סיבוב אל קרקעית באר פטריציו הקדוש באורבייטו שבאיטליה

בין רומא לסיינה מצויה העיר העתיקה אורבייטו (Orvieto) שמצאתי עניין לעצור בה בעיקר הודות לבאר מים עמוקה וייחודית שנחצבה בה לפני קרוב ל-500 שנה וקרויה על שמו של קדוש אירי. לבד מהעובדה שהבאר הזו מעניקה לאלה שמבקרים בה זויות מבט יוצאות דופן ומרגשות, היא גם מעוררת עניין במתקן טכני שבתכנונו היה מעורב האדריכל אנטוניו דה סנגלו הצעיר (Antonio da Sangallo il Giovane).

האדריכל בחר להעניק למתקן איכויות כאלה שהופכות אותו לפנינה אדריכלית עם משמעויות עמוקות, תרתי משמע – ערוץ אנכי שמקשר בין העולם ובין השאול, או בין העולם הזה ובין העולם הבא. אך לבד מהאיכויות האדריכליות מדובר במפגן הנדסי מרשים שנחצב כל כולו בקרקע הרכה, הודות לאיכויותיו נשמר לכל אורך השנים וכיום הוא פתוח למבקרים.

ועל כך ברשימה זו.

.

331926999_1970045100008544_526748878810726519_n

2023 (1537)

.

20230213_143219

הבאר ממוקמת במרכזה של מרפסת בראש המצוק המתנשא על העמק. בראש הבאר הוקם במקור מבנה עגול השומר על איכות המים והגישה אל קרקעית הבאר

.

Orvieto_pozzo_di_San_Patrizio

1895: תחריט המתאר את ראש הבאר שהשתמר במצבו המקורי עד היום, למעט הקירוי שנוסף לו (Strafforello Gustavo, La patria, geografia dell’Italia. Provincia di Perugia. Unione Tipografico-Editrice, Torino, 1895)

.

20230213_145031

לוח אבן בחזית: Quod natura munimento invider at industria adiecit – מה שלא העניק הטבע, עשה האדם

.

20230213_143311

248 מדרגות מובילות אל שפת הבאר שבקרקעית. 248 מדרגות נוספות מובילות חזרה אל פני הקרקע

.

20230213_143434

הכדור בצורת ירח הוא תוספת חדשה שתלויה בראש הבאר, אולי מחווה לאנשים כדוגמת אשת ראש ממשלה

.

20230213_143526

72 פתחי חלונות מקושתים פונים אל מרכז הגליל שבתחתיתו מצויים המים

.

20230213_143413

בקרקעית הוסיפו תאורה אדומה שהולכת ומשתלטת ככל שיורדים אל עומק הבאר

.

20230213_143448

72 החלונות נועדו להאיר ולאוורר את המדרגות, אך הן גם מאפשרות קשרי מבט

.

20230213_143534

מתבוננים

.

20230213_143715

ככל שיורדים אל עומק הבאר נחלשות קרני השמש ולכן הותקנה תאורה מלאכותית – בהירה במדרגות ואדומה במרכז הבאר

.

.

פעילות געשית הותירה בחלקים נרחבים של איטליה שכבת קרקע העשויה מטוף שהחציבה בו קלה. הודות לכך, כשבעיירה אורבייטו שבחבל אומבריה, ביקשו למצוא פתרון שנדרש לו שטח מוגן, אז התושבים הזדרזו לחפור בקרקע. לכן, מצויים בשטח העיר העתיקה שבראש הגבעה כמה אתרים תת-קרקעיים הפתוחים לציבור, דומים לאתרים המפורסמים שתמצאו גם ברומא ונאפולי ובקרוב גם בפירנצה. באורבייטו נחצבו כמה בארות עמוקות לצורך אספקת מים בשעת מצור (ב-1527 נכבשה רומא בידי קרל החמישי והאפיפיור נאלץ לעזוב את העיר ולקבוע את משכנו באורבייטו), אך Pozzo di San Patrizio שנקראה על שמו של פטריציו הקדוש היא המרשימה ביותר.

הבאר ממוקמת בקצה פסגת הגבעה שעליה הוקמה אורבייטו. כיום פרוסה למרגלות הגבעה העיר החדשה, בעוד שזו הוותיקה שבראש נותרה שמורה ומהווה בעיקר אתר תיירות. מרפסת רחבה מקיפה את הבאר וממנה נשקף נוף מרהיב של עמק וגבעות. הבאר עצמה אינה חושפה לעין, היות ובראשה הוקם מבנה עגול המגן עליה, ובו נקבעו שני פתחי כניסה ויציאה.

תכנון הבאר הוא הברקה של האדריכל אנטוניו דה סנגלו (1546-1484), שבחר ליצור מבנה שימושי ביותר ועם ערך מוסף. דה סנגלו התמחה בתכנון עשרות רבות של ארמונות ווילות מפוארות, מצודות ומבצרים, שהוקמו בעיקר ברומא ובסביבתה הקרובה. מרבית המבנים שתכנן התשמרו ומטופחים בהערכה עד היום. וילה פרנזה שתכנן משמשת כיום כמקום מגוריו הרשמי של נשיא איטליה. תכנון הבאר באורבייטו נחשב היה לעבודה קטנה יחסית, אך נראה שדה סנגלו התייחס אליה ברצינות וביצירתיות.

המבנה מורכב מגליל חלול ואנכי היורד לעומק של 54 מטרים אל עומק האדמה. בתחתיתו מצוי מקווה המים המקושר למעיין הנובע בסמוך ושומר על מפלס מים קבוע. סביב לגליל נחצב גליל רחב יותר שבו שולבה מערכת מדרגות כפולה, שאינן נפגשות. באופן זה ניתן לרדת במסלול אחד ובמקביל לעלות במסלול אחר. מהלך זה מחזק את הביטחון של המשתמשים שלא יתקלו בתנועה נגדית שעלולה להוביל למפגש לא מוצלח שכתוצאה ממנו המים שנשאבו ישפכו על הקרקע.

.

.

.

מהלך דומה בוצע בוותיקן שנים אחדות קודם לכן כשהאדריכל דונטו ברמנטה, ממתכנני כנסיית פטרוס הקדוש, נדרש לתכנן מדרגות שיקשרו למעונו של האפיפיור וליצור מהלך שאיש לא יתקל בו במהלך המעבר. יתכן ומדרגות אלה היוו את ההשראה לאדריכל הבאר. גם במדרגות הספירלה שביציאה ממוזיאון הותיקן (במקור הן תוכננו ככניסה) תמצאו שני מהלכים מקבילים שאינם נפגשים, אלה הוקמו ב-1932 כמחווה למדרגות הותיקות שתכנן ברמנטה.

שתי בארות סמוכות זו לזו ודומות לבאר הזו תמצאו גם בגן של אחוזת רגליירה, בסינטרה הסמוכה לליסבון שבפורטוגל. בארות אלה (שלא שימשו כלל כמתקן מים) נחצבו בתחילת המאה ה-20 בעיצובו של אדריכל איטלקי שיצר מחווה לאדריכלות הרנסאנס.

.

DSC07624

אותו רעיון של מהלך מדרגות כפול: המדרגות שתכנן בשנות ה-30 האדריכל מומו ונקבעו ביציאה ממוזיאון הוותיקן (במקור הן תוכננו ככניסה)

.

.

248 מדרגות תמצאו בכל אחד מגרמי המדרגות המורכבות כולן מלבנים שרופות בגוון אדמדם. בדופן המפרידה בין הגליל החיצוני של המדרגות ובין זה הפנימי שבתחתיתו הבאר, בחר האדריכל לפתוח 72 פתחים מקושתים שדרכם ניתן להשקיף על העולים והיורדים וכן אל תחתית הבאר, כמו גם אל ראש הבאר שדרכה חודרות קרני שמש המאירות את עומק הבאר וכן את המדרגות (כיום משולבת גם תאורה מלאכותית). האדריכל דאג תכנן ספסל ישיבה בנוי בפתח כל אחד מ-72 החלונות באופן שבו ניתן לעצור ולשאוב כוחות בעת העלייה והירידה, להתבונן בזויות המבט הייחודיות ואפילו לשוחח עם מכרים.

שמה המקורי של הבאר היה "באר הסלע" (Pozzo della Rocca). אלא שבמהלך המאה ה-19 נקשרה בבאר אגדה על פטריק (פטריציו באיטלקית) הקדוש האירי, בן המאה ה-5, שנהג להתבודד במערה או באר שדרך קרקעיתה ניתן היה להגיע לגן עדן ומאז קרויה הבאר על שמו של אותו קדוש אירי – Pozzo di San Patrizio.

.

pozzo-san-patrizio-spaccato

חתכים בבאר ותכנית

.

20230213_143507

בדרך למטה

.

20230213_144049

המדרגות מורכבות מלבנים אדומות

.

20230213_143517

בצמוד לכל חלון קבע האדריכל ספסל נוח לישיבה. ניתן לנוח וגם להתבונן

.

20230213_143633

למרות שהפתחים כולם זהים, זויות המבט משתנות בכל צעד

.

20230213_144458

חלון אחורי

.

20230213_144036

לכאן קרני השמש כבר לא מגיעות

.

20230213_144019

עוד רגע מגיעים לתחתית

.

20230213_144201

כאן מסתיימות המדרגות, פונים ימינה אל תחתית הבור

.

20230213_144354

בתחתית

.

20230213_144138

גשר קטן מחבר בין שני גרמי המדרגות ומתחתיו המים בעומק של מטר נוסף

.

20230213_144412

מבט מתחתית השאול

.

20230213_144327

O-

.

20230213_145248

הבאר מקורה ומוגנת כיום, אך מימיה לא משמשים עוד לשתייה אלא רק כמקור הכנסה מתיירים

.

20230213_145052

נוף העמק הנשקף מראש הבאר

.

רשימות נוספות על איטליה:

.

קסטל דל מונטה

כנסיית סנטה מריה אנונציטה במילאנו

מרכז האמנות של קרן פראדה בתכנון רם קולהאס

אולם התצוגה של אוליבטי בכיכר סן מרקו בוונציה

כנסיית יוחנן המטביל במילאנו בתכנון ג'ובאני מוציו

חנות הספרים בביאנלה של ונציה בתכנון ג'יימס סטרלינג

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • יצחק ברמן  ביום 24/02/2023 בשעה 10:37

    מרתק. תודה!
    ביקרתי באורבייטו, יש בה כמה אתרים נהדרים, ובראשם הדואומו המפואר, אבל את הבאר הזו החמצתי.

    • מיכאל יעקובסון  ביום 24/02/2023 בשעה 10:50

      לא נורא. יש כל כך הרבה מה לראות באזור ששווה לחזור ולבקר שם. בהמשך אפרסם רשימות נוספות על אתרים אחרים בסביבה שבהם בקרתי עכשיו.

  • עירית  ביום 24/02/2023 בשעה 13:48

    מעניין, תודה רבה.
    ״מדרגות מספריים״ הם ביטוי של אותו רעיון.

  • דוב הררי  ביום 24/02/2023 בשעה 13:50

    חבל שלא נוצרו עוד גשרים שמחברים בין 2 המהלכים באמצע הירידה

    • מיכאל יעקובסון  ביום 24/02/2023 בשעה 16:14

      גשר נוסף היה פוגע ברעיון הפרקטי של הפרדה בין העולים ובין היורדים. הוא גם היה חוסם את נקודת האור היפה והעגולה שרואים למטה.

  • ברוך קורל  ביום 25/02/2023 בשעה 20:41

    מעניין איך העלו את המים ב 248 המדרגות עד לפני הקרקע, כי סביר שהשתמשו במים בעבר.
    על כל פנים תודה על המידע המעניין וקצת מחוץ לארצנו, כהרגלך.

  • אלון  ביום 27/02/2023 בשעה 13:07

    לא אוהב שהבלוג עוזב את ישראל לטיולים בחול. עודף חשיפה הרבה פעמים נגמר בחסימה…היופי בכתיבה של מיכאל שהיא מאירה בפנס את מה שקרוב פיזית ורחוק מהעיין. פריחה תרבותית שהיה פה ונאבקת על קיומה.. בטיולים באיטליה אנחנו מסתדרים לבד.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: