סיבוב במעונות השוטרים ברחוב ויזל 15

אחד מבנייני המגורים יוצאי הדופן שנבנו בתל אביב בשנות ה-30 הוא בניין מעונות השוטרים שהוקם ב-1938 ברחוב ויזל. בכלל רחוב ויזל וסביבתו הקרובה הוא מהמקומות העשירים ביותר באדריכלות הסגנון הבינלאומי המעולה של תל אביב. בויזל עצמו יש כמה מהמבנים היפים שתכננו אדריכלים כמו דב כרמי ומרדכי רוזנגרטן ועליהם אכתוב בהמשך.

בשונה מבתי הסגנון הבינלאומי שרגילים למצוא בעיר, בניין מעונות השוטרים מעוצב כמו תחנת משטרה בריטית וכנראה תוכנן בידי אותם המתכננים. בשונה מהמבנים שממוקמים לרוב במרכז המגרש, הבניין הזה שוכן כבלוק על שטח של שני מגרשים ויש לו גן גדול בחזית.

למרות המידע המועט אודותיו, למרות ההזנחה, למרות שחלפו יותר מ-80 שנים מאז שאוכלס, למרות שלא שופץ באופן יסודי ולמרות האיומים לשינויים, נותר הבניין במצבו המקורי. הגן הגדול בחזיתו הוא ריאה ירוקה, פרטית אמנם, במרכז הרחוב. וזה המקרה היחיד שידוע לי בכלל בארץ לסוג כזה של מבנה.

ועל כך ברשימה זו.

.

באמצע היום

.

רחוב ויזל: על שמו של נפתלי הרץ ויזל (1805-1732) שהיה מאבות ההשכלה היהודית

.

חומת בטון נמוכה חוצצת בין הרחוב ובין המגרש

.

הבניין מרוחק מהרחוב וגן גדול שוכן בחזיתו

.

הגן הגדול יוצא דופן בהיקפו ולא תמצאו כמוהו בבית דירות בתל אביב של שנות ה-30

.

שער ברזל מקורי מעוצב ברוח המבנה: זוויות ישרות, קצב קבוע ומורכב

.

מדרגות מקשרות בין הרחוב ובין הגן. הבניין הוא היחיד באזור שבנוי במפלס המקורי של הקרקע. בגלל שהאזור היה במקורו חקלאי, נסללו הכבישים על סוללות מוגבהות כדי למנוע הצפות בימות הגשמים וכל הבניינים נדרשו לקום במפלס הכביש. רק מעונות השוטרים הרשו לעצמם מסיבה לא ברורה לקום במפלס המקורי.

.

משני צידי המדרגות מעקה בנוי בסגנון הגדר. ריצוף הבטון הוא מקורי וכולל משחק של שני צבעים. מעברו השני של הכביש – את הבניין משמאל תכנן האדריכל דב כרמי ואקדיש לו רשימה נפרדת בהמשך, כמו גם לעוד כמה מבנים אחרים ברחוב.

.

חזית בניין תחנת המשטרה הבריטית במרכז צפת שמשמש כיום את מכללת צפת. האדריכלית טל איל זיהתה את הדמיון בית שני המבנים (צילום: ד"ר אבישי טייכר)

.

הבניין מעוצב כמו בלוק, ללא כל הגינונים שמאפיינים את בתי הסגנון הבינלאומי הנפוץ בתל אביב. אין כאן מרפסות, חדר מדרגות או אגף בולט. פשוט גוש אחד וסימטרי. ארבע דירות בכל קומה, כולן דומות: שני חדרים, מטבח, מרפסת שקועה וחדר רחצה. גג גדול ומשותף פרוס על כל שטח המבנה

.

סוף שנות ה-30: בעקבות פרסום המאמר קבלתי מאבנר טראוב תצלום מאוסף יצחק ברודנר, סביו שניהל את הפרויקט עבור חברה קבלנית בריטית בבעלות מייג׳ור קיי. גדר הבניין מסתירה את הקומה הראשונה ולצידה מוצב שלט של החברה הקבלנית וכנראה גם המתכנן. לדברי טראוב החברה בנתה גם את תחנת המשטרה שהוקמה ברחוב דיזנגוף (באדיבות משפחות טראוב ואשוח)

.

כניסה שקועה בחזית

.

הבניין שוכן על שני מגרשים וניתן לו המספר 15. אין ברחוב ויזל מספר 13

.

שתי מדרגות עולות אל הכניסה שמשני צידיה פתחים מסורגים

.

.

התכניות של הבניין לא מצויות בארכיון העירוני, מה שמצביע שהוא לא הוקם כפי שרגילים היו לקום בתים בתל אביב, אלא בהליך שונה. זו גם הסיבה שזהות האדריכל לא ידועה. האדריכלית טל איל שערכה ב-2010 תיק תיעוד מקדים בהזמנת העירייה, משערת שהמתכננים באו מהמחלקה לעבודות ציבוריות של המנדט הבריטי או ממחלקת התכנון של עיריית תל אביב. קל למצוא את קווי הדמיון המובהקים של הבניין לתחנות המשטרה שיזמו והקימו הבריטים באותן שנים בארץ ובמיוחד לתחנה שהוקמה בצפת. זו לא היתה מצודת טיגארט אלא תחנה עירונית שנראית ממש כמו הבניין הזה: מבנה תיבתי אפרורי עם פתחי חלונות שנקבעו בקצב דומה בחזית, סימטריה, פרופורציות.

הבניין המתנשא לגובה של שלוש קומות הוקם ככל הנראה ב-1938 על שני מגרשים צמודים ששטחם הכולל מגיע ל-1,395 מ"ר. המגרש כולו נמוך ממפלס הרחוב, מהסיבה שבאזור שהיה חקלאי עד לאמצע שנות ה-30, סללה העירייה את הכבישים על סוללות עפר מוגבהות שמנעו הצפות. בעלי הבתים באזור נדרשו להקים את הבתים כשהכניסות אליהם נקבעו במפלס הכבישים הגבוה. משום מה מעונות השוטרים נותרו במפלס המקורי, שכיום הוא נמוך ממפלס הרחוב. מדרגות רחבות מקשרות בין הרחוב ובין החצר, כשגדר בטון חוצצת בין המדרכה ובין החצר הנמוכה ושער ברזל דקורטיבי ומקורי הותקן בכניסה למדרגות. אין כאן חדר זבל ולכן הכניסה חסומה בחלקה בפחי אשפה ומחזור. חצר גדולה ויוצאת דופן באזור מצויה בחזיתו. היא נחצית לכל אורכה בשביל המרוצף במרצפות בטון בגווני אדום ואפור.

המטרה היתה לשכן בבניין משפחות של שוטרים. טל איל משערת שיתכן והבניין תוכנן בראשיתו לייעוד ציבורי ובגלל זה עוצבה לו חזית חריגה לבתי הדירות שנבנו אז בארץ, כזו שמזכירה מבני ציבור ממשלתיים.

הגובה של כל קומה הוא גבוה במיוחד ומרגישים בזה מיד כשנכנסים למבואה המלבנית שבקצה שלה מצויות המדרגות העולות אל הקומות העליונות. מהמבואה יוצאים שני מסדרונות המקשרים כל אחד לזוג דירות. כל הדירות בבניין היו במקור זהות ולאורך השנים עברו שינויים פנימיים, כמו למשל איחוד דירות. כל דירה כללה שני חדרים גדולים, מטבח ומרפסת שקועה. בראש הבניין מצוי חדר המוביל לגג משותף וארובה המעידה שבבניין הותקנה מערכת הסקה משותפת.

.

1987: תכנית להרחבת הדירות המערביות הפונות לחצר הגדולה (את התכנית הגיש האדריכל אבינעם שפר). התכנית לא בוצעה אך הודות לה ניתן להציג את תכנית הבניין המקורית: זוהי תכנית סימטרית עם מסדרון וחדר מדרגות רחב במרכז, המקשר לשני מסדרונות קצרים המובילים כל אחד לשתי דירות. בכל דירה מבואת כניסה, שני חדרים גדולים, מטבח ומרפסת שקועה.

.

.

מדוע נבנו רק 12 דירות ומי היו המאושרים שזכו להתגורר בהם מבין כל השוטרים? המידע הזה טרם נחקר. אך בשנות ה-50 עדיין התגוררו כאן שוטרים. עדות לכך ניתן למצוא בידיעה שפורסמה בעיתון "הבוקר" בינואר 1951  ובו סופר על צו פינוי שהוציא בית משפט השלום בתל אביב נגד שני דיירים בבניין, שעזבו את עבודתם במשטרה אך סרבו לעזוב את דירותיהם בבניין ולהעבירם לשוטרים. מאותה ידיעה עולה כי ברחבי תל אביב היו דירות נוספות ששיכנו משפחות שוטרים (הירקון 16, נחלת בנימין 130) וגם מהם סרבו השוטרים לשעבר להיפרד. קובי לדרמן מציג בבלוג שלו את סיפורו של אחד הדיירים הנוכחים בבניין, שלמה חורון, שקיבל כאן דירה ב-1960 בהיותו שוטר והוא מספר שלימים הדירות נמכרו.

כנראה שהתנהלות אותם שוטרים לשעבר חזרה על עצמה, הם התקשו להיפרד מהדירות הנחשקות והדירות בסופו של הדבר נמכרו. ב-1979 כבר מצאתי מודעה שמכריזה שאחת מהדירות בקומה השנייה עומדת למכירה בכינוס נכסים. ב-1987 ניסו הדיירים בדירות הפונות לחצר, להרחיב את דירותיהן. הוגשה הצעה לעירייה אך ככל הנראה האישור לא התקבל והבניין נותר שלם.

מסקנותיה של האדריכלית טל איל שערכה את תיק התיעוד המקדים לבניין קבעו כי "האתר ברחוב ויזל 15-13 הוא ייחודי בתל אביב. חשוב לשמור על האתר, על החצר הפתוחה ועל המבנה כולו, שחזור הפתחים המקוריים ופתיחת המרפסות השקועות בנפח המבנה".

.

מעל לכל פתח חלון יש פתח ריבועי קטן שנועד לאוורור. את החלק העליון של החזית מסיים מעקה הגג הנסוג מעט מקו החזית

.

בסיס הבניין בולט מעט מקו החזית. פינות הבניין קטומות

.

הכניסה היא אל מבואה גבוהה במיוחד שבקצה השני שלה מדרגות העולות ומשני הצדדים כניסות למסדרונות המקשרים לדירות. הגובה יוצא הדופן שחוזר ומופיע גם בשתי הקומות העליונות יוצר סביבה קרירה גם ביום חם במיוחד

.

תיבות דואר ובסמוך להם תלה שכן מבניין סמוך בקשה להקלה: פטור מדרישה למסתורי כביסה

.

פתח, אחד משניים, המוביל למסדרון המקשר לשתי דירות. גם הצביעה מזכירה תחנת משטרה.

.

ליד כל דלת קבוע גם חלון גבוה במיוחד עם סורגי ברזל

.

מכאן אף אחד לא יברח

.

מדרגות

.

בקומה הראשונה נערך כנראה שינוי ושתי הדירות המזרחיות אוחדו לדירה אחת ותפסו את השטח ביניהן שהיה משותף

.

מבט ממסדרון אחד למסדרון שני ובאמצע המדרגות

.

שתי דירות בקצה כל מסדרון

.

פתחי חלונות במרכז החזית המערבית מאירים את המדרגות

.

חלון בחדר המדרגות עם תריס עץ מקורי

.

מבט למעלה

.

קצה המדרגות מסתיים בחדר קטן בגג

.

גג הבניין כולו הוא משותף ומכוסה במזגנים ודודי שמש

.

ארובה מרמזת על חדר הסקה

.

נוף למזרח

.

הגן שבחזית

.

סימטריה

בתים נוספים בתל אביב עליהם כתבתי לאחרונה:

.

רופין 51 (דב כרמי)

רופין 40 (אריה קרפץ)

גן הבנים (גדעון שריג)

גורדון 79 (סם ברקאי)

אד"ם הכהן 10 (דב כרמי)

בלפור 33 (מרדכי רוזנגרטן)

דיזנגוף 127 (מרדכי רוזנגרטן)

פיארברג 32-30 (יצחק רפופורט)

מבחר בתים שתכנן יהודה מגידוביץ

מגדל דיזנגוף סנטר (מרדכי בן חורין)

בית הקיבוץ הארצי (שמואל מסטצ'קין)

סמטת שפ"ר 10-9 (עמיר פלג ועדי גל)

בית העוגן ברחוב פינסקר 23 (פנחס היט)

בן יהודה 85 פינת גורדון 22 (שלמה גפשטיין)

המרכז המסחרי ברח' הגליל והשרון (שלמה גפשטיין)

בית חביב ברחוב שלמה המלך 33-31 (שלמה גפשטיין)

שיכונים ברחוב סלנט בשכונת שפירא (דן איתן ויצחק ישר)

בית הכנסת בסלנט 24 בשכונת שפירא (בלהה וארתור שרגנהיים)

מרכז הסיינטולוגיה שהיה קולנוע אלהמברה (אליאס אל-מור)

אהרונוביץ 10 פינת גליקסון 11 (רישרד ברזילי וש. האוסמן)

בית קדם ביצחק שדה 26 פינת המסגר 44 (מקס טינטנר)

רופין 11 פינת של"ג 12 (לודוויג ראוך ובן ציון שילמבר)

דיזנגוף 105 פינת פרישמן 39 (יהודה ורפאל מגידוביץ)

תיכון להיי-טק ולאמנויות בנוה עופר (וינשטין ועדיה)

שדרות בן גוריון 39 פינת גרץ 2 (יהודה מגידוביץ)

בית הנוער העובד והלומד (שמואל מסטצ'קין)

לואי מרשל 38 (משה לופנפלד וגיורא גמרמן)

מנדלסון 4 (מרדכי זברודסקי ויצחק בונה)

נחלת בנימין 16 – בית הכדים (זאב רכטר)

ח"ן 15 (אברהם ברגר ויצחק מנדלבוים)

קאנטרי רמז-ארלוזורוב (מייזליץ כסיף)

סיור בעקבות אדריכל יהודה מגידוביץ

אחד העם 91 – בית פריד (זאב רכטר)

הגר"א 17 – בית גרפוליט (צבי גבאי)

מעונות סטודנטים בשכונת התקווה

בית ז'בוטינסקי (מרדכי בן חורין)

ראש פינה 26 (אריה כהן)

לבנדה 59 בית האוניה

בית הדר (קרל רובין)

בקולוסיאום

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אלון ברקאי  ביום 10/06/2020 בשעה 9:16

    המסקנה של טל איל מאד מוזרה. מדוע לשמור על המבנה? הוא משקף רגע אחד בהיסטוריה, זה נכון. אבל זה רגע ללא שום ייחוד או תכונה חיובית בולטת- הסידור הפנימי של הדירות גרוע ביותר, ההשפעה של המבנה על הרחוב שלילית (הוא פשוט מכוער. אין דרך אחרת להגיד את זה).
    הוא בזבזני מאד מבחינת צפיפות בעיר.
    חוץ מהמרווח הקדמי הנדיב לרח' ויזל אין בו שום ערך. וגם זה בקושי- החצר לא יפה ולא משמשת את הדיירים.
    גם הרגע ההיסטורי של המנדט לא משתקף בו- זהו מבנה מגורים ולא ציבורי, ומי שלא קרא על ההסטוריה שלו לא יכול להבין אותה מלהתבונן בו.
    הדעה של טל איל היא דעה אקדמית מנותקת מהמציאות, אני מקווה לטובת בעלי הדירות והשכנים ברחוב שמישהו יפתח את המגרש ויבנה שם משהו חדש.
    גם לערכים כמו זכות הקניין הפרטי וצדק חלוקתי יש מקום בעיר.

  • שלי  ביום 10/06/2020 בשעה 9:56

    בבקשה כשאתה כותב שם רחוב תוסיף בבקשה גם את שם העיר ששם נמצא הרחוב.
    תודה

  • nw nhhzk  ביום 10/06/2020 בשעה 11:21

    אתה כותב: קל למצוא את קווי הדמיון המובהקים של הבניין לתחנות המשטרה שיזמו והקימו הבריטים באותן שנים בארץ ובמיוחד לתחנה שהוקמה בצפת.
    ומה על תחנת המשטרה ברחוב דיזנגוף 221 בת״א? דומה? שונה?

  • David Wilson  ביום 10/06/2020 בשעה 15:53

    בתור אנגלי שמתעניין באדריכלות מודרני במיוחד בישראל, רציתי להודות לך על האתר שלך. כל שבוע יש פה משהו מרתק שעל כך קודם לא ידעתי כלום. תודה וסליחה על העברית שלי.

  • אבנר  ביום 13/06/2020 בשעה 0:38

    את הבניין בנה סבא שלי שעבד כמנהל עבודה בחברה אנגלית שניהל מייג׳ור קי. גם את בניין המשטרה בדיזנגוף הוא בנה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: