סיבוב בפקסמל שבמרומי האלפים בשווייץ

במרומי האלפים בשווייץ באזור מבודד ובגובה רב הקים אמן מקומי את אחד מהאתרים המונומנטלים יוצאי הדופן. השווייצרים אוהבים לטפס אליו ברגל (ולהימנע מהדרך הקלה ברכב), המקום שקט, נשקף ממנו נוף מרהיב, ואפשר להתעלות בו לרגע מעל למציאות חיינו.

היצירה הגדולה הוקמה במשך 25 שנה ביוזמה ובמימון פרטיים של האמן והגרפיקאי קארל ביקל (Karl Bickel). היא הושלמה ב-1949 ופתוחה לציבור באופן חופשי מהאביב ועד לסוף הקיץ (בחורף מסוכן לטפס והמקום מכוסה כולו בשלג).

ועל כך ברשימה זו.

.

449163935_8403605776335597_6040126725418527680_n

2024 (1949)

.

20240512_142921

על המפה נראה האתר מרוחק כמה מאות מטרים בודדים מהאגם ואלן (Walensee), אלא שהוא גבוה ממנו בקרוב ל-1,500 מטרים והטיפוס אל האתר הוא תלול וארוך.

.

20240512_140647

בדרך

.

.

(1) ההגעה

על המפה נראה האתר מרוחק כמה מאות מטרים בודדים מאגם ואלן (Walensee), אלא שהוא גבוה ממנו בקרוב ל-1,200 מטרים והטיפוס אל האתר הוא תלול וארוך. למרות שקיים כביש צר משופע בחדות ומאד מפותל, הרי שמסלול ההליכה שמוביל בין הכפר שלמרגלות ההר ובין האתר הוא פופולארי במיוחד. בימי ראשון תמצאו מאות אנשים, בכל הגילאים, שמטפסים ומבקרים בו להנאתם.

את אגם ואלן מקיפים כפרים שצמחו וגדלו בעשורים האחרונים והיו לעיירות קטנות, ועם זאת, הצליחו לשמור על האופי המקומי, הרגוע והכפרי. לאורך הגדה הדרומית של האגם, מנגד לאתר שנותר בדופן היותר טבעית של האזור, עוברת האוטוסטרדה (כביש 3) שחוצה את שוויץ מצפון לדרום וממשיכה אל איטליה.

.

20240512_142028

ההשפעה של מקדש יווני ניכרת במבנה שעוצב בסגנון נאו-קלאסי. הוא בנוי כולו מאבן מקומית, אפורה וקשה שמשתלבת יפה במצוק החשוף שמתנשא בעורף האתר.

.

20240512_142116

תשע מדרגות מובילות אל חצר המדופנת משני עבריה בקירות גבוהים בהם שילב האמן פסיפס קרמי בגוונים בהירים.

.

.

(2) האתר

ההשפעה של מקדש יווני ניכרת במבנה שעוצב בסגנון נאו-קלאסי. הוא בנוי כולו מאבן מקומית, אפורה וקשה שמשתלבת יפה במצוק החשוף שמתנשא בעורף האתר. תשע מדרגות מובילות אל חצר המדופנת משני עבריה בקירות גבוהים, שבהם שילב האמן פסיפס קרמי בגוונים בהירים. במרכז החצר מצויה בריכת השתקפות רדודה, שבה מוכפלים מראות השמיים, המצוק וכן הדופן המרכזית של החצר.

שתי הדפנות הארוכות שסוגרות על החצר מציגות את שני מסלולי החיים של האדם, כך לפי האמן. קירות אלה מכוסים בדמויות נמרצות ומלאות חיים. בקיר הצפוני מוצג מהלך חייו הגשמי של האדם – מתחילת חייו כבודד, דרך הזוגיות, האהבה, ההריון והלידה. בקיר הנגדי מוצג מהלך חייו המחשבתי-רוחני – רבדים שונים של התבוננות, הבנה והכרה.

לעומת שתי דפנות הצד האטומות, עוצבה הדופן המרכזית בהשראת מקדש – עמודים הנושאים גג גמלון שבמרכזו מופיעה המילה הלטינית PAX – שלום. הפתח שבחזית מוביל אל אולם צר וגבוה, שבו שילב האמן פסיפסים, וגם ספסלים לישיבה. בשתי דפנות האולם מתגלים הקצוות של כל אחד משני הקירות החיצוניים, המציגות קבוצות של דמויות – בקצה של הקיר העוסק במימוש הגשמי מופיעה המשפחה, ובקצה של הקיר העוסק ברוחני מופיעה הקהילה. במרכז האולם, מול הפתח מופיע זוג זקנים המייצגים את השלמות של מסלול החיים. עוד מעטרים את קירות הפנים צמחים ובעלי חיים מקומיים.

כששבים לחצר, מתגלה הנוף המרהיב של העמק שלמרגלות ההר, עמק שנחצב במשך שנים בידי קרחון שנסוג מאז.

המסר אמנם שמרני וכך גם הגישה האדריכלית, ועדיין, עוצמתו של האתר ומיקומו הופכים את חוויית הביקור לבלתי נשכחת.

.

.

.

.

(3) ההקמה

קארל ביקל יליד ציריך (1886) החל את דרכו כגרפיקאי, תחום שממנו התפרנס לכל אורך חייו. מעסיקו המרכזי היה משרד הדואר הפדראלי של שווייץ, שלו כמו גם לרשויות דואר של מדינות אחרות, כמו לוקסמבורג, ליכטנשטיין ופורטוגל, הוא עיצב קרוב ל-500 בולים. בגיל 40 פנה להרחבת כישוריו, ונסע לאיטליה שם נחשף ליצירתו העניפה של מיכלאנג'לו שהשפיעה והביאה אותו לעסוק בפיסול באבן. בפקסמל ניתן למצוא את ההשפעה בעיצוב הדמויות המתאפיינות בחיוניות ובעוצמה. עם שובו לשווייץ נאלץ להתאשפז לתקופה ארוכה בסנטוריום במרומי האלפים, בעקבות מחלת השחפת שתקפה אותו.

התקופה הארוכה שבה שהה מחוץ לעיר והקרבה לטבע ולמרחבים הפתוחים, הביאו את ביקל להחלטה לעזוב את ציריך ולהעתיק את פעילותו ואת משפחתו אל הסביבה שאליה כה התחבר, בסמוך לסנטוריום. הוא מכר את בית הוריו ובכסף רכש חלקת אדמה בשטח מיושב בדלילות ובקרבת פסגת רכס הכורפירשטן (Churfirsten), בגובה של 1,200 מטרים מעל לאגם ואלן.

עם השתקעותו במרומי האלפים, התגבש אצל ביקל הרעיון להקים אתר ייחודי, כזה שיוקדש לאדם ויתמקד בחיי השלום ובמהותו של האדם – פיסי ורוחני. 25 שנה מחייו הקדיש ביקל למימוש הרעיון, בין שתי מלחמות העולם שגבו מספר עצום של חיים וחשפו את הרוע והטירוף האנושי במלוא כיעורו.

בשטח של אלף מטרים רבועים הקים ביקל אתר לביקור ולשהייה, בו יישם את היכולות הגרפיות והפיסוליות שאותן רכש במשך השנים. תחילה ביקש להשיג מימון חיצוני למימוש הפרויקט, אך שנוכח שלא ישיג אותו, הוא לא התייאש אלא החליט לתקצב אותו מכיסו הפרטי. הוא קבע לעצמו לוח זמנים שנתי שבו יעבוד לפרנסתו כמעצב בולים במשך חודשי החורף, ובמשך חודשי הקיץ יתמקד במימוש הפרויקט.

בשלב ראשון הקים את החצר והמבנה. עם השלמתם מיקם במבנה את ביתו והסטודיו. הפתחים שבין העמודים זוגגו וכן נפערו פתחי חלונות בגמלון שבחלק העליון. עם השלמת ביתו בצמוד לאתר, עזבה המשפחה את האתר, הזיגוג סולק ופתחי החלונות בגמלון בוטלו ונאטמו, כשעל החלונות שבמרכז הגמלון קבע ביקל באותיות מסותתות באבן את שמו של האתר – PAX.

בהגיעו לגבורות העניק ביקלס את האתר במתנה למשרד הדואר שפירנס אותו במשך שנים. בהמשך, עברה הבעלות לקרן על שמו של ביקל, שמאז דואגת לתחזוקת המקום. ב-2002 הקימה הקרן בבית חרושת שנסגר בכפר שלמרגלות האתר מוזיאון המוקדש ליצירתו, כמו גם להצגת תערוכות מתחלפות לאמנים מהאזור.

.

20240512_142000

הסבר לדמויות השונות

.

20240512_141839

שתי הדפנות הארוכות שסוגרות על החצר מציגות את שני מסלולי החיים של האדם, כך לפי האמן. בקיר הצפוני מוצג מהלך חייו הגשמי של האדם – מתחילת חייו כבודד, דרך הזוגיות, האהבה, ההריון והלידה.

.

20240512_141914

בקיר הנגדי מוצג מהלך חייו המחשבתי-רוחני – רבדים שונים של התבוננות, הבנה והכרה.

.

20240512_141849

ניתן למצוא את ההשפעה בעיצוב הדמויות המתאפיינות בחיוניות ובעוצמה שמאפיינת את הדמויות שפיסל מיכאלאנג'לו ואליהם נחשף האמן בעת לימודיו באיטליה.

.

20240512_141823

המבנה דמוי המקדש מכיל אולם צר אורך וגבוה – ומול הפתח זוג זקן המייצג את שלמות החיים

.

20240512_141533

המשפחה בקצה הקיר המערבי (מהלך החיים הפיסי)

.

20240512_141314

הקהילה בקצה הקיר המזרחי (מהלך החיים הרוחני-מחשבתי)

.

20240512_141322

המסר אמנם שמרני וכך גם הגישה האדריכלית, אך עדיין עוצמתו של האתר ומיקומו הופכים את חוויית הביקור לבלתי נשכחת.

.

20240512_141400

דיוקן עצמי

.

20240512_141355

שנת הלידה של האמן וחתימת שמו בראשי תיבות

.

20240512_141613

הדמות הסוגרת את קיר המשפחה

.

20240512_141602

בין העמודים בדופן האחורית של האולם מוצגים צמחים ובעלי חיים מקומיים

.

20240512_141734

התקרה

.

20240512_141724

חתימת האמן קרל ביקל ושנות היצירה 1949-1924

.

20240512_141815

מבט אל בריכת ההשתקפות ורכס ההר שבצדו השני של העמק

.

.

(4) מה עוד?

לחובבי השוקולד – במרחק נסיעה לא ארוך, בדרך לציריך, ניתן להגיע למרכז המבקרים של חברת השוקולדים Lindt. את מרכז המבקרים שנחנך ב-2020, תכנן משרד האדריכלים המקומי-ברצלונאי Christ & Gantenbein, שבין השאר תכנן את האגף החדש במוזיאון לאמנות בבאזל שעליו כתבתי כאן לאחרונה.

תמצאו כאן, לבד ממסלול דידקטי המלווה בהרבה טעימות חופשיות, גם חנות גדולה ובית קפה שהמנות שמוגשות בו הם על טהרת השוקולד שמיוצר במפעל הצמוד. בעורפו של מרכז המבקרים מתחבאת חנות עודפי הייצור והמחירים בה ברצפה. לא הרחק מכאן מצוי פסל סביבתי גדול של דני קרוון, אבל עליו אכתוב בהמשך.

.

20240512_122025

את מרכז המבקרים תכנן משרד האדריכלים המקומי-ברצלונאי Christ & Gantenbein (שבין השאר תכנן את האגף החדש במוזיאון לאמנות בבאזל

.

20240512_122101

אולם המבואה של המרכז

.

20240512_121132

בתאבון

רשימות נוספות בשווייץ (כן ירבו):

מוזיאון היידי וובר בתכנון לה קורבוזיה בציריך

אתר ארכאולוגי בכור בתכנון פיטר צומטור

סניף של בנק שהוסב לחנות בגדים בציריך

שיכוני בטון בסגנון לה קורובוזיה בציריך

שלושה מוזיאונים חדשים בציריך

8 אתרים ב-22 שעות בבאזל

קסטלדרנדה בבלינצונה

La Congiunta בג'ורניקו

סניף מגירוס בגרויאר

כנסיית הבטון בכור

מוזיאון בונדנר בכור

גן בוטאני בבאזל

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.