סיבוב בבית היערן שביער ריחן ובמעוז צבי

במהלך לימוד על תעשיית הפחמים בעמק דותן שבצפון-מערב השומרון, ביקשתי לעצור בשתי נקודות שאינן קשורות בתעשיית הפחמים. זה היה לי הביקור הראשון באזור ורציתי לראות עוד. על תעשיית הפחמים לא תקראו כאן, אבל על אותם שני מקומות אחרים דווקא כן.

 

זה לא בית היערן הבריטי אלא עמדת השמירה הישראלית. בית היערן בהמשך הרשימה

 

תעשיית הפחמים בעמק דותן היא תופעה מרתקת שיכולה היתה בעולם נורמאלי לההפך למוקד תיירותי מוצלח, אך במצב הפוליטי המחורבן שבו אנו חיים לא נראה לי שיצמח פה משהו למעט גושים שחורים ולוהטים.

עמק דותן הוא אחד מהמקומות היפים באזור ולכן עניתי מייד בחיוב כשהוצע לי לבקר בעמק שמעולם לא בקרתי בו. בזמן ששוטטנו באזור, קבוצה קטנה מהחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב, ואחרי שעשיתי קצת שיעורי בית, ביקשתי לסטות מהדרך ולבקר ביער ריחן – אחד מהיערות הגדולים האחרונים שנותרו כאן עם חורש טבעי וכולל בליבו בית יערן מנדאטורי.

אני לא מכיר את השמות של העצים והדבר היחיד שעניין אותי היה האתר שהקימו הבריטים בלב היער במסגרת ההכרזה על היער כשמורת טבע. היתה לי גם כוונה לבקר במשק העיזים שזכה כבר לשם מכובד למדי – אך הקבוצה כבר לא אהבה את הסטיה מהמסלול ונאלצתי לוותר על הגבינות.

יער ריחן הוא יער גדול יחסית, לפחות בשבילי. הנסיעה בתוך היער עד לבית היערן היא מאד יפה. נכנסנו ליער ליד בית ספר פלשתיני שבראשו התנוסס בגאווה דגל פלסטין. כמה בתים ערביים נבנו בשולי היער וחלפנו על פניהם ואחרי נסיעה של כרבע שעה הגענו אל מרכז היער, שם הוקמו המבנים המנדאטורים וכן כמה מתקנים על ידי השלטון הישראלי. עד לפני כמה שנים היתה בכוונת צה"ל להקים בסיס חטיבתי בשטח היער, ובהזדמנות הזו לכרות חלק ממנו. מאבק עיקש של תושבים הביא לשינוי ההחלטה והיער ניצל.

מהבריטים נותרו כאן שלושה מרכיבים עיקריים: (א) גדר אבן המקיפה את כל המתחם המרובע (ב) בית היערן: מבנה בן שתי קומות (ג) מבנה בודד בן קומה אחת. כמו כן ישנם שרידי מתקן חקלאי קדום במקום וכן מתקנים חדשים לרווחת המטיילים.

המבנים כולם אטומים ועזובים, אך ב-2009 השקיעה המועצה המקומית הישראלית באתר, פיתחה אותו והכשירה אותו למטיילים. בצמוד לחזית בית היערן הוקמו מדרגות חיצוניות המובילות אל מרפסת תצפית מרהיבה. המבנה עצמו הוא דוגמה לבניה של מצודה קטנה המאפיינת את הבניה המנדאטורית עם פרשנות מקומית.

המבנה המחופה אבן, נטול קישוטים ועיטורים מיותרים ומתבסס על המודרניזם שהביאו עימם הבריטים. מעניין איך הוא היה משתלב בספר החדש של האדריכלים עדה כרמי-מלמד ודן פרייס שעסקו במבנים מאותה תקופה בספר החדש שהוציאו לאחרונה.

הכניסה למבנה (שכיום אטומה) נמצאת בנסיגה מקו החזית, ובכך יוצרת חלל ביניים קטן בין החוץ אל הפנים. מחווה אדריכלית זו שנוצרה בבית יערן פשוט ופונקציונאלי בלב יער בשומרון, מוכיחה שוב כי האדריכלות שהיתה פה, ידעה להתייחס לפרטים ברצינות ובמקצועיות. גם הטיפול בשאר הפתחים ובצורת עיבוד ועיצוב חיפוי האבן הוא נושא שנשכח וכיום לא נותנים לו כמעט התייחסות במבני ציבור חשובים גם אם הם בלב העיר.

כנראה שאני היחיד שהתלהב מהמקום כי חוץ ממני אף אחד לא טרח לרדת מהמכונית ולראות את הבית. החבר'ה האיצו בי לקצר את הביקור תוך איום שאם אתעכב יתר על המידה הם ישאירו אותי לבד. היות והייתי הנהג וגם נחמד, התייחסו אלי בסלחנות.

מיער ריחן המשכנו לעמק ואחר כך שוב בקשתי לעלות ולסטות מהדרך המתוכננת, ולבקר בתצפית בה הבחנתי מלמטה. מדובר בתצפית חדשה שנחנכה ימים ספורים קודם לבואנו בשלוחה של מבוא דותן. השלוחה הקרויה מעוז צבי, נקראה על שמו של צבי שלף שנרצח באזור לפני עשור. כתגובה לרצח הוקמה נקודת ההתיישבות. אם סנדי היה פה איתנו, מעניין מה הוא היה אומר…

על פי האתר של תנועת 'שלום עכשיו' המקום שוכן על אדמות מדינה (בשונה למשל מאוניברסיטת תל אביב או יפו העתיקה). כמו כן מתגוררות היום 4 משפחות ורווק אחד ופועלת במקום חווה חקלאית, גם אחרי שצה"ל הרס אותה. מי שמעוניין, אפילו מחפשים פה רועה צאן.

היות ולא דברנו עם איש במקום (אין שער ואין שומר. היה אמנם איזה אירוע חברתי אבל איש לא התייחס אלינו) לא היה לי שום מידע על המקום. לפי הנתונים המופיעים באתר של 'שלום עכשיו' מתגוררים כאן 16 נפשות בשמונה מבנים יבילים על שטח של למעלה מ-18,000 מ"ר.

המקום השקט והמובדד עם הנוף המרהיב לכיוון העמק המעובד, כמעט ומשכיח את העובדה שמדובר באזור מסוכן, אחרי הכל כאן לפי המסורת מכרו האחים את יוסף לישמעלים וגם נהרגו פה לא מעט אנשים החל מהקרבות שהתרחשו במלחמת 1967 וגם לאחר מכן. הסתלקנו במהירות וחזרנו לצד השני.

 

מפת האזור: יער ריחן קרוב לפינה העליונה השמאלית ומבוא דותן למטה מימין (מקור: עמוד ענן)

 
 

בית היערן / Rihan Forest Station בפסגת הגבעה המתנשאת לגובה 412 מטרים, כפי שמופיע במפה בריטית משנות ה-40 (מקור: אוסף ספרית המפות של החוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב. תודה לאורית על העזרה.)

 
 

תקריב על סימון בית שומר היערות במפה הבריטית

 
במרכז היער קיימת נקודה גבוהה המגודרת בגדר אבנים נמוכה מהתקופה הבריטית ובה שני מבנים. בשנים האחרונות הקק"ל פיתח במקום מתקנים למטיילים

רובד חדש: במרכז היער קיימת נקודה גבוהה המגודרת בגדר אבנים נמוכה מהתקופה הבריטית ובה שני מבנים. בשנים האחרונות הקק"ל פיתח במקום מתקנים למטיילים

 

ערימת אבנים: עדות למתקן חקלאי קדום

 
 

אחד משני המבנים הבריטים ששרדו באתר

 

בית היערן: כיום אטום אך הקק"ל התקינה תצפית על הגג

 
 

חזית הכניסה האטומה לבית היערן

 
 

בית היערן

 
 

על המרפסת הראשונה מעוצבות שיניים כמו במצודה קטנה

 

יער ריחן עם הגדר הבריטית

 

יער ריחן: בעבר היה גדול יותר, אך ערביי הסביבה שהתפרנסו מתעשיית הפחמים מצאו ביער חומר גלם לתעשייה

 -*-

מעוז צבי

הכניסה למעוז צבי

 

שלט הסבר על המקום

 

בית טיפוסי במקום

 

תצפית חדשה על עמק דותן שנחנכה לאחרונה

 

עמק דותן מהתצפית

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • Daniel Ventura  ביום 01/11/2011 בשעה 23:40

    היער הוא אתר מקסים. יש בו שבילים לכל כיוון. טוב שכרגע הוא אטום. אם אין שמירה לפחות ישאר כמו שהוא. מעוז צבי – מוזר שלא מצאתם איש. הנה קישור שיספר לכם מעט על המקום: http://he.danielventura.wikia.com/wiki/%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%96_%D7%A6%D7%91%D7%99

  • אורי זקהם  ביום 02/11/2011 בשעה 9:15

    לא כדאי לקנות אצל המתנחבלים – גם לא גבינות גורמה.

  • יובל  ביום 02/11/2011 בשעה 12:32

    כן, לקנות גבינה רק אצל הערבושים.

    …ועכשיו שנינו עם ביטוי גזעני.

  • ליאור  ביום 07/11/2011 בשעה 16:39

    החשש הגדול מהסביבה "העויינת" מתבטא ברמת הצילומים. חבל. עד היום הרגלת אותנו לצילומי אדריכלות ונוף ברמה אחרת…ב עיית המרחב הפתוח (הישראלי) של המטיילים ניכרת בחיפוף צילומי בית היערן שממנו נשקף נוף מהיפים והמרגיעים בארץ. אולי תמצא לך קומץ ציונים נטולי רגשות אשמה לטייל עמם בנינוחות?

  • Amitai Sandy  ביום 07/11/2011 בשעה 18:53

    טיפ אוף דה הט גם לך.
    מהניסוח קצת קשה להבין באיזה צד של גדר ההפרדה נמצא היער, נאלצתי לבדוק במפה כדי לוודא שהוא אכן ממערב לגדר וממזרח לקו הירוק. והקישור לסיפור על המועצה המקומית מת.

  • אורי זקהם  ביום 07/11/2011 בשעה 21:01

    ליובל:
    מתנחבל זה לא ביטוי גזעני. זה כינוי ליהודי שהחליט לחיות עם זכויות של עם אדונים בשטח הכבוש.

    • מיכאל יעקובסון  ביום 07/11/2011 בשעה 21:31

      יובל! זה קצת מוגזם לקרוא לתושבי אור יהודה (כפר עאנה), אשדוד (איסדוד), תל אביב (סומייל, סלמה, שיח' מואניס), הרצליה (איג'ליל), ירושלים (קטמון, דיר יאסין) מתנחבלים. בכלל אני לא כל כך אוהב כינויים דמגוגים שמזכירים לי את בגין.

  • אורי זקהם  ביום 07/11/2011 בשעה 23:35

    מיכאל: יש הבדל בין היהודים הגרים בתוך הקו הירוק לאלה שבשטחים. או שמעשה נבלה אחד (הנכבה) מצדיק את המשך מעשי הנבלה (ההתנחבלות בגדה).

  • דוד בן  ביום 13/11/2011 בשעה 10:33

    אורי – כלומר, גם אתה עשוי להקרא מתנחבל, שכן אתה ככל הנראה יושב גם כן על קרקע שנגזלה מתושביה במהלך מעשה הנבלה (נכבה), או שמא לך יש זכות מוסרית שלאחרים אין?

  • אורי זקהם  ביום 13/11/2011 בשעה 21:43

    דוד בן: יש הבדל בין מי שגר בתוך הקו הירוק, למתנחבל. למתנחבל יש אפשרות לתקן עוול באיזה אופן: לחזור לקו הירוק.מה שאתם עושים זה נסיון להשוות בין מי שגר בתוך ישראל למתנחבלים.
    אני יושב על אדמה שנרכשה ונמצאת בתחומי המדינה היהודית. כמו כן איני גר ביישוב שבו ועדת קבלה.
    לדעתי התיקון של הנכבה ייעשה ע"י שיבה, אבל לא בדיוק לאותם מקומות, שכן גרים כאן הרבה אנשים שזו מולדתם היחידה. התיקון של הכיבוש ייעשה על ידי נסיגת ישראל ופינוי ההתנחבלויות או משא ומתן שלהן לקבלת משטר פלסטיני (ספק אם ירצו).

  • דוד בן  ביום 14/11/2011 בשעה 13:59

    אורי, שלום – מתנחבל הינו מטבע לשון שהוטבע כדי להביע הסתייגות מפעולותיהם החבלניות של חלק מהמתנחלים שנטלו את החוק לידיהם וביצעו פעולות נקם באוכלוסיה הפלסטינית. אתה, לקחת את הביטוי צעד קדימה ועשית בו שימוש שטחי, פשטני ומכליל כנגד כלל האוכלוסיה היהודית שגרה מעבר לקו הירוק. ההכללה שבה אתה נוקט אינה שונה, לטעמי, במובן רב מההכללות ודברי השנאה השגורים בפי הימין הקיצוני בארץ ובעולם. בנוסף, קבעת לעצמך כללים וחוקים המצדיקים לשיטתך את היותך מוסרי. אולם הסתירה בדבריך ניכרת לכל: מצד אחד, לדבריך, ישנה" קרקע שנגזלה… במהלך מעשה הנבלה" (ב-48), ומצד שני, אתה מרגיש שלם עם עצמך, כך שאינך חלק ממעשה "נבלה" זה, שכן לדבריך "אני יושב על אדמה שנרכשה ונמצאת בתחומי המדינה היהודית". שאלות:
    1. האם סמוך או בתחום מקום מושבך מצוי ישוב ערבי שפונה/גורש/ננטש? אם כן – האם לא ראוי שתרגיש גם אתה מתנחבל?
    2. האם תחוש מוסרי מספיק גם לאחר שתציע לפלסטינים שיבה לאדמות ומקומות שאינם כפר הולדתם? מדוע שתקבע להם לאן לחזור? ע"פ שיטתך – גם אתה מתנחבל, מאחר ואתה מנתנהל כגוף בעל זכויות של עם אדונים שקובע עובדות עבור העם האחר.
    3. האם הינך בקי בעובדות ובהוכחות ההיסטוריות המראות בבירור נוכחות יהודית מתמשכת ברוב האזורים מעבר לקו הירוק? האם אותו מתנחל שומר חוק החפץ לגור בקרקע אבותיו הינו בהכרח איש רע (מתנחבל)?
    4. האם אתה מכיר ערבים רבים שיכירו בזכותך לשבת בתחומי המדינה היהודית? לצערי, רוב אלו שלא יתנגדו לכך עושים זאת מחוסר ברירה או בשל נוחות, אבל לא באמת מכירים בזכותך לשבת באדמת אבותיך.
    לטעמי, זהו המיכשול העיקרי לשלום ולדו קיום. בדוק וראה.

  • אורי זקהם  ביום 14/11/2011 בשעה 15:38

    1. לא היכן שאני גר.
    2. לא, אני לא מתנחבל, גם לא לשיטתי. בקשר למקום השיבה – לא תמיד ניתן לפצות פיצוי שלם עד הסוף. אבל את העוול יש להפסיק כבר.
    3. אני בקי. אין איש שיכול להראות אילן יוחסין רציף עד לאברהם, או, למצער, עד לרחב הזונה. הימצאות בית כנסת בכל מקום שהוא – בין אם ב"נחלת האבות" או מחוצה לה לא מקנה בעלות.
    4. אני מכיר הרבה ערבים שבעד חיים ביחד בשיוויון זכויות בתחומי ישראל.

    זכותי לגור בישראל לא בגלל איזו "זכות אבות" דימיונית אלא מזה שנולדתי כאן ואין לי אף אזרחות אחרת ומקום ללכת. התנ"ך, וכיו"ב הספרים של היהדות אינם מקנים זכויות חוקיות לכלום. גם לא שלגיה ושבעת הגמדים.

    בכל מקרה – בעוד שבארץ יש איזו שיטה דמוקרטית, אמנם צולעת ועם אפליות, בגדה זה ממש אפרטהייד. ראה מה קורה לפלסטינים בגלל גדר ההפרדה ובגלל הגבלות התנועה. כדי שכמה מתנחבלים יוכלו לגור על אדמת אבותיהם. ממש נוגע ללב.

    כל המתנחלים הם מתנחבלים. בין אם הם פורעי חוק שגם אתה אמר (אולי) שהם פורעי חוק – עושי פוגרומים למיניהם, ובין אם הם משפרי דיור שרק הולכים לעבודה וחוזרים. אז הם פורעי חוק בינלאומי. וכולם מתנחבלים ויש להחרימם כמה שאפשר.

  • דוד בן  ביום 14/11/2011 בשעה 16:25

    אורי שלום – לצערי אתה מגיב ברטוריקה אוטומטית. חבל. אני מתנגד להתנחלויות, בעד שלום מלווה בפשרות, אך איני יכול להסכים לפשטנות הזאת, ובטח שלא לצדקנות שבדבריך.

  • בר-עמי  ביום 06/05/2012 בשעה 22:47

    בושה וחרפה לשיח הזה.
    אני ממש לא מבחין בין איש חמאס, פתאח, אנשי עז אדין אל קסם , ג'יהאד איסלאמי – לבין הסטודנטים מאוניברסיטת תל אביב שכותבים כאן.

    לפי כתיבתכם – אינכם יהודים. מבחינתי כל מי שקורא למיישבי הארץ ובשמות גנאי הוא אויב. לא פחות גרוע מאנשי הטרור הפלשתינאים. כולכם צדקנים. מחשיבים את עצמכם לנאורים ומשכילים . אבל אתם מוכיחים שאינכם אלא שטופי שנאת עמכם. השנאה הזאת שאתם טעונים בה – ראויה
    למחקר מעמיק של פסיכולוגים ופסיכיאטרים.

    אין טעם אפילו להתווכח אתכם. אנחנו אוהבי הארץ הזאת, נאחז בה על אפכם וחמתכם. הזכויות שלנו על הארץ הזאת לא טעונות הוכחה. הכובשים היחידים והפולשים היחידים לארץ הזאת הזאת הם הערבים. יש להם שתי אפשרויות. א. לחיות לצדנו בשלום ולהשלים עם כך שחזרנו לארץ אבותינו לעד. או : לקחת את המיטלטלים שלהם ולחזור לארצות ערב שמהן הגיעו לכאן.

    מה מניע את גדודי המלשינים של "שלום עכשיו", שלא בנו עד כה אפילו ישוב אחד בארץ ישראל (נראה אותם בונים בתוך תחומי הקו הירוק) ? 2 דברים. כסף מסריח שמשלמים להם אויבי ישראל המוצהרים, וכאמור לעיל; שנאה !!!

    הם מסכנים בעיני.
    אנחנו בונים והם מחריבים. האם הם מקדמים בכך שלום בין ישראל לערבים ? כל ילד יודע שבכך אינם מקדמים את השלום אפילו לא בסנטימטר . אולי הם מקנאים ??

    • מיכאל יעקובסון  ביום 06/05/2012 בשעה 23:12

      שב"כניק? באת להתסיס?

      • דוד  ביום 13/11/2012 בשעה 13:17

        שלום
        זה דוד מחוות עמק דותן
        א.כולכם מוזמנים לבקר ולהיכנס לקפה בין אם אנחנו מתנחבלים או מתנחלים זה לא משנה אנחנו לא נושכים אחים….
        ב. קצת מידע כללי על המקום ועל התצפית:
        המקום – קם בתגובה לרציחתם של תושבי היישוב מבוא דותן על הצירים במהלך האינתיפאדה ה-2.המקום קם על אדמות מדינה מוצהרות (בשונה משאר חלקי הארץ אזור העמקים שעמק דותן חלק מהם מופה על ידי התורכים ואין שאלות לגבי הקרקע זה אדמות מדינה + שמבוא דותן עלתה לקרקע זה שטח שניכלל בתוכנית המתאר של היישוב).
        אנו כיום 5 משפחות שעובדות במקום במרעה בחקלאות מפיקים דבש מוצרי אומנות בעץ ומשחות ושילובי תה מהטבע, והכל תוך שמירה על אדמות המדינה (5000 דונם נטוע אורן שסובל מכריתות ושריפות).
        התצפית – מהתצפית מתפרש עמק דותן שבקטע המזרחי שלו ניצב רכס הגלבוע, את העמק חותך ממזרח למערב נחל חדרה שזורם במלוא עוצמתו ויופיו במהלך החורף, בדרומו של עמק דותן ניצבת דותן המקראית עם האתר שמזוהה בתור בור יוסף, בעמק נימכר יוסף והיה קרב עקוב מדם בששת הימים שנרצחו בו 51 חיילי שריון הי"ד, זה על רגל אחת.
        עוד אתר נפלא שנמצא במרחק הליכה לכיוון מערב מהחווה זה נרוותה (לא מהשלט של כביש 6). זה "מצדה" של הצפון במרד הראשון היהודים מקיסריה והגליל ברחו לנרוותה והתבצרו בה וגם כאן יש שאריות מדיק מסביב לאתר בורות מים ענקיים מאגרי מזון שרידם של חפצים וגופות וכן כמו כל האתרים ההיסטורים ביהודה ושומרון זה לא מענין אף אחד וגרות של בתוך האתר 8 משפחות בדואיות שמיום ליום הורסות יותר ויותר את ההיסטוריה של העם שלנו.
        בקיצור מוזמנים לבקר בשמחה דוד -0502648503

  • מיכאל רוזנצוויג חיפה  ביום 26/02/2013 בשעה 16:15

    לדעתי האנשים הכי קיצוניים והכי רעים שהשנאה בדמם לכל מי שלא חושב כמוהם זה אנשים מסוגו של אורי שלא מנסים לגלות סובלנות מינימלית כלפי מאות אלפי אנשים שנשלחו להתיישב בשטח שנכבש במלחמת ששת הימים מירדן (ולא חלילה ממדינה או מעם שנקרא פלסטין)
    הדבר הכי נורא שאני יכול להגיד על אנשים נאיבים מסוגו שתודה לאל הולכים ומתמעטים הוא שהם מאמינים שאםנפנה ישובים וניתן לערבים הטרוריסטים עוד ועוד אדמות פתאום יהיה שלום , ההיסטוריה הוכיחה שההיפך הוא הנכון.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.