סיבוב במלון דן כרמל בחיפה ובצלחת המעופפת

לפני חצי שנה התכוננתי לכתוב על מסעדת רונדו ומלון דן כרמל חיפה שתכנן האדריכל שמואל רוזוב, אך לא כתבתי בסוף. לא מדובר כאן בחדר זבל או איזו אנדרטה בשולי בית קברות אלא במבנה ענק שהשפעתו על האדריכלות והתכנון המקומי מרכזית. בעקבות המאבק שהתנהל נגד הקמת המלון בתחילת שנות ה-60 בטענה שהוא יהרוס את רכס הכרמל, קמה בסופו של דבר החברה להגנת הטבע ופסגת הכרמל השתנתה לתמיד.

כל המי ומי התארחו בדן כרמל. בין האורחים אפשר היה למצוא את ריצ'רד ברטון ואשתו אליזבט טיילור או את סופיה לורן. מייק ברנט רגע לפני הצלחתו המטאורית בצרפת הופיעה בקביעות במסעדת רונדו בליווי להקתו "אמני השמים" במסעדת רונדו. דוד בן גוריון נפש כאן לרגל יום הולדתו ה-80. אנואר סאדאת ערך כאן מסיבת עיתונאים היסטורית בהשתתפות הנשיא דאז יצחק נבון וראש הממשלה בגין. האדריכל אוסקר נימאייר התגורר במלון כמעט שנה, ותכנן בסוויטה פרויקטים רבים בארץ שאף אחד מהם לא יצא אל הפועל.

.

מסעדת רונדו

.

מסיבת ריקודים ברונדו של שנות ה-60 (מקור: אילן גולדנברג)

.

הביקור במלון דן כרמל הוא כמו ביקור במוזיאון. יצירות מעולות של אמנים מובילים משנות הששים מקשטות את הקירות או החלונות. אמנים כמו זהרה ובצלאל שץ הירושלמים ויוסף שאלתיאל מעין הוד, דוד שניאור בעבודה מסוג "לבן על לבן" וגם יוחנן סימון – כולם הוזמנו ליצור עבודות במיוחד לבית המלון. על כל המלאכה ניצח האדריכל החיפאי שמואל רוזוב.

הנה כמה פרטים טכנים על המלון בשנותיו הראשונות:

  • עבודת התכנון החלה במקביל לרכישת המגרשים בסוף שנות ה-50.
  • באמצע שנת 1960 החלה הבניה באתר שכלל 20 דונם.
  • ב-20 לפברואר 1963 פתח המלון את שעריו לראשונה לאורחים.
  • במלון 10 קומות חדרים, 2 קומות ציבוריות (חדרי אוכל, אולמות, משרדים) ו-4 קומות שירותים.
  • 250 חדרים וכ-500 מיטות.
  • 7 מעליות.
  • 13.5 מיליון לירות עלתה הקמת המלון.
  • בקיץ 1964, לצורך צילומי הסרט "יהודית" שהתה סופיה לורן בסוויטה שכונתה "עין הוד".
  • בעלה המפיק קארלי פונטי התגורר בסוויטה נפרדת שנקראה "קיסריה".
  • ב-1967 נישרפה מסעדת רונדו. יצירות האמנות בכניסה ניצלו אך העיצוב המקורי נפגע ולא שוחזר.
  • הופעת תיזמורות ב'רונדו' הביאו את הרבנות של חיפה להסיר ב-1965 את ההכשר ממלון דן כרמל, עד שהושג הסכם והופסקה נגינת התזמורות בשבתות.

רוזוב תכנן בחייו למעלה מ-600 פרויקטים בכל רחבי הארץ, אם כי מרביתם בחיפה. בין העבודות המפורסמות שתכנן: קולנוע ארמון ברחוב הנביאים, בית סולל-בונה, בית חברת החשמל ליד גשר פז, מגדל אגד ותחנת האוטובוסים המרכזית בבת גלים, בית צים ומלון נוף ליד דן כרמל, מלון שולמית ברחוב קרית ספר (שנהרס לפני חצי שנה) ובית האיכרים ברחוב קפלן במרכז תל אביב.

הבניין עצמו הוא תיבה גדולה ופשוטה שמונחת על פסגת ההר. אך המרפסות העמוקות עם המעקה שזוכה לפרט לא שגרתי, גגון הבטון המסוכך על הכניסה ומערכת הבריכות והמפלים שמפרידים בין הבניין לרחוב, הופכים את החזות הכללית של המלון להרבה יותר מורכבת. בחזית האחורית שוברת את התיבה הגדולה מסעדת רונדו המעוצבת כמו צלחת מעופפת או כובע נשי משנות החמישים.

כל אחד מהאולמות בבניין שונה והטיפול העיצובי מורגש החל ממידות האולם, שילוב יצירות אמנות אמיתיות ועד לעיצוב התקרה. המסדרונות בקומות החדרים קצת אפלים, אבל בחדרים עדיין נשמר הלוקסוס הישראלי של שנים עברו. במלון מעורבבים סגנונות ישנים וחדשים שלרוב יוצאים לא מוצלחים ונראים כאילו אין עוד יד מכוונת ומקצועית וחבל. אפילו מאד.

* * * * *

על רוזוב אני לא יודע הרבה, אז התקשרתי לאינג' דב יהלום שקיבל לידיו את ארכיון משרדו של רוזוב לפני למעלה מחמש שנים ומאז הוא לומד אותו. מהשיחה איתו, אפשר ללמוד כי יהלום עושה את מלאכתו נאמנה והוא לא רק דואג לסדר והארגון של הארכיון אלא גם לומד אותו לפרטי פרטיו.

אני מביא כאן את השיחה שערכתי איתו, ומתבססת בין השאר על הידע שצבר יהלום מהתיק עב הכרס של מלון דן כרמל.

מיכאל יעקובסון: כיצד התחיל הפרויקט?

דב יהלום: "בסוף שנות החמישים פנה בעל רשת מלוונת דן, יקותיאל פדרמן לשמואל רוזוב לתכנן בית מלון חדש במגרש אחד בין רחוב הנשיא ורחוב יפה נוף שנקרא אז רחוב פנוראמה. רוזוב שהכיר את המגרש, סירב בהתחלה לקבל את עבודת התכנון. הוא טען שלא ניתן להשיג משהו משמעותי ממלון כזה, כי המגרש צר וארוך ודוקא הצד הארוך שלו אינו פונה אל הנוף. בעקבות הדברים, החל פדרמן במו"מ לרכוש גם את המגרש הצמוד כך שיתאפשר ליצור חזית רחבה מספיק, למספר רב של חדרים שיפנו אל הנוף, כי זה מה שאפשר למכור לתייר כדי שיבחר לגור במלון".

מ"י: ככל הידוע לי היה דן כרמל הבניין הגבוה הראשון על הר הכרמל, דבר שגרר אחריו התנגדות עזה של תושבים.

ד"י: "כדי לתת מקסימום חדרים לכיוון הנוף, נדרש המלון להגיע לגובה של 10 קומות חדרים. קמה צעקה והעיתונות היתה נגד שבירת קו הנוף של הכרמל. זה היה הבניין הראשון על הר הכרמל שלא השתלב ברעיון 'עיר הגנים' שהיתה נהוגה עד אז במקום. היתה הגבלת בניה של עד 2 או 3 קומות, כמו כן אסרו הקמת מיזמים ציבוריים ומסחריים וגם בתי קולנוע ובתי קפה, והמלון היה לא רק מבנה מסחר אלא גם עם מסעדות ושטחי מסחר. דן כרמל שבר את כל המוסכמות שהיו נהוגות באותה העת. במקור הוא תוכנן לגובה של 9 קומות, אך ביקשו הקלות והוא צמח. לפדרמן עצמו היתה דירה גדולה בקומה העליונה".

מ"י: האם היו שינויים משמעותיים בתכנון במהלך הבנייה?

ד"י: "מייד אחרי שהושלם בית המלון, הוחלט להקים לצידו גם בריכת שחיה. לצורך הדבר ביקשו לרכוש מגרש שלישי. ממזרח היה מגרש עליו עמד ביתו של בריגדיר פרדריק קיש, שתכנן אותו ב-1933 גם רוזוב. ממערב היה מגרש ריק של הבאהיים. הם הסכימו לאחר מו"מ לבצע עסקת קומבינציה, אך העמידו תנאי אחד, שהבריכה תהיה שקועה, לא תבלוט ותהיה מוקפת בשטח ירוק. רוזוב עמד בתנאי, אך לאחר מכן נדרש גם להקים מלתחות. היות והם כבר היו תוספת בניה מאוחרת, הם נבנו קצת בולטים. הבאהיים תבעו את פדרמן, והמשפט נמשך כ-10 שנים".

"בחזית בית המלון תוכנן לקום קיוסק למכירת משקאות והוא לא נבנה. במקומו הוקמה שורת חנויות עם המותגים המובילים של פעם, כמו טיפני וגם סניף בנק לאומי, סניף של חברת השכרת הרכבים הרץ. שורת החנויות נותרה עד היום כפי שהיא. את מבנה החנויות ציפה רוזוב באריחי קרמיקה מוזהבים, שנחשבו בזמנו לחידוש גדול מאד ואדריכלים מכל הארץ באו במיוחד כדי לחזות בקרמיקה המוזהבת".

מ"י: בניין מסעדת רונדו הוא מיוחד בנוף הישראלי. מבנה עגול עם מבט פנוראמי ורחב על הנוף (מבנה הקולוסיאום נבנה רק כ-15 שנה לאחר מכן), מה מצאת עליו בארכיון שלו?

ד"י: "המסעדה היתה גולת הכותרת של הפרויקט. שילוב של תכנון מבריק וביצוע מעולה של חברת סולל-בונה. רוזוב תכנן כיצד כל לוח עץ יונח במקומו כדי לקבל את יציקת הבטון שיצרה יצירה יפיפיה של בטון חשוף. הוא ציין בתכניות היכן כל לוח יונח והיכן יהיו כל אחד מהחיבורים". [כיום רונדו כבר לא מתפקדת כמסעדה, אאל כאולם לאירועים פרטיים של המלון, מ"י]

מ"י: שמתי לב שהמבנה בולט מעל טיילת לואי, מעל לשטח ציבורי.

ד"י: "המסעדה הוקמה על שטח שהופקע בחלקו על ידי העירייה. למעלה המסעדה היתה של המלון ולמטה תכנן בהתחלה רוזוב קיוסק וחנות מזכרות שישרתו את התיירים הבאים לטיילת. העירייה התנתה את פתיחת העסקים בכך שהמלון יקים שירותים ציבוריים בצמוד. השירותים הוקמו אך העירייה לא התירה בסופו של הדבר את פתיחת העסקים והמקום נותר פתוח כפי שהוא היום. בארכיון מצאתי מכתבים של רוזוב שכתב מידי כמה שנים תזכורת לפדרמן לנסות בכל זאת להקים את הקיוסק והחנות, אך ללא הצלחה".

"בצמוד למסעדה, לצד הטיילת, ישנה מזרקת מים שנקראת "בריכת האיילה". הבריכה הזו היא אחת משלוש בריכות שהוקמו בתחילת שנות החמישים מכספי אגודת המים של הכרמל, שהיתה בהתחלה בבעלות התושבים ולאחר קום המדינה נבלעה בעיריית חיפה. מכספי האגודה תוכננו שלוש בריכות, אך רק שתים מומשו וזו אחת מהן. גם אותה תכנן רוזוב. אני מחזיק ברישומים היפיפיים שצייר רוזוב ומהם ניתן ללמוד שהפרויקט היה קרוב לליבו והוא גם היה גאה בו מאד".

מ"י: נראה שאין מישהו שמכיר את רוזוב יותר טוב ממך. כיצד לדעתך עולה דומותו של רוזוב מתוך כל המסמכים, התכניות והרישומים שעברת עליהם?

ד"י: "היה לו אופק ראייה מיוחד מאד ומחשבה עמוקה שהתייחסה לכל דבר שעסק בו. בדן כרמל לדוגמה אפשר ללמוד כיצד הוא התייחס לרעיון, לצורה ולמבנה כולו הן בהיבט החיצוני והן הפנימי. הוא קבע את כל נקודות התאורה ותכנן את כל עיצוב הפנים עד רמת הידית של הדלת. הוא גם עיצב את מחזיק הדגל בראש הבניין ואפילו את העציצים בחוץ שהורכבו מצינורות אזבסט. ישנם מיזמים ופרויקטים רבים שהוא היה ההוגה שלהם, אבל אחר כך שכחו אותו, כמו הרעיון של רשות שמורות הטבע, תכנון קאנטרי קלאב עוד ב-1945 ותכנון פארק רמת גן שאחר כך קריניצי קנה ממנו את התכניות ב-100 לירות וביצע אותן אחד לאחד".

מ"י: הכוונה היא שבסוף תוציא ספר אחרי כל העבודה שלך על הארכיון של רוזוב?

ד"י: "בשלב הזה קשה לי לדעת. אולי".

.

אני ממליץ מאד לצפות בסרטון שצלמתי במסעדת רונדו, כדי להבין איפה כל דבר עומד ולקבל מושג קצת יותר אמיתי על המבנה:

.

מודעת פרסומת משנת 1971

.

.

מראה כללי של מלון דן כרמל מכיוון הרחוב

.

גגון הכניסה ולמרגלותיו מערכת בריכות נוי

.

מהפייסבוק של רשת דן (לא נגעתי ולא ערכתי):

כוכבת הקולנוע, סופיה לורן, התארחה תקופה ארוכה במלון "דן כרמל" חיפה לרגל צילומי הסרט "יהודית" בשנת 1963. היא סיפרה למנהל המלון שהדבר שהכי מרגיע אותה לאחר יום צילומים זה – בישול!. ליד הסוויטה נבנתה עבורה מערכת מטבח מושלמת שם היא בישלה לאחר ימי הצילום ואף הזמינה את הצוות הבכיר של המלון להצטרף וליהנות ממאכליה!

.

באולם הכניסה עבודה גדולה במיוחד של יוחנן סימון

.

בקיר שבין המעליות והלובי עבודה של בצלאל וזהרה שץ

.

גם בתקרה הושקעה מחשבה

.

תקרה מלמטה

.

בית הכנסת במלון הוא חדר צדדי שקל לפספס אבל גם בו שווה לבקר בגלל העיצוב

.

על קיר בית הכנסת תלויים העתקים מוגדלים של מטבעות כסף עתיקים

.

התקרה בבית הכנסת

.

בר המלון

.

התקרה בבר המלון

.

המבואה לאולמות האוכל והנשפים ומשמאל הכניסה למסדרון המוביל למסעדת רונדו

.

השלט

.

אחרי מדרגות יש מסדרות ובקצהו ויטראז' שמאיר את המעבר הצר באור צבעוני

.

הויטראז'

.

החתימה בפינת הויטראז': שאלתיאל עין הוד

.

לפני הכניסה לרונדו, עבודת קיר גדולה של נוף העיר חיפה

.

הדבר הראשון שתופס את העין בכניסה לרונדו היא התקרה

.

רצפת האולם

.

העיצוב כאן קצת מיושן אבל מדליק

.

וכמובן שיש את הנוף

.

מסעדת רונדו שמרה על רמה גבוהה במשך עשרות שנים. כך מסכם מדור האוכל "לאכול בחוץ" של מעריב את הביקור במקום ב-1986:

"כשאתה ניתקל במקום כזה בחו"ל, אתה ממהר לשגר משם גלויה נלהבת. אין לך מילים. מקום מקסים, מטריף. ואווירה שגעון. נוף עוצר נשימה. וכיוצא באלה סופרלאטיווים. גלויה כזו בא לנו לשלוח מחיפה, ממלון 'דן כרמל', ממסעדת הנופים המעוגלת שלו הקרויה 'רונדו'. אלא שלא מצאנו גלויה ולא סמכנו כל כך על דואר ישראל. אז במקום לכתוב דברי גלויה, כתבנו ברי תזכורת לתוך הפנקס שלנו: מקום מקסים, ספוג אוירה יוקרתית רגועה. נוף מדהים של מורד הכרמל ומפרץ חיפה. אתה סופג שם, בתצפית הפנוראמית של המסעדה, עדנת התפעמות ותחושת חוץ לארץ, בלי לצאת מהארץ, בלי לשלם מס נסיעות והיטל שירותים מיובאים. טווח הגעה מיידי. שולחן ערוך לפי כל כללי הפרוטוקול. פרח באגרטל ונר דולק בפמוט. ברקע מנגינותיו הרכות של פסנתרן מיומן. והנה ה'מטר-די' שקוראים לו אלי. מי שהיה מפליג באניות הנוסעים של צים ודאי יזכור אותו משם".

"[…]כדי לטעום מח עגל עם פטריות לבנות טריות ואיטריות מוקרמות; מרק דגים מרסליאני עם זעפרן ופרנו; אומצת עגל מזוגג ביין קלבדוס ועם תפוחי עץ מיובשים; חביתית מתוקה עם שזיפים מאודים – בשביל כל אלה ועוד כמה דברים שראינו בתפריט, נצטרך לערוך ביקור נוסף ב'רונדו'. וזו תהיה עבורנו חובה נעימה בהחלט".

.

החלונות נעים על ציר מרכזי שאפשר בקלות לחטוף בראש

.

הנוף

.

מבחוץ: המסדרון שמקשר בין בית המלון למסעדה העגולה

.

מעטפת המסעדה

.

פרט בחזית

.

חלונות לכיוון הנוף

.

מבט מהטיילת

.

למעלה מסעדה יוקרתית ולמטה פתוח לציבור

.

אף אחד לא יושב כאן כי לא רואים את הנוף ויש מקומות אחרים יותר יפים לשבת בהם

.

תקרת הבטון

.

מבט מבית המלון על גג מסעדת רונדו

.

רונדו ונוף חיפאי

.

…וגם עם הנמל

.

ולבסוף: הבריכה

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • שביט  ביום 26/06/2012 בשעה 9:10

    תודה על הכתבה והצילומים

  • אץ קוצץ  ביום 26/06/2012 בשעה 15:06

    כמה נפתר… פדרמן נשאר 🙂

    ודווקא היה לי חידוד לא רע קודם עם "מה כמה"…

  • dshalit  ביום 14/12/2013 בשעה 23:58

    מקור טוב נוסף לרוזוב הוא בתו, נגה רוזוב אנטונובסקי. למיטב ידיעתי, רוזוב גם היה אחד מהאדריכלים של משכן הכנסת. קוריוז: ברשימת האורחים שהובאו מחו"ל לפתיחת מלון דן כרמל היתה כוכבת הקולנוע ג'ואן פונטיין, כך שככל הידוע היא המפורסמת הראשונה שהתארחה שם

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.