סיבוב בשריד האחרון של מפגש האבות בירוחם

רגע לפני שנכנסתי לירוחם בדרכי לראות מקרוב את קבוצת קירות הקרמיקה שבמרכז העיירה, הציצה אלי עבודת הקרמיקה הצבעונית שיצר בצלאל שץ בכניסה. פונדק הדרכים שלמענו הוקמה כבר נהרס לפני שנים וגם העבודה עצמה נפגעה. לעומת שני אלה נראה שמצבה של ירוחם יותר טוב.

לאורך כמה עשורים במאה הקודמת יצרו אמנים מעולים שהתארחו בירוחם עבודות אמנות ששולבו בה באופן מוצלח למדי. גם אם הן הוזנחו, ומעמדן נחלש, הן עדיין מרשימות וראוי להתעכב עליהן. על העבודה של עזרא אוריון בירוחם כבר פרסמתי כאן, כעת אתעכב על עבודתו של שץ.

ועל כך ברשימה זו.

.

225229447_472

1959

.

20210521_080237

כיום נצפה רק מעט מהכביש המוביל לירוחם

.

20210521_075949

תיבה שחורה המצופה בחלקה באריחי קרמיקה צבעוניים ובעורפה מבנה הסעדה לא מאוכלס. המבנה המקורי נהרס

.

20210521_075740

למרות שהאתר נראה בבנייה, הוא כבר שנים לא גמור. כך מקבלים את פני הבאים לירוחם

.

20210521_075749

את העיצוב יצר בצלאל שץ ואת הביצוע בקרמיקה ביצע הסטודיו של איצ'ה ממבוש בעין-הוד

.

.

מקירות הקרמיקה הצבעוניים והעליזים שיצר בצלאל שץ לאורך שנות ה-50 וה-60 נותר מעט, זאת לעומת סבכות המתכת שיצר שדווקא זוכים לעדנה מחודשת (כמו אלה בבניין הסוכנות שברחוב קפלן ובהיכל התרבות). אבל יתכן והערכה ליצירותיו היא בעיקר בערים, בעוד שבעיירות הפיתוח עבודותיו הוזנחו, הופקרו והתפרקו. במצפה רמון העבודה נהרסה ורק חלקים ממנה ניצלו מהעלמות ושמורים כיום בחצר ביתו של שץ בירושלים. העבודה בירוחם נותרה קרוב למקום שבו היא הותקנה לראשונה, אך היא סדוקה וחסרה וכבר זמן רב מוצבת באתר עורפי ונשכח.

ב-1959 הקים כאן משרד התיירות פונדק דרכים – מקום בו ניתן לסעוד ולישון. גם במצפה רמון הקים משרד התיירות פונדק שכזה ("מפגש נבטים") ובשניהם הוזמן שץ לשלב את יצירתו בכניסה. קיר שלישי, אף הוא ביזומת משרד התיירות, ביצע שץ בחזית "מפגש קרוון" שאבו גוש. שץ בחר ליצור קירות קרמיקה, שאותם הוא ביצע באמצעות סדנת הקרמיקה של איצ'ה ממבוש שבכפר האמנים עין הוד. ממבוש יחד עם אביבה מרגלית-ממבוש, שותפתו המקצועית ולחיים (השניים נישאו ב-1960), יצרו בסדנתם שורה ארוכה של קירות קרמיקה, חלקם לאמנים אחרים וחלקם בעצמם – כמו למשל קיר הקרמיקה הגדול שעיצבה אביבה בחזית מרכז הקליטה באשדוד "בית קנדה", שאותו תכננו האדריכלים משה לופנפלד וגיורא גמרמן (שבקרוב מאד יצא ספר מקיף על עבודתם).

השראה ליצירות אלה קיבל שץ מאמנות קדומה מהאזור. ד"ר נירית שלו-כליפא שמנהלת את מיזם "סקר אמנות קיר בישראל" (הנערך במסגרת יד יצחק בן-צבי והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל), הצליחה למשל בקיר בירוחם לזהות את מקורות ההשראה. ציורי הקיר שנחשפו בחפירות קבר בני חסן שאותו הקימו המצרים לפני כ-4,000 שנה במרכז מצרים היוו את ההשראה המרכזית לדמויות שיצר שץ בירוחם. בין הציורים שנחשפו על קירות מבנה הקבר, התגלה ציור המתאר שיירת סוחרים שמיים (הציור שמור כיום במוזיאון הבריטי). בין הדמויות שאותם הביא שץ לירוחם ניתן לזהות את נגן הנבל, קבוצת הסוחרים כמו גם הסוחר עם אייל.

באבו גוש שמורה העבודה במקומה המקורי ב"מפגש קרוון", המסעדה התרחבה וכיום העבודה מצויה בתוך אולם ההסעדה ולא בחזית כפי שהיה בעבר. זה המקרה היחיד מבין השלושה ששרד והמסעדה ממשיכה לפעול כבעבר, כבר יותר מ-60 שנה. בשני המקרים האחרים גורל הפונדקים היה עגום ושניהם נהרסו ונמחקו. תחת זה שבמצפה רמון הוקם "מלון בראשית" שחיזק את מיתוג המקום וסייע כלכלית לסביבה. בירוחם השאפתנות והיצירתיות היו ירודים יותר ותחת מבנה הפונדק שנהרס הוקם מזנון חדש וסתמי שחסר היה כל סממן מקומי, והוא כיום ריק ועזוב. כתוצאה מכך, עבודת הקרמיקה היפה מצויה בקצה של מגרש חנייה עזוב בעורף של תחנת דלק בכניסה לירוחם. חוץ מאלה, שילב שץ את יצירתו במלון דן כרמל בחיפה, עבודה שהשתמרה היטב, וכן באניית הנוסעים "שלום" שנעלמה.

לאחרונה הציגה שלו-כליפא הרצאה מקיפה המתייחסת לכל שלושת קירות האמנות שיצר קרוון בירוחם, מצפה רמון ואבו גוש. בדקה 27:30 היא מתחילה להתייחס לפרק של ירוחם. לא נמצאו תמונות היסטוריות של הקיר בירוחם – אם ידוע לכם על אחת כזו אז אשמח לקבל:

.

.

20210521_075812

השמש הלוהטת, ההזנחה והזלזול המקומיים הובילו לפגיעה קשה ביצירה

.

20210521_075808

הדמויות עוצבו בהשראת ציור קיר שהתגלה בקבר בני חסן מלפני כ-4,000 שנה במרכז מצרים ותאר שיירת סוחרים שמית בדרכה מכנען למצרים

.

‏‏Ibscha - עותק

גרסה משוחזרת של ציור הקיר שהתגלה בקבר בני חסן ושימשה כבסיס לבצלאל שץ: למטה שני משמאל נגן נבל, למעלה משמאל קבוצת סוחרים וכן דמות עם אייל – שהיוו בסיס לדמויות שיצר בירוחם (NebMaatRa)

.

20210521_075938

ויש גם בצד דמות אחת נושאת כד

.

20210521_080021

עד לפני שנים אחדות היה המבנה מכוסה בצמחייה שהסתירה אותו. לאחר מכן הוזז והיווה בסיס תמיכה לגגון ההצללה שבחזית המבנה ולאחר מכן הוזז לכאן

.

20210521_080002

בצד

.

20210521_075857

כד

.

20210521_075907

עשב פרא

.

20210521_075853

חתימת בצלאל שץ, 1959

.

20210521_075834

חתימת המבצע – יצחק ממבוש עין הוד

.

20210521_075926

אמנות במדבר

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • ‪Ehud Best‬‏  ביום 29/07/2021 בשעה 10:37

    עבודה נהדרת של ש"ץ . מדהים אותי תמיד אייךיצירות אומנות כאלהזרוקות איפה שהוא בארץ ואף אחד לא יודע עליהם.

  • נירה כלב  ביום 30/07/2021 בשעה 14:05

    ,תודה היה מאלף ומלמד

  • Kara Aharon  ביום 05/08/2021 בשעה 10:43

    נהניתי לקרוא על ההיסטוריה של ירוחם, אבל כדאי להיכנס גם לתוך העיירה – יש עוד הרבה מה לראות כאן.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: