סיבוב ברחוב מנדלסון 10 פינת שלמה המלך 65 בתל אביב

מסך הזכוכית המלווה את חדר המדרגות לכל גובה הבניין בבניין המגורים שבפינת הרחובות מנדלסון 10 ושלמה המלך 65 בתל אביב תמיד ריתק אותי. זהו מהלך קטן ופשוט, שמעוצב היטב ומייצג את אחד הצדדים היפים של הסגנון הבינלאומי, ומאז שהבניין עבר תהליך חידוש הוא גם מטופח כמו בונבוניירה.

הבניין שוכן על מגרש ארוך וצר ולכן נקבעו בו שתי כניסות שכל אחת מהן מקשרת לקבוצת דירות נפרדת. כניסה אחת בולטת ואחת צדדית ופחות מעניינת. מפתיע לגלות שאת הבניין שנבנה ב-1937 תכנן אלמוני, האדריכל יחיאל אברהמי, שלא ידוע עליו דבר למעט העובדה שהוא חתום של שני בניינים בלבד בתל אביב. בבניין שהוכרז לשימור מחמיר, הושלם ב-2014 תהליך שימור בתכנון האדריכלים אמנון בר אור וטל גזית.

ועל כך ברשימה זו.

.

279356530_5616731861689683_465599099383073478_n

1937

.

20220418_135143

הבניין שוכן על מגרש שחזיתו המוארכת פונה לרחוב מנדלסון, וזו הצרה פונה לרחוב שלמה המלך

.

20220418_135136

הכניסה הבולטת מבין שתי הכניסות פונה ישירות לרחוב

.

20220418_140146

מדרגות רחבות וחגיגיות במיוחד מקשרות אל דלתות הכניסה המקופות בלוחות קרמיקה ירקרקה

.

20220418_135612

מסך הזכוכית מסתיים בגג בפרגולה

.

.

החלק הבולט הוא חדר המדרגות המתהדר במסך של זכוכית הנמתח לכל גובה הבניין. באמצעותו מואר חדר המדרגות באור טבעי לאורך שעות היום. עם רדת החשיכה המצב מתהפך וחדר המדרגות מאיר את הרחוב. מסך הזכוכית מעוצב כקופסה דקה וגבוהה הצמודה לחזית, ובכך נוצר עומק לאלמנט האנכי. המסך עצמו מחולק לריבועים קטנים היוצרים קנה מידה אנושי וגם מאפשר לשלב בדפנות הקופסה אלמנטים שאותם ניתן לפתוח ולאוורר את חדר המדרגות.

שאר הפרטים בחדר המדרגות הם כאלה שניתן למצוא ברבים מבנייני המגורים שנבנו בתל אביב בשנות ה-30 והם כוללים למשל מעקה פשוט אך רציף לכל אורך המדרגות. בעיצובו של המעקה ניתן למצוא הד לעיצוב מסך הזכוכית המחולק לרשת משבצות, עיצוב שמופיע גם בגדר הבניין המקורית כמו גם במעקות המרפסות. אריחי הקרמיקה הירוקים שמעטרים את הכניסה, כמו גם האריחים בגוון צהבהב שמכסים את פנים חדר המדרגות, מעניקים למבנה את הרעננות והצבעוניות שכיום כל כך חסרה באדריכלות המקומית שלכודה בגווני שחור, לבן ואפור.

חדר מדרגות נוסף נקבע בסמוך לדופן המזרחית של המבנה ונועד לקשר לדירות המזרחיות שבבניין. הכניסה אליו פחות חגיגית ומושקעת, וגם הקרמיקה מורכבת בסך הכל מסוג אחד בלבד – אריחים צהבהבים.

.

20220418_135745

הצמח המטפס מוסיף צבע לחזית וכנראה גם חרקים בדירות

.

.

שלוש קומות מגורים זהות ובכל קומה שלוש דירות בנות שני חדרים כל אחת. לבד ממרפסות שירות קטנות, שקועות ועורפיות, לשתי הדירות המערביות מרפסת זיז אחת לכל דירה, בעוד שלדירה המזרחית הפונה לרחוב שלמה המלך יש מרפסת זיז הנמתחת לכל אורך הדופן הפונה לרחוב ומקושרת לשני חדרי הדירה. במרתף הבניין יועדו השטחים במקור למחסנים ולחדר הסקה שעד מהרה הוסבו למגורים כמו גם הגג.

.

צילום מסך 2022-05-01 221348

1937: תכנית קומת מגורים מקורית בבניין – הדירה הימנית פונה למפגש הרחובות מנדלסון ושלמה המלך ומקושרת עם הדירה האמצעית לחדר המדרגות המרשים יותר, זה שמתהדר במסך זכוכית לכל גובה הבניין. משמאל חדר מדרגות צנוע יותר המקשר לדירות המערביות שבבניין (ארכיב מינהל ההנדסה, עיריית תל אביב -יפו)

.

.

במסגרת חידוש הבניין שנערך באמצע העשור הקודם, לבד מחידוש החזיתות והסרת תוספות בנייה מאוחרות, עבר המערך הפנימי של הבניין שינוי יסודי. הדירות חולקו באופן שונה מהמקור (בוטלה מבואת הכניסה הדירתית, בוטל המטבח הנפרד וכן אוחדו חדר הרחצה והשירותים), נוספו מעליות בכל אחת משתי הכניסות וכן דירה בקומת הגג שם נקבע במקור חדר כביסה עם פרגולה. שתי דירות נוספות שלא תוכננו במקור שולבו בקומת העמודים החלקית שהיתה בחלק המערבי של המבנה ושילבה במקור חנייה לרכב. ההיתר איפשר להקים גם מתקן לחניית רכב בחלק משטח החצר השקועה, אך נראה שזה לא בוצע ובמקום אותו חנייה הורחב שטח החצר השקועה.

אחרי חידוש הבניין ערך בו הצלם יגאל גבזה סדרת צילומים. כמו עוד רבים אחרים, הוא מספר שמסך הזכוכית הוא האלמנט ששבה את ליבו. לאורך השנים הוא ליווה את מסך הזכוכית שהזדקן וקיבל לדבריו "בטן", ועם חידוש הבניין סיקרן אותו להתבונן מקרוב באותו מסך שחזר והתיישר. שניים מהתצלומים שצילם מופיעים בספרו form and light שיצא בהוצאת Hirmer. באופן יוצא דופן, בחר גבזה להציג בספר שתי תמונות של אותו האלמנט, מבפנים ומבחוץ. מגזין DEZZEN בחר בו כאחד מ"עשר הספרים שיספרו לך את כל מה שאתה צריך על הבאוהאוס". הספר נמכר במרכז באוהאוס (בו מוכרים כמעט את כל ספרי האדריכלות שקשורים לכאן) ובחנות שבמוזיאון תל אביב.

.

WhatsApp Image 2022-05-02 at 20.24.20

יגאל גבזה: הבית במנדלסון 10 פינת שלמה המלך 65 כפי שצולם ב-2018 – מתוך ספרו של גבזה form and light בהוצאת Hirmer

.

.

האדריכל יחיאל אברהמי (בקאלייניק) נולד ברוסיה ב-1901 ובסוף שנות ה-20 היגר לארץ-ישראל. ב-1936 נשא לאשה את אממה לבית ווייסבורד.

עורכי תיק התיעוד לבניין במשרדו של האדריכל אמנון בר אור לא הצליחו לגלות פרטים נוספים אודות אברהמי, למעט העובדה שבתל אביב תכנן בניין נוסף השוכן ברחוב דיזנגוף 149. עוד הם מצאו שאברהמי שפעל במשותף עם אחיו האדריכל דב אברהמי. הוא האריך ימים ומת בגיל 97, בשנת 1998.

כל מידע נוסף אודותיו יתקבל בברכה.

.

20220418_135735

קרמיקה ירוקה עם טקסטורה

.

20220418_135530

תיבת דואר מעץ

.

20220418_135517

דלתות הכניסה מעץ וזכוכית

.

20220418_135504

הקירות מחופים באריחים בגוון צהוב עם פס עץ

.

20220418_135315

מסך הזכוכית מחדיר קרני שמש מסוננות וצפוניות שמאירות היטב את חדר המדרגות לכל אורך היום

.

20220418_135319

מסך הזכוכית משתקף באריחים המבריקים

.

20220418_135328

השקיפות לא מלאה וכך יוצרת אינטימיות בחדר המדרגות

.

20220418_135332

במהלך חידוש הבניין בעשור הקודם שולבה מעלית

.

20220418_135409

מעקה ברזל ורשת מקורי, פשוט אבל יחידה אחת המשכית לכל אורך הבניין

.

20220418_135342

מסך הזכוכית ממשיך ומלווה את העולים והיורדים

.

20220418_135416

בקומה העליונה המסך גדול וגבוה במיוחד

.

20220418_135421

ברשת של המעקה מהדהדת החלוקה שבמסך הזכוכית

.

20220418_135433

אור

.

20220418_135455

מבט נוסף

.

20220418_140009

הכניסה השנייה לבניין היא בדופן המערבית והצדדית והיא נעדרת את החגיגיות שמאפיינת את הכניסה הראשונה. קומת המרתף החצי חפורה הוסבה לשתי דירות עם חצר פרטית גדולה

.

20220418_140023

החיפוי הצהבהב עוטף את הכניסה

.

20220418_140030

דלת עץ רחבה

מקומות נוספים בתל אביב שעליהם כתבתי:

.

רופין 51 (דב כרמי)

בן גוריון 33 (דב כרמי)

בית קרסו (אריה כהן)

רופין 40 (אריה קרפץ)

יעל 3 (אוסקר קאופמן)

גורדון 79 (סם ברקאי)

גן הבנים (גדעון שריג)

בן-גוריון 88 (אליהו וולמן)

ויזל 11 (מרדכי רוזנגרטן)

אד"ם הכהן 10 (דב כרמי)

גשר הבעש"ט (צבי הראל)

בלפור 33 (מרדכי רוזנגרטן)

בית מילמן (יצחק פרלשטיין)

גשר אוסישקין (קיסלוב קיי)

בלפור 26-24 (מיכאל פלאטו)

דיזנגוף 127 (מרדכי רוזנגרטן)

תיכון עירוני ה' (אבא אלחנני)

גרוזנברג 27 (אברהם פרידמן)

שנאי בדרך יפו (ריכרד קאופמן)

אמיל זולא 8 (יוסף וחיים כשדן)

פיארברג 32-30 (יצחק רפופורט)

האנגרים בנמל יפו (פרדריק פלמר)

מבחר בתים שתכנן יהודה מגידוביץ

בית אגד הנטוש (נדלר נדלר ביקסון)

הריסת בית אגד (נדלר נדלר ביקסון)

מגדל דיזנגוף סנטר (מרדכי בן חורין)

בניין נפתלי (אריה אל-חנני וניסן כנען)

בית הקיבוץ הארצי (שמואל מסטצ'קין)

בית הקיבוץ נטוש (שמואל מסטצ'קין)

סמטת שפ"ר 10-9 (עמיר פלג ועדי גל)

פרישמן 52 פינת שפינוזה 2 (זאב רכטר)

בית העוגן ברחוב פינסקר 23 (פנחס היט)

בן יהודה 85 פינת גורדון 22 (שלמה גפשטיין)

תחנת קרליבך התת-קרקעית של הרכבת הקלה

המרכז המסחרי ברח' הגליל והשרון (שלמה גפשטיין)

בית חביב ברחוב שלמה המלך 33-31 (שלמה גפשטיין)

שיכונים ברחוב סלנט בשכונת שפירא (דן איתן ויצחק ישר)

בית הכנסת בסלנט 24 בשכונת שפירא (בלהה וארתור שרגנהיים)

בית הכנסת היכל יהודה בסומייל (יצחק טולדנו, אהרון רוסו ועמירם ניב)

הנביאים 22 פינת שמריהו לוין 17 (אברהם יסקי ואמנון אלכסנדרוני)

בית הכנסת לזכר קדושי אנטופול (שמואל מוהילבר ומשה קופמן)

מרכז הסיינטולוגיה שהיה קולנוע אלהמברה (אליאס אל-מור)

אהרונוביץ 10 פינת גליקסון 11 (רישרד ברזילי וש. האוסמן)

בית קדם ביצחק שדה 26 פינת המסגר 44 (מקס טינטנר)

בר כוכבא 16 – בית האדריכלים שולמית ומיכאל נדלר

רופין 11 פינת של"ג 12 (לודוויג ראוך ובן ציון שילמבר)

דיזנגוף 105 פינת פרישמן 39 (יהודה ורפאל מגידוביץ)

תיכון להיי-טק ולאמנויות בנוה עופר (וינשטין ועדיה)

שדרות בן-גוריון 39 פינת גרץ 2 (יהודה מגידוביץ)

דירת קאסי אריסון ב-The Jaffa (ערן בינדרמן)

בית הנוער העובד והלומד (שמואל מסטצ'קין)

לואי מרשל 38 (משה לופנפלד וגיורא גמרמן)

מנדלסון 4 (מרדכי זברודסקי ויצחק בונה)

נחלת בנימין 16 – בית הכדים (זאב רכטר)

ח"ן 15 (אברהם ברגר ויצחק מנדלבוים)

קאנטרי רמז-ארלוזורוב (מייזליץ כסיף)

סיור בעקבות אדריכל יהודה מגידוביץ

אחד העם 91 – בית פריד (זאב רכטר)

הגר"א 17 – בית גרפוליט (צבי גבאי)

מעונות סטודנטים בשכונת התקווה

בית ז'בוטינסקי (מרדכי בן חורין)

דירת דן אריאלי (רבקה כרמי)

קונכייה אקוסטית (צבי הקר)

קאנטרי רמז (מייזליץ-כסיף)

ראש פינה 26 (אריה כהן)

מעונות השוטרים בויזל 16

בית האוניה בבנדה 59

בית הדר (קרל רובין)

הקולוסיאום

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • sigal Gafni  ביום 04/05/2022 בשעה 16:43

    כמו תמיד גם רשימה זו מעניינת וכתובה באופן שמדגיש את האהבה והגעגוע לאדריכלות מעולה של פעם.
    מוזר שאין פרטים על האדריכל הוא בוודאי תכנן עוד בתים בעיר או בארץ.

  • rom  ביום 09/05/2022 בשעה 13:48

    בניין נהדר

  • ethy abrahamy  ביום 20/07/2022 בשעה 7:09

    תודה רבה
    על אזכור הבניין שאבי ז"ל יחיאל אברהמי (בקלייניק) בנה בתל אביב הקטנה.
    ישנם עוד בתים יפים שבנה שבחלקם שוחזרו.
    ישר כוח

  • ethy abrahamy  ביום 20/07/2022 בשעה 9:39

    ראיתי שאין לך פרטים על אבא שלי ז"ל מצרפת. תוכל למחוק.
    אבי יחיאל (בקלייניק) בן לאברהם ואסתר ז"ל נולד בקמינקה ב-17-01-1901
    נפטר ב- 10-09-1998 . למד בחדר ועלה ארצה עם הוריו ושלושה אחים לירושלים ב 1917.
    היו לאבא 3 אחים שהצעיר ביניהם דב היה אדריכל. הבכור נפתלי אברמיהו ז"ל היה חברו של אליעזר בן יהודה ועסק בהחייאת השפה העברית. האח האמצעי אנשל ז"ל היגר לארה"ב והקים שם את משפחתו.
    כן היו לאבא 3 אחיות . אחות אחת נספתה בשואה, אחת נשארה ברוסיה ושרה ז"ל הצעירה מכולם עלתה ארצה ונישאה לישראל קלאוזנר חיה בירושלים.
    אבא למד הנדסת בניין באוניברסיטה האמריקאית בבירות. שסיים, פתח משרד בשדרות רוטשילד בתל אביב יחד עם אחיו דב. היה חבר בהסתדרות המהנדסים מיום הקמתה. לימים נפרדו שני האחים ואבא עבר לעבוד בחברת עמידר. היה אחראי פיקוח על הבנייה
    של דימונה ובאר שבע עד לפרישתו בהגיעו לגיל פרישה.
    אבא נישא לאממה ויסבורד ז"ל ב 1936 והיה אב לשתי בנות.
    בין חבריו הקרובים מהנדסים רבים, יוסף הרמלין שהתגורר ליד קולנוע אסתר. אדריכל גודוביץ, דב כרמי, אברהם יסקי ועוד רבים וטובים. יהי זכרו ברוך.

  • ethy abrahamy  ביום 20/07/2022 בשעה 13:28

    דיזנגוף 145, תל אביב-יפו יש בו מסעדת קיטון . אין לי תוכניות שלו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: