סיבוב בבלפור 26-24 בתל אביב

הכניסות המרשימות בשני קצותיו של הבניין השוכן על שני מגרשים צמודים ברחוב בלפור 24 ו-26, הן מהייחודיות בעיר. המבנה מ-1937, שנקרא במקור "בית ירוזלימסקי" ותוכנן בידי האדריכל מיכאל פלאטו (שלא הצלחתי לגלות עליו פרטים נוספים לבד מזה שתכנן את הבניין שלפנינו), לא עבר כל שיפוץ מאז נחנך לפני קרוב ל-85 שנה אך הוא הוכרז לשימור.

נותרו בו כמעט כל פרטי הבניין המקוריים, אך בעוד שחלקו המזרחי מוזנח באופן קיצוני, הרי שזה המערבי מטופח טיפה ואפילו מזרקת המים שלצד הכניסה פועלת. בעקבות ספרו של הצלם יגאל גבזה קפצתי עם איתי לסיבוב ביום חמישי האחרון (שסיפר שיונתן, בנו, אוהב את בריכת הנוי).

ועל כך ברשימה זו.

.

267652698_5174714365891437_819713149188796599_n

1937

.

צילום מסך 2021-12-11 222627

בלפור 26-24

.

ספק אם הייתי עוצר לבדוק מה יש כאן בבלפור 26-24 אם לא הייתי מעיין בספר התצלומים של הצלם והאדריכל יגאל גבזה Form and Light. ומה משך אותי בשתי התמונות של הבניין שגבזה בחר להציג בספרו? האלמנט הראשון הוא המדף יוצא הדופן שאותו עיצב האדריכל למבואת הכניסה והאלמנט השני הוא המזרקה המונומנטלית שאותה קבע בחצר הקדמית.

את הספר form and light הוציא גבזה ב-2018 בהוצאת הספרים Hirmer, והוא כולל אוסף נכבד של תצלומים שחושפים את יכולות הצילום ונקודות המבט שלו. אלה תצלומים שמדגישים את האיכויות של הבנייה בתל אביב של שנות ה-30 כשהדגש הוא על הצורה והאור. הספר כולל גם עבודת תחקיר שהודות לה התגלו לי כמה מבנים לא ידועים ואת זהות האדריכלים שתכננו אותם.

מגזין DEZEEN בחר בו כאחד מ"10 הספרים שיספרו לך את כל מה שאתה צריך על הבאוהאוס". לאחרונה החלה חברת Tala הבריטית המתמחה בעיצוב גופי תאורה, לשווק גופי תאורה שעוצבו בהשראת תמונותיו של גבזה המופיעים בספר ולדבריהם המנורה היא "מחווה לחלוצים שעיצבו את הבניינים היוצאים מן הכלל בתל אביב".

הספר כולל גם שלושה טקסטים המופיעים בפתחו שאותם כתבו גבזה בעצמו, הצלם גלעד אופיר וגם אני. הוא נמכר בתל אביב בין השאר במרכז באוהאוס (בו מוכרים כמעט את כל ספרי האדריכלות שקשורים לכאן), בחנות שבמוזיאון תל אביב לאמנות ובמוזיאון ארץישראל (מוז"א) ובבית ליבלינג.

.

WhatsApp Image 2020-07-03 at 09.00.19

ספר התצלומים שפרסם יגאל גבזה Form and Light (Hirmer Publishers), חושף אמנם את יכולות הצילום ונקודות המבט שמדגישות את האיכויות בבנייה התל אביבית של שנות ה-30, אבל הוא גם חושף מבנים פחות ידועים שלא כדאי לפספס.

.

.

"זו הזנחה פושעת", אומר בכאב יגאל גבזה מהרשמותו מהבניין בבלפור 26-24 שאותו הוא צילם לספרו ובעקבותיו הגעתי לכאן. "מדובר בפנינה שבגלל ריבוי בעלויות, או שהם רבים ביניהם או שאין מספיק כסף לבעלים אז הבניין לאט-לאט מדרדר, זו הרעה החולה של הרבה מהבניינים האלה".

גבזה מרחיב ומספר על כל אחד משני התצלומים שמופיעים בספר וחושף משהו מנקודת מבטו החדה:

"בגלל העצים שבחזית וגם מצבו הכללי של הבניין, אני בשעתו התמקדתי במדף ובברכה. היה תצלום נוסף של הפרגולה שעל הגג שלא הכנסתי לספר. "במדף הזה שיש בכניסה מצאתי מחווה לוילה סבואה [שתכנן האדריכל לה קורבוזיה בפרבר של פריס, 1931, מ"י]. בוילה יש כיור לנטילת ידיים שמקבל אותך בכניסה. כאן יש לך את המדף כניסה הפיסולי שהוא מעין Welcome home, שמזמין אותך להניח עליו את הסל לפני שאתה ממשיך למדרגות כדי לטפס לדירה. בבלפור אין אלמנט של מים כמו הכיור, אבל בחלק העליון של העמוד רואים פתח קטן שממנו כנראה זורמים מים ולכן משהו מזכיר את הכיור, למרות שלדעתי מדובר בתקלה וזה שריד לגוף תאורה. אין תמונות היסטוריות של המקום ולכן אני לא יודע בוודאות. בצילום של המדף נעזרתי במד-אור ידני, כי הצילום הוא מול האור והמד מדייק יותר כי חשוב לי שהזכוכיתש ברקע לא תשרף. לכן עשיתי מספר חשיפות כדי לתפוס את המדף וגם את החומריות של הזכוכית שברקע.

.

WhatsApp Image 2021-12-12 at 10.48.20

מימין: המדף במבואת הכניסה לרחוב בלפור 26 בתצלום מאת יגאל גבזה המופיע בספר Form and Light

.

"את התצלום של הבריכה אני מאד אוהב. בתצלום מודגשת החומריות של הפסיפס הצבעוני והמונומנטליות של המזרקה. פחות מודגש פה הנפח ולכן לא רואים בו את הבריכה העגולה, אבל כן רואים ברקע ולא בפוקוס את ה-Piloti [עמודים דקים שנושאים את הבניין ומהווים חלק בלתי נפרד מהרעיון של הרמת המבנה מעל לקומת קרקע מפולשת, מ"י]. ניסיתי לתפוס את המזרקה מכמה זויות, אבל החומריות והמראה שמזכיר קצת מצבה תפס אותי יותר מהכל".

.

WhatsApp Image 2021-12-12 at 10.48.19

מימין: המזרקה בחצר הקדמית של בלפור 24 בתצלום של יגאל גבזה

.

.

הבניין הוקם על מגרש כפול בשטח של דונם אחד, כשרחוב בלפור מלווה את חזיתו הראשית לכל אורכה, ואת שתי חזיתות הצד מלווים הרחובות עין ורד ומלצ'ט. בקומת הקרקע הפונה לרחוב עין ורד נקבעו במקור שני מקומות חניה מקורים שהוסבו לחנויות וכיום משמשים סוכנות לתיווך נדל"ן וחנות לספרי לימוד.

בהתאם לחוק העירוני הוקם הבניין בנסיגה קלה מרחוב בלפור, לכן בחזיתו תמצאו את שרידיה של גינה קטנה הנמתחת לכל אורך המגרש. הבניין בנוי בצורת האות ח' כך שבעורפו חצר פנימית ומשותפת לשני הבניינים ומהווה זירה מרכזית בחייהם של חתולי הרחוב. אם מרימים את הראש אז ניתן לצפות על הפרגולה הגדולה והיפה שנקבעה בקומת הגג ושרדה בשלמותה.

שתי כניסות נפרדות נקבעו בשני קצותיו של הבניין וכל אחת מהן עוצבה באופן שונה אך דומה. שתיהן עוצבו בפאר יחסי, לרבות מבואת כניסה המוקפת במסכי זכוכית. בכניסה המזרחית תמצאו מדרגות רחבות שמחברות לרחוב, יש ערוגה מעוצבת ובמרכז המבואה ניצב עמוד שבחלקו התחתון מדף מעוגל בגובה המתאים להניח עליו כדברי יגאל גבזה את התיק או הסל. בחצר שצמודה לכניסה השנייה קבע האדריכל בריכת נוי עגולה. בריכה זו מחופה באבן כורכר מקומית ולצדה מזרקה בצורת עמוד מונומנטאלי שבמקור שלחה מבעד לשלושה פתחים זרנוקי מים עדינים (כיום רק פתח אחד פעיל). במבואה ישנו שקע רחב ועמוק שבעבר הואר באמצעות מנורה ייעודית ובו ספסל ישיבה.

חיפוי החלק הבנוי של המבואות מורכב מלוחות ירקרקים, בעוד שבחדרי המדרגות נעשה שימוש באריחים צהובים. סביר להניח שכל אלה הגיעו לכאן כמו עוד פרטי בניין רבים באמצעות משלוח מגרמניה שממשלתה אסרה אז על הוצאת כסף מהמדינה. לכן מצאו המהגרים היהודים את הדרך להוציא את הונם מגרמניה באמצעות סחורות. הרחבה בנושא תוכלו למצוא בקטלוג "הליפט", שליווה את התערוכה "טרנספראומבאו: ליבלינג" שיצא לאור ב-2020 על ידי בית ליבלינג.

הדירות שונות זו מזו; מיעוטן בנות שני חדרים ("חדר דירה וחדר אוכל") או ארבעה חדרים ("חדר שינה, חדר אורחים, חדר עבודה וחדר אוכל") ומרביתן בנות שלושה חדרים ("חדר שינה, חדר עבודה וחדר אוכל"). בדירות מרפסות שהבולטות שבהן פונות לרחוב בלפור ואלה הן בעיקר מרפסות שקועות.

הסגנון העיצובי של הבניין הוא בינלאומי וטיפוסי לתקופה, לכן חדרי המדרגות שתמצאו כאן דומים מאד לעוד עשרות רבות של חדרי מדרגות בבתים שנבנו בתל אביב באותה העת. לא תמצאו כאן את הקישוטיות של הפרטים שמאפיינים את הסגנון האקלקטי, אלא קוים נקיים וצורות בסיסיות כמו מלבן וגם עיגול (שמופיע בפתחי חלונות אחדים שנקבעו בחלקם התחתון של שני חדרי המדרגות). יש כאן את גג הפעילות עם הפרגולה וחדרי הכביסה וכן את בריכות הנוי שאפיינו לתקופה קצרה את הבנייה בתל אביב של שנות ה-30. המזרקה של הבריכה דוקא מזכירה את סגנון האר-דקו.

.

צילום מסך 2021-12-12 172412

תכנית קומה ב' (מקור: גנזך עיריית תל אביב יפו)

.

.

האדריכל של הבניין, מיכאל פלאטו, חתום לפעמים מיכאל פלאטא ולפעמים ש. פלאטו. לא מצאתי עליו כל מידע נוסף אך מפתיע לגלות שאדריכל שתכנן בית דירות גדול, מרכזי ומפואר נעלם כך. אם ידועים לכם פרטים על האדריכל אז אשמח לקבל ולעדכן את הרשימה.

אנקדוטה על בעלי הבניין דב ורחל ירוזלמסקי, שאותה מצאתי במסגרת חיפוש פרטים אודותם. השניים התגוררו בבניין. באוקטובר 1940 דיווח עיתון "הבוקר", על שיטה חדשה שאימצה כנופיית שודדים: החבורה מגיעה לדירות מגורים ברחבי העיר כשהם מחופשים לשוטרים. הם דורשים מבעלי הדירות את כספם בטענה שיתכן ומדובר בכסף שנשדד מהבנק והדבר נדרש לבדיקה. בתמורה הם מוסרים לדיירים "קבלה" מזוייפת ונמלטים עם שללם.

"נדהמתי כאשר ראיתי שוטרים מזויינים בביתי", סיפר ירוזלמסקי לכתב העיתון שבא לראיין אותו לאחר שנשדד בדירתו שברחוב בלפור. "חשבתי שאלה שודדים אבל כאשר מסרו לי פקודת חיפוש ואחר כך גם קבלה רשמית האמנתי שאלה הם שוטרים. אין לתאר את הבהלה שאחזה את בני הבית כאשר השודדים אמרו לי שיש ברשותי כסף שנשדד מבנק אפ"ק. מסרתי את הכסף ורציתי שהשוטרים יעזבו את ביתי". הוא הוסיף: "אינני חרד לכסף שנשדד, אבל הפחד והבהלה קפחו עשר שנים מחיי".

.

20211209_142514

הכניסה לבלפור 26 היא דרך מדרגות רחבות וחגיגיות

.

20211209_142521

שורה של עמודים דקים מקבלת את פני הבאים

.

20211209_142528

עורגה מעוצבת בפינת המגרש

.

20211209_142538

מעניין מה צמח פה

.

20211209_142606

קופסת זכוכית ובצמוד לה חתול חמוד

.

20211209_142615

הזכוכית עם דוגמה ולכן רק האור חודר פנימה ואין קשר עין בין הפנים ובין החוץ

.

20211209_142636

הכל נותר מקורי כולל הדלתות. תיבותה דואר הן חדשות יחסית ואלה המקוריות נמצאות בפנים

.

20211209_142716

המבואה מוזנחת והתאורה לא עובדת

.

20211209_142655

במרכז האולם ישנו עמוד כשבחלקו התחתון מדף רחב ומעוגל

.

20211209_142703

מה זה החור שבמרכז העמוד שנראה שיצאו ממנו מים? האם זה שריד לקיומו של גוף תאורה?

.

20211209_142731

אור

.

20211209_142739

חיפוי הקירות באריחים ירקרקים שכנראה הובאו מגרמניה הנאצית במסגרת "הסכם ההעברה" שאסר על הוצאת כסף מזומן מגרמניה אך התיר הוצאת סחורות

.

20211006_165039

תיבות הדואר המקוריות כבר אינן בשימוש

.

20211209_142829

הכניסה למדרגות

.

20211209_142937

בקומות התחתונות פתחי החלונות חסומים והיות ואין תאורה מלאכותית אז האפלה שולטת. רק בקומות העליונות חודר אור מבעד לחלונות הפונים לחזית

.

20211209_142942

מאחז יד מעץ מקורי

.

20211209_142912

שתי דירות בכל קומה ועוד דירה באמצע המהלך

.

20211209_142952

אריחים צהובים

.

20211209_143017

יש גם ספסל עץ קטן שמשולב לצד החלון

★★★

20211006_165707

חזית הצד הפונה לרחוב עין ורד כוללת גם שני עסקים שמאכלסים שני חדרים שתוכננו במקור כחניוני רכב מקורים: חנות ספרי לימוד וסוכנות לתיווך נדל"ן

.

20211006_165509

החצר שבעורף המגרש כוללת גם חלק מוגבה שמעיד על השינויים בטופוגרפיה הטבעית שנערכו כאן עם הקמת המבנה

.

20211209_143532

הכניסה לבלפור 24 היא ממפלס הרחוב ומשני צדיה קירות התומכים בערוגות

.

20211209_143543

חזית הבניין המסתתרת מאחורי עצים ותיקים מגלה מרפסות שקועות לכל אורך החזית

.

20211209_143627

בריכת נוי לדגי זהב עם מזרקה 

.

20211209_143618

המזרקה הייחודית היא ללא ספק מהיפות שהוקמו בתל אביב

.

20211006_170510

ירוק מנטה

.

20211209_143631

גם כאן תמצאו קופסת זכוכית במסגרת של עץ

.

20211209_143550

כאן תיבות הדואר משולבות לצד הכניסה במסך הזכוכית

.

20211209_143714

אבל אין כאן את העמוד עם המדף (כי הם קבלו את המזרקה ונדרש כנראה שיויון)

.

20211006_165826

חלקו הפנימי של מתקן תיבות הדואר: עבודת עץ מעולה שנותרה שלימה.

.

20211209_143641

אבל יש כאן נישה עם ספסל עץ וגם מראה עם מדף קטן

.

20211209_143654

ובקצה המדרגות

.

20211209_143717

גם כאן שולטת קרמיקה צהובה

.

20211209_143723

ומסכי זכוכית שנועדו להחדיר אור ואוויר טבעיים

.

20211209_143735

שתי דירות בקומה

.

20211209_143813

מעקה העץ מתעגל כיחידה אחת

.

20211209_143746

ובקומות העליונות פתחי החלונות רחבים וגבוהים

מקומות נוספים בתל אביב שעליהם כתבתי:

.

רופין 51 (דב כרמי)

רופין 40 (אריה קרפץ)

בית קרסו (אריה כהן)

גורדון 79 (סם ברקאי)

גן הבנים (גדעון שריג)

בן גוריון 88 (אליהו וולמן)

ויזל 11 (מרדכי רוזנגרטן)

אד"ם הכהן 10 (דב כרמי)

גשר הבעש"ט (צבי הראל)

בלפור 33 (מרדכי רוזנגרטן)

גשר אוסישקין (קיסלוב קיי)

דיזנגוף 127 (מרדכי רוזנגרטן)

תיכון עירוני ה' (אבא אלחנני)

גרוזנברג 27 (אברהם פרידמן)

שנאי בדרך יפו (ריכרד קאופמן)

אמיל זולא 8 (יוסף וחיים כשדן)

פיארברג 32-30 (יצחק רפופורט)

האנגרים בנמל יפו (פרדריק פלמר)

מבחר בתים שתכנן יהודה מגידוביץ

בית אגד הנטוש (נדלר נדלר ביקסון)

הריסת בית אגד (נדלר נדלר ביקסון)

מגדל דיזנגוף סנטר (מרדכי בן חורין)

בניין נפתלי (אריה אל-חנני וניסן כנען)

בית הקיבוץ הארצי (שמואל מסטצ'קין)

סמטת שפ"ר 10-9 (עמיר פלג ועדי גל)

פרישמן 52 פינת שפינוזה 2 (זאב רכטר)

בית העוגן ברחוב פינסקר 23 (פנחס היט)

בן יהודה 85 פינת גורדון 22 (שלמה גפשטיין)

תחנת קרליבך התת-קרקעית של הרכבת הקלה

המרכז המסחרי ברח' הגליל והשרון (שלמה גפשטיין)

בית חביב ברחוב שלמה המלך 33-31 (שלמה גפשטיין)

שיכונים ברחוב סלנט בשכונת שפירא (דן איתן ויצחק ישר)

בית הכנסת בסלנט 24 בשכונת שפירא (בלהה וארתור שרגנהיים)

בית הכנסת היכל יהודה בסומייל (יצחק טולדנו, אהרון רוסו ועמירם ניב)

בית הכנסת לזכר קדושי אנטופול (שמואל מוהילבר ומשה קופמן)

מרכז הסיינטולוגיה שהיה קולנוע אלהמברה (אליאס אל-מור)

אהרונוביץ 10 פינת גליקסון 11 (רישרד ברזילי וש. האוסמן)

בית קדם ביצחק שדה 26 פינת המסגר 44 (מקס טינטנר)

בר כוכבא 16 – בית האדריכלים שולמית ומיכאל נדלר

רופין 11 פינת של"ג 12 (לודוויג ראוך ובן ציון שילמבר)

דיזנגוף 105 פינת פרישמן 39 (יהודה ורפאל מגידוביץ)

תיכון להיי-טק ולאמנויות בנוה עופר (וינשטין ועדיה)

שדרות בן גוריון 39 פינת גרץ 2 (יהודה מגידוביץ)

דירת קאסי אריסון ב-The Jaffa (ערן בינדרמן)

בית הנוער העובד והלומד (שמואל מסטצ'קין)

לואי מרשל 38 (משה לופנפלד וגיורא גמרמן)

מנדלסון 4 (מרדכי זברודסקי ויצחק בונה)

נחלת בנימין 16 – בית הכדים (זאב רכטר)

ח"ן 15 (אברהם ברגר ויצחק מנדלבוים)

קאנטרי רמז-ארלוזורוב (מייזליץ כסיף)

סיור בעקבות אדריכל יהודה מגידוביץ

אחד העם 91 – בית פריד (זאב רכטר)

הגר"א 17 – בית גרפוליט (צבי גבאי)

מעונות סטודנטים בשכונת התקווה

בית ז'בוטינסקי (מרדכי בן חורין)

דירת דן אריאלי (רבקה כרמי)

קונכייה אקוסטית (צבי הקר)

קאנטרי רמז (מייזליץ-כסיף)

ראש פינה 26 (אריה כהן)

מעונות השוטרים בויזל 16

בית האוניה בבנדה 59

בית הדר (קרל רובין)

בקולוסיאום

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • זאב זיוון  ביום 13/12/2021 בשעה 8:29

    בתור ילד שכן ברחוב בלפור היינו מצלצלים באינטרקום לשוכני הבניין. ביניהם בחלק המזרחי הייתה משפחת הוריו של דן מרגלית. אמו הייתה מפקחת בחינות הסקר בבית ספר בלפור בו למדתי.

  • אליעזר  ביום 21/12/2021 בשעה 9:26

    תודה רבה, בזכות הכתבה סיירתי שם לאחר העבודה, נהניתי מאוד, אכן העזובה ניכרת, לדעתי רוב רובן של הדירות מושכרות (לפי פתקי השמות על תיבות הדואר), ומכאן ההזנחה, כנראה בעלי הדירות רק רוצים ״לחלוב״ אות

  • ארז  ביום 24/12/2021 בשעה 18:36

    מיכאל,

    אם כבר היית ליד, למה עדיין אין רשומה על "בית הבריאות"? לטעמי מבנה הציבור הכי מרשים בתל אביב. לפחות מבחוץ.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: