סיבוב בקסטל דל מונטה

לא המסתורין סביב נסיבות הקמתה של קסטל דל מונטה, או מיקומה הבולט במיוחד בפסגת גבעה נישאה בחבל פוליה שבדרום איטליה השומם מעט מאדם, הם אלה שמשכו אותי להסתובב כאן. צורת המבנה שהוכרז כאתר מורשת עולמית היא מתומן ומצבו מושלם ומקורי מאז המאה ה-13, ואלה הנימוקים שהובילו אותי אליו. כל צלעותיו שוות והחצר הפנימית שגם היא מתומנת ממשיכה את השלמות הצורנית. האבן הלבנה מדגישה את המבנה בנוף וכבר במרחק רב ממנו, קילומטרים רבים, ניתן לזהות אותו.

סביר להניח שאלה הסיבות שגם הובילו את יגאל תומרקין לבקר פה בעבר. תומרקין אף הקדיש לו פרק באחד מספריו ואף בחר בתמונתו להתנוסס על עטיפת הספר "מסעות הפלא" שאותו פרסם ב-1986.

המבנה החליף ידיים פעמים רבות, לכן לא נותר בו כל זכר לריהוט וכמעט אף לא לחומרי הגמר המקוריים. מנהלי האתר בעת החדשה לא טרחו לרהט, להוסיף תצוגה או עזרים טכנולוגים אחרים כדי להמחיש את קורות המקום. התוצאה היא שכאן נחשפת בפני המבקרים אדריכלות טהורה.

ועל כך ברשימה זו.

.

278028601_5563706236992246_604597198039432553_n

1250

.

20220318_142248

בוהק בלובנו

.

20220318_142356_01

לבניין ישנן שתי כניסות שאחת מהן גדולה ומרכזית והשנייה עורפית וקטנה

.

20220318_144507

הטירה בנויה על סלע ובעצמה בנויה מאבן גיר בהירה במיוחד

.

20220318_144352

מעט מאד פתחים. בחמישה מבין שמונת המגדלים שולבו מאגרי מים ובשלושה הנותרים שולבו חדרים לחיילים או שומרים

.

20220318_144558

הכניסה הראשית מכוונת בדיוק לכיוון מזרח. היא מודגשת באמצעות גמלון ומדרגות חגיגיות, אך לא יותר מידי. המדרגות האלה שוחזרו לפני מאה שנה היות והמקוריות נבזזו בעבר

.

.

(1) הנסיעה

הרעיון היה לבקר במטרה (Matera), העיירה העתיקה החצובה בסלע, שבדומה לקסטל דל מונטה הוכרזה גם היא כאתר מורשת עולמית. מטרהזכתה לאחרונה לעדנה פרסומית כשהופיעה בסצנת הפתיחה בסרט האחרון לעת עתה בסדרת ג'ימס בונד "לא זמן למות" (No Time to Die). המטרה היתה לבקר בתוך כמה שעות בשני האתרים.

ממטרה משך הנסיעה לקסטל דל מונטה הוא שעה ורבע, ולפי גוגל מצאתי שמדובר בכביש ישר ופשוט. אלא שמתברר שהנסיעה היא באחד האזורים באיטליה היותר שוממים בהיבט האנושי. האזור שמעולם לא היה מיושב בצפיפות, נשען ברובו על חקלאות, בחלקו המזערי יש גם קצת תעשייה, אך מצאתי אותו נטוש מאוכלוסייה. ניתן לחלוף על פני מאות חוות ומתחמים נטושים ועזובים. לא עיירות, לא כפרים ובטח לא מסעדות או מרכזי קניות, אפילו לא קיוסק קטן. גם הכביש עצמו היה ריק ובמשך קרוב לחצי שעה לא חלפה בו מכונית למעט זו שבה נסעתי אני.

לחובבי המקומות הנטושים נסיעה כזו היא חוויה, כי במהלכה הם ימצאו כמעט בלי סוף מקומות כאלה שונים ומגוונים וגם יפים. לאחר דרך כזו של שממה אנושית, כשמגלים לראשונה באופק את הטירה אז מתמלאים בהתרגשות. בערך ששה ק"מ ממנה כבר ניתן לזהות אותה. הגבעות הרכות והנמוכות של מחוז פוליה, חשופות ברובן מעצים והמבנה שנבנה באבן גיר בהירה במיוחד בולט היטב על רקע הנוף.

.

20220318_142422

חזית זו של הטירה הוטבעה על צדו האחד של מטבע 1 סנט יורו איטלקי עד 2018

.

0,01_€_Italia1

בין השנים 2002 ו-2018 הופיעה חזית הטירה על מטבע 1 סנט איטלקי (מקור: European Central Bank ECB)

.

20220318_142513

מבט על הכניסה מלמטה. פסל אריה ודד שרד מקישוטי האבן שעיטרו את הבניין במקור

.

.

(2) האתר

ב-1996 הוכרז המבנה שהוקם לפני כ-700 שנה כאתר מורשת עולמית. אלא שההכרזה לא הפכה אותו לאתר סואן ולמעשה מצאתי בו מבקרים בודדים. המקום עצמו היה כמעט ריק, כך שניתן היה להסתובב באופן חופשי בכל חלקיו ללא הפרעה.

עד היום לא הצליחו היסטוריונים לקבוע את מועד בניית והשלמת הבנייה, כמו גם את זהות האדריכל. כך גם לא הצליחו לגלות בוודאות לשם מה הוקם המבנה. האם זו מצודה – אז מדוע אין סביבה חפיר, או האם זו טירה – אז מדוע כל האולמות בה זהים. ישנה אפילו השערה כי הוקמה כמבנה ייצוגי שבה להדגיש את חשיבותו של הידע, לכן הוקמה על בסיס של משחק גאומטרי. על פי גישה זו, נועדו חדרי המבנה לשמש כמקום לימוד והתבוננות.

צורת המתומן היא האלמנט המרכזי בתכנית הבניין. הספרה שמונה חוזרת ומופיעה במספר אלמנטים בבניין, כשהבולט שבהם הוא מספר החדרים בכל קומה. ישנה השערה הנוגעת לצורת המבנה המתומנת. לפי השערה זו כשפרידריך השני, יוזם הבניין, שב מביקורו בירושלים במסגרת מסע הצלב שאותו הוביל, הוא ביקש ליצור מחווה למבנה כיפת הסלע המתומן שבו ביקר.

.

8019

תכנית הטירה: שמונה צלעות, שמונה אולמות, שמונה מגדלים

.

.

ככל הנראה הוקם המבנה באמצע המאה ה-13 ביוזמתו של פרידריך השני, שיש הטוענים שאף היה המתכנן של המבנה. בראשיתה היתה הטירה סמוכה לכפר וכנסיה שלא שרדו וב-1463 היא כבר מוזכרת לראשונה כטירה עצמאית ולא כחלק ממכלול.

הטירה שימשה בין השאר כבית סוהר לאח"מים ובמקביל גם אתר נופש למשפחות אצולה. במאה ה-17 נעזבה הטירה ובאותה עת נבזזה מפרטי הריהוט והגמרים שלה, כמו למשל אריחי השיש שכיסו אותה והאח הגדולה שפיארה את אחד האולמות. לאחר שהמבנה הפך לחורבה עזובה החליטה ממשלת איטליה ב-1876 להשקיע בהסבתה לאתר מורשת ציבורי, תוך שימור הבניין. עבודות השימור התבצעו בשלבים שונים לאורך 100 שנה.

.

.

.

גרמי השמיים היו הבסיס להצבת המבנה בשטח, באופן שבו הצלע שבה נקבעה הכניסה הראשית פונה בדיוק לכיוון מזרח. רוחב כל צלע בין המגדלים הוא 10.3 מטרים. רוחב צלעות החצר הן כ-7 מטרים וגובהן 20 מטרים.

הסלע שעליו נבנתה הטירה מבצבץ כיום למרגלותיה, זאת לאחר שבמהלך שימור וחידוש המבנה, פונו שכבות עפר מסביבתה הקרובה. במקור היה המבנה מצופה בפנים ובחוץ בגימור מפואר יותר מזה של היום. גם הכניסה הנוכחית משוחזרת בחלקה. היא כוללת גרם מדרגות כפול וסימטרי, ועדיין היא פשוטה וקטנה יחסית.

בסך הכל ישנם שמונה אולמות דומים בכל אחת משתי קומות הבניין. בכל אולם פתח הפונה אל החוץ ובחלק מהם גם פתח הפונה אל החצר המתומנת הפנימית. תכנון הקומות נמנע משימוש במסדרון המקשר בין האולמות, והקשר ביניהם מתבצע באמצעות פתח הקבוע בכל אחת מדפנות הצד, והמעבר הוא מאולם לאולם באופן ישיר.

.

Castel_del_Monte_from_above

מבט מהאוויר (2014, צילום: Michael Fritz)

.

.

הביקור כולל מסלול בקומת הקרקע ובקומה העליונה. לראשי מגדלי השמירה אין כניסה. החצר היא האטרקציה של המקום. זוהי חצר סגורה, מתומנת וריקה לגמרי. יתכן ובמקור ניצבה מזרקה במרכזה, אך כיום יש פתח ניקוז ברצפת האבן. מתחת לרצפת החצר שוכן מאגר מים גדול הניזון ממי הגשמים.

עיצובה של החצר מזכיר באר, וניתן לפרש כי בימי הביניים הבאר נמשלה לידע ויתכן שבכך רמז פרידריך השני, יוזם הטירה, על תפיסת עולמו שהציבה את הידע והמדע בראש מעייניו, עוד לפני הדת. מבט למעלה בחצר מאפשר להתבונן ברקיע הממוסגר וזו חוויה יפה ומרגשת שתופסת אותך לפחות לדקה או דקה וחצי.

"בעיני הוא פאר האדריכלות", כתב יגאל תומרקין בעקבות ביקור שערך כאן ונימק: "על שום השתלבותו בנוף על דרך הניגוד – כמו מגדל-מים או מבנה תעשיה בימינו, וכן בגלל ניקיון קויו ונפחיו". תומרקין התייחס למבנה בספרו "מסעות הפלא" (הוצאת דביר ואמקור, 1986) ומאוחר יותר חזר אליו בספרו "הקיסר והצבוע, פרקים ורישומים מחיי פרידריך השני לבית הוהנשטאופן" (הוצאת ירון גולן, 2003).

תומרקין שהשכיל להעריך יצירות שבבסיסן ידע מדעי, התרשם עמוקות מההגיון התכנוני שאותו שיבח במילים "קנון של אדריכלות הנפש […]. זו קתדרלה לחומר, לנפש, שאין לגרוע ואין להוסיף, יש לה את הידע, החוכמה, האיפוק והמסה, שיר אור וצל, דרכים נפתלות". כן התרשם מהפרופורציות האנושיות המאפיינות אותו: "המבנה אינו גדול מדי או מדכא את העומד על ידו, ולכן מידותיו וצורותיו ניתנות לאימוץ גם היום, למרות שזוהי מלאכת מחשבת של אדריכלות מן המאה ה-13".

בחודש מאי מתוכננת להתקיים כאן תצוגת האופנה של גוצ'י.

.

20220406_173354

יגאל תומרקין פרסם שני ספרי קטנים המורכבים מתמונות וטקסטים קצרים על אתרים שבהם ביקר באיטליה וגם בהודו (הוצאת דביר ואמקור, 1986)

.

20220406_173416

קסטל דל מונטה קיבלה הדגשה בספרו של תומרקין

.

WhatsApp Image 2022-04-06 at 20.46.22

הטירה חוזרת ומופיעה גם בספרו של תומרקין מ-2003 "הקיסר והצבוע, פרקים ורישומים מחיי פרידריך השני לבית הוהנשטאופן" (הוצאת ירון גולן, 2003), צילום: נעמה תומרקין. 

.

20220318_143623

אולם בטירה, לפתח החלון שמימין ישנן מדרגות שיוצרות מהלך מיוחד ממרכז החדר הסגור אל המבט החוצה

.

20220318_143345

קמרון צלב

.

20220318_143531

הטירה היתה נטושה ועזובה במשך שנים ארוכות ובעת ההיא נבזזה, כולל האח שעמדה כאן

.

20220318_143258

האולמות הזהים מאורגנים סביב לחצר בשתי הקומות כשפתחים מקשרים מאולם לאולם ולכן אין כאן מסדרון נפרד

.

20220318_143909

חוץ מקצת תאורה ומעט מאד תצוגה המקום נותר נקי

.

20220318_142758

שלוש כניסות בלבד מובילות אל החצר הפנימית

.

20220318_142745

כאן אפשר להתרשם משרידי חיפוי

.

20220318_143155

החצר נראית כמו בור בעומק 20 מטרים. בקומה העליונה היו מרפסות עץ מקורות שלא שרדו

.

20220318_143039

השמים במסגרת מתומנת

.

20220318_143033

במרכז פתח ניקוז, אך במקור ניצבה כאן מזרקה עם בריכת נוי

.

20220318_143551

מדרגות באחד מהמגדלים מובילות אל הקומה העליונה

.

20220318_143239

במגדלים הפתחים צרים ועמוקים במיוחד

.

20220318_144100

במדרגות

.

20220318_143729

בחדר הזה עיצוב הפתחים מעיד כי שימש כנראה למלך

.

20220318_143635

חדר המלוכה

.

20220318_143809

בקומה העליונה יש כמה פתחים בודדים המשקיפים לחצר ובמקור הובילו למרפסת עץ היקפית שלא שרדה

.

.

20220318_143940

הדפנות הפנימיות של החצר מתייחדות בקשתות מחודדות

.

20220318_143840

רוחב כל צלע הוא כ-7 מטרים.

.

20220318_143935

במקור ניצבה במרכז בריכת נוי ומתחת לרצפת החצר קיים מאגר מים גדול, נוסף על המאגרים המשולבים במגדלים

.

20220318_143744

שירותים

.

20220318_143714

נוף מהקומה העליונה: יש מסעדה יפה וגם מבנה שבנייתו לא הושלמה

. . .

20220318_145719

באזור ישנם אינספור מבני אבן פשוטים ויפים הקרויים טרולי (Trulli). ליד אחד מהם עצרתי

.

20220318_145738

גומחות בחזית המבנה

.

20220318_145811

פתח כניסה

.

.

20220318_145820

מעבר צר ונמוך מוביל לחדר פנימי

.

20220318_145826

ריק

מקומות נוספים באיטליה שהסתובבתי בהם:

.

כנסיית סנטה מריה אנונציטה במילאנו (ג'ובאני מוציו + דן פלווין)

אולם תצוגה של אוליבטי בכיכר סן מרקו בונציה (קרלו סקרפה)

חנות הספרים בביאנלה של ונציה (ג'יימס סטרלינג )

כנסיית יוחנן המטביל במילאנו (ג'ובאני מוציו)

מרכז האמנות של קרן פראדה (רם קולהאס)

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: