סיבוב בכנסיית סנטה מריה אנונציטה במילאנו

ברחוב עלוב ועני ניצבת הכנסייה עם חזות סתמית שבתוכה מסתתר עולם אחר. כשעוברים מהרחוב המואר והחד-גוני אל תוך אולם התפילה האפל והצבעוני, מבינים ששווה היה לנסוע את כל הדרך ממרכז העיר. למרות סביבת המגורים החלשה, נשמרת הכנסייה ומתוחזקת היטב.

האדריכל ג'ובאני מוציו (1982-1893) שתכנן את כנסיית הבשורה בנצרת תכנן גם כמה כנסיות במילאנו, איטליה, בה נולד ומת. כנסיית סנטה מריה אנונציטה שהשלים באחד מפרברי מילאנו ב-1932, היא דוגמה לאדריכלות דתית מודרנית: מבנה פשוט, נקי מקישוטים, עם עיסוק בסיסי במידות קלסיות.

שינוי מהותי עבר הבניין ב-1997 באמצעות שילוב מערכת תאורה חדשה שעיצב האמן האמריקאי דן פלווין (1996-1933). סיבוב בבניין מגלה שהתאורה החדשה היא לא גימיק או תוספת מקומית בבניין, אלא יוצרת מהפך שעוטף את המבקר לכל אורך הביקור. המפגש בין האדריכלות המודרנית הדתית ובין התאורה הפופית חילונית יצרה ארוע חד-פעמי ששווה לחוות.

ועל כך ברשימה זו.

.

456345

כחול ורוד צהוב

.

מוציו היה ככל הנראה אדריכל בעל השכלה רחבה ומעמיקה בתולדות האדריכלות והיה גם חובב אמנות – אלה היו רבדים של ידע אותם הוכיח ומימש בבניין הכנסייה בנצרת. ב-Chiesa di Santa Maria Annunciata in Chiesa Rossa (הקרויה כך בין השאר בעקבות הלבנים האדומות מהן מורכב הבניין ובולטות בחזיתותיו), ערך האדריכל דו-שיח בין המודרניזם ובין הסגנון הנאו-קלאסי שהיה עדיין נפוץ באותן שנים. כך ניתן למצוא בחזית הבניין את שורת העמודים הנושאת גמלון משולש, אלא שבמקום עמודים קלאסיים עגולים ומסיביים נעשה כאן שימוש בעמודים בעלי תכנית מלבנית, נקיים מכל עיטור ובולטים בגוון האבן הבהיר לעומת הלבנים האדומות והכהות המרכיבות את שאר חזית הבניין. באולם התפילה נעשה שימוש בתקרה המורכבת מקמרון חבית מרכזי הנמתח לכל אורך האולם וצורתו חוזרת ומופיעה גם באפסיס, כששתי שורות עמודים נושאות את הקמרון.

ברצפת אולם התפילה אפשר למצוא התייחסות נוספת למרכיב שניתן היה למצוא בכנסיות קדומות: על הרצפה מסומן מבוך מפותל המורכב מלוחות פלדה ובולט על רקע רצפת האבן הבהירה. המבוך נועד, על פי המסורת, לחוטאים שנדרשו באופן פיסי ללכת ולחפש את המוצא מהתהום אליה נפלו, ובזמן החיפוש לחשוב על חטאיהם.

בשתי כנסיות שתכנן מוציו הספקתי לבקר שבוע שעבר, כשזו המוצגת כאן היא המוקדמת מבין השתיים. היא הוקמה 20 שנה קודם לכנסיית הבשורה ולברוטליזם המאפיין אותה. הכנסייה הזו בשונה מהכנסייה בנצרת נקייה מקישוטים, מעושר פיסולי, מפסיפסים, ציורים וויטראז'ים. כנראה שהניקיון החריג פה פגע בחוויה הדתית של המבקרים, וראשי הכנסייה הסכימו לשיתוף הפעולה עם האמן דן פלווין שערך בה את השינוי והעניק לה ייחודיות בעל גוון פופי ועכשווי. לא ברור איך מנהלים כאן תפילות או דרשות ארוכות, והאם לא נמאס כאן לקהל מהצבעוניות והאפלוליות הזו. ב-2008 נוסף גם פסל עגול שניתלה במרכז חלקו העליון של האפסיס, שיצר האמן פינו פדאנו.

כיצד נוצר הקשר בין האמן המצליח מניו יורק ובין הכנסייה בפרבר עני במילאנו? ב-1996 הזמינה Fondazione Prada את דן פלווין, אמן המתמקד ביצירתו בנורות פלורסנט פשוטות איתן הוא עושה פלאים, להציג תערוכת יחיד מקיפה של עבודותיו במילאנו. במסגרת ההכנות לתערוכה, הוצע לפלווין לצאת מגבולות אולם התצוגה המסורתי ולהתמודד עם בניין יומיומי כמו כנסייה. הוא ביקש ליצור עבודה אופטימית ולהעניק באמצעותה פרשנות לאור המפציע בעלות השחר. לצורך העבודה הוא עשה שימוש בלא פחות מ-6 צבעים: כחול, ירוק, אדום, ורוד, צהוב וגם שחור. פלווין השלים את תכנון העבודה יומיים לפני מותו.

בגלל מותו הוא לא הספיק להתקין את העבודה בכנסייה. ב-1997 בוצעה העבודה הודות לתמיכה שהתקבלה מ-Fondazione Prada, Dia Center ומעיזבונו של פלווין, והכנסייה נפתחה מחדש עם מערכת התאורה שעיצב קודם למותו וכך היא פועלת עד היום.

.

.

סרטון קצר שצלמתי:

.

.

.

DSC07884

חזית: הכנסייה נקראת Chiesa Rossa בעקבות הלבנים האדומות המרכיבות אותה

.

DSC07885

חזית 02

.

DSC07929

כניסה

.

DSC07928

VIA NEERA 24

.

DSC07926

פינת VIA MONTEGANI

.

DSC07931

לוח זמנים

.

DSC07891

הנייב הכחול ובקצהו האפסיס הצהוב

.

DSC07915

ברצפת הנייב בולטים פסי פלדה המרכיבים מבוך שטוח בקוטר של 8.2 מטרים

.

DSC07914

מרכז המבוך

.

DSC07892

נרות חשמליים

.

DSC07893

התאורה מדמה את המעבר מהלילה אל היום. בצד הנייב ניצב מזבח של מריה

.

DSC07913

מבט אל האפסיס

.

DSC07894

צלב גדול מתוח בין הקורה ובין הגג

.

DSC07895

יצירתו של פינו פדאנו התלויה בחלקו העליון של האפסיס

.

DSC07909

יצירתו של פינו פדאנו

.

DSC07897

עגול ובמרכזו משולש

.

DSC07896

אחד משני המעברים שמצידי הנייב

DSC07905

הנייב

.

DSC07908

כותרת עמוד

.

DSC07907

הלבנים האדומות המרכיבות את חזית הבניין חוזרות ומופיעות ברצפת אולם התפילה

.

DSC07903

טרנספט

.

DSC07899

מבט על הנייב ופתח הכניסה מכיוון האפסיס

.

DSC07912

חלון

.

DSC07925

מבט מלמטה

.

DSC07924

לוח הקבוע מעל הכניסה לכנסייה ומציין את הקדשת הכנסייה ב-1932

.

DSC07916

ספר תפילות

DSC07918

מודעה

.

DSC07890

מבט אחרון על התקרה לפני שמסתלקים

.

DSC07923

לוח אלומיניום המציין את האמן ויצירתו

.

DSC07930

דלתות העץ החוצה

.

8

.

שיר לסיום:

.

.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלגיה  On 02/11/2015 at 9:06

    כנסיה מעניינת. מתי אתה עושה סיורים מאורגנים בארץ,למקומות כאלה כמו אלה שאתה כותב עליהם? עכשיו אני מחלימה מפציעה,אז עכשיו זה לא מתאים. אפשר להתחיל בסיורים מיד כשאני אוכל לצאת לסיורים.

  • עוזי דיסלר  On 04/11/2015 at 2:00

    ממש מקסים. האיטלקים טוענים שמילנו זאת העיר הכי מכוערת בעולם. הייתי שם ולא ידעתי שיש שם שכיית חמדה כזו.

  • amitaisandy  On 09/11/2015 at 1:12

    מבנה מעניין מאוד, אם כי קצת מזכיר תחנת רכבת. אולי זה לא בהכרח רע.
    גם יצירת התאורה מעניינת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: