סיבוב בתחנת גשר אם המושבות של הרכבת הקלה

התחנה שמצויה בשלב המתקדם ביותר היא תחנת גשר אם המושבות הצמודה לכביש 4 בתחום בני ברק. תחנה שתשרת את נוסעי הקו האדום של הרכבת הקלה כבר כמעט גמורה. אפילו מערכת מיזוג האוויר כבר פועלת. רק נותר להוריד את הניילונים, לכרטס ולעלות על הרכבת. מדובר בתחנה התת-קרקעית הגבוהה ביותר מבין עשר התחנות התת-קרקעיות. עומקה מגיע רק ל-15 מטרים מתחת לפני הקרקע. לעומתה, תחנת קרליבך מצויה בשלב שלד ומגיעה עד לעומק של 52 מטרים מתחת לאדמה.

ביקור בשלב הזה שבו נת"ע שתכננה ובונה את הפרויקט פותחת לראשונה לביקור את התחנה הוא מרגש. מדובר ברגע שבו הכל נקי וחדש ובעיקר ריק – ללא נוסעים וללא רכבות. כמה תקוות תולים ברכבת הזו שתוציא אותנו מהפקקים הבלתי נגמרים… בתכלס מדובר ברכבת הקלה שתעבוד הכי פחות בעולם – היא לא תעבוד בחגים, לא בשבתות ולא בשעות הלילה המאוחרות.

ועל כך ברשימה זו.

.

240807175_4823992964296914_2565591126434817613_n

2022

.

אםהמושבות1

תחנת גשר אם המושבות (המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)

.

20210804_124612

גשר הולכי הרגל לשירות נוסעי התחנה תוכנן במשרדה של האדריכלית עדה כרמי-מלמד וכבר מונח בחלקו במקומו מעל לכביש 4

.

.

20210804_124443

החלק היחיד שמשלימים בימים אלה בתחנה הוא הפיתוח שעל פני הקרקע

.

.

(1) מפלס הקרקע

תחנת אם המושבות שונה משאר תחנות הרכבת הקלה התת-קרקעיות בכך שהיא בנויה באזור שכיום הוא לא צפוף בבינוי ולמעשה אין לידה כל בניין. התחנה ממוקמת במקביל לכביש 4 (ולא מתחתיו) והודות לכך שהיה לה קצת יותר מקום, אז כל התשתיות שלה תוכננו באותו מפלס, ולא כמו בשאר התחנות שבהן הן מוקמו במפלס נוסף כדי לחסוך בשטח.

התחנה מתפרסת על פני כ-7,000 מ"ר שטח בנוי בשתי קומות תת-קרקעיות. היא נמתחת לאורך של 206 מטרים ורוחבה מגיע ל-16 מטרים.

מצב העבודה בתחנה הוא בשלבים האחרונים של הגימורים ופיתוח השטחים שעל פני הקרקע. על פני הקרקע הקופסאות הלבנות של המעליות הן בינתיים החלק הבולט ביותר. בימים אלה גם מקימים את גשר הולכי הרגל שיחבר בין התחנה שמצויה בצד של בני ברק ובין אזור התעסוקה שנמצא באזור של פתח תקווה. את הגשר תכנן משרדה של האדריכלית עדה כרמי מלמד. הגשר יתייחד בשלושה תרנים שמהם ימתחו כבלים. בינתיים הם טרם הוקמו.

.

20210804_123854

המעלית והדרגנועים כבר עובדים

.

20210804_124658

המעלית

.

20210804_124625

יורדים במדרגות

.

20210804_124706

עומק התחנה 15 מטר מתחת לקרקע

.

20210804_130004

מנוחת העובדים

.

20210804_135400

צידניות וסולם

.

.

(2) מפלס 1-

מבואת הכניסה שאליה יורדים בשני דרגנועים או במדרגות שנקבעו ביניהם, מתאפיינת בציפוי לוחות אמאייל ירקרקים. לכל תחנה קבעו המתכננים גוון אחר, כדי שבלי צורך לשמוע את הכרוז או לקרוא את השלט, ניתן יהיה לדעת לפי הצבע באיזו תחנה נמצאים נמצא.

.

20210804_130038

הגוון שנבחר לתחנה הוא ירקרק, לכל תחנה גוון אחר כדי להקל על ההתמצאות 

.

20210804_130759

אולם הכרטוס הגדול כבר מואר כולו ובמרכזו המעליות שיורדות אל הרציפים שבמפלס התחתון. החיפוי שמשמאל מורכב מלוחות בטון עם סיבי זכוכית.

.

20210804_130845

הפרדה בין אלה שבאים ואלה שיוצאים

.

20210804_131231

המעצבים דאגו להפריד בין גוון הריצוף באזור המעבר לאלה שבאים ובין גוון הריצוף באזור של אלה שיוצאים

.

.

(3) מפלס 2-

הרציף הוא כמו אקווריום והוא כולו מפנה מסכים ודלתות של זכוכית אל המסילה. רק כשהרכבת תגיע ותיעצר אז יפתחו הדלתות לנוסעים היוצאים והנכנסים. כמו בכל שאר התחנות ובהתאם לאורכה של הרכבת גם כאן אורכו של הרציף מגיע ל-80 מטרים. וכמו בשאר חלקי התחנה אז גם כאן תמצאו לוחות אמאייל בגוון ירקרק.

הרכבת הקלה לא רק תשמש לתנועת נוסעים, אלא גם למילוט בשעת חירום. התחנות תוכננו באופן שבו הן יוכלו להיות מרחב מוגן גם למשל בעת מתקפת אב"כ. לכן, הותקנו בתחנה דלתות הדף עצומות שמשקלה של כל אחת מגיע לשבעה טון. הסגירה היא ידנית.

.

20210804_132554

בקומה התחתונה ביותר מצויים רציפי הרכבות, אחד מכל צד

.

20210804_132559

מסכי זכוכית ודלתות חשמליות מפרידות בין מסילה שבה תעבור הרכבת ובין הרציף הממוזג

.

20210804_133131

הדרגנועים מכוסים כדי שיישמרו לקראת הפתיחה בעוד שנה ושלושה חודשים

.

20210804_132711

המעליות

.

20210804_132636

מבט מפינת הרציף אל המסילה

.

20210804_135038

אין רכבת בינתיים אז אפשר לגלוש אל המסילה

.

20210804_132925

הכל נקי

.

20210804_134047

דלתות הדף עצומות שמשקלה של כל אחת מגיע לשבעה טון הופכות את התחנה למקלט עצום. הסגירה היא ידנית.

.

20210804_134032

מול התחנה מנהרת הרכבת בחתך מלבני אבל בהמשך היא אליפטית

.

20210804_134226

המנהרה ובה המסילה ממשיכה לכיוון צפון-מזרח עד לדיפו שבקריית אריה (הקצה הצפוני של אזור התעסוקה של פתח תקווה)

.

20210804_134452

המנהרה נחפרה ונבנתה על ידי מכונה אחת שפורקה בסיום העבודה

.

20210804_133542

בחדר צדדי שמור מתקן ענק שבו יפוצצו בשעת הצורך מטענים חשודים

.

20210804_131241

האחוריים של התחנה הם חלק לא פחות מעניין – מסדרונות ארוכים, מוארים ורחבים שמובילים לעשרות חדרים ואולמות שנועדו לשרת את התחנה בשוטף, בחירום ובעתיד

.

20210804_131328(0)

עיקר האולמות מוקדש לאוורור ומיזוג התחנה וכן המסילה

.

20210804_131402

הכל חדש ומבריק

.

20210804_131552

הכל בסדר

.

20210804_132046

המתקן הזה נועד לאוורר את סביבת המסילה כדי שאם הרכבת תתקע אז הנוסעים לא יתבשלו במנהרה התת-קרקעית

.

20210804_132249

התריסים הם חלק מהמערכת

.

20210804_135413

סיימנו להיום

.

20210804_135444(0)

אילליקה

.

20210804_123843

במקום הראשון

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • Ofri Gerber  ביום 05/09/2021 בשעה 11:38

    היי מיכאל,
    תודה על הכתבה.
    זרקת אותי לפרוייקט הגמר שלי (בשיתוף ערן אהרונסון מה-HIT) ב-2006
    (עד כמה שידוע לי זה היה פרוייקט הגמר ראשון שהיה שת"פ בין ארכיטקטורה בבצלאל לעיצוב תעשייתי ב-HIT והוגש בשני המוסדות):
    לקחנו את "הקו האדום" התת"ק ו"הסבנו" אותו ל"עיר תחתית" הפעילה ביום ובלילה ויודעת להפוך בחירום למקלט אב"כ ל-400,000 אנשים
    שם נכנס עיצוב תעשייתי (בגדול, קיטים לבניית חללי מגורים בתוך המפלצת הזאת…)

    בכל מקרה, תודה על התזכורת :))
    שנה טובה.
    עפרי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: