סיבוב בקולנוע אוריון בכרכור

בדרך חזרה מהצפון רציתי לעצור לסרט. רגע לפני שחלפתי על פני חדרה וגלשתי לכביש החוף, פניתי שמאלה בכביש 65 לכרכור. נסעתי ישר ברחוב המייסדים עד שהגעתי אליו. בית קולנוע גדול, נטוש ועזוב. בקרוב מאד ייהרס ויפנה את מקומו לטובת הקמה של כמה וילות.

בקולנוע אוריון נתקלתי לראשונה בבלוג "מקום שמור" שמפעילה אילנה פלדה-הרשנברג ולקח לי חצי שנה עד שבחרתי לעצור בו. הבלוג "מקום שמור" יכול להיות בקלות מודל לבלוגים אחרים שרצוי שיקומו גם במקומות אחרים: הוא מתמקד אך ורק באתרים וותיקים מהם צמחו צמד היישובים פרדס חנה וכרכור – המנוהלים מאז 1969 תחת מטריה אחת.

.

IMG_20131125_131152

במת האולם

.

בניין קולנוע אוריון לא הושלם מעולם: תכנן אותו האדריכל קובה גבר (חבר קיבוץ עין שמר שתכנן בין השאר את חדר האוכל בקיבוץ שדות ים עליו כתבתי כאן) ובנייתו הופסקה ב-1940 והוא נפתח לציבור. הסיפור המלא של הבניין מופיע ב"מקום שמור" אז אני מפנה אתכם לשם.

הבניין ניצב נטוש כבר משנות ה-70 והוא בולט בנוף המקומי, לכן קשה לפספס אותו כשנוסעים ברחוב המייסדים: קוביית בטון חשוף ולא מטויח (כי הוא לא הושלם מעולם). שם הקולנוע שהופיע בצבע על הקיר דהה כבר מזמן. לא צריך לדלג או להתאמץ כדי להיכנס, הדלתות חסרות. אין כאן פרטי בניין מיוחדים, אין ריהוט אלא רק המעטפת של הקולנוע. כאן אפשר לראות כיצד ממוקד תרבות וחברה מרכזי, הפך הבניין לגוף מת ורקוב במרכז היישוב. שלט הסברשהוצב כאן לפני חצי שנה, נמצא סמוך לבניין והוא כולל תמונות היסטוריות ותכנית של המבנה.

התקשרתי לאילנה פלדה-הרשנברג כדי לברר למה לא מצאו לו פתרון אחר שימשיך את מעמדו כמוקד תרבותי וחברתי ביישוב. היא הסבירה שמדובר בשטח פרטי שמחזיקה בו המשפחה שאבותיה בנו את הקולנוע והפעילו אותו. במקום מבנה גדול וריק אפשר לבנות בתים ולמכור או לגור בהם. ההריסה ובניית הבתים החדשים כבר אושרה והיא התפלאה שעדיין לא הרסו את הקולנוע. יש רשימת אתרים לשימור שנערכה ליישוב, אך קולנוע אוריון לא הופיע בה מהסיבה שהוא בשטח פרטי. בתל אביב מרבית המבנים שברשימת השימור הם בבעלות פרטית, אבל רשויות קטנות בדרך כלל מפגרות בתפקודן ובמחויבותם למקום, ומה שעושים בתל אביב היום, הן תמצאנה לנכון להבין בעוד עשר שנים. כשיהיה מאוחר מידי.

.

.

בפרדס חנה וכרכור אין כמות ואיכות של יצירות אדריכליות שיכולה להתחרות עם מה שיש לתל אביב או לחיפה להציע. גם עם מרבית הקיבוצים האחרים בסביבה קשה "להתחרות". אך "מקום שמור" לא מוותר וחושף באופן יסודי את מה שיש – וכך מתגלה שיש אתרים בעלי אופי וייחוד למקום. חוץ מאנדרטת הנח"ל שיצר חנן הברון, לא תמצאו את אותם מבנים שמציג הבלוג בספרי אדריכלות , אבל זה לא אומר שאין שם כלום. ההפך הוא הנכון, ובזכות "מקום שמור" התגלו האוצרות הקטנים המתאימים בקנה המידה שלהם למקום בו הם נמצאים.

יש מה ללמוד מהרשנברג: היא לא הסתפקה רק בבלוג ולפני חצי שנה ערכה אירוע רב משתתפים שחשף באמצעות סיורים והרצאות את העושר שבפרדס חנה – כרכור. בנוסף, דאגה להציב שלטים בסמוך לחלק מהאתרים, שלטים המעניקים למבקרים או סתם לתושבים מידע עשיר. כך יוצקים את היסודות למודעות, ולכן קשה שלא להעריץ את הרשנברג ואת הבלוג "מקום שמור".

עוד משהו: בפרדס חנה יש קולנוע אחר שלא בקרתי בו הפעם. מדובר בקולנוע פתוח שנטוש גם הוא ולפני כמה שנים שרון רז הציג אותו בבלוג "נטוש". יש פרק של הבורר, אני הולך לראות. להתראות בינתיים.

.

IMG_7203

מראה קולנוע אוריון מכיוון רחוב המייסדים

.

IMG_7214

מימין השלט שהוצב על ידי "מקום שמור" ומשמאל שלט הכוונה ל"פרויקט" חדש

.

IMG_7217

בצמוד לקולנוע אוריון שוכן מבנה נטוש נוסף ששימש כמאפיית המושבה ולאחר מכן חנות צילום

.

IMG_7185

חזית אולם הקולנוע

.

IMG_7208

החלונות שנועדו לאוורור נאטמו עם השנים כדי למנוע חדירת אור יום פנימה

.

.

IMG_7202

דלת סגורה

.

IMG_7219

מראה האולם מבעד לכניסה

.

IMG_7196

מבט כללי לכיוון הבמה

.

IMG_7189

פולש בפינת הבמה

.

IMG_7191

מבט מכיוון הבמה על חדר המקרין ובמפלס העליון יציעים שלא הושלמו מעולם וללא גישה

.

IMG_7194

חדר המקרין

.

IMG_7193

היציעים

.

IMG_7190

עמוד וקורות

.

IMG_7192

רצפה

.

IMG_7195

דלתות

.

IMG_7226

הבית שמול הקולנוע הנטוש, כמוהו יהיו פה עוד זמן קצר במקומו

.

ולסיום שיר:

.

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • ilan  ביום 27/11/2013 בשעה 23:41

    דוקא יש לא מעט ארכיטקטורה נטושה נאה ומקרנת בפרדס חנה כרכור וסביבותה. לחלק יש הקשר הסטורי מעניין שמונח לפיתוח של מי שיחטט, ישלוף, ויוכל אפילו לכתוב רומן היסטורי מרתק. דוקא בשל כך שכרכור נבנתה על יד "בעלי נכסים" שהיו במאבק עם "הפועלים" והפרולטריון שגם הוא התיישב בישוב ועיבד את אדמות ופרדסי האדונים. הנה עוד מקום מעניין ונטוש בין פרדס חנה וביניימינה
    /www.panoramio.com/photo/23103061

  • makomshamur  ביום 28/11/2013 בשעה 16:03

    תודה מכאל על הפירגון לבלוג, שמחה שביקרת. יש עוד המון כמו שכתב קודמי, במסגרת האירוע הצבתי שלטים כאלה בעשרים אתרים רק בכרכור. מוזמן לסיבוב.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.