סיבוב בבית הסופר בתכנון דב כרמי

היחיד מבין המבנים ברחוב קפלן שמסתתר מאחורי צמחייה הוא בית הסופר. מצבו מייצג את מעמדו הנחות של הסופר העברי ובכלל של תרבות הספר בציבור הכללי. אבל נראה שגם מעמד האיכר והעיתונאי, ששני בנייניהם מצויים מצידיו של בית הסופר, לא נמצא בשיאו.

בשנת 1957 נחנכו לאורך הרחוב על מגרשים צמודים בזה אחר זה שלושה מבנים של איגודים מקצועיים: בית האיכרים, בית הסופר ובית העיתונאים. את תכנון בית הסופר כמו גם את בית האיכרים בחרו האיגודים לתת לאדריכלים ותיקים. את בית האיכרים תכנן האדריכל שמואל רוזוב שהיה אז בן 57, את בית הסופר תכנן האדריכל דב כרמי שהיה אז בן 43 אבל ואת בית העיתונאים תכננו בני הזוג האדריכלים שולמית ומיכאל נדלר, שזכו בתחרות כשבקושי מלאו להם 25.

לימים, הוכרזו שלושת המבנים לשימור בדרגות שונות. בית הסופר יישמר כולו ומצבו הנוכחי של הבניין אמנם מזונח אך הוא נותר במצבו המקורי ורק בעורפו יבנה בניין חדש במקום האגף האחורי והחד-קומתי. על בית האיכרים שהותר לבנות על ראשו אגף חדש כתבתי ב-xnet שבוע שעבר. כמו בבית הסופר גם בבית העיתונאים הותר להרוס את הבניין שבעורף המגרש ולבנות במקומו מגדל – פרק שלם המוקדש לבית העיתונאים יפורסם בספר המוקדש לעבודות מתכנניו והוא צפוי לצאת לאור ממש בימים הקרובים.

ועל כך ברשימה זו.

.

13575861_1316117935084452_3174737699855426188_o

אם אני סופר אני סופר אותך

.

DSC00153

הבניין היחיד שמוסתר בצמחייה הוא בית הסופר. נעלם

.

DSC00105

רק כשמתקרבים ממש, רק אז מגלים את החזית עם מבואת המדרגות המטפסות אל הבניין

.

DSC00150

קפלן 6: בין בית העיתונאים לבית האיכרים. כולם ז"ל

.

DSC00151

שאול טשרניחובסקי עכשיו על 200 שקלים

.

(1) הבניין

הביקורת על עיצוב מיושן ופשוט מידי הוטחה בבניין עם חנוכתו, אך היתה הבנה שמאז תוכנן הבניין ועד הקמתו חלפו כמה שנים בהם חלו שינויים סגנוניים והתכניות לא עודכנו. כמו כן העובדה שלאגודת הסופרים היה תקציב מוגבל ביותר הביאה להבנה למצב שהבניין הוא הפחות מרשים מבין מבני האיגודים שנבנו באזור. כיום זה לא משנה איך נראה הבניין וספק אם מישהו שם לב לכך, היות והעצים מסתירים אותו ורק כשעומדים ממש בכניסה אליו אפשר בזוית מסוימת לראות איך הוא נראה.

ב-1952 אושרה בעירייה תכניתו של דב כרמי לבית הסופר שתוכנן לקום על מגרש בשטח 1.4 דונם. להשוואה: בית העיתונאים קיבל מגרש בשטח 3.6 דונם. את המגרש העמידה הקק"ל לרשות אגודת הסופרים, בתקופה שהרחוב עדיין היה נקרא רחוב דיזנגוף. לאחר מכן השתנה שמו לרחוב הקריה ולבסוף התקבע השם רחוב קפלן. על פי תכנית העירייה, הוחלט כי הרחוב יאכלס בנייני משרדים של מוסדות ציבור שונים, זאת לבד ממבני המושבה הטמפלרית שרונה שאותם אכלסו משרדי ממשלה וצה"ל וכן כמה בתי מגורים משותפים ברצועה בודדה וסמוכה לרחוב אבן גבירול.

הבניין נועד להכיל את משרדי אגודת הסופרים, אולם קריאה, חדרי עיון ועבודה לסופרים וכן מכון "גנזים", מערכת כתב העת מאזניים (ביטאון אגודת הסופרים) והוצאות הספרים של אגודת הסופרים.

המימון להקמת הבניין היה באמצעות עיריית תל אביב (75 אלף לירות) וכן תרומה של הקרן האמריקאית למוסדות תרבות (30 אלף לירות). בישראל. את סכום היתרה שעמד על 100 אלף לירות גייסה האגודה שמנתה באותה תקופה 300 סופרים בלבד. מדהים לחשוב על גודלו ומיקומו של הבניין הזה ששרת 300 איש בלבד, לעומת עמותת האדריכלים בה חברים אלפי אדריכלים ושוכנת בכמה חדרים וגלריה זעירה באיזה חור ביפו. לעומת העמותה, לאיגוד המהנדסים והאדריכלים יש עדיין בניין גדול ברחוב דיזנגוף שמחכה ליומו.

ברוח התקופה תכנן כרמי בניין המתנשא לגובה שתי קומות מעל קומת קרקע וכן קומה חצי חפורה, כך שבסך הכל יש ארבע קומות לבניין. ב-1962 חודשים ספורים בלבד לפני פטירתו של דב כרמי, הספיק האדריכל להגיש לעירייה תכנית הרחבה, הכוללת תוספת קומה וכן אולם בחזית הבניין ובכך שינה הבניין את חזותו. במקור עיצב כרמי בניין המצוי בנסיגה מקו הרחוב וכולל שתי קומות על קומה מכילה אכסדרה פתוחה לרחוב. התוספת ב-62' סגרה את אותה אכסדרה שאת מקומה תפס אולם שהגיע עד לקצה המגרש ולרחוב. את הקומה החדשה עיצב כרמי ברוח הבניין המקורית, תוך שמירה על המודול המקורי המודגש בחלוקת החזית, אלא שבמקום חלונות יצר בחזית הפונה לרחוב בקומה החדשה מרפסות הנפרדות זו מזו בעמודים. עיצוב זה אולי בא כ"פיצוי" על חיסול אכסדרת העמודים שבוטלה בקומת הקרקע במסגרת עבודת ההרחבה וגם במטרה להעשיר מעט את החזית הפשוטה שהיתה. התבוננות חוזרת בעיצוב החזיתות, זו המוקדמת וזו המאוחרת, מעלה את התהייה האם מדובר כאן בחזות בניין משרדית מובהקת, או שמא בניסיון ליצור שעטנז בין חזית בניין מגורים למשרדים.

.

pl04

1952: חתך. הבניין בחזית הוכרז לשימור והמבנה החד-קומתי בעורף המגרש יהרס לטובת בניין מגורים חדש (מנהל הנדסה, עיריית תל אביב-יפו)

.

195612

דצמבר 1957: הבניין לקראת אכלוסו כלל שתי קומות בלבד + קומת כניסה (מתוך עיתון "דבר")

.

pl01

1952: חזית צפונית לכיוון רחוב קפלן עם חלוקה ותתי-חלוקה לרשת של פתחים עם אכסדרה בקומת הכניסה (מנהל הנדסה, עיריית תל אביב-יפו)

.

pl05

1962: תוספת קומה ותופסת אולם בחזית (מנהל הנדסה, עיריית תל אביב-יפו)

.

(2) עבר הווה ועתיד

טקס הנחת אבן הפינה התקיים באוקטובר 1956 וכבר בדצמבר 1957 אוכלס הבניין לאחר טקס חגיגי בו נטלו חלק דמויות כמו הסופר יהודה בורלא ששימש באותה עת בתפקיד יו"ר אגודת הסופרים, זלמן ארן שר החינוך, מרדכי נמיר שר העבודה, חיים לבנון ראש העירייה וש. שלום שנשא דברים לזכרו של טשרניחובסקי.

לאחר הפתיחה נערכו באולמות לבד מכינוסים והרצאות גם תערוכות. לתערוכות לא היה כל קשר לעולם הספרות וככל הנראה המטרה היתה לסייע בכיסוי הוצאות הבניין. כך לדוגמה ב-1961 נערכה תערוכה למיכון משרדי. טקס מיוחד נערך בבניין תקופה קצרה לאחר מלחמת ששת הימים: בנובמבר 1967 התקיים כאן כנס יסוד ל"תנועה למען ארץ ישראל השלימה". באירוע השתתפו בין השאר רחל ינאית בן צבי, משה שמיר, משה טבנקין וצבי שילוח.

ב-2013 נמכר הבניין ב-30 מיליון שקלים, זאת לאחר שנערכה למגרש תב"ע המתירה לבנות בעורף המגרש בניין בן 9 קומות עם שימור "בית הסופר". ב-2015 נמכר פעם שניה בסכום של 54 מיליון שקלים, לפני כשלושה חודשים הועמד הבניין למכירה בפעם השלישית.

(3) האדריכל

דב כרמי (1962-1905) תכנן באותה תקופה את אולם נחמני, קולנוע ירון, מיד לאחר מכן את היכל התרבות והיה גם מעורב בתכנון משכן הכנסת. לבד ממבני מגורים התמחה כרמי במבני משרדים שלהם היתה השפעה על האדריכלות הישראלית ובראשם בנייני ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב. "חבר אדריכלים" שהקים, היה קואופרטיב בו היו חברים כמניין אדריכלים, שחלקם לאחר פירוק הקבוצה הפכו לאדריכלים בכירים שעמדו בפני עצמם. על הישגיו הוא זכה בפרס ישראל ולפני שנים ספורות נערכה לו תערוכה מפוספסת במוזיאון תל אביב שלא נותר ממנה משהו משמעותי. שני ילדיו – רם כרמי ועדה כרמי-מלמד המשיכו בדרכו והפכו לאדריכלים בולטים שאף זכו כל אחד מהם בפרס ישראל. אלא שבשונה מאביהם, הפכו השניים לאדריכלים שנויים במחלוקת.

.

.

DSC00106

שריד

.

DSC00116

כניסה

.

DSC00107

המתנה

.

DSC00108

אדריכלים, נגרייה וירחון לספרות

.

DSC00115

על לוח המודעות

.

DSC00113

אירועים

.

DSC00114

סודות

.

DSC00112

אולם אירועים בקומת הקרקע המגיע לקו אפס של המגרש ומפנה אל הרחוב פס חלונות צר וגבוה במקום ליצור חלון ראווה לזירת הסופרים

.

DSC00109

מימין על הקיר: נוף פנורמי של ירושלים

.

DSC00111

הסופר – מאת הפסל זאב בן צבי

.

DSC00149

מדרגות עולות מהאולם

.

DSC00146

אולם נוסף בקומת הקרקע בעורף הבניין ופונה לחצר מרוצפת ולמבנה בקצה המגרש בו מתקיים חוג בלט

.

DSC00147

בלט

.

DSC00148

מדרגות נוחות: רחבות ולא גבוהות מידי

.

DSC00144

המעקה נשען על עמודי ברזל דקיקים

.

DSC00131

מדרגות צרות יותר בהמשך

.

DSC00134

בקצה העליון של המדרגות נחשפת התקרה

.

DSC00119

שאול מתרשם מהמעקה

.

DSC00120

עץ וברזל

.

DSC00117

הכניסה לאולם טשרניחובסקי בו התכוננו באותה עת לחזרה של קבוצת שחקנים מתאטרון גשר

.

DSC00122

בכניסה

.

DSC00121

באולם

.

DSC00126

בקומה מעל יש משרד אדריכלים שבכניסה אליו כמה דגמים

.

DSC00128

אתגר נול אדריכלים פועלים בשטח בו פעל בעבר מכון גנזים שעבר בינתיים לבית אריאלה

.

DSC00129

פסיפס גדול מעטר את קיר משרד האדריכלים, שבעבר עיטר את אולם העיון של מכון גנזים ששכן כאן

.

DSC00124

בקומה אחרת במסדרון מצוי שריד בודד לסופרים

.

DSC00125

האיזון כבר לא קיים והתרבות שקעה

.

DSC00140

מחסן

.

DSC00142

קופסת לזניה במחסן

.

DSC00123

קירות בלוקים חשופים

.

DSC00156

לעומת שתי הקומות הראשונות והמקוריות של הבניין, בקומה השלישית שהיא תופסת שתכנן האדריכל מאוחר יותר יש מרפסות. ברקע משמאל תוספת אגף על בית האיכרים

.

DSC00097

בית האיכרים החדש

.

DSC00101

מבט מלמטה על החזית המזרחית

.

DSC00104

שוקולד לבן

.

DSC00199

גידי בר אוריין עם איתי כ"ץ

.

DSC00220

בקומה התחתונה של האגף החדש

.

DSC00099

בצד השני של הרחוב בית בני ברית הנטוש שמיועד להריסה (אדריכל: יצחק גוירצמן)

.

DSC00093

את הסורגים אשמח לקחת

.

DSC00154

ובצד השני בית העיתונאים שתכננו שולמית ומיכאל נדלר

.

DSC00191

ובקצה הרחוב בית יכין שתכננו אריה שרון ובנימין אידלסון

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • Shaul Rind  ביום 10/07/2016 בשעה 0:05

    מרתק לראות כמה חיים יש ברחוב ובעיר אחת…בית הסופר חייב רענון

  • שלגיה  ביום 10/07/2016 בשעה 13:52

    בניין יפה. אהבתי. אני מקווה שלא יקלקלו אותו. אני סולחת לו על בית אל על. אם אתה לוקח את הסורגים אז אני לוקחת את הספה ואת הפסיפס נזרוק לפח.

  • מיכל  ביום 30/08/2020 בשעה 17:29

    תודה! יש לי שאלה. האם למיטב ידיעתך יש קשר בין בית הסופר לבין העיצוב של בית יכין? לי בית יכין מזכיר ספרים המונחים זה על זה.

    • מיכאל יעקובסון  ביום 30/08/2020 בשעה 17:33

      לא. אלה מבנים מתקופות שונות וייעודים שונים. יכין הוא לגמרי בטון חשוף בעוד שבית הסופר יש בו עושר חומרי גדול יותר, ומזכיר במשהו את בתי הדירות בעיר.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.