סיבוב בשיכוני המורים ברחוב כרמי בחיפה

הרבה לפני שנוצרה פה אדריכלות המגורים הסתמית והחזרתית, היו פה כמה אדריכלים שתכננו מבנים מרהיבים ולא מוגזמים שאת חלקם הגדול תמצאו בחיפה. האדריכל תיאודור מנקס (1973-1906) היה אחד מבכירי אותם אדריכלים. הוא לא דאג לפרסום עבודותיו ולכן הוא נשכח וכמעט ולא זכה לאזכורים בספרים ובמחקרים שנערכו על הבנייה בחיפה או בני דורו. תשומת הלב שהעניק לדירות כמו גם לשטחים המשותפים הבנויים, בהיבט השימושי והעיצובי הפכו את עבודותיו לכאלה שמעוררות השראה, גם עשרות רבות של שנים לאחר שנבנו.

"שיכון המורים" שתכנן ברחוב כרמי בשכונת רוממה שבחיפה הוא מהמבנים המאוחרים והאחרונים שתכנן בחייו. הפרויקט שבנייתו הושלמה ב-1965, מורכב משלושה מבנים דומים הניצבים זה לצד זה על צלע ההר המשופע בחדות. כל מבנה מורכב משלוש זרועות המקיפות חדר מדרגות משושה, המואר היטב הודות לפתח בגג המחדיר אור טבעי מסונן. בכל כניסה שולב גם קיר אמנות ששיפר את ההתמצאות בין המבנים הדומים.

ועל כך ברשימה זו.

.

317259792_6246257422070454_2714800107253468511_n

2022 (1965)

.

20221125_115642

שלושה מבנים דומים תכנן האדריכל תיאודור מנקס לאורך רחוב כרמי שבשכונת רוממה בחיפה

.

20221125_114251

מכיוון הרחוב נראים המבנים נמוכים, בני קומה או שתיים (חלקם העיקרי נבנה על המדרון), ולכן הם לא מסתירים את הנוף מדיירי הבניינים שבצדו השני של הרחוב

.

20221125_114301

גשר ברוחב 1.65 מ' מקשר בין הרחוב ובין הכניסה

.

20221125_114318

מבואה קטנה מובילה אל חדר המדרגות המתגלה בהמשך מימין. כדי להבדיל בין המבנים הדומים שולבו קירות אמנות המתארים זוגות של בעלי חיים שונים בכל מבואה. כאן מופיעים זוג ציפורים

.

20221125_114328

אמנות הקיר עשויה משברי אבנים וקרמיקה

.

20221125_114333

חדר המדרגות נחשף תחילה במבט חלקי

.

20221125_114922

הדלתות שקועות מעט בקיר כדי למנוע חדירת רעש אל פנים הדירות

.

20221125_114938

מבט לתחתית מהקצה העליון

.

20221125_114339

מעקות מקוריים ומול כל דלת כניסה לדירה הותקן לוח אסבסט שבמקור היה צבוע בלבן

.

20221125_114959

הפתח שבגג חדר המדרגות – מחדיר אור ואוויר

.

20221125_114342

צורתו משושה והוא מקשר אל הדירות הפרוסות בשלוש זרועות, כשכל אגף ממוקם במפלס שונה!

.

20221125_114612

חדר המדרגות הוא ארובת אור, השטוף בקרני שמש מסוננות החודרות מבעד לפתח בגג

.

20221125_115026

המדרגות, קירות חדר המדרגות מחופים באבן כדי להגן מבלאי

.

20221125_114850

המשכתי למבנה הסמוך שדומה מאד ל

.

20221125_114719

בקומה התחתונה ישנם חדרים קטנים בהיקף המשושה לשירות הדיירים (בקומות מעל כאן ממקומות מרפסות השירות של הדירות)

.

20221125_114749

מתחת לאחת הזרועות ישנם מסחנים (אך במקור כפי שגיליתי בהמשך היה זה חדר משותף פתוח בחלקו לכיוון הנוף)

.

20221125_114800

המבנים פונים אל ואדי רושמיה, המכונה בקטע זה נחל ורדיה

.

20221125_114817

סורג בחלון

.

20221125_114836

חלקם האחורי של המבנים אינו מפותח והוא כולל מיוער

.

.

(1) תולדות

חברת "שיכון עובדים" איחדה ארבעה מגרשים בשטח כולל של 4.4 דונם ועליהם הזמינה מהאדריכל תיאודור מנקס את תכנונם של שלושה מבני מגורים חזרתיים. בכל בניין נקבעו 13 דירות והן יועדו למגורי מורים, כאלה שהיו חברים בהסתדרות המורים. תחילת עבודת התכנון היתה ב-1961, שנתיים מאוחר יותר הוחל בבנייה ושנתיים נוספות עד לאיכלוס. הבניינים משמשים מאז בייעודם המקורי וכמעט ולא השתנו.

ברשת מצאתי כי אחת הדירות עומדת כעת להשכרה, לאחר הרחבה (תוספת ממ"ד) שטחה מגיע ל-110 מ"ר ועלות ההשכרה היא 4,500 ש"ח.

.

צילום מסך 2022-11-26 195354

1962: פריסת שלושת המבנים המורכבים כולם משלוש זרועות המקיפות חדר מדרגות בצורת משושה (הארכיב העירוני)

.

.

(2) המבנים

מכיוון רחוב כרמי נראים שלושת בנייני "שיכון המורים" חסרי ייחוד. המבנים מנצלים את שיפוע ההר החד ולכן מכיוון הרחוב נראים בני קומה או שתיים, כשחלקם הארי מסתתר במדרון. גשר מחבר בין הרחוב ובין הכניסה לכל אחד מהם. המבואה פשוטה ואופיינית לתקופה, אלא שבקצה של כל מבואה שולב קיר אמנות שנראה קצת חובבני, אך נועד ככל הנראה בעיקר להבדיל בין שלושת מהכניסות הדומות. כל קיר מתאר זוג בעלי חיים שונה – ציפורים, יעלים ודגים. הם עשויים מאבן וקרמיקה בגוון כחול וירוק. רק אז נחשפים לחדר המדרגות המשושה הממוקם במרכז הבניין. המדרגות מוארות בקרני שמש מסוננות ומקיפות את האולם המתנשא לגובה של ארבע קומות, כשכל זרוע ובה קבוצת דירות, ממוקמת במפלס שונה.

הבחירה בדגם בניין בעל שלוש זרועות, כפי שמופיע כאן, היא אינה בחירה נדירה בבנייה למגורים ולמשרדים בישראל. עם זאת נבנו מעט מאד מבנים על בסיס הדגם הזה. היתרון בדגם הוא בשלושת כיווני האוויר הרבים לכל דירה ובמזעור הקירות המשותפים עם דירות שכנות. לרוב, ניצל האדריכל את מפגש הזרועות לטובת גרעין ובו הוא מיקם חדר מדרגות שבמרכזו פיר שמעניק מבט מרשים לעולים וליורדים. החיסרון הוא בריבוי החזיתות, מהלך שמייקר את הבנייה ודורש שטח פתוח גדול יותר ביחס לשטח הבנוי. בין האדריכלים שמימשו את דגם שלוש הזרועות ניתן למנות את יצחק פרלשטין (כמו הבניין שתכנן ברחוב לאן ברמת גן), שמעון פובזנר (בשכונת סלמה במזרח תל אביב ועל כך ניתן ללמוד בספר שפרסמתי עם צבי אלחייני – "שמעון פובזנר, אדריכל", עמוד 271) וכן שמואל מסטצ'קין (דגם שאותו הוא חזר ובנה בערים כמו גבעתיים והרצליה). בתחום המשרדים ניתן למנות את נחום זולוטוב (בניין משרדי מטה של גוף ביטחוני ברמת אביב) ויצחק רפופורט, אשר גלייברמן וצבי פרנקל (בניין הנהלת חברת מקורות ברחוב לינקולן בתל אביב).

.

צילום מסך 2022-11-26 195428

תכנית קומת הכניסה עם הגשר המקשר לרחוב (הארכיב העירוני)

.

.

הדירות המקוריות ב"שיכון המורים" היו ברובן בנות שלושה חדרים ובשטח של כ-80 מ"ר ונהנו כולן מנוף לכיוון נחל ורדיה, שהוא יובל של נחל רושמייה. כל דירה הכילה שני חדרי שינה גדולים וסלון, מרפסת שירות ומרפסת רחבה שהוצמדה לסלון. על פי התכנון המקורי שתים מהדירות היו ייחודיות – אלה מוקמו בתחתית הבניין, היו דו-קומתיות והכילו מדרגות פנימיות. הדירה שלצד הכניסה (בקצה הגשר) היתה קטנה והכילה שני חדרים בלבד. אולם משותף בתחתית הבניין, בקצה של חדר המדרגות, פנה אל הנוף ושימש לייבוש בגדים או פעילויות.

במגרש הסמוך לשלישייה מצויים זוג מבנים יוצאי דופן. אלה הוקמו בראשית שנות ה-50 – זוג מבנים טוריים כששביל ציבורי הממשיך את רחוב כרמי חוצה אותם. אלה מכילים דירות חדר הפונות כולן אל מסדרון משותף ופתוח בחלקו הפונה לכיוון מזרח. מבנים אלה הוקמו בעיצומה של העלייה הגדולה שבאה אחרי הקמת המדינה ויועדו לשיכון עולים חדשים. אבל על כך בפעם הבאה.

.

צילום מסך 2022-11-26 195736

חזיתות לכיוון הרחוב (משמאל) ולכיוון הנחל (מימין) (הארכיב העירוני)

.

צילום מסך 2022-11-26 195502

חתך (הארכיב העירוני)

.

.

(3) האדריכל

תיאודור מנקס (Menkes) נולד באוסטריה ב-1906. למד אדריכלות בוינה שם הספיק לעבוד שנים ספורות עד לכניסתם של הנאצים למולדתו והחל חוקים גזעניים שמנעו ממנו את המשך עיסוקו. ב-1933 היגר לארץ ישראל והתיישב בחיפה. עד סמוך לפטירתו ב-1973, תכנן בחיפה כמה עשרות בתי מגורים שבכולם ניכרת תשומת לב למכלול כמו גם לפרטים בהיבטים של שימוש, רווחה, חומר וצורה.

עבודתו טרם נחקרה ולא רק זאת אלא שמנקס בקושי מוזכר בספרים שמתייחסים לתקופתו ולבנייה בחיפה. מירה ורהפטיג בספרה They Laid the Foundation, Lives and Works of German-Speaking Jewish Architects in Palestine, 1918-1948 (2007), פרסמה ביוגרפיה קצרה בת חמש פסקאות אודותיו ולצדה מקבץ של תצלומים ורישומים של ארבע מעבודותיו בחיפה. בספרם של עדה כרמי-מלמד ודן פרייס "אדריכלות בפלשתינה-א"י בימי המנדט הבריטי, 1948-1917" (2011), בחרו השניים ב"בית הזכוכית" שתכנן וניתחו אותו באופן ויזואלי וטקסטואלי. גם גילברט הרברט וסילבינה סוסנובסקי התייחסו אל "בית הזכוכית", גם אם בקצרה אך בהקשר רחב, בספרם Bauhaus on the Carmel (1993).

כאן כתבתי על בית שתכנן מנקס ברחוב בר גיורא 28, וכן על שני פרויקטים יוצאי דופן האחד בגודלו והשני במורכבותו – מתחם לב הדר הכרמל ובית הזכוכית שמצויים גם הם ברחוב בר גיורא.

.

.

20221125_115133

הבניין הבא, האמצעי מבין השלושה, דומה וקשה למצוא את ההבדלים

.

20221125_115142

לצד קצה הגשר סורגי בטון הסוגרים על מרפסות השירות הדירתיות

.

20221125_115150

בבניין האמצעי שולבו בקיר המבואה זוג דגים מאבן על רקע קרמיקה בגווני כחול וירוק

.

20221125_115207(0)

המעקות בצועים בכחול ולוחות האסבסט בלבן

.

20221125_115218

כאן גם מטפחים אדניות על המעקות

.

20221125_115200

המששטח התחתון מרוצף כמו לוח שחמט

.

20221125_115237

בתחתית – התאורה הטבעית מאירה היטב את כל חלקי חדר המדרגות

.

20221125_115330

בקומה התחתית היכן שבבניין הקודם היו מחסנים, כאן יש חדר מרווח ומשותף שפונה אל הנוף

.

20221125_115349

והוא נמצא בזרוע שיוצאת מחדר המדרגות

.

20221125_115719

הבניין השלישי

.

20221125_115526

זוג יעלים, ומעליהן לוחיות מקוריות של הקבלן והאדריכל

.

20221125_115600

אבן על קרמיקה

.

20221125_115607

מי האמן או האמנית?

.

20221125_115543

לוחית מוזאיקה המציינת את החברה הקבלנית ושנת ההקמה

.

20221125_115549

שמו של האדריכל באותיות הכי קטנות

.

20221125_115455

כאן ריצפו את החלק התחתון כמו גם את המבואה באריחי טרקוטה

.

20221125_115354

בתחתית

.

20221125_115406

האור בקצה

על חיפה פרסמתי רשימות נוספות:

.

הבית הגדול

מגדל המגינים

שכונת בת גלים

מוזיאון מאיר בן אורי

שכונת קריית אליעזר

בניין הנהלת קופת חולים

בית הכנסת בשכונת עין הים

בית הספר הנטוש בקצה שכונת נווה דוד

בניין מעבדות הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון

הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון

בית הכנסת המרכזי בהדר

בלוק ברמת הדר

מלון טלטש

בית הזכוכית

בית הקרנות

דרך הים 99

 גשר רושמייה

מגדל הנביאים

ארלוזורוב 65-63

בר גיורא 28 ו-34

הכרמלית לפני השריפה

בריכת גלי הדר הנטושה

המאבק על גבעת העיזים

בית הכנסת המרכזי בכרמל

המאבק על הבית בשדרות יצחק 5

תערוכת בוגרי אדריכלות בויצו חיפה

בית ספר נטוש ברחוב חלוצי התעשייה

האנדרטה שיצר גרשון קניספל לחללי אחוזה

ארבעה בתים בהדר הכרמל בתכנון אוראל-זוהר

שיכון עובדי בתי הזיקוק בתכנון אלפרד גולדברגר

חידוש בית אבא חושי בתכנון אמסטרדם ובן נון

פרויקט לב הדר הכרמל בתכנון תיאודור מנקס

קריית חשמל בתכנון שמואל רוזוב

חדר האוכל בתחנת כוח חיפה

מלון גני דן הנטוש

גן ומצפור אלנבי

6 פנינים בחיפה

בית אבא חושי

הדריון

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: