סיבוב בשני פסז'ים בפריס

רק על זה שביבי וכנופייתו תקעו אותנו כאן צריך להעמיד אותם לדין ובתקווה לזרוק את כולם לצינוק. אבל במקרה של ביבי רצוי לדאוג שהוא ייזרק יחד עם המטורללת. היא כבר תאכל לו את המוח עם כפית. כי בגללו על פריס אנחנו רשאים רק לחלום. עדיין מותר לנו להיזכר, כמו למשל בפסז'ים שהוקמו בזה אחר זה לפני 200 שנה וממשיכים לפעול כמעט ללא כל שינוי. למרות שמדובר בסך הכל בשטחי מסחר שמשמשים גם קיצור דרך, הם מקפלים בתוכם את כל מה שאין לנו כאן. "מרחבי חלום" כינה אותם ולטר בנימין שמצא בהם את מבשרי מרחבי הצריכה המודרניים.

הפסז' האחד הוא Galeie Vero Dodat שתכנן (כנראה) האדריכל קונסטנט פרוטין (Protain) ואורכו 80 מטרים. השני נמצא בסמוך לו – Galerie Viviene שתכנן האדריכל פרנסואה-ז'אק דלנוי (Delannoy) ואורכו 176 מטרים. בשניהם בקרתי כשנאלצתי להמתין בפתח של מסעדה איטלקית שממוקמת בקצה של הפסז' הראשון. הסיבה שכל החנויות סגורות היא שהסתובבתי כאן בכריסמס.

ועל כך ברשימה זו.

.

בחלומות

.

(1) Galeie Vero Dodat, י1826

אני לא יודע עד כמה החנויות בפסז'ים האלה מצליחות ועד כמה הן שורדות, אבל מחלונות הראווה ניבטים מקומות מטופחים שמשקפים תשוקה של בעל העסק למוצרים שאותם הוא מציע לקהל הלקוחות. חלון הראווה של החנות הוא החנות עצמה, שמאורגנת כולה כמו תצוגה מוקפדת ומפתה. קשה לי שלא להשוות לבתיה עסק שבפסז'ים בארץ. באלה תמצאו חלונות ראווה אטומים מהסיבה שהחנות סגורה והפכה למשרד/מחסן, או שמדובר בחנות לאביזרי מין. ואם כבר יש חנות רגילה, אז הכל בה עייף, עלוב ועם חזות זולה. הפער המשמעותי הוא כמובן בעיצוב הפסז' עצמו. אולי זה לא הוגן להשוות עם השיק הפריסאי המפורסם, אבל עדיין הפער משמעותי ומעיד בסופו של דבר על חוסר ההצלחה של הפסז'ים הישראלים. אין פלא שאלה בפריס מתוחזקים היטב, זכו בחלקם להערכה ממשלתית והוכרזו כמבנים לשימור, כמו שני אלה שמופיעים כאן.

אבל לבסוף, הצליחו בארץ אותם רחובות פנימיים ומסחריים, אלא שרק בדגם של הקניונים – העצומים בגודלם והמתבססים על רשתות ארציות ובין-לאומיות וללא עירוב של שימושים. עכשיו גם אלה נחלשים עם המעבר לצריכה מקוונת והקורונה וטוב שכך.

את Galeie Vero Dodat שברובע השני הקימו שני קצבים ועל שמם קרוי גם הפסז'. בתחילת המאה ה-19 התפתח האזור והמסחר המשגשג ברחובות הוביל את השניים ליוזמה משותפת להוסיף שטחי מסחר בעומק קומת המגרש ולא רק בחזית הפונה לרחוב. הייחוד הוא ביצירת רחוב הולכי רגל מבודד אקלימית מהסביבה אך עדיין מואר בקרני שמש. כך הם חיברו שני מגרשים צמודים, כשבקומת הקרקע יצרו לאורך של 80 מטרים וברוחב של ארבעה מטרים רחוב פרטי המקשר בין שתי חזיתות המגרשים. לכל אורכו של הרחוב פרוסות חנויות קטנות וכן הכניסות למעברים המקשרים אל קומות המגורים העליונות. חצרות פנימיות מאפשרות את חדירת האור אל הרחוב הפנימי וכן לעורף הדירות שמעליהן. לתושבי הסביבה ניתן קיצור דרך נוח ונעים בין שני הרחובות, ולבעלי הנכסים ניתן שטח נוסף שיכול להפיק להם רווחים נאים.

כיום שיטת הבעלות היא של בית משותף והבניין כולו הוכרז לשימור כבר ב-1965.

שני קצבים שרכשו את הקרקע בין שני הרחובות הקימו מרכז מסחרי ועליו ארבע קומות מגורים

.

עיצוב מוקפד ומושך. כותרות העמודים עוצבו בהשראת הכותרות היוניות שמקורן ביוון העתיקה

.

גם בארץ הפכו הפסז'ים ללהיט. אבל רק לתקופה קצרה בשנות ה-50. אף עיר בישראל לא מתקרבת לפריס וכוח הקנייה לא איפשר את קיומם המקומי, גם העיצוב היה ירוד והם נכשלו בזה אחר זה.

.

הרחוב הפנימי כולו מקורה בתקרת זכוכית בשילוב תאורה מלאכותית

.

יש גם ציורים על התקרה

.

גם החנויות עצמן מאירות את הרחוב הקטן

.

ריצוף פשוט, יוצר אחידות, מדגיש את עומק המבט ולא מתחרה בצבעוניות ובמיוחד לא באופנתיות של חלונות הראווה

.

העיצוב הכללי מצועצע ואופייני לתחילת המאה ה-19

.

אין רגע דל: על התקרה שהיא לא מזכוכית צוירו ציורים. מצבם המצוין נובע גם משיפוץ יסודי שנערך כאן ב-1997 ונשמר היטב

.

הפרטים הקטנים מציגים פריטים שנמכרו (וחלקם עדיין נמכר) בחנויות שבפסז' – כמו למשל כלי נגינה

.

נעליים

.

צעיפים

.

גיטרות

.

דקורציה

.

לבית

.

מסעדה

.

אחת הכניסות למבואות המקשרות אל דירות המגורים שבקומות מעל. אין מעלית

.

הריצוף ממשיך את הדוגמה של הפסז', אלא רק בקנה מידה קטן יותר המתאים לממדי המבואה

.

מבט מלמטה

.

חדר המדרגות מואר באמצעות חלונות רחבים שפונים לחצר פנימית

.

דוגמת המרצפות ממשיכה ומופיעה גם במבואות לדירות

.

מאחז יד מעץ וכך גם הדלתות

.

דלתות הכניסה מורכבות משתי כנפיים. משמאל פתח חלון המאפשר להציץ על החצר הפנימית

.

החצר הפנימית היא למעשה הגג של הרחוב הפנימי

.

מבט ממבואת הכניסה למגורים לכיוון הרחוב הפנימי המסחרי

.

ציורי תקרה מלווים את תקרת הרחוב הפנימי

.

היציאה בקצה השני

.

שלט רחוב

.

מבט על הכניסה לפסז' מכיוון רחוב Bouloi. מעל למרפסת הותקנו שני פסלים שאחד – דמות סאיטר מהמיתולוגיה היוונית – מציץ מימין. משמאל ניצב פסלו של הרמס – שומר הסוחרים.

/

שער הכניסה המקושת במרכז החזית

.

חזרה לקצה השני של הפסז' ובצדו השני של הרחוב מציצה המסעדה

.

.

(2) Galerie Viviene, י1823

500 מטר צפונית לפסז' הראשון מצוי פסז' אחד נוסף, ארוך ומורכב יותר. הפסז' קרוי בעקבות שמו של הרחוב שנקרא על שם ראש עיריית פריס בסוף המאה ה-16 ובו נקבעה אחת משלושת הכניסות. לעומת הפסז' הקודם שהיה קצר יחסית וישר כסרגל, הפסז' הזה נמתח לאורך 176 מטרים והוא יותר מושקע ומצועצע וניתן להכנס אליו מבעד לשלושה שערים. גם כאן תמצאו תקרת זכוכית שמחדירה קרני שמש, אלא שזו נתמכת בקשתות מרשימות ובמרכז הגלריה הותקנה כיפת זכוכית רחבה. את הגלריה תכנן ועיצב האדריכל פרנסואה-ז'אק דלנוי (Delannoy), איש מקצוע מוערך שתכנן לרוב מוסדות שונים ברחבי פריס וב-1831 הוענק לו אביר לגיון הכבוד.

הגלריה הוכרזה לשימור בשנת 1974 ולפני שנים אחדות נערכו בה עבודות חידוש שספגו ביקורת בטענה שהן אינן נאמנות למקור.

.

הכניסה צרה יותר אבל מעוצבת יותר

.

רצפת המוזאיקה נפגעה ולא שוחזרה, אבל הכל תקין ולא תשברו פה את הראש בגלל רצפה עקומה

.

בפנים הרצפה מושלמת

.

וצבעונית

.

גם כאן יש גגות זכוכית שמחדירים קרני שמש שמאירות באור טבעי את הרחוב הפנימי

.

קישוטי כריסמס מעטרים את החזיתות

.

קשתות תומכות בתקרה ומחזקות את העומק. אין פיסה חלקה והכל מעוטר

.

הזכוכית חלבית כך שלא רואים את החזיתות העורפיות של בתי הדירות שמקיפים את החצר הפנימית של הבלוק

.

פוסידון

.

רק חנות אחת פתוחה – librairie Jousseaume. בכריסמס רוב העסקים סגורים בפריס

.

המולה

.

ספרים

.

אחת הכניסות למדרגות המקשרות לדירות שבקומות מעל

.

הפסז' הוא פרטי ופתוח רק בשעות היום

.

שער הכניסה מרחוב ויויאן שעל שמו קרויה הגלריה

.

נחזור רגע קצת אחורה: ברחוב שבו מסתיים הפסז' הראשון, פונים ימינה ברחוב ומגיעים לקינוח

.

אור זהב

.

מחירים

.

שמחה

.

ועליה במשקל

מבנים נוספים בפריס שכתבתי עליהם:

(1) בית שוויץ בתכנון לה קורבוזיה ופייר ז'אנרה

(2) בית ברזיל בתכנון לה קורבוזיה

(3) סדנת רכב בבית ספר מקצועי

(4) מרכז המחול הלאומי

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • שמעון  ביום 30/09/2020 בשעה 9:11

    יופי של כתבה!

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום 30/09/2020 בשעה 9:28
  • אילת וולף  ביום 30/09/2020 בשעה 9:29

    ממש לבכות מגעגועים וקנאה

  • Dalia Bar Amotz  ביום 30/09/2020 בשעה 14:26

    כמו תמיד, מיכאל, אתה נוגע בלבבי.
    לפני שנים, היינו בשליחות בפריס, עבדנו בקרבת מקום למה שהעלת והגענו לשם לעתים קרובות. היו גם קרובי משפחה עם חנות בפסאז׳, ומשרד עורך דין…
    … גם בשליחות בבלגיה וגרנו בבריסל, שווה לבקר בפסאז'ים גם שם…

    ובעניין אדריכלות: מיד כששבנו לארץ, עבדתי במחלקה לתכנון על הבית הסעודי שבמעברות: כמובן שהרמתי מעל כל החלל המרכז גג פלסטי מעוגל בגוון חלבי שמותקן על קונסטרוקציית מתכת. ממש פסאז׳ כשהחדרים מופנים כלפיו משני הצדדים.

    – רק חבל! שלא ניתן עכשיו לבקר ולצלם במקום. אני יכולה לבקש חומר ממשרד הבניין שבקיבוץ.
    * בעתיד שווה ביקור.

    דליה בר-אמוץ
    054-2620156

  • אסתר  ביום 30/09/2020 בשעה 14:33

    כלואים בארצנו (?) בעיר שלנו, בבית שלנו (אם יש לנו בכלל). בא לי למות.

  • דב אלון  ביום 30/09/2020 בשעה 15:57

    הפסאז' נפלא וגם נשמר כהלכה. עניין של תרבות. תודה למיכאל על טיולון קטן בחו"ל
    דב אלון

  • עומר  ביום 30/09/2020 בשעה 18:34

    כתבה יפה. פתיחה מיותרת.

    • ASD  ביום 01/10/2020 בשעה 5:40

      מסכים. אני אחרון חובבי ביבי אבל הפתיחה סתמית ובעיקר תהיה מוזרה למי שיכנס לקרוא פה בעתיד.

      הייתי שמח לקבל מקום ניטרלי שדווקא מוציא אותי מהיום יום החדשותי.

  • פארה  ביום 30/09/2020 בשעה 18:53

    כשמצאתי את המייל חשבתי לעצמי לפי הכותרת "איזה אסקפיזם" ! מיכאל לא יכול לנסוע בארץ ולא לחו"ל!
    אלא שניטרלת בהקדמה את הביקורת וממש נהניתי מכמה דקות של אסקפיזם צרוף 🙂
    פארה

  • נוני  ביום 01/10/2020 בשעה 0:18

    כבודו, אתה אדריכל או אֶפִּידֵמִיוֹלוֹגְ ? הפתיחה שלך מיותרת ולא מכבדת.

  • מה אני צריך את זה  ביום 04/10/2020 בשעה 12:29

    כמה שנאה לאיש אחד. ועוד איחולים לצינוק וגם לאשתו לא פחות. ועל מה כי יש קורונה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: