סיבוב בפסל אביב בשדרות רוטשילד

בחודש האחרון יצא לי להסתובב ולהתעכב במרכז השדרה ומפגש הרחובות רוטשילד ובר אילן על הפסל "אביב" שיצרה דרורה דומיני ב-1989. היות והפסל נצבע לאחרונה בצבע שמזכיר קירות בבית חולים, התקשרתי ולשאול אותה מה דעתה ואם העניין היה בהסכמתה. באותה הזדמנות כבר שאלתי עוד כמה שאלות בעיקר כאלה העוסקות בפסל עצמו, מהותו, תהליך העבודה וכו'.

העבודות של דרורה מעוררות עניין ודיון. כדי להכיר בעומק איכותם יש גם להכיר פרקים בתולדות האמנות שלא תמיד ידועים, כמו גם הנושאים שמעסיקים אותה באופן אישי. כילידת קיבוץ מרחביה (1950) חלק גדול מעבודותיה מתייחסות לתופעות שליוו את החיים בקיבוץ כמו נושא הקולקטיב (אליו הגיבה בעבודה "השולחן כמו שזה"), הזיכרון (הספר "כל מקום" בו תיעדה עם הצלמת פראנס לבה-נדב מאות אנדרטאות), ההרואיות הגברית (נמרוד פוחלץ) והכל תוך שימוש במגוון טכניקות וחומרים. היא למדה אמנות בארה"ב ובאנגליה ומאז 1981 מלמדת במחלקה לאמנות בבצלאל. היא מציגה בתדירות יחסית גבוהה ובתל אביב פסל נוסף שלה מוצב בטיילת. ב-1993 הציגה תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב ועד לפני שבועיים הציגה תערוכה במוזיאון בית אורי ורמי נחושתן. 

ועל כך ברשימה זו.

.

שער

.

הפסל מורכב משני ספלי קפה שמהם עולה הבל המחובר בחלקו העליון בקשת שבמרכזה מופיעה המילה אביב. משמאל מציץ הבניין שתכנן האדריכל יצחק רפופורט

.

2011: הפסל מציץ בין אוהלים במחאה החברתית

.

2011: המחאה החברתית בלעה לתוכה את הפסל

.

הספלים הפכו למדף תצוגה

.

שטיח ביתי נפרס למרגלות הפסל, נמתחה הצללה, הובאו ספות ונוצר סלון פתוח

.

אנה לוקשבסקי – חזירות זה לא כשר, 2011. עבודה שיצרה בעקבות המחאה החברתית. ב-7 ביוני היא תציג תערוכה בגלריה רוזנפלד

.

.

איך הכל התחיל? מי פנה אליך להציב את הפסל?

הפסל הוקם במסגרת קרן תל אביב לפיתוח. מיכה לוין פנה מטעמה של הקרן לפסלים צעירים שהתחילו להיות מוכרים וגם למיכה אולמן.

מי היו שאר הפסלים שהוזמנו להציב פסלים בעיר?

סיגל פרימור שיצרה את פסל הנירוסטה בהמשך שדרות רוטשילד, מיכה אולמן שגם הוא יצר בשדרה. ואיצ'ה גולומבק שיצר פסל ליפו אבל כיום הפסל נמצא בשדרות נורדאו. אני לא זוכרת אם היו עוד אמנים בסבב הזה.

איך נבחר המיקום של הפסל? הכתיבו לך?

ניתנו לי כמה אופציות בעיר ואני הסתובבתי וראיתי אותם. את הבחירה בשדרות רוטשילד עשיתי מכמה סיבות. הסיבה הראשונה היתה הבריכה שמצאתי. חקרתי עליה ומצאתי שתכנן אותה אברהם קרוון, הגנן העירוני ואבא של דני קרוון. הוא עשה בריכת נוי עם דגים שבשנות התשעים כבר היתה מכוסה בחול והפכה לגינת כלבים. אהבתי מאד את הצורה שלה. הסיבה השנייה היתה שבזמנו השדרות היו שונות ומחולקות באופן אחר מהיום. הרגשתי אז שהמיקום הזה בשדרות הוא הקצה האזרחי של השדרות וההמשך שלה זה אזור של בנקים ובתים שרק הלכו והידרדרו. במקום הזה ראיתי אתה קצה של השכונה והיתה לי פנטזיה שיום אחד יהיו שם בתי קפה. היתה לי השראה ממדריד שם יש שדרות באזור הפראדו שהן מאד חיות, וכאן לעומתן השדרות היו מוזנחות.

אחרי שבחרת את המיקום, איך התקדמת?

ידעתי מה אני הולכת לעשות והגשתי לוועדה הצעה שבה עבדתי יותר על הבריכה, התמקדתי בה ופחות עשיתי פסל חדש.

מה הצעת?

רציתי לרצף את הבריכה בריצוף שמושפע מריצוף שראיתי בנווה צדק, והצעתי שם פסלים. משהו שמזכיר בריכה בוילה איטלקית. הוועדה ראתה את מה שהצעתי וביקשו שאחשוב עוד קצת ואביא הצעה אחרת. עשיתי אז דברים בסטודיו ועסקתי בספל פסל. ברנקוזי עשה סדרה של ספלים מאד דומים. עשיתי ספלים שהם מושפעים אבל  לא העתק. הגוף הכדורי הוא דומה ועשיתי להם ידיות יותר גיאומטריות. אצל ברנקוזי הקיטום של הספל הוא אופקי ואצלי הוא אלכסוני והוספתי צורות של גלים שמופיעות בספל ובהבל שעולה מהספלים ומתקשר לפיתול שמופיע בצורת הבריכה הסמוכה. עשיתי בזמנו כל מיני כיפופי עץ ומכלים. כך יצאו זוג הספלים כולל דימוי של ההבל שעולה מכל אחד מהספלים ומתחברים במעין קשת שהופכת את כל הפסל לסוג של שער. פיתחתי את השער על בסיס פסל "שער הנשיקה" שיצר ברנקוזי בעיר טרגו ז'יו ברומניה. את השער הוא יצר כאלמנט אחד מתוך ציר של אלמנטים שהוא בנה והסתיים בעמוד האין סופי. על הציר נמצאת גם כנסייה שהייתה קיימת.

.

בהשראת סדרת פסלי אבן שיצר האמן הרומני קונסטנטין ברנקוזי ותארו ספלים, יצרה דרורה דומיני ספלים מבטון. הבסיס שעליהם ניצב הספל מוטה בזוית כדי להדגיש את הפרספקטיבה הנצפית ממנו של השדרה

.

.

מה הקשר שלך לברנקוזי?

ברנקוזי הוא משהו שכל השנים הסתכלתי ואני מסתכלת, הוא אחד מיסודות הפיסול שלי. ברנקוזי פסל חשוב כי הוא כנראה נוגע בנים מסוים  שממשיך לחיות איתי לאורך כל השנים וכמעט כל אחד אוהב אותו. הוא הצליח לקדם רעיונית ואת הפיסול למופשט ולבחור צורות שמגיעות לאיזון אסתטי שעובד כמו מוסיקה קלאסית.

מה מצא חן בעינייך ב"שער הנשיקה"?

את הפרויקט הזה בטרגו ז'יו  אהבתי. הוא פרויקט זיכרון לחיילים שנהרגו במלחמת העולם הראשונה. אהבתי שזה פסל על ציר מרחבי .שער הנשיקה הוא הפשטה מתקדמת של פסל הנשיקה הידוע שלו. שני גופים שנצמדים כמו רעיון של ביצה ביולוגית בזמן הפריה שמתפצלת לשניים. מלבד זה יש בשער הנשיקה את הרעיון של מעבר  וזה בדיוק מה שרציתי לעשות בשדרות רוטשילד – פסל שהוא לא אובייקט שתקוע אלא כזה שעוברים דרכו ורואים דרכו פרספקטיבה של השדרה ואז זה גם נותן מקום לבריכה שבהמשך. רציתי מבנה של שער ושהמשמעות היא שעוברים תחתיו, מקום של מעבר ולא פסל שנתקלים בו. בניתי מסגרת לשדרה.

היה משהו שרצית לעשות ולא בוצע?

רציתי גם לשתול שדרה של שקדיות עד המפגש עם רחוב שינקין, אבל הגננים העירונים אמרו שהן לא יגדלו בצל של הפיקוסים. עכשיו ראיתי שהעירייה הקימה משתלה קטנה בקצה שליד הבימה ושתלו עצי הדר וחשבתי שאולי אפשר לרענן את הרעיון ולהוסיף את השקדיות. נראה אם למישהו בעירייה יהיה חשק לשמוע אותי.

לפסל יש בסיס שמורכב משתי רגלים שניצבות בזווית לספלים.

הבסיס מוטה כדי להדגיש את הפרספקטיבה של השדרה הנצפת מהשער.

במרכז הקשת העליונה של הפסל מופיעה המילה "אביב". בעבר נימקתי אותה כמחווה לעיר שאליה היגרת לאחר ששבת מהלימודים באנגליה ובארה"ב.

לא… אביב כי זה תל אביב ובגלל שהשקדיות בהמשך היו אמורות להפריח את המקום. משהו אופטימי. קצת שמח.

הספלים הם מיכלים אבל הם מבטון ואין בהם באמת מים חיים, לעומת זאת בבריכה הסמוכה שמצאת אותה מלאה בחול הפכה למיכל של מים – האם זה מתקשר להמשך היצירה שלך שעסקת במיכלים?

בהמשך עשיתי את הגיגיות – זה היה השלב הבא אז התשובה היא כן, כי יש קשר בין הגיגיות ובין הבריכה כי גם הקונטור של הבריכה מופיעה בגיגית.

בעבודות שלך את חוזרת ומתייחסת לנושא הזיכרון. האם גם בעבודה הזו יש אלמנט של זיכרון?

יש גם זיכרון שקשור לסיפור יותר אישי ויש כאן גם קשר לעבודה אחרת שעשיתי אחרי וזה "השולחן כמו שזה". על פני השטח של השולחן יש הצפת לכה שנראית כמו פני מים ומזכירה את צורת הבריכה בשדרה. על השולחן שמתי גם בקבוקי אלכוהול.

איך יצרת את הפסל?

התהליך התחיל בסקיצות שהמשיכו למודל אותו הגדלנו לקנה מידה של אחד לאחד. עשינו תבניות פוליאסטר שהובאו והורכבו בשטח. היציקה היתה מבטון חשוף והפסל יצא מאד חלק כמו שרציתי. הצבע המקורי היה תערובת שמורכבת ממלט ירוק עם לבן ואפור. מאז צבעו את הפסל פעמיים או שלוש ולמעשה אחרי הצביעה הראשונה אי אפשר כבר היה לחזור לצבע המקורי.

למה בכלל צבעו אותו?

משתי סיבות. הראשונה היתה בגלל שבעת יציקת הבטון לא היינו מודעים לכך שמעצי הפיקוס נושרים המון כדורי פרי, דורדורים. הפירות נכנסו לבטון ויצרו לחץ שהוביל ליצירת פיצוצים  בפסל. אם היינו מודעים לנשירה אז היינו פורסים איזו יריעה בזמן היציקה, אבל לא ידענו. הסיבה השנייה היתה שבזמן של עבודות בשדרה, נכנס טרקטור של קבלן לאחד הספלים ועשה נזק.

.

1989: יציקת הפסל (צילום: דרורה דומיני)

.

.

הצביעה האחרונה מזכירה קירות של בתי חולים. תיאמו אתך את הצביעה?

מעיין שאחראית בעירייה באגף תרבות על הפסלים מטפלת בנושא. ומתאמים איתי. הם מראים לי ואני מאשרת. הצבע שנבחר בצביעה האחרונה הוא באמת מאד חזק ושומר מאד על הפסל. קשה להגיע לגוון שרוצים כי כשאתה רואה את מניפת הצבעים אני מניחה שהצבע יתלכלך ויחזור אל הגוון הרצוי, אבל הבעיה שבסופו של דבר הוא נראה קצת פלסטיק או מתכתי. עדיין לא המציאו צבע שיכול לשחזר את צבע הבטון המקורי שהיה דומה לצבע קקטוס. אולי נמצא בעתיד.

הפסל הוא חלק בלתי נפרד מהשדרות ובזמן המחאה החברתית "התלבשו" עליו כמה דיירים. מה היתה דעתך על המהלך?

במחאה הפסל הגיע לשיא. התנחלה מתחתיו קבוצת אמנות והם כיסו אותו במלא דברים. שני החלקים של הפסל הפכו לשני תרנים של שני אוהלים שבנו שם וגרו בהם. היה מקסים והיתה שם עבודה טובה. הפסל גם השתתף בסרט "הפגנה בעיר הלבנה" שעשה הבמאי טל חיים יופה על הפליטים. בסרט רואים תהלוכה שקטה עם נרות שעוברת דרך הפסל.

.

2011: המאהל והפעילות בסביבת הפסל (צילום: דרורה דומיני)

.

שלושים שנה אחרי שהוא הוקם את עדיין משגיחה עליו?

מידי פעם אני צריכה לדאוג שהמרחב של הפסל יישאר סביר. לפני חודש עברתי וראיתי שהעירייה פיזרה כסאות נוח ואת הספרייה הפתוחה, אז התקשרתי ובקשתי שיזיזו. עכשיו הכסאות והספרייה נמצאים בצד השני של הבריכה. פסל "אביב" הוא הפסל הכי סביבתי שעשיתי ואני רואה שיש סביבו כל הזמן התרחשות. יש אפילו אגדה אורבנית ששמעתי עליה שבנות צעירות באות ונעמדות מתחת לקימור ומבקשות בקשה לזוגיות. ילדים מטפסים עליו ויש שמחה וששון. אני שמחה עם האורגניות של החיים שלו. אני בסך הכל רואה אותו המון וכל פעם אני אומרת לו שלום.

בשדרות רוטשילד יש שינוי ללא הפסקה. בכל רגע משנים, מחליפים ומזיזים. מה היית רוצה שישתנה בסביבה של הפסל?

הבריכה במקור לא היתה בכלל מוקפת בגדר. אחרי כמה זמן העירייה שמה גדר נמוכה ואחר כך החליפה אותה בגדר הגבוהה שיש היום. בכלל לא צריך את הגדר, אף אחד לא יטבע וחבל לי כי היא מאד מקלקלת. הבעיה השנייה היא של הצבע של הפסל. הייתי שמחה שייצקו את הפסל בברונזה. היות והבטון לא הגיע למה שרציתי אז התחליף הסביר הוא שיוחלף ביציקת ברונזה. אפשר יהיה אז לטפל ולשלוט בו ביתר קלות.

.

בשונה מהספל שיצר ברנקוזי והיתה מושלמת, כאן הספלים פגומים והנוזל כאילו נשפך מהם. יש כאן גם הד לצורה המתעקלת בשפת השלולית

.

מדבקה

.

ההבל העולה מהספל מחולק לשלושה פסים

.

אך בחזית הפונה אל פנים השער ההבל שטוח ורק קצותיו מתעקלים, שוב כמו שפת השלולית

.

ובמרכז הקשת מופיעה המילה אביב

.

בסמוך לפסל מצויה מאז שנות ה-40 בריכת נוי בצורה של שלולית. הבריכה הוזנחה במשך עשרות שנים, התמלאה בחול והפכה לגינת כלבים. במסגרת הקמת הפסל, חודשה גם הבריכה, שולבו בה צמחי מים אך היא הוקפה בגדר גבוהה ומכוערת

.

הגדר האפורה, הצפופה והגבוהה פגעה באופן אנוש בבריכה וקשה לשים לב אליה או להינות מיופיה

.

בהמשך השדרה ובסמוך לבריכה יש רחבה קטנה בה הוצבו כסאות נוח ולצידם ספריית רחוב פתוחה

.

הספרייה קצת דלה

רשימות נוספות על עבודות של דרורה דומיני:

.

תערוכה בראשון לציון

בתערוכה מיני גולף במוזיאון בת ים

הצבת הפסל דיונות בטיילת תל אביב

שיחה על פסל הדיונות

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • מניה שוחד  ביום 09/05/2018 בשעה 20:10

    מספיק ילד אחד שיפול לבריכה ויטבע (נכון, זו אשמת ההורים שלא השגיחו, אבל כבר יהיה מאוחר מדי להתווכח איתם על זה). הגדר מכוערת להפליא, אבל הילד הטבוע יהיה פחות אסטטי.

    • מיכאל יעקובסון  ביום 09/05/2018 בשעה 20:21

      עדיף שהילד ישאר בבית. הוא עלול להכנס למעלית ולהתרסק, לחצות כביש ולהדרס, או סתם לאבד שיווי משקל ולפתוח את הראש על המדרכה. שישאר בבית, יסגור את התריסים וישב בחושך עם פה סגור כדי שלא יבלע זבוב וימות מחנק.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: