סיבוב בביתו של אדריכל הנוף המנוח דן צור בכפר שמריהו

נסגרו עד להודעה חדשה כל הגנים הלאומיים שתכננו אדריכלי הנוף יהלום וצור. עדיין יש כמה פארקים וגינות עירוניות שהם תכננו וניתן עדיין לבקר בהם, אך נזכרתי ששנה שעברה בקרתי בגינה הפרטית של אדריכל הנוף דן צור (2012-1926) וזו הזדמנות לחשוף אותה.

ב-1953 עזב צור עם משפחתו את קיבוץ נירים שבצפון הנגב, ואחרי שהות בתל אביב הם עברו להתגורר בכפר שמריהו, בבית קטן שתכננה האדריכלית לוטה כהן. בהמשך נוסף לבית אגף חדרי שינה וחלקים אחרים הורחבו, אך צורתו המקורית נשתמרה לאורך 62 השנים הבאות בהן גרו בו אורה ודן וילדיהם נירית, נטע ומיכה.

מאז נכנסה המשפחה לבית, עבר כפר שמריהו שינוי מהותי והפך ליישוב יוקרתי בו צמחו בתים מאחורי חומות גבוהות המנותקות מהסביבה. ככל שהחומות בבתים נעשו גבוהות יותר, כך צור דאג לפתוח יותר. הגן הוא תמצית של הגנים שתכנן צור עם שותפו ליפא יהלום (הסחנה, גן סאקר, אוניברסיטת תל אביב ועוד וגם חתני פרס ישראל), ובעיקר היה זה מקום אליו הוא הלך בכל רגע של פנאי ומצא בו את הנאתו.

ועל כך ברשימה זו.

.

הרבה שורשים

.

מהשער יוצא שביל ישר כסרגל החוצה את החצר החזיתית

.

כולם כאן: פרחים, שיחים, דשא ועצים

.

1962: בית משפחת צור בכפר שמריהו בתכנון האדריכלית לוטה כהן (צילום: דן צור, באדיבות משפחת צור)

.

שנות ה-60 (צילום: דן צור, באדיבות משפחת צור)

.

שביל

.

את הבית תכננה האדריכלית לוטה כהן לפני שמונים שנה

.

ריצוף ודשא

.

.

(1) תולדות

אדריכל הנוף דן צור נולד ב-1926 בקיבוץ תל יוסף להורים שהיו חברי גדוד העבודה וממקימי הקיבוץ. אך הם לא נותר בקיבוץ זמן רב אלא נדדו למושבה מגדיאל (כיום חלק מהוד השרון), שם עסק האבא בחקלאות ובניהול פרדסים באזור. בהיותו בן שבע נפרדו ההורים ודן עם אמו ואחיו הבכור עזבו לתל אביב. בהמשך, הפך אביו לתקופה קצרה לראש עיריית נתניה, אך מרבית חייו המקצועיים העביר במשרד החקלאות שם ניהל את האגף לשימור קרקע וניקוז.

תחילה למד דן בבית חינוך לילדי עובדים, לאחר מכן בתיכון חדש ומשם עבר לבית הספר החקלאי מקווה ישראל. במקביל, למד ציור ופיסול אצל האמן אהרון אבני וגם החל לצלם והודות לכך רבות מעבודותיו תועדו מצוין במצלמתו הפרטית – כמו תמונות ביתו שמופיעות כאן. בתנועת "השומר הצעיר" בה היה חבר בתל אביב הכיר את אורה, שלימים הפכה לרעייתו.

דן ואורה היו בין מייסדי קיבוץ נירים הסמוך לחאן יונס שהוקם במסגרת מבצע עליית 11 הנקודות לנגב ב-1946. שבע שנים ארכה חברותו בנירים, תקופה שאת חלקה לא חווה בקיבוצו אלא בעבודה מחוצה לו. ב-1953 עזבה המשפחה את הקיבוץ ועברה להתגורר ברחוב דה האז בתל אביב. באותה עת נהיה לשותף במשרד אדריכלי הנוף של ליפא יהלום. עם המעבר שינה את שם משפחתו מפוקס לצור. צור היה למעשה תרגום לעברית של שם משפחת אמו – בוקשטיין, שמשמעותו אבן קשה.

"אבא עבד באותה תקופה בתכנון הנוף של מכון וינגייט ובאחת הנסיעות כשעבר בכפר שמריהו הוא ראה ליד הכביש שלט של חברת רסקו שהכריז 'כאן נבנית שכונת רסקו'", מספר מיכה צור, הבן. "הוא בא לבדוק והחליט ללכת על זה. הוא קיבל קצת עזרה מההורים, לקח משכנתה וקנה". כפר שמריהו הוקמה 22 שנה קודם לכן באמצעות חברת רסקו כמושב שיתופי של מהגרים מגרמניה. בשנות ה-50 נקלט במושב דור חדש של תושבים שלא עסקו בחקלאות אלא במקצועות חופשיים, וב-1958 הצטרפה למושב גם משפחת צור. השכן מצד אחד היה אגרונום והשכן מהצד השני היה בנקאי. ימים ספורים לאחר שעברה המשפחה לביתה החדש, תקפו את אורה צירי לידה ושעות ספורות לאחר מכן הצטרף למשפחה הבן מיכה.

בשכונה שבנתה רסקו נבנו רק מבנים בודדים. במגרשים שבדופן השניה של הרחוב היו משקים בהם כבר הוקמו לולים ורפתות. לרוכשים ניתנה הזכות לבחור בין שני דגמי בתים שהציעה להם רסקו. צור בחר בדגם שתכננה האדריכלית לוטה כהן. במגרש השכן לו בחרו הרוכשים בדגם השני. כיום לא נותר זכר לבתי השכונה למעט ביתם של צור ושל אותו שכן שבחר את הדגם השני. השכן נפטר זה מכבר, לפני שבועות ספורים נפטרה גם אלמנתו, הבית מוצע למכירה כך שסביר להניח שייהרס לטובת וילה גדולה וחדשה.

בגיל 84 פרש צור ממשרדו אותו ממשיך כיום אדריכל הנוף ליאור וולף. ב-2012 נפטר וניטמן בבית הקברות של קיבוץ נירים. את הבית ממשיכה אורה לטפח באהבה וכך גם ילדיו.

.

2014: דן צור מצביע על דגם של פרויקט "בקעת הקהילות" שהוקם ביד ושם. הדגם היה שמור במשך שנים רבות בחצר הבית (צילום: צבי אלחייני, אא"י)

.

.

(2) הבית

בית צור נותר דוגמה לסגנון החיים שהיה כאן בעבר. בעורף של המגרש עובר שביל הולכי רגל ציבורי ואחריו חורשה גדולה. שני אלה מקושרים לגן הפרטי של הבית ללא כל הפרדה. לעומת זאת, מול בית צור ניתן למצוא את האחוזה שתכנן האדריכל מרדכי בן חורין לצביקה גרינבאום המוקפת בחומה ומעת לעת אני חולם לבקר בה (בקשתי מגרינבאום והוא סרב).

בית משפחת צור המקורי התפרס על פני 90 מ"ר וכלל מטבח, סלון ושני חדרי שינה. לאחר שהמשפחה התרחבה וכל ילד נזקק לחדר משלו, נבנו שני חדרי שינה נוספים. לימים הורחב הסלון וגם המטבח ונערכו שינויים פנימיים. המחסן הקטן בחצר הוסב לסטודיו וחדר חושך בהם צור צייר ופיתח תמונות שצילם. למרות כל אותם שינויים שמרה המשפחה על אופיו המקורי של הבית וכך גם על הגינה המקיפה אותו.

.

(3) החצר

הבית הקטן במונחים של כפר שמריהו, מתפרס במרכז המגרש על שטח של 150 מ"ר (לאחר שהורחב כאמור), כשמשני צדיו ניתן לבעליו לפתח את הנושא הקרוב ביותר ללבו: הנוף הפתוח. צור תכנן מעט מאד בתים פרטיים. בירושלים תכנן משרדו את הגן הגדול בבית שרובר ובסביון את בית אסיא. בכפר שמריהו תכננו את הגן בביתו של הקבלן שקד וצור ליווה את הפיתוח ברחובות המועצה ושמר על הצביון הכפרי של היישוב.

את חצר ביתו טיפח צור בעיקר בסופי שבוע. "במשך השבוע אבא היה חוזר בשמונה ויושב ומשרטט סקיצות עד 12 בלילה", נזכר מיכה. ועדיין ילדיו זוכרים את העבודה המשותפת בגינה: "אני בתור ילד בן שש כבר גזמתי, עדרתי וליוויתי אותו בכל עבודות הגננות שהוא עשה. הוא היה מזבל לבד ומגפר את הענבים שהיו". נירית צור, בתם הבכורה של דן ואורה שגם היא עבדה כמו אחותה ואחיה בגינה מציינת שמרבית הצמחייה שנשתלה היא רב-שנתית והודות לכך הפריחה היא כמעט לכל אורך עונות השנה.

שתי הגינות שמשני צדי הבית שונות זו מזו ומתפרסות על שטח כולל של כמעט דונם. הגינה בחזית היא ייצוגית ונועדה להוסיף מרחב ירוק לרחוב אך היא לא שימושית במיוחד ובנוסף היא מפנה לרחוב גדר חיה שחוצצת בין השטח הציבורי לפרטי.

הגינה בחזית כוללת שביל ישר המרוצף במרצפות שייצרה חברת אקרשטיין. השביל תחום בין שתי שורות של שיחים המתאפיינים בפרחים כתומים וגזומים בקפידה. בעוד ששיח אחד צמוד לשביל ובעורפו נשתלו עצי אורן קנרי, השיח השני מרוחק מהשביל ובטווח ערוגת ורדים. צור לימד את ילדיו ובמיוחד את נירית כיצד לגזום את הורדים, מלאכה אותה היא ממשיכה לבצע גם היום בגינת הוריה וגם בגינת ביתה בירושלים. במשטח הדשא שתופס חלק גדול מהגינה שתל צור בקצותיו דיכונדרה הגדלה בעיקר באזורים מוצלים.

.

שתי שורות של שיחים מדגישים את כיוון הכניסה: שורה אחת צמודה לשביל ושורה שניה מרוחקת כשבטווח מקבץ של ורדים

.

.

השביל כמעט ומגיע לפתח הבית אך קצהו מוטה לרחבה המעוצבת בדומה לריצוף שנהגו יהלום וצור לרצף בו את הגנים שתכננו, כשהמרצפות מונחות בהזזה ובמרווחים זה מזה, וזאת במטרה ליצור דירוג במפגש בין הצמחייה הרכה ובין הריצוף הקשה. אבן רחיים מונחת על קטע הדשא הקרוב לפתח הבית, כשאבן נוספת ניתן למצוא בגינה העורפית. אבני רחיים חזרו והופיעו בגנים שתכננו יהלום וצור ובעיקר באלה שבקיבוצים (בקיבוץ המעפיל למשל). נוסף על אבן הרחיים ניצב בגינה החזיתית ספסל המורכב מגזע עץ, שכמוהו שילב צור גם בחורשת טל.

לצד דלת הכניסה קבועים בקיר תבליטים שיצרה האמנית ציונה שמשי. את הדלת עצמה, כמו גם שידה הניצבת בסלון ולאחר מכן את ארונות המטבח, יצר בשנות ה-60 נגר יפואי, שצור הכיר באחד מביקוריו ביפו לאחר התרשם מאיכות עבודתו והזמין אותו לבצע את עבודות הנגרות בביתו. את הדלת הכוללת פיתוחים המשלבים חמסות עיצב צור בעצמו והנגר ביצע במיומנות גבוהה.

.

פתח הכניסה ממסוגר ומודגש בחזית ולידו מונחת אבן רחיים עתיקה

.

.

הגינה שבעורף המגרש היא זו שנועדה לשימוש – יש בה אזור בה מטופחים עציצים, דשא גדול מזן בופאלו שנועד למשחק ולאירוח וכולל רחבה מרוצפת המקורה בפרגולה והוא חסר גדר הפונה אל השביל הציבורי והחורשה שבהמשך. במקור היתה החורשה גבעה חשופה כשב-1959 נשתלו בה עצי אורן ולאחר מכן דאג צור לשתול בה עצים נוספים כמו תאנים וזיתים. בשטח הגבעה נותרו שרידיו של בית קברות קדום שעליו כתב בקצרה ישעיהו פרס ב"אנציקלופדיה ארץ ישראל" (ראובן מס, 1952): "בשטח הכפר נמצאים מערות וקברי סלעים עם כוכים. בקבר אחד, מע׳ר אל עבבשה, שעליו נסתם הגולל, נתגלו שני ארונות מתים עשויים אבן. לפי החרסים שנמצאו בקבר מסתבר, שהוא מהמאה הרביעית לספה"נ".

מרבית שטח הגינה העורפית מכוסה בדשא. אין גדרות לא לכיוון השביל והחורשה הציבורית וגם לא למגרש של השכן ממערב. במקור גידל צור ענבים שחצצו עם המגרש השכן, אך לימים ביטל את הענבים ושני המגרשים הפכו לרצף אחד. גם לכיוון החורשה במקור צור בנה טרסה ובה שתל עצמי פרי. העצים נעקרו, הטרסה נהרסה ונוצר רצף עם החורשה. "אבא רצה את הטבע כמו שהוא, בלי גדרות ובלי מחיצות, הוא רצה שהכל יהיה פתוח והשכן הסכים", מספר מיכה צור, "יש רק שני עצי פיקוס שנשתלו ומסמנים את גבול המגרש, אלה עצים שאבא קיבל כזרעים או שתילים מהשכן בצד השני שהיה אגרונום ועבד בדרום-מזרח אסיה". לפני שנה הציבה המועצה המקומית גדר הסוגרת על החורשה ולאורכה הציבה שלטים האוסרים כניסה לחורשה.

בטרסה אחת שנותרה לאורך הגבול המזרחי של המגרש, טיפח צור החל משנות ה-80 שורות של עציצים בהם שתל קליביות המתאפיינות בפרח אדום וגדול. "לא היו אז הרבה קליביות בארץ", נזכר מיכה, "ואבא הסביר לי שקשה לאבק אותן. הוא היה אוסף את הזרעים ומרבה אותם. זה היה הכיף שלו וזה נשאר כאן עד היום".

.

(4) מאמרים נוספים

על עבודותיהם של אדריכלי הנוף יהלום וצור כתבתי בכמה הזדמנויות: (1) הגן במתחם עמידר ברמת אביב, (2) המאבק על הריסת המתחם, (3) תערוכה על שלושה גני זכרון, (4) גן גדולי ישראל בבאר שבע, (5) גן לאומי בית אלפא, (6) בית שרובר הנטוש בירושלים, (7) המצבה בדנגור וקברו של דן צור בנירים, (8) שכונת קיראון בקרית אונו, (9) בקעת הקהילות, (10) אנדרטת הקרון וגן חסידי אומות העולם ביד ושם וכן: (11) הספד עם פטירתו של דן צור ו-(12) עבודות נבחרות של המשרד שנבחרו לרגל 60 שנה להיווסדו.

עוד על העבודות של צור ויהלום ניתן ללמוד מהספר "תבנית נוף – הגנים של ליפא יהלום ודן צור" (בבל, 2012), שאותו ערכו נורית ליסובסקי ודיאנה דולב (מ"פגשתי שם את דיאנה"). הספר אזל ואני ממליץ לנסות ולאתר אותו בחנויות יד שניה.

גינה שתכננו צור ויהלום בין בתי מגורים משותפים ברמת אביב:

.

. . .

דלת הכניסה מעטרות בפיתוחי עץ כשמשני צדיה תבליטי אבן שיצרה האמנית ציונה שמשי

.

צור

.

אחד מפיתוחי האבן שיצרה ציונה שמשי: חמסה ורימון

.

פירות

.

חמסה המשולבת בדלת הכניסה שעיצב צור וביצע נגר יפואי בשנות ה-60

.

מבט מהסלון על הכניסה לבית

.

רעייתו של דן צור בסלון ביתה

.

צור ניגן במפוחית ובחצוצרה אך זו לא החצוצרה בה נהג לנגן אלא רק נועדה לקישוט. לצדה שידת עץ שהוזמנה מאותו הנגר שיצר את דלת הכניסה

.

וגם שני פסלי עץ, שאת השמאלי מבין השניים יצר צור ואת הימני פיטר בויגר, אמן שלימד פיסול בבצלאל

.

ציור של נעליים שהוא צייר

.

ציור של מנשה קדישמן שהיה נוהג לבקר את משפחת צור ומתאר את חצר הבית

.

2000: דן צור בחדר העבודה בביתו (צילום: מיכה צור)

.

בספרייה יש תמונה של בני הזוג דן צור

.

הספרים עוסקים בעיקר בנוף של גנים ושל ערים

.

עולם הצומח

.

טרופיקה

.

אקזוטיקה

.

אקזוטיקה 3

.

בשחור לבן

.

אורה בסלון משקיפה אל הגן

.

מתחת לפרגולה משקיפים על הגן וגם על בית השכן

.

הבית של השכן נטוע בנוף כפי שהיה לפני שמונים שנה: בלי גדר שחוצצת בינו ובין השכן

.

גן הבית הוא חלק מהמרחב הציבורי הממשיך אותו

.

שורה של עצי אורן גבוהים מסמנים קו בלתי נראה בין המרחב הפרטי לזה הציבורי

.

1962: החצר האחורית במתכונתה המקורית כללה גם טרסה שעליה נשתלו עצמי פרי. ברקע עצי החורשה הציבורית בתחילת דרכה ובה עצי אורן צעירים וברושים אחדים. לאחר שנים אחדות פורקה הטרסה, נעקרו עצי הפרי ונשתל דשא (צילום: דן צור, באדיבות משפחת צור)

.

חזית הבית: פתחים רחבים אבל לא יותר מידי

.

לצד הבית מאורגנים שורות של עציצים

.

שורה של עציצים מונחת על גדר אבן

.

בחצר יש בית קטן שנועד במקור כמחסן ציוד, הורחב והפך לסטודיו וחדר חושך

.

כאן שמורים הציורים שצייר דן צור לאורך השנים

.

ציור 1

.

ציור 2

.

ציור 3

.

מיכה, בנו של צור, על רקע הבית והגינה

.

מבט מהשביל הציבורי אל גינת הבית

.

שנות ה-60: צילום של דן צור במבט מהשצ"פ לכיוון הבית (באדיבות משפחת צור)

.

בצדו השני של השביל מצוי גן ובו מערות קבורה קדומות. צור לא התערב בגן אלא רק שתל בו כמה עצים

.

מערות בחורשה (צילום: מיכה צור)

.

בחורשה (צילום: מיכה צור)

.

תודה למשפחת צור, למיכאל גורדון ולאדריכל ד"ר צבי אלחייני

שיר לסיום:

.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • rronitt  ביום 22/03/2020 בשעה 8:44

    מרגש ממש. תחושה של זמן שעמד מלכת. מרתק

  • ilana pa  ביום 22/03/2020 בשעה 17:21

    חסרים לנו היום אנשים כמו דן צור ע"ה שיצר בשיתוף מקסים עם הטבע.
    היום ה"שואו אוף" קובע. כמה שיותר מפואר ומנקר עיניים.

  • Bar-AmotzDalia  ביום 22/03/2020 בשעה 18:08

    מאד מרגש! ועוד פעם תודה ל מיכאל!!! גדלתי בכפר – נוף ילדותי! לגבעה עם המערות קראנו ״הר בגדד״… הגן שלנו היה ממול בבית-העם, שכיום ממוקמת המועצה. אגב, אבי היה קבלן בניין שבנה בכפר ובאזור, ועוד.

  • designerforeveryday  ביום 23/03/2020 בשעה 10:00

    תודה מיכאל, ממש טוב וחשוב …כייף ומעניין

  • ורד שחר  ביום 24/03/2020 בשעה 13:45

    קסם. מסע בזמן

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

%d בלוגרים אהבו את זה: