סיבוב בבניין מדעי ההתנהגות באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע

בתוך כל ים הבטון שמאפיין את אוניברסיטת בן גוריון, בולט בניין מדעי ההתנהגות שבצפון הקמפוס. הבטון בו אמנם נוכח, אך הוא אינו העיקר. מאז הושלמה בנייתו ב-2008, נבנו כבר עוד כמה בניינים שהזכוכית היא חומר עיקרי, אבל כנראה שהבכורה הולכת לבניין הזה.

הוא בולט לא רק מהסיבה החומרית, אלא גם מהסיבה העיצובית: הבניין ממוקם לצד כביש הגישה הצפוני של הקמפוס, ולצד המפגש עם כביש נוסף החוצה אותו. הודות לכך בחרו האדריכלים לעצב לו את החזיתות הדרומית והמזרחית באופן שבו הוא פתוח אל הצומת ואל הקמפוס ומדגיש באופן מוצלח את מעמדו בסביבה. מה שפחות מוצלח היא החזית המערבית החד-גונית והאטומה הפונה לשיכון המגורים המצוי כמה מטרים בודדים מהבניין.

ועל כך ברשימה זו.

.

www.GIFCreator.me_PS179Y

2008

.

(1)

הבניין כולל 3,000 מ"ר שטח בנוי, תוצר של שיתוף פעולה בין משרדו התל אביבי של האדריכל אלכס מייטליס והמשרד הירושלמי גרינברג-נוביצקי בן חורין. שני המשרדים מתמחים בעיקר בבנייה פרטית, מבני מגורים ועיצוב פנים. את הווילות ועיצובי הפנים המפוארים שיוצר מייטליס אפשר למצוא ברשת. ניכר הפער בין ההשקעה בין אותם פרויקטים פרטיים ובין התקציב הרזה של פנים המבנה הציבורי בקמפוס.

יתכן וההשראה לבניין מקורה באדריכלות הנאו-קלאסית או הפשיסטית. אבל קשה שלא למצוא את הדמיון לבניין שנבנה שנים ספורות קודם לכן – המוזיאון לספרות מודרנית שתכנן האדריכל דיויד צ'יפרפילד בעיירה בדרום גרמניה, גם הוא בניין אופקי המוקף בשורת עמודים הנושאים גג בטון דקיק.

.

museum

המוזיאון לספרות מודרנית בתכנון אדריכל דיויד צ'יפרפילד (© Ute Zscharnt for David Chipperfield Architects)

.

DSC08671

הבניין בדגם הקמפוס

.

בספר "מחזון למציאות – אדריכלות באוניברסיטת בן גוריון בנגב 2006-1990" שערכו האדריכלים ברכה ומיכאל חיוטין (הוצאת אוניברסיטת בן גוריון, 2010), מתארים המתכננים את שלושת העקרונות של הבניין: קופסה שחורה, שקיפות ומרחב מוצלל. למבנה שלוש שכבות שקל לזהות אותן: השכבה הראשונה היא המרחב המוצלל הכולל את הרחבה שמדרום ואת החצר המוצלת. אחריה מגיע האזור השקוף המתאפיין בחזית זכוכית. לבסוף מופיע הקיר השחור אותו מכנים האדריכלים "קופסה שחורה" ובו מצויות מעבדות וכיתות לימוד.

החזות המרשימה מרחוק, מתעצמת כשמתקרבים לבניין. העמודים הנושאים את גג הבטון מתנשאים לגובה רב והקצב שהם יוצרים, מעניקים לבניין את הזהות המובהקת שלו. לעומת הבטון והזכוכית האפרוריים, דאגו האדריכלים לשלב כמה כתמים לבנים (באמצעות העמודים והמדרגות) וגם ירוק (באמצעות העצים והדשא הסינתטי). היחידים שמקבלים גוש אפור ענק מול הפנים הם השכנים בשיכון הסמוך ששוכן כמה מטרים בודדים מהחזית המערבית של הבניין.

בקומה החפורה יש אודיטוריום גדול הפונה לחצר השקועה. בקומת הקרקע אולם מבואה מרכזי ומשרדים ובשתי הקומות העליונות מצויים משרדים, חדרי חוקרים, מעבדות וכיתות לימוד המאורגנים משני צידי זוג מסדרונות. המסדרון המערבי אטום משני קצותיו והפתחים לאורכו אטומים. המסדרון המזרחי פתוח בקצותיו לנוף או לאולם המבואה ושורת החדרים ממזרח לו מאירה אותו באמצעות מסך זכוכית עם דלתות זכוכית הנמתח לכל אורכו.

.

(2)

שני מקומות חלשים יש בבניין, אך נראה שאפשר לתקן אותם יחסית בקלות:

(1) החצר השקועה שבחזית הבניין. הקשר בין הדשא הסינתטי ובין באר שבע לא ברור. האם קשה היה לעצב כאן סביבה נופית מדברית נאה? מדבר לא חייב להיות צהוב ואפשר היה ליצור סביבה יותר טבעית מאשר דשא ירוק-עד וחד-גוני שחונק את העצים שנראים גם הם מלאכותיים. יתכן ולאדריכל היתה תכנית שתילה אחרת שלא בוצעה מטעמי תקציב אך יתכן גם שזה מה שתוכנן ובלי תירוצים.

(2) אולם המבואה סובל מבלגן ואי-שקט, לא רק בגלל עמדות המחשבים שהוצבו במרכזו אלא גם בגלל ריבוי הפתחים והקפיצות בין האבן השחורה והטיח הלבן. חוסר סדר וארגון עושים כאב ראש. יש מבואה אחת ואחריה עולים בכמה מדרגות ומגיעים למבואה נוספת שלא ברור בשביל מה. בנוסף, לעומת החזות הבומבסטית של הבניין בפנים מתרחשת נפילה. התוצאה היא שעיצוב הפנים אינו עומד בציפיות שיצרה החזית. למרות זאת, ריבוי קשרי העין והתנועה בין הקומות והאזורים, המתאפשר הודות לריבוי הפתחים הפונים לאולם המבואה ולאולם המדרגות הצמוד לו, משפרים את הקשר בין דיירי הבניין.

.

DSC08607

חזית דרומית זכוכית

.

DSC08550

וגם חזית מזרחית: אבל בבקר חורפי החזית המזרחית נותרה מוצלת

.

DSC08553

הבניין מפנה יפה את חזיתותיו לרחוב הראשי ולא מתעלם מהתנועה באוניברסיטה. אבל מה שקורה בחזית האחורית שפונה לשכונת המגורים הוותיקה – זה כבר סיפור אחר…

.

DSC08551

שורת עמודים סוגרת על החצר המקורה שבחזית המזרחית

.

DSC08556

קצב אפור על רקע ירוק וכחול

.

DSC08595

עמודי הבטון אינם מונוליטים אלא מחולקים באמצעות פוגות צרות

.

DSC08554

בטון

.

DSC08605

חזית מזרחית

.

DSC08558

בחצר המקורה דשא סינתטי ועצים אמיתיים

.

DSC08557

גג בטון

.

DSC08594

מסך הזכוכית נפגש עם הבטון

.

DSC08559

בשביל מה זכוכית אם יש וילונות?

.

DSC08593

וילונות

.

DSC08596

החצר השקועה מקושרת לרחבת הכניסה באמצעות מדרגות רחבות במיוחד, ודרכה ניתן להיכנס ישירות לאודיטוריום התחתון

.

DSC08599

מדרגות דקורטיביות בחזית הצפונית מקשרות ישר לקומה הראשונה

.

DSC08601

חזית צפונית כמעט אטומה

.

DSC08598

מסכי הזכוכית נפגשים בפינה הצפון-מזרחית של הבניין

.

DSC08603

מבט מצפון על שורת העמודים שבחזית המזרחית

.

DSC08552

חזית דרומית עם כניסה ראשית לבניין

.

DSC08564

בטון, אבן וזכוכית

.

DSC08561

העמודים המלבניים והאפורים שבחזית המזרחית מקבלים כאן פרשנות רכה, מעוגלת ולבנה

.

DSC08562

אבן בחזית הדרומית

.

DSC08567

על רקע האבן הכהה בחזית הדרומית מדרגות דקורטיביות (דומות לאלה שבחזית הצפונית) מזמינות לעלות אל פתח מסקרן

.

DSC08568

עולה עולה

.

DSC08572

מבט מראש המדרגות אל הרחבה הצרה שבחזית החזית הדרומית

.

DSC08573

המדרגות מובילות לחזית מערבית כמעט אטומה ובה פתח כניסה לקומה שנייה

DSC08570

הבניין מפנה את הגב שלו ושל האוניברסיטה לסביבת המגורים הסמוכה

.

DSC08590

אולם הכניסה המרכזי ובו גיוון בין חיפוי אבן שחורה ובין טיח לבן ורצף של פתחים לתנועה ולמבט

.

DSC08589

מסדרון בקומת הקרקע ומשמאל המדרגות העולות לקומות העליונות במערך תנועה לא רגיל ומורכב

.

DSC08587

לאחר אולם הכניסה המדרגות מובילות לאולם נוסף אליו פונות מרפסות ממסדרונות הקומות העליונות ובראש פתח תאורה עגול אולי כמו בפנתאון

.

DSC08575

למעלה

.

DSC08574

מבט למטה

.

DSC08586

מבט אל אולם המבואה מאחת המרפסות הפנימיות

DSC08585

מסדרון בקומה עליונה

.

DSC08580

מסדרון באגף המזרחי

.

DSC08581

חיפוי קירות באבן שחורה

.

DSC08583

מסך זכוכית פונה לכל חדר

.

DSC08584

ידית

.

DSC08578

מסדרון באגף המערבי

.

DSC08576

מעקה

.

DSC08563

בדרך החוצה נתקל במקרה בלוח נסתר עם שמות האדריכלים. שילמדו מאוניברסיטת תל אביב שאת שמות האדריכלים ראוי (לטוב ולרע) להציג במקום יותר בולט

.

DSC08604

בסמוך בונים בניין חדש (במודל שמופיע בראש הרשימה המבנה מופיע בשלמותו מימין)

.

DSC08606

לא מציינים את שם האדריכל

.

.

שיר לסיום:

.

.

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אסתר  ביום 18/11/2015 בשעה 12:26

    המבנה לא קשור לבאר שבע. הדשא, הזכוכית שבגללה יש צורך בווילונות ובגלל הווילונות יש צורך בתאורה מלאכותית באזור שיש בו קרינה גבוהה… האוניברסיטה ככלל מתעלמת מהעיר, מפנה את גבה ואפילו בנתה סוללה בצד המערבי (לכיוון שדרות הנשיאים/רגר), כדי למנוע קשר עין בין המוסד לבין השכונה.

  • שביט  ביום 18/11/2015 בשעה 12:40

    תודה על הכתבה. לי מריע האנונימיות של הבנין מבחינת הכל לבן אפור ומה שביניהם אין נסיון להפך את המבנה למשהו קצת יותר חיוני ושמח. שממת מוות אפרורית למרות המבנה היפה. חבל. וחבל שכך אוניברסיטת באר שבע מפנה גב לעיר בה היא קיימת.

  • אסתר  ביום 18/11/2015 בשעה 20:38

    והנה משהו מקומי שמראה על החיבור בין האוניברסיטה לעיר: http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4720693,00.html

  • amitaisandy  ביום 21/11/2015 בשעה 0:08

    מסכים עם הביקורת על הפניית הגב לעיר. מזכיר את המבצר של הבימה.
    מדרגות באמת חביבות.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.