אתמול הצעתי לשאול לקפוץ ולראות את אזור מזרח עמק חפר שם טרם ערכנו סיבוב רציני. בעיקר עניין אותי לראות את הדופן המזרחית של מדינת ישראל בקטע של באקה-ג'ת – אבל על כך ברשימה אחרת. בין האתרים בהם ביקרנו, היה גם אתר תחנת רכבת אחיטוב שכיום אינה פעילה עוד ומרבית מבניה נמחו. בעקבות פירסום הרשימה, קבלתי מידע רב השופך אור על עברה של התחנה ומקומה במערכת הרכבות בארץ-ישראל.
הראשון שפנה אלי היה עמית בן-שלום – חוקר התחבורה המסילתית בארץ ישראל, שככל הנראה אין מילימטר שקשור לרכבות כאן שהוא לא ביקר, בדק וחקר, והשני הוא חן מלינג – מנהל ארכיון וסגן מנהל מוזיאון הרכבת. כל החומר שקבלתי משולב ברשימה הנוכחית ובהזדמנות זו ברצוני להודות להם על המידע והחומרים.
"המסילה המזרחית" הוקמה בחלקה על תוואי קדום יותר משלהי מלחמת העולם הראשונה שהיה עות'מני וקישר מטול-כרם לקניר (רגבים), עם פיצול באזור צומת להבות חביבה לכיוון יער חדרה (בקרבת תחנת חדרה מזרח). המסילה העות'מנית לא עברה דרך תחנת אחיטוב, ובכלל לא היו לה תחנות כלשהן, שכן היא שימשה לשינוע עצים כרותים מדרום הכרמל וחדרה, לשימוש כפחם להסקת קטרים ולאדני מסילות. בתחילת שנות העשרים, הקימו הבריטים את המסילה המזרחית כחלק מקו חיפה-לוד, שהוא למעשה חלק מקו ביירות-קנטרה. הקטע שמצפון לטול כרם ועד לוד חופף ברובו את המסילה העות'מנית. רוחב המסילה העות'מנית היה 105 ס"מ, בעוד המסילה הבריטית הוא 143.5 ס"מ, הרוחב התקני המשמש גם היום את רכבת-ישראל.
המסילה העות'מנית עברה אם כן מטול-כרם דרומה לכיוון סיני (אחרי שהגיעה ממרכז השומרון, תחנת מסעודיה, לשם הגיע מעפולה דרך ג'נין). אמנם היתה שלוחה (רכבת האלונים) מטול-כרם עד רגבים של היום, עם פיצול לחדרה-מזרח, אבל התוואי לא עבר בתחנת אחיטוב, אלא מזרחה משם, כנראה על תוואי הכביש הקיים היום. לקו זה לא היו תחנות, שכן הוא שימש רק להובלת עצים כרותים מדרום הכרמל ויער חדרה להסקת קטרים ובנית אדנים, זאת בעקבות המצור שהטילו הבריטים על חופי ארץ ישראל.
כידוע הפרויקט הזה לא עזר לעות'מנים בסופו של דבר להצליח במלחמתם, וארץ ישראל החליפה ידיים ועימה גם המסילה שעברה לידי חברת הרכבת המנדטורית. חברה זו, פעלה באזורנו משנת 1920 ועד לתום המנדט בשנת 1948. את קטע המסילה המזרחית שבין חדרה לטול כרם הקימו הבריטים בין השנים 1921-1920 וזאת במטרה לחבר את לוד עם חיפה שהפכה לעיר נמל מרכזית במזרח התיכון. בסופו של תהליך הושג על ידי הבריטים קשר רכבתי רציף מקנטרה לראש-הנקרה, ולמעשה מביירות עד קהיר.
על פי לוח הזמנים של הרכבת המנדטורית, זמן הנסיעה ברכבת מחיפה לתחנת אחיטוב, שנקראה באותה העת על שמו של הכפר הסמוך קקון (שחרב בשנת 1948) עמד על כשעה וחצי. מכאן ועד לראש העין (ראס אל עין באותה העת) הייתה נסיעה של 3/4 שעה. משם היה ניתן להמשיך באוטובוס לתל אביב או ברכבת ללוד שהייתה צומת דרכים מרכזית וממנה המשיכו מסילות לירושלים במזרח או קנטרה בסיני.
מנהל ארכיון רכבת ישראל חן מלינג בדק את תכנית התחנה שהכינו הבריטים בשנת 1935 ולטענתו זו הייתה שיאה של התחנה מבחינת כמות וגודל המבנים שבה. הבריטים הקימו את התחנה כתחנה תפעולית ולא ציבורית, למטרת מיפגש רכבות ומגורי קבוצת מסילאים ובנייניה הם בהתאם. התחנה הבריטית הורכבה ממספר מבנים שבאחד מהם – הוא מבנה האיתות ביקרתי והוא זה שצילמתי כאן.
מבנה האיתות הבריטי שלט על המסוטים והסמפורים במתחם התחנה באמצעות מנופים שאת בסיסם ניתן עדיין לראות ברצפת המבנה. שיטה זו הייתה נהוגה קודם להפעלה החשמלית שבאה מאוחר יותר.
מסתבר שהיו מבנים נוספים ששימשו למגורי קבוצת המסילאים, והם שכנו כמה מאות מטרים מדרום-דרום-מזרח למבנה הזה. אותם מבנים שנבנו מבטון ואבן שוכנים עד היום במקומם אך בשל החממות שהסתירו אותם לא ביקרנו בהם. עמית בן שלום – חוקר תחבורת המסילות בארץ ישראל, שלח לי מספר תמונות שצילם במקום המוצגות ברשותו כאן, והן משלימות למעשה את תמונת המקום הנוכחית.
על אף שתושבי המקום מעידים כי מול מבנה האיתות ניצב היה מבנה גדול (אותו סברתי כמבנה תחנה עות'מנית ששרת את תושבי קקון והסביבה), לא נמצאה לו עדות. למתחם תחנת חדרה מזרח – ערכה לאחרונה האדריכלית רותי ליברטי-שלו סקר שימור מפורט כחלק מפרויקט הקמת המסילה המזרחית מחדש המתוכננת בימים אלה.
עמית בן שלום מצא טענה כי תחנה זו הוקמה על ידי הבריטים מיסודה, והתחנה העות'מנית שנקראה "תחנת קקון" הוקמה כ-800 מ' דרומה מהתחנה הנוכחית. לפי טענה זו הבריטים בשנת 1935 הזיזו את תחנת קקון צפונה למיקום זה והותירו אותה תחת אותו שם. מה שאומר שהדעה הסוברת כי באתר ישנם מבני תחנה עותמנים – איננה נכונה. יחד עם זאת, לא נמצאו כל שרידים לתחנה במרחק הזה, כך שסביר להניח שכאן שכנה גם התחנה העות'מנית. בן שלום שלח גם תמונות של גשרון למעבר מים המסתתר מאחורי סבך פטל ענק בו מצוינת שנת הקמתו וקיים בסמוך לאתר (אותו תוכלו לראות בהמשך הרשימה).
חן מלינג, סגן מנהל מוזיאון הרכבת מוסיף: "סיפורה המוקדם של תחנת קקון (כיום אחיטוב) עדיין לא ברור מספיק, אבל מה שברור הוא שהתחנה ששרידיה קיימים עד היום הוקמה בשנת 1935 על-ידי רכבת המנדט – 'מסילות ברזל פלשתינה (א"י)' / Palestine Railways – כתחנה תפעולית שנועדה לאפשר מפגשי רכבות, על מה שהיה אז 'הקו הראשי' של הרכבת, קו חיפה-קנטרה.
לפני כן, היתה כנראה נקודת עצירה באותו שם, אבל כשני ק"מ ממיקום תא האיתות ששרד עד היום (המבנה הגבוה במרכז התחנה). הקו הראשי של רכבת המנדט הוקם על-ידי הצבא הבריטי במלחה"ע ה-1, אבל בקטע שבין תחנות לוד וחדרה (כיום חדרה מזרח) עבור בסמוך, ולפעמים ממש על, התוואי שהניחו התורכים בתחילת אותה המלחמה. לא ידוע על נקודה תפעולית בשם קקון מתקופת התורכים, אבל מצד שני יש הרבה דברים שלא ידועים על הקו הזה".
לאחר מלחמת העצמאות החליפה בפעם השלישית המסילה ידיים, וכעת הופעלה על ידי " רכבת ישראל" ששינתה את שם התחנה ל"תחנת רכבת אחיטוב" על שמו של המושב החדש שהוקם בסמוך לה. בשנות ה-50 שימשה התחנה כתחנת מיטען חשובה עבור פרויקט מוביל המים הארצי ולצורך כך הוקם עקלתון שפורק לאחר מכן. התחנה המשיכה לפעול עד לשנת 1968, עת הופסק שירות הנוסעים בקטע זה של המסילה המזרחית, וב-1969 הופסק השימוש הכללי במסילה והיא פורקה.
מבני התחנה נותרו שוממים, ובעשור האחרון הוחרבו אף הם למעט המבנה התפעולי הזה. על פי אתר "רכבת ישראל", פרויקט "המסילה המזרחית" שעלות שלב א' שלו נעמדת בכ-2.4 מיליארד ש"ח עתיד להקים לתחיה את מערך התחבורה באזור וכן את תחנת אחיטוב. אך כשתפתחו עיתון ותראו איך נראה פרצופם של שר התחבורה או פקידי האוצר – תבינו שהעסק הזה לא יקום ולא יהיה.
והנה הגשרון למעבר מים הנמצא בסמוך לאתר:
בעוד שממזרח למבנה שוכנים שדות זרועים, הרי ששמערב לו מאורגנים עשרות רבות של חממות. בחממת המלפפונים שלמרגלות התחנה עבדו בזמן שהסתובבנו במקום קבוצת עובדי אדמה, ואנחנו ראינו כאן הזדמנות לראות חקלאות מהי. וכעת כמה עובדות על המלפפון:
[1] מוצאו בהודו.
[2] הובא למערב על ידי הרומאים.
[3] גילו המשוער הוא 3,000 שנה.
[4] מרגע הזריעה ועד רגע הקטיפה יעברו בין 40 יום (באזור חם) ל-80 (באזור קר).
[5] במלפפון 12 קלוריות ל-100 גרם.
[6] מקור השם העברי מצוי במשנה.
[7] סין מגדלת 60% מהמלפפונים בעולם.
[8] המלפפון האנגלי מגיע לאורך 60 ס"מ.
[9] מידי פעם כשהיא לבדה, מתענגת שולי על מלפפון קודם להכנת סלט.
[10] טיפוס מלפפוני בית אלפא שפיתוחו החל בשנת 1959, הוא הנפוץ בישראל. זניו הרבים מאפשרים את גידולו לאורך כל עונות השנה.
לסיום: מתכונים עם מלפפונים
תגובות
הסיפור שאתה מביא כאן דומה מאד לסיפורה של תחנה נוספת על אותה מסילה. התחנה היא תחנת הרכבת וילהלמה, היום לא רחוק מהמושבים רינתיה, גבעת כח ובני עטרות. המסילה ממשיכה דרומה ועוברת מעל נחל בית עריף (מפל הכלבים, כך נקרא גשר הרכבת בפי המקומיים, לפי אגדה אורבנית על פליטי הטמפלרים במלחמת העולם השנייה שהטביעו למוות את כלביהם בנחל). סמוך לגשר יש פילבוקס שהתמוטט מטה אל תוך הואדי. נסיעה קצרה נוספת דרומה מובילה לקומפלקס שלם של מבנים נטושים. זוהי "תחנת הרכבת ג'יניס". מעט תמונות יש כאן: http://www.orianit.edu-negev.gov.il/atarot1/cp/homepage/wilhelma_mesila.html
תחנת כפר ג'יניס הוקמה בתקופת המנדט, ושירתה בו זמנית כמה מטרות:
ממנה התפצלו שלוחות צבאיות ואזרחיות למחנה בית-נבאללה ומחצבות בית-נבאללה, לתל ליטווינסקי, למסוף דלקים (שעל חורבותיו הוקם "איירפורט סיטי").
התחנה הפכה אח"כ ל"תחנת תעופה" עד שהושבתה.
ליד ווילהלמה היתה תחנת עצירה נוספת שלא שרד ממנה דבר, ולא ברור באיזו תקופה.
המילה הסמוכה היתה בתחילה מסילה עות'מנית צרה מעפולה דרך ג'נין וטול-כרם דרומה עד סיני, ואחרי מלה"ע הראשונה נבנתה מחדש כמסילה תקנית בריטית בקו חיפה-לוד. הקטע חדרה-ראש העין הושבת סופית בסוף שנות השישים.
סקר מקיף ומפורט על שלוחת בית נבאללה מבוצע בימים אלו ע"י כותב שורות אלו, בשיתוף ד"ר אבי ששון, ויפורסם לכשיושלם.
במסגרת הסקר היסודי נמצאו עשרות ממצאים חדשים ומרתקים ויש למה לצפות…
סנטימטר מהקיבוץ שלי, המעפיל
בילדותנו הלכנו לשם הרבה ברגל
זה אומר שהכרת את שרגא וייל? הוא אחד מהאמנים האהובים עלי וקיר האמנות שהוא יצר אצלכם על בית התרבות הוא מהיפים בארץ.
מאד מהנה באתר שלך. מאד.
עוד לא עברתי על הכל אז אם כבר ביקרת, אני אקרא בהמשך. בדרך למושב עזוז ליד ניצנה יש מגדל מים בנוי אבן שריד לרכבת הטורקית למצרים, ליד יש גם שדה תעופה נטוש ובונקר שנראה מאד מעניין. וגם ממה שהצלחתי לברר אבל המידע בספק, יש גם תחנת רכבת תחתית שמחכה כבר 40 שנה מתחת לכלבו שלום.
גולה שלום! ביקרתי כבר בניצנה ובאמת מיגדל המים של תחנת הרכבת הוא אחד מהמבנים המהרהיבים שהוקמו באזורינו, לא מעט הודות לנוף המקיף אותו. לגבי תחנת הרכבת שמתחת למגדל שלום: לצורך עבודה שהכנתי בעבר, ראיינתי את שני האדריכלים (מתוך השלושה) שנותרו בחיים ושתכננו את מגדל שלום וגם נגעתי בנושא הזה. אין תחנת רכבת תחתית וגם לא הכנה, הייתה רק מחשבה לאפשר לרכבת לעבור במעבר שמתחת למגדל המהווה המשך רציף לרחוב הרצל – זה הכל (הדבר בא לידי ביטוי בחישובים קונסטרוקטיבים ובמפתחים).
מדוע אתה גולה? והיכן?
אם תלחץ על השם שלי תוכל להבין מעט יותר עלי ועל מקצת סיבות לגלות.
תודה על ההסבר על מגדל שלום, זה פתר לי חידה שהטרידה אותי כמה שנים. חבל שהם לא מעבירים שם את הרכבת הקלה החדשה.
אכן נוף מדהים ליד מגדל המים והסוללה שעליה היו הפסים.ממש אפשר להרגיש שם איך זה היה פעם וכמעט אפשר לראות את הקטר באופק גורר את הרכבת ממצרים.
רציתי להכנס לשדה התעופה הנטוש שם אבל לא היה לי זמן, ממה שהבנתי גם אותו בנו הבריטים.
עוד פנינה אבל בלי רכבת, מגדל שמירה ובית באר ליד רחובות אפשר לראות כאן מאמצע הקליפ בערך.
הסתובבתי כבר פעם ליד המגדל וגם מבנה הבאר הזה. הוא מופיע בקטלוג של בנייה בבטון לתערוכה שעסקה בנושא במוזיאון ארץ ישראל לפני שנתיים (זו תמונה היסטורית של המגדל משנות ה-30). קליפ יפה ומעניין – תודה!
רציף הוא לפעמים געגועים לרכבת
מעניין שבאירופה הרכבות הגיעו אחרי הערים והערים גדלו סביב התחנות המרכזיות שהפעם היו בשוליים ואז הפכו למרכז עירוני בפני עצמן
בארץ זה לא עבד ככה למרות שהיו תחנות לפני הערים
אולי כי הטורקים פירקו הרבה מהמסילות במלחמה, ואח"כ הבריטים גם?
כתבה מרתקת.
אהבתי במיוחד את הקטעים על מסילת הרכבת
המזרחית. שהלוואי ותקום לתחייה…
המידע אינו מדויק.
בנוסף למבנה המתואר (שהוא למעשה תא-איתות מתקופת רכבת ישראל)
קיימים עוד 2-3 מבנים מנדטוריים, בעלי חתך משולש (כיום חלקם חסרי גג) מדרום למבנה.
תיעוד מצולם מלפני כחודש יישלח לפי בקשה.
לוח זמנים מינואר 1946 מראה כי רכבת הבוקר הפרברית חיפה-לוד עוצרת בכל התחנות מלבד תחנת קקון. עם זאת רכבת אחה"צ היוצאת מחיפה בשעה 15:20 עוצרת בקקון בשעה 16:49 וזו הרכבת המאספת לקנטרה שעל גדת תעלת סואץ.
בשעה 6:40 עוצרת בקקון רכבת הבוקר שיצאה ב 5:30 מלוד ומגיעה לחיפה ב 8:25.
במקרה הזה הרכבת שיצאה מקנטרה בחצות עוברת בקקון בשעה 8:00 לערך אך אינה עוצרת בתחנה זו.
למיטב ידיעתי התנועה בתחנה הייתה דלילה ביותר. היא שימשה בעיקר כתחנה תיפעולית למפגש רכבות.תושבי הכפרים הערבים הסמוכים כמעט ולא עשו שימוש ברכבת והתושבים היהודים באזור העדיפו להשתמש בתחנת חדרה מזרח, שהייתה תחנה גדולה בה רכה גם שווקה תוצרת חקלאית רבה.
אני נהנה מאד מהכתבות שלך. אני חובב רכבות עוד מילדותי (זמן המנדט). האם יש לך בארכיון פרטים על תחנת הרכבת ברחובות? אשמח לשמוע שיש!
מאיר תודה, אבל אני לא מכיר את התחנה ברחובות ואני לא מחזיק בארכיון. זה פשוט ככה: אם אני מבקר במקום ולא יודע עליו בר, אז אני מברר וכאן אתה יכול לראות את תוצרי הבירור. בכל מקרה אני מקווה שתשמח גם מהרישמות הבאות, אני מקווה שעוד השבוע אעלה לכאן רשימה על אתר ייחודי שטרם נחקר בתחום העיר רחובות.
מאיר שלום,
פרטים על תחנת רחובות תוכל לבקש ולקבל מחן מלינג, סגן מנהל מוזיאון הרכבת בחיפה.
שלום רב,
הרשיתי לעצמי היום להשתמש בתמונות מן האתר שלך. ציינתי את המקור ועשיתי קישור. האם זה בסדר? אם לא, אוריד את התמונות ללא דיחוי. תודה על תשובה
http://www.danieldagan.com/?p=56269
להלן קישור למאמר של אלישע פורת מ"הארץ" 16 ספטמבר 2011:
http://www.haaretz.co.il/articles-and-opinions/editorial-articles/1.1475149
לצערי לא ניתן להעלות כאן את תצלום הבאר, המופיע במהדורת הנייר.
הבאר מוכרה? ניתן להנחות כיצד להגיע לשרידי תחנת הרכבת והבאר?
תודה. אריה – מדריך טיולים בארץ.
למדריך הטיולים אריה: אל באר המטמונים עליך להגיע מכביש 581, בפנייה לכיוון פרדסי מהדרין, בין עין החורש להמעפיל. כביש 9 הנבנה שם ממש בימים אלה קצת מפריע ומבלבל אבל תוכל להגיע.
חיימון
טרקבאקים
[…] Nähe der Stadt Hadera) liegt Ahituf / Landschaft in Ahituv: alte Schiene aus türkischer Zeit / Chalon Achori: so wachsten die Gurken / Coloriage TV: reinbeißen! keine Angst! / Mouse: Tag der offenen Tür […]
[…] מבני התחנה שהיו נהרסו, למעט מבנה אחד שנועד לנתב בין שתי מסילות שהתפצלו כאן בעבר. המבנה ששרד הוא מנדאטורי או אפילו ישראלי, אך נטוש ואינו עוד בשימוש. המסילה שממשיכה ללוד נותרה, אך זו שהובילה למושבת הטמפלרים וילהלמה פורקה כבר לפני שנים רבות. המבנה נותר שלם וגם המערכת ההידראולית נשמרה יחסית היטב. כשהייתי עם שאול לפני שנתיים בשרידי תחנת אחיטוב, היה מבנה דומה אך פחות מתוחכם, ששם לא נותר כלום מהמערכת והיה צריך לדמיין (על הביקור בתחנת אחיטוב ניתן לקרוא כאן). […]
[…] מבני התחנה שהיו נהרסו, למעט מבנה אחד שנועד לנתב בין שתי מסילות שהתפצלו כאן בעבר. המבנה ששרד הוא מנדטורי או אפילו ישראלי, אך נטוש ואינו עוד בשימוש. המסילה שממשיכה ללוד נותרה, אך זו שהובילה למושבת הטמפלרים וילהלמה פורקה כבר לפני שנים רבות. המבנה נותר שלם וגם המערכת ההידראולית נשמרה יחסית היטב. כשהייתי עם שאול לפני שנתיים בשרידי תחנת אחיטוב, היה מבנה דומה אך פחות מתוחכם, ששם לא נותר כלום מהמערכת והיה צריך לדמיין (על הביקור בתחנת אחיטוב ניתן לקרוא כאן). […]