סיבוב בעמונה

האקזיט של השנה. למדתי משהו מעמונה ואת הפוסט הזה אני כותב מהבית החדש שהקמתי בחצר המסגד במג'ד אלכרום. נראה מי שינסה להזיז אותי מכאן. בלי מיליון שקל לפחות אני לא מתפנה ואתם מוזמנים להצטרף. שלא כמו הפראיירים חסרי האמונה מלפני חמש שנים בשדרות רוטשילד, שם רק הג'ינג'ית ושמולי קיבלו אחלה ג'ובים בכנסת וכל השאר ממשיכים לחפש את עצמם, הפעם כולם רואים את הכסף הגדול.

בעמונה הסתובבתי פעם אחת ויחידה. זה היה בפברואר 2011 לקראת כתבה שתכננתי לפרסם באתר xnet שעלה לאוויר חודש לאחר מכן. חשבתי אז שראוי לפתוח את מגזין האדריכלות של האתר, הראשון שמתפרסם כמוהו בארץ, במגוון של כתבות ועם דגש על מקומות שהם לא רק תל אביב. לבסוף, הכתבה על מבנה המועדונית בנתיבות עלתה לצד כתבה על בניין הבימה שהיה אז בבנייה והסתובבתי בו עם רם כרמי וכן מאמר על ספר אדריכלות שיצא באותה עת. אבל הכתבה שתכננתי על עמונה לא נכתבה בסוף. היה נראה אז יותר מידי הזוי לכתוב על גבעה עם כמה בתים, חלקם מאוכלסים, חלקם אטומים וחלקם הרוסים.

הזוי יותר היה לראות השבוע את ביבי מופיע בהודעת התרפסות לתושבי עמונה שצילם בלשכתו. נדוש כבר לציין כמה מפתיע לגלות שכמה עשרות אנשים מעסיקים כל כך הרבה את ראש הממשלה, לעומת מיליון בעיות ואתגרים אחרים שעומדים בפתחה של הממשלה, אך נדחים לטובת אדוני הארץ.

ועל כך ברשימה זו.

.

15675705_1491544667541777_4114749538123152938_o

בני שומרון מחכים על ההר

.

img_6802

מבט ממרגלות לעמונה

.

img_6800

מגדלי מים

.

img_6786

מבט כללי על עמונה 2011

.

.

הרוח החזקה שנשבה בראש הגבעה עליה ניצבת עמונה היתה בלתי נסבלת. ממה שראיתי, התושבים השתדלו להסתגר בבתים ולא לעוף עם הרוח. הסיבוב היה קצר אבל השתדלתי לראות הכל. לא היה הרבה. כמה מבנים בודדים, מבני קבע לא מאוכלסים וכמה קרוואנים עם גינה קטנה שמישהו ניסה להקים בחיפזון בין הקרוואנים. והיו גם את ההריסות.

קילומטר אחד מזרחית לעופרה וחמישה קילומטרים צפונית-מזרחית לרמאללה. היישוב שוכן על אחת הגבעות הגבוהות באזור (900 מטר מעל פני הים) ולכן הרוחות העזות לא מרפות ממנו.

הגעתי לעמונה חמש שנים לאחר שבג"צ הורה בינואר 2006 להרוס את תשעת בתי הקבע שנבנו ביישוב. לא נמצאו הוכחות לרכישת הקרקע. המאבק שהתרחש בעמונה בין כוחות הביטחון ובין צעירים וצעירות שבאו מכל חלקי הארץ היה אלים. בתקשורת דיווחו על 120 פצועים. בקרב כוחות הביטחון מספר הנפגעים הגיע ל-80. תמונות לוחמי יס"מ במדים שחורים על סוסים, עם אלות וקסדות חיזקה את התחושה שהחברה הישראלית הולכת ומתפוררת.

הריסות תשעת הבתים מלוות דרך סלולה בדרום הגבעה. הן לא פונו והפכו למוקד תיירותי (יתכן ומאז הן כבר פונו). הקרוואנים היו מאוכלסים בחלקם, וניצבו במרחק מסוים מ"רחוב ההריסות". לצד הקרוואנים ניצבו כמה בתים שנאטמו באופן חובבני בלוחות פח שחלקם פורקו וחלקם התנדנדו בדרך להתפרקות, אבל הבתים היו ריקים. מגרש כדורסל חדש הבהיק בצבעיו העזים למרגלות הבתים ונראה לריג בנוף.

לפני שלוש שנים הפיקו אנשי עמונה סרטון מתוק שמנסה להסביר את המצב:

.

.

.

הטבע הוא המרכיב הבולט ביותר בנוף של עמונה – בתוכה ובסובב אותה, למעשה אין הבדל כמעט בין הסביבה ובין התחום הבנוי. היות ותשתיות הדרכים בעמונה לא הוקמו על פי התקנים וגם הבינוי ברובו הוא ארעי, הטבע לא הוחרב. לעומת עמונה, עופרה הסמוכה לה (ומההתנחלויות הוותיקות שהוקמו באזור) היא דוגמה לבינוי שדרס ברגל גסה את הנוף, מהלך שלווה בשתילת בתים קטנים וזהים בזה אחר זה, ללא כל הותרת זכר לטבע שהיה כאן. לימים, השכילו תושבי עופרה להעריך את הטבע שבקרבם ולא רק את זה הסובב. הם טיפחו שרשרת של מוקדי טבע ונוף ששרדו בתוככי היישוב והדגישו אותם באמצעות שילוט מפורט (גם עליהם התכוננתי לפרט ולפרסם באותה כתבה שלא פורסמה).

פריסת המבנים בשטח נראית מקרית, זאת למרות שסביר להניח שהקרוואנים הוצבו בהגיון מסוים לאורך השביל המרכזי המלווה את הרכס הצר עליו הוקמה עמונה. נוסף על כך, הרוחות העזות השפיעו וחלק מהמבנים ניצבים בסמיכות זה לזה אולי כדי ליצור הגנה מסוימת מפני הרוחות.

כמו עמונה יש עוד כמה עשרות גבעות דומות ברחבי יהודה ושומרון. המקומות האלה מציעים מרחב מגורים חדש ושונה ממרחבי המגורים האחרים והמוכרים לנו, בטח אלה העירוניים, או הפרבריים. מקומות בהם אין בעיות של צפיפות, אין תשתיות והודות לכך הסביבה הטבעית נשמרת ומתחברת היטב לסביבת המגורים. בשלט שבכניסה לגבעה ומתחת לשם "עמונה", מופיע טקסט המציג את ייחודו של המקום מנוקדת מבטם של המתיישבים, דבר המעיד על המודעות בה הדברים נעשו: "…בעמונה מתגבשת והולכת דרך חדשה לבניית ישוב קהילתי כפרי: שילוב שטחי החקלאות ושכונות המגורים זו בזו, ומאמץ לבנייה המשמרת את אופיו המקורי של ההר היפה שלנו". בביקור עולה המחשבה שלעומת הגישה המוצגת בשלט, ההריסות שנותרו אינן משמרות יופי מקורי (אך הן כן מציגות את סיפורו של המקום – ערך בפני עצמו), וכך גם לא הבתים מצופי האבן עם גגות הרעפים האדומים.

.

.

img_6779

הרחוב הראשי: שביל אספלט עם צמחייה מקומית במקום מדרכה

.

img_6776

בית

.

img_6782

אחד מתושבי עמונה הוותיקים יוצא מחלון ביתו ומציג

.

img_6783

בקבוק של יקבי עמונה, בציר 2009

.

img_6773

בית אטום

.

img_6762

בתוך הטבע המרהיב צומחים בתים מחופים באבן עם גגות רעפים

.

img_6761

בית

.

img_6766

בית

.

img_6767

סלון

.

.

מכאן המשכנו לחלק הדרומי של היישוב שם נותרו הריסות תשעת הבתים שהוחרבו ב-2006.

.

2006111

2006: שוטרי יס"מ מפנים בעזרת אלות את מתנגדי ההריסה (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

.

d930-112

2006 עם סוסים ואלות (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

.

d930-106

2006: מראה כללי של עמונה עם שלטים – "אולמרט רוצה מלחמת אחים", מלחמת אחים לא היתה אבל סופו של אולמרט בבית הסוהר (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

.

.

img_6792

הכביש שלצידו הריסות תשעת הבתים שנהרסו ב-2006

.

img_6793

רק השלט נותר במקומו

.

img_6794

שרידי קירות

.

img_6790

בית

.

img_6796

מתקני משחק

.

img_6791

הטבע חוזר

.

img_6788

הריסות

.

img_6795

הרס

.

img_6798

נוף מעמונה לכיוון מערב: עופרה

.

img_6799

עופרה מעמונה

.

img_6775

שלט בכניסה/יציאה

לסיום שיר:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • izi  ביום 21/12/2016 בשעה 11:51

    בכל פעם שאתה כותב פוליטית אני מתרחק

  • שלגיה  ביום 21/12/2016 בשעה 17:13

    גם אם תכתוב מדריך למשתמש למדיח כלים חצי אינטגרלי -אני אקרא

  • שאולי  ביום 21/12/2016 בשעה 23:19

    הביקורת לצערי הפעם מנוכרת ולא רואה שנים קדימה…גם ישובי חומה ומגדל התחילו מקופסה סגורה ומגדל…ממש בית כלא…גם כאן תושבי יהודה ושומרון נאבקים על זכורנו על הארץ הזאת…גם אם הם היו גרים בתוך חבית כמו הסטואיקני…הייתי מצדיע להם…צריך לאפשר לישובים להתפתח עם תוכניות סטטוטוריות מסודרות ואדריכלות ראוייה…

    • מיכאל יעקובסון  ביום 22/12/2016 בשעה 8:36

      אנשי חומה ומגדל קיבלו וילות?

    • שלגיה  ביום 22/12/2016 בשעה 12:18

      ניכור זה לא מילה. אני זוכרת ,זה היה סביב שנת 2010,עזבנו את הבית באמצע הלילה ,טסנו לברלין ונאלצתי לישון ברדיסון ברלין עם האקווריום הענקי בגובה 25 מטרים. אני ביקשתי לטייל בברלין ביום ולישון במיטה שלי בת"א בלילה ולא אפשרו לי.

      • מיכאל יעקובסון  ביום 22/12/2016 בשעה 12:24

        ממממ….. לא הבנתי

        • שלגיה  ביום 22/12/2016 בשעה 13:35

          ביבי אמר לאנשי עמונה שנאלץ לעבור לשרתון פלאזה. גם אני כשאני נוסעת לחו"ל אני נאלצת לישון במלונות.

          • מיכאל יעקובסון  ביום 22/12/2016 בשעה 13:38

            כשאת הולכת למלון את לא תקועה עם שרה, למרות שסביר להניח שביבי מבקר במלונות גם ללא שרה

            • שלגיה  ביום 22/12/2016 בשעה 17:10

              אני לא יודעת מה גרוע יותר ,ביבי או שרה. זה כמו כלב דרוס בכביש שגם יש לו כלבת.
              אנשי עמונה אמרו שביבי והאמירה שלו על שרתון היו אמפתים אליהם. אז גם אנחנו עם כל המלונות האלה שאנחנו ישנים בהם ,למרות שאנחנו מעדיפים לישון במיטה שלנו- גם אנחנו גילינו אמפתיה . ושלא יגידו שאנחנו מנוכרים.
              יפה עמונה. עושה לי חשק לנסוע לשם עם כל הנופים האלה. אבל לא אסע,נראה לי מפחיד. אתה מצלם ממש יפה. אתה צריך לעשות תערוכת צילומים.

              • מיכאל יעקובסון  ביום 22/12/2016 בשעה 17:20

                תודה אבל התערוכה היא כאן בבלוג. זה נראה לי מספיק.
                עמונה ממש לא מפחידה, היא קרובה יותר לתל אביב מאשר טבריה, בסך הכל 70 דקות נסיעה. מרחק קצר יותר אפילו מחיפה.

  • אילן  ביום 22/12/2016 בשעה 0:54

    קריאה למתנגדי ההתנחלויות: חייבים להכיר למה אנו מתנגדים. חייבים לבקר במקומות אלה.

  • נעמי טישלר  ביום 23/12/2016 בשעה 9:55

    כאוהדת הבלוג שלך,הקושי שלי עם הפוסט שלך הוא לא חילוקי הדעות אלא השנאה שנוטפת ממנו. השמאל מתיפייף הרבה בעניני הסתה ועוד, אבל מסית חופשי כשמשהו הוא בניגוד לדעתו. חבל זה לא מאפשר באמת להחליף דעות או להקשיב לשם שינוי. הפוסט הזה חוטא למציאות ונוטף אגנדה ושנאה. ספציפית אנשי עמונה הם לגמרי מיינסטרים בעולם ההתנחלויות. זה שבחרת להראות הריסות מלפני 10 שנים ולא מקום פורח ומעניין כפי שהוא באמת. זה פתטי. מה שחבל הוא שרוב עממי הארצות שחיים בין גדרה לחדרה חושבים שהפוסט הזה מייצג עובדות ומציאות. שיהיה לכולנו המון בהצלחה אין ספק שאנחנו בדרך הנכונה בבניית החברה הישראלית.

    • מיכאל יעקובסון  ביום 23/12/2016 בשעה 10:18

      איפה את מוצאת שנאה? צלמתי את מה שראיתי. זו עמונה של שנת 2011.
      ולגבי "הדרך הנכונה בבניית החברה הישראלית" זו ממש לא "החברה הישראלית" אלא זו הדרך הנכונה לסקטור מסוים בלבד ולהזכירך החוק הישראלי לא חל בשטחי יהודה ושומרון. כל ממשלות הימין ב-39 השנים האחרונות לא מצאו לנכון להחיל אותו.

  • נעמי טישלר  ביום 23/12/2016 בשעה 11:05

    כמובן שהמשפט האחרון נכתב בציניות. בגלל הגישה שלך מעודדת קיטוב ולא שיח. לכתוב אדוני הארץ זאת שנאה, זה רק מראה כמה שאתה בעצמך חש אדון הארץ.האם ממשלה כלשהיא תעז להחיל את החוק על יהודה ושומרון כשאדוני הארץ האמיתיים שוכני בית המשפט העליון, אשר בוחרים את עצמם ומרגישים שהם פשוט חייבים להציל אותנו מעצמנו, מקצצים את הכנפיים של המשילות בארץ. מעניין מאוד מתי הם פוסקים לנו "לכבד את שלטון החוק" ומתי לעגל פינות ולהעביר מהלך כמו ההתנתקות שכולם ידעו שהועבר גם במערכת הפוליטית בצחנה קשה של שחיתות. אז אל תבלבלו במוח עם חוקתיות.
    אז זהו שעל אף שהשמאל חש שהוא חייב לפקוח לציבור את העיניים זה לא הולך יש כאן עוד הרבה אזרחים שבוחרים שנים רבות בימין ובדרכו.קבלו את זה כבדו את זה. תנו לזה מקום. להראות רק הריסות כשאתה יודע טוב מאוד מה הקונטקסט העכשוי…זאת שנאה זה לא להתייחס למציאות ויותר מזה. מה שעצוב שזה כמעט פרוידיאני הסאבטקסט של הדברים. אז תכתוב זאת משאלת הלב שלי. הריסות. אל תכתוב שזאת המציאות. ואל תכתוב צילמתי את מה שראיתי כי בתור בן אדם שהיה שם פעמים רבות יש שם עוד הרבה מה לראות ולצלם.

    העניין הוא שבפוסטים אחרים פחות מעוררי מתח אתה כל-כך אינטלגנטי ומעניין, ופה משהו לא נותן לך. לדעתי זאת חוסר היכולת להקשיב באןפן מלא. חבל אתה מפסיד וגם אנחנו.

    • מיכאל יעקובסון  ביום 23/12/2016 בשעה 11:44

      בכתיבה שלי אין קיטוב, אלא רק בכתיבה שלך. את זו שמחלקת את האוכלוסייה ל"אתם" ול"אנחנו". משעשע שאת פונה אלי ברבים: "תבלבלו במוח", "קבלו", "כבדו". אני זה לא "הם" או "אנחנו". את בכלל מכירה אותי??? לפני שבועיים חזרתי ממילואים רק כדי להגן על ההתנחלויות ואף אחד מהיחידה שלי לא גר ביהודה ושומרון. בטקסט הזה אין טיפת שנאה, אפילו המונח "מתנחלים" לא מופיעה אלא השתמשתי במונח "מתיישבים". אבל את זה את לא רואה, כי את מעוניינת לקרוא רק את מה שאת חושבת ותופסת. וכן – המתנחלים הם אדוני הארץ והדבר בא לידי ביטוי בהחלטות ממשלה ובעיקר בהפניית תקציבים. רק השבוע נחשף כי בתושב התנחלות יושקעו פי 4 משאבים לעומת תושב ממוצע במדינת ישראל. במונח אדוני הארץ התייחסתי במרומז לספר באותו שם המתעמק בסוגיה הזו שאני לא מעוניין להאריך בה במילים.
      את גם מערערת על מעמד בית המשפט העליון כי הפסיקות שלו בעניינים מסוימים לא מוצאים חן בעיניך, ולא משרתים את האינטרסים הצרים שאת מציינת כאן בדבריך. ולא! לא מדובר באינטרסים לאומיים וההוכחה לכך באה לידי ביטוי בוילות שתושבי יהודה ושומרון גרים בהם ובהשקעות הממשלתיות חסרות הפרופורציה.
      כמה כסף שילמה כל משפחה על הבית שלה בעמונה? זה נתון שהתקשורת לא מצאה לנכון לעסוק בו. ולמה? כי לדעתי הם לא שילמו שקל אחד. אבל מיליון מקופת המדינה – את זה הם ישמחו לקבל.

  • נעמי טישלר  ביום 24/12/2016 בשעה 23:04

    טוב, האמת שחשבתי הרבה ואם להגיב.
    בכל אופן אני בהחלט לא מכירה אותך ואין בי טיפת שנאה בטח לא אלייך, ואגב גם לא לשמאל. אני גם מבינה לחלוטין את העמדה של השמאל, קוראת הרבה בנושא ומדברת עם הרבה אנשים על זה. וחושבת ומבינה את מידת האמת שיש בטיעונים של השמאל. ומותר מותר לחלוק על טענות השמאל זה מותר ובסדר ובמקום
    מפריע לי שהשמאל מציג את טענות הימין כהזויות, ולא נותן להם מקום.

    אני לא מקבלת את כלל האמירות שאתה מציג.
    זה שאתה עושה מילואים זה נחמד מאוד אבל האמת גם בעלי עושה והרבה.
    אתה לא שומר על אף מתנחל אלא רק על עצמך ועל גבולות המדינה שלך. ולכן זה לא מרשים אותי במיוחד. כי אתה פשוט עושה את חובתך. וזהו.
    ובעניין בית המשפט העליון אני דווקא מכבדת אותו מאוד. אבל בנושאים פוליטיים יש לי ביקרות קשה על התנהלותו. ומה אתה מזדעק כל כך "את מערערת על מעמד בית המשפט העליון". בית המשפט העליון הוא לא אלוהים ומותר לערער עליו ואגב גם על מעמדו בנושאים פוליטיים, ועל הסמכויות שהוא נוטל לעצמו בלי רשות מציבור הבוחרים ואני בינהם.
    אם אני הייתי חשה כאזרח שפסיקותיו מאוזנות בנושאים הללו אולי עמדתי הייתה שונה אבל אני לא חשה כך, ומותר לי להעביר ביקורת זה בסדר גמור.
    בנוסף- תשובי יהודה ושומרון ברובם ממש לא גרים בשום וילות ורובם המוחלט אזרחים משלמי מיסים בדיוק כמוך ולכן מגיע להם לקבל בדיוק את מה שאתה מקבל בתל אביב והם לא מקבלים יותר. ממש לא. ובענין חשיפות שונות אני לא מאמינה להן כי התקשורת מוטה. אולי זה נכון ואולי זה לא אבל התקשורת מציגה את ההתנחלויות כבעיה המרכזית של המדינה הזאת אבל הבעיה האמיתית היא לדעתי במקומות אחרים לגמרי.

    תושבי עמונה לא רצו לזוז ממקומם ולא ביקשו לסחוט את אף אחד. זה שהמדינה מעדיפה להתייחס לקושאן מימי התורכים, שאותו מצאו איך לא אנשי ארגוני שמאל שונים, מאשר לאנשים שחיים שם ולא רוצים להפריע לאף אחד. כן כן.
    כולנו גם יודעים שאת הערבים שלהם לכאורה שהאדמות הללו שייכות זה לא מעניין בכלל, ולכן אני חותמת לך שאת האדמות שיופונו הם בחיים לא יעבדו.

    בכל אופן ולסיכום, אתה מוזמן למחוק את כל תגובותיי כי זה בסופו של דבר הבלוג האישי שלך. ואני מעריכה אותך שנתת מקום לתגובות הללו אפילו שקשה לך איתן.
    חנוכה שמח!

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.