סיבוב בתחנת אלנבי של הרכבת הקלה

בעוד חודשיים תחל הפעילות של "דנקל" – הרכבת הקלה בגוש דן. בשנה שעברה הספקתי להסתובב בשתיים מתחנות "הקו האדום" – תחנת קרליבך ותחנת גשר אם המושבות. לאחרונה, במסגרת אירועי "בתים מבפנים", אפשרה חברת נת"ע האחראית על הקמת הפרויקט, להציץ בתחנת אלנבי התת-קרקעית, רגע לפני פתיחתה הצפויה בקרוב. הכל נקי, מבריק, נוצץ, מרשים ובעיקר מעורר גאווה שבכל זאת הגענו למרות הכל. רק חסרה כאן זהות מקומית – תחנת אלנבי זהה בעיצובה לתחנה בבני ברק.

בתחנת אלנבי שנחפרה מתחת לרחוב יהודה לוי ובסמוך למפגש עם רחוב אלנבי, ישנן שלוש קומות: הראשונה היא קומת כרטוס, מתחתיה מצויה קומה טכנית (אליה הגישה מוגבלת) ולבסוף עמוק מתחת לכולן ובעומק של 22 מטרים מתחת למפלס הרחוב מצויה קומת הרציף – מכאן עולים ויורדים מהרכבות.

ועל כך ברשימה זו.

.

287277204_5749996441696557_211461529484253672_n

2022

.

20220526_165249

שילוט במפלס הרחוב

.

20220526_165209

עדיין עובדים על טיפולים אחרונים

.

תחנה

חזית פתח התחנה במפלס הרחוב. שלושה פתחים מקשרים בין הרחוב ובין התחנה שמצויה עמוק באדמה. הנוסעים יוכלו לבחור בין מעלית, דרגנוע ומדרגות (מתוך ההיתר)

.

20220526_165113

יורדים למטה

.

20220526_170357

כאן נקי ומבריק ומסביב חזיתות עלובות ומוזנחות, אבל סביר להניח שהכל ישתנה בשנים הקרובות

.

20220526_170602

עמוק באדמה

.

.

קומה 1-: קומת הכרטוס

הקומה הראשונה היא קומת הכרטוס – אולם רחב וארוך, מואר היטב וריק. רק עמדות כרטוס, מעקות זכוכית ודרגנועים שמקשרים אל קומת הרציף התחתונה.

שוב, כפי שציינתי בעבר, הקירות כולם ריקים, טרם נתלו פרסומות או כרזות וטרם הושחתו על ידי נוסעים. נת"ע בקשה למנוע כל שהייה מיותרת בתחנה ולכן לא תמצאו כאן קיוסק, חנות או אפילו יצירת אמנות ועיצוב יוצא דופן – כפי שניתן למצוא לרוב בתחנות דומות בעולם ובארץ (כמו בכרמלית שבחיפה).

.

1קומת כירטוס

תכנית קומת הכרטוס (מתוך ההיתר, 2017)

.

חתך

חתך במבנה התחנה התת-קרקעי (מתוך ההיתר, 2017)

.

חתך1

חתך: מתחת למפלס הרחוב מצויה קומת הכרטוס, מתחתיה קומה טכנית ולמטה קומת הרציף שמשני צדיה מסילות הרכבת (מתוך ההיתר, 2017)

.

20220526_170657

תחנת אלנבי היא תחנה כתומה. לכל תחנה העניקו צבע אחר כדי להקל על ההתמצאות

.

20220526_170648

ממשיכים לכיוון הרציפים. כאן מסתתרת דלת ענק שמסוגלת לאטום את התחנה ולהפוך אותו למקלט בעת חירום. דלתות נוספות מצויות בשתי הכניסות האחרות וכן בכניסות למנהרות הרכבת שבקומת הרציף

.

20220526_170702

הסיבוב בתחנה מרהיב בגלל הניקיון והתחזוקה הגבוהה. ככה זה כשהכל חדש. השאלה אם זה יראה כך גם בעוד כמה חודשים

.

.

20220526_170820

אולם הכרטוס רחב וארוך. המעצבים דאגו להפריד בין גוון הריצוף באזור המעבר לאלה שבאים, ובין גוון הריצוף באזור של אלה שיוצאים

.

20220526_170839

מכאן ממשיכים ויורדים אל רציפי הרכבת

.

20220526_170845

עד מתי יצליחו להחזיק כאן ללא שלטי פרסומות וכרזות?

.

20220526_172342

אפשר לפתוח פה מלא בסטות

.

20220526_172359

השילוט האלקטרוני כבר פועל ויש אפילו זמנים

.

20220526_172407

ברזיות

.

20220526_172411

רכישת כרטיסים

.

20220526_172418

מקולקל

.

20220526_172447

עמדות כירטוס

.

20220526_172536

יורדים לרציפים

.

20220526_174416

למעלה

.

קומה 2-: קומה טכנית

זוהי קומת ביניים שהנוסעים חולפים על פניה מבלי לדעת על קיומה. הקומה אינה נגישה לקהל הרחב, אלא נועדה לחדרי מכונות לשירות התחנה ומנהרת הרכבת הקלה.

.

קומה 3-: קומת הרציף

שטח הקומה מורכב מאולם ארוך שמשני צדיו מסילות הרכבת. מסכי זכוכית חוצצים בין האולם והמסילות, כשדלתות אוטומטיות נפתחות עם הגעת הרכבת.

.

קומת רציף1

תכניות הקומה הטכנית וקומת הרציף עם שתי המסילות מצדיה (מתוך ההיתר, 2017)

.

20220526_172645

La Jetée

.

.

.

20220526_172835

מקבלים הסבר

.

20220526_172754

עוד מעט תגיע הרכבת

.

20220526_173857

כתום שולט. בתחנת אם המושבות למשל שולט הירוק

.

20220526_173319

תחנת אלנבי

.

20220526_172652

גם בסינית, אבל עוד רגע השלט הזה יוסר

.

20220526_172716

לבת ים

.

20220526_173621

הרכבת כאן

.

20220526_173634

אבל הרכבת לא עצרה אלא המשיכה הלאה. בתחנה צופים כי 50 אלף נוסעים יעברו בה מידי יום.

.

20220526_172829

סלמה לעד

.

20220526_173416

מאחורי המדרגות הנעות מסתתר חדר לחפצים חשודים

.

20220526_172744

יש כמובן גם מעליות

.

20220526_174511

עולים חזרה לרחוב

.

20220526_174530

יציאה

.

20220526_174541

נפרדים עד לפתיחה הרשמית

.

20220526_174606

להתראות

מקומות נוספים בתל אביב שעליהם כתבתי:

.

רופין 51 (דב כרמי)

בן גוריון 33 (דב כרמי)

בית קרסו (אריה כהן)

רופין 40 (אריה קרפץ)

יעל 3 (אוסקר קאופמן)

גורדון 79 (סם ברקאי)

גן הבנים (גדעון שריג)

גן הסלעים (גדעון שריג)

בן-גוריון 88 (אליהו וולמן)

ויזל 11 (מרדכי רוזנגרטן)

אד"ם הכהן 10 (דב כרמי)

גשר הבעש"ט (צבי הראל)

בלפור 33 (מרדכי רוזנגרטן)

בית מילמן (יצחק פרלשטיין)

גשר אוסישקין (קיסלוב קיי)

בלפור 26-24 (מיכאל פלאטו)

דיזנגוף 127 (מרדכי רוזנגרטן)

תיכון עירוני ה' (אבא אלחנני)

גרוזנברג 27 (אברהם פרידמן)

שנאי בדרך יפו (ריכרד קאופמן)

אמיל זולא 8 (יוסף וחיים כשדן)

סביל אבו-בוט מתחדש (טל איל)

פיארברג 32-30 (יצחק רפופורט)

דוד המלך 59-51 נוה (אהרון דורון)

דוד המלך 36-32 (יצחק פרלשטיין)

האנגרים בנמל יפו (פרדריק פלמר)

בית הבאר בהרצל 138 (נאור מימר)

מבחר בתים שתכנן יהודה מגידוביץ

בית אגד הנטוש (נדלר נדלר ביקסון)

הריסת בית אגד (נדלר נדלר ביקסון)

מגדל דיזנגוף סנטר (מרדכי בן חורין)

בניין נפתלי (אריה אל-חנני וניסן כנען)

בית הקיבוץ הארצי (שמואל מסטצ'קין)

בית הקיבוץ נטוש (שמואל מסטצ'קין)

סמטת שפ"ר 10-9 (עמיר פלג ועדי גל)

פרישמן 52 פינת שפינוזה 2 (זאב רכטר)

בית העוגן ברחוב פינסקר 23 (פנחס היט)

בן יהודה 85 פינת גורדון 22 (שלמה גפשטיין)

תחנת קרליבך התת-קרקעית של הרכבת הקלה

ביתן הלנה רובינשטיין מתחדש (רכטר אדריכלים)

מנדלסון 10 פינת שלמה המלך 65 (יחיאל אברהמי)

המרכז המסחרי ברח' הגליל והשרון (שלמה גפשטיין)

בית חביב ברחוב שלמה המלך 33-31 (שלמה גפשטיין)

שיכונים ברחוב סלנט בשכונת שפירא (דן איתן ויצחק ישר)

הסטודיו לבניין דגמים של יעקב דלווה בארלוזורוב 61 (אריה שרון)

בית הכנסת בסלנט 24 בשכונת שפירא (בלהה וארתור שרגנהיים)

בית הכנסת היכל יהודה בסומייל (יצחק טולדנו, אהרון רוסו ועמירם ניב)

הנביאים 22 פינת שמריהו לוין 17 (אברהם יסקי ואמנון אלכסנדרוני)

בית הכנסת לזכר קדושי אנטופול (שמואל מוהילבר ומשה קופמן)

מרכז הסיינטולוגיה שהיה קולנוע אלהמברה (אליאס אל-מור)

אהרונוביץ 10 פינת גליקסון 11 (רישרד ברזילי וש. האוסמן)

בית קדם ביצחק שדה 26 פינת המסגר 44 (מקס טינטנר)

בר כוכבא 16 – בית האדריכלים שולמית ומיכאל נדלר

רופין 11 פינת של"ג 12 (לודוויג ראוך ובן ציון שילמבר)

דיזנגוף 105 פינת פרישמן 39 (יהודה ורפאל מגידוביץ)

תיכון להיי-טק ולאמנויות בנוה עופר (וינשטין ועדיה)

שדרות בן-גוריון 39 פינת גרץ 2 (יהודה מגידוביץ)

דירת קאסי אריסון ב-The Jaffa (ערן בינדרמן)

בית הנוער העובד והלומד (שמואל מסטצ'קין)

לואי מרשל 38 (משה לופנפלד וגיורא גמרמן)

מנדלסון 4 (מרדכי זברודסקי ויצחק בונה)

נחלת בנימין 16 – בית הכדים (זאב רכטר)

ח"ן 15 (אברהם ברגר ויצחק מנדלבוים)

קאנטרי רמז-ארלוזורוב (מייזליץ כסיף)

סיור בעקבות אדריכל יהודה מגידוביץ

אחד העם 91 – בית פריד (זאב רכטר)

הגר"א 17 – בית גרפוליט (צבי גבאי)

מעונות סטודנטים בשכונת התקווה

בית ז'בוטינסקי (מרדכי בן חורין)

דירת דן אריאלי (רבקה כרמי)

קונכייה אקוסטית (צבי הקר)

קאנטרי רמז (מייזליץ-כסיף)

ראש פינה 26 (אריה כהן)

מעונות השוטרים בויזל 16

בית העיר שוב מתחדש

בית האוניה בבנדה 59

בית הדר (קרל רובין)

הקולוסיאום

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • ניקי דוידוב  ביום 14/09/2022 בשעה 10:07

    תחננת אלנבי אכן נראית נקיה, מבריקה, נוצצת, מרשימה, אבל סטרילית לחלוטין, והיתה יכולה להיות בכל מקום בעיר, בארץ או בעולם. אה, כן, הצבע הכתוב יגיד לנו שאנחנו נמצאים מתחת למרכז ההיסטורי של תל אביב, בסמוך לככר המושבות ולתחנת הרכבת ההיסטורית. חבל מאד שלא ניצלו את עיצוב התחנה ליצירת רובד הנצחה "ארכיאולוגי" תת קרקעי, של העיר הנעלמת על פני הקרקע, שהרכבת הקלה, תזרז ללא ספק את הפיכת האזור ל -נקי, מבריק, נוצץ, מרשים, מעורר גאווה וסטרילי. חבל מאד שעיריית ת"א-יפו לא הצליחה להפגין מעורבות גדולה יותר, ולהקנות אופי ייחודי לכל אחת מהתחנות, שתחשוף ותאזכר למאות אלפי הנוסעים את עברה המפואר של העיר.

  • הלל  ביום 14/09/2022 בשעה 11:01

    חבל שאת החזיתות ברחוב אלנבי תיארת כ״עלובות ומוזנחות״ ולא נתת להן חשיבות אחרת. רחוב אלנבי מקיים עשרות עסקים קטנים, ישנים, משפחתיים ששייכים גם לאוכלוסיות שהולכות להשתמש ברכבת הקלה. אני חושב שטת אופי רחוב אלנבי צריך לשמר ולא ״לשנות״ אותו כמו שציינת שיקרה בעוד כמה שנים. עצוב לראות את הרכבת הקלה כיריית פתיחה לג׳נטריםיקציה טוטאלית של רחוב ואחזור שעדיין מקיים את אורח החיים התל אביבי האמיתי.

    • ניקי  ביום 14/09/2022 בשעה 13:04

      אין ספק שמרבית החנויות הקטנות לא תשרודנה במהלך העבודות הפיתוח לאורך הרחוב להעברת הקו הסגול,שימשכו 3-4 שנים (ראו משךהיבודות לאותו הקו בקטע רח' ארלוזרוב), ויהיו טרף בלתי נמנע או אפילו מכוון לג'נטריפיקה הסוחפת שתיפקוד את הרחוב. לכן, עוד יותר חבל שלא טרחו להנציח פרק זה של אורחות החיים בתיכנון ועיצוב התחנות. אורחות החיים משתנות ללא הרף, אבל חשוב להנגיש לתודעת הציבור את מה שהיה, ולא רק בתערכות צילומין אקראיות כמו ברח' דיזנגוף.

  • דליה  ביום 14/09/2022 בשעה 13:46

    וואו! בזכותך זכינו להגיע למקום המרשים!

  • carmt  ביום 14/09/2022 בשעה 14:54

    בשנה האחרונה מספר תחנות רכבת בישראל – חיפה מרכז השמונה, תל אביב השלום, ירושלם נבון ושדרות זכו לתצוגות אמנות יוזמה של האוצרות גלית מליס וקרן סטיבנסון כמובן בשיתוף רכבת ישראל

  • ethy abrahamy  ביום 15/09/2022 בשעה 13:04

    חסרה לי המעלית

  • adidn001  ביום 17/09/2022 בשעה 19:36

    חבל שאין ברזיות בקבוקים כדי שאפשר יהיה למחזר בקבוקים קיימים
    וכמובן שמינימום ישיבה כי כולנו צעירים וחסונים ובריאים

  • itai  ביום 01/10/2022 בשעה 14:34

    אכן עיצוב נאה ונקי. רק חבל שברגע שיתחילו להשתמש בתחנה, הלכלוך וההזנחה ינצחו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: