שלום,
הרשימה שלפניכם ממשיכה את הביקורים בכפרים הערבים שהתקיימו בשטח שבין פתח תקוה בצפון ללוד בדרום. היו הרבה. הפעם אבקר בשרידים של שני כפרים נוספים השוכנים מזרחית לנתב"ג: אל-חדיתא (היום מושב חדיד) ובית נבאללה (היום בית נחמיה). נוסף להם, עצרנו גם בתחנת הרכבת הבריטית כפר ג'יניס ובכפר טרומן (במקור הראל). ועל כך ברשימה זו.
למקומות האלו לא הייתי מצליח להגיע לבד, ללא עזרתו של יונתן גת, שגם כמה מהתמונות כאן הוא צילם ועל כך תודתי לו. אני גם רוצה להודות לחן מלינג, מנהל מוזיאון הרכבת על המסמכים ההיסטורים.
אם תרצו להרחיב את הידע בנושא, אני ממליץ על מדריך הסיורים "אומרים ישנה ארץ" (50 ש"ח בלבד בקניה רכישה). המדריך יצא לפני מספר חודשים, ומציג 18 סיורים בעקבות כל מיני כפרים וערים שהיו כאן לפני 1948 וברובם נמחקו. אפשר לומר שהסיבוב שכאן הוא הסיור ה-19. על הרכבת טרם נכתב ספר מקיף ויסודי.
.
.
אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי, אבל עכשיו כשמסתובבים באזור שמזרחית לנתב"ג, מוצאים מושבים שקטים שהגיעו כבר לגיל בגרות. הבתים בחלקם התיישנו, הצמחיה התפתחה, גדרות ברזל סוגרים על הבתים והיישובים ובין לבין נותרו שרידיהם של יישובים קודמים. לקחתי עם יונתן צילום של מפה בריטית ישנה, ונסענו לחפש את מה שנותר מכל אותם מקומות.
למרות שהבנייה הערבית ברובה נמחקה, עדיין ניתן למצוא שרידים, חלקם עזובים ועלובים וחלקם מטופחים ועדיין פועלים.
היות וגם אני בקושי מבין איפה הייתי, הכנתי מפה עקרונית שתבהיר מה ואיפה:
.
.
-1-
תחנת רכבת כפר ג'יניס:
בהתחלה רציתי לעצור ולראות מקרוב את הפסל הגדול ביותר שיצר יחיאל שמי ומוצב בכניסה לנתב"ג. חיפשנו חניה צמודה, אך אין בכלל שטחי חניה בצמוד לאנדרטה הזו. אז חזרנו לכביש 40 ופנינו שמאלה. אחרי כמה עשרות מטרים עצרנו והחנינו בצד. נכנסנו לשדה ואחרי כ-200 מטרים הגענו אל קבוצת המבנים שהרכיבו בעבר את תחנת כפר ג'יניס.
התחנה נקראה על שמו של כפר ששכן באזור וכנראה כבר לא היה מיושב בתחילת המאה ה-20 (יתכן וקרבתו הגדולה ללוד, גרמה לאנשיו לעבור ולהתגורר בעיר). פניתי לחן מלינג לברר מה הסיפור של תחנה, אך מסתבר שזו אחת מהתחנות שטרם נחקרו, כך שאין כמעט מידע עליה וזאת למרות שמדובר היה בתחנה חשובה מאד במסילת הברזל המנדטורית.
מכאן ניתן היה להגיע לחיפה וגם לקהיר (ממוזיאון הרכבת קבלתי אפילו את לוח הזמנים, ראו בהמשך) והתחנה כמובן שרתה את שדה התעופה, אך לא רק. היה כאן מפגש מסילות חשוב: מכאן יצאה מערבה מסילה שחיברה לתל ליטוינסקי שם פעל מחנה צבאי בריטי גדול (היום תל השומר). מכאן גם יצאה מסילה מזרחה שהגיעה לבית נבאללה, עיירה ערבית שלצידה פעל מחנה צבאי בריטי וכן סדרה של מחצבות שלמעשה פועלות עד היום, אך בשונה מאז הן משתמשות בצי של משאיות שסותם חצי מדינה.
שלחתי במייל שאלה לחן מלינג, מנהל מוזיאון הרכבת בחיפה, מתי התחנה הפסיקה לפעול. הוא ענה: "בינתיים לא הצלחתי לברר מה עלה בגורלה של התחנה בהמשך. לא מצאתי אותה באף לוח זמנים שיש ברשותי לאחר קום המדינה, אבל אני יודע שדווקא לשירות מטענים כן היה לה שימוש אחרי 1948, לפחות עבור הובלת דלק לנתב"ג בתקופה מסוימת".
לא כל מבני התחנה שרדו, היו כאן קרוב ל-20 מבנים שבנו הבריטים ומהם שרדו פחות ממחצית, אך גם הם עדיין מרשימים. הגישה אליהם קשה וצריך לחצוב דרך בין שיחים שברובם קוצניים. בפנים גנבו כל מה שאפשר וגם את הריצוף. באחד הבתים יש אח ועל הגג שתי ארובות. במבנה אחר חרכי ירי ממוגנים בדלתות פלדה. מיכל מים מבטון שוכב על צידו, יונתן דחף את הראש פנימה וגילה שהוא ריק. מכאן המשכנו לכפר טרומן.
.
.
על התצלום הבא מספר חן מלינג:
"התצלום של תחנת כפר ג'יניס (נודעה לימים בשם תחנת תעופה), מתוך ספר שפורסם על-ידי טמפלרים מאוסטרליה. נראה שהתמונה היא משנות ה-30, כי נראה בה בניין תחנה שונה לחלוטין מזה המוכר לנו כיום בשרידי התחנה. בניין התחנה בתמונה בנוי רובו עץ, והוא דומה לבנייני תחנה אחרים רבים שבנתה רכבת המנדט (Palestine Railways) בשנות ה-20 ברחבי הארץ, בין היתר בתחנת תל אביב המקורית. הטמפלרים כנראה השתמשו בתחנה מפני שהיתה קרובה למושבה וילהלמה".
.
.
.
.
"מצורף גם שרטוט שנסרק מצילום מאוסף מחלקת ההנדסה של רכבת המנדט בארכיון מוזיאון הרכבת. השרטוט, מספר E/95/15, מציג את התחנה בשיאה, כששימשה צומת בין הקו הראשי של רכבת המנדט (חיפה-טול כרם-ראש העין-לוד-מצרים) לבין שתי שלוחות. השלוחה המזרחית היתה שלוחה ותיקה למחצבת בית נבאללה, והשלוחה המערבית היתה אז שלוחה חדשה לחלוטין לתל ליטוינסקי (כיום תל השומר) שנבנתה במסגרת המאמץ המלחמתי של צבאות בריטניה וארה"ב בארץ במלחה"ע ה-2. עד כמה שאני מכיר את המקום, בשרטוט מופיעים כבר בנייני התחנה שקיימים היום, ואני מניח, לפי אופיים הצנוע, שנבנו במסגרת הקמת השלוחה לתל ליטוינסקי.
אמנם הועלתה בעבר תוכנית להקים תחנה תעופה חדשה (יש להניח שבלי קשר לשרידי התחנה הקודמת) שתשרת את התעשייה האווירית ואת 'איירפורט סיטי' ואף לקשר את קו לוד-ראש העין עליו היא נמצא לקו החדש לירושלים באמצעות קשתות צפוניות, אבל למיטב ידיעתי לא היתה שום התקדמות בנושא ואין כרגע שום פעילות לקדמו בעתיד הנראה לעין".
לפי התכנית ופענוח שהעניק מלינג, שלושת המבנים שבקרנו בהם שימשו (1) מגורי שומרים (2) בית מנהל התחנה (3) משרדי התחנה. מיכל המים גם הוא מופיע בתכנית.
.
.
.
.
.
מבנה 1 – מגורי שומרי התחנה:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
מבנה 2 – מגורי מנהל התחנה:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
מבנה 3 – משרדי התחנה:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
-2-
הראל / כפר טרומן
עוד לא יבש הדם שזרם פה כמו שתן ובאוקטובר 1949 הקימו יוצאי פלמ"ח את מושב העובדים 'הראל'. מדובר היה בקבוצה מגובשת של צעירים בני 25-20, שלחמו יחד באזור הזה וכן בירושלים ועוד בזמן הקרבות שמו עינם על המקום. בטקס העליה על הקרקע התקיימה גם חתונה של 4 זוגות מבין המתיישבים החדשים. לקטע האמנותי הוזמנה להקת הצ'יזבטרון. בימים הראשונים עסקו בגידולי שדה, תפוחי אדמה ושאר ירקות. היישוב שהיה היישוב העברי הראשון באזור, זכה גם לתמיכה נדיבה מצד פרד מונסון (תעשיין ונדבן יהודי אמריקאי שהיה גם יו"ר הקק"ל בארה"ב. על שמו קרויה היום נוה מונסון).
בספטמבר 1950 הונחתה על תושבי הראל ההחלטה כי שם יישובם לא יהיה עוד הראל אלא יקרא על שם הארי טרומן, נשיא ארה"ב. באותה עת התגוררו ביישוב 100 משפחות. כפר טרומן היה אמנם היישוב הגדול והמפותח באזור, אך המידנה רצתה לעבות את ההתיישבות הישראלית באזור באופן משמעותי, וכבר ב-1951 החלו לדבר על הקמת עיר חדשה באזור. עברו עוד 45 שנה עד שנכנסו הדחפורים והחלו בהקמת מודיעין, שממשה את הרעיון.
.
.
.
-3-
בית נבאללה / בית נחמיה
כבר בכניסה למושב בית נחמיה, זיהיתי משמאל את מבנה בית הספר של הכפר בית נבאללה. כיום משמש המבנה היחיד שנותר בשלמותו מהכפר את משרדי הקק"ל. זה מבנה טיפוסי שהקימו הבריטים בהרבה מאד כפרים בארץ, וכמוהו יש בזכריה (יש רשימה, התמונה השניה) וגם בקיבוץ בית העמק. בסמוך לבית הספר אנדרטה לזכר הרוגי שיירת בן שמן. והנה הסיפור:
בעקבות המצור שהטילו הכוחות הערבים על המושבה בן שמן, יצאה מפתח תקוה בדצמבר 1947 (נר שביעי של חנוכה) שיירה של 7 מכוניות ובהן 48 אנשים. השיירה נסעה על הכביש שהיום נקרא כביש 444 ועברה בסמוך לכפרים קולה ובית נבאללה. כבר בקולה היא זוהתה ונפתחה עליה אש, אך היא המשיכה עד בית נבאללה. כאן נפתחה עליה אש דווקא מכיוון המחנה הבריטי שהיום שוכן בו צה"ל. במחנה היו מוצבות יחידות של חיל הספר העבר-ירדני. 13 מאנשי השיירה נהרגו (רובם תושבי תל אביב שנטמנו בבית קברות נחלת יצחק), 10 נפצעו וכ-6 מהם פצועים קשה. השיירה אמנם הגיעה עוד באותו יום לבן שמן, אך האבל בציבור העברי היה קשה.
ביולי 1948 בית נבאללה החליפה ידיים בפעם האחרונה ועברה לצד הישראלי. 14,500 אזרחים איבדו את ביתם ולא שבו לכאן מאז. היה זה צעד משמעותי, היות והשליטה בבית נבאללה הביאה לנתק אצל הכוחות ערביים בין החזית הדרומית והחזית המרכזית. לישראלים הביאה שליטה בצומת דרכים מרכזית: הדרך הבאה משכם למישור החוף (מזרח-מערב) והדרך המקשרת בין לוד וטול כרם (צפון-דרום), וכך נקבע גבולה המזרחי של מדינת ישראל הצעירה למשך כמעט 20 שנה. עד אז סבל היישוב מהסתננויות הדדיות, לפעמים הדיירים הקודמים חזרו לכפר ולפעמים התושבים החדשים עברו את הגבול ונתפסו.
את בתי הסוכנות שנבנו כאן בתחילת שנות ה-50, מחליפים היום בתי מידות שבלעו את אותם בתים קטנים וצנועים. עשינו סיבוב ואחר כך פנינו לדרך העפר החוצה שדה חיטה ומביאה למה שנותר מבית הקברות של בית נבאללה. עשרות מצבות מתפוררות נותרו על תילם. רק אחת נותרה זקופה.
לא היינו כאן לבד, המקום מלא אנשים בעיקר כאלה העושים טיולי ג'יפים וטרקטורונים, אבל גם אב ובנו מלוד המגדלים כאן בסביבה עדר בקר.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
-4-
חדיתא / חדיד
במושב חדיד אני מכיר את גיא מנצור. הפעם לא בקרנו במושב עצמו, אלא בבית הקברות של הכפר חדיתא שעל שטחיו הוקם חדיד. בית הקברות הוא היום חלק משומרת טבע. גם כאן לא היינו לבד, רוכבי סוסים ואופניים, נוסעי ג'יפים וגם סתם אנשים שחיפשו טיול רגלי רגיל.
ישנם שלטי הסבר ושלט לזכרו של איש השב"כ דייב בקרמן, אך אף מילה על כך שמרכז השמורה ממנה יש תצפית היא למעשה בית הקברות של הכפר. יש גם מצבות עדיין.
בעבר המאד רחוק שכן כאן הכפר חדיד שהיה מרכז יהודי חשוב בימי החשמונאים. שמעון התרסי, בן למשפחת החשמונאים ביצר אותה וארגן בה את צבאו לקראת אחד הקרבות המכריעים מול הכוחות היוונים ששלטו באותה עת באזור.
ב-1948 גרו כאן 882 תושבים ב-201 מבנים. בכפר היה בית ספר שנפתח ב-1924.
יחד עם בית נבאללה, החליף גם הכפר חדיתא ידיים במסגרת "מבצע דני" בתאריך 13 ביולי 1948. כשהכוחות הישראלים נכנסו אליו, היה הכפר כבר ריק מתושביו והכוחות הערבים שנותרו בו, נסוגו לבודראס המרוחקת 3 ק"מ דרומית-מזרחית מכאן. הכוחות הערביים לא התייאשו ובעזרת הפגזה מסיבית ושיירה של משוריינים ניסו להבקיע את כוחותינו ולהשתלט חזרה על הכפר, אך ללא הצלחה.
המודעות למקום ולרבדים שמעדיפים כאן לשכוח, זה לא עניין של שמאל או ימני. אלא עניין של תרבות והומאניות וחשוב שאנשים ידעו שכאן זה לא סתם גבעה עם סברסים, עצי זית והריסות – כאן היה יישוב שנעלם. הצעה שלי: שלטי הסבר, גידור בית הקברות והצבת עמוד גבוה עם שרפרף קטן ועליו תונח גופתו של אריק שרון. כך נזכור כולנו שמי שדופק ערבים היום בבוקר, אז עד הצהריים כשימאס לו לרמוס ערבים ויחפש אתגר יותר משמעותי, הוא גם ידאג לדפוק את האחים שלו. שרון נראה לי דוגמה טובה, כי ממילא לא רוצים אותו לא בשמיים ולא בארץ, אז שיישאר שם על העמוד.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
רגע לפני שנפרדים, שלשום קבלתי מייל מאחת מקוראות הבלוג, המתייחסת במקרה לרשימה הקודמת שעסקה בכפרים שבסביבת פתח תקוה. מתברר שהמגיבה, שושנה הלפר, התגוררה בילדותה בבית בו ביקרתי, מבתי הכפר טירה האחרונים ששרדו במושב ברקת שהוקם על חורבותיו:
"התרגשתי למקרא הבלוג האחרון שלך. אספר לך מדוע הלוואי והייתי מצטרפת לסיור הזה נולדתי בצ'כוסלובקיה להורים ניצולי שואה וב1949 עלו הורי לארץ עמי ועם אחי הבכור. אחרי מספר חודשים במחנה עולים הועברנו לכפר הערבי טירה שעדיין עמדו בו הבתים של הפלסטינים שהוברחו או ברחו. במשך כשנתיים גרנו בכפר בערבי ה"נטוש" עד שהוקם מושב טירת יהודה בסמוך. הבית שבו גדלתי היה הבית שבו צולם הסרט חכם גמליאל. הוא היחיד שנותר על תילו כשנהרס הכפר טירה. על חורבותיו הוקם המושב ברקת בשנות החמישים לעולים מחבן שבתימן.
בשנות ילדותי בכפר אני זוכרת שרידים של מבנים גם בטירת יהודה עצמה וגם בסביבה במיוחד את הקבר עם הכיפה עברתי דרך ארוכה ממושב דתי ומחברות בבני עקיבא אל חברות בשי"ח וכיום נשים בשחור ומחסוםוואטש. יש לי עוד הרבה סיפורים על המקום.
לצערי אין לי תמונות מהבית – אם כי כמו כל זיכרון ילדות ראשון – הוא חרות בזיכרוני. זה היה הבית הקרוב ביותר גבול ואני זוכרת את אמי נועלת היטב את הבית כל לילה יש לי רק מספר תמונות של הילדות בטירת יהודה. למי היו אז מצלמות?
התושבים המקוריים לא הגיעו אל הבית – למיטב ידיעתי, אבל אני זוכרת שתפסו לא פעם תושבים לשעבר שניסו להגיע לבתיהם. קראו להם "מסתננים" והם עוררו בנו כילדים פחד גדול מאוד. כל התושבים שם היו ניצולי שואה והפחד היה לחם חוקם".
.
לרשימה זו יבוא המשך, בו יוצגו שאר הכפרים בסביבה שטרם נסקרו כאן.
ועד אז שיהיה לכם יום טוב.
מיכאל
.
תגובות
חידשת לי הרבה ועוררת את הרצון לצאת ולגלות את הנופים האחרים של הארץ. לא הבנתי מדוע הדם זרם כמו שתן, דמם של כ – 6,000 אנשים שנהרגו בצד שלנו.
בית הקברות של חדיתא זה ליד מצפור רועי? היכן בדיוק? מה שכן ראיתי שם זה הרבה בארות.
מיכאל תודה רבה. אולי תזמין אותנו לסיור הבא?
אסתר: אני שמח שעוררתי בך את הרצון לצאת ולגלות. בכל טיול מגיע הרגע שבו צריך להשתין. כשתהיי מאחורי השיחים, שימי לב לזרימה.
אורי: מצפור רועי נמצא בבית הקברות.
דן: ביום ששי הקרוב אתה מוזמן לסיור ממלון הילטון עד מלון דן. פרטים נוספים: http://www.facebook.com/events/253125274831524/?ref=notif¬if_t=plan_user_joined
תודה על ההשקעה!! מעניין מאוד!!!
האם הערבים היו זוכרים ומזכירים את החשמונאים, שחיו על אדמתם ולפניהם?
המנצחים כותבים את ההיסטוריה. אולי זה מצער ולא הוגן, אבל כך מנהגו של עולם.
תודה אמיר על תגובתך.
אם לסבתא היו גלגלים. אני לא משווה אותי או אותנו לאף אחד. אני בא, רואה, שואל, בודק וזה מה שאני מפרסם. לא אמרתי תחזירו, לא תמחקו, רק תקראו ותראו.
Only a scumbag leftist self hater or arab lover will go out of his way, create baseless documentation and describe every shithole in which any dirty arab or two have taken a shit as cities and vilages. I am sure you mother , which most people call a dirty whore did not know she will produce a shithead like youself. As tio blood running like urine, I hope it will be your blood and that Israelis from anyhwre will come to shit on your grave
רוב, לא אתייחס לניבולי הפה שלך (ומזל שנכתבו באנגלית כדי שילדים קטנים לא יבינו אותן), אך כן אתייחס לנקודת המוצא שלך ששונה מזו שלי. לדעתי כן חשוב להכיר את הסביבה בה אתה חי על כל רבדיה. ברור שניתן לטמון את הראש בחול ולהתעלם מהמציאות המקיפה אותנו, אך אני מעדיף כן להתמודד איתה. אני מקווה שתמשיך לשוטט בין רשימותיי ואולי יבוא יום ותבקר אותנו בארץ הקודש.
צר לי, לא מבין מדוע צריך להכניס לתיאור את ההתייחסויות החד-צדדיות (ומאוד צרות) המתייחסות רק לכפרים שחרבו בעקבות 1948-9. אם כבר, מדוע לא להתייחס לשלל היישובים מהתקופות השונות (גם, אבל ממש לא רק יהודיות. האזכור של חדיד החשמונאית מהווה מעין עלה תאנה ליישובים הרבים האחרים דוגמת נבלט ועוד). האמירות על שרון מקוממות (ולא, אינני מתומכיו) – סתם ניבול פה לא רלוונטי. אם מדובר באמירה פוליטית וזה כוונתך בפוסט – סחתיין. תגיד את זה. אם לא מדובר באמירה פוליטית, על-אף ששאפו על המאמץ – מדובר במבט צר וחלקי (ושוב, שאפו על מה שנעשה).
לעניין החומר עצמו – קו הרכבת קודם למנדט. מדובר בקו רכבת צבאי תורכי אשר במהלך מלחמת העולם הראשונה (לאחר כיבוש האזור על-ידי הבריטים בסוף 1917) הוסב לשימוש של הבריטים וחלקו הפך מאוחר יותר לקו אזרחי. נעשו עבודות רבות על קו הרכבת הזה (חן מכיר היטב חלק מהם ומכיר היטב את הפרק התורכי של המסילה). אפרופו מלחה"ע – כל האזור שימש שדה-קרבות בסוף 1917 ולסירוגין במהלך 1918, כולל האתרים שהזכרת.
ערן: בבלוג אני מתייחס לתוצרים מהמאה ה-20 ועד היום, מה שהיה לפני התקופה הזו פחות מעניין אותי. לרשות העתיקות יש אתר מעולה עם הרבה מאד מידע ותמונות ולכן אין צורך שאמחזר. בנושא שרון: תושבי קיביה, עזה, סיני, ג'אבליה, שאטי, סברה ושתילא, ביירות וכמובן כל עשרות אלפי חיילי צה"ל ותושבי גוש קטיף (ההרוגים והפצועים בגופם ובנפשם) דוקא יחשבו שהייתי רך מידי… לא מדובר באמירה פוליטית (כי הרי לא ברור אם שרון היה בשמאל או בימין, הוא פשוט הביא להרג ופגיעה גורפת של בני אדם) אלא מוסרית. בכל מקרה מדובר כאן בבלוג ולא באתר של תנועת קדימה.
מעניין לקרוא . תמשיך לחשוף ולצלם.
בארץ האדמה היא סוג של ארכיון על הקרקע מפה מעל מפה שיכבה מעל שיכבה..
בקשר לתחנת תעופה העתידית – זו תיבנה במסגרת פרוייקט שיקום והכפלת המסילה המזרחית שהיא תוכנית לתשתיות לאומיות שאושרה לא מזמן אבל אינה מתוקצבת עדיין. מדובר בתוכנית מורכבת מאוד ועלותה היא במיליארדים וגם דורשת הפקעה רצינית של שטחים בבעלות תושבים מהמגזר הערבי באזור מרכז לוד, לכן לדעתי האפשרות שתצא לפועל בשנים הקרובות הינה קלושה למדי.
במסגרת התוכנית ישומרו ויחודשו חלק מהתחנות הישנות בתוואי המסילה המזרחית (מחדרה מזרח ללוד). באיזור נתב״ג אמור גם להיות שינוי קל של תוואי המסילה. תחנת רכבת תבנה לא רחוק מתחנת כפר ג׳יניס ההיסטורית ותשרת את התעשייה האווירית ואירפורט סיטי.
ניהול וביצוע התוכנית הוא באחריות חברת חוצה ישראל.
קישור: http://www.hozeisrael.co.il/news/news.asp?newId=109
יישר כח , אומר תושב בית נחמיה, שחידשת לי המון. פשוט חיפשתי את ההיסטוריה הקרובה של הישוב, ומצאתי אותה אצלך ובגדול.קראתי את התגובות, אתה איש אציל.
תודה לך!
סקירה חשובה מאוד אודות הציביליזציה הפלסטינית שהתקיימה עד לנכבה של 1948 בתחומי פלסתין המערבית
תודה לכותב מיכאל
התיאורים העניניים מעניינים מאוד. אני מסכים עם הכותב שתרבותית יש לראות את הכל ולא להעלים עין. ולכן כדאי להציג גם תקופות לפני המאה העשרים ומבלי ללכת לארכיאולוגיה.
אני גם לא חושש פוליטית מלהציג את הכפרים הערביים כפי שהיו אז. להפך, חשוב להראות קבל עם ועדה, שמי שניסה להשמיד אותנו, אינו כאן. או ברח מעצמו (כי חשש שמה שניסה לעשות, יבוצע בו), או גורש (ולא הושמד). ראה במאמרך, שיירת בן שמן והתקפות על התנועה והיישובים שהיו אז באזור.
לגבי המגיב אוסי יאיר: ״ציוויליזציה פלסתינית בתחומי פלסטין המערבית״ – אמירות מפוצצות ריקות מתוכן.
ציוויליזציה פלסתינית- נו באמת איזו ציויליזציה ? כמו הבבלית? האשורית? הארץ ישראלית? הרומית? תקרא את התיאורים של מרק טווין בבקורו בארץ ותראה מה שהיה כאן ערבים יהודים ונוצרים.
פלסתין המערבית – מעולם לא היתה יישות מדינית או אוטונומית כזו ולא התקרבה להיות. לא בימי העותמנים ולא בימי המנדט. כך שאם מתייחסית לגיאוגרפיה צריך לומר ארץ ישראל המערבית.
מחנה תל השומר מעולם לא היה בריטי. זה מחנה אמריקאי ששימש בסיס עורפי לטייסות ההפצצה שלהם שישבו בחלק הצפון מזרחי של שדה התעופה לוד. טייסות אילו הפציצו בעיקר בעירק וסבלו אבידות רבות. רוב הפצועים טופלו בבית החולים תל לטיוינסקי. לצורך העברתם והעברת ציוד ופצצות, הוקמה מסילת הרכבת המוזכרת. למסילה היו עד לפני כ-15 שנים שרידים בשטח, בעיקר באזור יהוד. את המתים, אגב, קברו בבית הקברות האמריקאי שהיה פחות או יותר במקום שבו נמצא מסוף האוטובוסים של שכונת רימון בקרית אונו.
הציביליזציה הפלסטינית שהתקיימה עד לנכבה של 1948….מת מצחוק לקרוא הבלים כאלה מצד יהודים שיושבים להם בנוחיות על האדמות האלה.
איזו ציביליזציה בדיוק???. פלסטין של הערבים עד 48 נראתה כמו פח זבל בישוביהם – בלי חשמל ביוב , חינוך נורמלי אם בכלל זכויות שוות לאישה ומה עוד??? בקצור רובם רט לעריםה יו פרימיטביים פלוס. בקושי
להזכיר לכל היהודים שמרחמים כאן , שבמלחמה יש צד מנצח וצד מפסיד .
לצערם הרב של ערביי ארץ ישראל ( שרובם המוחלט כלל לא היה בעל שורשים כלשהם בארץ זו אלא הגיע לכאן מטעמי נוחיות כלכלית בזכות הבריטים והישוב היהודי שפרח ושגשג כאן מתחילת המאה העשרים) שהערבים בחרו בהחלטה לא נכונה ואוכלים אותה עד היום תוך ניצול ציני מחפיר של המוני אנשים שהפכו , היחידים בהיסטוריה, לפליטים בני פליטים לדורותיהם בגלל פוליטקיה מלוכלכלת של האום האטימפוטנטי שטוף ערבים חסרי מוח
לפי רמת הכתיבה שלך, זה שזורם אצלך ביוב בבית לא אומר שאתה אינטליגנט במיוחד. לך תלמד לכתוב קודם בלי שגיאות כל מילה שלישית. בהצלחה.
"והצבת עמוד גבוה עם שרפרף קטן ועליו תונח גופתו של אריק שרון. כך נזכור כולנו שמי שדופק ערבים היום בבוקר, אז עד הצהריים כשימאס לו לרמוס ערבים ויחפש אתגר יותר משמעותי, הוא גם ידאג לדפוק את האחים שלו. שרון נראה לי דוגמה טובה, כי ממילא לא רוצים אותו לא בשמיים ולא בארץ, אז שיישאר שם על העמוד". עד תחילת פיסקה נהניתי מאד לקרוא את מה שכתבת. ברם, לא ברור לי מאין ידוע לך שאריק שרון לא רצוי לא בשמיים ולא בארץ. גם המלצתך להשאיר את גופתו על עמוד… חבל. כעולה מכתיבתך הכפר היה ריק מתושביו אז כיצד שורבב ועלה שמו של שרון כאן?
כל הכבוד מיכאל.עבודה חשובה ביותר. לכל המקטרגים והממיינים לשמאל וימין – האם לדעתכם, גם את השרידים הארכיאולוגיים בארץ, שאינם קשורים ליהדות ולעם היהודי, יש להרוס?
ברברים, עמי ארצות וחסרי תרבות יש אצל כולם, אבל זה לא אמור לנים אותנו.
מה זה הקטע המוזר על שרון? מצביאים ישראלים או ערבים אחרים לא ניסו "לדפוק" את האויב?
לא כי במלחמת השחרור הערבים נלחמו בנו עם רובי מים ?
אני מאוד מתעניין בשרידי הכפרים הערבים שהשאירו הבורחים או המוברחים, מסביר לילדות שלי בכל יער של קק"ל על מה שהתרחש, ולמה יש שברי כדים ותלי אבנים ביער, ולמה נטעו פה יער.
אבל מרגיש כאן שהעניין הוא כבר לא ארכיטקטוני והיסטורי אלא פוליטי, ואם כבר אנחנו כאן אז צריך להגיד בקול: במאה ה20 היו הרבה מלחמות בין אומות והרבה בני אדם גורשו וברחו מבתיהם במסגרת התעצבות הדוקה של מדינות לאום. היהודים היו מוכנים למדינה כמו שהוצעה והיו מתפשרים. הערבים קמו עלינו להמשיך את היטלר ומשכך, היהודים עשו הכל כדי להקים מדינה בילעדיהם, רק חבל שב1967 לא השכלנו לעשות את אותו הדבר.