סיבוב במרכז מיקס חדרה

כבר שנתיים ניצב בצפון חדרה מרכז מסחרי גדול המקיף מגרש חנייה. אין כאן הפתעות: סופרפארם, מאפה נאמן, קסטרו, שקם אלקטריק ופוקס. את הפרויקט תכנן משרד האדריכלים מן-שנער. המרכז כולל 20,000 מ"ר שטחי מסחר, הוא סתמי וכמוהו יש עוד רבים ולכן הופתעתי לגלות שתכנן אותו משרד מן-שנער.

הפרויקט הוא חיסול התכנית להחיות את מרכז העיר, תכנית אותה הובילה חדרה באמצע העשור הקודם באמצעות פרויקט התחדשות עירונית. את פרויקט ההתחדשות תכננו האדריכלים עירית סולסי ודרור גרשון, ובמסגרתו חודש השוק העירוני, נפתח פארק בתכנון אדריכל הנוף צבי דקל והאמן דני קרוון והרחובות עברו מתיחת פנים. אם מישהו חשב לחזק את רחוב וייצמן – עמוד השדרה המסחרי שחוצה את חדרה ומקשר למוקדים העירוניים שבסביבתו, הוא יכול להמשיך לחלום כי לשם כבר לא יגיעו הרשתות שיעדיפו לפתוח את החנויות במרכז החדש.

מרכז מיקס מנותק מסביבתו, לא תורם דבר למרחב העירוני, חוליה נוספת בשרשרת הקניונים שחונקים את בעלי העסקים בעיר. הפגיעה היא פשוטה ואין צורך ביותר מידי הסברים או דיאגרמות ואני משער שגם האדריכלים יודעים זאת היטב. האם לאדריכלים יש אחריות למרחב שהם מתכננים? רצוי מאד שתהיה, אבל כשרואים מי מלמד בבתי הספר לאדריכלות, אז לא צריך להתפלא שזו המציאות שבה אנחנו חיים.

ועל כך ברשימה זו.

.

hedera15

40 מטר גובה

.

רציתי לראות מה חדש בחדרה. אבל איך שקלטתי את התורן המתנשא לגובה 40 מטרים עם היריעות הנמתחות עליו החלטתי לוותר על מרכז העיר ולעצור כאן. אני משער שאני לא היחיד שוויתר על מרכז העיר ונעצר כאן.

את הרכב השארתי בחזית הבניין, כך שלמרכז נכנסתי דרך הרחבה הגדולה שמקשרת לרחוב. ארבע מדרגות רחבות וארוכות במיוחד נמתחות לכל אורך הדופן החיצונית של הרחבה הנמצאת מתחת ליריעות הגדולות. חוץ מהתורן עם יריעות הפלסטיק, המרכיב הבולט כאן זו מערכת מדרגות שמקשרת לקומה העליונה. איקס גדול הנושא את המדרגות בולט לכל מי שנוסע על הכביש. השטחים בקומה העליונה ריקים ולא בשימוש, אז המדרגות חסומות. לא רק הקומה העליונה ריקה, אלא גם במפלס הקרקע יש הרבה שטחים ריקים, דבר המעיד על הצלחתו המוגבלת של הפרויקט. הרחבה הגדולה ריקה מאדם, לא נעים לעמוד בה, כי היא חשופה וגדולה מידי. היא לא נועדה לשהייה (לכן אין בה ספסלים או כל מתקן אחר שיעודד שהייה), אלא רק למשוך את העין של מי שנוסע ברחוב וליצור קשר מבט בינו ובין החנויות שבעומק המרכז.

שפע של מקומות חנייה עומד לרשות הקונים הפוטנציאלים, התנועה הרגלית מסוכנת היות וצריך לחצות את מגרש החנייה. אך הליכה לצד החנויות היא נוחה ובטוחה, כי זה האזור בו החנויות מבקשות ללכוד את הקונים. החנויות פונות ישר לחניה הצמודה, השמות של בתי העסק בולטים וידועים, כולם שייכים לרשתות שאפשר למצוא בכל מקום בארץ. נכנסים לסופרפארם או לקסטרו והמדפים מאורגנים באופן דומה כמו בכל חנות אחרת של הרשת. אין הפתעות.

המכוניות זורמות פנימה והחוצה מהמרכז. ערב פסח אנשים קצת לחוצים ואשה אחת יוצאת מהרכב ומתנפלת על אשה אחרת שכנראה ניסתה לשמור מקום חנייה וספגה קללות (זונה, שרמוטה), יריקות ותנועות ידיים. קרב על מקום חניה שצמוד לחנות "יינות ביתן". כמה מטרים משם חנייה פנויה, אך השתיים מתקוטטות כבר על כבוד, בדיוק כמו האשה שהשתוללה בגלל שוקולד במטוס או האשה שהשתוללה על נדנדה בגינה בראשון לציון. אם הייתי כאן מספיק זריז, יכול הייתי ליצור גם אני סרטון ויראלי.

מבדיקה פשוטה ברשת מתברר שבשלב מסוים היתה לתושבי חדרה תקווה כי חוץ ממסחר יפתחו פה גם 10 אולמות קולנוע של "סינמה סיטי". אך הם לא נפתחו. מהביקור עולה שהבילוי היחיד שמוצע כאן  למבקרים הוא להוציא כסף ועוד כסף.

.

DSC05376

מעל הכניסה להולכי רגל מתוחות יריעות שבעיקר מבליטות את המרכז לנוסעים בכביש הראשי

.

DSC05373

המדרכה לאורך המרכז 01

.

DSC05367

המדרכה לאורך המרכז 02

.

DSC05327

אף אחד לא מגיע לכאן ברגל

.

DSC05328

מדרגות רחבות וריקות שכמו התורן גם הן נועדו למשוך את תשומת הלב של הנהגים בכביש

.

DSC05330

הקומה השנייה חסומה ולא פעילה

.

DSC05362

נראה טוב אבל לא עובד

.

DSC05360

בית קפה 1: יש כאן שלושה בתי קפה והם מלאים

.

DSC05363

בית קפה 2

.

DSC05332

בית קפה 3

.

DSC05334

בקפה נאמן בניסיון ליצור הקשר מקומי, הדביקו תמונה של המושבה חדרה שהיתה ונעלמה

.

DSC05335

המדרגות הנעות לא עובדות וחסומות

.

DSC05368

הכניסה למתחם מכיוון הרחוב

.

DSC05336

מכוניות וחנויות 01

.

DSC05337

מכוניות וחנויות 02

.

DSC05340

מכוניות וחנויות 03

.

DSC05341

מכוניות וחנויות 04

.

DSC05359

מכוניות וחנויות 05

.

DSC05352

חלק גדול משטחי המסחר עומדים ריקים

.

DSC05354

מכוניות וחנויות 06

.

DSC05348

מכוניות וחנויות 07

.

DSC05344

בסופרפארם

 

DSC05345

בד"ר גב

.

DSC05349

תמונת משפחה בלונדינית מאושרת מסתירה שטח מסחרי לא פעיל

.

DSC05350

יינות ביתן

.

DSC05353

מחסלים את חדרה!

.

DSC05355

פרחים עונתיים, מכונית ושלט פרסומת

.

DSC05380

חזית

.

DSC05347

קטע מחזית שטח מסחרי ריק

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • חגית  ביום 06/04/2015 בשעה 14:58

    אוי, וזאת רק מקריאת הכותרת ועדיין לא קראתי את הרשימה.
    אם , ממש במקרה, אני צריכה להגיע לסידורים בחדרה, זה המקום האחרון שאגיע אליו. מעדיפה לחנות בתשלום , ללכת ברגל ולא להגיע למרכז הכל-כך לא מזמין ומשמים שנטוע שלא לומר תקוע, מטר ממרכז העיר.

    • hanna  ביום 25/05/2016 בשעה 14:23

      דווקא קניתי שם מכונת כביסה נהדרת ובמחיר זול מאד! נכנסתי קודם לחנות עם השם של המותג [לא זוכרת שמות] ואז נכנסתי לחנות קרובה קטנה יותר, ושם היתה מוכרת ממוצא רוסי, אשה מקסימה שהמליצה לנו על המכונה הזו שהיתה זולה יותר מכל האחרות. מכונה מצויינת שגם מזמרת בסיום. והמחיר שלה היה ממש מוצלח! אז היה שווה להגיע לשם ואחזור לך שום בימים הקרובים כי אני צריכה כיריים, ובעתיד הקרוב אצטרך מקרר חדש

  • אסתר  ביום 06/04/2015 בשעה 18:46

    כאשר פינינו את הדירה של חמותי החדרתית הלכנו לאכול בצומת עירון כי לא מצאנו אף מסעדה נורמלית בשממות חדרה. מאוחר יותר בני שיפצר את הדירה ואת החומרים הוא קנה בואדי ערה. חדרה זה פשוט … אפס. נאדה. כלום, גורנישט. semmi. זהו מיציתי.

  • אסתר  ביום 06/04/2015 בשעה 22:34

    לפני 45 שנים גם אני אכלתי חומוס טוב בחדרה, העיר, שהיה לה היצע מועט ומורשת של קדחת, הולכת וגוועת. בבית פייארברג (שווה עצירה) יש בית קפה אבל השירות איטי להחריד.

  • אלפרד יל  ביום 06/04/2015 בשעה 23:38

    מאד לא מסכים עם רוח הכתבה
    מרכזים מסחרים מחוץ לעיר קימים בכל מקום , כך גם בחדרה
    בתי קולנוע – ההיתר התקבל לא מזמן וכנראה תוך כשנה וחצי יהיה שם גם בתי קולנוע
    העיר עצמה מגיעה עד המרכז ולמעשה ניתן בהליכה רגלית להגיע אליו מהעיר
    בעיר עצמה קיים קניון במרכזה , כך שזהו מרכז נוסף , בנוסף בשכונה החדשה [הפארק מין הסתם יהיהו גם מרכזי מסחר
    העיר אמנם מאד משמימה אך לאחרונה מגיעים עליה עסקים חדשים ובהחלט מתחילה להפוך למודרנית , לאט אמנם , אבל בטוח
    דוקא ה"שוק" הוא נפילה רצינית , אין בו שום חוויה של שוק, למעשה הוא תופס צד אחד של רחוב לאורך פחות מ 100מטר, וזהו [והחלק הפנימי לא מתפקד] אין מבחר , אין שום תחושה של שוק! סתם כמה דוכנים בקטע רחוב קצרצר
    עם התגובות לצערי אני מסכים אם כי להערכתי העיר בתהליכי שינוי

    • מיכאל יעקובסון  ביום 07/04/2015 בשעה 6:20

      1. העובדה שמרכזים כאלה קיימים בכל מקום עדיין לא הופכת אותם למרכיב לגיטימי שתורם לעיר, אלא קיומם מצביע על חולשתם של פרנסי העיר והגורמים המקצועיים.
      2. המרכז נמצא במרחב שמנותק מהעיר. ניסיתי להיכנס אליו מהשכונה הצמודה, אך מתברר שאין כל גישה וחומה גבוהה מקיפה אותו. נאלצתי לעשות להקיף את כלה שכונה ולחזור לכביש הראשי.
      3. גם הקניון במרכז העיר פוגע בעסקים הפרטיים והוכחה לכך היא הפעילות העסקית העלובה שעוטפת אותו. למרות הפגיעה ובשונה ממיקס סנטר, הקניון עדיין מקושר לרחובות המקיפים אותו.
      4. ברור שהשוק הוא נפילה. קשה להתייצב כשהקונים נעצרים בכניסה לעיר, בדיוק כפי שאני עצרתי. בנוסף, פרויקט ההתחדשות שתכננו האדריכלים סולסי וגרשון לא הושלם כפי שתוכנן. לא מספיק רק לחדש את השוק וחצי רחוב, אלא יש צורך בתכנית גדולה ומורכבת יותר שהעירייה לא מימשה או קידמה.

  • חגית  ביום 07/04/2015 בשעה 1:08

    חדרה עיר עם עבר לתפארת, הווה משמים ועתיד לא נראה לעין. אבל יש בה את אחד הפלאפלים הטובים לטעמי :פלאפל ברזילי בהרברט סמואל 89.

  • aviv beery  ביום 09/04/2015 בשעה 12:53

    מיכאל חג שמח, כרגיל המילים שלך קולעות בול. נחמה אחת אני מוצא במרכזים האלה שהאנשים נמצאים קצת בחוץ ולא נבלעים בקניון גדול ללא חלונות וללא שמש. חבל שכמעט ואין צמחיה ואפילו חס וחלילה מדשאה קטנה עם כמה עצים שיעשו צל.
    לאן נעלמו מתכנני התחבורה? ההליכה בחניונים מסוג זה היא כמו רולטה. לצערי הם מתכננים רק לכלי רכב ולא לאנשים…

  • אסנת  ביום 11/05/2015 בשעה 0:42

    טעות אופטית של העובר לרגע ואינו דר את המקום. על טעם וריח אי אפשר להתווכח אבל אם היית מתגורר בעיר קטנה זו לחודש בלבד היית מגלה שהטעויות נעשו לפני שנים רבות לפני, כשבמרכז העיר נבנה בניין אפור איום ודורס "ברגליו" את הצנטרום של הפיילה הקטנה שלנו. הפקקים שנגרמו במשך ימים רבים אחרי שהובן באופן סופי שמרכז העיר אינו יכול להפתח לארבע כיווני נסיעה, גרם לכמה ראשי ערים להסתבך בנסיון מלא רצון להחיות משהו.. בקיצור, העיר שלנו סבלה מחוסר מקומות בילוי ושלא לדבר על מסעדות וומקומות מפגש רחבי ידיים לצעיריה. ראש העיר האחרון מר חיים אביטן ראה את הנולד ובצעד מאוד אמיץ (נכון, יש גם אינטרסים נוספים..) הגהה והקים כניסה למופת לעיר. מסעדות אנינות חברה בתי קפה הומים סופר עם ים של מקומות נייה וחנות קסומה של צעצועים לילדים האירו את העיר ואפילו חלק פתוחים בשבת שזה שיא הליברליות לעיר עם צביון שמרני.. המקום מקסים, משקיף אל השדות והאקליפטוסים ואם תסתכל עוד קצת, תראהבית עץ שחברים בנו שם עם ילדיהם. מבקשת ממך, רק בשבילך, לעבור שוב במקום הזה ולגלות בדיוק ההפך ממה שחשבת… ומי אמר שהמרכז צריך להיות במרכז?

  • גל סער  ביום 16/05/2015 בשעה 11:16

    המרכז הנ"ל אכן מאד משמים ואפרורי ולא ברור לי התורן הזה שלא מוסיף לו דבר, אולי אף גורע.
    ועוד משהו.
    ניתן להסתובב במיקס שעות ולא לדעת איך נקרא המרכז הזה.
    זה מדהים אבל בכל המרכז הזה וגם מחוצה לו לא ראיתי שלט אחד המציין את שמו!

  • אתי  ביום 20/09/2016 בשעה 19:05

    שלום, מדוע בכניסה למתחם עומד רכב למכירה, ממש מפריע .זה לא מקום לשים רכב למכירה בכניסה למיקס יפה ומהנה

  • אורית  ביום 29/05/2017 בשעה 14:03

    חבל מאוד שאין אף אחד שיקח את חדרה וידע למנף את העיר הזאת לחדרה יש פוטנציאל גדול
    מכירה את חדרה יותר מחמישים שנה
    וחדרה לא משתנה להפך גם הבילוי היחיד שהיה קולנוע דבר מינימלי גם הרסו חוץ מלבנות בניניים
    אין כלום אין מקומות בילוי העיר הולכת לישון מוקדם שמונה אין כלב ברחוב העיקר בונים ומי יבוא? חבל

  • גיורא  ביום 05/10/2018 בשעה 20:02

    לפחות ברור שהיה למישהו עניין שהמקום ישרף…

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.