קורא יקר, ביום שלישי עליתי לירושלים. סיימתי את עסקי והשעה עדיין לא היתה אפילו 4. החלטתי לטייל במקום בו כל תייר מזדמן ירצה לבקר: בית הקברות הצבאי בהר הרצל.
אם יש חמישה מבנים שהייתי ממליץ לבקר בהם למי שרוצה להכיר את העיצוב הישראלי בשיאו, הרי שהייתי ממליץ בין השאר על ביקור באנדרטה לחללי הצוללת דקר בהר הרצל.
הייתי כאן רק פעם אחת לפני הרבה שנים. זכרתי את הרושם שהשאירה עלי האנדרטה של דקר והמטרה היתה לבקר בה שוב ולראות הכצעקתה. תחילה עליתי לקברם של בני הזוג יצחק ולאה רבין (אדריכל: משה ספדיה), אחר כך קברה של גולדה מאיר (היא כאן בודדה) ומשם ישר אל דקר.
הצוללת אח"י דקר נבנתה ב-1945 עבור חיל הים הבריטי. היא טבעה בים התיכון בדרכה מבריטניה לחופי ישראל בינואר 1968. ירדה בדממה אל המצולות יחד עם כל 69 אנשי צוותה. חודשים ספורים לאחר מכן נערכה תחרות לעיצוב האנדרטה. הצעתו של האדריכל דוד אנטול ברוצקוס זכתה במקום הראשון.
.
.
פרט אישי: לאבא שלי היה בן דוד ששרת בדקר. סגן גדעון סגל, יליד קיבוץ ניר-עם ובוגר בית ספר "מבואות ים" במכמורת. היה קצין טורפדו ועם הדקר צלל אל מעמקי הים קודם שמלאו לו 24.
אני לא רוצה להכנס לכל הסיפור ההיסטורי. בויקיפדיה יש ערך מפורט ומקיף באופן חסר תקדים לאנציקלופדיה החופשית על טביעת הצוללת דקר. יש שם גם ערך על תולדות הצוללת ואפילו ערך על האנדרטה. מי שרוצה ללמוד על חייה ומותה של דקר וגם על השירים שנכתבו עליה – החומר נגיש יותר מאי פעם.
.
.
ברוצקוס ניפטר מזמן. הוא נולד ב-1910 ברוסיה ומת ב-1999 בירושלים. היות ואני לא מדבר עם המתים, התקשרתי באחד מערבי השבוע לאדריכל נחום מלצר, שעבד והכיר אותו שנים רבות. מלצר הצטרף כשכיר למשרדו של ברוצקוס בחודשים האחרונים בהם נערכו התכניות לאנדרטה, אך לדבריו לא היה שותף לתכנון.
נחום מלצר: "המבנה מדבר בעד עצמו. למבנה צורת צוללת, מסלול הירידה הוא טקסי ולבסוף באולם התת-קרקעי כניסת האור מתבצעת מבעד לחריץ דק בתקרה. יש כאן אזכור למבני קבורה עתיקים כמו קבר אגממנון במיקנה שבדרום יוון [יש סרטון מצוין שמראה את הדרך אל הקבר, י"מ]. יש כאן איזכור למהלך הירידה והכניסה למבנה אבל ובמקביל אזכור פורמאלי של צוללת מתחת לפני הים, אלא שכאן זה מתחת לאדמה".
מ"י: מה הדבר החשוב ביותר שאתה זוכר מברוצקוס כאיש מקצוע?
נ"מ: "הוא היה אדם וצייר אקרוולים נפלא. אדם חכם ובעל תרבות שהתחנך בברלין. הוא למד אדריכלות ובמקביל למד אמנות אצל יוהאנס איטן שלימד קודם לכן בבאוהאוס. כשעלה לארץ הוא התרכז בעבודתו בירושלים. כאן ניסה להתמודד בדרך חכמה ופשוטה עם הבנייה באבן. הנושא השני החשוב שברוצקוס עסק בו היה השמירה על העמקים הירוקים והבניה על הרכסים. הוא היה מעורב בראשית ימי המדינה בתכנית המתאר הראשונה של ירושלים, ולאחר מכן גם בתכנית עמ/9 שהיתה תכנית המתאר לעיר העתיקה והסביבה".
שיחת טלפון אחרת קטעה את השיחה הקצרה.
כל מילה נוספת תהיה מיותרת, שווה פשוט ללכת ולבקר.
.
.
.
.
בספר המסכם את עבודתו של ברוצקוס, מובא ציטוט שכתב בעבר וכותרתו "ציור וארכיטקטורה":
"בעיניי, הציור הוא כמו מחול. הנוף, המודל, הרגשות והמחשבות הם המוסיקה והריקוד הוא צבע, אור וצל. לציור ולארכיטקטורה יש השפעה הדדית מבורכת. הציור מעמיק את הניתוח ומוסר דבר רגשי שניתן לבסוף לאבחנה רציונלית, וזו בתורה מסייעת ליצירה הארכיטקטונית. כבכל יצירה, הרעיונות המוצלחים נולדים באופן ספונטני ומתוך אינטואיציה".
.
.
-8-
לפני שנגיע לדקר, נבקר קודם באנדרטה לחללי הרובע היהודי שגם אותה תכנן ברוצקוס והיא צמודה לאנדרטת חללי דקר:
.
.
קודם שנגיע לאנדרטה לחללי דקר, בצמוד לה אנדרטה נוספת שעיצב ברוצקוס לזכר חללי הרובע היהודי במלחמת העצמאות. שונה לגמרי אך גם בה חלל פנימי שהופך אותה מסתם עוד אנדרטה למקום מיוחד.
.
.
.
.
ועכשיו האנדרטה לחללי דקר:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ורגע לפני שנפרדים עד הפעם הבאה, הנה האנדרטה לחללי דקר שהוקמה לאחרונה בגינה ציבורית בגבעת שמואל:
.
.
אנדרטה נוספת שאני ממליץ לבקר בה היא אנדרטת עוצבת הפלדה שתכנן האדריכל ישראל גודוביץ ליד כרם שלום. ועד שתגיעו לבקר בה אתם מוזמנים לראות אותה ברשימה שכתבתי עליה לפני שנתיים כאן.
-8-
תגובות
יפה. מעניין. לא היכרתי ותודה שהבאת. סיפור עצוב. אני חושב שהעיצוב כאן די נכון, עם השקיעה הזו, ה-מתחת לאדמה הזה, פשוט מאוד אך לא פשטני. הולם. האדריכל והמעצב הסקוטי צ'ארלס רני מקינטוש היה משתמש במניפולציות כאלו בבתים שלו, של הכניסה הצפופה, קטנה, נמוכה ואז הפתיחה לחלל גדול יותר שמיד נראה גדול מכפי שהוא אחרי הכניסה הצרה. כאן זה גם מתאים מבחינת הכאילו כניסה צרה לצוללת, לזיכרון של צוללת, דחוק, קשה, צר ואז פתיחה לחלל של החללים. שרון
יפה.
נראה לי שישנן כמה אנדרטאות בארץ המוצפת שלנו שיש להן יחוד ומשמעות כוללת…בהן יש בדרך כלל מחשבה אדריכלית תלת מימדית ואיפוק צורני מאחוריהן.. ניתן לרכז אותן ביחד..
אני תוהה ביני לבין עצמי אם הקיום המאופק אחראי להתרגשות והחוויה במקום או שזו אופנה חולפת..
ברוצקוס, ארכיפורום 1983: "מה נשאר לנו? לחלום ולתכנן, לחלום ולתכנן, לחלום ולתכנן".
תודה על סקירה של יצירת מופת, ממליץ להביט בספר האקוורלים המדהים שלו.
התרגשתי מאד לקרוא את הדברים שלך. בזמנו למדה איתי בחורה בשם ורדה סגל אחותו של סגן גדעון סגל ז״ל. פגשתי אותה בשנת 1976. אם יש לך מושג אודותיה אשמח לקבל את המיל שלה ולדעת מה קרה בעולמה.
שמי: ד״ר אבי עילם, אני חי בקליפורניה והמיל שלי הוא:
avieilam@gmail.com
תודה לך
אבי שלום, אין לי מושג מה מצבה של אחותו של סגן גדעון סגל. אגב, הם קרובי משפחה יחסית קרובים שלי, אבל אין לנו שום קשר. אנסה לברר היום אצל משפחתי אם יש מידע כלשהו. מיכאל
תודה רבה לך על הכל.
אשמח מאד לדעת מה איתה. בהזדמנות זאת תוכל גם אתה לדעת על קרובי משפחתך. בשנת 1976 ואני עדיין סטודנט נפגשנו באיזה שיעור באוניברסיטת תל אביב וסיפרה לי מעט. נדמה שבאותו זמן היא גם עברה איזו תאונת דרכים.
מעניין מי אתה איך הגעת להתעניין ולחקור בחומר הזה ולתאר אותו כל כך טוב. אני חי בקליפורניה יש לי נכד ואנחנו מצפים לנכד נוסף ממש בימים אלה.
אני מקווה שורדה סגל נישאה והקימה משפחה וכי היא בריאה ושלימה. היתה אדם נעים ועדין מאד. אם תוכל להעביר לה את המיל שלי זה יהיה נפלא.
תודה לך
אבי
Dr. Avi Eilam Amzallag
17026 Mimosa Drive
Morgan Hill, CA 95037
Cell: (1)646-963-3396
Tele-Fax: 408-763-8003
>
האנדרטה לחללי הרובע היהודי תוכננה על ידי האדריכל אשר חירם, לא על ידי אנטול ברוצקוס.