התחנה שמצויה בשלב המתקדם ביותר היא תחנת גשר אם המושבות הצמודה לכביש 4 בתחום בני ברק. תחנה שתשרת את נוסעי הקו האדום של הרכבת הקלה כבר כמעט גמורה. אפילו מערכת מיזוג האוויר כבר פועלת. רק נותר להוריד את הניילונים, לכרטס ולעלות על הרכבת. מדובר בתחנה התת-קרקעית הגבוהה ביותר מבין עשר התחנות התת-קרקעיות. עומקה מגיע רק ל-15 מטרים מתחת לפני הקרקע. לעומתה, תחנת קרליבך מצויה בשלב שלד ומגיעה עד לעומק של 52 מטרים מתחת לאדמה.
ביקור בשלב הזה שבו נת"ע שתכננה ובונה את הפרויקט פותחת לראשונה לביקור את התחנה הוא מרגש. מדובר ברגע שבו הכל נקי וחדש ובעיקר ריק – ללא נוסעים וללא רכבות. כמה תקוות תולים ברכבת הזו שתוציא אותנו מהפקקים הבלתי נגמרים… בתכלס מדובר ברכבת הקלה שתעבוד הכי פחות בעולם – היא לא תעבוד בחגים, לא בשבתות ולא בשעות הלילה המאוחרות.
ועל כך ברשימה זו.
.

2022
.

תחנת גשר אם המושבות (המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)
.

גשר הולכי הרגל לשירות נוסעי התחנה תוכנן במשרדה של האדריכלית עדה כרמי-מלמד וכבר מונח בחלקו במקומו מעל לכביש 4
.
.

החלק היחיד שמשלימים בימים אלה בתחנה הוא הפיתוח שעל פני הקרקע
.
.
(1) מפלס הקרקע
תחנת אם המושבות שונה משאר תחנות הרכבת הקלה התת-קרקעיות בכך שהיא בנויה באזור שכיום הוא לא צפוף בבינוי ולמעשה אין לידה כל בניין. התחנה ממוקמת במקביל לכביש 4 (ולא מתחתיו) והודות לכך שהיה לה קצת יותר מקום, אז כל התשתיות שלה תוכננו באותו מפלס, ולא כמו בשאר התחנות שבהן הן מוקמו במפלס נוסף כדי לחסוך בשטח.
התחנה מתפרסת על פני כ-7,000 מ"ר שטח בנוי בשתי קומות תת-קרקעיות. היא נמתחת לאורך של 206 מטרים ורוחבה מגיע ל-16 מטרים.
מצב העבודה בתחנה הוא בשלבים האחרונים של הגימורים ופיתוח השטחים שעל פני הקרקע. על פני הקרקע הקופסאות הלבנות של המעליות הן בינתיים החלק הבולט ביותר. בימים אלה גם מקימים את גשר הולכי הרגל שיחבר בין התחנה שמצויה בצד של בני ברק ובין אזור התעסוקה שנמצא באזור של פתח תקווה. את הגשר תכנן משרדה של האדריכלית עדה כרמי מלמד. הגשר יתייחד בשלושה תרנים שמהם ימתחו כבלים. בינתיים הם טרם הוקמו.
.

המעלית והדרגנועים כבר עובדים
.

המעלית
.

יורדים במדרגות
.

עומק התחנה 15 מטר מתחת לקרקע
.

מנוחת העובדים
.

צידניות וסולם
.
.
(2) מפלס 1-
מבואת הכניסה שאליה יורדים בשני דרגנועים או במדרגות שנקבעו ביניהם, מתאפיינת בציפוי לוחות אמאייל ירקרקים. לכל תחנה קבעו המתכננים גוון אחר, כדי שבלי צורך לשמוע את הכרוז או לקרוא את השלט, ניתן יהיה לדעת לפי הצבע באיזו תחנה נמצאים נמצא.
.

הגוון שנבחר לתחנה הוא ירקרק, לכל תחנה גוון אחר כדי להקל על ההתמצאות
.

אולם הכרטוס הגדול כבר מואר כולו ובמרכזו המעליות שיורדות אל הרציפים שבמפלס התחתון. החיפוי שמשמאל מורכב מלוחות בטון עם סיבי זכוכית.
.

הפרדה בין אלה שבאים ואלה שיוצאים
.

המעצבים דאגו להפריד בין גוון הריצוף באזור המעבר לאלה שבאים ובין גוון הריצוף באזור של אלה שיוצאים
.
.
(3) מפלס 2-
הרציף הוא כמו אקווריום והוא כולו מפנה מסכים ודלתות של זכוכית אל המסילה. רק כשהרכבת תגיע ותיעצר אז יפתחו הדלתות לנוסעים היוצאים והנכנסים. כמו בכל שאר התחנות ובהתאם לאורכה של הרכבת גם כאן אורכו של הרציף מגיע ל-80 מטרים. וכמו בשאר חלקי התחנה אז גם כאן תמצאו לוחות אמאייל בגוון ירקרק.
הרכבת הקלה לא רק תשמש לתנועת נוסעים, אלא גם למילוט בשעת חירום. התחנות תוכננו באופן שבו הן יוכלו להיות מרחב מוגן גם למשל בעת מתקפת אב"כ. לכן, הותקנו בתחנה דלתות הדף עצומות שמשקלה של כל אחת מגיע לשבעה טון. הסגירה היא ידנית.
.

בקומה התחתונה ביותר מצויים רציפי הרכבות, אחד מכל צד
.

מסכי זכוכית ודלתות חשמליות מפרידות בין מסילה שבה תעבור הרכבת ובין הרציף הממוזג
.

הדרגנועים מכוסים כדי שיישמרו לקראת הפתיחה בעוד שנה ושלושה חודשים
.

המעליות
.

מבט מפינת הרציף אל המסילה
.

אין רכבת בינתיים אז אפשר לגלוש אל המסילה
.

הכל נקי
.

דלתות הדף עצומות שמשקלה של כל אחת מגיע לשבעה טון הופכות את התחנה למקלט עצום. הסגירה היא ידנית.
.

מול התחנה מנהרת הרכבת בחתך מלבני אבל בהמשך היא אליפטית
.

המנהרה ובה המסילה ממשיכה לכיוון צפון-מזרח עד לדיפו שבקריית אריה (הקצה הצפוני של אזור התעסוקה של פתח תקווה)
.

המנהרה נחפרה ונבנתה על ידי מכונה אחת שפורקה בסיום העבודה
.

בחדר צדדי שמור מתקן ענק שבו יפוצצו בשעת הצורך מטענים חשודים
.

האחוריים של התחנה הם חלק לא פחות מעניין – מסדרונות ארוכים, מוארים ורחבים שמובילים לעשרות חדרים ואולמות שנועדו לשרת את התחנה בשוטף, בחירום ובעתיד
.

עיקר האולמות מוקדש לאוורור ומיזוג התחנה וכן המסילה
.

הכל חדש ומבריק
.

הכל בסדר
.

המתקן הזה נועד לאוורר את סביבת המסילה כדי שאם הרכבת תתקע אז הנוסעים לא יתבשלו במנהרה התת-קרקעית
.

התריסים הם חלק מהמערכת
.

סיימנו להיום
.

אילליקה
.

במקום הראשון
★
שיר לסיום:
.
★
תגובות
היי מיכאל,
תודה על הכתבה.
זרקת אותי לפרוייקט הגמר שלי (בשיתוף ערן אהרונסון מה-HIT) ב-2006
(עד כמה שידוע לי זה היה פרוייקט הגמר ראשון שהיה שת"פ בין ארכיטקטורה בבצלאל לעיצוב תעשייתי ב-HIT והוגש בשני המוסדות):
לקחנו את "הקו האדום" התת"ק ו"הסבנו" אותו ל"עיר תחתית" הפעילה ביום ובלילה ויודעת להפוך בחירום למקלט אב"כ ל-400,000 אנשים
שם נכנס עיצוב תעשייתי (בגדול, קיטים לבניית חללי מגורים בתוך המפלצת הזאת…)
בכל מקרה, תודה על התזכורת :))
שנה טובה.
עפרי
מאלף!