סיבוב בגשר נופים ציפורים בשכונה חדשה במודיעין

במהלך סיבוב באחת השכונות החדשות במודיעין נתקלתי בגשר קשתות יוצא דופן שתכנן האדריכל אריה גונן עם משרד המהנדסים רוקח אשכנזי ונחנך ב-2017. באמצעות אותו גשר שמחבר בין שתי השכונות החדשות נופים והציפורים שמצויות בשלבי איכלוס מתקדם, בחרו בעירייה להשקיע מעבר לפתרונות הסתמיים שלרוב מאפיינים את מודיעין ולכן גם התעכבתי בו. הגשר חריג בנוף, בהשקעה הצורנית ובפתרון ההנדסי.

פריסת הבנייה במודיעין על קבוצה של גבעות, חייבה באזורים מסויימים שבהן נדרשה רשת של דרכים יעילה להקים גשרים וכאלה נבנו לא מעט. יהודות לכך תכן ומודיעין היא העיר עם הכי הרבה גשרים בארץ. אריה גונן למשל תכנן לא פחות מארבעה גשרים במודיעין וגשרים נוספים תוכננו בידי אדריכלים אחרים. אלה נבנו בראש ובראשונה למען הרכבים הפרטיים, היות ובבמודיעין קשה לחיות בלי מכונית, כי אחרת לא ניתן לזוז ולחיות בה.

ועל כך ברשימה זו.

.

העבודה

.

זה החלק שעליו מצביע האדריכל אריה גונן שתכנן ולא בוצע: הסיומת של המעקה, או יותר נכון חוסר הסיומת

.

הגשר מורכב משתי קשתות הנפתחות כלפי השמיים. בגרסה מוקדמת שנדחתה הוצע שהקשתות יפנו פנימה

.

משני צידי הגשר דק עץ רחב שכולל גם ספסל שמורכב מאותם לוחות של הדק

.

למעט הפסקה קצרה במרכזו, הספסל ישר כמו סרגל וללא כל שינוי לאורכו

.

בספסל המתנשא לגובה של 40 ס"מ משולבת גם תאורה נסתרת שמאירה עם רדת החשיכה. הוא מעוצב בהשראת צורה של גל

.

.

חריש וכרמי גת אמנם הצליחו בשנים האחרונות להדיח את מודיעין מראש טבלת המקומות המתוכננים הכי רע, אבל עדיין רצוי להסתובב מידי פעם במודיעין כדי להיזכר מהם המרכיבים שהפכו אותה לכל כך מושמצת וגם כדי לראות כיצד מנסים לתקן ולשפר. זה לא רק התכנון המרחבי הירוד, אלא גם התכנון האדריכלי של המבנים עצמם שלתכנונם אחראים האדריכלים הפחות יצירתיים שפועלים כאן. חריגים בנוף הם הגשרים הרבים הפזורים בעיר וגשר נופים ציפורים עולה על כולם.

בגשרים יש חלוקה מאד ברורה בין אותם אלה הסתמיים ובין כאלה שבהם ניתנה תשומת לב תכנונית והם הופכים הודות לכך לנקודות ציון. ישנם גשרים מורכבים מעצם תפקודם, כשהמפורסמים והותיקים ביותר אלה הם ריאלטו בונציה ופונטה וקיו שבפירנצה שמשלבים בתוכם מסחר וכן גשר לונדון שמשולב בו מוזיאון. אבל אלה שילובי הייעודים הבודדים שאני מכיר. כל שאר מתכנני הגשרים נאלצו להסתפק במימוש יצירתיות באופנים עיצוביים ו/או הנדסיים בלבד. כאן בבלוג כתבתי כבר על כמה גשרים בישראל כמו אלה שתכננו האדריכלים צבי הראל ביפו, אריאל טיבי במחלף גולני, יעקב רכטר בשדרות רוקח בתל אביב ונחמיה גורלי בסינמטק ירושלים. כל אלה גשרים מעוצבים יפה עם פתרונות לא שגרתיים, וגם הגשר שלפנינו במודיעין מעוצב ומתוכנן באופן מיוחד.

הגשר עצמו מורכב משתי קשתות הנוטות ב-30 מעלות כלפי חוץ, כשבמפתח שבין הקשתות נתיבי תנועת הרכבים והאופניים ומחוצה להן מדרכות הולכי הרגל. בחלקן התחתון זוג קצוות הקשתות מתקשרים לעמוד אחד, ובכך נמנע הגשר מליצור הפרעות ברציפות השטח. בסך הכל נשען הגשר על שני עמודים הממוקמים בסמוך לקצוות המפתח, וזאת במטרה לאפשר את הרחבת הכביש שעובר מתחת לגשר. אורך הגשר מגיע ל-105 מטר ורוחבו 23 מטר. זהו אחד הכבישים הסואנים במודיעין, שתפקידו לקשר את העיר אל כביש 431 ובכך מהווה הגשר גם סוג של שער לעיר.

.

קטע מתכנית הגשר (באדיבות גונן אדריכלים)

.

ספסל עץ שנמתח לכל אורך המדרכה שמשני צדי הגשר הופך אותו למקום של שהייה. בזמן הסיבוב מצאתי שהילדים הקטנים מטפסים עליו והמבוגרים נעצרים ומתיישבים. הספסל מעוצב בצורה של גל שמכיל גם תאורה נסתרת שנדלקת עם רדת החשיכה. הספסל כמו המדרכה מורכב מאותם לוחות שמהם מורכב דק העץ ומשתלב בו. "הספסלים תוחמים גם תחום כדי לשמור על גובה ראש מפני מוטות המתיחה של הקשת", מוסיף גונן. "הם גם מאפשרים מבט מהגשר אל התנועה בכביש וממקדים את תנועת הולכי הרגל אל אזור המדרכה".

"יש כמה אלמנטים שחסרים לי בגשר ולא בוצעו בסוף. בקצה המעקות המרכזיים תוכננו בלוקי קצה. בפרויקטים שלי אני אף פעם לא מסיים מעקות ללא בלוקי קצה. בתהליך הביצוע החליט המזמין, החברה הכלכלית מודיעין, לא לבצע אותם".

למרות המאמץ העיצובי לא תמצאו באחד מחלקי הגשר קרדיט לאדריכל ולשאר העוסקים במלאכה. "הדבר הזה ידוע שאדריכלים לא מקבלים את הקרדיט", מגיב גונן בהכנעה.

.

חתך באזור המדרכה והספסל (באדיבות גונן אדריכלים)

.

.

"יש לנו כמה גשרים יפים", מספר גונן כשאני שואל אותו על גשרים נוספים שתכנן משרדו. במודיעין תכנן המשרד ארבעה גשרים שונים זה מזה – שלושה מפלדה ואחד מבטון. גונן ממשיך ומפרט: "יש את גשר אם המושבות מעל כביש 4 בפתח תקווה, שמלמטה עשינו לו מראה דק בעזרת ריכוז הקונסטרוקציה. גשר שבעת הכוכבים בהרצליה שמצפון לתחנת הרכבת ומעל לכביש 20 והרכבת, זה גשר שהיה מאד יפה עם רמפות עגולות אבל הוא התקלקל עכשיו בגלל קירות אקוסטיים שהקימו שם. גשר אצטדיון נתניה הוא גם גשר קשתות אלא שבו הן זקופות, ובנס ציונה יש לנו שני גשרים".

"היום אנחנו עושים גשר מעל הירקון ובצמוד לגשר בדרך נמיר עבור פרויקט אופנידן, המשך לשביל שיגיע מהרצליה וממשיך לכיוון תחנת הרכבת בארלוזורוב. הגשר החדש יחליף קונזול קיים שמיועד להולכי רגל וייהרס, וכדי שלא יתחרה בגשר הקיים הוא יהיה תלוי על כבלים". כשאני שואל אותו על גשרים שתכננו אחרים והוא זוכר במיוחד לטובה, הוא עונה מציין שני גשרי הולכי רגל: הראשון הוא זה שתכנן האדריכל סנטיאגו קלטרווה (Santiago Calatrava) בונציה בסמוך לתחנת הרכבת "עם מראה כמעט נעלם, דק ויפה". הגשר השני הוא בתכנון Dominique Perrault במדריד, "עם קונסטרוקציה שמחבקת את הגשר כמו ספירלה שדרכה אתה הולך".

את האדריכל אריה גונן אני מכיר כבר שנים הודות לתפקידו כמזכיר וועדת תחרויות בהתאחדות האדריכלים. במשרד שאותו פתח גונן ב-1980 הוא פיתח התמחות לתכנון גשרים לצד תכנון עירוני ומבני ציבור. כעת למשל הוא מתכנן אזור תעסוקה במערב רמת השרון. במקביל הוא גם מלמד בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון.

.

הקשתות פורצות דרך הדק. יש גם פחי אשפה התואמים לדק שזה הישג מרשים כי בדרך כלל אדריכלים לא חושבים על הפרטים האלה ואז עובד עירייה בוחר פח זול ומקרי

.

מוטות מתיחה פרוסים לכל אורך הגשר

.

הבניינים של מודיעין

.

כחול לבן

.

יש גם שביל אופניים עם תאורה ומעקה שמפריד בינו ובין דק העץ המיועד להולכי רגל

.

בין השכונות של מודיעין יש כבישים מהירים. אין פה עיר

.

כל זוג קצוות הקשתות מתחבר לעמוד אחד

.

האדריכל התאמץ לסיים את קצוות הגשר בקווים דקים

.

מתחת לגשר שביל הולכי רגל

.

שביל אופניים נמתח גם לאורך הכביש למטה

.

ויש גם הולכי רגל למרות שהרעש מהמכוניות הוא בלתי נסבל

.

פיפי

.

רק לחשוב כמה עבודות עפר עשו כאן כדי לבנות את השכונה והכביש וכמה הרסו את הטבע שהיה ונעלם, ומה שנשאר אלה קירות תומכים

.

מצלמות, קירות תומכים, ובניינים מכוערים

גשרים נוספים שכתבתי עליהם:

צבי הראל ביפו

אריאל טיבי במחלף גולני

נחמיה גורלי בסינמטק ירושלים

יעקב רכטר בשדרות רוקח בתל אביב

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • Udi Oron  ביום 26/12/2020 בשעה 22:03

    הי מיכאל! תודה רבה על הכתבה.
    יש המון שטח פתוח איכותי ממש ממש קרוב לגשר. יש שם דורבנים וצבאים – ובחורף נחל זורם – אשמח לקחת אותך לסיבוב. 4 דקות הליכה איטית מהגשר במעל ל-2/3 מכיווני האוויר.
    חבל שלא צילמת כמה שנעים להסתובב באזור הגשר במפלסו העליון ברגל ובאופניים. גני משחקים הומים ומושקעים משני צידי הגשר. 3 טיילות (שתיים עדיין בבניה) יוצאות ממנו. שבילי אופניים יעודיים או משולבים (רחבים מאוד) ב-8 כיוונים שאני יכול לחשוב עליהם כרגע.
    הוספתי תמונות על הפוסט שלך בפייסבוק:

    שוב תודה!
    אודי

  • יעל  ביום 03/01/2021 בשעה 7:45

    הבניינים עם עם הפס השחור שליד הגשר, הם לדעתי בנייני המגורים המכוערים ביותר שראיתי אי פעם בארץ. בניגוד לשכונות שינה משוכפלות אחרות בארץ, כאן האדריכל ניסה להיות יצירתי, אבל לא לטובה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: