סיבוב בשוק המקורה בחאניה שבכרתים

כרתים דלה בבנייה מונומנטלית, זאת בניגוד לאבות היוונים שבנו מקדש בכל פינה והציבו פרק חדש בתחום. לכן בביקור שלי בקיץ האחרון בכרתים התלהבתי כשנתקלתי בשוק המקורה שבמרכז העיר חאניה (Χανιά, Chania), השוכנת במזרח האי.

מבנה השוק מזכיר מבנים דומים שהוקמו בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 והמפורסמים שבהם ממוקמים במילאנו, נאפולי, פריס ובודפשט,ולאחרונה פרסמתי שני שווקים מקורים בוורשא. בארץ ישנם שווקים מקורים בערים עתיקות כמו ירושלים, נצרת ועכו. בעת החדשה הוקם "שוק תלפיות" בחיפה ב-1940, והוא ניצב ברובו נטוש שניים נוספים בחדרה וברחוב אגריפס בירושלים – גם הם כישלונות שכבר מזמן נסגרו. זה בחאניה נחנך ב-1913, פעיל גם היום ותכננו צמד מהנדסים מקומיים Konstantinos Drandakis ו-Michael Savvakis.

לרוב מבני שוק אלה הם בצורת צלב. הם מקושרים היטב לרחובות הסמוכים ובעשורים האחרונים איבדו את האותנטיות שלהם לטובת התיירים. המטופח והתיירותי שבהם הוא גלריה ויטוריו עמנואל במילאנו. העלוב שבהם הוא ככל הנראה זה שבאתונה, מצבו של חאניהטוב יותר. מה שמייחד אותו הוא מעמדו המתנדנד בין התיירותי ובין המקומי והאותנטי. זו גם הסיבה שמומלץ לבקר בו.

ועל כך ברשימה זו.

.

סינקופה

.

חזית הכניסה הפונה לרחוב הראשי בעיר כוללת גם רחבה מטופחת

.

שנות ה-50: מכוניות במקום רחבה מרוצפת (במרכז השוק ניצבים לוחות המציגים תמונות מעברו של המקום, וכל התמונות ההיסטוריות כאן הם מתוך אותם לוחות)

.

שנות ה-50 בצבע

.

לשוק יש שתי כניסות ראשיות ובראשן שעון (שעובד), שתי הכניסות הנותרות הן משניות וללא שעון

.

ברחבה ניצב פסל של אלפתריוס וניזלוס, ראש ממשלת יוון בתחילת המאה שנולד בכפר סמוך לחאניה והיה גם ראש ממשלת כרתים לפני הצטרפותה ליוון

.

ריצוף הרחבה מורכב מלוחות שיש במגוון צורות גאומטריות וצבעים

.

על שער הברזל מודבק דף פשוט המציין את שעות הפתיחה של השוק

.

גג המבנה הוא האלמנט המרשים בבניין והוא מורכב משלד דקיק הנושא גג רעפים ובמרכזו גג שהיה פעם שקוף אך עדיין מצליח להחדיר אור טבעי מסונן

.

פתחים נוספים מצויים בקירות הנושאים את הגג

.

גופי התאורה משתלשלים מהתקרה במרכז המעבר

.

.

(1) תולדות

שגשוגה הכלכלי של כרתים בכלל ושל חאניה בפרט בתחילת המאה ה-20, הוביל את הנהלת העיר ליזום את הקמתו של שוק מקורה. המטרה המרכזית היתה ליצור מוקד מסחרי, כזה שירכז תחת קורת גג אחת ובמבנה מודרני כמה שווקים מתמחים שהיו מפוצלים ופזורים בכל רחבי העיר עד אותה עת.

האתר עליו הוקם הבניין, שהיה לגדול בבניינים בעיר, היה אתר פנוי בו ניצבו שרידיו של שער עתיק בחומת העיר. השער ושרידי החומה נהרסו וכיום נותרו מהם רק שרידי הבסיס בגינה קטנה בצד הבניין.

עם פתיחתו של השוק פעלו בו בעיקר חנויות למכירת בשר, אך גם חנויות ירקות ומסעדות. קרוב למאה שנה מאוחר יותר, עדיין מוכרי הבשר, הדגים והמסעדות הם השולטים. ולמרות זאת, מרבית הקהל (לפחות בחודשי הקיץ) הם תיירים המבקרים בשוק רגע לפני שהם נכנסים לסמטאות העיר העתיקה.

.

שנות ה-30 מבט מהאוויר: הבניין בצורת צלב ומורכב מאגף אחד רחב ומרכזי ואגף נוסף ניצב וחוצה אותו כשהוא צר ונמוך ממנו

.

.

(2) הבניין

שווקים מקורים חזרו להיות מוקדי משיכה מצליחים בעיקר בהיבט של פנאי ובילוי. לא כולם מצליחים והדוגמאות המקומיות הן השוק באלנבי פינת רוטשילד ולפניו השוק בחדרה וגם זה ברחוב אגריפס בירושלים. אך מיקום, ניהול ותמהיל מתאים יצמצמו את הסיכוי לכשלון ויגבירו את הסיכוי של השוק להוות מוקד משיכה מצליח ושוקק חיים. אוכל הוא האטרקציה מספר אחת. דוכנים של ירקות ופירות טריים הם פחות העניין אלא יותר קישוט, הכיוון הוא יותר מסעדות ומזנונים מהירים אבל ייחודיים.

השוק בחאניה נמצא באמצע – בין התיירותי למקומי. הוא לא החליט אם הוא תיירותי ואז הוא בעיקר צריך לשמור על תחזוקה גבוהה ממנה הוא רחוק, והוא גם לא מקומי מפני שהמיקום שלו נמצא בכניסה לאזור ההיפר-תיירותי של העיר הכולל את העיר העתיקה על סמטאותיה הציוריות והנמל שהפך כולו לאתר מסעדות אחד גדול.

רק הודות לעסקים המקומיים, בעיקר אלה שמוכרים דגים ובשר, הריח הוא האלמנט המודגש בביקור. יש בבניין אפלה מסוימת, המנוגדת לאור השמש החזק שיש בחוץ ואפילו מתחזק רגע לפני הכניסה לשוק, כשחוצים את הרחבה המרוצפת והיפה שמקבלת את פני הבאים מכיוון העיר. מתכנני השוק, כמו שווקים מקורים רבים אחרים, דאגו להותיר בתקרה חלקים המקורים בזכוכית במטרה לתת משהו מתחושת הרחוב בשוק. כיום אותו חלק שקוף נעשה עכור, בכוונה או בהזנחה. יש אמנם גופי תאורה מלאכותית, אבל האור הטבעי מספיק להפעלת המקום והוא יוצר תחושה של אינטימיות וניגוד לרחוב המואר והפתוח.

ארבע זרועות מרכיבות את הבניין שתכניתו בצורת צלב המורכב משתי זרועות החוצות זו את זו. הסיבה לכך היא בעיקרה פונקציונלית, היות ולכל חנות יש שני פתחים: אחד הוא פתח ייצוגי הפונה לכיוון השוק, ופתח שני הוא תפעולי ופונה לכוון החוץ. כיום ארבעת החצרות התפעוליות שנוצרו לא משמשות לתפקידן, אלא הן פותחו לצרכים אחרים, כמו חניה ובעיקר גינות. באחת הגינות מצויים שרידיו העלובים והלא מעניינים של השער והחומה שעמדו כאן קודם לבניין השוק.

השער לעיר העתיקה הוא למעשה בניין השוק. העיר העתיקה ממוקמת בין העיר החדשה ובין הנמל הקדום של כרתים שיסודותיו בני אלפי שנים. רחובות מרכזיים בעיר החדשה מתנקזים לרחבה שבחזית השוק. גם בלי מפה קל להגיע אליו. בחאניה התפתחה גם קהילה יהודית גדולה שהתקיימה בעיר העתיקה עד למלחמת העולם השנייה, אז היא חוסלה כולה. בעת המלחמה הפכה העיר העתיקה לשדה קרב ורבים מבנייניה נהרסו והיא עמדה בשיממונה במשך עשרות שנים. הרובע היהודי שוכן כמה דקות הליכה מהשוק. תמצאו בו את בית הכנסת שכבר לא משמש לייעודו המקורי כי אין יהודים באזור, אלא הוא מתפקד כאתר תיירות ואולי אכתוב עליו בהמשך.

.

בזמן הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה

.

במרכז הבניין משתלשל גם שעון (שגם הוא עובד)

.

זמן

.

.

העסקים מגוונים: מסעדות, בתי קפה, מאפיות, בתי מרקחת, חנויות דגים – חלקם לתיירים וחלקם למקומיים

.

קונדיטוריות

.

מאפים מקומיים לא מפתים במיוחד

.

בשרים

.

דגים

.

מזכרות ושטויות

.

ועוד מזכרות

.

זיתים

.

גבינות

.

בית קפה שקרוי על שמו של השוק – 'אגורה' וגם הלוגו שלו מציג את מבנה השוק

.

בית מרקחת

הבניין בצורת צלב כשלכל זרוע יש פתח כניסה בקצה. שני פתחים הם ראשיים ושניים פחות מרשימים – כמו זה שאליו מובילות מדרגות רחבות מרחוב צדדי

.

כניסה

.

כניסה משנית נוספת

.

חזיתות

.

גרפיטי והזנחה

.

בסמוך למבנה יש גינה עלובה ובה משולבים קטעים של הבנייה הקדומה בעיר שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות. בחזית זו ניתן להבחין בכניסות התפעוליות של חנויות השוק

.

כניסה גדולה נוספת פונה לכיוון העיר העתיקה וממנה ממשיכים ישר לסמטאות היפות

.

מודעה על עמוד חשמל מחוץ לשוק: נושא מבקשי המקלט לא נעלם מעיני תושבי חאניה, אך תיירים לא ירגישו בו

אתרים נוספים ביוון בהם הסתובבתי:

קנדילקיה

תעלת קורניתוס

קברי הכיפות במיקנה

בית הכנסת היחיד ששרד ברודוס

מוזיאון האקרופוליס באתונה בתכנון ברנרד טשומי

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אסתר  ביום 04/01/2019 בשעה 12:43

    תודה, מעניין. בבודפשט יש שוק מקורה כמעט בכל רובע, אלה שווקים קטנים והמחירים בהם הרבה יותר נוחים מאשר בשוק המקורה הגדול.
    אם אתה בענייני שווקים אז יש שוק מקורה גדול ופעיל באתונה (לא לצמחונים!) וסביבו המון מסחר. בניקוסיה בנו שוק מקורה אך הוא מוזנח ונטוש ממש כמו בחדרה. השוק מתנהל בבסטיונים של החומה בימים קבועים. נסיעה נעימה!

  • ורד נבון  ביום 04/01/2019 בשעה 13:51

    תודה על הפוסט, חבל שפספסתי את זה בביקורנו בחאניה (עוד סיבה לבקר שוב, עיר מקסימה שאפשר לצאת ממנה לטיולים אל חופים מדהימים). מה שהכי אהבתי שם היה המוזיאון הימי הקטן אך מרשים, מעין הדגמה חיה למה שאפשר היה לעשות עם הטרמינל ההיסטורי בנמל יפו שחולדאי משתוקק להרוס.

  • pnina einmor  ביום 04/01/2019 בשעה 22:57

    אחד מהשווקים הרבים בברצלונה

    Pnina ein mor
    tour guide & producer
    Ein kerem legend ltd
    israel
    http://www.ekl.co.il
    97226418686
    972522673250

  • Menachem Cohen  ביום 05/01/2019 בשעה 10:03

    מקום יפייפה

    ביקרתי שם לפני שנים

    מנחם

  • משה הרפז  ביום 13/01/2019 בשעה 11:11

    זוכר אני את המקום שלפני עשרים שנה. אז הוא היה מקום…

  • rueroyaleil  ביום 21/07/2020 בשעה 22:27

    מעניין מאד, תודה רבה.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.