"מ מערבית לטבריה. מאז התרוקן הכפר ובתיו נהרסו, הוקם קיבוץ לביא מעליו, מושב כפר זיתים לידו ומתחם ענק התפתח סביב לקבר נבי שועייב, הוא קבר יתרו המקודש למסורת הדרוזית. כל מה שנותר מהכפר הוא מסגד עם צריח וכמה עצים ותיקים.
הייתי כאן בפעם הראשונה באמצע העשור הקודם, במסגרת סיור שנתן הזדמנות למי שלא יודע ולא מכיר, לגלות מקומות מאד קרובים. מתברר שחלק מצאצאי חיטין חיים כיום ביישובי הגליל, אך באתר עצמו מבוצעות עבודות תחזוקה מסתוריות ולא ברורות. חלק מהאתר מוקף גדר מתכת קטנה עליה קבועים שלטים של רשות העתיקות. השלטים מציינים שכאן מבצעים עבודות שימור. יש פיגומים ותומכות אבל נראה כאילו הפסיקו את העבודה באמצע, או שכך זו השיטה להגיד: אנחנו עוד עובדים כאן, אז אסור לאף אחד חוץ מרשות העתיקות להסתובב פה. סיבה מספיק טובה לבוא ולהסתובב.
ועל כך ברשימה זו.
.
.
.
.
(1) 1864:
הנרי בייקר טריסטראם הסתובב כאן ב-8 במרץ 1864. את התרשמותו פרסם בספר שתורגם גם לעברית ונקרא "מסע בארץ ישראל, יומן" (מוסד ביאליק, תרגום: חיים בן-עמרם, 1981):
"דרכנו במעלה נחל ארבל היתה מרתקת, אלא ששרר שם חום כבד. עברנו על פני מערת השודדים וחורבות ארבל, ולאחר שעברנו מימין לקרני חיטין הגענו לכפר חיטין עצמו – בתי חומר בכיכר רחבה. סביבות הכפר נטועות כרמי זיתים ותאנים ובינותם חלקות פתוחות של תבואה ירוקה. עצי התאנה המלבלבים בישרונו כי הקיץ ממשמש ובא. נזכרנו בהמיית לב כי בכיכר הזאת, בין הכפר לוביא ובין 'הקרניים' – שני תלים קרובים שאינם ראויים להיקרא פסגות, אשר ביניהם משתרע מדרון – ניטש בשנת 1187 קרב חיטין, שבו הוכה צבא הצלבנים מכה אחרונה ומוחצת, ששמה קץ לשלטון הנוצרי בארץ ישראל.
"יושבי חיטין היו ניגוד מובהק לאנשי מג'דל – בהירים וכמעט נקיים. במקום אותן נשים מטונפות ומנוונות העוטות בלואי סחבות כחולים כהים, שרואים בכפרי הערבים, פגשנו כאן פנים בהירות וגוונים בהירים. התלבושות בכפר זה מיוחדות במינן: כל הנשים, הילדות והילדים לבשו גלימה הדוקה ארוכה מחוטי שני, עם פסים אלכסוניים צהובים, ומעליה בדרך כלל מעיל קצר בהיר שצבעו אדום וכחול או צהוב. לחיי הנשים היו עטורים דולרים ופיאסטרים, לפי האופנה הנצרתית, ואחדות מן העשירות שבהן ענדו מחרוזות של מטבעות זהב, עם דובלון התלוי כמשקולת לפנים. זה היה יום חג והתושבים נקבצו בסוכות של ענפי הרדוף על גגות הבתים. מחוץ לכפר עטו המוני נערות עליזות על כעשרים נדנדות בין עצי הזית, והן הזכירו נוער אנגלי ברגע שאין משגיחים עליו, ובעברנו בירכו לשלום".
.
.
.
.
.
(2) רשות מקרקעי ישראל מגיבה
הייתי כאן לפני כמה שנים וגם אז היה את השלט הזה. האם העבודות כאן אמורות להיגמר מתישהו או שאלה סתם שלטים שנועדו לסגור את השטח מפני מבקרים לא רצויים או שהמדינה שופכת כאן כסף באמצע שומקום ובלי בקרה. פניתי לדוברות רשות העתיקות שדחתה את פנייתי והפנתה אותי לדוברות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בטענה שהיא הרשות האחראית על האתר ויוזמת העבודה. אז פניתי לרמ"י ושאלתי מספר שאלות והנה התשובות:
.
מה ססטוס העבודות באתר? "באתר מבוצעות עבודות תחזוקה ושיקום כחלק מתחזוקת שורת אתרי דת מוסלמים אותם התחייבה המדינה לתחזק, בעקבות עתירה לבג"צ של גופים פרטיים אשר ביקשו לבצע את תחזוקת המבנים והאתרים בעצמם. העבודות מבוצעות על ידי יחידה לשימור אתרים של רשות העתיקות המתמחה בתחזוקה ושיקום מבנים עתיקים".
מה מטרת העבודות? "המטרה הינה לתחזק את המבנה ולחזקו ולמנוע קריסתו אך בהחלט לא על מנת להשיבו לשימוש".
האם יש לו"ז לסיום העבודות, פירוק הגדר, הסרת השילוט ופתיחת האתר למבקרים? "העבודות אמורות להימשך מספר חודשים. בסיום המקום יישאר מגודר עם מעבר להולכי רגל (למניעת כניסת פרות, מאחר ומדובר בשטח מרעה), ופתוח למטיילים, לא רכובים".
באתר רשות העתיקות מצוין כי העבודות הסתיימו ב-2012, אז מה קורה כאן? "אין לנו אחריות על הפרסומים באתר רשות העתיקות – ככל הנראה מדובר בהודעה ישנה שאינה רלבנטית אך הכתוב כאן הינו עדכני ונכון".
.
סרטון קצר עם סוף רע:
.
★
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(3) 1948
"הצעירים עשו תורנות בשמירה על הכפר", נזכרת בילדותה בחיטין סוהאם פלאח שבאיטה, ילידת הכפר ב-1939 וכיום מתגוררת בעראבה שבמרכז הגליל. ב-2007 ראיינה אותה רנין ג'ריס לחוברת שהפיקה עמותת זוכרות, אותה ניתן להוריד ולצפות כאן. "קנו נשק והצבא הערבי בנה ביצורים מעל לבתינו. …יהודי טבריא אמרו לנו שלא לעזוב את חיטין, אבל האנשים פחדו. שמענו על דיר יאסין ואיך ששחטו את הנשים ואת הבנות. פחדנו ולכן עזבנו. הצבא (הישראלי) נכנס לחיטין אחרי שהאנשים יצאו [זה קרה ב-16 ביוני 1948, מ"י]. אנחנו יצאנו ביום. אני ואחותי ארזנו את החפצים והבגדים בתוך שק. כשאמא באה מהעמק עלינו על הסוסים ועזבנו. כל האנשים הלכו בשדות הפתוחים. כל אחד הלך בכיוון אחר".
לאן הגיעו אנשי חיטין? לרפובליקת מלאווי שבמזרח אפריקה, ארה"ב, בריטניה, דנמרק, אוסטרליה, כווית, לבנון, סוריה וגם בישראל כמו בחיפה, עיילבון ועראבה. מכל בתי הכפר שרד רק המסגד והמעיין. בית הקברות נותר שדה ריק וללא זכר למצבות שכיסו אותו בעבר.
מי הרס את הבתים? לא מיד נהרסו בתי הכפר והם עמדו עוד זמן מסוים ואז נהרסו. על כך מספרת שבאיטה: "אני ובעלי ביקרנו בחיטין, לא זכור באיזה שנה, כשהבתים היו קיימים. אנשים מטורעאן פירקו את הבתים ולקחו את האבנים. הלכתי לי בין השיחים. לא פחדתי. הלכתי לחפש את גן אל מרדפה, הגן הזה היה מטע תאנים שאבא שלי שתל לפני שעזבנו את חיטין. עצי התאנה נהיו גדולים, ונצרים צמחו לידם. אכן השורשים לא מתים".
.
.
(4) חוזרים?
אחד מצאצאי הכפר התייחס לשאלה אם יהיה מוכן לקבל קרקע אחרת בתמורה לקרקע של משפחתו בחיטין:
"אני לא מקבל. הזכות לחזור היא זכות אישית ואנושית ובמקביל היא זכות לכל האוכלוסייה הפלסטינית. ויתור על הזכות יכולה להתקבל רק אם כל אחד ואחד מהפלסטינים יסכים לכך ולכן אף גורם לא יכול לקבל את ההחלטה – לא הרשות הפלשתינית ולא מדינות ערב, בעיקר בימים אלה כשאף אחת מהן לא מייצגת אותי כפסלטינאי".
.
.
.
סרט קצר על הכפר הפיקו ב-2012 תלמידים מצאצאי חיטין, הלומדים בבית ספר מקיף אבן ח'אלדון בעראבה (ערבית, ללא תרגום):
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
★
★★
★★★
שיר לסיום עם ירושלים החדשה:
.
★
תגובות
סקירה מרתקת. אני חושב שיש כוונה להרוס את שרידי הכפר ולבנות במקום עיר דרוזית
אם זה נכון. נתניהו מכניס לערבים אצבע לעין
או שמלאכתם של "צדיקים" נעשית בידי אחרים
מעניין מאוד. תודה.
לצערי הדבר יפה . אך עםכל הצער הבעייהאינה רק לגבי חיטין אלא לקיומנו שלנו..
לידיעתך, צבי אילן בספרו ׳׳בתי כנסת קדומים בארץ ישראל׳׳ (1991, עמ׳ 138), כתב בערך ׳׳חטין׳׳ כי הכפר הערבי חטין נבנה על מקומו של יישוב יהודי בשם חיטייא מהתקופות הרומית המאוחרת והביזנטית, שבו ישבו אמוראים ידועים הנזכרים במקורותינו. צבי סבר כי המסגד נבנה באתרו של בית הכנסת של הכפר היהודי, ששמו השתמר בשם הכפר הערבי. אוליפנט שביקר במקום בשנת 1884 מסר על שרידי מבנה ציבור אותו זיהה ככנסייה ביזנטית, שעליה נבנה המסגד. תופעה זו של בניית מבני קודש לדתות שונות, האחד על גבי מבנה קדום יותר, מוכרת בארץ במקומות שונים.
טוב, אז לפני שמאשימים את ביבי בתקיעת אצבע לעין לערבים …
כפר חיטיא
כפר חיטיא (גם: כפר חיטייא) הייתה עיירה יהודית בגליל התחתון, הנזכרת מספר פעמים במקורות חז"ל.
העיירה נזכרת בתלמוד הירושלמי כמקום אליו ברח ריש לקיש מפני רבי יהודה נשיאה לאחר שהתגלעה מחלוקת בין השניים, בסמוך למגדלא שמצפון לטבריה: "שמע רבי יודה נשיאה וכעס שלח גותיין למיתפש ית רשב"ל וערק בדא דמוגדלא ואית דאמרין בדא דכפר חיטיא"[1].
העיירה נזכרת בתלמוד הבבלי כמקום מוצאו של האמורא "יעקב איש כפר חיטייא"[2], ובמדרש בראשית רבה[3].
אז מי צריך לחזור ולאן ????? !!!!!
פאולה יקרה, כשמעתיקים טקסט מויקיפדיה צריך לדעת איך להעתיק, כל ילד בכתה ב' יודע את זה. אבל נראה שאת בכלל משחקת בגן ילדים: הוא התחיל? אני הייתי כאן קודם? ומה יקרה אם יבואו הכנענים או הפלשתים או הדינוזאורים? התכנית ליישוב הדרוזים שהוזכרה פה היא בסך הכל תוספת של רובד חדש במרחב.
ביבי הוא גם מכניס לערבים אצבע לעין והוא גם סכסכן.
אם ביבי כזה גבר,שיקים שם יישוב יהודי,אבל הוא לא גבר. הוא מקים שם יישוב דרוזי ומסכסך בין הדרוזים לערבים וגם מכניס לערבים אצבע לעין. אני לא אומרת שצריך להחזיר אדמות לערבים . זו שאלה רחבה שצריך לבחון אותה ברמה בינלאומית . אבל אם יש אדמות פנויות,שלא יושבת עליהם שלומי או משהו. יושב עליהם כלום, אז לא צריך לעשות לערבים דווקא. אפשר לעשות שם גן לאומי ולספר את ההיסטוריה של המקום מבריאת העולם.
וואוו …. אין צורך להעליב …. אין לי עניין להיכנס לעניינים פוליטיים. סליחה אם פגעתי ברגשותיו של זה או אחר, לא זו הייתה הכוונה. עד עכשיו היה לי נחמד לקרא את הבלוג שלך.
תודה ושלום.
אימא????
מקובלת עלי גישת הרבדים. פעם כנענים, אחר-כך יהודים/ישראלים/עברים, פרסים, יוונים, רומים, ביזנטים, מוסלמים, צלבנים, ממלוכים, עות'מנים, יהודים, דרוזים. ואחריהם – רק הקב"ה יודע מי הבא בתור…
איזה כיף. בתים מבפנים מתחיל מחר
כן ובהמשך היום אפרסם כאן רשימה בנושא וגם באקסנט.
רק אל תכתוב על יפת 18. עבודת שימור ועיצוב פנים מקושקשת. זה נראה קצת כמו חלקים מועתקים ממלון האפנדי בעכו, אבל "כשמעתיקים צריך לדעת איך מעתיקים". רהיטים מזעזעים. אין שום קו עיצובי בבית הזה . למי שעשה את הבית הזה אין טעם טוב.
עזרת לי בסמינריון, תודה