סיבוב בתחנת בן-גוריון של הקו האדום

כבר כמה חודשים שתחנת הרכבת הקלה בן-גוריון, השוכנת על גבול רמת-גן ובני-ברק, ממתינה להפתח לקהל הנוסעים. העיכובים בהפעלת הקו האדום נובעים מתקלות במערכת שנדרשות לטיפול. לכן, בשלב זה מופעלות הרכבות ללא הפסקה כדי לפתור את הבעיות ומועד פתיחת הקו לנוסעים הולך ומתקרב. יש כבר מועד חדש להפעלה: בתחנה מצטטים את דברי שרת התחבורה שציינה את יום העצמאות הקרוב.

אז רגע לפני שהקו האדום מתחיל לעבוד ולחבר בין פתח-תקוה, בני-ברק, רמת-גן, תל-אביב-יפו ובת-ים, זו הזדמנות להסתובב בתחנה מהניילונים, ריקה מנוסעים, נקייה ומצוחצחת. אין כאן אנשים, אין פרסומות, אין בלאי – הכל מבריק ושקט. נכנסתי גם לקומה 2-, הקומה הטכנית שבה ממוקמות המכונות שמאפשרות לתחנה לעבוד. זו קומה ששטחה אלפי מטרים רבועים והיא סגורה כמובן לציבור.

ועל כך ברשימה זו.

.

333215844_1357780268408274_6593833937290814574_n

2023

.

20230223_093211

מפגש הרחובות בן-גוריון וז'בוטינסקי הוא גם הגבול בין שתי ערים שכנות – רמת-גן ובני-ברק. הכניסות לתחנה הן מהצד של בני-ברק

.

20230223_104646

המגדל החדש שתכננן משרד יסקי-מור-סיון נמצא ממש על שפת התחנה, בקרוב גם הוא יאוכלס

.

20230223_104619

הכיתובים הם בשלוש שפות

.

20230223_093814

העיצוב בכל התחנות דומה, ההבדל הבולט היחיד הוא בצבעי התחנה בפנים. בחוץ הלבן שולט

.

20230223_093845

מתחילים לרדת: עומק התחנה מגיע ל-27 מטרים מתחת לפני הקרקע ובסך הכל התחנה מורכבת משלושה מפלסים – קומה לכירטוס, קומה טכנית שסגורה לציבור, וקומה תחתונה לרציף הרכבות

.

.

קומה 1-: כירטוס

.

20230223_094935

קומה 1- היא קומת הכירטוס והבקרה על הנוסעים

.

20230223_094959

כל אחת מתחנות הרק"ל התת-קרקעיות מתאפיינת בצבע שונה. תחנת בן-גוריון היא בצבע צהוב

.

20230223_095141

לרכוב כאן אסור, אבל מותר יהיה להעלות את האופניים והקורקינטים על הרכבת

.

20230223_095219

זו לא רק תחנת נוסעים אלא גם מקלט לשעת חירום. מדברים על מילןיונים שיוכלו להצטופף בתחנות ובמנהרות בשעת חירום. בתמונה אחת מהדלתות הכבדות שנסגרות בעת חירום והופכות את התחנה למרחב אטום

.

20230223_095541

למערכת שסוגרת ופותחת את הדלת יש חדר ייעודי

.

.

הגודל, המורכבות והחידוש שמביאה לנו הרכבת הקלה מותירים רושם עז בעת הסיבוב בתחנה. בהיבט התכנוני מביאה הרכבת מימוש לפרויקט שעשרות שנים היה בגדר חלום ותקווה. בעוד שבחיפה הצליחו כבר לפני 64 שנים לממש רכבת תחתית שאורכה שני קילומטרים, הרי שבגוש דן רק עכשיו הצליחו, אבל הלכו בגדול ואורך הקטע התת-קרקעי נמתח לאורך 12 ק"מ, מתוך 24 ק"מ אורך הקו בסך הכל.

ייחודה של תחנת בן-גוריון הוא מיקומה – בין שתי ערים – רמת-גן ובני-ברק. כשבני-ברק מתאפיינת בלכלוך וזוהמה ורמת-גן היא סתם עיר מוזנחת, אז מעניין מי העיר שתקבל את האחריות לפינוי האשפה מהתחנה. לגבי פעילות הרכבת בשבת, המעבר בבני ברק הוא מגבלה, אך במציאות הפוליטית הנוכחית אין סיכוי שהיא תפעל בשבתות ובחגים, מה שיהפוך אותה לרכבת הקלה שפועלת הכי פחות שעות בעולם.

מתחנת בן-גוריון נשלפו שתיים מתוך שמונה המכונות שחפרו את מנהרות הרכבת. חלקים מהמכונות שנשלפו נשלחו למיחזור וחלקים אחרים נקברו באדמה. פרויקט חילוץ המכונות היה יוצא דופן, ונדרש היה להציף את הפירים במים כדי להשוות לחצים בין הפירים ובין המנהרות. כרגע מצויה מכונת חפירה אחת בתוואי הקו הירוק ברחוב אבן גבירול בתל אביב, וניתן לה השם חנה סנש.

הישג אדריכלי-עיצובי אין כאן. על העיצוב הופקדה חברה קנדית IBI, בעיקר של מהנדסים שעיון באתר שלהם מגלה איכות עיצובית נמוכה גם בשאר הפרויקטים שהופקדו בידיה. מעצבי התחנה לא טרחו להעניק לאף אחת מהתחנות אופי מקומי, ובכך איבדנו את ההזדמנות ליצור בתשתית לאומית תחנות ייחודיות שניתן להזדהות איתן. לא מאוחר ועדיין בתוך כמה שעות ניתן להחליף חלק מחיפויי דפנות התחנה ולשלב בהן אמנות. האלמנט היחיד שמעניק שונות בין התחנות התת-קרקעיות הוא הצבע השולט בכל תחנה ונועד רק כדי להקל על ההתמצאות. לתחנת בן-גוריון נבחר צבע צהוב. גם לתחנת שאול המלך נבחר צהוב, אלא שבאחת הוא בהיר ובשנייה כהה. גם לתחנות אבא הלל ואלנבי העניקו צבע דומה – כתום, וגם בהן רמת הכהות היא המבדילה בין השתיים.

בשלב זה בתחנות לא תלויות פרסומות ולא תמצאו בהן את "הטלאי על גבי טלאי" שכה אופייני למרחב הישראלי. מספיק כדי להציץ בטרמינל 3 בנתב"ג או בתחנות רכבת-ישראל כדי לנחש מה צפוי פה בעוד זמן קצר. אבל זה עניין של ניהול ותלוי במפעיל ובמשרד התחבורה. בשלב זה אין תשתית לפרסומות ואפילו לא לדוכני מזון, אך ספק אם אלה לא יופיעו כאן עד מהרה. דוגמה אפשר למצוא במקרה של חדרי השירותים שבתחנות: במקור לא תוכננו וגם לא נבנו בתחנות הרכבת הקלה תאי שירותים ציבוריים. אלא שבשלב מאוחר, לאחר הקמת התחנות, הוחלט לשלב מספר תאי שירותים לנוסעים בכל תחנה. אפשר לדמיין כיצד התחנות נדרשות כעת להתמודד עם מערכת ביוב ששולבה בה בשלב מאוחר.

ממה חוששים בתחנה? שאלתי את יצחק כץ (33) אחד מארבעת מנהלי תחנת בן-גוריון שהתמנו לתפקיד ויעבדו כאן במקביל. במהלך הסיבוב הוא ציין שני חששות עיקריים: החשש הגדול הוא מפני חולדות ועכברים שיצליחו לחדור לתחנה, בעיקר באזור הקומה הטכנית, ויכרסמו כבלים שיפגעו בפעילות ובביטחון. בניסיון לפתור את החשש שולבו כאן רמקולים מיוחדים שמפיצים צלילים בתדר שאותם מכרסמים לא סובלים, וכך מקווים שימלטו מבלי להזיק. מערכת זו הוכיחה את עצמה וניתן להרגע, אך עדיין החשש קיים. חשש נוסף הוא מפני נוסעים שיעזו לבחור להעביר באמצעות הרכבת הקלה משאות כבדים, כמו מכונות כביסה ואפילו תכולה של דירה שלימה. מתברר שחברות האוטובוסים נאלצות להתמודד עם נוסעים מופרעים כאלה והדבר הפך לתופעה. החוק, כך מתברר, אינו יכול למנוע את המהלך של אלה שפוגעים לא רק בשירות אלא גם בביטחון הנוסעים.

.

תחנת בן-גוריון מורכבת משלושה מפלסים תת-קרקעיים:

מפלס 1- מאכלס את אולם הכירטוס. זהו אולם רחב המתפרס כמעט על כל שטח הקומה ונחצה על ידי מחיצת זכוכית נמוכה. בחציו האחד ריצוף כהה לאלה שטרם שילמו בדרכם לרכבת, בחציו השני ריצוף בהיר לאלה שעברו את מכונות הכירטוס ובדרכם אל הדרגנועים שיורידו אותם אל מפלס 3-, הנמוך התחנה, שבו מצויים רציפי הרכבות.

.

.

.

מפלס 2- כולל את האולמות שבהם שוכנו המכונות המאפשרות את הפעלת התחנה והרכבת. אלה בעיקר מערכות מיזוג אוויר וחשמל. אלא שהיות והתחנה מיועדת לא רק לשמש חלק ממערכת תחבורה, אלא גם כמקום מקלט בשעת חירום, תמצאו כאן מכונות ושירותים שונים שמיועדים לאותן שעות חירום. בין השאר הותקנו בפתחי התחנה השונים דלתות כבדות ומיוחדות שנועדו לאטום את שטח התחנה ולהוות מקום מוגן גם מאב"כ. לצורך סגירת ופתיחת הדלתות המיוחדות האלה שבכניסה לתחנה בקומה 1-, ישנו חדר שמיועד כולו רק למנגנון הסגירה והפתיחה. כדי שהתחנה תעבור ממצב של שגרה למצב חירום שבו התחנה הופכת משירות לנוסעים למקלט, נדרשות 72 שעות שבמהלכן מופעלות בין השאר מערכות אוורור ומסננים מיוחדים.

שטח הקומה הטכנית מתפרס על פני אלפי מטרים רבועים (קרוב ל-4,000 מ"ר). חלקה העיקרי של הקומה תפוס בידי מסדרון ארוך שממנו ניתן להכנס לאולמות המכונות השונים המאורגנים משני קצותיו.

ההפתעה הגדולה היא חלק משמעותי משטח הקומה שנותר במצבו הגולמי ומתפרס על פני כאלפיים מטרים רבועים והוא נותר חסר שימוש. זהו אולם ענק הנחצה על ידי שורת עמודים עגולים ורחבים. הוא נוצר בלית ברירה בעת החפירה של התחנה ואין לו צורך שימושי. מעל לשטח האולם מצוי חלק מקומת הכירטוס ומתחתיו חלק משטח רציפי הרכבות. היות והגישה היחידה לאולם היא דרך חדרי המכונות אז הסיכוי שניתן יהיה להשמיש אותו לצרכי הציבור היא חסרת סיכוי. ולכן באופן לא מפתיע בשלב זה אין כל כוונה לנצל את האולם הגדול והאטרקטיבי.

.

.

.

מפלס 3- מיועד כולו למסופי הרכבות. זהו אולם ארוך ששתי דפנות זכוכית פרוסות לאורכו ובהגיע הרכבת נפתחות הדלתות והנוסעים עולים ויורדים. המעבר בין קומות הרחוב, הכירטוס ומסופי הרכבות מתבצע בעיקרו באמצעות דרגנועים ומדרגות, אך לשירות הנוסעים יעמדו גם מעליות זכוכית. בתחנה תמצאו גם עשרות רבות של מטרים, אם לא מאות, של מחיצות זכוכית. אלה מאפשרות קשר מבט ותחושת רווחה מרשימה, אך מעוררים את השאלה כמה כוח אדם וכמה מים יידרשו כדי לנקות אותם ללא הפסקה.

.

20230223_095352

אולם הכירטוס: האזור המרוצף בגוון כהה הוא האזור החופשי והאזור המרוצף בגוון בהיר הוא לאחר הכירטוס וממנו יורדים ישירות אל רציפי הרכבות

.

20230223_095648

פרט של מפגש ריצוף עם דופן האולם שמשולבים בה פסי תאורה

.

20230223_095751

במקור לא תוכננו חדרי שירותים בתחנות. רק לאחר בניית התחנות שינו את ההחלטה ושילבו 4 תאי שירותים ציבוריים

.

20230223_103604

הריצוף הכהה הוא באזור של אלה שטרם עברו את עמדת הכירטוס, גם הספסל כהה. האזור שבו הריצוף בגוון בהיר הוא של אלה שעברו כרטוס, גם שם יש ספסל והוא בהיר

.

20230223_103555

ניתן יהיה לקנות גם כרטיסים בתחנה

.

20230223_103521

במכונות

.

20230223_103534

שכבר עובדות

.

20230223_103817

הכל כבר עובד, רק מחכים שהכל גם יהיה תקין

.

20230223_095711

מכונות הכירטוס

.

20230223_100125

יש גם מעליות שקופות (שגם אותם יצטרכו לנקות בלי סוף)

.

20230223_095450

מעקות הזכוכית שולטים כאן. זה יפה, אבל דורש תחזוקה רציפה וגם מים.

.

20230223_103442

הירידה למפלס רציף הרכבות (3-) מדלגת על קומה נסתרת שבה ממוקמות המכונות שמאפשרות לתחנה ולרכבת לפעול מתחת לפני האדמה

.

.

קומה 2-: קומה טכנית וגם אולם ענק וריק (הקומה סגורה לקהל)

.

20230223_100455

כדי להגיע למפלס אולמות המכונות בקומה 2- צריך לרדת במדרגות

.

20230223_100638

מה שיפה במדרגות האלה שסגורות לקהל הוא הבטון החשוף

.

20230223_100448

כמו במקלט אטומי

.

20230223_100525

שטח הקומה ענק ומתפרס על פני אלפי מטרים רבועים

.

20230223_100816

הסוד הגדול של תחנת בן-גוריון הוא אולם ענק המתפרס על פני יותר מ-2,000 מטרים רובעים ונוצר בגלל שפשוט לא היתה ברירה ואין מה לעשות אתו (בינתיים). כך הוא צפוי להשאר עד שימצאו מה לעשות אתו

.

20230223_100822

אפשר לפתוח פה ישיבה גדולה

.

20230223_101026

חדרי המכונות מאורגנים משני צדיו של מסדרון ארוך

.

20230223_101044

עיקר המערכות הן של מיזוג אויר – לשגרה וגם לחירום. למשל לאחר שהרכבת מתעכבת בכמה עשרות שניות בתחנה מסיבה כלשהי, הטמפרטורה מיד עולה ולכן מערכות נוספות מופעלות באופן אוטומטי

.

20230223_101654

הכל נקי ומצוחצח וכמובן שגם עובד

.

20230223_101522

הפחד הגדול של הנהלת הרכבת הוא מפני חולדות ועכברים שיכרסמו את הכבלים, לכן ישנה מערכת של חיישנים שמשמיעים צלילים שמטרידים את אותם בעלי חיים קטנים ומבריחים אותם מהתחנה

.

20230223_101830

מערכת מיזוג האויר

.

20230223_102005

חיישנים נוספים מזהים תנועת אדם והתאורה מופעלת לפי תנועה

.

20230223_102020

גם קצת רועש כאן

.

20230223_101457

עוד בהמשך המסדרון הארוך: חדרי חשמל שמספקים אתה אנרגיה לתחנה וגם לרכבת

.

20230223_101929

מתח נמוך

.

20230223_103721

התחנה מוכנה גם לקלוט קהל בעת חירום לשהייה ארוכה ולכן יש חדרים ייעודיים כמו למשל חדר עם מקלחות. משמאל מנהל התחנה מדגים שהכל עובד, גם המים במקלחות

.

.

קומה 3-: רציפי הרכבות

.

20230223_102730

בסוף מגיעים למפלס 3- ובו רציפי הרכבות. 

.

20230223_102843

הרכבות שועטות על הפסים ועוצרות כאן ללא הפסקה, פותחות את הדלתות, סוגרות וממשיכות בדרכן מזרחה לפתח-תקווה או מערבה לבת-ים

.

20230223_103240

ברציף 1 אפשר יהיה לעלות על הרכבת שנוסעת לפתח-תקוה

.

20230223_102812

בן גוריון או בן-גוריון? חוסר עקביות בכיתובים

.

20230223_102647

הכי ברור (בשונה מהמתרחש באוטובוסים)

.

20230223_102741

מתקן לפיצוץ חפצים חשודים נמצא במפלס הרציפים 

.

20230223_103136

מעליות הזכוכית

.

20230223_102915

החוצה

.

20230223_102919

נפגש שוב ביום העצמאות?

.

20230223_103049

אור

.

רשימות נוספות על תחנות הרכבת הקלה:

.

תחנת אלנבי

 תחנת קרליבך

תחנת גשר אם המושבות

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • ethy abrahamy  ביום 05/03/2023 בשעה 17:18

    לא ראיתי שום סימון לדרך לכיסאות גלגלים-קלנועיות. משהוא חשב על זה?

  • yaronbenhaimy  ביום 06/03/2023 בשעה 1:07

    הבלוג שלך פשוט מקסים. יש משהו בצילומי הוידאו הפונקציונלים שלך שמכניס סדר לדברים הכתובים במהירות (עכשיו גם עם מוזיקה). אפשר לשקוע בפוסטים האלה המון זמן ואני שומר את הקישורים מהמייל בנפרד כדי שאפשר יהיה לחזור לפוסטים האהובים עלי ויש כאלה לא מעט. אני חושב שאני מסתכל על מרחב עירוני קצת אחרת בגלל הבלוג הזה.

  • אמיר  ביום 06/03/2023 בשעה 17:02

    בטוח שיהיה מותר לעלות עם אופניים (קורקינט מתקפל – כן)?
    זה לא מה שקראתי..

  • ללא תיווך  ביום 07/03/2023 בשעה 4:52

    הכל כל כך מכוער. והכי הזוי זה שהמדרגות הנעות ממפלס הרחוב אל ומחוץ לתחנות התת קרקעיות חשופות לגשמים, לרוחות, לברד… מי המטומטם שלא יצר להן קירוי? מדרגות נעות על חשמל חשופות לגשמים זה שיא הטימטום

  • אלי  ביום 07/03/2023 בשעה 5:51

    1. אפשר לקרוא לזה קומה טכנית.. במקום להסתבך עם המילה מכונות
    2. שטח המנהרות הכולל מתפרש על פני 10 ק"מ בסך הכל, האם מדובר במליונים של אנשים שאפשר לאכלס שם? בספק, אך בהחלט מדובר בכמות מכובדת, שכן לא יאכלסו אנשים על המסילות אלא רק בשטח התחנות עצמן – ולא בקומה הטכנית בוודאות, מה דמצמצם משמעותית את השטח.
    3. כן יש שטחי פרסום מוכנים ומזומנים, אולי שכחו להציג לך. יש לוחות מודעות דיגיטליים בשטח שתי הקומות, גם בכרטוס על הקירות וגם ברציפים על הקירות. נשאר רק להחליט מה להציג.
    4. אסור יהיה לעלות עם כלי אופניים או קורקינט שהם לא מקופלים, מדובר בסכנה בטיחותית וזוג גם ההנחיה ברכבת ישראל ובאוטובוסים.

    פוסט חמוד (:

  • ממממ  ביום 07/03/2023 בשעה 5:53

    1. אפשר לקרוא לזה קומה טכנית.. במקום להסתבך עם המילה מכונות
    2. שטח המנהרות הכולל מתפרש על פני 10 ק"מ בסך הכל, האם מדובר בליונים של אנשים שאפשר לאכלס שם? בספק, אך בהחלט מדובר בכמות מכובדת, שכן לא יאכלסו אנשים על המסילות אלא רק בשטח התחנות עצמן – ולא בקומה הטכנית בוודאות,מה דמצמצם משמעותית את השטח.
    3. כן יש שטחי פרסום מוכנים ומזומנים, אולי שכחו להציג לך. יש לוחות מודעות דיגיטליים בשטח שתי הקומות, גם בכרטוס על הקירות וגם ברציפים על הקירות. נשאר רק להחליט מה להציג.
    4. אסור יהיה לעלות עם כלי אופניים או קורקינט שהם לא מקופלים, מדובר בסכנה בטיחותית וזוג גם ההנחיה ברכבת ישראל ובאוטובוסים.

    פוסט חמוד (:

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: